Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
22-11-2014
HOPSABEES
We hebben er een weekje "hopsabees" op zitten! Een week van werken rond grove motoriek en fijne motoriek. Rond lichaamsschema en zelfredzaamheid.
We ontdekten dat we al heel wat kunnen en oefenden extra op wat nog niet goed lukt zoals: ritsen sluiten en schoenveters knopen.
We knutselden een eigen "hopsabees" waarbij de kleuters van het derde kleuter hielpen met de kleuters van het tweede kleuter bij het vouwen van "triptrap" benen en armen.
Dorien was jarig en dat hebben we uitbundig gevierd.
We werden ook nog geconfronteerd met een groot probleem op school: pakjes Piet heeft de boot gemist en is nog in Spanje! Iedereen moest helpen denken aan oplossingen om Zwarte Piet tijdig op de Zilverberg te krijgen...
Vrijdag hoorden we dat hij ondertussen vertrokken is met de fiets. We hopen allemaal dat hij op tijd is voor ons Sinterklaasfeest!! Het worden nog spannende weken!
Deze week kregen we heel wat opdrachten van Hopsabees ! We oefenden op fijne en grove motoriek, we leerden ons lichaam beter kennen . Hopsabees had hele leuke oefeningen bedacht .
De kleuters mochten ook elkaars rug en voetjes masseren . We probeerden enkele relaxatie oefeningen uit .
De kleuters mochten vertellen waar ze goed in zijn ; er bleken heel wat getalenteerde kinderen in mijn klas te zitten !! Wat natuurlijk ook zo is !! De kinderen mochten een medaille maken voor zichzelf en mochten zich trots voorstellen aan de andere kleuters.
We knutselden een Hopsabees en leerden een liedje over ons gezicht .
Donderdag en vrijdag mochten we naar de zaal waar we belangrijk nieuws over de Sint vernamen ; de pakjespiet heeft zijn boot gemist en zit nu nog in Spanje met alle pakjes van de Zilverbergschool . Wat erg !!!! We hebben allerlei oplossingen bedacht en die worden nu doorgestuurd naar de pakjespiet !! Hopelijk komt alles in orde ....we houden jullie op de hoogte
Met veel tromgeroffel kan ik aankondigen dat het thema muziek voorbij is. We waren een echt orkest, met een dirigent. We leerden om luid of stil, traag of vlug te spelen op ons instrumenten. Sommige kleuters kregen niet genoeg van de instrumenten en anderen dansten in onze discohoek... Het was een vrolijke en swingende week!
Juffrouw Salena was ook een weekje bij ons in de klas. De kleuters en ik hebben heel erg genoten van die extra handen hulp. Dank u wel juffrouw Salena voor de leuke en enthousiaste activiteiten!
liedje:
Eén, twee,
drie, ik wil graag dansen. Dansen is zo fijn.
Eén,
twee, drie, wil jij ook dansen? Laat ons vrolijk zijn.
Eén,
twee, drie en hup en hop hop. Dansen is zo fijn.
Eén, twee,
drie en hup en hop hop. Laat ons vrolijk zijn
Donderdag gingen we met alle kinderen van de school naar de binnenzaal want er zijn grote problemen... Sinterklaas heeft veel Zwarte Pieten die hem helpen ... Maar hij heeft ook 1 pakjespiet voor de geschenkjes van de Zilverbergschool. Nu moet het toch lukken dat net die Zwarte Piet de boot heeft gemist naar België met al onze pakjes... Oei, oei, oei, ... We hebben samen bedacht hoe we de Pakjespiet kunnen helpen... Nu is de pakjespiet al vertrokken met de fiets uit Spanje en bijna aangevallen geweest door een stier... Als dat maar goed komt...
Wij gaan vrijdagavond ons schoentje zetten in de klas. Iedere kleuter mag zijn schoentje meebrengen met iets lekkers in voor het paard van Sinterklaas. (Gelieve de naam te vermelden op het schoentje) Als u thuis Sinterklaasboekjes hebt mag u dit altijd meegeven naar school. Wij vinden het heel leuk om er in te kijken of in te knippen.
Prettig weekend, groetjes Famke
Verhaal: De mijter van Jules
Jules maakt voor Sinterklaas een prachtige mijter. Die knutselt hij samen met papa. Mama helpt jules bij het schrijven van een brief voor Sinterklaas.
's Avonds zet jules zijn schoentje klaar voor de open haard. Hij stopt er een lekker wortel in voor het paard van de Sint. De brief krijgt ook een plaatsje samen met een flesje limonade. De Mijter is nu ook al af en jules legt hem er ook bij...
