Je gezin op een natuurlijke manier plannen
Het katholicisme leert niet dat vrouwen zoveel kinderen
moeten krijgen als biologisch mogelijk is. Vrouwen zijn geen babyfabrieken.
Waarom is de Kerk dan tegen kunstmatige anticonceptie? Als je verder leest, zul
je die opvatting misschien wat beter leren begrijpen en erachter komen wat
volgens de Kerk een moreel toelaatbaar alternatief is: natuurlijke
gezinsplanning.
Het morele argument tegen kunstmatige
anticonceptie
Paus Paulus VI publiceerde in 1968 zijn encycliek Humanae
vitae, waarin hij de morele positie van de Kerk tegenover het gebruik van
kunstmatige anticonceptie nog eens nadrukkelijk uitlegt. De katholieke Kerk
heeft altijd gezegd dat kunstmatige anticonceptie immoreel is. Tot 1930 vond
zelfs elke christelijke denominatie ter wereld protestant, katholiek en
oosters-orthodox dat kunstmatige anticonceptie zondig was. De anglicaanse
Lambeth-conferentie in 1930 stond echter in beperkte gevallen anticonceptie
toe. Vlak daarna volgden de meeste protestante Kerken dit voorbeeld.
Tegenwoordig leren het katholicisme en een paar evangelische en
fundamentalistische Kerken nog altijd dat het gebruik van kunstmatige
anticonceptie geen onderdeel uitmaakt van het plan van God.
Het ergste aspect van anticonceptiepillen is voor de Kerk
dat veel van dit soort pillen helemaal geen echte anticonceptiepillen zijn: ze
voorkomen niet dat het sperma de eicel bevrucht; ze werken als een
vruchtafdrijvend middel, dat ervoor zorgt dat de baarmoeder een bevruchte eicel
afstoot. En volgens het katholicisme is een bevruchte eicel een embryo en een
menselijk wezen. Veel vrouwen denken dat hun pillen echte anticonceptiva zijn,
maar in feite zijn het vruchtafdrijvende middelen.
De Kerk vindt kunstmatige anticonceptie ook ethisch
verkeerd, omdat ze op een synthetische manier scheidt wat God altijd heeft
willen samenbrengen. Moreel gesproken kun je een seksuele daad alleen binnen
het huwelijk verrichten en moet deze gericht zijn op twee doelen: liefde en
leven, met andere woorden de intieme verbintenis tussen man en vrouw (liefde)
en de mogelijke verwekking van een ander mens (leven). De huwelijkse liefde, de
intimiteit tussen huwelijkspartners, is op natuurlijk niveau de meest hechte
verbintenis op aarde.
De lichamelijke vereniging van lichamen bij gehuwde seks
vertegenwoordigt de spirituele werkelijkheid van twee mensen die een vlees
worden. Die eenheid vertegenwoordigt ook de open houding tegenover de
mogelijkheid van nieuw leven. Het resultaat van seks hoeft niet iedere keer
conceptie en zwangerschap te zijn, maar geen enkele door mensen gemaakte
barriere mag de mogelijke plannen van God doorkruisen. Als een vrouw van
middelbare leeftijd trouwt, die de overgang achter de rug heeft en niet meer op
een natuurlijke manier kinderen kan krijgen, is haar huwelijk in de ogen van de
kerk net zo geldig als dat van vrouwen die nog jong genoeg zijn om kinderen te
krijgen.
Wanneer je liefde en leven, oftewel verbintenis en
voortplanting, van elkaar scheidt, wordt seks een doel in plaats van een middel
tot een doel. Geboortebeperking maakt van seks een recreatieve activiteit. Als
stellen geen rekening meer hoeven te houden met wat ze misschien als het gevaar
van zwangerschap beschouwen, hoeven ze ook niet langer meer te communiceren
over de vraag wanneer ze seks willen hebben en wanneer niet, en of ze nog wel
een nieuw kind willen en kunnen hebben. Maar de noodzakelijke communicatie en
afwegingen bij de keuze voor nog een kind, versterken het huwelijk. Zonder de
noodzaak tot afweging, communicatie en samenwerking kan de onderlinge band
verzwakken en zullen de echtgenoten misschien niet alles uit hun huwelijk
halen.
Of het nu gaat om de pil, het condoom of het spiraaltje,
elke kunstmatige methode om een zwangerschap te voorkomen is in de ogen van de
Kerk immoreel. De Kerk gelooft namelijk dat kunstmatige anticonceptie scheidt
wat God heeft willen samenbrengen en het doorkruist een goddelijk plan om een
nieuw leven in de wereld te brengen.
Het natuurlijke alternatief voor anticonceptie
De katholieke Kerk staat toe en stimuleert dat gehuwde
stellen de komst van hun kinderen plannen en zelf bepalen wat de omvang van hun
gezin zal zijn. Maar als je geen kunstmatige anticonceptie mag gebruiken, wat
mag dan wel? Je hoeft je in ieder geval niet te bedienen van de archaische en
onbetrouwbare periodieke onthouding. Dat is niet wat de kerk bedoelt met
natuurlijke gezinsplanning.
Omdat geen twee vrouwen hetzelfde zijn, zijn ook geen twee
menstruatiecycli precies hetzelfde. Maar de wetenschap laat wel zien dat
vrouwen per maand vaker onvruchtbaar zijn dan vruchtbaar. Iedere vrouw heeft
een eigen unieke cyclus, waarin ze eitjes produceert en weer onvruchtbaar wordt
enzovoort. Met behulp van natuurlijke wetenschap lichaamstemperatuur meten,
lichaamssappen controleren, bepaalde berekeningen uitvoeren kan een vrouw met
95 procent zekerheid bepalen wanneer ze seks kan hebben zonder zwanger te
raken.
In tegenstelling tot bij kunstmatige methoden hoef je bij
natuurlijke gezinsplanning geen lichaamsvreemde voorwerpen in het lichaam van
de vrouw in te brengen. De methode is volkomen natuurlijk, organisch en honderd
procent veilig. Hij heeft geen chemische neveneffecten of vergiftigende
complicaties. En het is een teaminspanning. Bij het gebruik van pil of condoom
neemt een persoon de verantwoordelijkheid voor de geboorteplanning. Maar bij de
natuurlijke gezinsplanning zijn man en vrouw samen betrokken. De Kerk vindt dit
ook volkomen logisch, omdat ze op de huwelijksdag samen zijn getrouwd en omdat ze
samen betrokken zijn als ze een kind krijgen.
Als je natuurlijke gezinsplanning goed toepast, is deze
methode net zo effectief als die van kunstmatige geboortebeperking. En ze is
niet moeilijk te leren. Moeder Teresa heeft analfabetische Indiase vrouwen uit
de sloppenwijken geleerd hoe ze natuurlijke gezinsplanning niet op de
gezinsbegroting drukt. Anticonceptiepillen zijn daarentegen producten waar
winst op wordt gemaakt, waardoor farmaceutische bedrijven er ook financiele
belangen in hebben.
Een vrouw is per menstruatiecyclus ongeveer zeven tot tien
dagen vruchtbaar, de rest van de tijd niet. Tijdens die perioden van
vruchtbaarheid kan een echtpaar dat geen gezinsuitbreiding wil, zich onthouden
van seks. Meer informatie over dit onderwerp vind je op de website www.nfp.be.
De katholieke Kerk gelooft dat de periode van seksuele
onthouding bij de natuurlijke gezinsplanning een echtpaar stimuleert tot
romantiek zonder seks. Het komt in onze cultuur maar al te vaak voor dat mensen
deze twee aspecten nauw met elkaar verbinden, zodat ze het zich nauwelijks nog
kunnen voorstellen dat je romantiek kunt beleven zonder in bed te belanden.
Mannen maken vrouwen nog altijd het hof voordat ze trouwen. In die periode zijn
ze teder, romantisch en liefdevol zonder seks te hebben, omdat ze daarmee
wachten tot de huwelijksnacht. De Kerk meent dat die korte periode van seksuele
onthouding bij de natuurlijke gezinsplanning mannen en vrouwen in staat stelt
elkaar te zien als meer dan alleen maar voorwerpen van begeerte, en hen
stimuleert intiem, romantisch en liefhebbend voor elkaar te zijn op andere,
niet-seksuele manieren. Het laat zien dat romantiek zonder seks heel goed
mogelijk is.
|