Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
27-09-2014
flessen
hallo,
Ons tweede thema van dit schooljaar was flessen ! Voor de juffen was dit ook een heel nieuw belangstellingspunt, we ontdekten heel veel .......van bekijken en vergelijken van flessen , woordkaarten aangebracht met de volgende woorden ( misschien hebben jullie deze woorden al gehoord bij jullie kleuter ); doorzichtig, ondoorzichtig, knijpfles, breekbaar , onbreekbaar, vol, halfvol, leeg...
kleuters konden heel veel ontdekken aan de watertafel en zandtafel en konden vergelijken naar inhoud toe . We knutselden allemaal iets anders met flessen ; panters, vliegtuigen, hondjes, paarden,taarten .... kleuters mochten schilderen met flessen, verf spuiten, tekenden een fles en mochten die versieren . We hebben 3 op een rij gespeeld met een zelfgemaakt spel met doppen . we deden een wedstrijdje 'doppen op de fles draaien' , we verkenden de school op zoek naar recyclagebakken en leerden zo dat niet alle flessen in dezelfde vuilbak mogen .
Het was een leuk thema, volgende week is het nieuwe 'kijk in mijn wijk ' met het accent op veiligheid , verkeer !!
We werkten de voorbije twee weken rond het thema flessen. Alvast dank voor de vele flessen die bij ons in de klas zijn terecht gekomen. We hebben hiermee heel veel kunnn doen. We gingen flessen sorteren op grootte, op inhoud, ...., We gingen ook eens testen hoeveel kleine flessen er in een grote fles kunnen. De kinderen konden dit ook nog eens verder ontdekken in de waterbak en de zandtafel. we gingen flessen bekleven en beschilderen en maakten er echte flessenmonsters van. Wist je dat je met flessen ook muziek kunt maken? We deden een wedstrijdje: wie het eerst de deksels op de flessen kan draaien?.... We gingen aan de slag met spuitflessen en verf. We gingen ook eens bekijken wat er met de flessen gebeurd als ze in de vuilbak of glascontainer terecht komen. We leerden een liedje aan over sorteren en afval. Er was ook een heuse bowling bij ons in de klas.
De kleuters brachten heel veel materiaal mee (waarvoor dank!) waarmee we enorm veel konden ontdekken en leren.
Eerst en vooral werden al die flessen vergeleken: groot, klein... ongelooflijk hoeveel formaten flessen er bestaan!! Het materiaal waaruit ze gemaakt waren en denkend aan het milieu : waar doe je de fles als ze niet meer bruikbaar is? De glasbol, de PMD zak,...
We ontdekten dat niet alle flessen iets bevatten dat drinkbaar is: onderhoudsprodukten, shampoo, gevaarlijke produkten,...
Niet alle flessen gebruik je om gewoon mee te gieten maar er bestaan knijpflessen zoals bij de ketchup, pompflessen zoals bij de zeep en verstuivers!
Natuurlijk hebben we al die flessen gebruikt om leuke dingen mee te doen: inhouden vergelijken door het aantal bekers water te tellen die in de fles kunnen. Dit leidde enkele keren tot verrassende resultaten!
We hebben gestempeld met de flessen, tekeningen gemaakt met de dopjes als vorm, geknutseld... Het bleef maar boeien!
Tussenin hebben we ook van het prachtige weer genoten en zijn we naar het speeltuintje gegaan. Het eerste leerjaar kwam nog eens een namiddagje spelen en we hadden de afgelopen twee weken drie jarigen: Evy, Talia en Achille.
Volgende week beginnen we een nieuw thema: "Kijk in mijn wijk", over de straat en het verkeer.
Vanaf volgende week starten we het thema
"verkeer".
Doordat veel ouders hun kind met de auto naar school brengen ontstaan rondom
veel scholen drukke en chaotische situaties. Daarom is een goed beleid rond
verkeer ook nodig.
