Actualia en recensies van theatervoorstellingen, musicals, concerten, cd's, dvd's, strips & boeken
03-12-2020
JILL PEETERS MAAKT MET CANVAS REEKS OVER KLIMAAT EN BIODIVERSITEIT
Als het regent, is iedereen nat. Maar zo werkt het niet met het klimaat, dat tegenwoordig volledig verstoord is. Sommige mensen zullen veel harder worden getroffen dan anderen. Hoog tijd voor gerechtigheid!
Jill Peeters
We weten het ondertussen maar al te goed: we hebben onze planeet ziek gemaakt. Maar kunnen we haar ook weer gezond maken? Kunnen we haar nog redden op intensieve zorg? Of moeten we stilaan denken aan palliatieve zorgen voor de natuur? Wat moeten we nu eerst doen? En wat houdt ons vandaag nog tegen?
Jill Peeters gaat in een documentaire reeks voor Canvas op zoek naar antwoorden op die vragen.
Ze gaat ervan uit dat iedereen in een mooie en veilige omgeving wil leven, met schone lucht en pure natuur.
In vier afleveringen onderzoekt ze hoe het dan komt dat we, ondanks al onze kennis, er toch niet in slagen om het tij te keren.
Of wordt er, zonder dat we het weten, al gebouwd aan een mooiere wereld? En hoe zal die er dan uitzien?
De opnames van de reeks gaan binnenkort van start.
De uitzending op Canvas is voorzien in het najaar van 2021.
Toen de wereldleiders in december 2015 het Klimaatakkoord van Parijs ondertekenden, was er even een hoera-momentje voor het klimaat. Nooit eerder kwamen zoveel landen overeen om zo snel mogelijk en op een rechtvaardige manier iets te doen aan het verstoorde klimaat, dat mensen hun veilige en gezonde leefomgeving afneemt.
Vandaag ligt Parijs vijf jaar achter ons en stellen we vast dat de CO2-uitstoot nog elk jaar stijgt. Overal in de wereld plundert en vervuilt de mens de natuur. Mensen slaan op de vlucht voor de gevolgen van droogte, hitte, bosbranden, orkanen en overstromingen. En alsof dat nog niet genoeg is, vertelt de wetenschap ons nu dat klimaat niet de enige bedreiging is voor het voortbestaan van de mensheid. Ook het enorme verlies aan biodiversiteit moet even dringend aangepakt worden.
Jill Peeters: Ik vraag me voortdurend af hoe het komt dat we wéten wat er op ons afkomt, dat we zelfs de oplossingen kennen, en dat er toch niets gebeurt. Net daarom wil ik zo graag dit programma maken met Canvas. Als je dagdagelijks bezig bent met het weer te voorspellen, gun je jezelf niet de tijd en ruimte voor de dingen die er echt toe doen. De verstoring van het klimaat en het verlies van onze biodiversiteit zijn zonder meer de grootste uitdagingen die wij, als mens, nu al recht in de ogen kijken. Vooral het onrecht dat hiermee gepaard gaat, raakt me. Toen ik stopte als weervrouw, hoorde ik dat veel mensen me gingen missen voor mijn zonnige weerberichten, maar misschien nog meer voor mijn klimaatwerk. Ik zie dat ook aan de mensen die mij blijven contacteren: beleidsmakers, ondernemers, jongeren ze hebben nood aan een vertrouwenspersoon die hen een heldere uitleg kan geven over de onzekerheden waarmee ze worstelen, en de mogelijkheden die ze zien. Dit programma past perfect binnen dat verhaal dat ik wil vertellen.
Jill Peeters (45) was bijna 20 jaar lang de weervrouw van VTM. In die periode groeide ze ook uit tot een experte in het helder uitleggen van de wetenschap van het klimaat en de complexiteit van de natuur. Voor dit engagement kreeg ze onder meer een Europese prijs, de Wablieft-prijs en het Ereteken van de Vlaamse Gemeenschap. Jill Peeters richtte ook Climate without Borders op, een wereldwijd netwerk van weermensen die over de grote klimaatuitdaging spreken.
03-12-2020 om 14:36
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
FASCINERENDE EXPO âREAL BODIESâ KOMT NAAR SPORTPALEIS ANTWERPEN
De versoepelingen waartoe het overlegcomité afgelopen vrijdag besliste, maakt dat REAL BODIES, de verrijkende en intrigerende expo over de menselijke anatomie de deuren kan openen in Sportpaleis Antwerpen vanaf woensdag 16 december 2020.
MB Presents en Sportpaleis Group slaan de handen in elkaar om deze indrukwekkende tentoonstelling voor het eerst te verwelkomen in Antwerpen.
De bezoeker verkent in deze expo het leven aan de hand van twintig echte, perfect bewaarde menselijke lichamen en meer dan 200 anatomische objecten.
Wereldwijd trok REAL BODIES reeds meer dan 1 miljoen bezoekers, verspreid over 14 steden.
Wij zijn ontzettend blij dat we REAL BODIES hebben kunnen strikken. REAL BODIES biedt confronterende en tegelijkertijd enorm fascinerende galerijen die unieke perspectieven bieden, zowel op vlak van de menselijke anatomie, cultuur én emotie. Om nog maar te zwijgen van onze bijzondere toevoeging aan het einde van de expo: de Wünderkammer. Dit laatste kan je vergelijken met een rariteitenkabinet uit vervlogen tijden met een zeer bijzondere collectie, enkel voor onze 16+ bezoekers!, aldus Manu Braff van MB Presents.
REAL BODIES is gebaseerd op anatomische, culturele en emotionele verhalen en transformeert de manier waarop we naar het menselijke lichaam kijken, het mysterieuze organisme dat we allemaal delen, van de eerste tot de laatste adem. Ingedeeld in verschillende galerijen wordt de bezoeker langs verscheidene themas doorheen de expo geleid.
Ook Jan Van Esbroeck, CEO van Sportpaleis Group, is verheugd met de komst van REAL BODIES naar Antwerpen.
Het spreekt voor zich dat we opgetogen zijn deze expo te kunnen ontvangen in het Hospitality Center van het Sportpaleis, na de afgelopen stille maanden. Dankzij REAL BODIES kunnen we opnieuw jong én oud verwelkomen en daar kijken we geweldig naar uit. We beschikken over de ruimte én expertise om dit in alle veiligheid te laten verlopen", benadrukt Jan Van Esbroeck.
Unieke kijk in de Wünderkammer
De laatste galerij - de Wünderkammer- van REAL BODIES geeft een unieke kijk op de privé-collectie van verzamelaar Leo Coolen, een wereld die zich bevindt in de schemerzone tussen wetenschap en voyeurisme. Je kan er onder meer een deel van de grootste penissencollectie ter wereld bewonderen, aangevuld met een reeks wassen afbeeldingen van oa. seksuele aandoeningen. De bezoekers staan vrij om deze laatste galerij te bezoeken of over te slaan, sowieso enkel voor 16+.
