De symbolen van de Heilige Geest

Om te beginnen het
water. De symboliek van het water is kenmerkend voor de werking van de
Heilige Geest in het doopsel omdat na de aanroeping van de Heilige Geest, dit
het werkzame sacramentele teken van de nieuwe geboorte wordt: evenals het
ontstaan van onze eerste geboorte in het water tot stand komt, zo betekent het
doopwater werkelijk dat onze geboorte tot het goddelijk leven ons door de
Heilige Geest gegeven wordt
De geest is derhalve persoonlijk het levend water
dat opwelt van de gekruisigde als van zijn bron en die in ons opwelt ten
eeuwigen leven. Men ziet dadelijk dat de geest liefde is, zoals de tweede
persoon van de Heilige Drie-eenheid liefde is. In onze beschaving van de dood,
keren de elementen zich tegen de mens en als eertijds, het water van de Rode
Zee, door uiteen te wijken, de Hebreeen van het juk van de Egyptische Slavernij
bevrijdde, zo verzwolg datzelfde water het leger van Farao

De
wolk en het licht. Deze twee symbolen zijn onafscheidelijk in de
manifestaties van de Heilige Geest. In de Godsopenbaring van het Oude Testament
openbaart de wolk, nu eens donker, dan weer helder, de levende reddende God
en
deze wolk gaat de Hebreeen leiden bij hun tocht door de woestijn. Ze zijn
nederig en gehoorzaam en de Heilige Geest redt hen. De Egyptenaren,
daarentegen, zeker van hun kracht en vol hoogmoed, zullen verblind zijn door
deze wolk. Het is er altijd hetzelfde mee gesteld, de schepselen van God hebben
altijd een dubbel effect: heilzaam voor de rechtvaardigen, noodlottig voor de
goddelozen want heel de schepping spant samen tegen hen zoals aangegeven in het
Boek van de Wijsheid, hoofdstuk 16, vers 24.

Het
vuur.
Terwijl het vuur de geboorte en vruchtbaarheid van het leven gegeven in de
heilige Geest betekende, symboliseert het vuur de energie die de handelingen
van de Heilige Geest omvormt. De profeet Elias die zich verhief als een vuur en
waarvan de woorden branden als een toorts (J.Sir.48:1). Door zijn gebed komt
het vuur uit de hemel op het offer van de Berg Karmel, afbeelding van het vuur
van de Heilige Geest die omvormt wat hij aanraakt
Jezus zal zeggen: :Ik ben
gekomen om vuur op aarde te brengen en hoe zou ik wensen dat het reeds aangestoken
werd (Luk. 12:49). Tenslotte is het onder de gedaante van tongen aangeduid als
van vuur, dat de Heilige Geest neerdaalde over de leerlingen op de morgen van
Pinksteren en hen vervulde van de Heilige Geest. De geestelijke traditie zal
dit symbool van vuur aannemen als een van de meest expressieve van de werking
van de Heilige Geest. Blust den Geest niet uit. (1 Tes. 5:19).
Wat te zeggen van het vuur dat hele landen verwoest door
enorme branden? Is dat niet het bewijs dat dit weldadig element, want het zet
om en verwarmt ons; is het niet het bewijs dat we tegen God gezondigd hebben
daar dit element schrikwekkend wordt en zich tegen ons keert om alles te
vernielen om alles te zuiveren? De wind is ook een symbool van de Heilige
Geest. Het woord van de Heer en zijn adem zijn het begin van het zijn en van
het leven van ieder schepsel. Aan de Heilige Geest komt het toe de schepping
te besturen, te heiligen en te bezielen, want Hij is God, een in wezen met de
Vader en de Zoon. De mensen van onze tijd zoeken door verfoeilijke wetten het
leven op alle manieren te doden, abortus, de pil voor de volgende dag,
contraceptie, enz. Dan wordt deze zachte levengevende bries van de Heilige
Geest een tornado, een verwoestende cycloon
Nog een bewijs, zo er behoefte aan
was, dat onze wereld de Tien Geboden niet gehoorzaamt

De
duif,
een ander symbool van de Heilige Geest. Op het einde van de zondvloed (waarvan
de symboliek op het doopsel betrekking heeft), komt de duif die door Noach
losgelaten is terug, een frisse olijftak in de bek, teken dat de aarde opnieuw
bewoonbaar is. Wanneer Christus uit het water van het doopsel opstijgt, daalt
de Heilige Geest, in de gedaante van een duif, op hem neer en blijft er. De
Geest daalt neer en rust uit in het gezuiverde hart van de gedoopten
Men kan
in Psalm 68, vers 14 lezen: de vleugels van de duif zijn bekleed met zilver,
en zijn veren met een glans van groen-goud
De heilige Meliton van Sardes ziet
in de twee vleugels van de duif, de twee testamenten van de wet. De overweging
van de Bijbel (oude en nieuwe testament) is voor ons christenen kostbaarder dan
goud en zilver. Hoeveel gelovigen zijn er in onze dagen die zich iedere dag
voeden met het Woord van God, ons werkelijk dagelijks brood, evenals de
Eucharistie?
|