Leeslint
Inhoud blog
  • Louise O. Fresco in DS Weekblad
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Schrijvers over schrijven en ...
    11-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeanette Winterson over haar voorkeur voor het kronkelige

    Jeanette Winterson in gesprek met Chris Meplon

    Als je een roman schrijft, moet je de aandacht van je lezers langer gaande houden dan bij een gedicht.  De lezers willen een verhaal. Mij best. Het hoort zo. Je kunt heel snel door het eenvoudige verhaal lezen, maar er zit veel meer in.  (…) Ik hou van het fluïde, niet van het rechte, vastgestelde pad.

    (…)

    Mijn verhalen zijn filmisch niet eenvoudig. Je zou erg radicaal moeten ingrijpen als je ze zou willen verfilmen en dan zou het nog altijd oppervlakkig zijn.  Dat is mijn groot bezwaar tegen film.

    11-09-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    08-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.J.M.G. Le Clézio over het geluid van schrijven

    J.M.G. Le Clézio in gesprek met Guus Bauer

    Een schrijver is zoals elke andere mens. Je verandert. Je maakt fouten in je boeken en je maakt fouten in het leven. Ik zoek geen oplossingen in mijn boeken, maar een uitweg om aan een nieuw boek te werken dat antwoord geeft aan het voorafgaande.

    (…)

    Schrijven is iets heel banaals. Je hebt een pen, je hebt papier, er is de geur van inkt. Er is verwondering. He is fysiek. Ik denk aan de eerste keer dat ik een typemachine gebruikte. Ik was veertein en had een paar gedichten op zak. Letter voor letter heb ik ze met één vinger uitgetikt. Het prachtige geluid van de hamertjes en de lade. De typemachine is ook een muziekinstrument. Nu kun je ratelen op het toetsenbord van de computer. In het gezelschap van de eenzaamheid kun je soms de essentie van het geluk vinden.  In die zin ben ik wel een kluizenaar.

    08-09-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    05-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gyorgy Konràd over personages en echte mensen

    Gyorgy Konrad in gesprek met Lieve De Boeck

    Als ik mijn leven niet transformeer, als ik er geen fictie aan toevoeg, kan het dan ook voorwerp worden van een literaire constructie? Zijn personages die we creëren met onze fantasie interessanter dan mensen die we kennen of ontmoeten? Als we allebei proberen zo objectief mogelijk dezelfde man te beschrijven, krijgen we toch totaal uiteenlopende resultaten en dus eigenlijk fictie. Ook als we schrijven over mensen die we kennen, ontmantelen en fragmenteren we hen om ze daarna opnieuw op te bouwen. De geest die fictie voortbrengt is dus ook in die gevallen werkzaam.  Eigenlijk wou ik me ook eens op een stille, rustige en serene manier alle voorbije dingen herinneren.

    05-09-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    02-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lydia Davis over emotie als vertrekpunt

    Lydia Davis in gesprek met Kathy Mathys:

    Ik weet hoe moeilijk het is om emotie over te brengen. Als je schrijft “ze was overstuur” dan werkt dat niet. Ik heb geleerd hoe het anders kan. Al mijn verhalen vertrekken vanuit emotie: verdriet om een relatie die ten einde loopt, een ruzie, sympathie voor een vlieg.  Soms een kleine emotie, soms een grote.  Als je je enkel interesseert voor vormelijk experiment, dan krijg je een curiositeit.  In elk verhaal moet emotie zitten, menselijkheid.  Ik gruwel van extreem formele experimenten.  Iemand die van vijfhonderd boeken de eerste lijn op pagina 35 neemt en er een verhaal van maakt, vind ik bijvoorbeeld saai.

    (…)

    De meeste verhalen weerspiegelen mijn visie op de wereld. De dingen waarover ik nadenk, die me raken, zitten in de verhalen.  Als ik naar een vlieg kijk en de vlieg interesseert me, dan neem ik ze op in mijn verhaal. Wat mijn aandacht trekt, kan in een verhaal terechtkomen. Gedragingen van mensen, maar net zo goed van dieren.

    Ik weet nooit wat er zal gebeuren. Ik plan niet. Ik ga zelden om 9 uur ’s ochtends naar mijn werkkamer voor een schrijfsessie van zes uur. Ik schrijf meestal voor een uur, hooguit twee achter elkaar. Ik heb heel veel halfafgewerkte verhalen.