Een coronaproof uitstap voor het hele gezin
Vanzelfsprekend worden de nodige maatregelen in acht genomen om elk bezoek in alle veiligheid te laten verlopen. Zo geldt een beperking van het aantal personen dat gelijktijdig de expo kan bezoeken. We voorzien op cruciale punten dispensers om de handen te ontsmetten, de hele expo is in éénrichtingsverkeer uitgestippeld en de mondmaskerplicht is er van kracht. De medewerkers van de expo zien toe op een vlot verloop en zorgen ervoor dat de maatregelen worden nageleefd.
REAL BODIES is geopend van woensdag tot en met zondag telkens van 10u tot 18u (laatste toegang om 17u) en werkt met een beperkte capaciteit per uur.
Met spijt in het hart, maar met het nodige begrip voor de opgelegde maatregelen en hoop op betere tijden, wordt deze editie van Kerstmagie (De Nacht van de Twinkelings), die van start zou gaan op zaterdag 5 december in de verschillende kastelen, uitgesteld naar 2021.
Producent Historalia en de lokale organisaties hebben zich dag en nacht ingespannen om het evenement volledig coronaproof te maken, om hun toeschouwers te kunnen ontvangen in alle veiligheid en iedereen een betoverende voorstelling aan te bieden in deze moeilijke tijd.
De officiële besluiten van de verschillende provincies en lokale besturen die tot een verbod op de organisatie van het evenement leiden, creëren echter een situatie van overmacht.
Hierdoor zijn ze genoodzaakt om Kerstmagie' uit te stellen naar december 2021.
De beslissing is hard, maar werd genomen met een hoger doel voor ogen en we hopen dan ook op jullie begrip.
Alle voorstellingen werden naar corresponderende data van het jaar 2021 verplaatst.
Ticketkopers ontvingen reeds verdere instructies voor de omboeking van hun tickets via mail.
03-12-2020 om 14:27
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
MEER MENSEN ZULLEN REGELS RESPECTEREN MET KERST
Twee weken geleden zei één op de drie deelnemers aan de Grote Coronastudie het kerstfeest met meer dan één extra persoon te zullen vieren.
Maar nu de overheid de regels voor de feestdagen heeft vastgelegd, geven meer deelnemers aan die richtlijnen ook te zullen volgen.
De Grote Coronastudie, een initiatief van UAntwerpen, met medewerking van UHasselt, KU Leuven, ULB en een financieel duwtje van het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO), was dinsdag aan de 25ste editie toe.
Net geen 23 000 Belgen maakten even tijd vrij om de vragenlijst in te vullen.
Het blijft indrukwekkend, zegt prof. Pierre Van Damme.
Acht maanden loopt de enquête nu, en de relevantie blijft groot.
Kerst online vieren
Twee weken geleden gaf één op de drie deelnemers van de Grote Coronastudie aan kerst niet in beperkte kring te zullen vieren. Toen ging het nog om een mogelijk scenario, ondertussen legde het Overlegcomité de regels vast: elk huishouden mag één extra iemand uitnodigen aan de feestdis, singles mogen twee mensen uitnodigen. De richtlijnen hebben effect, want meer mensen, in alle leeftijdscategorieën, geven aan dat ze de maatregelen zullen volgen met kerst.
Jongeren zeggen vaker met mensen buiten het gezin te zullen vieren, waardoor ze de richtlijnen wat minder opvolgen. s Avonds vieren blijft de populairste manier om kerst door te brengen, maar opvallend veel mensen gaan ook wandelen of leggen online contact met familie of vrienden.
Een klein percentage vooral oudere mensen gaat Kerstmis helaas alleen vieren. We zullen massaal thuis blijven, want maar 3% heeft vakantieplannen. Slechts 0,4% zegt toch te willen gaan skiën in de eindejaarsperiode.
Enkele andere interessante vaststellingen:
- De vaccinatiebereidheid blijft vergelijkbaar met eerdere golven: 78% zegt zich zeker wel of waarschijnlijk wel te zullen laten vaccineren. Opvallend: 21% van de mensen die aangeven niet zeker te zijn dat ze zich zullen laten vaccineren, zegt dat ze geen betrouwbare informatie over vaccins vinden. Online is er onder meer reeds duidelijke communicatie via laatjevaccineren.be of gezondheidenwetenschap.be, maar hier is dus nog werk aan de winkel.
- Dat het virus in de tweede golf voor veel mensen erg dichtbij gekomen is, bewijst het feit dat 64% zegt iemand te kennen die de afgelopen twee maanden positief getest heeft op COVID-19. Eén op vijf kent ondertussen ook iemandin zijn of haar omgeving (familie, vrienden, directe collega) die overleden is aan de gevolgen van een besmetting.
- Ongeveer één deelnemer op drie geeft aan nog steeds volledig te telewerken. Dat is nog altijd beduidend hoger dan de 23% thuiswerkers begin oktober, voor de verstrengde maatregelen van kracht werden.
SENIOREN TONEN DAT ZE ALLE GENRES AANKUNNEN TIJDENS DE KNOCKOUTS
Vorige week zagen 1.25 miljoen kijkers (41% marktaandeel, VVA 18-54, live+uitgesteld) hoe de laatste plekjes in de teams van Karen Damen, André Hazes, Walter Grootaers en Sam Gooris werden ingevuld in The Voice Senior.
Nu vrijdag 4 december om 20.40 uur breekt de volgende fase aan: de Knockouts.
Daarin nemen de vier kandidaten van elk team het muzikaal tegen elkaar op. Iedere coach beslist welke 2 talenten een felbegeerd finaleticket op zak mogen steken.
Van een akoestische versie van Avicii tot een blueske van Marty Robbins en een swingende versie van The Police, de senioren tonen dat ze van alle markten thuis zijn.
En daar zijn ook de coaches van onder de indruk: Ik hoor hier niet zo te genieten van iemand van het andere team maar dit is toch fantastisch. Dit was écht goed!, vertelt André.
Alvorens de senioren het podium betreden, leren ze hun coach beter kennen.
Walter toont de radiostudios van Qmusic en Joe, Karen nodigt haar kandidaten uit tijdens haar toneelstuk Chateau Cupido, team André krijgt een backstagepasje voor één van zijn optredens en Sam voorziet een instagramworkshop van zoon Kenji.
Alles gaat over het internet tegenwoordig en het is voor de goede zaak hé, om ons team te promoten, vertelt Sam.
Tijdens de repetitie werken de kandidaten aan hun zang, uitspraak én hun podiumperformance.
Ik hoop dat ze niet in hun oude gewoontes vervallen om met het voetje te tappen en dat ze er echt gaan staan, vertelt Walter.
En daar is ook Karen het volledig mee eens: De mensen thuis moeten meegezogen worden.
