Actualia en recensies van theatervoorstellingen, musicals, concerten, cd's, dvd's, strips & boeken
28-01-2019
HOE KLEED JE EEN PROFESSIONELE ZEEMEERMIN?
Jani staat morgen, dinsdag 29 januari, voor een stevige uitdaging in de zesde aflevering van Zo Man Zo Vrouw.
Hij maakt kennis met Antwerpenaren Lieke en Matthias.
Op het eerste zicht zijn ze een doorsnee Vlaams koppel, maar niets is minder waar.
Wat het petekind van de Britse prins Charles kan, kan ik ook moet Matthias gedacht hebben, want hij is samen met een echte, professionele zeemeermin.
Als zeemeermin straalt ze, maar in haar kleerkast vindt Jani toch heel wat fishy dingen terug.
Jani wordt helemaal terug gekatapulteerd naar de seventies.
ITer Matthias heeft dan weer een heel aparte en vooral onvolwassen smaak ...
Matthias wil Lieke graag eens iets anders zien aantrekken: Lieke haar stijl is heel kleurig, met veel vrolijke rokjes, maar ik zou haar graag nog eens in een broek hijsen.
Maar ook Lieke wil haar ITer een nieuwe look geven: Hij heeft veel t-shirts met cartoons of een mopje op, maar ik wil hem volwassener zien.
Lieke is niet alleen terug te vinden in open wateren, maar ze zit ook vaak achter haar naaimachine.
Het grootste deel van haar kleding komt dan ook van haar eigen hand.
Ook voor haar partner durft ze al eens naald en draad in te schakelen en is voor Jani toch wel een brug te ver ...
Tovert Jani Ariël om in een stralende vrouw zonder schubben? En kan hij komaf maken met de cartoonkleren van Matthias?
Zo Man Zo Vrouw - Elke dinsdag om 20.35 op VIER
28-01-2019 om 14:35
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
VROEGER EN NU: DIEP VAN GET READY!
Zondag konden de Ketnetters opnieuw genieten van een gloednieuwe aflevering van #LikeMe, de nieuwe fictiereeks van Ketnet met een hoog musicalgehalte.
In de derde aflevering, #PAPARAZZI, brengt de vader van Vince én nieuwe bondscoach van het Belgisch elftal een bezoekje aan de school. Dat resulteert in heel wat nervositeit bij iedereen, en niet in het minst bij directeur Wolfs. Caro heeft het gevoel dat de klastitularis, meneer Botty, een wel heel vervelend geheim heeft.
Net als in de voorbije afleveringen kwamen ook in #PAPARAZZI een aantal bewerkingen van Nederlandstalige en Vlaamse klassiekers aan bod.
De nummers uit de derde aflevering zijn niet de minste en zullen velen ongetwijfeld bekend in de oren klinken: Dit is de allereerste keer van Rita De Neve en Diep van Get Ready!.
Get Ready!: Diep
Jimmy, Glenn, Koen en JM van Get Ready! slaagden er in de jaren 90 in om vele harten sneller te doen slaan met hits zoals Vuur en Marjolein. De Vlaamse boysband werd in 1995 opgericht en scoorde in 1996 haar eerste grote hit met Diep. Dat nummer werd speciaal voor #LikeMe in een nieuw jasje gestoken.
De bewerking van Diep is echt tof gedaan! Het is een combinatie van nostalgie en toch tegelijk iets nieuws. Heel leuk om te horen. Jimmy Samijn, Get Ready
Diep van Get Ready! was een nummer dat bovenaan onze lijst van klassiekers stond. Hoewel de groep menig vrouwen- én mannenhart sneller deed slaan in de jaren 90, denk ik dat Get Ready! vandaag eerder onder de categorie foute muziek valt. Daar wilden wij graag verandering in brengen! Muzikaal zit het nummer sterk in elkaar. Dat, in combinatie met nieuwe jonge stemmen en een fris eigentijds arrangement, levert volgens ons de ultieme sound op om een nieuw publiek opnieuw te doen zwijmelen. Thomas Van Goethem, bedenker van #LikeMe
Rita De Neve: Dit is de allereerste keer
Dit is de allereerste keer is de grootste hit van Rita De Neve. Het nummer uit 1971 scoorde bijzonder goed in Vlaanderen en wordt tot op de dag van vandaag nog vaak gedraaid op feestjes en fuiven. Dit is de allereerste keer is een cover van Giramondo, een nummer van de Italiaanse zanger Nicola di Bari.
Elke zondag wordt een nieuwe aflevering uitgezonden op Ketnet omstreeks 8.55 uur.
Op Ketnet.be, in de Ketnet-app en in de Tv-theek van Telenet kan je de afleveringen (gratis) herbekijken samen met heel wat extra's: Dance #LikeMe, Sing #LikeMe, The making of #LikeMe
28-01-2019 om 14:26
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
26-01-2019
DE NEDERLANDSE MUSICAL: EMANCIPATIE VAN EEN FENOMEEN
Je moet er als artiest ontzettend veel voor kunnen.
Het publiek kwam er volgens het CBS in 2017 maar liefst 2,3 miljoen keer naar kijken.
Maar toch zijn er nog altijd Nederlanders, binnen en buiten de theaterwereld, die hun neus ophalen voor de musical.
Vier wetenschappers springen nu op de bres voor het fenomeen.
Woensdag verschijnt het boek 'De Nederlandse musical; Emancipatie van een fenomeen'.
De auteurs zijn theaterwetenschappers Bart Dieho, Sandra Verstappen, Jeroen van Wijhe en Sanne Thierens.
De laatste promoveerde vorig jaar aan de universiteit van het Engelse Winchester op een proefschrift over de musicals van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink.