De volgende ochtend heeft Jules allerlei lekkers gekregen van Sinterklaas. Er staat ook superleuk speelgoed dat Jules kreeg van Sinterklaas. Hij wil zo graag met alles spelen maar Jules moet eerst naar school toe want daar komt de Sint ook op bezoek!
Kijk, daar zit Jules samen met zijn vriendjes uit de klas. De zwarte Pieten stelen de show met hun gekke kunstjes!
En dan komt ook Sinterklaas eraan. De Sint schud de Juf een hand.
En kijk eens goed, de Sint heeft een nieuwe mijter op zijn hoofd! Het is de mijter die Jules voor hem gemaakt heeft!
Deze
week werkten we rond het thema Daar zit muziek in!
Juf
had verschillende instrumenten mee en ook een muziektas.
We
vertelden over de instrumenten, hoe ze heten, hoe je ze moet bespelen en
natuurlijk hebben we er ook naar geluisterd en bespeeld.
Ook de
kls hadden vanalles mee van instrumenten waarvoor dank.
In
de klas mochten we experimenteren met de instrumenten maar al vlug stelden we
vast dat het moeilijk is om de instrumenten mooi samen te laten spelen. Ze
maakten de hele tijd ruzie.
Juf
had ook muziek mee waarop we hoorden dat de instrumenten ruzie maken. Amai,
onze oren.
Gelukkig
mochten we daarna luisteren naar een orkest die in harmonie speelde.
Aan
de werktafel mochten we kiezen of we een trommel of gitaar wilden maken.
Hieraan
werkten we bijna de ganse week.
We
trommelden met onze vuistjes op trommelmuziek. Het leuke was dat we onze
vuisten eerst in de verf mochten doppen.
We
luisterden naar het verhaal Jules wil muziek
Jules is met opa in de woonkamer. Opa luistert naar het nieuws
op de radio en Jules
luistert naar muziek. Dat gaat moeilijk samen... Ze draaien om de beurt
het geluid harder. Opa komt met een oplossing. Hij geeft aan Jules een hoofdtelefoon.
Maar dat blijkt echter ook niet te werken, want Jules begint heel luid mee
te zingen. Opa wil dat Jules stiller is, maar daar kan Jules niets aan
doen, want door de hoofdtelefoon hoort hij opa niet meer!
We
speelden een luisterspelletje : we zagen 4 instrumentjes liggen, juf had
dezelfde 4 verstopt achter de kast. Elk om beurt mochten we raden en tonen op
welk instrument juf speelde.
Ook een
begrippenspel kwam aan bod : leg de trommel in de muziekkoffer, leg de fluit
naast de koffer,
Onze
catechesemomentjes deze week hadden als thema
Waw, ik kan horen met mijn oren!
De
volgende 2 weken staan in het teken van de komst van Sinterklaas . Spannend
!!!!
We werkten het thema : 'op zolder' uit in onze klas ....we gingen op zoek naar de zolders op school en we vonden er 3.
De kleuters brachten enkele spulletjes mee, we ontdekten een koffer met cijferslot van de juf . We konden ons uitleven met verkleedkleren . We werkten met de doos vol gevoelens en hoorden een verhaal over bang zijn .De kleuters luisterden naar enkele sprookjes uit een heel oud sprookjesboek, ook de fabeltjeskrant kwam ter sprake.
De kleuters mochten schilderen met koffie en daarop een monodruk maken , ze maakten een halve illustratie weer heel met leuke resultaten . We hebben ook speelklei gemaakt waar de kleuters heel enthousiast over zijn . Ik had hun beloofd om het recept op de blog te plaatsen ; neem 1 tas maïzena, 1 tas water, 1/4 tas zout , een scheutje olie en een scheutje citroensap , alles roeren en opwarmen tot een dikke brei . Je kan nog enkele druppels etherische olie toevoegen met een lekker geurtje of een beetje verf .
Volgende week is ons thema Hopsakees : bewegen , zelfredzaamheid , het lichaam.......
Woensdag
mochten we Nina verwelkomen in onze klas.
Heel
flink stapte ze met de andere kleuters mee naar binnen.
Ook
in klas voelde ze zich onmiddellijk thuis en speelde met alle vriendjes.
Woensdag
stonden er paddenstoelen in de kring.
We
bekeken het aantal stippen en leerden over veel en weinig stippen.
We
speelden een spelletje rond evenveel : met plasticine evenveel stippen op de
paddenstoel kleven als ernaast.
Donderdag
bracht juf champignons mee. We vertelden
over de steel en de hoed, over de helft en natuurlijk moesten we ook eens
proeven. We sneden alles in kleine stukjes om te bakken.
