Actualia en recensies van theatervoorstellingen, musicals, concerten, cd's, dvd's, strips & boeken
14-03-2016
RECENSIE: LOGE10 THEATERPRODUCTIES THE ELEPHANT MAN
Op 12 maart stond in de Rode Zaal van het Fakkelteater The Elephant Man op de affiche, een aangrijpend verhaal over moed, menselijkheid, vriendschap en innerlijke schoonheid. Regisseur en scenarist Bruno Van Heystraeten schreef een script op basis van het échte naslagwerk van professor Treves.
Het verhaal: De Londense arts Frederick Treves ontdekt bij toeval in een freakshow John Merrick, een man met zware lichamelijke verminkingen. Om zijn ware uiterlijk te verbergen draagt hij steeds een lange jas met kap over het hoofd. Wanneer Treves ontdekt hoe Merrick door kermisbaas Bytes wordt mishandeld staat hij erop dat John in het London Hospital blijft, zodat hij hem verder kan onderzoeken. Stelselmatig slaagt Treves erin het vertrouwen van de man te winnen en ontdekt algauw dat achter zijn monsterlijk gelaat een intelligent en gevoelig persoon schuilgaat. John is erg gelovig, schrijft poëzie, leest graag en kent hele Bijbelse verzen uit het hoofd. Eenmaal opgeknapt en voorgesteld aan de maatschappij wordt hij een magneet waartoe vooral de welgestelde klasse zich aangetrokken voelt. Maar dan slaat het noodlot toe: Bytes ontvoert John Merrick en ze belanden op een kermis in Brussel .
Aron Wade is magistraal als John Merrick, alias The Elephant Man. Heel de voorstelling is Aron fenomenaal, zonder gebruik te maken van een masker of prothese. Hij gebruikt enkel zijn stem, lichaam en mimiek. Twee scènes genereren kippenvel: wanneer John zegt dat hij voor zijn moeder een enorme teleurstelling moet geweest zijn en wanneer hij zoveel pijn heeft dat hij het uitschreeuwt: Ik ben geen beest. Ik ben een levend wezen. Ik ben mens!. Wade heeft in dit stuk de rol van zijn leven. Hij is gewoonweg de verpersoonlijking van Merrick.
Andere rollen zijn er voor Wim Stevens als de onbetrouwbare conciërge Sunny Jim, Hans Ligtvoet typeert Carr Gomm en Nathalie Wijnants vertolkt actrice Miss Kendall.
Peter Van de Velde zet een sterke vertolking van professor Treves neer en Erik Goris schittert als kermisbaas Bytes. De man is alcoholist, slaagt en mishandelt zijn personeel en wast zich slechts één keer per jaar.
Tot slot figureert ook een ensemble van 14 acteurs van het Koninklijk Conservatorium te Brussel mee, om het geheel nog aantrekkelijker te maken.
The Elephant Man iseen pakkende, liefdevolle voorstelling geworden waarin moed, ontroering en menselijkheid centraal staan.
Dit maakt van The Elephant Man een groots theaterstuk. Niet te missen!
Ilyas Baert
THE ELEPHANT MAN speelt nog tot 3 april in het Fakkelteater.
RECENSIE: LOGE10 THEATERPRODUCTIES MOORD OP DE ORIËNT EXPRESS
Sinds 28 mei wordt in de Rode Zaal van het Fakkelteater Agatha Christies Moord op de Oriënt Express opgevoerd, naar het script en in regie van Bruno Van Heystraeten.
Het is 1934. Twee jaar geleden werd baby Daisy Armstrong gekidnapt en vermoord in New York. De dader, Cassetti, lijkt van de aardbodem verdwenen. De familie Armstrong is er kapot van, met alle gevolgen vandien: vader Armstrong pleegt zelfmoord en moeder Armstrong bevalt vroegtijdig van een doodgeboren kindje en laat zelf het leven. Ook de meid Paulette stapt uit het leven.