In Engeland wordt de musical immers al sinds jaar en dag veel serieuzer bekeken dan bij ons, ondanks de snelle professionalisering van de theatervorm in het Nederland van de laatste decennia.
Musicalster Simone Kleinsma schetst het kort in het voorwoord: ,,Toen Cats in Nederland kwam, dacht ik: 'Dat kan niet. Dat hebben we niet dat talent.' En toch kregen we het voor elkaar! Het talent dat nu in Nederlandse musicals op de planken staat, doet niet onder voor West End of Broadway."
Toch weten veel mensen niet wat musical inhoudt, zegt ze. En ,,een hiërarchie tussen musical en toneel zou er ook niet moeten zijn. In Amerika en Engeland staan acteurs de ene dag in Shakespeare en de volgende dag in een musical."
Collega William Spaaij zou willen dat er meer inhoudelijk over musical werd gesproken en geschreven, vult hij aan: ,,Ik denk dat het aan kennis ontbreekt. Je kan iets mooi vinden of niet, maar onderbouw het dan."
Volgens auteur Bart Dieho mogen we echt wel stellen dat de Nederlandse musical volwassen is geworden.
,,Toch zijn musicalmakers het erover eens, dat die emancipatie nog niet is voltooid. De toneelcollega's, makers van gesubsidieerd teksttheater, schouwburgtoneel, blijken veelal slechts een gebrekkig en eenzijdig beeld te hebben van de Nederlandse musical, van musical in Nederland."
Volgens hem zetten 'zogenaamde intellectuelen' zich nog vaak ,,arrogant af tegen de musical zonder zich er ooit in verdiept te hebben."
26-01-2019 om 15:57
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
25-01-2019
PRESENTATOREN EN LINE-UP MIA'S BEKEND
Op donderdag 7 februari worden voor de twaalfde keer de Music Industry Awards uitgereikt.
Niet minder dan vier presentatoren zullen de avond in goede banen leiden.
Peter Van de Veire presenteert de liveshow.
Otto-Jan Ham is de gastheer van de Sector Awards.
Vanop de rode loper ten slotte zullen Siska Schoeters en Brahim verslag uitbrengen.
Daarnaast hebben acht genomineerde artiesten en bands, waaronder Angèle, Niels Destadsbader, Regi en Hooverphonic hun optreden toegezegd.
Peter Van de Veire kijkt er alvast naar uit om de show op Eén, live uitgezonden vanuit Paleis 12 in Brussel, te mogen presenteren:
"Enorm vereerd. Altijd weer. Als je zon wonderlijke show voor de vijfde keer mag presenteren, kan je alleen maar content zijn dat je voor Eén mag werken. Zo kan je Vlaanderen laten zien dat het hier nog altijd barst van het talent. Ik kijk ook zeer hard uit naar het steekspel tussen La Reine Angèle en Koning Niels Destadsbader. Een royale avond. Als ik de MIA's niet mocht presenteren, ik zou kijken."
De uitreiking van de Sector Awards wordt in goede banen geleid door Otto-Jan Ham.
Tijdens de Sector Awards worden er prijzen uitgedeeld in vijf categorieën: Artwork, Auteur/Componist, Live act, Muzikant en Videoclip. De Sector Lifetime Achievement Award, die daar ook wordt overhandigd, gaat dit jaar naar het platenlabel [PIAS].
Vanaf de rode loper doen dan weer Siska Schoeters en Brahim verslag.
Naar jaarlijkse gewoonte zullen heel wat bekende gezichten hun opwachting maken.
Het hele rode loper-gebeuren is te volgen op de Facebook-pagina van Eén.
Unieke optredens van Angèle, Niels Destadsbader, Regi, Hooverphonic en vele anderen
De line-up voor de liveshow van de MIAs is rond.
Acht genomineerde artiesten en bands zullen het beste van zichzelf geven op het podium:
Angèle
blackwave.
BLØF & Geike Arnaert
Hooverphonic
Niels Destadsbader
Regi
Tamino
The Scabs
En er is meer. Regi brengt maar liefst drie special guests mee: OT, Milo Meskens en Jake Reese.
Angèle op haar beurt laat zich tijdens haar optreden vergezellen door broer Roméo Elvis.
De awardshow MIA's: donderdagavond 7 februari om 20.35 uur live op Eén.
De MIA's is een initiatief van de VRT en Kunstenpunt.
25-01-2019 om 13:01
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
CAST MUSICAL STIL IN MIJ BRENGT GELIJKNAMIGE SONG
Ferry Doedens, Jeroen C. Molenaar, Zoï Duister en Dieuwke Tönissen, de castleden van de nieuwe Nederlandse musical Stil in mij zijn de studio ingedoken om de gelijknamige titelsong van de musical op te nemen.
Het nummer werd in 1994 de grote doorbraak van Nederlandse popgroep Van Dik Hout.
Bij alleen een song is het niet gebleven, vandaag brengt de cast namelijk een videoclip uit.
Stil in mij is een nieuwe Nederlandse musical over vriendschap, verwachtingen en het zoeken naar je identiteit, samengebald in een verhaal dat iedereen zal herkennen, simpelweg omdat we allemaal op zoek zijn.
Een verhaal met een lach en een traan en vol heerlijke, bekende Nederlandse popmuziek.
Vanaf 16 maart 2019 is de musical te zien in meer dan 40 theaters door heel Nederland.
De première is op 31 maart 2019 in Schouwburg De Meerse in Hoofddorp waarna de musical op tournee gaat langs de Nederlandse theaters.
Furniture From The Fifties deelt eind februari 2019 een nieuwe EP met het internet: THE RIFLE RAFFLE.
