Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
10-03-2014
Goudlokje en de drie beren
Vandaag hebben 4 flinke en vrolijke peuters hun eerste stapjes gezet in hun schoolcarrière. Roel, Flavi, Margo en Elle hebben een drukke dag achter de rug: de klas verkennen, bewegingsopvoeding bij juf Kris, de speelplaats ontdekken,
Ze hebben ook hun symbool gekozen: Roel (sleutel), Flavi (boot), Margo (step) en Elle (uurwerk).
Kijk maar mee naar de fotos.
Wij zijn gestart met een heel leuk thema: Goudlokje en de drie beren. De kleuters waren al heel geboeid door het verhaal en sommige kleuters vonden het superspannend. Gelukkig was er een goed eind aan het verhaal!!!
De kleuters mogen een beer meebrengen naar de klas, gelieve alles te naamtekenen.
ons laatste thema voor de krokusvakantie was ' ik draag een gekke hoed' . De kleuters mochten een hoed bedenken en die ook proberen te maken ( met hulp van de juf) We sorteerden hoeden en leerden ook dat bepaalde hoofddeksels dienen als bescherming en versiering . De kleuters mochten heel veel experimenteren met allerhande knutselmaterialen en ze kregen er precies niet genoeg van . We maakten een werkboekje en leren zo flink aan tafel zitten en stil te werken .
Het hoogtepunt van de week was natuurlijk het feest ; de juffen deden een beetje gek en de kleuters waren enorm geboeid . Op het einde van de week hebben we nog een modeshow georganiseerd met onze zelfgemaakte hoeden !
Het volgende thema van onze klas is ; meten ; we leren dingen inschatten, gelijk maken en turven .
We werkten de laatste twee weken rond gekke hoeden. We bekeken allerlei hoeden, we maakten ook een hoed met een plannetje. We maakten een hoed van papier. We gingen hoeden sorteren volgens bepaalde eigenschappen. hoge hoed-lage hoed, met klep- zonder klep, in kleur- zwart, .... We speelden verschillende spelletjes met hoeden. We gingen ook een hoed schilderen en kleuren. En natuurlijk vierden we de laatste woensdag carnaval. Alle kleuters waren mooi verkleed. de foto's vind je terug onder categorie: "algemeen".
We wensen alle kleuters en hun ouders een prettige vakantie.
We hebben een feestelijke carnaval achter de rug met het accent op "hoeden"...
Samen ontdekten we dat er heel wat soorten hoofddeksels bestaan en dat ze voor allerlei doeleinden gebruikt worden.
De kleuters konden hun fantasie de vrije loop laten tijdens het knutselen van een eigen hoed.
Het denken en de fijne motoriek werden geoefend in hun werkboekje. Maar er werd vooral GENOTEN! Van het carnavalfeest op woensdag en verjaardagsfeesten van Maurice en Sara die tijdens de vakantie verjaren. Proficiat!
We eindigden de feestelijkheden op vrijdag met een aperitief want juf was ook jarig!
Deze week keken de kleuters echt uit naar het carnavalsfeest. Ze vertelden heel enthousiast welke kleren ze gingen aantrekken. En woensdag was het eindelijk zo ver... de speelplaats was al vlug gekleurd met prachtige carnavalskleren. En de zon was ook aanwezig!!! In de zaal hebben de kleuterleidster een toneelstukje gespeeld.De kleuters waren geboeid en hadden er echt plezier in. De juffen die eens supergek volledig uit de bol gaan! Kijk maar mee naar de fotos van 'I LOVE CARNAVAL'.Als het toneeltje gedaan was mocht iedereen meedansen op leuke carnavalsliedjes. Als verrassing kreeg iedereen nog een lekkere wafel en een sapje. Wij kijken al uit naar het carnavalsfeest van volgend jaar !!!
Pesten is niet OK !!! Dit vindt onze school ook, dus sloten wij aan bij ketnet met 'de Move tegen pesten'! In de binnenzaal dansten we erop los, net als vele kinderen van andere scholen. De juffen hadden de move aangeleerd en het resultaat was prachtig !!!
Carnaval betekent... Zich verkleden, geschminkt worden als piraat, prinses, clown of een leeuw!Iemand anders zijn, mal doen en dansen op leuke muziek Welk feest is er nu leuker dan carnaval? De kleuters vinden het een supertof thema en we beleven heel veel plezier in de klas! We veranderen allemaal in echte clowntjes ... Er zijn eerst nog enkele foto's van vorige week van het thema 'valentijn'.
Woensdag is er natuurlijk ook een groot carnavalsfeest met alle kleuterklassen. De kleuters mogen zich verkleden om naar de school te komen!
liedje:
clowntje kun je horen, clowntje kun je zien? clowntje, kun je lopen? tel dan maar tot 10 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Ik heb een clowntje gezien !!!
Maandag
zijn we gestart met het thema carnaval : gekke clowntjes .
Juf
had van alles mee om de klas te
versieren. Wij mochten de slingers blazen. Niet zo gemakkelijk hoor.
