Reeds enkele jaren schrijft Hans Bourlon, CEO van Studio 100, columns voor de kwaliteitskrant De Tijd. De beste columns, al noemt de auteur het liever cursiefjes, werden herwerkt en verzameld in het boek 'De Blik van Bourlon'.
Ieder cursiefje beslaat drie pagina's en handelt over zaken die Bourlon in zijn dagelijks leven meemaakt met op de achtergrond de grote wereldthema's en in het bijzonder Studio 100.
De teksten handelen over Hans zijn jeugd, roots, collega's en familie, maar ook over Brueghel, Snapchat, Jeroen Bosch en zelfs AC/DC. Ook Abdulfatah, de Somalische asielzoeker die hij onder zijn vleugels heeft genomen, figureert in enkele cursiefjes. Maar evenzeer de tegenslagen (vermeende fraude, diefstallen, overvallen, dode in Duits Plopsa-park) en missers (overname Ragdoll, WIR 3, Flandria,..) van Studio 100 komen ter sprake.
Ook onderwerpen als de vergankelijkheid van bekend zijn, Napoleon, Nello & Patrasche en overstekende herten op de snelweg passeren de revue. Net als vissen en fietsen, de twee grote passies van de gedreven ondernemer.
De illustraties van Randall Casaer en de bijzondere manier waarop de cursiefjes met nooit eerder gepubliceerde brieven en verhalen zijn gelieerd completeren de bundel.
Het boek 'De Blik van Bourlon' is gelardeerd met melancholie, grossiert in ondernemerschap en levenswijsheid, met als onderhuids motto het vertrouwen in de mens.
Ilyas Baert
De Blik van Bourlon, telt 184 paginas, kost 22.50 en verscheen bij Manteau.
27-03-2017 om 17:09
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Manteau
|