Nu pas, twee jaar na de feiten, is het lijkje van de baby eindelijk teruggevonden. Detective Hercule Poirot wordt gevraagd om zijn licht te werpen op deze zaak en moet vanuit Instanbul naar New York afreizen met de wereldbefaamde Oriënt Express. Poirot verwacht een rustige treinreis.
Maar als rond middernacht de trein in de sneeuw strandt, blijkt mister Ratchett op een gruwelijke manier vermoord. De zaak wordt er niet makkelijker op als blijkt dat Ratchett eigenlijk de ondergedoken kindermoordenaar Cassetti blijkt te zijn.
Samen met zijn vriend, monsieur Bouc, probeert Poirot de moord op te lossen. Bij een autopsie van het lichaam komt aan het licht dat Cassetti tien keer gestoken is. Verder onderzoek wijst uit dat de tien wonden niet door één en dezelfde persoon zijn aangebracht.
Bij het ondervragen van de medepassagiers vindt Hercule enorm veel contradicties. Als het duidelijk wordt dat iedereen iets met de familie Armstrong te maken heeft en dus iedereen een motief heeft, weet Poirot dat het de meest wonderlijke moordzaak uit zijn carrière zal worden, met een zinderende ontknoping
Hans Ligtvoet zet een uitermate schitterende Hercule Poirot neer. Heel de voorstelling staat hij op de bühne. Hij is overigens ook erg gevat. Over zijn verblijf in Instanbul zegt: De kopjes waren lekkerder dan de koffie en de glazen smaakten beter dan de wijn.
Jelle Cleymans speelt een dubbelrol in het stuk. In de eerste scène is hij een krantenjongen en meteen daarna transformeert hij in de gedaante van Mc Queen, de stotterende secretaris van Ratchett alias Cassetti.
Erik Goris typeert monsieur Bouc, een minder humoristisch personage dan we van hem gewend zijn. Monsieur Bouc was vroeger dokter, maar is nu directeur bij de spoorwegen, waaronder dus ook de Oriënt Express valt. Na elke ondervraging zegt hij: Hercule, hij heeft het gedaan!
Ann Pira figureert als la comtesse Dragomiroff. Ze mag van haar dokter niet lachen en als ze vragen hoe ze haar thee wilt, zegt ze Met honing, want citroen vind ik degoutant., overduidelijk een verwijzing naar haar rol van de omhooggevallen diva Sophia in Thee met honing of met citroen. Ze brengt overigens ook haar meid, de Duitse Hildegard Schmidt (Andrea Croonebergs), mee.
Hilde Van Wesepoel mag als miss Ohlson haar beste Zweeds etaleren. Eén van haar opvallendste uitspraken: Ik ben achterlijk geboren. Ik geef les in Afrika, aan kleine zwarte babys die nog achterlijker zijn dan ik. Miss Ohslson is ook zeer gelovig en geïnteresseerd in religies.
Verder debuteert Johan De Paepe (Paul Jacobs uit Familie) bij Loge10 als conducteur Pierre Michel en heeft de pijprokende kolonel Arbuthnot (Peter Van de Velde) een geheime affaire met miss Mary Debenham (Nathalie Wijnants).
Ga een spannende zomer tegemoet met de theaterversie van één van de spannendste misdaadmysteries uit het oeuvre van Agatha Christie met een 13-koppige topcast. Mis het niet!
Ilyas Baert
MOORD OP DE ORIËNT EXPRESS speelt nog tot 28 juni in het Fakkelteater. Tickets & info: 0489/15.13.17 of www.loge10.be
18-06-2015 om 14:36
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Loge10 Theaterproducties
27-05-2015
RECENSIE: LOGE10 THEATERPRODUCTIES EEN WEEK NIET LANGER!
Van 13 tot 24 mei speelde in het Fakkelteater de komedie Een week niet langer! van Clement Michel, in een regie van Bruno Van Heystraeten.