    02-09-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    30-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Günter Walraff over de noodzaak van zintuiglijkheid

    Günter Walraff in gesprek met Filip Huysegems

    Bertolt Brecht heeft gezegd: “Elke wandaad heeft een naam, een plaats en een gedaante.” Het is die concretisering waar het mij om gaat, het tastbaar maken, het zintuiglijk laten voelen van een mensonwaardige toestand.  Ik tracht, al is het geval per geval, dingen beter te maken. Want het eigenlijke werk begint pas als mijn reportages gepubliceerd zijn. Dan probeer ik, samen met anderen, iets teweeg te brengen, iets te veranderen. Als dat lukt, is dat een groot geschenk voor mij.”

    30-08-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    27-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yves Petry over zijn weinig aangename personages

    Yves Petry in gesprek met Marc Cloostermans

    Ik heb inderdaad nog nooit een personage bedacht met wie ik op reis zou willen gaan. Ik schrijf graag over mensen met fanatieke trekjes. De slapheid en karakterloosheid van veel personages in hedendaagse romans vervelen me. Veel mensen zijn zo, ja, die personages zijn behoorlijk realistisch, maar het is toch niet boeiend om dat allemaal nog eens op te schrijven of erover te lezen?

    (…)

    De auteur is de vrijzwevende geest die alles mag denken. Mijn boeken zijn veel stabieler dan mijn geest. Misschien is het daarom dat ik schrijf: om iets stabiels, iets blijvends te maken. Veel mensen verwerven stabiliteit door werkomstandigheden: elke dag worden dezelfde eisen aan je gesteld, je hebt dezelfde collega’s en dezelfde bazen.  Iemand die geïsoleerd werkt, als ik, heeft alleen de tekst als opgave en leidraad.

    27-08-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    25-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeroen Brouwers over het niet-autobiografische van zijn romans

    Jeroen Brouwers in gesprek met Karel Verhoeven

    De indruk dat ik mijn personages ben, ligt aan de stijl.  Die zit zo dicht op de huid. Het ritme, de keuze van de woorden, zijn zo precies dat men denkt: het kan niet anders of die schrijft vanuit zijn eigen levenservaring. Wat niet zo is. Dat men de boeken autobiografisch vindt, betekent dat ik ze goed geschreven heb. Het dringt door tot de ziel van sommige lezers. Al verwijten weer anderen mij pose, aanstellerij, koketterie.

    25-08-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    21-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bart Moeyaert over zichzelf als lezer

    Bart Moeyaert in gesprek met Marita Vermeulen

    Ik kan heel afstandelijk op boeken reageren: ik heb het gelezen, er kennis van genomen, punt.  Door andere boeken word ik totaal platgeslagen. Dat komt heus niet doordat die schrijver alles zo geweldig heeft verwoord.  Het moment klopt, de dialoog klopt, mijn achtergrond speelt mee.  Alles komt samen. De communicatie is optimaal.

    (…)

    Ik kan alleen maar herhalen dat een boek mee gevormd wordt door zijn lezer.

    21-08-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    18-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A.F.TH. van der Heijden over dikke boeken

    A.F.TH van der Heijden

    Als in een korte tekst ‘geen woord te veel staat’, zoals de eis luidt, dan zou dus wat niet geschrapt is, moeten uitblinken van noodzaak.  Nu zou het uitgerekend de economocraten dienen op te vallen dat er aan literatuur, hoe zuinig er ook geschreven wordt, niets noodzakelijk is. Literatuur is een bedrijf dat schittert van overbodigheid – maar dan wel graag met de nadruk op dat schitteren.

    (…)

    Hoe komt het dan dat ook in deze nieuwe, ademloos voortjachtende eeuw zoveel mensen blijven teruggrijpen naar de grote romans van de afgelopen tweehonderd jaar?  De lezer, de echte, heeft een instinct om te verdwalen. Hij wil niet verdwalen in een woestijn of een regenwoud, maar in een nauwkeurig aangelegd labyrint. Hij laat zich erin binnenlokken, raakt vol overgave de weg kwijt, en bestudeert steeds verder verdwalend de ontsnappingsroutes. Hoe uitgestrekter en complexer de doolhof, des te adembenemender de dwaaltocht.

    18-08-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    15-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A.S. Byatt over romanpersonages die nadenken

     

    A.S. Byatt in gesprek met Kathy Mathys

    Ik vind het gevaarlijk om vrienden en bekenden in een boek gestalte te geven. Zelfs wanneer je hen op een aardige manier weergeeft, beperk je hen, maak je hen minder complex. Je beperkt hun vrijheid en je presenteert ze aan de wereld zoals jij ze ziet. Dat is een machtsspel.

