Op donderdag 12 december ging de nieuwe onemanshow van comedienne Els de Schepper in première in de Lotto Arena. In deze show bundelt ze de beste fragmenten uit al haar zaalshows, met een resem liedjes en uiteraard ook nieuw werk.
De show werd geopend met de song Open het doek, en werd aangevuld met een aangepaste choreografie waarbij de Schepper haar jurk in het rond draaide. Meteen zet Els het publiek op hun plaats: iedereen in de zaal kan haar ouders spelen.
Om het leven achterstevoren te bekijken hing de Schepper zich ondersteboven aan een rek en zo ratelde ze het hele leven. Luc Caals deed dit al eerder, en beter, in zijn zomerrevue. Dus weinig vernieuwend!
Rode draad doorheen de voorstelling waren De Scheppies. Deze gepersonaliseerde awards riep ze in het leven om zichzelf in de bloemetjes te zetten: Het vuilste blad, Strafste vrouw met ballen, Beste naakt performance, Tofste persoonlijkheid en Schattigste kinderachtigste volwassene waren enkele awards die ze aan zichzelf toekende.
Om de eerste kledingwissel te overbruggen werd er een live gitaarsolo gespeeld. Zet die ploat af! scandeerde Els, weliswaar in het typetje van schaapherder. De herder is niet mals voor vreemdelingen, geeft Lesley-Ann Poppe de volle vlaag en heeft als oneliner We mogen toch eens lachen hé!. Meteen daarna werd Je bent zo mooi als je lacht ingezet.
Met een met schuiven opgesmukte jurk brengt Els ook Expeditie naar mijn hart. Naast een award en een vondeling tovert ze ook Will Tura uit de jurk. Want die moet volgens haar dringend uit de kast komen
Nadat een ballenbad het podium werd opgereden duikt ze De Grote Sprong-gewijs in het bad op zoek naar, jawel, weer een award. Het enige dat ze in het bad aantreft is een konijn alias de verboden vrucht van haar verbeelding. Het konijn is erg depressief en allerminst vriendelijk. Als Els een man uit het publiek haalt in kostuum, zegt het konijn een aap in een kostuum, blijft een aap en als het konijn zegt dat een vrouw denkt aan seks met ezels, ontkracht deze dat. De langoor heeft als motto Veni Vidi Vagina, vrij vertaald: ik kwam en zag dat het cut was.
Na het lied Ik was in nood viste de entertainster een man uit het publiek, zette die een helm op, die steeds zou afgaan als hij bij het horen van een naam aan seks denkt. Bij Beyonce en Jennifer Lopez draaide het lichtje overuren, idem bij Luc Caals. Wat de helm soms gemanipuleerd?
Een rondje comedy over bejaarden, kinderen in de supermarkt en Wat als uw kind lijkt op Marc Reynebeau lijkt? kon op veel bijval rekenen, net als het tekstloze Overwacht geluk waarin enkel geluiden voorkomen.
De Schepper schreef zelf een Snijdersbank bij elkaar en besloot het eerste deel met Duurt dat hier nog lang?.
Het tweede werd geopend met de Eurong-inzending Als ik je morgen ergens tegenkom. Waarna ze zich transformeert in klein Elske en een grap uithaalt met de kinderen- en jongerentelefoon.
Na dit hilarische moment is het tijd voor een ernstiger gedeelte. Els vertelt dat het leven niet altijd zo makkelijk is en brengt bloedserieus Ik hef het glas. Waarna iedereen aangespoord werd om zich te ontspannen. Resultaat: 4.000 mensen in de Lotto Arena dansten de sirtaki en deden mee aan sneeuwballengevecht, waaraan zelfs de journalisten niet aan ontsnapten.
Zo eindigde ook dit twee en half uur durende optreden: een langgerekte versie van de reguliere voorstelling dan in de ccs zeg maar. Meestal staat de humor centraal, maar er is ook plaats voor een meditatieve kant, met een grap nooit ver weg. De songs bieden een mooie afwisseling en deze show is de start van een nieuwe periode! Deze show laveert tussen hilariteit en cabareteske komedie.
Ilyas Baert
13-12-2013 om 00:00
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Goedenavond
|