Het verhaal: Paul woont nog maar enkele maanden samen met Sophie, maar wil nu al met haar breken. Hij maakt haar wijs dat zijn beste vriend, Martin, bij hun komt inwonen omdat hij zijn moeder heeft verloren. Paul gaat ervan uit dat deze ménage à trois wel eens dé oplossing zou kunnen zijn om haar te dumpen. Martin staat eerst nogal twijfelachtig tegen het plan, maar gaat uiteindelijk akkoord op één voorwaarde: Eén week niet langer! Maar het ondenkbare gebeurd: Martin en Sophie worden verliefd op elkaar! Net op dat moment beslist Paul dat hij toch niet van Sophie af wil
Jeroen Maes typeert Paul. Een man die te laf is om zijn lief te dumpen! Hij heeft een vreemd lachje en noemt Sophie steeds kutwijf en maniak. Verder droomt hij dat pikdorsers Sophie omverrijden. Niet verwonderlijk, aangezien hij artikels schrijft voor een landbouwmagazine.
Ster van de voorstelling is wederom Brecht Callewaert in de rol van Martin, de beste vriend van Paul. Het is een speciale kerel die redelijk traag van begrip is en een kat heeft die Musti noemt. Hij gaat helemaal over de top als hij in opdracht van Paul zich onbeschoft moet gedragen: hij boert er op los, laat winden, legt zijn voeten op tafel, werpt stoelen omver, gooit de boeken van Sophie stuk en wordt erg brutaal. Na Ons kent ons en Thee met honing of met citroen? zette Brecht weer een puike acteerprestatie neer. Voor de fans: vanaf 28 mei is hij ook te zien in Moord op de Oriënt Express.
Nele Goossens, tenslotte, figureert als Sophie. Ze speelt een minder komische rol, dan we van haar gewend zijn. Sophie is immers redelijk nuchter en heeft een grote liefde voor het boekenvak. Helaas wordt ze ontslagen bij de boekhandel waar ze werkt.
Loge10 slaagt erin om na Thee met honing of met citroen? weer een topkomedie te brengen.
Deze briljante komedie is onweerstaanbaar grappig en moet je gewoon gezien hebben!
Ilyas Baert
27-05-2015 om 14:41
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Loge10 Theaterproducties
13-05-2015
RECENSIE: LOGE10 THEATERPRODUCTIES THEE MET HONING OF MET CITROEN? (HERNEMING 2015)
Op 1,2,3,8, 9 & 10 mei speelde een herneming van Thee met honing of met citroen? in de Rode Zaal van het Fakkelteater.
Het verhaal: Toneelgezelschap Vreugd in Deugd repeteert met het oog op een nieuwe komedie. Het stuk bevat alles wat nodig is om er een groot succes te maken! Ware het niet dat we enkele dagen voor de première zijn en er nog niets klaar is! De decorploeg blijft ijzig kalm, de kleedster weet niet meer waar haar hoofd staat en de regisseuse loopt te stressen, want de tijd tikt onverbiddelijk door. Ondertussen staat de hoofdrolspeelster op de rand van een zenuwinzinking door toedoen van haar tegenspeler, die zijn debuut maakt op de scène. De avond van de première breekt aan. En het wordt een onovertroffen ramp
Ann Pira zette voortreffelijk de omhooggevallen diva Sophia neer. Haar met Franse woorden gelardeerde tekst was knap en ze acteerde ook geestig toen ze Zet die ploat af! scandeerde.
De beste acteerprestatie kwam ongetwijfeld van Brecht Callewaert als de klunzige en ietwat naïeve Julien, de zoon van de producent. Hij haspelde de zinnen door elkaar, zoals Mijn pan staat op plunt" &Ik ben de grootvader van mijn uurwerk verloren, spuwde tot drie keer toe in het gezicht van zijn tegenspelers, verliest zijn snor en krijgt kasten en bureauladen op zijn hoofd. Fantastisch om te zien!
Andrea Croonenberghs figureerde als de Limburgse regisseuse Clara. Ze zette een begripvolle leider neer die steeds openstaat voor de ideeën van andere acteurs en mocht naar het einde toe zelfs meespelen in het stuk. Croonenberghs vriend Dominique, een rol van Guillaume Devos, illustreerde zijn diverse acteertechnieken.
