Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
07-04-2014
bruiloft op de boerderij
Hallo allemaal,
Het laatste thema voor de vakantie was: "Bruiloft op de boerderij". Het accent lag vooral op denkontwikkeling. We leerden de woorden even en oneven, we gingen dieren tellen, kinderen tellen, hebben we een vriendje over of niet? We hadden ook kuikens op bezoek in onze klas. Kuikentje Piep werd iedere dag door ons gewogen, en dan zagen we dat Piep heel graag en heel veel had gegeten. Want hij was telkens goed bijgekomen. We hielden de gewichtjes ook bij om te kunnen vergelijken.
We hadden in de klas een weeghoekje waar we verschillende dingen konden wegen en vergelijken. IN de poppenhoek hadden we een echt paaswinkeltje waar we paasartikelen konden kopen voor één, twee, of drie bollen.
We gingen aan de slag met origami om ons paaswerkje te maken. Het was soms niet zo simpel maar het lukte ons wel, met wat doorzetting. We gingen eieren proeven en maakten allerlei verschillende soorten eitjes.
Op het einde van het thema maakten we met eitjes een lekkere cake. Je zult daarvan veel foto's zien die de kleuters zelf getrokken hebben. In de namiddag hadden we dan nog een lekker etentje in de klas, en we maakten het wel gezellig.
De paasvakantie is begonnen. De kleuters kunnen wat uitrusten na een drukke week en volop genieten van het prachtige weer.We hebben geknutseld en gedanst en veel verjaardagen gevierd. Arno, Lentel en Lars vierden hun verjaardag. Ze waren wel een beetje verlegen van al die aandacht... het waren stille genieters! Ik wil jullie nog een prachtige en zonnige vakantie toewensen! Na de vakantie mogen we terug 1 nieuwe vriend verwelkomen in onze klas !!! Joepie !!!
Bruiloft op de boerderij was ons thema de afgelopen 2 weken . De nadruk lag op denkontwikkeling ( wiskunde) en zintuiglijke ontwikkeling . De kleuters mochten in het paaswinkeltje betalen met echte centen en leerden zo kleine getallen samentellen , we tekenden een plattegrond van de klas en verstopten eitjes die we vonden door goed naar ons plan te kijken . We plooiden kippen en hanen en zo waren we ook bezig met vormen . We konden genieten van de schattige kuikentjes , we volgden hoe ze iedere dag dikker werden door ze te wegen . We luisterden ook naar de verhalen over Jezus , we vierden feest en maakten wentelteefjes; de kleuters van het tweede mochten ons popup-restaurantje runnen en dan waren de kleuters van het derde te gast, en daarna net omgekeerd .
Het was prachtig weer en we speelden buiten en ook op het speelpleintje dicht bij de school . De kleuters van het derde gingen naar het zorgcentrum en bewogen samen met de bewoners . Het was leuk om jong en oud samen te zien ! De kleuters van het tweede gingen naar het Clb op donderdagnamiddag .
Juf Laurence kwam 2 dagen naar onze klas , in mei doet ze haar stage .
Ons volgende thema is 'feest' ( eerst accent op het schoolfeest en daarna natuurlijk op moederdag)
Nog enkele leuke uitspraken :
Wie weet wat verliefd zijn is ? Romantiek, antwoordde iemand !!
We zijn ons Paasthema gestart met een verhaal: "bruiloft op de boerderij". Over 3 hanen en 4 kippen die met elkaar willen trouwen...en ja, je merkt het, hier schuilt een wiskundig probleem! De kleuters gingen zelf ook aan het denken over mogelijke oplossingen...Het was de bedoeling dat de kleuters tijdens dit thema allerlei wiskundige problemen moesten oplossen.
Zo maakten we ook samen een plattegrond van onze klas en dat was niet eenvoudig met ons verdiep, maar het lukte uiteindelijk goed. Dan verstopte juf eitjes in de klas en "verklapte" op de plattegrond waar ze te vinden waren. Voor de kleuters van het tweede kleuter waren detailfoto's voorzien zodat zij makkelijker de eitjes konden vinden.