Deze nummers weerklinken vrijdag tijdens de Knockouts:
Team Walter:
Robin (74, Lint): Human van Rag n Bone Man
Lucas (67, Herselt): Every Breath You Take van The Police
Gerda (63, Geel): How Many Times van Lori Spee
Jean (70, Malderen): No Sound But The Wind van Editors
Team Karen:
Erik (65, Bottelare): Wake Me Up van Avicii
Toon (66, Lommel): I Saw Her Standing There van The Beatles
Marie-Jeanne (63, Halen): I Wish I Had Someone To Love Me van Imelda
Eddie (64, Antwerpen): Everything Must Change van George Benson
Team Sam:
Chip (70, Antwerpen): That's All Right van Marty Robbins
Doortje (80, Mol): Les Feuilles Mortes van Prévert & Kosma
Didier (61, Zwevegem): I Who Have Nothing van Tom Jones
Laurie (74, Stekene): The French Song van Lucille Starr
Team André:
René (64, Dessel): Delilah van Tom Jones
Rene (62, Hamont-Achel): Yesterday van The Beatles
Hedwig (69, Iddergem): NOubliez Jamais van Joe Cocker
Roland (66, Essen): Always On My Mind van Willie Nelson
03-12-2020 om 14:20
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
STUDENTEN WANDELEN MET HONDEN OM ZORGEN EVEN TE VERGETEN
Studenten aan de Karel de Grote Hogeschool (KdG) kunnen zich sinds deze week inschrijven voor een wandeling met een hond om even hun gedachten te verzetten. Het is één van de acties die KdG op poten zet om de moed er bij haar studenten in te houden. De hogeschool werkt hiervoor samen met AAP vzw (Animal Assisted Projects).
Net als andere hogeronderwijsinstellingen, merkt ook KdG een stijging op in de aanvragen voor psychologische ondersteuning. Het is goed dat studenten de weg vinden naar onze hulplijnen, zegt Veerle Hendrickx, algemeen directeur.
Het thuiszitten en de eenzaamheid wegen zwaar. Onze studentenbegeleiders krijgen meer en meer vragen. Ze helpen studenten in online gesprekken of tijdens een wandeling. Docenten beginnen hun lessen met de vraag hoe het gaat met iedereen en doen ook één-op-één-begeleiding. Voor studenten in een moeilijke thuissituatie blijft de campus open om te studeren, online les te volgen of examens af te leggen. We verwijzen waar nodig door naar gespecialiseerde therapeuten en organiseren online activiteiten zoals mindfulness. Bovendien kunnen eerstejaarsstudenten rekenen op een ouderejaars-buddy, stelt de directeur.
Ook met deze actie wil KdG het welzijn van haar studenten verhogen.
Veerle Hendrickx:Vrijwilligers van AAP gaan met hun hondjes langs voor een wandeling met studenten in isolatie. Zo kunnen ze even ontsnappen aan de sleur.
Het inschrijfformulier zal 2 maanden open staan. Voor elke inschrijving mobiliseert AAP vzw vrijwilligers die met hun hond bij de studenten langsgaan voor een wandeling. De vzw kan rekenen op een groot netwerk aan baasjes en plusbaasjes in Antwerpen (plusbaasjes zorgen voor een huisdier in de buurt als het baasje dat niet kan, bijvoorbeeld door een lange werkdag).
Onze vrijwilligers kunnen perfect veilig werken tijdens corona en de impact die we nu maken is enorm, vertelt Joke Decru van AAP vzw.
Een wandeling en contact met een dier zijn heel dankbaar om even je gedachten te verzetten. We brengen zo wat blijheid bij de studenten in deze moeilijke tijden. De dieren zijn ontwapenend en helpen hen om even hun zorgen te vergeten.
03-12-2020 om 14:17
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
FLO WINDEY GAAT ACHTER DE SCHERMEN VAN EEN PORNOSET
In aflevering 3 van Club Flo op donderdag 3 december om 21.45 uur bij VTM 2 gaat Flo langs bij de Limburgse Lyne. Zijbesloot haar relatie te beëindigen en een pornocarrière op te bouwen. Ik hou van uitdagingen, uiteraard hou ik sowieso van seks en ik was op zoek naar iets nieuws, iets spannends. Vandaag wordt een nieuw filmpje opgenomen. Het verhaal speelt zich af tijdens de lockdown en een bevriend koppel vraagt aan Lyne of ze hun knuffelcontact wil zijn. Flo volgt haar op de pornoset.
In de vorige aflevering had Flo een gesprek met de 23-jarige Isha. Zij herstelt in een ontwenningskliniek van haar alcoholverslaving. Vandaag krijgt Isha een brief van haar mama die haar brief eindigt met de woorden Ik wil dat je terug het kleine prinsesje wordt en je waarden en normen leert kennen. Het is een heftige confrontatie voor Isha. Na een paar dagen gaat Flo opnieuw bij haar langs.
Flo bezoekt eveneens de 60-jarige Doris, een sekswerker in Brussel. Haar laatste klanten dateren van 26 oktober, sindsdien is haar agenda helemaal leeg. De flamboyante en sympathieke dame mist haar trouwe klanten en het sociaal contact, maar ook financieel is het in de huidige omstandigheden bijzonder moeilijk.
Flo Windey praat in deze aflevering ook met Sieg De Doncker over een ander gevoelig thema, een besneden penis. Samen hebben ze het over het taboe errond, dat Sieg zelf enorm ervaarde tot zijn 16e. Het is door open gesprekken met anderen en vooral door het gebruik van humor, dat het veel bespreekbaarder werd.
Deze aflevering is ook te (her)bekijken op VTM GO.
03-12-2020 om 14:16
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
02-12-2020
VROUWEN KIEZEN VOOR VROUWEN
De zes koppels van Free Love Paradise voelen zich ondertussen al helemaal thuis in de Secret Garden, een plaats met gelijkgestemde vrijgezellen die het experiment van de vrije liefde samen met hen aangaan.
In de vijfde aflevering van morgen, donderdag 3 december, om 20.45 uur bij VTM 2 blikken Bo en Cédric met gemengde gevoelens terug op hun sleepover feestje van de vorige avond. Samen met Robin en Kéty en vrijgezellen Laura, Jellisa en Justin trokken ze naar hun slaapkamer. Bo gaf tijdens het spelletje doen, durven of waarheid aan vrijgezel Justin de pittige opdracht om aan de borsten van één van de aanwezige meisjes te voelen. Justin verkoos Bo zelf voor die opdracht, maar niet zonder het eerst aan Cédric voor te leggen: Justin heeft me toestemming gevraagd om aan de borsten van Bo te voelen en ik heb daar ja op geantwoord, maar misschien bedoelde ik toch nee Geeft Cédric hiermee dan toch duidelijke grenzen aan binnen dit relatie-experiment?
Shantie wil nog steeds seksueel experimenteren met een andere vrouw en neemt een enthousiaste Cristina mee op date. Ik ben blij dat je mij hebt gekozen op date." Voor Shantie is die keuze evident: Ja, jij bent toch de mooiste vrouw hier in het resort. Maar voor Cristina, die nog altijd droomt van een trio met haar Gaêtan, is het nog niet duidelijk hoe het dan met Shanties partner Pieter zit. Want dat is voor haar trio wel één man te veel. Gaêtan en Pieter proberen tot een oplossing te komen zonder de erotische plannen van hun vriendinnen te dwarsbomen.