Erik Goris mocht Richard, de man van de gags, spelen. Zoals steeds bewijst hij een goed acteur te zijn: zijn tussenkomsten zijn steeds raak en het was hilarisch toen hij een verschot opliep en hij deed alsof hij zijn teksten niet kende.
Wim Stevens schitterde als de brutale Antwerpse stagemanager Robert. Hij noemt Clara steeds schijtwijf en zijn motto is Aan water en wijn veeg ik mijn gat af.
Hilde Van Wesepoel typeerde, met een West-Vlaams accent, erg goed de rol van de blonde kleedster Brigitte. Ze heeft nogal een vreemde woordkeuze om bepaalde gevoelens te omschrijven: Het schaap is preute, Steekt die pluimen in zijn gat, Ik ben gene hond en Ik kan dat toch niet rieken zijn hier maar enkele voorbeelden van.
Het publiek is gedurende 90 minuten getuige van alles wat maar kan mislopen tijdens een premièrevoorstelling: lichten vallen uit, het doek gaat te vroeg dicht, voorwerpen zijn zoek, decorstukken zijn verplaatst, geluidseffecten worden door elkaar gehaspeld, ontploffingen,
Geregisseerde chaos dus!
Thee met honing of met citroen? is een absolute aanrader voor de liefhebbers van puur amusement en ongedwongen lachen!
Het stuk ontving in Frankrijk reeds de Molière-prijs voor de beste komedie van 2011, een terechte erkenning voor dit vrolijke en met hilarische humor geïnjecteerd stuk.
Door het succes van Thee met honing of met citroen? brengt Loge 10 vanaf 14 mei ook de komedie Een week niet langer! in het Fakkelteater, met Jeroen Maes, Nele Goossens en de onnavolgbare Brecht Callewaert in de hoofdrollen. Iets om naar uit te kijken!
Ilyas Baert
13-05-2015 om 15:47
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Loge10 Theaterproducties
26-03-2015
RECENSIE: LOGE10 THEATERPRODUCTIES ONS KENT ONS
Sinds 5 maart speelt in de Rode Zaal van het Fakkelteater Ons kent Ons van de bekende auteur Alan Ayckbourn. Dit keer in een vertaling van Dani Baert en in regie van Bruno Van Heystraeten.
Ons kent Ons is dit voorjaar het stuk met de meeste acteurs op het podium binnen het niet-gesubsidieerde circuit. Want er werd voor de invulling van het ensemble beroep gedaan op de studenten van het 3de en 4de jaar aan het Conservatorium te Brussel. Wat resulteert in meer dan 20 acteurs op de bühne.
Het verhaal: De Stichting Toneel Operette en Musical voor Amateurs heeft er voor gekozen om dit jaar de Bedelaarsopera op te voeren. Regisseur Gilbert Delcour is vastberaden om er een succes van te maken. Maar de repetities vlotten niet echt en de conflicten blijven niet uit: de ene spreekt te stil, de andere kent zijn tekst niet en nog iemand anders ratelt zijn tekst af. Als op een dag de jonge, knappe weduwenaar Guy als nieuw lid de vereniging komt vervoegen worden zowat alle vrouwen verliefd hem! Guy begint een relatie met Hanne, de vrouw van de regisseur, en met Fieke. Gilbert zelf heeft dit niet in de gaten, want hij heeft heel wat andere problemen .
Karel Deruwe geeft zich volledig als Gilbert Delcour. Hij zit in bijna alle scènes en vertoeft ook vaak in de zaal tussen het publiek. Hij zegt met gepaste trots Er zijn 1000 mensen die ik moet bedanken, maar er zijn ook 1000 mensen die ik niet moet bedanken. Hij is ook van mening dat Guy (Brecht Callewaert), een West-Vlaming, de Onze-Lieve-Vrouwe-toren niet mag zingen. Deruwe zet een superenthousiaste Delcour neer, die zelfs geduldig blijft met een theatertechnicus die hoogtevrees heeft. Zijn vrouw Hanne (Hilde Van Wesepoel) noemt hij een Zwitsers Zakmes en hij laat zich ontvallen dat zelfs Frank Van Laecke met deze groep amateurs (Jullie kunnen er geen kloten van) er niet in zou slagen om er iets goed van te maken. Naast regisseur is Gilbert ook advocaat. Hij is dus veel weg van huis. Om dat gemis goed te maken hebben zijn kinderen zelfs een papapop gemaakt.
