Opbouw van de Mis
De Mis
bestaat uit verschillende onderdelen : naast de opening van de Dienst
en de wegzending, zijn er twee grote delen te onderscheiden: de dienst
van het Woord en de dienst van het Altaar. De opbouw van een
eucharistieviering is als volgt:
Openingsriten
- Binnenkomst van de priester - de mensen
gaan staan, uit eerbied voor degene die hij door zijn wijding uiteindelijk
vertegenwoordigt en symboliseert, namelijk Christus.
- Begroeting van het altaar en
de gemeenschap -
officiële begroeting in de naam van God.
- Schuldbelijdenis -
belijdenis aan God van persoonlijke, menselijke zwakheden, fouten en
onvolmaaktheden en een bewust zich op God richten als liefdevolle en
barmhartige.
- Het Kyrie - gebed om ontferming.
- Het Gloria (Gloria in excelcis Deo) -
Een lofzang (ook wel Gods lof genoemd), al of niet gezongen. wordt niet
gebeden of gezongen in de Advent, Veertigdagentijd en een dodenmis.
- Openingsgebed (Collecta-gebed) -
de priester bidt het openingsgebed, eventueel voorafgegaan door een
ogenblik stilte om eenieder de gelegenheid te geven voor zichzelf te
bidden. Na het openingsgebed gaan de mensen weer zitten om te luisteren
naar de lezingen.
Woorddienst
- De lezingen worden, na plechtige
overhandiging van de boeken door de lector gelezen :
·
Eerste lezing uit het Oude
Testament
·
Graduale of Tussenzang,
van oudsher uit een Psalm
·
Tweede lezing uit de Handelingen
of de Brieven van de apostelen. Op een weekdag is er slechts één lezing.
Hierna
staat men op voor het Alleluia en de Evangelielezing.
- Alleluia.
- Evangelielezing door een diaken of, als er
geen diaken aanwezig is, door de celebrant of een concelebrant. De
Evangelielezingen wisselen jaarlijks volgens het ABC-schema: in een A-jaar
wordt voornamelijk gelezen uit het Evangelie volgens Matteus, in een
B-jaar uit Marcus en in een C-jaar Lucas. Het Evangelie volgens Johannes
wordt vooral rond de paasdagen gelezen. De rode draad door de twee of drie
lezingen is de 'verkondiging van Christus': vanuit het Oude Testament als profetie
en vanuit de Evangeliegedeelten als vervulling van de belofte. Na het
Evangelie gaan de mensen terug zitten om te luisteren naar de Homilie.
- Eventuele Acclamatie.
- Homilie - Dit is een toelichting
die de priester of diaken geeft op de lezingen.
- Geloofsbelijdenis - De geloofsbelijdenis
(onder de formulering van de Geloofsbelijdenis van Nicea of de belijdenis
van de Apostelen) wordt rechtstaand opgezegd of gezongen.
- Voorbeden - De lector leest een
aantal beden voor kerk en wereld. (Daarna bidt eenieder eventueel nog een
ogenblik in stilte voor zijn eigen intenties.) De priester bidt daarna een
afsluitend gebed.
Eucharistische Dienst
In de
Eucharistieviering -die de priester dagelijks geacht wordt op te dragen- gaat
het om dienstbaarheid en offer. Brood en Wijn zijn hierin tekenen van de
bereidheid zichzelf te geven, in navolging van en in verbinding met de zelfgave
van Jezus aan het kruis. De priester en de gelovigen die dat willen gaan ter
Communie, dat wil zeggen 'ontvangen Christus onder de gedaante van brood (en
wijn)'. "Door de consecratie geschiedt de transsubstantiatie van het brood
en de wijn in het Lichaam en het Bloed van Christus. Onder de geconsacreerde
gedaanten van brood en wijn is de levende en verheerlijkte Christus zelf
aanwezig op waarachtige, werkelijke en wezenlijke wijze, Zijn lichaam en Zijn
bloed, met Zijn ziel en Zijn godheid."
- Inzameling van de Gaven
- Bereiding van de gaven
- Handenwassing
- Gebed over de gaven
- Eucharistische gebed
- Prefatie; met de prefatie-dialoog
voorafgegaan (Sursum corda)
- Sanctus / Benedictus
- Epiklese
- Canon: Anamnese met de
instellingswoorden
- Offergebed
- Gedachtenissen
- Slotdoxologie
- Onze Vader
- Gebed om vrede
- Lam Gods
- Broodbreking
- Communie van geestelijken en
gelovigen.
Slotritus
- Wegzending en zegen - heenzending van de door
de viering toegeruste gelovigen.
En
zegening van het volk door de priester en het gezongen of gezegd : Gaat allen
heen in vrede. Wij danken (U) God.
|