    (…)

    Het landschap dat ik beschrijf, is hetzelfde als in de boeken die ik als kind las.  Ik was vooral dol op de verhalen van Kipling.

    (…)

    Ik ben dol op research en wil constant bijleren. Ik krijg vaak kritiek omdat er te veel historische en wetenschappelijke details in mijn boeken zitten.

    (…)

    Ik vind dat de meeste personages in Engelse romans veel te weinig nadenken. Ze hebben intense emoties en hevige persoonlijke relaties, maar nadenken is er te weinig bij.  Ik ben veel meer geboeid door mensen die de dingen trachten te doorgronden, die op zoek zijn naar hun verantwoordelijkheid, die willen weten hoe alles zich tot elkaar verhoudt.

    15-08-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    12-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.James Ellroy vindt dat schrijven zwoegen betekent.

    James Ellroy in gesprek met Marc Reynebeau

    Ik zie het graag groot. Ik hou van continuïteit. Ik wil een verbluffend omvangrijk geheel van onderling verbonden dramatische boeken maken.  Ik heb van tevoren een breed plan en vooral het historische perspectief in mijn hoofd.  Dan schrijf ik voor elk boek een synopsis uit, (…). Ik weet tot in het geringste detail waar het verhaal naartoe moet. Dat is geen beperking. Ik ben een uitstekende denker.  Dat geeft mij bij het schrijven de nodige ruimte voor improvisatie.

    (…)

    Schrijven is hard werken, ik produceer een hoop adrenaline, ik ben obsessief, ik slaap niet goed. Ik ben ambitieus, ik wil beroemd zijn en geld verdienen. Ik hou van vrouwen. Ik hou van macht.

    12-08-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    09-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aifric Campbell over literatuur en pret

    Aifric Campbell in gesprek met Bas Heijne

    Literatuur gaat over de dingen die we niet onder woorden kunnen brengen.  Het gaat niet om een sluitende verklaring over ons bestaan, de nadrukt ligt niet op het waarom, maar juist op het besef dat er van alles te raden overblijft, de kracht om te leven in onzekerheid. Daar schuilt voor mij de fascinatie in.  Het is ook een frustratie, want de middelen die je tot je beschikking hebt, schieten steeds tekort. We bevinden ons alleen in een wereld die ons eindeloos intrigeert, maar die we niet kunnen doorgronden.  Er zijn lezers geweest die me emotionele kilheid hebben verweten, door een hoofdpersoon te scheppen die zo koelbloedig en zo onaangenaam is. Dat leest niet prettig, zeggen ze.

    Maar literatuur moet helemaal niet prettig willen zijn, ze moet gaan over hoe de dingen zijn.

    09-08-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    06-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adam Haslett over fictie en ingewikkelde zaken

    Adam Haslett in gesprek met Kathy Mathys

    Fictie kan mensen in staat stellen om na te denken over gecompliceerde thema’s.  Ik heb het over anonieme macht en over de impact daarvan op kleine mensenlevens.

    06-08-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    03-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ali Smith over schrijven en vervellen

    Ali Smith in gesprek met Kathy Mathys:

    Mensen hebben intuïtief vaak het idee dat een eerstepersoonsverteller betrouwbaarder is.  Dat is niet noodzakelijk zo.  Iemand die op tv in tranen uitbarst om het leed dat hij veroorzaakte, is niet noodzakelijk oprecht.

    (…)

    Eigenlijk is schrijven net zoals je huid afwerpen. Je schrijft een versie van een verhaal en dan doe je dat opnieuw en opnieuw tot het goed
    genoeg is.  Hopelijk.

    03-08-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    31-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thomas Roosenboom over schrijven en onzekerheid

    Thomas Roosenboom in gesprek met Sarah Vankersschaever

    Zolang je schrijft ben je minder met jezelf bezig. Het is een vorm van escapisme omdat de uitdaging van het schrijven van een boek de belofte van bevrijding in zich draagt.  Zal het me lukken?  Is het verhaal wel zoals ik denk dat het is? Als de reacties op het einde van de rit goed zijn, dan weet ik pas dat ik een goed boek geschreven heb. Het lijkt alsof ik heel goed wee t wat ik doe, maar ik ben best onzeker. (…)  Onzekerheid is ook een talent.

    31-07-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    26-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ivo Victoria over onverwachte paden

    Ivo Victoria:

    Dingen opschrijven zonder ze echt te bedoelen, kan een spanning creëren in de tekst.  Sommige pagina’s heb ik geschreven vanuit de idee dat de hoofdpersoon en zijn jeugdvriend een homoseksuele relatie hebben.  Dat wordt niet bevestigd in het boek, maar je kan het er wel in lezen.  Dergelijke onderhuidse leidmotieven brengen je op onverwachte paden.