Erik Goris stond er weer als Theo Dewals. Theo is altijd dronken, hoort niet goed meer en vertelt altijd verhalen uit het verleden. Als hij aan Guy vraagt waar hij vandaan komt, antwoord die Ieper, waar hij Zwitser in verstaat. Hij luistert met een ouderwetse walkman naar een cd met uitstervende geluiden en moest als leerjongen iedere dag, drie maanden lang zaagsel opeten. Theo is getrouwd met Rebecca (Leah Thys) die weer een uitermate sterke acteerprestatie neerzet.
In het 20-koppige ensemble vallen vooral Birte Adriaenssen en Dorien Schrijnemakers op. Birte speelt de brutale Birgit die er niet voor terugdeinst om een robbertje te vechten en Dorien schittert als Fieke. Samen met haar vriend Jan (Martijn Claes) is ze niet vies van seksavonden en daar is Guy, die een 70-jarige bejaarde meebrengt, getuige van. Hij leert haar zelfs het nieuwe standje FOIE. Ravisantste verschijning binnen het ensemble is dan weer de Griekse Aspasia Fragoulopoulou.
Ook zit er veel muzikaliteit in deze voorstelling. Na elke scène wordt er een lied gezongen dat verwijst naar voorbije en toekomstige gebeurtenissen. Dit alles overigens onder deskundige leiding van Pietro Ramman.
De komedie Ons kent Ons is een toneelstuk in een toneelstuk en gaat o.a. over de verhouding tussen de acteurs en de gespeelde figuren. Door zijn accurate vlotheid en uitstekende cast nu al één van de toppers van het voorjaar!
Ook het samenspel tussen gevestigde acteurs en aanstormend talent geeft de nodige energieke impulsen.
Ilyas Baert
ONS KENT ONS speelt nog tot 29 maart in het Fakkelteater.
Op 2 mei ging in het Antwerpse Fakkelteater Calendar Girls in première. Het theaterstuk, in een regie van Bruno Van Heystraete, is gebaseerd op de gelijknamige film.
Het verhaal: We volgen een gewone groep vrouwen die allemaal lid zijn van een plaatselijke vrouwenvereniging. Elk jaar verkopen ze een kalender voor het goede doel, met steeds een wisselend resultaat. Maar wanneer Mark Janssens, de echtgenoot van Annie, bezwijkt aan kanker besluiten de dames het over een andere boeg te gooien en een naaktkalender uit te brengen. Het resultaat is beter dan ze ooit durfden dromen en er is zelfs interesse uit het buitenland! Maar heeft Chris wel goede bedoelingen? En blijft de hechte vriendschap tussen de zes dames wel intact?
Een absolute topcast was ons beloofd en inderdaad Marleen Merckx, Hilde Van Wesepoel, Karin Jacobs en Ann De Winne als de verlegen Trees acteren voortreffelijk. Ook Leah Thys als oppervoorzitster was een genoegen om naar te kijken, zeker toen ze Wendy Van Wanten imiteerde.
Lulu Aertgeerts mag de extravagante Chris typeren die gedurende de hele voorstelling in het middelpunt van de belangstelling wilt staan. Ze gaat er zo hard in op dat in het tweede deel het onvermijdelijke gebeurde: Aertgeerts heeft na een zoveelste uitval totaal geen stem meer en klinkt tot het einde van het stuk redelijk schor. Jammer, want in het verleden bewees Lulu een prima actrice te zijn en dat is ze nog steeds.