We doorworstelden een werkboekje en met vouwtechnieken knutselden we een mooi paaswerkje.
We hadden een winkeltje met paasdecoratie en een weegschaal...
De kleuters van het tweede mochten ook nog gaan sporten naar Rollebolle (zie apart artikel) en we kregen kuikentjes in de klas waar we goed voor zorgden!
Vorige week was het "buitenspeelweek" en dank zij het prachtige weer konden we volop buiten genieten !
We bouwden ook feestjes voor de jarigen: Aure , Marth, Fatima en Louise...
Vrijdagnamiddag sloten we af met een zalig lekkere taart!
De kinderen hadden de mogelijkheid tot zelfstandig spel op 4 locaties op de speelplaats Iedereen kon vrij kiezen, en wisselen: -voetballen -dansen -turnen op de mat -kampen maken met dekens en touwen in de klimtoren
Sjouwen met de matten, dragen en verdelen van de dekens, uittrekken van de schoenen .... en we waren klaar om onszelf eens lekker te verwennen! En ' t deed deugd! Dan opnieuw schoenen aan trekken , samen het materiaal naar de turnzaal dragen en heffen. Als slot: een serieuze " COOLDOWN " op de frisse vloer van de turnzaal: eerst de rugkant en daarna de buikkant en dan nog 2 zijkantjes :wink
Deze week
hebben we weer heel wat bijgeleerd! Hoe noemt men de papa van een
kuikentje? En de
mama? Welke geluiden maken
ze? Er is zelf een kipje en
een haan op bezoek gekomen in de klas. De mama en papa van Arend brachten
die maandag mee naar de klas. En ze hadden een leuke verrassing, 3
kuikentjes mochten de hele week bij ons blijven wonen. Dank u wel, de kleuters
hebben er heel veel plezier aan beleefd. De kleuters moesten lachen als de haan
terug kraaide als wij kraaiden. Het was
een hele leuke ervaring!!! Volgende week gaan wij eens een eitje van
dichterbij 'bestuderen'. Wij hebben ook nog een (knuffel)kip in de klas, Dottie. Deze week heeft ze drie eitjes gelegd...
Tussen al die paasdrukte door kwam Roel met zijn papa supertrots naar school. Roel heeft een klein zusje gekregen: Noor. Die naam horen wij heel graag in onze klas!!! Roel had voor iedereen een leuke verrassing mee!!! Een grote dankuwel van alle vriendjes van onze klas! Proficiat aan het gezin, we wensen jullie en Noor heel veel geluk toe. Wij gaan volgende week zeker een leuk geschenkje maken voor Noor.
Op vrijdag hebben we de verjaardag van Arthur gevierd. Hij was al heel lang de dagen aan het aftellen en nu was het eindelijk zo ver. Hij was ook heel trots op zijn hele mooie verjaardagkaart. Hij glunderde en genoot volop van zijn feest.
Wat moet een kind van 5 jaar kunnen om vlot te starten in het eerste leerjaar?
Vanuit de lichamelijke beleving, zich kunnen orienteren in de ruimte 3D en 2D( dimensioneel) Van manipulatief handelen in de ruimte stilletjesaan naar de abstracte vorm in de ruimte op een blad. Dit vraagt ontwikkelingstijd en zeer veel kansen tot ontdekken, beleven en ervaren op zo veel verschillend mogelijke manieren.
Niet door het vaak herhalen of oefenen van letters en cijfers waardoor het kind " moe" wordt en leren ziet als "zitten "en oefenblaadjes maken. De oefenblaadjes zijn goed maar zijn pas nuttig als het kind de voorafgaande ontwikkelingsfases voldoende heeft doorgemaakt met het lichaam in de ruimte en via het manipuleren van materialen( spelen!!)