We luisterden naar het verhaal Jules en het
circus
Jules
wou zelf een circus organiseren
waarbij iedereen uitgenodigd was. Er
werden ook allerlei
gekke kunstjes uitgevoerd zoals een hond die kon
dansen.
en "Kaatje viert carnaval"
We speelden een kleurenspel van clowntjes met een grote
dobbelsteen, vertelden bij een grote praatplaat,
sorteerden 4 prenten in juiste volgorde
en
knutselden deze week aan de
verschillende delen van onze grote clown.
Nog een prettig weekend en we tellen alvast
af naar het carnavalsfeest op woensdag
De kindjes exploreerden en experimenteerden volop met het materiaal... Hun fijne vingermotoriek wordt daardoor spelenderwijze flink getraind ! Knijpen in de sponsen, duwen, met de vingers kriebelen,... Hun gezichtje in stukjes en beetjes ontdekken : Julia ontdekte haar eigen snottebel en Andreas zag zijn krabbel op zijn wang
Respectvol omgaan met elkaars lichaam, bewust worden van je lichaam, samenwerken met elkaar, zijn vaak terugkerende doelstellingen bij de activiteiten sherborn. De kleuters hebben gevoeld en beleefd hoe ze met elkaar een levende piramide kunnen bouwen Dit lukte enkel als ze beheerst en zorgvuldig samenwerkten Het was spannend en leuk!
De kinderen waren te gast in het circus-oefenlokaal waar nieuwe acts aangeleerd en ingeoefend worden voor de nieuwe circusshow !
Je ziet ze aan het werk ... als je op het plaatje klikt
Deze competenties kwamen aan bod: lenigheid evenwicht en stabiliteit coordinatie gooien en vangen springen en landen spierkracht en... veel plezier beleven als beren, piraten indianen en acrobaten!
de modeweken van de Zilverberg zijn voorbij...... er werden heel wat spectaculaire ontwerpen gespot ! De kleuters konden zich uitleven met doeken en stoffen en toonden hun creativiteit en durf in een modeshow . We leerden heel wat bij over kleding en stoffen; sorteren ,voelen,ontwerpen , stempelen, knippen , vingerhaken, ontwerpen van halskettingen , kleedjes stempelen, broeken ontwerpen , samen onder een doek met 19 kleuters, Pistache doen vliegen met een doek , woordkaarten bekeken over kleding,verhalen over kleding en nog zoveel meer .....
Ons volgend thema is : ik draag een gekke hoed . De kleuters mogen verkleedkleren meebrengen , hoeden, petten en spulletjes die we kunnen gebruiken om hun zelfgemaakte hoed op te smukken ( hoe gekker hoe liever)
We hebben net twee heel creatieve weken achter de rug...
De lappen en doeken brachten ons op super leuke ideeën: kampen bouwen, ons verkleden, mode ontwerpen, stoffen schilderijen maken...
Ons poppenhoek veranderde in een "kamphuis" en ook de bouwhoek kregen een "dak" van dekens.
We ontdekten hoe je kan weven en hoe moeilijk het wel is om in stof te knippen en hoe leuk haken en breien is. Ja enkele kleuters konden dit al en brachten de "microbe" over met mooie resultaten tot gevolg.
We ontdekten ook dat doeken voor allerlei doeleinden gebruikt worden.
Lappen en doeken leiden ook tot passen en meten. Daarvoor gebruikten we de grote ruimte van de speelzaal. Daar konden we volop experimenteren.
Lentel was jarig en dat vierden we natuurlijk!
Ons volgend thema is "hoeden". De kleuters mogen hoeden meebrengen van thuis...
Het thema is alweer voorbij gevlogen.We deden heel veel met lappen en doeken.
We keken waar de stoffen vandaan komen.Katoen van een plant, zijde van een rups en
wol van een schaap.
We gingen met de doeken bewegen, zwaaien, draaien, wiegen, .
We gingen ons ook verkleden met de lappen stof, en ook de
poppen kregen mooie doeken aan.
De klaspop kreeg een nieuw paar kleren die we maakten met de
naaimachine.We gingen ook weven.
vingerhaken, schilderen op stof, stempelen met stof, figuurtjes aankleden met
stickers, we knipten ook in stof met een speciale stofschaar.Dit was niet zo simpel maar het lukte wel.
We maakten kettingenvan stofjes, we gingen ons verstoppen onder doeken, .
We maakten ook een grote trui met allerlei stofjes voor dikke
truien dag.Kortom het was een hele
belevenis met al die stofjes rond ons.
Ons volgend thema gaat
rond hoeden.De kleuters mogen een hoed
meebrengen van thuis.
Ik wil jullie allemaal een liefdevolle en romantische dag toewensen. Jullie flinke kapoen heeft alvast heel goed zijn/haar best gedaan om jullie eens te verwennen!!! (de foto's volgen nog) Volgende week gaat het er allemaal wat gekker aan toe. Wij gaan ons voorbereiden op een spetterend en superzot carnavalsfeest ! Wij gaan vooral rond 'de clown' werken...