Het was het debuut van Wendy Van Wanten (beter bekend als het aangespoelde uppercut wezen (dixit Thys)) als comedyactrice. Ze maakte het met uitspraken als Ik krijg geen aanbiedingen van boekjes, enkel van broekjes! en Als ik het niet was, was het de ploan die sprong meteen helemaal waar. Eén minpuntje: haar verstaanbaarheid was niet altijd optimaal.
Naast al het vrouwelijke geweld mochten ook Guillaume Devos en Wim Stevens figureren. Devos speelde naast een verpleger ook een regisseur van reclamespotjes, terwijl Stevens in de zeer beperkte rollen van Luc en als journalist het mooie weer mocht maken.
Erik Goris schitterde dan weer als kankerpatiënt Marc Janssens. Hij zette weer een ijzersterke acteerprestatie neer, zoals hij eerder dit jaar al deed in De Muizenval, Boudewijn, le roi triste en Thee met honing of met citroen?.
Ook Nathalie Wynants mocht, ter vervanging van Ann Vanderstighelen, een viertal typetjes ten tonele brengen. Ze overtuigde vooral als de overdreven visagiste in overdrive en lerares Brenda die haar eigen diaprojector liet ontploffen.
Voor alle duidelijkheid: er is enkel functioneel naakt te zien: de blote lichaamsdelen worden verstopt achter lichtschermen, breistukken en gebakjes.
Volgend seizoen worden de twee eerdere producties van Loge 10, De Muizenval en Thee met honing of met citroen?, terecht hernomen. Of dat ook met 'Calendar Girls' zal gebeuren valt sterk te betwijfelen
Ilyas Baert
CALENDAR GIRLS met Marleen Merckx, Wendy Van Wanten, Ann De Winne, Karin Jacobs, Lulu Aertsgeerts Hilde Van Wesepoel, Leah Thys, Nathalie Wynants, Wim Stevens, Erik Goris & Guillaume Devos speelt nog tot 15 juni in het Fakkelteater.
RECENSIE: LOGE10 THEATERPRODUCTIES - THEE MET HONING OF MET CITROEN?
Op donderdag 6 maart ging de komedie Thee met honing of met citroen? in première in de Rode Zaal van het Fakkelteater. Pers, genodigden en BVs tekenden present.
Het verhaal: Toneelgezelschap Vreugd in Deugd repeteert aan een nieuwe komedie. Het stuk bevat alles wat nodig is om er een groot succes te maken! Ware het niet dat we enkele dagen voor de première zijn en er nog niets klaar is! De decorploeg blijft ijzig kalm, de kleedster weet niet meer waar haar hoofd staat en de regisseuse loopt te stressen, want de tijd tikt onverbiddelijk door. Ondertussen staat de hoofdrolspeelster op de rand van een zenuwinzinking door toedoen van haar tegenspeler, die zijn debuut maakt op de scène. De avond van de première breekt aan. En het wordt een onovertroffen ramp
Normaal gezien zou Myriam Bronzwaar de omhooggevallen diva Sophia neerzetten, maar aangezien ze voor een tijdje out is wegens ziekte, nam Thuis-collega Ann Pira deze rol voortreffelijk voor haar rekening. Geestig ook toen ze tot tweemaal toe Zet die ploat af! scandeerde. Alleen de Franstalige woorden die in haar zinnen slopen kwamen wat gemaakt over.
De beste acteerprestatie kwam ongetwijfeld van Brecht Callewaert als de klunzige Julien, de zoon van de producent. Hij haspelde de zinnen door elkaar, zoals Mijn pan staat op plunt &Ik ben de grootvader van mijn uurwerk verloren, spuwde tot drie keer toe in het gezicht van zijn tegenspelers, verliest zijn snor en krijgt kasten en bureauladen op zijn hoofd. Fantastisch om te zien!
Andrea Croonenberghs speelde de rol van regisseuse Clara. Ze zette een begripvolle leider neer die steeds openstaat voor de ideeën van andere acteurs en mocht naar het einde toe zelfs meespelen in het stuk. Croonenberghs vriend Dominique, een rol van Guillaume Devos, mag dan weer verschillende van zijn acteertechnieken illustreren.