Mariska heeft verrassend ook voor een date met een vrouw gekozen. Zij gaat op stap met vrijgezel Laura: Ik ben wel verbaasd dat Mariska me koos voor een date. Ik wist niet dat ze open stond voor vrouwen. Mariska lacht wat onwennig: Ja, maar ik ben nog nieuw in the game. In principe ben jij mijn eerste date." Haar partner Ivo voelt zich een stuk zelfzekerder op zijn date met Tinne.
De afleveringen van Free Love Paradise zijn ook te (her)bekijken op VTM GO.
De zesde en laatste aflevering is aansluitend op de uitzending van donderdagavond ook al in preview te bekijken via Streamz.
02-12-2020 om 13:54
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
THE PERSONAL HISTORY OF DAVID COPPERFIELD IS VANAF 23 DECEMBER BESCHIKBAAR OP VOD
The Searchers kondigt vandaag aan dat 'The Personal History of David Copperfield' binnenkort beschikbaar is via Video on Demand.
De film, kleurrijk verteld door regisseur Armando Iannucci ('Death of Stalin'), is zowel tragisch als hilarisch en beschikt met Dev Patel ('Lion'), Tilda Swinton ('We Need To Talk About Kevin'), Hugh Laurie ('House') en Ben Whishaw ('Mary Poppins Returns') over een absolute sterrencast!
'The Personal History of David Copperfield' is vanaf 23 december te zien via iTunes, Google Play, Telenet, Proximus, ZED vanuit je zetel en Cinema bij je Thuis.
De ideale film om de kerstvakantie mee in te zetten!
'The Personal History of David Copperfield' is gebaseerd op de wereldberoemde roman van Charles Dickens. De film speelt zich af in de negentiende eeuw en vertelt het levensverhaal van de jonge David Copperfield (Dev Patel). Nadat hij door zijn stiefvader uit huis wordt gezet, belandt David van het ene avontuur in het andere en ontmoet hij de meest excentrieke personages uit het Victoriaanse Engeland zoals zijn extravagante tante Betsy (Tilda Swinton). Zijn reis leidt hem van vodden naar rijkdom en weer terug, maar de leergierige Copperfield trotseert zowel voor- als tegenspoed met opgeheven hoofd.
02-12-2020 om 13:53
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
ONDERNEMERS VOMREN SAMEN HETWARMSTEFRONT
Verenigingen en goede doelen zijn dit jaar hard getroffen door de coronacrisis.
Zij hebben moeite om het hoofd boven water te houden nu wafelverkopen, spaghettizwieren, fuiven, al maandenlang geannuleerd zijn.
Bart Claes (JBC), Wouter Torfs (Torfs), Hans Bourlon (Studio 100), Luc Van Mol (ZEB), Daniel Falque (KBC), Dirk Milbou (BookSpot.be), Jeannette ten Kate (Landal), Elise Vanaudenhove (Bristol) en Stéphane Ronse (Foodbag) willen hen toch een warm eindejaar bezorgen en roepen daarom op om met ons allen 'Het Warmste Front' te vormen.
Dat doen ze samen met Trooper, waarbij ze zich engageren om per online aankoop via Trooper.be gemiddeld 5% van het aankoopbedrag aan Vlaamse verenigingen en goede doelen te schenken.
Econoom Geert Noels juicht toe dat ondernemers hun sociale rol opnemen.
IN HUN VOORTBESTAAN BEDREIGD
De coronacrisis heeft ook verenigingen en goede doelen hard geraakt. De verminderde werkingsmiddelen zijn in hoofdzaak te wijten aan de stopzetting van de kernactiviteiten, de verplichte annulering van benefietacties, het dalend aantal giften en voor heel wat verenigingen ook het vernieuwde concept van De Warmste Week. 7.000 lokale Trooperverenigingen vragen dan ook om hen niet in de kou te laten staan. Econoom Geert Noels benadrukt het belang van lokale verenigingen en goede doelen in de maatschappij.
Geert Noels (Econoom):De 'Amazonizering' van onze consumptie verschraalt niet alleen de winkelstraat, het haalt ook de steun voor lokale verenigingen weg. Op deze manier verschraalt niet alleen het aanbod voor de jeugd, maar worden ook de wortels van de samenleving verzwakt. Economie en maatschappij zijn nauw verbonden, en een sterke economie heeft altijd een sterk verenigingsleven mogelijk gemaakt en omgekeerd. Elk initiatief dat deze banden terug versterkt is dus maatschappelijk belangrijk. De giganten dragen niet bij aan onze verenigingen, dus moeten we die leemte opvullen.
HET WARMSTE FRONT
De deelnemende partnershops willen deze leemte dan ook graag opvullen en vormen daarom samen 'Het Warmste Front': We willen met onze klanten één front vormen om de lokale verenigingen en goede doelen een financieel duwtje in de rug te geven om hen te helpen overleven. Daarom engageren wij ons om voor elke aankoop via onze webshop een % aan de vereniging te schenken.
Wouter Torfs (CEO Torfs):We mogen niet alleen meer naar de overheid kijken om onze maatschappij op te bouwen. Gezien de crisis en grote uitgaven van de overheid moeten we zelf samen bruggen bouwen, zodat de economie de maatschappij vooruit kan duwen en omgekeerd. Als merk hebben wij een maatschappelijke rol te vervullen die wij dan ook graag opnemen. Ik geloof erin dat we zo samen sterker uit deze crisis gaan komen.
Luc Van Mol (CEO ZEB): Ik heb 4 dochters die in het verenigingsleven zitten en ben dus op ontelbare pannekoekennamiddagen, spaghettiavonden en wafelbakken geweest om hun verenigingen te steunen. Ik weet dus hoe hard ze het nodig hebben en hoe moeilijk ze het nu hebben om geld in te zamelen. Daarom engageren we ons ook graag om via Trooper een deeltje van onze online omzet af te staan om de verenigingen en goede doelen te steunen.
Bart Claes (CEO JBC): JBC is een bedrijf van én voor families. In het familieleven staat het verenigingsleven centraal. Daarom zetten wij met plezier onze schouders onder deze actie. Het fijne aan Trooper is dat wij de keuze voor het goede doel of vereniging die wij steunen volledig overlaten aan onze klanten.
ALLE KLEINE BEETJES HELPEN
Elisabet Lamote (mede-oprichtster van Trooper): We hebben vandaag 7,5 miljoen online shoppers in België. Wanneer zij bij het kopen van hun kerstaankopen bewust kiezen voor één van de meer dan 1.000 partnershops, kunnen we door één extra warme klik op een korte tijd heel wat steun bieden aan de doelen die het vandaag echt nodig hebben.
Op die manier doneerden de aangesloten webshops de verenigingen en goede doelen dit jaar alleen al 1 miljoen euro. Steun die voor de meer dan 7.000 aangesloten verenigingen en goede doelen soms essentieel was om hun werking te kunnen verderzetten.
02-12-2020 om 13:46
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
TRAILER OSCARKANSHEBBER THE MAURITANIAN GELANCEERD
Op 1 december om 18:00 uur werd wereldwijd de trailer gereleased van The Mauritanian, een film waar al een ware 'buzz' omheen hangt.