Tussen het leven met een drukke baan en een jong gezin door, duikt Jorrit Hermans met zijn Martin parlor gitaar onder in de kelder van zijn huis om er songs te schrijven.
Niet om op te nemen, niet om er beroemd mee te worden en vooral niet om er geld mee te verdienen.
Omdat het mooi is, goed klinkt en plezanter is dan belastingaangiftes invullen en fishsticks bakken.
Alles loopt altijd uit de hand, zegt Jorrit Hermans.
Waarmee hij verwijst naar de eerste EP van Furniture From The Fifties uit 2016.
Hermans ging toen stoppen met gitaarspelen, geen muziek meer maken, niet meer in bands zitten, nooit meer opnemen en vooral niet meer optreden. T
ot pianist Jan Swerts zijn akoestische thuisopnames hoorde en producer Wouter Elen tipte.
Swerts en Elen werkten mee en er kwam een zelfgetitelde debuut-EP.
Radio 1 besloot de openingstrack HEAVY METAL in zijn avondprogramma op te nemen en een reeks huiskamerconcerten volgde met pianist Wouter Dewit en celliste Tine Anthonis van de band Illuminine.
Einde februari 2019 volgt de 2de EP van Furniture From The Fifties op het label Noblesse Oblige Records, verdeeld via CDBaby.com en digitaal verkrijgbaar via alle streamingplatforms als Spotify, Apple Music en iTunes.
Furniture From The Fifties is vooral Jorrit Hermans (°1978).
Hij was ooit zanger en gitarist bij het rock-trio NORMA.
Zij bewezen in de noughties hoe Nada Surf in Vlaanderen zou klinken en stonden daarmee in de legendarische Humos Rock Rally Finale van 2004.
Daarna volgde een EP (United Hairlines in 2006, enkele singles , videoclips en veel shows in weinig aantrekkelijke zalen).
Reena Riot trok zich terug, diep in het verborgene, ver verwijderd van flashy producers en protserige studios.
In Antwerpen, vlakbij het derde havendok is een verleden begraven.
Misschien zelfs een lijk.
En is een debuutplaat opgenomen, eindelijk!
En: is een grote groep opgestaan.
Na twee eps en een Rock Rally-finale kon het verhaal van Reena Riot zich op veel manieren ontvouwen.
Huiskamerdemos leidden naar doodlopende straten, the road to ruin leidde naar the road less travelled.
Want muziek maken is bovenal een onweerstaanbare drang, een dwingende drift die alleen seriemoordenaars, junks en babys kennen.
En dus koos Reena Riot voor de compromisloze aanpak, stelde Staf Verbeeck (Jet Studios) zijn micros op in een leegstaand havenpand en nam de band de productie radicaal in eigen handen. Ongegeneerd gepassioneerd.
De stem scheurt als nooit tevoren, de ritmesectie staat strak als een atletentiet, de gitaren komen uit zieke speakers. En de songs staan scherper dan ooit.
Nu eens kalm als de nachtelijke Noordzee, dan weer woest en rücksichtlos als hurricane Harvey.
Een debuut van Belgisch marmer: krijtwit en fragiel op het eerste gezicht, maar gebeiteld uit één stuk en absoluut niet kapot te krijgen.
Reena Riot is Naomi Sijmons (Birds That Change Colour), Jan Myny (Mel Dune), Alan Gevaert (dEUS, Chantal Acda), Bernd Coene (Tiny Legs Tim, The Blues Vision) en Thomas Werbrouck (Krankland, Little Trouble Kids).
Live
22/2 @ Handelsbeurs, Gent
7/3 @ Arenberg, Antwerpen
25-01-2019 om 12:54
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
PHARA DE AGUIRRE EN NAHID SKAIKH ZOEKEN GETUIGEN DIE NIET OF BLANCO STEMMEN
Heel wat kiezers gingen de laatste verkiezingen niet stemmen of stemden blanco.
Journaliste Phara de Aguirre en Canvasreporter Nahid Shaikh zoeken in het nieuwe Canvasprogramma Blanco uit welke landgenoten niet meer stemmen, en vooral, waarom niet.
Is het uit desinteresse of apathie tegenover onze samenleving of de politiek?
Of is er meer aan de hand?
In het programma Blanco willen Phara en Nahid deze mensen een gezicht geven.
Ze reizen door het land om getuigenissen te verzamelen en geven de niet-stemmers alsnog een stem.
Bent u de laatste verkiezingen niet gaan stemmen of hebt u blanco gestemd en wilt u uw verhaal kwijt, neem dan contact met de makers via blanco@vrt.be
25-01-2019 om 12:39
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
MIRRANDA LOST EERSTE NIEUWE SINGLE
MIRRANDA is het gloednieuwe project van Pieter-Jan Van Den Troost, zanger van het Leuvense Willow (die ermee stoppen na hun afscheidsconcert op 14 februari in Het Depot) en Pieter Schrevens, frontman van Five Days, beiden met hun band 3e plaats op Humos Rock Rally in respectievelijk 2010 en 2014.
Dit duo - live een kwintet - fabriceert met MIRRANDA een verrassende mix van vintage 60s pop, 70s psychedelica, kleverige 80s synths, tijdloze samenzang en 2000s indiegitaren.
Een ode aan de pop- en rockmuziek van de laatste 50 jaar - met misschien een extra snuifje 80s - dit zonder zich te verliezen in nostalgie.
Denk aan MGMT, Fleetwood Mac, Tame Impala en The Beatles die besluiten een licht benevelde jamsessie te houden op een zwoele zomeravond.
Een eerste single heet Outer Space en verraadt, samen met het artwork, een voorliefde voor het retro futurisme; een imaginaire nostalgische kijk op een ideale toekomst die nooit geweest is.