Voor het herkenbaarder maken van de schoolomgeving ontwikkelde de Vlaamse
Voetgangersbeweging samen met de firma Wolters het Octopusbaken
(Octopuspaal). Met zijn felle kleuren maakt hij schoolomgevingen beter
herkenbaar.
Peuters begeven zich over het algemeen in gezelschap in het verkeer. Toch gebeurt het weleens dat ze door allerlei misverstanden alleen op straat terechtkomen. Daarom moet er zo snel mogelijk op het gevaar van het verkeer gewezen worden. Dit doen we vooral door de kleuters attent te maken op wat het verkeer inhoudt, wat het betekent om als voetganger in het verkeer te functioneren. Tijdens dit thema schenken we vooral aandacht aan de zwakke verkeersgebruiker en zijn alertheid.
Volgende week zullen wij vooral praten over 'de brandweer'. Hebt u thuis spullen over de brandweer (kledij, brandweerwagen, prenten, kleuterboek, ...) dan mag u die zeker meegeven naar de klas. Gelieve alles te naamtekenen!
De kleuters mogen volgende week hun eigen fietsje meebrengen naar school!!! Gelieve de naam van uw kleuter en de klas (1kl b) ergens te vermelden op de fiets. De fietsjes mag u in de binnenzaal zetten. Hebt u thuis een eierdoos dan mag u die ook meegeven met je kapoen.
Op vrijdag zijn we met alle kleuterklassen samen gekomen om het jaarthema 'ik blijf wakker voor vrede' op te starten. De kleuters hebben allemaal plechtig beloofd om een vredevol jaar te starten. Daarom kregen ze allemaal een heel mooi armbandje!!!
Op maandag
starten we onze week met een vertelronde. Leren luisteren naar elkaar is iets
dat niet zo evident is voor jonge kleuters maar het lukte reeds heel goed.
Deze
week versierden we onze ontdekdoos. Daarvoor mochten we schrijbelen met verf en
lijm. We maakten dan afdrukken met lange stroken.
Nu nog
gaatjes prikken, de doos vullen en klaar!!!
Verder
kleurden we een piratenmasker, schilderden onze verrekijker voor erbij,
oefenden we de snippertechniek, speelden we een associatiespelletje en mochten
we knippen en kleven : wat hoort bij elkaar.
Elk om
beurt mochten we in een doos voelen en het gevraagde voorwerp eruit halen. Soms
probeerden we wel eens te piepen maar dat mocht niet.
Het
lukte van de meeste kleuters al heel goed.
Ook
ons TOV hoekje begint er al mooi uit te zien. Het grote fotohart is klaar en we
maakten een grote zonnebloem waarbij elke kleuter een bloemblaadje is.
Volgende
week starten we een nieuw thema : voertuigen : brandweer en politie
Dit
naar aanleiding van de veiligheidsweek van 6 tot 10 oktober.
Tijdens
de eerste week mogen de kls hun fietsje meebrengen naar school. Graag s
morgens in de zaal afzetten aub en naamtekenen.
Op maandag bracht
de juf een doos mee... met daarin parels om kettingen te
rijgen. Maar toen ze de doos opnam vielen alle parels op de grond!
Ze rolden over de vloer. Gelukkig hielpen de kindjes van ons klasje om ze
allemaal op te rapen en terug in de doos te leggen, maar de parels vielen
steeds weer op de grond. Toen we de doos omdraaiden zagen we dat er gaatjes
in de doos waren. En ook in de parels zaten gaatjes.
We gingen in de
klas op zoek naar andere gaatjes. We keken ook naar alle voorwerpen die
kindjes mee hadden met gaatjes .
We leerden een
versje :
Wiede
wiede waatjes,
Wij
zoeken gaatjes.
Gaatjes
zoeken vind ik fijn
k
vind ze snel, groot of klein.
In de klas
speelden we met allerlei speelgoed met gaatjes of we maakten er zelf gaatjes
in.
We hebben veel gewerkt deze week : We
kleurden en overschilderden een leeuwtje
en rolletje want we maken een brulleeuw,
versierden stroken voor onze ontdekdoos, stempelden en kleurden een
Jules voor onze rijgkaart,
juf vertelde het
boekje : een verhaal van een gaatje.
Een
speels kartonboek voor nieuwsgierige kinderen - Het is niet het gat in je broek, de krater van een
vulkaan of een gaatje in de kaas, maar wat is het dan wel? - Samen gingen we op zoek naar een geheimzinnig
gaatje, dat veel dichterbij is dan we denken .
En zo ontdekten we
dat er zelfs gaatjes in ons hoofdje zitten: neusgaatjes, mond en oren,
Volgende week
vertellen we nog een beetje verder over gaatjes
Maandag kwam ik in de klas binnen met een doos, maar er vielen allemaal parels uit. We moesten heel hard lachen. Telkens als ik de doos wou verzetten moesten we alle parels oprapen die eruit vielen. Sommige kleuters kwamen bijna niet meer bij van het lachen... Maar hoe kwam dat toch? Toen ontdekten we grote gaten in de doos... Het thema was begonnen, we zochten vanaf toen overal gaatjes... en we hebben er heel wat gevonden!!! Toen we nadachten over gaatjes in ons lichaam waren de kleuters heel creatief: mama heeft gaatjes voor de oorringen in haar oren en papa gaatjes in hun tanden! Jules was ook heel verdrietig want er zat een gaatje in zijn broek En we zijn op zoek moeten gaan om de sleutel van de klasdeur want die was ook al op slot, jammer genoeg kunnen we niet gluren door het sleutelgat van onze klas Gaatjes overal! Volgende week gaan we nog zeker door met dit leuke thema!!!
Ter herinnering:
-
Op vrijdag is er maar 1
speeltijd, u moet dan maar 1 stuk fruit of 1 koek meegeven die dag.
-
Hebt u al een foto
meegegeven van het gezin voor in ons TOF- hoekje?
De eerste twee schoolweken zitten er al op.
Iedere twee weken zetten we een verslagje op onze kleuterblog, zodat je samen
met je kleuter kan kijken wat we allemaal in de klas hebben gedaan."
Om de foto's te bekijken moet je klikken op de afbeelding in de tekst.
Het thema was: "dag allemaal".
We hebben kennis gemaakt met elkaar, met de klas en met de juf. We weten
ondertussen al waar onze kapstok is, waar ons vakje is om werkjes in te steken,
waar we in de rij moeten staan als de bel gaat, ...
We deden allerlei spelletjes in de kring. We leerden het onthaalliedje die
iedere morgen opnieuw gespeeld en gezongen wordt om elkaar te begroeten.
We hebben iedere dag een "kindje van de dag". Dit kindje mag dan deze
dag de eerste kiezen, de eerste vertellen, ...., en dit kindje mag ook voor
onze klaspop zorgen gedurende de hele tijd in de klas.
Onze klaspop heet: "charlotte".
We gingen al aan het werken om te schilderen en te kleuren van een kindje, en
de kleuters van de derde kleuterklas mochten al eens hun naam stempelen.
We hebben ook een naam voor onze klas gekozen: "de iedereen club". en
als groet gebruiken we een knuffel.
Volgende week
starten we een nieuw thema nl: FLESSEN.
Je kleuter mag gerust flessen meebrengen naar de klas.
Na een deugddoende vakantie zijn we weer gestart in onze combiklas ! De eerste weken zijn vooral belangrijk om elkaar te leren kennen en alle gewoontes en afspraken die er nodig zijn te maken . Er zijn heel wat afspraken nodig in een klas , speelplaats , eetzaal, turnzaal ...... maar het liep dit jaar bijzonder vlot ! Onze groep telt 19 kleuters , 11 meisjes en 8 jongens . De combinatie van 2e en 3e kleuter is echt heel leuk en boeiend . We proberen in onze groepen de nodige gradatie te stoppen zodat iedere kleuter optimaal kan ontwikkelen .
Wat deden we zoal deze eerste weken ; kennismaken via bvb. het babbelspel ( met heel veel vragen zoals ; wat is je lievelingskleur, wat eet je graag , wat maakt je blij ...) we leerden een liedje, een versje met afspraken , we keken naar schooltelevisie hoe het vroeger was, hoe het is als je school loopt in China en in Afrika . We hoorden verhalen , maakten muziek met instrumenten, de kleuters mochten vrij schilderen, een school tekenen en hun vriendjes erin kleven . We speelden ook enkele malen buiten en verkenden de school . De kleuters beleven veel plezier aan onze klaspapegaai die actief deelneemt aan onze activiteiten . We vierden de 5e verjaardag van Marcel !
Volgende week is ons thema : FLESSEN . De kleuters mogen allerlei flessen meebrengen !!!
Deze week stond het thema
zakken en tassen centraal.
We waren nieuwsgierig en
keken naar alle schooltasjes van alle kleuters. Hoe ze eruit zien, de kleur, de
grootte, welke sluiting ze allemaal hebben. We kwamen tot de conclusie dat er 4
verschillende soorten waren : ritsen, knoopjes, plakkertjes (velcro) en
touwtjes.
We keken ook in de schooltasjes : wat hoort
erin en wat niet?
Aan de werktafel versierden we
onze grote tas met bollen en rollen.
Deze tas zullen we geregeld
meekrijgen naar huis. Natuurlijk met al
onze kunstwerken in zodat mama en papa die ook thuis kunnen bewonderen.
Wisten jullie al dat onze
juf kan toveren? Ja, ze toverde telkens 1 iets weg uit de reistas van Jules.
Elk om beurt mocht iemand raden wat verdwenen was.
We speelden een sorteerspelletje:
alle grote dingen in de grote rugzak, alle kleine in de kleine rugzak van
Jules.
Daarna mochten de oudste kls
knippen en kleven
Tijdens onze
catechesemomentjes werken we rond het thema welkom.
Deze week hebben we ons
TOV-hoekje ingericht.
Volgende week zullen we
werken rond het belangstellingspunt gaatjes .
jonge kleuters prutsen graag in gaatjes of door het peuteren ontstaan er gaatjes. Ze zijn geboeid door allerlei gaten en gaatjes...in hun kledingstukken, in speelgoed, in hun lichaam,...
reden genoeg dus om rond dit thema te werken.
We knutselen een kijkdoos in de klas. Is het mogelijk om een schoendoos (tussenslag formaat) en een keukenrol mee te geven met uw kl.
Alvast bedankt
Ga gerust eens op zoek met
je kleuter en verras ons maandag met een leuk voorwerp met gaatjes. (graag naamtekenen aub)
Deze week zijn we begonnen aan ons nieuw thema:
"zakken en tassen". Op een morgen was Jules spoorloos
verdwenen, we zijn overal op zoek gegaan in de klas... Uiteindelijk
vonden we hem in een grote tas! We hebben ook al wat
geknutseld. Het is een hele aangename klas met vele flinke
kleuters. Na deze actieve week denk ik dat ze toch zullen genieten
van het weekend met wat extra rust!
liedje:
1, 2, 3, 4, 5, ... vriendjes in de klas, wat ben ik blij! Met mijn vriendjes dicht bij mij!
Volgende week beginnen we een heel nieuw en speciaal thema: 'gaatjes'. De definitie van een 'gaatje' voor volwassenen: een gat is een opening waar je iets door kan steken, kijken, kruipen, uitnemen en insteken. De essentie van gaatjes voor kleuters: een gat wekt nieuwsgierigheid op, geeft een geborgen gevoel. Kleuters maken graag gaatjes en steken ook graag dingen in gaatjes. We gaan een ontdekdoos maken tijdens thema en daar hebben we verschillende materialen voor nodig: een schoendoos en een huishoudrol. (de huishoudrol zou in de schoendoos moeten kunnen liggen). De kleuters mogen ook eens thuis op zoek gaan naar iets met een gaatje en meebrengen naar de klas. Gelieve alles te naamtekenen. Alvast bedankt!!!
Ziezo, ons eerste weekje in de eerste
kleuterklas zit er al op!
Soms waren er nog wat traantjes maar die werden snel gedroogd.
We zitten voorlopig met 16 sloebers in de klas : 12 eerste
kleuters en 4 peuters.
Nieuwsgierig naar onze avonturen?
We gingen op verkenning in de klas. We leerden de verschillende hoekjes kennen,
leerden enkele dagrituelen zoals ons goeiemorgenliedje, de weer- en
dagkalender, een toilettreintje leren vormen,...
Juf heeft van iedereen een foto genomen voor
onze aanwezigheidskalender.
we hebben ook al een beetje gewerkt : Jules gekleurd voor een hangertje aan de
schooltas, mijn eerste tekening gemaakt in de klas, een taart versierd voor de
verjaardagskalender in de klas,
We vierden op donderdag de verjaardag van Margo
: ze is 3 jaar geworden.
Hiep, hiep hoera.
We kleurden allemaal een kleine tekening op
een vlaggetje. Juf zal hiermee een verjaardagsslinger maken.
(Voor fotos zie ander artikel)
We leerden ook een versje. Na veel herhalen
in de klas zullen we het vlug kennen.
"
Met mijn tas en met mijn jas,
ga ik naar de kleuterklas.
Ik maak veel vriendjes groot en klein.
Jules zal er één van
zijn."
Dit en zo veel meer hebben we deze week allemaal gedaan!
Volgende week werken we verder het thema : " Naar school : zakken en
tassen "
De eerste week is reeds voorbij. Ik zag vele blije gezichtjes,
weinig traantjes, leuke momenten en soms wat vermoeidheid. We hebben al
geknutseld en natuurlijk al veel gespeeld!!! Het is een hele aangename
klas met vele flinke kleuters. Na deze actieve week denk ik dat ze
toch zullen genieten van het weekend met wat extra rust! Volgende week
starten we het thema: "zakken en tassen".
Voor de godsdienstmomenten werken we onder andere met de handleiding : TOV. We beginnen het godsdienstmoment met het liedje: 'Kijk eens hier, kijk eens daar'. We hebben ook samen een leuk hoekje ingericht. TOV'ke is een popje die samen met een kaarsje verschijnt tijdens het godsdienstmoment.
liedje: Kijk eens hier, kijk eens daar klap maar in je handen Kijk eens hier, kijk eens daar zwaai nu naar elkaar Kijk eens hier, kijk eens daar stamp maar met je voeten Kijk eens hier, kijk eens daar
Dans nu, dans nu maar
versje:
Met mijn tas en met mijn jas, ga ik naar de kleuterklas. Ik maak veel vriendjes, groot en klein, Jules zal er één van zijn!
Liedje:
Dag allemaal,
gegroet, hallo,
handen omhoog en dan doen we zo.
Eén hand vooruit, de andere erbij,
daarna klappen we vrolijk en blij !!!
Zou ik nog enkele afspraken mogen herhalen:
- Als
u reservekledij meegeeft naar school, gelieve die in een gesloten en
genaamtekende zak te steken.
- Koekjes
met chocolade zijn niet toegelaten op school.
- Gelieve afscheid te nemen van je kleuter aan de schoolpoort. Alvast bedankt !!! Groetjes, juf Famke
Onze eerste dagen op school zijn ondertussen al voorbij gevlogen.
De kleuters zijn de klas en de afspraken al iets gewoon aan het worden.
Waarschijnlijk ben je wel eens benieuwd naar jou kleuter. Als je op de foto klikt zie je alle foto's in de klas genomen de eerste dag van het nieuwe schooljaar.