Er wordt nu al gefluisterd dat deze titel, met niemand minder dan sterren Jodi Foster en Benedict Cumberbatch in de hoofdrollen, een grote kanshebber is voor de Oscars.
Dutch FilmWorks brengt de film op 18 februari 2021 uit in de bioscoop.
Over de film
The Mauritanian vertelt het waargebeurde verhaal van Mohamedou Ouid Slahi (Tahar Rahim), die door de Amerikaanse regering werd opgepakt voor de aanslagen op 9/11 en zonder enige vorm van rechtspraak gevangen werd gezet in Guantamo Bay. Net wanneer hij alle hoop dreigt te verliezen, vindt hij bondgenoten in de idealistische advocaat Nancy Hollander (Jodi Foster) en haar assistent Teri Duncan (Shailene Woodley). Samen worden ze geconfronteerd met talloze obstakels in een wanhopige zoektocht naar gerechtigheid. Ze worden tegengewerkt door militair aanklager Stuart Couch (Benedict Cumberbatch), maar hun controversiële pleidooi en het bewijsmateriaal, onthullen uiteindelijk een schokkende samenzwering die tot diep in het Amerikaanse rechtssysteem doordringt.
De film is geregisseerd door Kevin MacDonald (The Last King of Scotland) en geproduceerd door Michael Bronner (United 93, Green Zone en Captain Phillips).
02-12-2020 om 13:42
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
WIE TELT DIT JAAR MEE AF NAAR DE TIJDLOZE 100?
Vuurwerkverbod, nachtklok, feesten in je bubbel: het wordt geen oudjaar zoals we gewend zijn. Eén iets verandert niet: op de laatste dag van het jaar hoor je op Studio Brussel De Tijdloze 100. Samen met onder meer Ella Leyers en Marc Van Ranst tellen we dit jaar af naar deze muzikale hoogdag.
Naar goede gewoonte presenteert Roos Van Acker opnieuw De Tijdloze 100. Dit jaar zal ze ons op oudjaarsdag samen met Nelles De Caluwé gidsen door de beste platen aller tijden volgens de Studio Brussel-luisteraars. Maar voor het zover is, hoor je van zaterdag26 december tot en met woensdag 30 december vijf dagen lang de platen die De Tijdloze 100 net niet haalden.
Presentatoren Roos Van Acker, Nelles De Caluwé, Fien Germijns, Bert Van Steenberghe en Hannelore Van Besouw worden tijdens De Tijdloze Countdown bijgestaan door 14 tijdloze gastpresentatoren, stuk voor stuk ronkende namen! Want wat denk je bijvoorbeeld van Ella Leyers, Marc Van Ranst, Mathieu Terryn en Sihame El Kaouakibi? Ook Delphine Lecompte, Christina De Witte, Serine Ayari, Gloria Monserez, Joost Zweegers en Flip Kowlier zijn erbij, naast (ex-)Studio Brussel-presentatoren Ayco Duyster, Hakim & Faisal Chatar en Tomas De Soete.
De Tijdloze Countdown: van zaterdag 26 december tot en met woensdag 30 december tussen 7.00 en 22.00 uur op Studio Brussel.
De Tijdloze 100 met Roos en Nelles:op donderdag 31 december tussen 10.00 en 20.00 uur op Studio Brussel.
02-12-2020 om 13:39
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
WAT HEBBEN BILLIE EILISH EN JASON DERULO MET VIVALDI EN BACH TE MAKEN?
Klara wordt vandaag 20 jaar en daarom moet er overal klassieke muziek te horen zijn. Ook op de middelbare scholen, want jongeren hebben meer met klassieke muziek dan ze zelf denken. Zingt Jason Derulo niet even veel zijn eigen naam in zijn hits als Johann Sebastian Bach? Is het tourschema van Shawn Mendes en Taylor Swift niet even druk als dat van de Russische pianist Sergej Rachmaninov? En was de haarkleur van Vivaldi destijds niet even opvallend als die van Billie Eilish vandaag?
Voor Klara-presentator Sander De Keere klopt het hart voor klassieke muziek nog steeds. Daarom trok hij dit najaar, toen het nog mocht, met de grappige, wervende en toegankelijke show Iedereen Klassiek On Tour naar de middelbare school. In één lesuur overtuigde Sander de leerlingen dat hun leefwereld veel gelijkenissen vertoont met die van componisten. Componisten waren immers de influencers van hun tijd. Alleen deden ze dat niet met TikTok, Instagram of YouTube, maar puur met muziek. En daar stonden sommige leerlingen van te kijken:
Leerlinge Sint-Adreaslyceum, Sint-Kruis: "Je verwacht niet dat de muziek van nu zoveel te maken heeft met klassieke muziek. Dat vond ik verrassend aan de show."
Leerlinge Sint-Andreaslyceum, Sint-Kruis: "Door de show heb ik het requiem van Mozart ontdekt, de muziek die hij componeerde op zijn sterfbed. Daar ga ik nog eens naar luisteren. Ik vind het écht goed!"
Iedereen Klassiek On Tour is geschikt voor zowel middelbare scholen als het grote publiek. De show is daarom vanaf vandaag vrij te bekijken via VRT NU en het YouTube-kanaal van Iedereen Klassiek. Zo maakt Klara de belofte in de titel waar: klassieke muziek voor iedereen.
Iedereen Klassiek On Tour: de show
In de Iedereen Klassiek On Tour-show ontdekken de kijkers thuis en de leerlingen alles over klassieke muziek tijdens een (les)uur vol audiofragmenten en TikTok-videos. Zowel de grote werken als de kleine anekdotes uit de klassieke muziekwereld komen aan bod, met af en toe ook grotere luisterfragmenten, want volgens Sander hoef je geen schrik te hebben van een lang stuk uit een Mozart-symfonie. Integendeel.
De digitale show werd op voorhand en coronaproof in eenstudio opgenomen. Sander ging geregeld in gesprek met leerlingen via Zoom en betrok hen zo volop bij dit verhaal:
Sander De Keere:Ik merk dat veel leerlingen gewoon niet weten hoe ze naar klassieke muziek moeten luisteren. Dan kan je hen niet kwalijk nemen, want er is zoveel keuze, met zoveel genres en eeuwen! Alles vertrekt dan vanuit het menselijke: componisten waren ook mensen met een verhaal of met een duidelijk profiel. Zoals de influencers vandaag.
"ORGANISEER VACCINATIECENTRA BEST PER ARRONDISSEMENT OF PER HUISARTSENWACHTPOST"
Het vaccineren van alle Belgen wordt een huzarenstuk.
Maar het is haalbaar, zeggen experten.
Uit onze berekeningen blijkt dat we de operatie best op het niveau van de arrondissementen of dat van de huisartsenwachtposten doen.
De positieve berichten over meerdere coronavaccins zorgen voor licht aan het einde van de tunnel. De goedkeuring van de eerste vaccins volgt allicht op heel korte termijn, maar nadien moeten de vaccins ook nog tot bij de bevolking geraken. Dat wordt een complexe uitdaging, ook in ons land: laten we iedereen naar één centrale vaccinatieplaats komen, of loopt iedereen langs de eigen huisdokter voor een prikje? Binnen de Denktank Corona Vaccine Distribution buigen Wouter Dewulf, Roel Gevaers (Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie, UAntwerpen), Wim Tiest (eTheRNA immunotherapies NV) en Frank Van Gelder (Pharma.aero) zich over die vraag.