Njam,
njam, wat was dat lekker!!!
We
werkten onze plopmuts af : versieren met kleeffiguurtjes
Vrijdag
maakten we kabouterpudding.
In
de namiddag was het dan zover : ons kabouterfeest.
We
kregen onze plopmuts op, de kaboutermeisjes rode wangetjes en de
kabouterjongens een stoppelbaard.
We
smulden van onze pudding en dansten er op los.
Klik
en geniet mee.
Volgende
week werken we een weekje rond het thema Daar zit muziek in.
Wie
thuis een muziekinstrumentje of iets anders heeft dat muziek maakt mag dit
gerust meebrengen naar de klas. Graag alles naamtekenen aub.
Hallo allemaal, we
werkten de voorbije weken rond het thema: de zolder.
Vele kleuters
brachten iets mee van op de zolder. Veel knuffels, beeldjes,een oud fototoestel, een poppenkastpop, een
oude valies, een slaapzak, Alvast bedankt voor de vele respons.
We hadden een oud
tekenboek die gescheurd was een we moesten zelf de andere kant erbij
tekenen.Voor de derde kleuterklas waren
het echte fotos die ze verder moesten tekenen.
We maakten met
koffie een oud blad, en tekenden erop met zwarte stift en houtskool.We maakten ook een oud kader met spaghetti
voor er rond.
We leerden nieuwe
woorden samen stellen.Vb. een voetbal een
een schoen is samen een voetbalstoel.We
maakten ook natuurlijk gekke woorden die niet bestonden.Vb . een belstoel.
Ook gingen we op
zoek naar tegen stellingen.Het is niet
oud, maar .Het is niet groot maar .
De kleuters vonden
dit leuk om te doen. De kinderen van de derde kleuterklas mochten daar ook een
zelfstandige oefening mee maken.
We leerden ook
liedjes en versjes uit de oude doos. Op een grote paddenstoel, Al die
willen te kaperen varen.Naar bed
naar bed zei duimelot, . ( deze liedjes en versjes vind je tegen de
kerstvakantie terug in het liedjes en versjes boek.
Volgende week gaan
we lekker sportief doen met het thema Hopsabees.
Wij hadden heel wat te te beleven deze
week. Wij zijn echte kabouters geworden, we maakten kabouterpap en opgesmuld,
we hebben gefeest en gedanst. Kijk maar
mee naar de fotos!
Het nieuwe thema zal als muziek in de oren klinken: We dansen erop los. In dit thema gaat het om luisteren, reageren op geluid, geluid maken, Met muziek en dans maken we er een vrolijke week van. De kleuters mogen ervaringen met geluid opdoen met heel hun lichaam We zullen ritmespelletjes spelen met de muis en de olifant, we leren kijken naar een dirigent om stil of luid te spelen, we zullen samen zingen met Jules, op een ritme stappen op de trommel, Wij worden echte muzikanten! Juffrouw Sanella doet volgende week stage in onze klas en zal ook enkele activiteiten doen met de kleuters.
Ons thema "op zolder" werd een hele ontdekkingstocht! Wat is daar niet allemaal op te vinden? Spullen zoals een oude telefoon met draaischijf, een schatkist met mooie schelpen en keien, voorleesboeken, blikken doos, oude map, kerstgerief en zelfs mama's trouwkleed!! (met dank voor jullie medewerking ).
Onze poppenhoek veranderde in "zolder" waar de kleuters naar hartenlust konden spelen en ontdekken. We konden met een kaartspel spelen en puzzels van vroeger. Er waren ook prentjes waarvan we eerst niet wisten wat we ermee moesten doen, maar dan ontdekten we dat we er mee konden rijmen en nieuwe woorden samenstellen.
Juf bracht gescheurde tekeningen mee die we konden vervolledigen. We leerden hoe je een tekening kunt "oud" maken door het blad met koffie te beschilderen.
Vorige vrijdag gingen we met z'n allen naar de kerk voor de herdenking van 11 november.
Er waren ook nog jarige vriendjes: Henri en Axelle op dezelfde dag en Louise!
Volgende week werken we rond het thema "hopsabees".
Onze eerste kabouterweek zijn we gestart met het waarnemen van
grote vertelplaten en het bekijken van het herfstmateriaal dat de kls mee
hadden. Helaas konden we Nina niet
verwelkomen in ons klasje. Door ziekte zal ze een weekje later starten. We kijken
er alvast naar uit.
We werkten deze week vnl aan ons herfsttafereel.
We schilderden een steel voor onze grote paddenstoel, daarna de
hoed.
We werkten onze paddenstoel af met stippen : de oudste kleefden stippen,
de peuters mochten stipjes stempelen.
We schilderden onze grote doos in allemaal herfstkleurtjes.
We knipten en kleefden 3 of 4 paddenstoelen van klein naar
groot.
We luisterden naar het verhaal : Jules in het bos.
Jules vraagt aan opa om samen te gaan wandelen in het bos.
Met regenjas en laarzen aan
natuurlijk! Hond mag ook mee. In de lucht hangen echter donkere regen-
wolken... zou het gaan regenen? Plots voelt Jules een tik op zijn
hoofd.
AU! "Dat was geen regendruppel", zegt opa. Er viel een eikel op je
hoofd'.
Dan begint het heel hard te waaien en opent opa de paraplu.
Het regent immers eikels en blaadjes.
Het hoogtepunt was natuurlijk onze uitstap naar het bos. We hadden
er allemaal veel zin in en het werd een leuke voormiddag.
We hebben
veel takjes verzameld die we gaan gebruiken voor ons herfsttafereel. We zagen ook de bolsters
van kastanjes, helaas waren de kastanjes nergens te bespeuren. Allemaal
opgegeten door de diertjes zeker!!!
Samen met juf zongen we het lied :
Volgende week vertellen we verder over de kabouters en
paddenstoelen en sluiten we ons thema af met een heus kabouterfeest op
vrijdagnamiddag.
Deze week hebben wij volop genoten van de herfst. We zijn maandag naar het bos geweest, de kleuters hebben zich enorm geamuseerd. We zijn op zoek geweest naar kabouters, paddestoelen, blaadjes, vruchten,... We hebben de herfst geroken, de geluiden van het bos gehoord en veel gezien. Het was prachtig weer en de sfeer kon niet meer stuk. Volgende week gaan we nog verder werken rond het thema kabouters en paddestoelen.
Ik klauter, zei de kabouter, op mijn paddestoeltje, en trek een REUZEgek smoeltje !
De kinderen van KL3 beleefden een gezellige namiddag in het Woon-en Zorgcentrum De Zilverberg. Samen met de bewoners in de leefgroepen mochten ze een gezelschapspel met dobbelstenen spelen. Tijdens de pauze werden ze getrakteerd op fruitsap en gebak! De kleuters kijken al uit naar een volgend bezoekje!
Vandaag is er een nieuwe meid in onze klas gestart: Laura. Ik denk
dat ze zich goed amuseerde, kijk maar mee naar de foto's!
Zou het mogelijk zijn om een (groot) deksel van een schoendoos mee te
brengen naar de klas? (Gelieve te
naamtekenen)
Woensdag 5 november maken we een uitstap naar het bos, samen met de kleuters van juf Sabien. De kleuters mogen die dag hun laarsjes aandoen om naar de klas te komen. We kijken er al naar uit !!! (Bij heel slecht weer gaat de uitstap helaas niet door)
Bij het thema 'HERFST' legden we vooral de nadruk op wiskundige en zintuiglijke activiteiten . We gingen met de andere combi-klassen op stap en konden zo de herfst waarnemen; paddestoelen , de mooie kleuren van de herfst, de geur van bladeren, het prikken van de bolsters ....
In de klas mochten de kleuters sorteren , reeksen aanvullen , roosters maken, prenten inkleuren en verknippen , woordstukjes klappen en invullen.
We lieten ons inspireren door Hundertwasser en maakten een 'kunstwerk' . De kleuters mochten ook nog een kriebelbeest knutselen en proeven van ons zelfgemaakte notenkaas ....
Ons volgend thema is : OP ZOLDER , kleuters mogen 'spulletjes' meebrengen ( kan van alles zijn; oude spullen, afgedankte spullen.......)
De laatste twee weken werkten we rond het thema herfst en het weer.
De kleuters brachten leerrijk materiaal mee, waarvoor dank! We gingen zelf ook op stap om te ontdekken wat er in de natuur gebeurt tijdens de herfst. en zo konden we zelf aan de slag in de klas: herfstbladeren kleuren om de klas een herfstkleedje te geven, wolken namaken. Materialen werden gesorteerd, we proefden van de noten en maakten lekkere notenkaas!
We ontdekten hoe de kunstenaar Hundertwasser mooie , kleurrijke werken maakte en deden dit zelf na.
En het grootste nieuws van de voorbije week: Axelle werd grote zus van Mathis!
Na de vakantie werken we rond het thema : "de zolder". Heb je thuis of bij opa en oma materiaal dat we hier rond kunnen gebruiken om de klas "aan te kleden" of om mee te spelen of... mag je dat gerust (genaamtekend) meegeven.