Erik Goris mocht Richard, de man van de gags, spelen. Zoals steeds bewijst hij een goed acteur te zijn: zijn tussenkomsten zijn steeds raak en het was hilarisch toen hij een verschot in de rug opliep en hij deed alsof hij zijn teksten niet kende.
Kleinere rollen waren er dan weer voor Hilde Van Wesepoel en Wim Stevens, als de Antwerpse stagemanager Robert. Na zijn niet volledig geslaagde debuut bij The Sunshine Boys wist Stevens nu wél te overtuigen. Hilde Van Wesepoel speelde, met een West-Vlaams accent, erg goed de rol van de blonde kleedster Brigitte. Jammer genoeg had ze heel weinig tekst (in het 2de deel slechts één zin), want het personage had zeker verder uitgediept mogen worden.
Het publiek is gedurende 90 minuten getuige van alles wat maar kan mislopen tijdens een premièrevoorstelling: lichten vallen uit, het doek gaat te vroeg dicht, voorwerpen raken zoek, decorstukken zijn verplaatst, geluidseffecten worden door elkaar gehaspeld, ontploffingen, Geregisseerde chaos dus!
Thee met honing of met citroen? is een absolute aanrader voor wie houdt van puur amusement en ongedwongen lachen!
Het stuk ontving in Frankrijk reeds de Molière-prijs voor de beste komedie van 2011, een terechte erkenning voor dit vrolijke en met hilarische humor geïnjecteerd stuk.
Ilyas Baert
THEE MET HONING OF MET CITROEN?, met Ann Pira, Hilde Van Wesepoel, Brecht Callewaert, Andrea Croonenberghs, Wim Stevens, Erik Goris & Guillaume Devos speelt nog tot 30 maart in het Fakkelteater.
Ter gelegenheid van de 60ste verjaardag van Agatha Christies De Muizenval herneemt Loge 10 deze klassieker nog tot 12 januari in het Antwerpse Fakkelteater.
Het verhaal: De jaren 50. Het is winter, ijskoud en een sneeuwstorm teistert het hotel Monskwell Manor. Voor Mollie en Giles Ralston is het hun eerste dag als hoteleigenaars en één voor één komen de gasten aan. Enkele uren later is het hotel volzet, maar ook volledig afgesloten van de buitenwereld. Een brigadier van de politie arriveert in het hotel en vertelt dat er eerder die dag in de buurt al een moord heeft plaatsgevonden en dat de dader zich waarschijnlijk tussen de gasten in het hotel schuilhoudt. Het hek is helemaal van de dam als er een tweede slachtoffer valt en dan beseffen de gasten dat de moordenaar inderdaad één van hen moet zijn
In 2010 programmeerde Loge 10 al eens De Muizenval, maar in deze herneming is de cast grotendeels opgefrist en zien we een uitermate geraffineerd decor dat het publiek moeiteloos katapulteert naar de jaren vijftig.
Net als in 2010 speelt Jelle Cleymans de 22-jarige gestoorde architect Christopher Wren, die meteen valt voor de charmes van gastvrouw Mollie. Dit natuurlijk tot groot ongenoegen van haar man Giles. Het hotelkoppel wordt voortreffelijk gespeeld door Jan Schepens en Nathalie Wijnants, dat het publiek eerder al tot bloedens toe zag samenspelen als Pierre & Eva in Thuis.
Karin Jacobs mag de strenge Mrs Boyle spelen en doet dit met verve. Fijn is dat de moeder-zoon relatie hier niet te zien is. Zo noemt Cleymans haar Een verschrikkelijk mens, dat beter buiten had kunnen blijven staan en noemt zij hem Een slecht, opgevoede, neurotische jongeman. Heerlijk toch dat op theater alle relaties plots onbestaande zijn!
Zoals steeds is Hans Ligtvoet als Major Metcalf de ouderdomsdeken van de groep en stelt hij niet teleur, net als Marijke Hofkens die een degelijke miss Casewell neerzet. Al is het personage op zich al moeilijk te doorgronden. Bob Selderslaghs speelt een overtuigende politie-inspecteur die zelfs per skis zijn doelwit probeert te halen.
Verrassing van de voorstelling is Erik Goris als Mr. Paravicini. Met een grappig Italiaans accent zorgt hij voor de nodige humor in het harde stuk. Zo speelt hij met slechts één vinger piano, begint te schreeuwen als een vrouw en noemt de majoor steevast Mettecalf.
Net als in Londen wordt ook hier na elke voorstelling aan het publiek gevraagd om de moordenaar aan niemand te verklappen
Kortom: ook na 60 jaar staat het onsterfelijke De Muizenval, een klassieke whodunit, garant voor een spannend avondje uit!
Ilyas Baert
DE MUIZENVAL, met Nathalie Wijnants, Jan Schepens, Jelle Cleymans, Karin Jacobs, Hans Ligtvoet, Erik Goris, Marijke Hofkens & Bob Selderslaghs speelt nog tot 12 januari in het Fakkelteater.
David Croft & Jeremy Lloyd, de schrijvers van de wereldberoemde sitcom Allo Allo, maakten een totaal nieuw scenario voor een theaterversie. Ze brachten al de favoriete personages uit de tv-reeks samen in een wervelende en absurde komedie die op 12 juni in première ging in het Fakkeltheater te Antwerpen.
Het verhaal: René Artois baat samen met zijn vrouw Edith het café Chez René uit. Hij heeft twee serveuses in dienst, Mimi en Yvette, waarmee hij een affaire heeft. Te pas en te onpas komen figuren als Michele Dubois van het verzet, monsieur Leclerc , de homofiele luitenant Grüber en officier Crabtree langs in het café. Buiten het feit dat René twee Britse piloten verbergt, moet hij zowel in opdracht van kapitein Bertorelli en kolonel Von Strohm als in opdracht van Helga Geerhart en Otto Flick van de Gestapo het schilderij van De Gevallen Madonna met de dikke Tieten verstoppen in een worst. Net als René ontdekt dat één van de twee schilderijen vals is en Edith het echte ergens anders verstopt heeft, opeens eist iedereen het schilderij op. En of dat nog niet erg genoeg is wordt ook nog eens generaal Von Schmelling verwacht
Toen Mieke Laureys een hemdsmouw over Jeroen Maes zijn arm wou hangen liep het wel even fout, maar toen Laureys even later haar kleren uittrok en haar BH (mét Gestapologo) liet zien, was dat snel vergeten.
Hilarische toestanden kreeg je met het personage dat Jeroen Maes speelde: de met een vreemd accent sprekende officier Crabtree. Ook de cabaretact waarbij Myriam Bronzwaar Boem (met opzet) vals zong en danste als een jongeling werd goed onthaald, net als de verborgen zender in het achterste van de kaketoe die voor veel misverstanden zorgen.
Het zijn vooral oneliners als Het is ik! Leclerc, Luister nu eens heel heel goed, ik zeg het maar ene keer! en Gij Stupied Vrouwmens die voor algemene hilariteit zorgden.
Allo Allo bewijst ook in het theater erg sterk te zijn. Al sinds 1982 op de buis en nu nog steeds scoren, het zijn weinig series gegeven. Ideaal voor een ontspannend avondje uit!
CAST Peter Bulckaen (René Artois), Myriam Bronzwaar (Edith), Mieke Laureys (Yvette Carte Blanche / Helga Geerhart), Hilde Van Wesepoel (Mimi Laboncq), Jeroen Maes (Officier Crabtree / Otto Flick), Koen Crucke (Monsieur Leclerc / Von Schmelling / Britse piloot), Hans Ligvoet (Kolonel Von Strohm / Britse piloot), Bob Selderslaghs (Kapitein Bertorelli / Luitenant Grüber) & An Vanderstighelen (Michelle Dubois)
ALLO ALLO T/M 30 JUNI IN DE RODE ZAAL VAN HET FAKKELTHEATER TICKETS & INFO: 0489/15 13 17 - www.loge10.be