Via schrijfdans, schrijbelen , in combinatie met manipuleren( handelend ontdekken = leren) en oefenblaadjes vinden de kleuters het "een leuk spel " . Via spel, exploratie en experimenteren nemen hun hersenen het meest op en het blijft ook opgeslagen in het geheugen als " opgedane kennis"
Om de 3 weken maken we vanaf het tweede semester een blad met een oefening ivm voorbereiden rekenen, lezen of schrijven:
-vlotte oog-handcoordinatie: de ogen volgen de handelende handen, gestuurd door de hersenen. -aandachtig en geconcentreerd kijken en luisteren. -van links naar rechts bewegen( kruiscoordinatie-over de middellijn= belangrijk) -Bovenaan links beginnen -visule detailwaarneming -een opdracht begrijpen en zelfstandig uitvoeren -kritisch leren kijken en zien wat goed en fout is , en dus ook corrigeren -een blad kunnen vouwen, -een lijn kunnen trekken met een latje en een potlood -de pengreep verwerven -een goede houding aannemen aan de tafel -de opdracht in een goed tempo uitvoeren en afwerken
Veel hé
Laat je kinderen gerust kliederen op muziek, spelen met boetseerklei, spelen met legoblokjes , spelen in het zand...
Dan leren je kinderen echt superveel
Kijk even mee naar het oefenblaadje van 3 ruimtelijke figuren Wat hebben we geleerd vandaag...????
We mochten een mooie
kip, haan en drie kuikentjes bewonderen.
De kuikentjes bleven
de hele week op school zodat we ze nog veel konden bekijken en voor zorgen.
En er was nog een
verrassing : : Dottie de kip had zich in onze klas verstopt.
Ze vroeg of ze een
tijdje bij ons in de klas mag blijven dus hebben we vlug voor haar een nestje
gemaakt met stro
Natuurlijk vinden we
dat heel leuk. Wie weet legt ze wel eitjes.
Juf vertelde ook het
boek : Dotties eieren
We speelden een spelletje met eitjes. We
moesten het juiste aantal eitjes op de juiste plaats in een eierdoosje leggen.
Dat ging bij de meeste kindjes heel vlot. De oudste kls mochten dit ook een op
een blaadje doen.
Verder luisterden we
nog naar het verhaal van Jules zoekt paaseitjes
en werkten we hoofdzakelijk
aan ons paasmandje.
We leerden een liedje
:
Tok
tok tok, een kip in een hok
en
onder haar vleugels 4 eitjes.
Krak,
krak, krak, wat is dat?
Daar
komen 4 gele kuikens.
Vanmorgen zagen we
dat Dottie een eitje had gelegd en een beetje later hoorden we haar plots heel luid kakelen en ja hoor nog een eitje
nu maar hopen dat ze ze uitbroedt.
We vierden ook de
verjaardag van Suzanne want morgen wordt ze 4 jaar.
Een dikke proficiat
!!!!
(fotos zie ander
blogartikel)
Volgende week vertellen we nog een beetje
verder over eieren, kuikentjes en kippen. Ondertussen is Dottie aan het broeden
wie weet!!!!
Is het mogelijk om volgende week één eitje met je kleuter mee te geven aub ? Alvast
bedankt en geniet van het zonnige weekend.
Lachende gezichtjes, sportieve kleren, een tof bewegingslied en zeer aantrekkelijk materiaal op 10 oefenplekken! Het was een leuke en intensieve voormiddag en alle kindjes hebben zich goed ingezet! Als beloning kregen ze allemaal een rollebollesticker als aandenken.
Dankjewel aan de organisatoren en helpers bj de groepjes!
de voorbije week maakten we kennis met Codou en haar familie. Codou woont in Senegal en haar leven ziet er helemaal anders uit dan het onze . Codou werkt op het land, moet water halen aan de put, ze speelt buiten , ze eet samen uit een groot bord met de meisjes , ze heeft een heel grote familie ... Wij luisterden elke dag naar een verhaal uit de map van broederlijk delen en probeerden ons zoveel mogelijk in te leven . We speelden muziek op glazen flessen, mochten experimenteren aan de watertafel, schilderden tomaten en maakten een schilderij van Codou . we hebben mango geproefd en plantten daarna de pit ( die eruit zag als een insekt) De kleuters waren enthousiast en op vrijdag hebben we wensbloemen gemaakt ..... een kleuter ( 5 jaar)had een zeer mooie wens voor de andere kleuters : 'ik wens dat iedereen mag worden wat hij graag zou willen worden ' !