    26-07-2011, 10:38 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    24-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Binnie Kirshenbaum over de waarde van dingen

    Binnie Kirshenbaum in gesprek met Kathy Mathys:

    Ik hecht aan dingen omdat ze verhalen laten opbloeien en omdat ze je laten fantaseren.  In het geval van mijn overgrootmoeder ken ik de verhalen niet, maar de objecten brachten wel mijn verbeelding op gang. 

    (…)

    Ik hoop dat lezers zich, (…) vragen stellen over de keuzes die ze hebben gemaakt of die ze voor zich uitschoven.  Levens die veilig zijn, comfort bieden en sociaal acceptabel zijn, zijn niet noodzakelijk de beste.  Soms moet je een stap zetten in het donker, het avontuur aangaan, iets proberen waarvan je niet weet of het zal lukken.   Weinig mensen durven dat te doen.  Voor mij was schrijven het grote avontuur. Ik had geen idee of ik goed genoeg was, maar wist dat ik mezelf niet meer onder ogen zou durven komen zonder het geprobeerd te hebben.

    24-07-2011, 08:03 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    22-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anne Michaels over ideeën en boeken

    Anne Michaels in gesprek met Kathy Mathys:

     

    Of je nu over een bijbels tafereel schrijft of over iets uit de toekomst, het is belangrijk dat je als schrijver een heel diepe band hebt met je tekst. De vragen die je stelt, moeten dezelfde zijn die je als mens bezighouden. Anders ben je niet ernstig bezig.

    (…)

    Ik vind het fundamenteel dat mijn boeken ideeën bevatten, maar die ideeën moeten zijn geworteld in emotie. Anders krijg je een dode tekst.

    (…)

    Ik weet dat veel mensen geen interesse hebben voor vroeger. Toch is die interesse essentieel. Daarom wil ik over het verleden schrijven in emotionele en zintuiglijke woorden. Je kan de ideeën in mijn verhalen voelen, aan den lijve ondervinden.  Ik geloof niet dat we een idee echt kunnen bevatten, tenzij je het ook lichamelijk gewaar wordt.

    (…)

    Ik ben erg gefascineerd door het effect van woorden. Zo heb ik mij lang afgevraagd of je over gewelddadige gebeurtenissen moet schrijven in een brutale taal.  Ik denk van niet omdat je dan de illusie creëert dat je de gruwel kan herscheppen.

    22-07-2011, 09:35 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    20-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nick Hornby heeft vragen bij identificatie

    Nick Hornby in gesprek met Kathy Mathys.

    Identificatie is een overschatte kwaliteit in de waardering van fictie.  Veel mensen begrijpen fictie alleen maar als het op een bepaalde manier over henzelf gaat. Omgekeerd verwachten ze dat ik alleen maar over mijzelf schrijf.

    (…)

    Mijn personages kunnen zich vaak niet goed uitdrukken, ze kunnen moeilijk verwoorden wat er met ze is.  En ik haat boeken waarin een alwetende verteller dat voor ze doet.  Dus soms plaats ik ze in een situatie waarin ze plotseling even toegang hebben tot de kern van hun problemen, en even perfect uitspreken wat hun werkelijk beweegt. 

    20-07-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    19-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Breyten Breytenbach over het tweede bewustzijn als schrijver

    Breyten Breytenbach in gesprek met Guus Bauer en Peter De Rijk

    In de loop der jaren werd mij duidelijk dat er zich bij het schrijven een tweede bewustzijn vormt; een extra personage naast je. (…) Dan is een ander gedeelte van mijn brein bezig met, zeg maar, ‘kliekjesgedachten’, parallelle hersenspinsels.

    (…)

    Ik noteer wel eens een zin, een observatie of een treffend beeld.  Mijn studenten in New York leer ik om ’s ochtends te werken, met regelmaat, in blokken van maximaal twee uur.

    (…)

    We moesten het verleden vertalen via de verbeelding. Anders is er geen toegang tot de realiteit. 

    (…)

    We spelen voortdurend toneel, het is een menselijke noodzaak.  Interessant daarbij is de ethische component. Tot welk punt mag je gaan?  Een schrijver moet zich bewust zijn van de gevolgen van zijn verbeelding.

    19-07-2011, 19:19 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    Archief per week
  • 22/04-28/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 14/08-20/08 2017
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 02/12-08/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 10/09-16/09 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs