Leeslint
Inhoud blog
  • Louise O. Fresco in DS Weekblad
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Schrijvers over schrijven en ...
    02-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lydia Davis over emotie als vertrekpunt

    Lydia Davis in gesprek met Kathy Mathys:

    Ik weet hoe moeilijk het is om emotie over te brengen. Als je schrijft “ze was overstuur” dan werkt dat niet. Ik heb geleerd hoe het anders kan. Al mijn verhalen vertrekken vanuit emotie: verdriet om een relatie die ten einde loopt, een ruzie, sympathie voor een vlieg.  Soms een kleine emotie, soms een grote.  Als je je enkel interesseert voor vormelijk experiment, dan krijg je een curiositeit.  In elk verhaal moet emotie zitten, menselijkheid.  Ik gruwel van extreem formele experimenten.  Iemand die van vijfhonderd boeken de eerste lijn op pagina 35 neemt en er een verhaal van maakt, vind ik bijvoorbeeld saai.

    (…)

    De meeste verhalen weerspiegelen mijn visie op de wereld. De dingen waarover ik nadenk, die me raken, zitten in de verhalen.  Als ik naar een vlieg kijk en de vlieg interesseert me, dan neem ik ze op in mijn verhaal. Wat mijn aandacht trekt, kan in een verhaal terechtkomen. Gedragingen van mensen, maar net zo goed van dieren.

    Ik weet nooit wat er zal gebeuren. Ik plan niet. Ik ga zelden om 9 uur ’s ochtends naar mijn werkkamer voor een schrijfsessie van zes uur. Ik schrijf meestal voor een uur, hooguit twee achter elkaar. Ik heb heel veel halfafgewerkte verhalen.

    02-09-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    30-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Günter Walraff over de noodzaak van zintuiglijkheid

    Günter Walraff in gesprek met Filip Huysegems

    Bertolt Brecht heeft gezegd: “Elke wandaad heeft een naam, een plaats en een gedaante.” Het is die concretisering waar het mij om gaat, het tastbaar maken, het zintuiglijk laten voelen van een mensonwaardige toestand.  Ik tracht, al is het geval per geval, dingen beter te maken. Want het eigenlijke werk begint pas als mijn reportages gepubliceerd zijn. Dan probeer ik, samen met anderen, iets teweeg te brengen, iets te veranderen. Als dat lukt, is dat een groot geschenk voor mij.”

    30-08-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    27-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yves Petry over zijn weinig aangename personages

    Yves Petry in gesprek met Marc Cloostermans

    Ik heb inderdaad nog nooit een personage bedacht met wie ik op reis zou willen gaan. Ik schrijf graag over mensen met fanatieke trekjes. De slapheid en karakterloosheid van veel personages in hedendaagse romans vervelen me. Veel mensen zijn zo, ja, die personages zijn behoorlijk realistisch, maar het is toch niet boeiend om dat allemaal nog eens op te schrijven of erover te lezen?

    (…)

    De auteur is de vrijzwevende geest die alles mag denken. Mijn boeken zijn veel stabieler dan mijn geest. Misschien is het daarom dat ik schrijf: om iets stabiels, iets blijvends te maken. Veel mensen verwerven stabiliteit door werkomstandigheden: elke dag worden dezelfde eisen aan je gesteld, je hebt dezelfde collega’s en dezelfde bazen.  Iemand die geïsoleerd werkt, als ik, heeft alleen de tekst als opgave en leidraad.

    27-08-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    25-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeroen Brouwers over het niet-autobiografische van zijn romans

    Jeroen Brouwers in gesprek met Karel Verhoeven

    De indruk dat ik mijn personages ben, ligt aan de stijl.  Die zit zo dicht op de huid. Het ritme, de keuze van de woorden, zijn zo precies dat men denkt: het kan niet anders of die schrijft vanuit zijn eigen levenservaring. Wat niet zo is. Dat men de boeken autobiografisch vindt, betekent dat ik ze goed geschreven heb. Het dringt door tot de ziel van sommige lezers. Al verwijten weer anderen mij pose, aanstellerij, koketterie.