Deze week leefden we mee met het project van Broederlijk Delen. We luisterden naar de verhalen over Codou, een meisje in Senegal.
Via de mooie foto's bij de verhalen en filmpjes op de computer konden de kleuters zich een beter beeld vormen van het leven daar.
We ontdekten veel verschillen maar ook enkele gelijkenissen, zoals het kweken van tomaten. Tijdens een waarneming konden we vaststellen hoeveel verschillende soorten tomaten er wel zijn en natuurlijk ook hoe lekker ze zijn!
Na het stuk verhaal over het belang van het water in Senegal (dat is daar schaars) gingen wij onderzoeken welke voorwerpen blijven drijven en welke zinken. Heel interessant waren die voorwerpen die eerst blijven drijven en plots toch zinken, zoals een spons!
Donderdag maakten we het lievelingsgerecht van Codou klaar: couscous (in Senegal heet het anders). We aten zoals bij Codou: de jongens samen en de meisjes samen en eten uit 1 schotel. Leuk hoor!
De komende twee weken gaan we werken rond kippen, eieren, Pasen...
We hebben al heel
wat feest gevierd deze week. We hebben
zelf berenpap klaargemaakt, de kleuters
waren heel enthousiast. Op woensdag was
er een gezellig berenfeest en we smulden van de lekkere berenpap.
Vrijdag hebben we
de verjaardag van Mathis gevierd. Hij
was heel trots en je zag hem genieten!
Kijk maar naar de fotos!
Maandag komen de ouders van Arend met enkele
heel leuke nieuwe klasgenootjes (voor enkele dagen). Ik denk dat de kleuters het heel leuk zullen
vinden want we krijgen bezoek van een trotse haan, een kakelende kip, ... en natuurlijk mogen we de kuikentjes niet
vergeten! Ik kijk er alvast naar uit !!!
Dit weekend heeft
de ouderraad weer een spetterende fuif georganiseerd. Er werd lekker gegeten, veel gelachen en
gebabbeld maar er werd vooral veel en uitbundig gedanst! Dank u wel ouderraad !!!
De eerste week na
de krokusvakantie werkten we rond het verhaal:het slaapbeest.
We beluisterden
het verhaal adhv prenten.We gingen
heel veel doen, rond tijd meten.We
gebruikten hiervoor verschillende tijdmeetinstrumenten.
Een uurwerk,
polshorloge, timtimer, zandloper, wekker, keukenwekker, .
De kinderen van de
derde kleuterklas maakte een wekker, en de kinderen van de 2de kleuterklas,
maakten een weeklijn, waarop de dagen van de week staan.
Sommige kleuters
maakten tijdens het vrij spel ook een polshorloge met een stappenplan.
We speelden ook
verschillende spelletjes zoals: wolfje hoe laat is het.
Vorige week werken
we rond het thema: broederlijk delen. We vertelden over Codou en haar zussen en
broers.
We gingen
waterkers zaaien, zodat we ook dingen zaaien en zien groeien, zoals Codou doet op
het land.Ze maakte ook samen met haar
mama lekker eten op een houtvuurtje.
We maakten in de
klas een lekkere mangoshake, met mango, banaan en fruitsap.De kinderen vonden het héérlijk!
We schilderden een
grote doos en veranderden die in een hut voor in de poppenhoek.
We maakten voor in
de klas een simpele blikjestelefoon.
Volgende week
werken we rond het thema: Bruiloft op
de boerderij.Dit zal vooral gaan over jonge
dieren op de boerderij.Dit naar de
aanloop van Pasen.