De officiële videoclip wordt volgende week gereleased.
In afwachting daarvan vind je hier alvast de lyric video van de song.
In 2019 is het 20 jaar geleden dat de hit Heyah Mama uitgebracht werd door Karen, Kristel en Kathleen.
Sindsdien heeft de populaire meidengroep heel wat teweeggebracht in Nederland: niet alleen zijn ze 2 keer van samenstelling veranderd, de groep heeft ook duizenden kinderharten doen smelten met hun liedjes.
Tijd voor een bijzonder feestje dus!
Vanaf het prille begin tot vandaag zijn Miguel Wiels, Alain Vande Putte en Peter Gillis verantwoordelijk voor het indrukwekkende en rijke muzikale oeuvre van K3.
In de voorbije 2 decennia schuwden ze ook niet de minder vanzelfsprekende themas zoals racisme (Alle Kleuren), LGBT (Prinses & Superman), klimaatopwarming (De Aarde Beeft), enz.
Daarmee vindt K3 vandaag en de voorbije 20 jaar aansluiting bij een heel grote groep van jonge én minder jonge fans.
Ondertussen zijn er fans van het eerste uur die nu met hun kinderen samen dansen en zingen op dezelfde liedjes.
20 jaar K3
Dat K3 reeds 20 jaar bestaat en al die jaren muziek maakt moet natuurlijk gevierd worden! De komende maanden vinden er daarom allerlei activiteiten plaats om deze verjaardag in de kijker te zetten:
De Koninklijke Munt heeft n.a.v. deze speciale verjaardag een K3 munt uitgebracht met Hanne, Marthe & Klaasje.
In januari verschijnt het K3-magazine in een speciaal 20 jaar K3 jasje boordevol nieuws en weetjes over 20 jaar K3.
Op 6 maart verschijnt een speciaal K3 feestnummer en bijpassende clip.
Ook op YouTube zal het 20-jarig bestaan in de kijker gezet worden.
De fans kunnen daarnaast ook terecht op www.20jaarK3.com voor tal van leuke 20 jaar items zoals verjaardagskaartjes, kleurplaten, enz.
Jubileumshow
Maar de klap op de vuurpijl wordt natuurlijk de extra speciale verjaardagsshow door heel Nederland.
Deze show is het absolute hoogtepunt van 20 jaar K3 en wordt een heel groot knallend feest!
Het belooft een spectaculaire voorstelling te worden: er zullen tal van medleys gezongen worden met zowel oude als nieuwe nummers, er zal veel gedanst worden en de meisjes van K3 zullen voor het eerst te zien zijn in een nieuwe bijzondere outfit!
De verkoop start vandaag vanaf 14.00 uur.
De jubileumshow van K3 is vanaf 24 augustus t/m 10 november te zien op verschillende locaties in Nederland.
SIM PIZZA UIT GENT VERKOZEN TOT BESTE BEZORGRESTAURANT VAN BELGIÃ
Online eten bestelsite Takeaway.com kondigt vandaag de winnaars aan van de prestigieuze Best Restaurant Awards 2018 verkiezing.
Sim Pizza mag zich dit jaar, dankzij de vele goede beoordelingen, de landelijke winnaar noemen.
Met de winst laat dit Gentse restaurant maar liefst 181 concurrenten achter zich.
Naast de landelijke winnaar publiceert Takeaway.com ook een lijst met winnaars per stad, wat een overzicht vormt van de best beoordeelde restaurants door heel België.
182 genomineerden, 1 winnaar
Al sinds 2015 zijn de Best Restaurant Awards van Takeaway.com toonaangevend op het gebied van de meest geliefde bezorgrestaurants in België, waarbij de best beoordeelde restaurants in de schijnwerpers worden gezet.
Slechts 182 restaurants kwamen door de nominatieronde heen.
De restaurants werden gekozen op basis van de gemiddelde score van de kwaliteit van het eten en de snelheid van de bezorging.
In december werden Takeaway.com klanten wederom gevraagd om hun favoriete restaurants te steunen door een review te plaatsen op het platform.
De resultaten werden vervolgens berekend over de verkiezingsperiode en gecheckt op fraude, waarna uiteindelijk de landelijke en regionale winnaars werden benoemd.
Hierdoor mag Sim Pizza uit Gent zich de trotse eigenaar noemen van de landelijke Best Restaurant Award 2018 en wint daarmee een uitgebreid prijzenpakket.
Het pakket bestaat uit een selectie van promotiematerialen en een splinternieuwe e-bike ter waarde van 995.
"Wauw, hard werken loont! zegt Atif Celik, eigenaar van Sim Pizza, We hebben de zaak pas in juli vorig jaar overgenomen dus dit is echt een geschenk en beloning voor al het harde werk dat we in het bedrijf hebben gestoken.
Alle deelnemende restaurants zien gedurende de campagne een toename in het aantal bestellingen via het platform, wat aangeeft dat de Best Restaurant Awards deze zaken zeker een flinke boost in bestellingen levert.
Focus op reviews
De verkiezing is dit jaar gebaseerd op reviews.
Hiermee bevestigt Takeaway.com de waarde die ze hechten aan een kwalitatief uitmuntende bezorgservice.
Het aantal reviews dat geplaatst werd op het Takeaway.com-platform steeg gedurende de campagne met 30 %.
Deze stijging benadrukt de waarde van de campagne voor zowel Takeaway.com als deelnemende, lokale restaurants.