    25-08-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    21-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bart Moeyaert over zichzelf als lezer

    Bart Moeyaert in gesprek met Marita Vermeulen

    Ik kan heel afstandelijk op boeken reageren: ik heb het gelezen, er kennis van genomen, punt.  Door andere boeken word ik totaal platgeslagen. Dat komt heus niet doordat die schrijver alles zo geweldig heeft verwoord.  Het moment klopt, de dialoog klopt, mijn achtergrond speelt mee.  Alles komt samen. De communicatie is optimaal.

    (…)

    Ik kan alleen maar herhalen dat een boek mee gevormd wordt door zijn lezer.

    21-08-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    18-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A.F.TH. van der Heijden over dikke boeken

    A.F.TH van der Heijden

    Als in een korte tekst ‘geen woord te veel staat’, zoals de eis luidt, dan zou dus wat niet geschrapt is, moeten uitblinken van noodzaak.  Nu zou het uitgerekend de economocraten dienen op te vallen dat er aan literatuur, hoe zuinig er ook geschreven wordt, niets noodzakelijk is. Literatuur is een bedrijf dat schittert van overbodigheid – maar dan wel graag met de nadruk op dat schitteren.

    (…)

    Hoe komt het dan dat ook in deze nieuwe, ademloos voortjachtende eeuw zoveel mensen blijven teruggrijpen naar de grote romans van de afgelopen tweehonderd jaar?  De lezer, de echte, heeft een instinct om te verdwalen. Hij wil niet verdwalen in een woestijn of een regenwoud, maar in een nauwkeurig aangelegd labyrint. Hij laat zich erin binnenlokken, raakt vol overgave de weg kwijt, en bestudeert steeds verder verdwalend de ontsnappingsroutes. Hoe uitgestrekter en complexer de doolhof, des te adembenemender de dwaaltocht.

    18-08-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    15-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A.S. Byatt over romanpersonages die nadenken

     

    A.S. Byatt in gesprek met Kathy Mathys

    Ik vind het gevaarlijk om vrienden en bekenden in een boek gestalte te geven. Zelfs wanneer je hen op een aardige manier weergeeft, beperk je hen, maak je hen minder complex. Je beperkt hun vrijheid en je presenteert ze aan de wereld zoals jij ze ziet. Dat is een machtsspel.

    (…)

    Het landschap dat ik beschrijf, is hetzelfde als in de boeken die ik als kind las.  Ik was vooral dol op de verhalen van Kipling.

    (…)

    Ik ben dol op research en wil constant bijleren. Ik krijg vaak kritiek omdat er te veel historische en wetenschappelijke details in mijn boeken zitten.

    (…)

    Ik vind dat de meeste personages in Engelse romans veel te weinig nadenken. Ze hebben intense emoties en hevige persoonlijke relaties, maar nadenken is er te weinig bij.  Ik ben veel meer geboeid door mensen die de dingen trachten te doorgronden, die op zoek zijn naar hun verantwoordelijkheid, die willen weten hoe alles zich tot elkaar verhoudt.

    15-08-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    12-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.James Ellroy vindt dat schrijven zwoegen betekent.

    James Ellroy in gesprek met Marc Reynebeau

    Ik zie het graag groot. Ik hou van continuïteit. Ik wil een verbluffend omvangrijk geheel van onderling verbonden dramatische boeken maken.  Ik heb van tevoren een breed plan en vooral het historische perspectief in mijn hoofd.  Dan schrijf ik voor elk boek een synopsis uit, (…). Ik weet tot in het geringste detail waar het verhaal naartoe moet. Dat is geen beperking. Ik ben een uitstekende denker.  Dat geeft mij bij het schrijven de nodige ruimte voor improvisatie.

    (…)

    Schrijven is hard werken, ik produceer een hoop adrenaline, ik ben obsessief, ik slaap niet goed. Ik ben ambitieus, ik wil beroemd zijn en geld verdienen. Ik hou van vrouwen. Ik hou van macht.