De leden van de denktank gaan er vanuit dat alle eerstelijnsgezondheidswerkers, het ziekenhuispersoneel, het zorgpersoneel en de inwoners van woonzorgcentra ter plekke, in de meer dan 2000 ziekenhuizen en woonzorgcentra, prioritair zullen worden ingeënt. Als ook de -14-jarigen buiten beschouwing worden gelaten, moeten 8 661 000 Belgen worden ingeënt. De overheid hoopt dat 80% van de mensen zich wil laten vaccineren. Zo komen de experts op 6 929 000 te vaccineren inwoners.
De Heizel of de huisarts?
We zouden al die mensen naar de Heizelpaleizen kunnen laten komen, legt Wouter Dewulf uit.
Logistiek is dat eigenlijk een makkie: het aanvoeren van de vaccins en de hulpmiddelen zoals de naalden is dan erg eenvoudig. Maar iedereen naar Brussel laten komen, is dat verre van. Uit internationaal onderzoek blijkt een duidelijke link tussen een grotere mobiliteitsinspanning en een lage vaccinatiegraad.
In het tegenovergestelde scenario gebeurt de verdeling van de vaccins via apothekers en huisartsen.
Roel Gevaers: De mensen hoeven zich dan amper te verplaatsen, de wil om zich te laten vaccineren zal groot zijn. Maar logistiek is dit een nachtmerrie: het vereist een doorgedreven planning voor elk van de vele duizenden distributiepunten. De vaccins moeten ook gekoeld vervoerd worden, wat de kosten voor de befaamde last mile enorm gaat doen oplopen.
Optimale situatie
Het uiteindelijke scenario zal dus ergens tussenin moeten liggen. De denktank werkte een aantal pistes uit: ze bekeken de verdeling op provinciaal niveau, op arrondissementeel niveau (43 vaccinatiecentra), per huisartsenwachtpost (73) of per postcode (1169). Per scenario werden meerdere parameters in rekening gebracht, zoals de logistiekkosten, de personeelskosten, het eventuele voorraadverlies en de inspanning die de inwoners moeten leveren.
Uit de simulaties blijkt dat de optimale situatie ergens ligt tussen de distributie per arrondissement en die per huisartsenwachtpost.
De logistieke kosten blijven zo beheersbaar en de mobiliteitsinspanning die de mensen moeten leveren, blijft beperkt, legt Gevaers uit.
Een combinatie van scenarios is natuurlijk ook mogelijk. Onze berekeningen tonen aan dat dit sowieso een uitdaging wordt, maar dat het een haalbare kaart is. Het blijft echter een huzarenstukje om dit op korte termijn te organiseren.
02-12-2020 om 13:21
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
COOP NATIONAAL PARTNER VAN EUROVISIE SONGFESTIVAL
Coop is de nieuwe nationaal partner van het Eurovisie Songfestival 2021.
De supermarktorganisatie met ruim 300 winkels in het hele land is de derde nationaal partner, naast de Bankgiro Loterij en Eneco, die zich verbindt aan het Eurovisie Songfestival dat volgend jaar mei in Rotterdam wordt gehouden.
Er zijn mondiaal gezien maar weinig evenementen die zo sterk de kracht van samen uitdragen zoals het Eurovisie Songfestival dat doet. Coop voelt zich daar als coöperatieve supermarktorganisatie volledig bij thuis. Ook ons succes zit in samen dingen voor elkaar krijgen, in luisteren naar elkaar en openstaan voor elkaars ideeën, aldus Gerard Koning, commercieel directeur, die benadrukt dat het thema van dit jaar Open Up perfect aansluit bij de kernwaarden van Coop.
Bij ons zijn klanten lid van de coöperatie. Ze helpen ons als bedrijf om dingen anders te zien of op een nieuwe manier aan te pakken. Hierdoor maken wij scherpe keuzes, staan wij dicht bij onze klanten en pakken wij als supermarkt op allerlei themas onze maatschappelijke rol.
Daarnaast is het geweldig om onze naam te verbinden aan een fenomeen dat al decennia lang landen met elkaar verbindt en een ongekend saamhorigheidsgevoel losmaakt in mensen in heel Europa en zelfs daarbuiten. Nu al bruisen we van de ideeën om onze medewerkers en klanten mee te laten genieten van het kleurrijkste festival van Europa, dat dankzij Coop voorzien zal zijn van een extra vleugje oranje.
Sietse Bakker, Executive Producer Event van het Eurovisie Songfestival 2021: Een oer-Hollands merk dat net als wij sterk gelooft in de kracht van samen en van en voor iedereen wil zijn. Wij zijn blij dat we een partner mogen verwelkomen die zo dicht bij de kernwaarden van het Eurovisie Songfestival staat. We zien uit naar de creatieve en feestelijke plannen die Coop gaat uitrollen. Zo kan Nederland het Songfestival nóg meer meevieren.
02-12-2020 om 13:18
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
DUTCH FILMWORKS GAAT PARAMOUNT-FILMS IN DE BENELUX DISTRIBUEREN OP 4K ULTRA HD, BLU-RAY⢠EN DVD
Dutch FilmWorks (DFW) heeft een licentieovereenkomst gesloten met Paramount Home Entertainment.
In de Benelux zal DFW vanaf 1 januari 2021 de distributie gaan verzorgen van de film- en televisietitels op 4K Ultra HD, Blu-ray en dvd.
CEO Willem Pruijssers: Dutch FilmWorks is de fysieke markt altijd blijven steunen; we brengen onze films nog steeds op dvd en/of Blu-ray uit en zullen dat de komende jaren ook blijven doen. Deze overeenkomst met Paramount geeft ons de mogelijkheid om de markt te bedienen met een nóg breder assortiment. Paramounts' wereldberoemde collectie van blockbusters en populaire televisieseries vormt een mooie aanvulling op ons aanbod van internationale films en lokale Nederlandse en Vlaamse content.
De uitgebreide catalogus van Paramount bevat onder andere de Transformers, Indiana Jones en Mission: Impossible-reeksen, naast klassiekers als de Godfather-trilogie en Forrest Gump, en recente hits als Rocketman, A Quiet Place en Sonic The Hedgehog. Daarnaast vallen onder het aanbod van de studio ook wereldwijd populaire televisieseries zoals NCIS, Paw Patrol en Star Trek.
We zijn trots dat we gaan samenwerken met DFW om ons top-entertainment bij mensen in de Benelux te brengen, zegt Bob Buchi, President van Worldwide Home Entertainment, Paramount Pictures. Fans genieten er nog steeds van om hun favoriete films en televisieseries op disc te bekijken en te verzamelen, en we kijken ernaar uit om onze content te leveren onder deze nieuwe overeenkomst.
David Elliott, Senior Vice President van Home Media International voor Paramount, blijft verantwoordelijk voor de licentieverkoop en distributie voor de studio in de Benelux en internationaal.
Over Dutch FilmWorks
De bedrijfsfilosofie 'Being the fastest in changing all the time' heeft Dutch FilmWorks de afgelopen jaren gebracht tot haar huidige status: de grootste onafhankelijke filmdistributeur in de Benelux op gebied van bioscoop, home entertainment, Video On Demand en TV (Pay TV en Free TV). Opgericht in 1997 en met een commerciële visie op content, heeft DFW inmiddels een catalogus van meer dan 3.000 speelfilms en tv-series. Recente Nederlandse successen zijn Alles Is Zoals Het Zou Moeten Zijn, De Piraten van Hiernaast, Penoza: The Final Chapter en Bankier van het Verzet. Naast een indrukwekkend aanbod aan lokale content distribueert DFW ook internationale Hollywood producties zoals The Honest Thief, The Hitmans Bodyguard, Midway en The Wolf of Wall Street. Het omvangrijke en diverse portfolio maakt DFW een preferred partner voor veel grote content providers binnen de Benelux en daarbuiten. In 2018 startte DFW een internationale tak om lokale Nederlandse content ook naar een internationaal publiek te brengen.
Over Paramount Home Entertainment
Paramount Home Entertainment (PHE) is onderdeel van Paramount Pictures Corporation (PPC), een wereldwijde producent en distributeur van entertainment. PPC is onderdeel van ViacomCBS (NASDAQ: VIAC; VIACA), een toonaangevend content-bedrijf met prominente en gerespecteerde film-, televisie- en digitale entertainmentmerken. De PHE-divisie is verantwoordelijk voor de activiteiten van PPC op het gebied van home entertainment en transactionele digitale distributie wereldwijd. De divisie is verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en distributie van home entertainment-content namens Paramount Pictures, Paramount Animation, Paramount Television Studios, Paramount Players, MTV, Nickelodeon, Comedy Central en CBS en toepasselijke licenties en service voor bepaalde DreamWorks Animation-titels. PHE beheert bovendien de wereldwijde licentieverlening van studiocontent en de transactionele distributie over wereldwijde digitale distributieplatforms, waaronder online, mobiele en draagbare apparaten en opkomende technologieën.
02-12-2020 om 13:14
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
WE PLAY EVERY DAY 2020: DE HELE MAAND DECEMBER SAMEN GENIETEN VAN LIVE MUZIEK
Vandaag 2 december 2020 bijt solo-artiest Benjamin The Room de spits af van een wel heel bijzonder evenement.
We Play Every Day 2020 is een pay-what-you-like festival dat een maand duurt en doorgaat in... een virtuele game-wereld!
Fans downloaden de virtuele concertzaal op hun Mac of PC, stellen zelf hun avatar samen en spreken af met hun vrienden om samen naar meer dan 15 fantastische live acts en artiesten te gaan kijken..
WPED2020 is een initiatief van het Belgische social streaming platform Soundstorm en VI.BE, die de volledige donkere maand December met live muziek wil vullen. Want nu de muziek- en eventindustrie volledig in de touwen hangt door de Corona-restricties, is het voor beginnende bands en artiesten nog moeilijker om een voet tussen de deur te krijgen, laat staan een publiek te bereiken.
En omdat Soundstorm niet graag dromen aan diggelen ziet liggen, besloten zij de hele maand december hun virtuele podia gratis ter beschikking te stellen van deze artiesten.
Benjamin The Room, die een heerlijke laidback mix van wolkerige synths, lazy beats en dito vocals brengt, is het muzikaal alter ego van graficus Benjamin De Moor, en eìeìn van de meer dan 15 acts die via VI.BE geselecteerd werden door vier curatoren uit het brede muziekveld: rapper Fatih, Naomi Sijmons van Reena Riot, Ameìlie en Charlotte van Gentle Promotion en regisseur en muzikant Jonas Govaerts. Andere namen in de lijst van geselecteerden zijn onder andere Lonsin, Vincent Coomans en Caspar Auwerkerken.
Al deze artiesten zullen vanuit hun bubbel live streamen naar de fantastische virtuele werelden van Soundstorm. De fans die inloggen kunnen samen dansen, perfect veilig vuurwerk afsteken en hun appreciatie tonen aan de muzikanten, die die ook in realtime in ontvangst kunnen nemen. Toegegeven, het klinkt allemaal een beetje gek, maar eens je er geweest bent snap je dat dit een volledig andere ervaring is dan de platte 2D streams die we de laatste maanden leren kennen hebben.
Het brein achter Soundstorm is Reinhart De Lille, business angel in de game- en new media-industrie, en een gepassioneerd muziekliefhebber en muzikant. Toen Corona de hele live industrie overhoop haalde, kwam hij op het idee om gewone livestreams een extra cachet te geven door ze om te vormen tot een interactieve sociale ervaring in een virtuele 3D wereld, waarbij muzikanten in realtime met hun publiek kunnen interageren. Samen met IT Experts en Oisoi, de new media studio van Drums Are For Parades- frontman Wim Reygaert werkt hij momenteel aan een coherente wereld en een zowel voor fans als artiesten makkelijk toegankelijk platform om deze nieuwe vorm van muziek beleven alle kansen te bieden.
02-12-2020 om 13:07
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
TRAILER OSCARKANSHEBBER THE MAURITANIAN GELANCEERD
Dinsdag om 18:00 uur is wereldwijd de trailer gereleased van The Mauritanian, een film waar al een ware 'buzz' omheen hangt.
Er wordt nu al gefluisterd dat deze titel, met niemand minder dan sterren Jodi Foster en Benedict Cumberbatch in de hoofdrollen, een grote kanshebber is voor de Oscars.
Dutch FilmWorks brengt de film op 18 februari 2021 uit in de bioscoop.
Over de film
The Mauritanian vertelt het waargebeurde verhaal van Mohamedou Ouid Slahi (Tahar Rahim), die door de Amerikaanse regering werd opgepakt voor de aanslagen op 9/11 en zonder enige vorm van rechtspraak gevangen werd gezet in Guantamo Bay. Net wanneer hij alle hoop dreigt te verliezen, vindt hij bondgenoten in de idealistische advocaat Nancy Hollander (Jodi Foster) en haar assistent Teri Duncan (Shailene Woodley). Samen worden ze geconfronteerd met talloze obstakels in een wanhopige zoektocht naar gerechtigheid. Ze worden tegengewerkt door militair aanklager Stuart Couch (Benedict Cumberbatch), maar hun controversiële pleidooi en het bewijsmateriaal, onthullen uiteindelijk een schokkende samenzwering die tot diep in het Amerikaanse rechtssysteem doordringt.
De film is geregisseerd door Kevin MacDonald (The Last King of Scotland) en geproduceerd door Michael Bronner (United 93, Green Zone en Captain Phillips).
02-12-2020 om 12:55
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
SONGFESTIVAL ZET NEDERLAND OP DE KAART MET 41 INTRODUCTIEFILMPJES
In lijn met het thema Open Up roept de organisatie van het Eurovisie Songfestival 2021 Nederland op om unieke plekken aan te melden waar de postcards de korte introductiefilmpjes tussen de liedjes waarmee de 41 deelnemers worden geïntroduceerd kunnen worden opgenomen.
Vorig jaar werden groepen en verenigingen gezocht om een Songfestival-artiest te ontvangen.
Omdat het nu niet zeker is of de artiest ook daadwerkelijk kan afreizen naar Nederland voor opnames van de postcard, kiest de organisatie nu voor een ander concept.
De artiesten worden aan het publiek voorgesteld door middel van beelden die in het eigen land zijn opgenomen.
Deze beelden laten we zien op het raamwerk van een zogenaamd Tiny House. Dat huisje bouwen we steeds op een andere plek in Nederland op en passen we aan de artiest aan, zodat we ze goed leren kennen, vertelt Head of Show Gerben Bakker.
Het huis staat als thema centraal, juist omdat onze woonkamers nog nooit zo belangrijk waren als dit jaar. En tegelijkertijd stellen hiermee ons huis open naar de rest van de wereld. En voor deze Tiny Houses zijn we op zoek naar unieke stukjes Nederland; de mooiste en meest bijzondere plekken van ons land die we op een spectaculaire manier in beeld kunnen brengen.
De organisatie van het Eurovisie Songfestival zoekt filmgenieke plekken, bij voorkeur in de buitenlucht.
De plekken kunnen bekende locaties zijn maar we staan ook zeker open voor de nog onontdekte pareltjes die ons land rijk is," vult Gerben Bakker aan.
Omdat er tijdens de opname groots uitgepakt gaat worden, moeten we wel voldoende ruimte hebben om het huis te kunnen plaatsen en te kunnen filmen.
Bijzondere plekken worden bij voorkeur aangemeld door de gemeente of de regio zelf.
Particuliere ideeën zijn zeker welkom, maar meer kans maken voorstellen die samen met de gemeente worden ingediend.
Juist omdat het om een stevige productie gaat, is het makkelijker als de gemeente of de regio direct betrokken is.
Dus Nederland, verras ons en meld je aan zodat je straks jouw unieke plekje kunt laten zien aan 180 miljoen TV-kijkers in heel Europa, sluit Bakker af.
Gemeenten of regios die kans willen maken om onderdeel te zijn van één van de postcards kunnen zich vanaf vandaag aanmelden via songfestival.nl.
Aanmelden voor de postcards kan tot en met 31 december 2020.
De opnames vinden plaats in maart en april en worden in opdracht van het Eurovisie Songfestival 2021 geproduceerd door tv-producent IDTV.
02-12-2020 om 12:46
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
01-12-2020
CAMPAGNE REMY COMMUNICATION VOOR SPELLENFABRIKANT JUMBO KRIJGT DUITSE EN SPAANSE NAVOLGING
De coronacrisis vraagt om meer creativiteit en daar speelde het Leuvense communicatiebureau Remy Communication met hun klant en spelletjesgigant Jumbo op in.
Met een totaalcampagne voor kleine en handige spelletjes, gegoten in één creatief concept met bijhorende visuals die internationaal positief onthaald werden en zelfs vertaald werden naar het Duits en Spaans.
Concreet creëerden ze een advertentiecampagne via social media en zetten ze gelijktijdig influencers in, aangevuld met een landingspagina met de nodige info en links.
Met daarnaast een persbericht naar aanleiding van de zomervakantie om een extra boost te geven.
Een campagne gericht op conversies
Een succesvolle online campagne voor de toegankelijke Roll & Write- gezelschapspelletjes: voor Remy Communication was dit op hun lijf geschreven.
De USPs: een klein formaat, makkelijk te spelen en een dobbelsteen met scorepapier erbij (pack, roll & write).
Zo ging het bureau meteen aan de slag met de juiste digitale strategie, aangepast aan het product, klinkt het bij Remy Communication.
Voor de online campagne ontwikkelde het Leuvense communicatiebureau een GIF als advertentie op Facebook en Instagram om door te linken naar de unieke landingspagina.
Daar konden mensen terecht voor meer informatie en bijpassende links om tot aankoop over te gaan.
Jumbo was dan ook zo onder de indruk van de visuals die Remy Communication designede, dat ze deze ook vertaalden naar het Duits en Spaans.
Wij willen ook echt inwerken op de noden van zowel Jumbo als de mogelijke klanten en zoeken op welke kanalen de doelgroep aanwezig is, zodat we hen kunnen targeten en zelfs retargeten. Om dit te bereiken, werd met Instagram voornamelijk ingezet op stories voor extra visibiliteit en bereik. Facebook gebruikten we om te werken op conversies, mensen doen doorklikken naar de site van Jumbo en ze tot aankoop over laten gaan, vertelt Bram Cortoos, Digital Daredevil bij Remy Communication.
Dankzij zowel targeting als retargeting konden de juiste mensen binnen de gewenste doelgroep bereikt worden.
Influencers speelden ook mee
Remy Communication ging verder dan alleen het opzetten van de online campagne die gericht was op conversies.
Het communicatiebureau is van alle markten thuis en wil inzetten op een menselijke insteek, people proof marketing.
Zo creëerden ze voor Jumbo een totaalcampagne, door ook influencers in te zetten en het concept op sociale media door te trekken via Instagram-posts.
De perfecte strategie om de campagne verhaal te geven.
Ook stuurde Remy Communication een persbericht uit over de Jumbo-spelletjes naar aanleiding van de zomervakantie.
We vinden het belangrijk om onze klanten een totaalpakket aan te bieden. En Jumbo is hier een mooi voorbeeld van: een persbericht, influencer marketing campagne én digitale campagne van a tot z. Zo bereiken we de doelgroep via verschillende kanalen, met hetzelfde concept. Dat is extra doeltreffend! Bovendien kunnen we bij Jumbo onze creativiteit botvieren en dat maakt het extra leuk, aldus Renee Rutten, pr-specialist bij Remy Communication.
"Het is altijd fijn om met influencers te werken voor een campagne aangezien zij voor authenticiteit zorgen. Daarnaast is het ook leuk dat we konden samenwerken met bekende personen als Wout Verstappen (Vlaanderen) en Maria del Rio (Wallonië). Dat zorgt steeds voor meer mond-tot-mondreclame en is dus altijd mooi meegenomen", vertelt Julie Jansen, influencer marketeer bij Remy Communication.
De creatieve content die de drie influencers in samenspraak met Remy Communication postten, zorgde voor een groot bereik van wel 156.200 kijkers.
De gesponsorde campagne had bovendien een totaal bereik van 202.369 personen, waarbij de landingspagina zorgde voor een schitterende conversieratio van 28,4% in Vlaanderen.
Naast de mooie conversieratio, resulteerde deze campagne in een directe stijging in de verkoop van gezelschapspellen bij Jumbo van maar liefst 40%.
Ik ben meer dan enthousiast over de samenwerking met Remy Communication. Remy Communication heeft een creatieve en uiterst proactieve benadering die ontzorgt in executie, Renee denkt altijd na over de volgende stap, vertelt Jesse Pijpers, Regional Marketing manager bij Jumbo.