Goede reviews zijn zeer belangrijk voor zowel het restaurant als de consument, zegt Siska De Lombaerde, Country Manager bij Takeaway.com,
Restaurants met betere reviews hebben een hogere zichtbaarheid op het platform. De consument heeft op deze manier een goed en makkelijk overzicht van welke restaurants beter scoren omtrent de kwaliteit van het eten en de snelheid van de bezorging. Zo waarborgen wij de algemene klanttevredenheid en dus zijn reviews noodzakelijk om een onderscheidende klantervaring te kunnen garanderen.
Regionale winnaars
Naast de landelijke kampioen maakt Takeaway.com vandaag ook 16 regionale winnaars bekend.
Uit de lijst blijkt dat wij dol zijn op Italiaanse restaurants.
Dit is geen verrassing aangezien pizza het meest bestelde eten is op Takeaway.com in 2018, met burgers en kip op de tweede en derde plaats.
Sushirestaurants scoren ook vrij hoog.
De meest geliefde sushirestaurants zijn te vinden in in Bergen, Charleroi en Luik.
Voor een volledig overzicht van alle winnaars, kan je terecht op de Best Restaurant Awards website.
24-01-2019 om 15:31
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
NIEUWE SOLO TOUR VAN STEF BOS VANAF FEBRUARI IN VLAANDEREN
2018 was een uitzonderlijk jaar voor Stef Bos, met het uitstekend onthaald album KERN, zondermeer een hoogtepunt in zijn indrukwekkende discografie en een uitgebreide, succesvolle tournee, een reis langs alle grote themas van het leven.
Als zanger, liedschrijver en creator van talrijke voorstelling van een grote muzikale diversiteit blijft Stef Bos onvermoeibaar een weg zoeken.
Met zijn nieuwe solo-tournee RUIMTE gaat alle aandacht terug naar de essentie, de song zelf.
Stef Bos:Het idee voor RUIMTE als voorstelling ontstond eigenlijk al tijdens het werken aan KERN. Het is ook een logisch gevolg van de reis naar binnen die KERN was.
RUIMTE is een reis naar buiten met als vertrekpunt: Hoe kleiner je bent, hoe groter de ruimte. Hoe langer ik als zanger bezig ben hoe meer ik besef dat het niet om mij gaat maar om het lied. Dat is geen valse bescheidenheid maar eerder een uitgangspunt waardoor ik me beter kan uiten. Er staat minder ego in de weg. RUIMTE is een reis om te zoeken naar de grens voorbij dat wat ik ken en kan en daarvoor moet ik bij tijd en wijle even alleen op een podium mijn weg gaan.
Deze solovoorstelling zie ik als een adempauze nadat we tien jaar lang elk jaar een voorstelling en dikwijls ook een cd hebben gemaakt. Het geeft ook de mogelijkheid om ouder repertoire te spelen want de titel RUIMTE geeft de ruimte elke avond andere wegen in te slaan.
Het tweede luik van de tournee volgt in het najaar.
Het boek
De tweede week van februari verschijnt bij uitgeverij Lannoo het boek RUIMTE dat Stef Bos maakte met kunstfotografe Lieke Anna, die tevens de hele beeldvorming rond RUIMTE verzorgt
Het boek is een samenspel van beeld en taal zoals ik het graag heb. Gemaakt op een bezielde manier tussen twee mensen vanuit een verschillende discipline en van een verschillende generatie aldus Bos.
24-01-2019 om 14:54
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
VBK BELGIÃ EN UITGEVERIJ STERCK & DE VREESE SLAAN HANDEN IN ELKAAR
Vanaf januari 2019 zal VBK België, de zelfstandige entiteit van de Veen Bosch & Keuning Uitgeversgroep, ook de marketing en sales opnemen voor de kersverse uitgeverij Sterck & De Vreese en de reeds bestaande imprints van Steven Sterk (Noordboek en Bornmeer).
Voor VBK België is dat een primeur.
Het bedrijf verzorgt al jaren de commerciële vertegenwoordiging in België voor de Nederlandse uitgeverijen van de groep en die voor hun Vlaamse uitgeverij Houtekiet.
Het is echter de eerste maal dat VBK België samenwerkt met een uitgeverij die niet tot de Nederlandse VBK Uitgeversgroep behoort.
Sterck & De Vreese is de nieuwe uitgeverij opgericht door Steven Sterk en Katrien De Vreese.
Beide uitgevers hebben jarenlange ervaring in het uitgeefvak.
Ze zullen zich vooral toespitsen op non-fictieboeken, waarbij de nadruk ligt op cultuur en geschiedenis in de brede zin van het woord.
Ze willen vooral boeken maken die geschikt zijn voor een langere verkooptijd.
Boeken die als referentiewerk jaren kunnen meegaan over onderwerpen die een brede laag van de bevolking interesseren of waarvoor de doelgroep makkelijk te detecteren valt.
De pas opgerichte uitgeverij trekt heel bewust de kaart van de Lage Landen: dankzij de combinatie van een Nederlandse en Vlaamse uitgever willen ze lezers en auteurs over de landsgrenzen heen met elkaar verbinden.
Die ambitie wordt gedeeld door VBK België.
Hun ervaren team van salesmedewerkers en marketeers kent het Vlaamse boekenlandschap door en door, maar heeft ook een directe band met Nederland.
De brug naar een samenwerking nam dan ook snel concrete vormen aan.
De Nederlandse en Belgische boekenmarkt vragen een andere aanpak, we zullen dus gedifferentieerde strategieën moeten uitdenken, zegt Vé Bobelyn, directeur van VBK België. Maar we houden van uitdagingen, net als Sterck & De Vreese, en we geloven er samen met hen in dat het kan.
Sterck & De Vreese ambiëert jaarlijks ca. 50 nieuwe non-fictietitels op de markt te brengen, waarvoor VBK België op maat gerichte campagnes zal uitwerken voor de diverse boekhandels en de BtB-kanalen.
VBK België werkt immers nauw samen met diverse structurele partners uit de bedrijfswereld en met de media, een van de sterke troeven van VBK België die met veel enthousiasme en gedrevenheid zal worden ingezet voor de boeken van Sterck & De Vreese.
De nieuwe constructie is uniek en heeft als doel elkaar te versterken.
We kunnen onderling veel van elkaar leren, nieuwe concepten uitwerken en uittesten in beide landen en verder groeien, kortom: ondernemen, klinkt het bij Katrien De Vreese en Steven Sterk.
Mooie vooruitzichten voor de start van een nieuw boekenjaar!
Het voltallige MNM-team kreeg daarvoor een Silver Creator Award, een prijs uitgereikt door YouTube aan kanalen die meer dan 100.000 abonnees behalen.
Intussen heeft de jongerenzender ook al meer dan 100.000 volgers op Instagram.
Google en YouTube Belgium-woordvoerder Michiel Sallaets kwam Peter en Julie in De Grote Peter Van de Veire Ochtendshow feliciteren met de 100.000 abonnees.
MNM is aanwezig op alle digitale mediaplatformen om jongeren te bereiken met relevante content.
Van #ImagineMosul, over De Strafste Schooltot Marathonradioen Seksuolotte: de jongerenzender van de VRT zet sterk in op het betrekken van de jonge luisteraars via sociale media en digitale interactie.
Zo gidst ook het online platform GenerationM.be al jaren jongeren door keuzes en langs obstakels in hun leven.
Ballon Media bracht onlangs met 'K3 op de bus' een gloednieuw deel uit in de populaire boekenserie 'Ik leer lezen met K3'.
Hanne, Marthe en Klaasje gaan op pad met de bus. Ze gaan naar het meer en het wordt een dolle rit!
Eerst stapt het meisje Roos op. Ze is erg droevig omdat haar pop weg is en het trio besluit Roos op te vrolijken door één van hun grote hits te zingen.
Vervolgens blijkt er een kat vast te zitten in de top van een boom. Marthe stapt uit de bus, haalt de kat uit de hoge boom en neemt het diertje prompt mee naar het meer.
In de bus zit ook een mus, maar de kat wil de mus dolgraag opeten. Daar steken de meisjes gelukkig een stokje voor: ze openen het raam en laten de vogel onmiddellijk vrij!
Uiteindelijk haalt de bus de eindhalte: het meer. Het is er echt fantastisch en er is zelfs een bar met heerlijk ijs en een klimrek.
Om zes uur moeten K3 en Roos echter weer naar huis en moeten ze terug de bus op.
Welke dolle avonturen wachten hen op de terugrit?
Dit K3-verhaal is speciaal geschreven op maat van beginnende lezertjes met leesniveau AVI Start. Dit leesniveau komt overeen met de gemiddelde leesvaardigheid na enkele weken leesonderwijs.
'K3 op de bus' werd geschreven door Elly Simoens. De tekeningen zijn van de hand van Ward De Graeve (Samson & Gert, Kabouter Plop) en Peter Kustermans Kustermans (Bumba, Maya en Piet Piraat).
Origineel K3-verhaal en dit specifiek gericht op de eerste lezertjes!
Ilyas Baert
Ik leer lezen met K3 - K3 op de bus, telt 30 paginas, kost 6,99 en verscheen bij Ballon Media.
23-01-2019 om 13:56
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Ballon Media
NIEUWE CLIP VOOR KETNET MUSICAL TROEP!
Op zaterdag 9 maart gaat Ketnet Musical: Troep! in première.
De 24 uitverkoren kinderen die meespelen in de musical, zijn sinds vandaag te zien in de nieuwe videoclip Thuis op het plein.
Net zoals de musical zelf, is de setting van de clip grootstedelijk, met een urban feel.
Er is aandacht voor upcycling en ecologie.
De videoclip is voor het eerst te zien op 23 januari op Ketnet, ketnet.be en het youtube-kanaal van Ketnet.
Ketnet Musical Troep: het verhaal
Op een pleintje tussen appartementsgebouwen, ligt er troep. En niet zon klein beetje ook. Wat ooit een plein was waar jongeren konden skaten of voetballen of gewoon chillen, is nu een stort geworden. Dimitri (Michiel De Meyer), de stadsarbeider die verantwoordelijk is voor dit pleintje, heeft zijn opruimacties gestaakt. Het heeft toch geen zin. Iedereen blijft maar vuilnis op het pleintje dumpen. Tot een paar kids het grondig beu zijn en samen in actie komen! Geholpen door Dimitri en secretaresse Claire (Maureen Vanherberghen) proberen ze van dit stort weer een plein te maken waar iedereen een plek heeft.
Ketnet Musical Troep: praktisch
Vanaf 9 maart schitteren 24 kinderen in de gloednieuwe Ketnet Musical: TROEP!, samen met Ketnet-Heldin Maureen Vanherberghen en Michiel De Meyer.
Ketnet Musical Troep gaat in première in het Plopsatheater in De Panne.
Nadien volgt een tournee met stops in het Kursaal van Oostende, het Ethias Theater in Hasselt, het Capitole in Gent, en de Stadsschouwburg in Antwerpen.
Ter gelegenheid van de 30ste verjaardag van VTM én op algemeen verzoek van de kijker, maakt de meest iconische datingshow aller tijden zijn comeback.
In een fonkelnieuw jasje: met niets dan frisgewassen singles, geestige nieuwe spelrondes, een kolkend sfeertje met een enthousiast publiek en de immer goedlachse gastvrouw Nathalie Meskens.
Een naast al die nieuwigheden zijn natuurlijk alle succeselementen van weleer gebleven: de onvergetelijke begintune, de originele commentaarstem, de wand die openschuift én de dubbele zwaai op de trap.
Nathalie Meskens:Ik was 13 toen Blind Date begon en was meteen grote fan. Van Ingeborg en van het spelletje. Iemand versieren op televisie en met een wand ertussen, dat was toch wel heel speciaal. En het moment dat de wand openging, was pure magie. Die magie voel ik nu opnieuw als ik zelf naast de wand sta. De zenuwen gieren door de keel van de kandidaten. Ondertussen bestaan er wellicht duizend manieren om te daten, maar amper zo spannend als in Blind Date.
Het nieuwe Blind Date is een ode aan het origineel waarmee Ingeborg in de jaren 90 zo succesvol was: één single jager (soms zelfs 2!) en drie single prooien schieten hun meest creatieve verleidingspijlen over de legendarische wand.
Zonder te weten hoe de ander eruitziet.
Op het einde kiest de jager met wie hij of zij op reis gaat.
Blind, puur op basis van wat hij of zij gehoord heeft.
Spannender kan haast niet.
Bij hun vertrek neemt het koppel afscheid zoals het hoort in Blind Date: met de legendarische dubbele zwaai op de trap.
Een week later brengen ze in de studio verslag uit van hun reis.
En horen we of de twee in de toekomst nog meer tijd willen doorbrengen samen.
Nieuwe rondes
De meest iconische spelrondes zijn bewaard, andere zijn fonkelnieuw en hélemaal 2019.
In Wat Zegt Google?screent Nathalie de drie prooien op Facebook, Instagram, Twitter en andere social media.
En wat ze vindt, schotelt ze voor aan de jager.
De best denkbare dating tool, want internet legt bijna alles bloot.
In Een Gewaarschuwd Man komen ook vrienden, familie en zelfs ex-partners van de prooien de jager nuttige inside information geven.
Kleine kantjes of vreemde trekjes, geestig verpakt als waarschuwing.
Nieuwe opstelling: soms 2 jagers versus 3 prooien
De nieuwe Blind Date pakt ook regelmatig uit met een nieuwe opstelling.
In sommige dates verwelkomt Nathalie immers niet één maar twee jagers.
Dat zorgt niet alleen voor grote onderlinge strijd rechts van de wand, maar ook links.
De twee moeten vanaf de eerste minuut de concurrentie met elkaar aangaan, want al vrij snel volgt het eerste keuzemoment en wordt één van hen beiden weggestemd door de drie prooien.
En die legendarische begintune?
Die is er ook nog.
Regi Penxten heeft hem voor de gelegenheid in een nieuw jasje gestoken.
Ook van de partij: de originele commentaarstem die de singles aan elkaar voorstelt.
Hij klinkt nog net als in 1995.
BLIND DATE
VANAF WOENSDAG 6 FEBRUARI 2019 OM 21.15 BIJ VTM
23-01-2019 om 13:18
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
SUPERCOMPUTER BESCHIKT OVER ONGEÃVENAARDE SUPERKRACHT
Bijzonder spectaculair ziet ie er misschien niet uit, maar zijn prestaties zijn dat wel: met de NVIDIA DGX-2 halen de Universiteit Antwerpen en imec als eerste universiteit in de Benelux een supercomputer van de nieuwste generatie in huis.
Deze computer kan twee petaflops aan berekeningen per seconde maken, vertelt Steven Latré. Eén petaflop is gelijk aan 10 tot de 15de macht, ofwel 1 biljard.
De Universiteit Antwerpen beschikt al een aantal jaar over een zogenaamde supercomputer.
De CalcUA heeft een rekenkracht van 240 teraflops.
Dat is het equivalent van 240 biljoen (1012) floating point operations of rekenkundige bewerkingen, zoals een optelling of een vermenigvuldiging.
Die computer wordt gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek en staat deels ook ter beschikking van bedrijven.
Binnenkort komt er naast de CalcUA aan de UAntwerpen en de DGX-1 bij imec een supercomputer bij bij IDLab, een imec-onderzoeksgroep aan UAntwerpen.
Niet qua omvang, want de NVIDIA DGX-2 is niet groter dan een koelkastje.
We zullen er enorm op vooruitgaan qua rekenkracht, weet Steven Latré, professor informatica (UAntwerpen/imec). Deze nieuwe computer kan twee petaflops aan berekeningen per seconde aan. Eén petaflop staat voor 10 tot de 15de macht, ofwel 1 biljard. Een getal waar het menselijke brein zich maar moeilijk iets bij kan voorstellen. De nieuweling wordt zo 8,3 keer sneller dan de CalcUA.
Nood aan rekenkracht
De nieuwe computer is noodzakelijk om de uitdagingen van vandaag het hoofd te bieden.
Latré: We zitten in het tijdperk van de artificiële intelligentie en van deep learning. Onze onderzoekers hebben continu nood aan heel veel rekenkracht. Om nieuwe AI-systemen te trainen, zijn onze researchers nu vaak uren aan het wachten op een resultaat. Een goede combinatie van CPUs (de centrale rekenmachine van computers) en GPUs (de grafische verwerkingseenheid) is daarbij cruciaal.
De Antwerpse universiteit klopte voor de aankoop van de nieuwe unieke rekeninfrastructuur aan bij de Gentse AI-onderneming Robovision.
De NVIDIA DGX-2 is de eerste single server ter wereld, die in staat is twee petaflops berekeningen per seconde door te voeren. Daardoor heeft de supercomputer een deep learning processing power van meer dan 300 conventionele computerservers samen. Deze DGX-2 is verder het allereerste exemplaar voor een universiteit in de Benelux, zegt ceo Jonathan Berte.
Strijd tegen malaria
Dat universiteiten en onderzoekscentra in deze supercomputers investeren is heel belangrijk. Zo zei Pieter Abbeel, de Belgische AI-pionier in Silicon Valley, recent tijdens zijn Belgische tournee dat er in de race naar slimmere AI-modellen en -assistenten vandaag maar één belangrijke beperking is: de sterkte van beschikbare computers. Op plaatsen waar aan innovatief onderzoek gedaan wordt, kan de DGX-2 dus zeker niet ontbreken. De supercomputer laat de onderzoekers van de Universiteit Antwerpen en van imec toe veel sneller te leren en rasse schreden te maken in de verdere ontwikkeling en toepassing van kunstmatige intelligentie in het onderzoek, de industrie en de maatschappij.
De Universiteit Antwerpen heeft al enkele projecten voor de NVIDIA DGX-2 in de pijplijn zitten.
Zo wordt de supercomputer gebruikt in de strijd tegen malaria, in samenwerking met Robovision.
Berte: Medisch personeel analyseert vandaag manueel duizenden cellen, maar intelligente algoritmes doen dit in een fractie van een seconde. Meer mensen kunnen nu sneller én accurater een diagnose ontvangen, allemaal dankzij artificiële intelligentie. Robovision versnelt het trainen van deze algoritmen met de toolbox RVAI tot 250 keer. Waar gelijkaardige experimenten bij de onderzoeksdienst van de Amerikaanse overheid (NIH) een volledige dag in beslag nemen, kunnen ze met Robovision gereduceerd worden tot de duur van een trip naar de koffiemachine.
23-01-2019 om 13:05
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
NIEUW ALBUM EN TOUR VAN: TINY LEGS TIM
De album release tour van Elsewhere Bound (Release 1/2/19) brengt Tiny Legs Tim naar een aantal zeer gereputeerde zalen en clubs.
* 22/02 - De Singer / Rijkevorsel Try-Out
* 01/03 - AB / Brussel
* 08/03 - De Roma / Antwerpen
* 28/03 - De Casino / St Niklaas
* 29/03 - 4 AD / Diksmuide
* 14/05 - De Handelsbeurs / Gent
Op zijn vijfde studio-album Elsewhere Bound ruilt Tiny Legs Tim de akoestische bare-to- the-bone intimiteit van voorganger Melodium Rag in voor een vlezige productie met een uitgebreide bezetting. Stomende blazers en broeierige percussie zetten de toon.
Op de achtergrond stampt een honky-tonk piano en briest een harmonica terwijl zang en gitaar een onverbloemd universeel verhaal vertellen.
De sfeer is gemoedelijk en feestelijk, maar de zilte geur van zweet en tranen verraadt sluimerende onrust.
Elsewhere Bound is een warm analoog gemixt album dat de organische energie in de studio zo getrouw mogelijk capteert waardoor de luisteraar de band bijna ziet spelen.
Radicaal live, met een rand.
Menselijk, gedetailleerd, uitgebalanceerd, contrastrijk en ongepolijst.
De plaat werd live opgenomen in één ruimte (geen overdubs) wat resulteert in een dampende smeltkroes van Blues, Soul, Rumba, Americana, Neil Young (de sfeer van On The Beach), Touaregblues, Louisiana Swamp, en Woodstock Rhythm & Blues.
Véélbelovend dus voor de nakende live shows !
Kortom, een veelzijdige release waarop Tiny Legs Tim geloofwaardig én vernieuwend voor de dag komt.
Het originele bluesgevoel is herkenbaar en toch weer anders.
De zoektocht stopt immers nooit: Tiny Legs Tim etaleert zich als een artiest in blijvende ontwikkeling.
De single-titeltrack werd in december dan ook terecht enthousiast onthaald door de radio.
De Tiny Legs Tim live band bestaat uit: Tiny Legs Tim: gitaar en zang, Tom Callens: blazersarrangementen, bariton en tenor sax, Marc De Maeseneer: tenor sax, Marie-Anne Standaert: trompet, Yves Fernandez: trompet, Luc Vermeir: Piano, Steven Troch: Mondharmonica, Filip Vandebril: Bas/contrabas, Amel Serra García: percussie en Frederik Van den Berghe: drum
23-01-2019 om 13:02
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
GIRL GENOMINEERD VOOR CESARS
Girl van Lukas Dhont is genomineerd voor de Césars, de nationale filmprijzen van Frankrijk, in de categorie Beste Buitenlandse Film.
In dezelfde categorie werd ook Nos batailles van Guillaume Senez, een coproductie met Vlaanderen, genomineerd.
Voor Girl is het alweer een mijlpaal in een lange reeks van filmprijzen en nominaties.
In december werd het speelfilmdebuut van Lukas Dhont nog bekroond met de European Discovery Award voor het beste Europese debuut.
Daarnaast was de film bij de vijf genomineerden voor de Golden Globe voor Beste Buitenlandse Film.
Girl werd geschreven door Lukas Dhont en Angelo Tijssens. Frank van den Eeden stond achter de camera en Alain Dessauvage deed de montage. De originele muziekscore is van Valentin Hadjadj. De film werd geproduceerd door Dirk Impens voor Menuet, in coproductie met het Belgische Frakas Productions (met steun van het Centre du Cinéma et de l'Audiovisuel) en het Nederlandse Topkapi Films (met steun van het Nederlands Filmfonds).
In 2014 ging de César voor Beste Buitenlandse Film naar The Broken Circle Breakdownvan Felix van Groeningen, ook een productie van Dirk Impens voor Menuet.
Girl,Nos batailles en The Broken Circle Breakdown konden rekenen op steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz.