Abortus
De katholieke Kerk veroordeelt alle vormen van directe
abortus. Zelfs zwangerschappen die het gevolg zijn van verkrachting en incest
en die een gevaar vormen voor het leven van de moeder, zijn geen reden om
abortus te plegen. Hoewel sommige mensen de katholieke positie over abortus
misschien wat extreem vinden, komt ze wel volledig overeen met de katholieke
moraal. Deze is gebaseerd op het natuurlijk morele recht, de Bijbel en de
officiele leerstellingen van het magisterium.

Het doel mag nooit de middelen heiligen. Katholieken
geloven dat het nooit te rechtvaardigen valt als je uit vrije wil, bij je volle
verstand en met opzet een kwaad begaat, hoe goed je bedoelingen misschien ook
zijn en hoe nobel de zaak misschien ook is. Voor katholieken is dit een
absolute morele waarheid waarvan geen jota kan worden geschrapt of gewijzigd.
Als je ook maar in een geval toestaat dat iemand uit vrije wil en bij zijn
volle verstand kwaad mag doen met de bedoeling dat er misschien iets goeds uit
voortkomt, is volgens de katholieken het hek van de dam. Iedereen kan dan
beweren dat hij een zogeheten noodzakelijk kwaad alleen maar heeft gedaan voor
het hogere doel op de lange termijn. Daarom leert de kerk dat je zelfs niet een
onschuldig leven mag nemen, al kun je er honderden, duizenden of miljoenen
levens mee redden.
De katholieke Kerk beschouwt abortus als de beeindiging van
een onschuldig, maar ongeboren leven. Vanwege die reden is abortus altijd
verkeerd, zondig en immoreel. De omstandigheden waaronder dat leven werd
verwekt, zijn volgens de Kerk niet van belang voor de vraag: Is dit een
onschuldig persoon?
De Kerk leert dat het menselijk leven is geschapen en
begint op het moment van verwekking. In de baarmoeder groeit geen half- of
premenselijk wezen, maar een groeiend, levend, ongeboren volledig kind. Op het
moment van verwekking, wanneer het sperma van de vader de eicdel van de moeder
bevrucht, verleent God een onsterfelijke ziel aan dit gloednieuwe lid van het
menselijk geslacht. Het embryo zal de negen maanden van de zwangerschap
misschien niet overleven, maar het is de natuur, niet de mens, die bepaalt of
een leven moet worden beeindigd. De baby bevat menselijk DNA, dat bovendien
verschilt van dat van de moeder en de vader. Dat betekent dat er een echt en
volledig mens in de baarmoeder bestaat, niets minder.
Vaak zeggen mensen dat de katholieke Kerk kiest voor het
kind boven de moeder. Absoluut niet waar. De Kerk leert dat elk onschuldig
leven moet worden beschermd en dat het immoreel is het leven van de moeder of
van het ongeboren kind met opzet te beeindigen.
Als een zwangere vrouw een hartaanval heeft en een
spoedoperatie moet ondergaan, vindt de Kerk het daarom moreel toelaatbaar haar
onder verdoving te brengen en te opereren, ook al is de kans groot dat ze als
gevolg daarvan de ongeboren foetus spontaan zal afstoten. Het verschil is dat
het haar lichaam is die de foetus afdrijft als gevolg van de voorafgaande actie
van de artsen die beide levens proberen te redden, dat van de moeder en dat van
de baby.
Een vergelijkbaar geval. Als een zwangere vrouw een kankergezwel
in de baarmoeder heeft dat onmiddellijk moet worden verwijderd omdat anders
moeder en kind sterven, vindt de Kerk het moreel toelaatbaar dat de baarmoeder
wordt verwijderd, zolang het ongeboren kind maar niet rechtstreeks wordt
gedood. Als de baarmoeder is aangetast door een ziekte die een bedreiging vormt
voor het leven van de moeder, staat de Kerk toe dat de baarmoeder met het kind
wordt verwijderd, terwijl het kind nog in leven is. In dit geval is de
ongeboren vrucht zelfs met de beste prenatale zorg vaak te jong om buiten de
baarmoeder te overleven, en sterft de baby een natuurlijke dood. De zonde van
abortus wordt gepleegd als een arts of verpleger met opzet de dood van de
ongeborene veroorzaakt, terwijl die nog in de baarmoeder of in het geboortekanaal
zit. De Kerk ziet een groot verschil tussen een dood veroorzaken of toestaan
dat het proces van een zekere dood zich voltrekt.

Hetzelfde geldt voor buitenbaarmoederlijke zwangerschappen.
Deze pathologische aandoening kan aanleiding zijn de eileider onmiddellijk te
verwijderen, ook al heeft een embryo zich eraan gehecht of zich erin genesteld.
Als de ongeboren baby maar niet rechtstreeks wordt gedood, beschouwt de kerk
deze ingreep niet als abortus.
Een embryo doden dat zich nog in de baarmoeder bevindt of
een niet-levensvatbare foetus uit de baarmoeder verwijderen met de bedoeling
het leven ervan te beeindigen, geldt als een abortus. Behandeling van een
levensbedreigende, pathologische aandoening, die indirect leidt tot een
natuurlijke dood van het embryo, is weliswaar een tragedie, maar in de ogen van
de Kerk geen abortus. Het gaat er dus niet om wie leeft en wie sterft. Het is
geen strijd tussen moeder en kind.
Zelfs de afschuwelijke ervaring van verkrachting of incest
ziet de Kerk niet als reden om een onschuldig ongeboren leven te doen. Als dat
mogelijk is, kan de vrouw, in de ogen van de Kerk ook een onschuldig
slachtoffer, zo snel mogelijk een behandeling krijgen om te voorkomen dat
onmiddellijk na de verkrachting of incest bevruchting optreedt. Moraaltheologen
en artsen zeggen dat het enkele uren tot een dag duurt voordat het sperma de
eicel bereikt. De Kerk staat dus toe dat een vrouwelijk slachtoffer van een
verkrachting een voorbehoedsmiddel krijgt, op voorwaarde dat de eisprong of
bevruchting nog niet heeft plaatsgevonden en dat het verstrekte medicijn geen
vruchtafdrijvend middel is. Het moet dus een middel zijn dat bevruchting
voorkomt, maar geen middel dat embryo verwijdert, vernietigd of de implantatie ervan
verhindert.
Als het slachtoffer te lang wacht, meestal meer dan 24 uur,
kan de conceptie plaatsvinden. Elke procedure of behandeling om het ongewenste
menselijke embryo af te drijven, is dan een abortus. De Kerk gaat ervan uit dat
de vrouw weliswaar het onschuldige slachtoffer van een verschrikkelijk kwaad
is, maar dat ook het ongeboren kind een onschuldig slachtoffer is. Wat de
omstandigheden ook zijn die tot de bevruchting hebben geleid, als het kind
eenmaal is verwekt, heeft het een onsterfelijke ziel en bezit het net zo goed
een recht om te leven als de moeder. In het grootste deel van de wereld staat
het overgrote deel van de gepleegde abortussen overigens helemaal los van
verkrachtingen of incest.
Uit : Katholicisme voor dummies
|