    12-08-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    09-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aifric Campbell over literatuur en pret

    Aifric Campbell in gesprek met Bas Heijne

    Literatuur gaat over de dingen die we niet onder woorden kunnen brengen.  Het gaat niet om een sluitende verklaring over ons bestaan, de nadrukt ligt niet op het waarom, maar juist op het besef dat er van alles te raden overblijft, de kracht om te leven in onzekerheid. Daar schuilt voor mij de fascinatie in.  Het is ook een frustratie, want de middelen die je tot je beschikking hebt, schieten steeds tekort. We bevinden ons alleen in een wereld die ons eindeloos intrigeert, maar die we niet kunnen doorgronden.  Er zijn lezers geweest die me emotionele kilheid hebben verweten, door een hoofdpersoon te scheppen die zo koelbloedig en zo onaangenaam is. Dat leest niet prettig, zeggen ze.

    Maar literatuur moet helemaal niet prettig willen zijn, ze moet gaan over hoe de dingen zijn.

    09-08-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    06-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adam Haslett over fictie en ingewikkelde zaken

    Adam Haslett in gesprek met Kathy Mathys

    Fictie kan mensen in staat stellen om na te denken over gecompliceerde thema’s.  Ik heb het over anonieme macht en over de impact daarvan op kleine mensenlevens.

    06-08-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    03-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ali Smith over schrijven en vervellen

    Ali Smith in gesprek met Kathy Mathys:

    Mensen hebben intuïtief vaak het idee dat een eerstepersoonsverteller betrouwbaarder is.  Dat is niet noodzakelijk zo.  Iemand die op tv in tranen uitbarst om het leed dat hij veroorzaakte, is niet noodzakelijk oprecht.

    (…)

    Eigenlijk is schrijven net zoals je huid afwerpen. Je schrijft een versie van een verhaal en dan doe je dat opnieuw en opnieuw tot het goed
    genoeg is.  Hopelijk.

    03-08-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    31-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thomas Roosenboom over schrijven en onzekerheid

    Thomas Roosenboom in gesprek met Sarah Vankersschaever

    Zolang je schrijft ben je minder met jezelf bezig. Het is een vorm van escapisme omdat de uitdaging van het schrijven van een boek de belofte van bevrijding in zich draagt.  Zal het me lukken?  Is het verhaal wel zoals ik denk dat het is? Als de reacties op het einde van de rit goed zijn, dan weet ik pas dat ik een goed boek geschreven heb. Het lijkt alsof ik heel goed wee t wat ik doe, maar ik ben best onzeker. (…)  Onzekerheid is ook een talent.

    31-07-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    26-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ivo Victoria over onverwachte paden

    Ivo Victoria:

    Dingen opschrijven zonder ze echt te bedoelen, kan een spanning creëren in de tekst.  Sommige pagina’s heb ik geschreven vanuit de idee dat de hoofdpersoon en zijn jeugdvriend een homoseksuele relatie hebben.  Dat wordt niet bevestigd in het boek, maar je kan het er wel in lezen.  Dergelijke onderhuidse leidmotieven brengen je op onverwachte paden.

    26-07-2011, 10:38 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    24-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Binnie Kirshenbaum over de waarde van dingen

    Binnie Kirshenbaum in gesprek met Kathy Mathys:

    Ik hecht aan dingen omdat ze verhalen laten opbloeien en omdat ze je laten fantaseren.  In het geval van mijn overgrootmoeder ken ik de verhalen niet, maar de objecten brachten wel mijn verbeelding op gang. 

    (…)

    Ik hoop dat lezers zich, (…) vragen stellen over de keuzes die ze hebben gemaakt of die ze voor zich uitschoven.  Levens die veilig zijn, comfort bieden en sociaal acceptabel zijn, zijn niet noodzakelijk de beste.  Soms moet je een stap zetten in het donker, het avontuur aangaan, iets proberen waarvan je niet weet of het zal lukken.   Weinig mensen durven dat te doen.  Voor mij was schrijven het grote avontuur. Ik had geen idee of ik goed genoeg was, maar wist dat ik mezelf niet meer onder ogen zou durven komen zonder het geprobeerd te hebben.

    24-07-2011, 08:03 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    22-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anne Michaels over ideeën en boeken

    Anne Michaels in gesprek met Kathy Mathys:

     

    Of je nu over een bijbels tafereel schrijft of over iets uit de toekomst, het is belangrijk dat je als schrijver een heel diepe band hebt met je tekst. De vragen die je stelt, moeten dezelfde zijn die je als mens bezighouden. Anders ben je niet ernstig bezig.

    (…)

    Ik vind het fundamenteel dat mijn boeken ideeën bevatten, maar die ideeën moeten zijn geworteld in emotie. Anders krijg je een dode tekst.

    (…)

    Ik weet dat veel mensen geen interesse hebben voor vroeger. Toch is die interesse essentieel. Daarom wil ik over het verleden schrijven in emotionele en zintuiglijke woorden. Je kan de ideeën in mijn verhalen voelen, aan den lijve ondervinden.  Ik geloof niet dat we een idee echt kunnen bevatten, tenzij je het ook lichamelijk gewaar wordt.

    (…)

    Ik ben erg gefascineerd door het effect van woorden. Zo heb ik mij lang afgevraagd of je over gewelddadige gebeurtenissen moet schrijven in een brutale taal.  Ik denk van niet omdat je dan de illusie creëert dat je de gruwel kan herscheppen.

    22-07-2011, 09:35 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    20-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nick Hornby heeft vragen bij identificatie

    Nick Hornby in gesprek met Kathy Mathys.

    Identificatie is een overschatte kwaliteit in de waardering van fictie.  Veel mensen begrijpen fictie alleen maar als het op een bepaalde manier over henzelf gaat. Omgekeerd verwachten ze dat ik alleen maar over mijzelf schrijf.

    (…)

    Mijn personages kunnen zich vaak niet goed uitdrukken, ze kunnen moeilijk verwoorden wat er met ze is.  En ik haat boeken waarin een alwetende verteller dat voor ze doet.  Dus soms plaats ik ze in een situatie waarin ze plotseling even toegang hebben tot de kern van hun problemen, en even perfect uitspreken wat hun werkelijk beweegt. 

    20-07-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    19-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Breyten Breytenbach over het tweede bewustzijn als schrijver

    Breyten Breytenbach in gesprek met Guus Bauer en Peter De Rijk

    In de loop der jaren werd mij duidelijk dat er zich bij het schrijven een tweede bewustzijn vormt; een extra personage naast je. (…) Dan is een ander gedeelte van mijn brein bezig met, zeg maar, ‘kliekjesgedachten’, parallelle hersenspinsels.

    (…)

    Ik noteer wel eens een zin, een observatie of een treffend beeld.  Mijn studenten in New York leer ik om ’s ochtends te werken, met regelmaat, in blokken van maximaal twee uur.

    (…)

    We moesten het verleden vertalen via de verbeelding. Anders is er geen toegang tot de realiteit. 

    (…)

    We spelen voortdurend toneel, het is een menselijke noodzaak.  Interessant daarbij is de ethische component. Tot welk punt mag je gaan?  Een schrijver moet zich bewust zijn van de gevolgen van zijn verbeelding.

    19-07-2011, 19:19 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Breyten Breytenbach over het tweede bewustzijn als schrijver

    Breyten Breytenbach in gesprek met Guus Bauer en Peter De Rijk

    In de loop der jaren werd mij duidelijk dat er zich bij het schrijven een tweede bewustzijn vormt; een extra personage naast je. (…) Dan is een ander gedeelte van mijn brein bezig met, zeg maar, ‘kliekjesgedachten’, parallelle hersenspinsels.

    (…)

    Ik noteer wel eens een zin, een observatie of een treffend beeld.  Mijn studenten in New York leer ik om ’s ochtends te werken, met regelmaat, in blokken van maximaal twee uur.

    (…)

    We moesten het verleden vertalen via de verbeelding. Anders is er geen toegang tot de realiteit. 

    (…)

    We spelen voortdurend toneel, het is een menselijke noodzaak.  Interessant daarbij is de ethische component. Tot welk punt mag je gaan?  Een schrijver moet zich bewust zijn van de gevolgen van zijn verbeelding.

    19-07-2011, 19:19 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    15-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bart Moeyaert over het begin van een boek

    Bart Moeyaert in een gesprek met Gaea Schoeters

    Elk boek begint met een beeld.  Opeens zie ik iets voor me, waarvan ik 100 procent zeker weet: dit wordt het.  Ik voel een heel sterke aandrang om de scène op papier te zetten, met een vlotheid die nooit meer terugkomt, want de rest van het boek is zwoegen. Maar die eerste worp, dat zijn (…) zes, zeven bladzijden, waar ik later bijna niets meer aan verander.

    15-07-2011, 21:55 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    12-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daniel C. Dennett: De evolutie van de vrije wil

    Daniel C. Dennett in zijn boek De evolutie van de vrije wil

    Evolutie is de blinde horlogemaker en dat moeten we nooit vergeten.  Maar we moeten niet veronachtzamen dat Moeder Natuur goed voorzien is van wijsheid achteraf.

    Over de mens: We zijn thans virtuoze vermijders, voorkomers, bemoeials en dwarsliggers.

    Onze karakters zijn niet bepaald omdat we ontwikkeld zijn tot entiteiten die zijn ontworpen om hun aard te veranderen, ingevolge onze interactie met de rest van de wereld.

    Moeder Natuur is niet genen-centrisch. Dat wil zeggen dat het proces van natuurlijke selectie niet de voorkeur geeft aan informatieoverdracht via genen, als dezelfde informatie (ruwweg) net zo betrouwbaar en goedkoper door een andere regelmatigheid in de rest van de wereld kan worden geleverd.

    Over de Panare-indianen in Venezuela, een vaststelling die, volgens mij, ook voor onze verstedelijkte mens geldt:  Deze mensen verloren hun traditionele ‘web van coöperatieve onderlinge afhankelijkheid’, en nu verliezen ze ook een groot deel van de kennis die ze door de eeuwen heen hebben verzameld over de flora en fauna van hun wereld. (hoevelen hebben nog de kennis over groenten en fruit en die hun ouders hadden omdat die een moestuin hadden?)

    Wij kunnen ons (denken we) betere werelden voorstellen en verlangen erheen te gaan. Hebben we gelijk dat die werelden beter zijn? In welk opzicht? Volgens welke normen? De onze.

    Mensen zijn verbazingwekkend gecompliceerde wezens en wat goed werkt voor de een, kan slecht zijn voor de ander. (Héhé: wat een banale vaststelling voor een hoogstaand wetenschapper!  Of waren de vorige hoofdstukken alleen maar wetenschappelijke ‘hogeborstzetterij’?)

    Menselijke vrijheid is echt – even echt als taal, muziek en geld – dus kan ze objectief worden bestudeerd vanuit een zakelijk, wetenschappelijk gezichtspunt.  Maar net als taal, muziek, geld en andere maatschappelijke producten wordt haar duurzaamheid beïnvloed door hoe wij in haar geloven.

     

    --- In dit boek verwijst Dennett naar de Disneyfilm Dombo over een kleine olifant met grote oren die wil vliegen.  Dombo gelooft dat hij kan vliegen omdat hij gelooft in de toverkracht van een veer.   Maar als er een kraai zou zijn die hem zou waarschuwen dat de toverkracht van die veer helemaal niet bestaat, dan zouden de kinderen roepen ‘Stop die kraai’ in plaats van ‘Probeer niet te vliegen’.

    Dennett voelt zich als scepticus ook als die kraai: in dit boek is hij zeer kritisch over het werk (of niet-werk, zoals je wil) van filosofen.  Ook toont hij zich uiterst scherpzinnig tegenover het werk van sommige collega-wetenschappers.  ‘Stop die kraai’ duikt geregeld op doorheen dit boek, vooral in die passages waarin hij zich zeer sceptisch opstelt.   Een ontwapenend boek dat opvalt ook door de gestructureerde aanpak: op het einde van elk hoofdstuk staat een samenvatting én een samenvatting van het volgende hoofdstuk.

    12-06-2011, 00:00 Geschreven door Yves  
    Reageren (0)


    Archief per week
  • 22/04-28/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 14/08-20/08 2017
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 02/12-08/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 10/09-16/09 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs