Actualia en recensies van theatervoorstellingen, musicals, concerten, cd's, dvd's, strips & boeken
25-12-2018
SCHOLEN EN OVERHEID GRIJPEN NIET IN BIJ DREIGENDE EPIDEMIE GEHOORSCHADE JONGE KINDEREN
Ondanks de alarmerende toename van gehoorschade onder jonge kinderen, voeren Nederlandse basisscholen en overheden geen actief beleid dat gericht is op bewustwording en preventie, zo blijkt uit vandaag verschenen onderzoek door hoofdtelefoonproducent JVC onder 320 Nederlandse basisscholen.
Het onderzoek werd uitgevoerd naar aanleiding van de alarmerende toename van gehoorschade onder jonge kinderen: circa 17,5 procent van de kinderen tussen negen en elf jaar kampt met een verminderd gehoor.
Toch zegt 89,9 procent van de basisscholen geen beleid te hebben om gehoorschade te voorkomen en is 41 procent zelfs niet op de hoogte van het groeiende probleem.
Kinderen gebruiken in steeds meer situaties hoofd- en oortelefoons: thuis, onderweg naar school, op het schoolplein en zelfs tijdens de les, zegt Serge Kampherbeek, marketingmanager bij JVC.
Bij langdurig gebruik van meer dan één uur per keer op een volume van meer dan 87 dB (vergelijkbaar met het geluidsniveau van een foodblender) kan al gehoorschade ontstaan, wat in veel gevallen onomkeerbaar is. Kinderen zijn zich daar simpelweg niet van bewust. Uit ons onderzoek blijkt dat scholen de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van het gehoor van de kinderen volledig bij de ouders leggen, ook als het gebruik van een hoofdtelefoon tijdens de lessen vereist is. Wij roepen de overheid daarom op om een duidelijk beleid voor scholen op te stellen om de toenemende gehoorschade bij kinderen te bestrijden.
Alarmerende cijfers Uit recent onderzoek van Erasmus MC bleek dat circa 17,5 procent van de kinderen tussen negen en elf jaar kampt met een verminderd gehoor, nog voordat de leeftijd aanbreekt waarop ze te maken krijgen met harde muziek op festivals en in discotheken.
Naar schatting heeft 8 procent permanent gehoorverlies (tenminste 15dB).
Deze alarmerende resultaten komen goed overeen met andere onderzoeken die er de afgelopen jaren zijn gedaan naar het probleem. Zo toonde een Duits onderzoek aan dat één op de acht kinderen gehoorschade heeft en liet een onderzoek van de Universiteit Antwerpen zien dat drie van de vier kinderen wel eens last heeft van een piep in de oren (tinnitus) en dat dit permanent is bij één op de vijf.
Dit zijn verontrustende cijfers, zegt Kampherbeek. Nog verontrustender is dat uit ons onderzoek blijkt dat het niemand echt lukt om het voortouw te nemen en het probleem aan te pakken, terwijl 48,2 procent van de scholen wel op de hoogte is van het bestaan van het probleem. Maar liefst 89,9 procent van de bevraagde scholen heeft geen beleid om gehoorschade bij leerlingen te beperken, ook niet wanneer er tijdens de lessen hoofdtelefoons worden gebruikt, wat bij 47,3 procent van de scholen het geval is.
Daarbij wordt er geen (structureel) advies voor gehoorschadebeperking gegeven aan kinderen of ouders op 91,5 procent van de scholen en zegt 74,8 procent van de scholen geen beleid of richtlijnen te hebben over het veilig gebruik van hoofdtelefoons door kinderen tijdens de les.
Pak het probleem bij de basis aan Ondanks dat het onderwerp nog onvoldoende leeft bij basisscholen, geeft een grote groep van 39,7 procent van de basisscholen toch aan behoefte te hebben aan voorlichtings- of lesmateriaal over het onderwerp.
Dat is een lichtpuntje, zegt Kampherbeek. Hoe meer scholen de informatie tot zich nemen en verspreiden, hoe groter de behoefte aan een oplossing hopelijk zal worden. Maar ik denk niet dat we moeten wachten tot de scholen zelf het belang van goede voorlichting inzien, maar dat de overheid duidelijke richtlijnen op moet stellen. Dat is nu nog onvoldoende het geval.
Gedeelde verantwoordelijkheid De huidige regelgeving en handhaving ter voorkoming van gehoorschade beperkt zich momenteel vooral tot werknemers (Arbowetgeving) en de overlast voor omwonenden (gevelbelasting).
Wat betreft muziekspelers is er sinds 23 januari 2013 weliswaar een Europese richtlijn van kracht met betrekking tot geluidsbegrenzers, maar het volume van geluidsapparatuur, zoals mp3-spelers, telefoons of tablets, is vaak niet begrensd.
Wel geeft steeds meer apparatuur een melding dat langdurig gebruik een gehoorbeschadiging tot gevolg kan hebben.
Maar jonge kinderen die nog niet goed kunnen lezen, negeren deze boodschap misschien.
Ook fabrikanten van geluidsapparatuur kunnen hun verantwoordelijkheid nemen, vindt Kampherbeek:
JVC maakt bijvoorbeeld hoofdtelefoons speciaal voor kinderen, met een volumebegrenzing. Zo kunnen kinderen ongestoord en zonder nadelige gevolgen van muziek en films genieten. Maar dit soort oplossingen kan pas echt effectief zijn als we iedereen erbij betrekken: de overheid, de fabrikanten van geluidsapparatuur, de scholen en de kinderen.
25-12-2018 om 15:33
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
HOLLYWOOD AAN DE SCHELDE VANAF 27 DECEMBER IN DE BIOSCOOP
Na 2 decennia bloed, zweet en tranen is het eindelijk zover: Robbe de Hert presenteert Hollywood aan de Schelde, zijn langverwachte documentaire over de geschiedenis van de Vlaamse film.
Na de vertoning eerder dit jaar op het Filmfestival Oostende, dat de Hert lauwerde met een filmster, brengt Dalton Distribution de film nu uit in de bioscoop.
De première van de film is voorzien op 27 december om 20u in De Roma, in aanwezigheid van Robbe en de volledige cast en crew. Info & tickets
Daarna zal de film te zien zijn in verschillende bioscopen en culturele centra over heel Vlaanderen.
Hollywood aan de Schelde
Twee jaar geleden leek het project nog op sterven na dood, maar door een crowdfunding campagne, de Robbe de Hert Benefietavond in de Arenbergschouwburg en steun van Sven Gatz en de Stad Antwerpen, konden Robbe en zijn assistente Joke Sluydts terug aan het werk.
Door de jaren heen interviewden ze tal van prominenten uit de filmwereld: nieuwe generaties als Adil El Arbi en Bilall Fallah, gevestigde waarden als Erik Van Looy en Jan Verheyen, maar ook lang overleden groten als Hugo Claus, Bobbejaan Schoepen en André Delvaux.
Die interviews worden afgewisseld met unieke archiefbeelden, fragmenten uit bijna 100 jaar Vlaamse films en opnames op filmsets en premières.
Hollywood aan de Schelde brengt het indrukwekkende verhaal, verteld door Michaël Pas, van de Vlaamse filmgeschiedenis: van de succesvolle buurtbioscopen over de eerste Vlaamse films tot de succesverhalen van Jan Verheyen, Stijn Coninx en Lukas Dhont.
25-12-2018 om 15:25
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
24-12-2018
TWEE NIEUWE ZOMERSHOWS IN HET WITTE PAARD
Imagination 2019
Imagine The Impossible!
Het Witte Paard zet in 2019 nog extra in op totaalbeleving.
Verbazing, sensatie, amusement en genot zijn maar enkele van de emoties die elke gast zullen treffen gedurende deze spetterende liveshow!
Imagine a night to remember. Thats what you get!
Wij presenteren onze reeds gekende, verbluffende cocktail van gevarieerde en tijdloze muziek, sensuele dans, verbazingwekkende acrobatie, oogverblindende kostuums en de nodige dosis glitter & glamour.
Maar dan nog meer. Nog beter.
De cast bestaat dit jaar uit maar liefst 6 internationale acts die reeds furore maakten in binnen- en buitenland.
Daarnaast vinden we onze femme fatale Sandrine met aan haar zijde Patrick Onzia, ook al enkele jaren een vertrouwd gezicht in Blankenberge.
Daisy Thys en Dimitri Verhoeven brachten al menig publiek aan het zingen, lachen en dansen en kunnen dus allerminst ontbreken. V
oor het tweede jaar op rij tekent ook Steve Ryckier present.
De affiche wordt vervolledigd door Frédéric Celini!
Voor het derde jaar op rij tekent Jos Dom (Zone Stad, Spoed, Peter Pan, ) voor de regie.
Hij staat gekend om theater met dat tikkeltje meer.
Het fantastische live-orkest staat naar goede gewoonte onder de professionele leiding van Patrick Desmedt.
Voor de dans kunnen we dit jaar opnieuw rekenen op de Vegas Showgirls, onder leiding van Camilla Keutel.
Ben Van den Keybus is naar goede gewoonte producent en verantwoordelijk voor het concept.
Imagination 2019 loopt van 17 juli tot en met 9 september 2019.
Voor meer info, tickets en arrangementen met showdiner en/of overnachting, kunt u terecht op de website www.witte-paard.be .
Ambiance Aan Zee
Variété zoals nooit tevoren!
Het Kusttheater Colisée maakt sinds 1 december 2018 deel uit van de groep WP Hotels & Events.
De variétéshow van Jacky Lafon verschuift naar Het Witte Paard maar wordt ook dit jaar weer een show om nooit te vergeten.
Met een kleine vernieuwende toets en nieuwe schitterende artiesten willen we u een namiddag bezorgen vol zang, dans en vooral humor.
Jacky Lafon en haar schitterend team nemen jullie terug mee voor een nieuwe editie van haar zomershow Ambiance Aan Zee.
Dit jaar wordt ze maar liefst vervoegd door 4 andere sterren, een showballet én een special act.
De cast bestaat verder uit niemand minder dan Luc Steeno, Laura Lynn, Matthias Lens en Frank van Erum!
Jacky Lafon zelf neemt naar goede gewoonte de regie voor zich.
Zo slaagt zij er al jaren in om het publiek een show voor te schotelen met net dat tikkeltje meer. Chapeau Jacky!
Voor de dans kunnen Jacky Lafon en haar team voor het eerst rekenen op de Vegas Showgirls, onder leiding van Camilla Keutel.
Ben Van den Keybus is tekent ook hier present voor de productie en is verantwoordelijk voor het concept.
Ambiance aan Zee loopt van 19 juli tot en met 8 september 2019.
Voor meer info, tickets en arrangementen met showdiner en/of overnachting, kunt u terecht op de website www.witte-paard.be .
24-12-2018 om 16:03
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
THE CHRISTMAS SHOW BEZORGT DUIZENDEN MENSSEN EEN WARME KERST IN UITVERKOCHTE LOTTO ARENAA
Zondagmiddag was het al volop Kerstmis in de Antwerpse Lotto Arena.
Daar ging de eerste editie van The Christmas Show van start.
Na 3 succesvolle edities in Nederland brachten productiehuis Deep Bridge en ATV, in samenwerking met RTL Live Entertainment, pure kerstmagie voor het eerst naar Vlaanderen.
Tijdens de voorstelling namen de elfjes en de sterrencast (Paul Michiels, Silvy De Bie, Wim Soutaer, Ian Thomas, Tinne Oltmans, Hans Peter Janssens, Goele De Raedt, Ludo Hellinx en Thomas van Goethem) jong en oud mee op een 1,5u durende magische reis naar Winter Wonderland.
De regie was in handen van Mark Tijsmans en choreografieën werden verzorgd door Bart Van Oost en het ballet van Fabric Magic.
Een uitgelaten zaal vol kerstliefhebbers genoot met volle teugen van de voorstelling.
Het werd een dynamische feelgood show met aanstekelijke kerstmeezingers onder begeleiding van een 14-koppige live kerstband.
Geen Kerstmis zonder Kerstman!
Die rol was weggelegd voor niemand minder dan de Antwerpse burgemeester Bart De Wever.
Heel wat aandachtige toeschouwers hadden dit snel opgemerkt ondanks zijn vermomming op het podium.
De eerste The Christmas Show is het begin van een mooie kersttraditie!
Daarom volgt volgend jaar een tweede editie van het warmste kerstfeest van Vlaanderen.
Op 22 december 2019 is er een nieuwe 'Christmas Show'.
De eerste namen worden binnenkort bekend gemaakt.
Wie er dit jaar zelf niet kon bij zijn of wie de show graag een tweede keer beleeft, kan de volledige show op 25 december (her)bekijken op ATV.
Elsewhere Bound is de vooruitgeschoven single en titeltrack van het veelkleurige vijfde studio-album van Tiny Legs Tim (release: 1 februari 2019 via Sing My Title/N.E.W.S.).
Op zijn nieuwe plaat ruilt TLT de akoestische bare-to-the-bone intimiteit van voorganger Melodium Rag in voor een vlezige productie met een uitgebreide bezetting.
De clip van Elsewhere Bound is gedraaid in Bar Venetië in Borgerhout en baadt in een sfeer van gezellige groezeligheid. Cinema Belge met een surrealistisch kantje en een absurde knipoog naar the Coen Brothers.
De album release Tour brengt Tiny Legs Tim in 2019 naar een aantal zeer gereputeerde zalen en clubs.
* 22/02 - De Singer / Rijkevorsel Try-Out
* 01/03 - AB / Brussel
* 08/03 - De Roma / Antwerpen
* 28/03 - De Casino / St Niklaas
* 29/03 - 4 AD / Diksmuide
* 14/05 - De Handelsbeurs / Gent
De Tiny Legs Tim live band:
Tiny Legs Tim: gitaar en zang
Tom Callens: blazersarrangementen, bariton en tenor sax
Mark De Maeseneer: tenor sax
Marie-Anne Standaert: trompet
Yves Fernandez: trompet
Luc Vermeir: Piano
Steven Troch: Mondharmonica
Filip Vandebril: Bas/contrabas
Amel Serra García: percussie
Frederik Van den Berghe: drum
24-12-2018 om 15:55
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
VLAANDEREN SMELT MASSAAL VOOR DOWN THE SNOW
Heel Vlaanderen leefde de afgelopen week mee met Down the snow, het hartverwarmende liftavontuur van Dieter Coppens en Kevin.
Hun warme actie brengt maar liefst 102 645 euro op voor Kom op tegen Kanker en Downsyndroom Vlaanderen.
Tientallen liften en 2700 kilometer later kwamen ze moe, maar voldaan aan in het warme Wachtebeke.
Als echte helden werden ze onthaald in het provinciaal domein Puyenbroeck, waar ze opgewacht werden door hun vrienden van Down the road.
Maar op het podium stond de grootste verrassing op hen te wachten: de mama van Kevin, met in haar handen een cheque met het bedrag dat de actie van Down the snow heeft opgebracht.
2700 km liften van het koudste naar het warmste plekje in Europa: dat was het doel van Dieter en Kevin.
Zondagavond is deze droom ook werkelijk in vervulling gegaan.
Met maar liefst 102 645 euro op de teller, is Down the snow groter geworden dan Dieter Coppens en Kevin ooit hadden gehoopt.
Dieter Coppens: "We hadden nooit verwacht dat we met Down the snow zo veel geld zouden ophalen! We hopen zo een verschil te maken voor mensen met Downsyndroom en kanker."
Het liftavontuur verliep niet steeds van een leien dakje.
Het was niet altijd even evident om een lift of een slaapplaats te regelen en de koude werkte ook niet altijd mee.
Toch hebben Dieter en Kevin nooit de moed laten zakken.
Op hun tocht hebben ze vele bijzondere mensen ontmoet en dankzij hun gastvrijheid konden Dieter en Kevin s nachts altijd in een warm bedje slapen.
De afgelopen 7 dagen waren een rollercoaster van emoties en verrassingen.
Op de eerste dag gaf de Kerstman Kevin een cadeautje mee dat hij op Kerstavond kan afgeven aan zijn mama.
Dagelijks belde het duo naar de presentatoren van Studio Brussel om hun avonturen in het koude noorden te vertellen.
Ook Bazart was hen niet vergeten en droeg Kevins lijflied Grip (omarm me) speciaal aan hem op tijdens hun concert in The flame.
Een groep tieners besliste om hun spaargeld samen te leggen om een hotelkamer te betalen voor Dieter en Kevin.
Iedere keer werden ze verrast door de gastvrijheid en de warmte van de mensen, die Dieter en Kevin een onvergetelijke week hebben bezorgd.
Kijkers konden Dieter en Kevin steunen door Down the snow te smsen naar 4342 of door een steunkaart te kopen op een.be.
Dit hebben ze dan ook massaal gedaan.
Het hele avontuur was online te volgen via de site van Eén.
Op 25 december ligt er ook nog een pakje onder de kerstboom: op VRT NU en een.bewordt een reisverslag van dit legendarische liftavontuur gedeeld om de hele week van Dieter en Kevin opnieuw te beleven.
Dieter, Kevin en Eén bedanken heel Vlaanderen voor de massale, warme steun.
24-12-2018 om 15:54
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
SHOWBIZZCORYFEEÃN KATJA RETSIN EN ANNE DE BAETZELIER STRALEN ALS ALLROUND HEADLINERS IN DE WINTERREVUE 2018
Op 22 december was het de feestelijke première van de vierde Winterrevue met het thema "A NIGHT @ THE MOVIES".
Traditiegetrouw werden pers en heel veel schoon volk op de rode loper uitgenodigd.
Bijzonder spannend voor showbizzcorryfeeën Anne De Baetzelier en Katja Retsin die het beste van zichzelf gaven tijdens de spetterende show.
Regisseur Stany Crets haalde ze volledig en met succes uit hun comfort zone waarbij de dames niet enkel werden ingezet als presentatrices maar evengoed als zangeressen, danseressen of actrices in een sketch.
Vaste waarden Dirk Van Vooren, Patrick Onzia, Britt Van der Borght, Ann Van den Broeck, Shana Pieters en Laurenz Hoorelbeke zorgden opnieuw voor een indrukwekkende live-show.
Een feest voor oog en oor met een sterk ensemble en een schitterende live-band.
Het publiek kan nog tot en met 13 januari genieten van "A NIGHT @ THE MOVIES" in Theater Elckerlyc te Antwerpen. Snel wezen is de boodschap.
DE WINTERREVUE - "A NIGHT @ THE MOVIES" IS EEN TOTAALCONCEPT MET EEN BIJZONDER STERKE BASIS EN VERRASSENDE SPECIAL GUESTS.
Al drie jaar lang wordt er getimmerd aan het concept van de WINTERREVUE. Met een creatief dreamteam waarin Stany Crets, Eric Melaerts en Laurent Flament de lat bijzonder hoog leggen, kon een vierde editie niet uitblijven. De WINTERREVUE is uitgegroeid naar meer dan een schitterende liveshow op scène. Het is ook de warme welkom in de foyer, de interactie met het publiek tijdens de voorstelling, de spontane meet & greet, enz. Geniet tijdens de feestdagen van een zorgeloze portie feel good met de nodige glamour en glitter.
Stany Crets weet verdomd goed wat kwaliteit op het podium moet uitstralen. Hij kiest dan ook resoluut voor een bijzonder sterke basiscast waar hij twee indrukwekkende showbizzdames aan toevoegt als host, nl. Anne De Baetzelier en Katja Retsin. Dirk Van Vooren, Patrick Onzia, Britt Van der Borght, Ann Van den Broeck, Laurenz Hoorelbeke en Shana Pieters maken samen met Katja en Anne een onvergetelijke voorstelling vol glamour, klasse, humor en natuurlijk met veel verrassende wendingen.
PRAKTISCHE INFORMATIE - WINTERREVUE - A NIGHT @ THE MOVIES
WINTERREVUE vanaf 14 december 2018 in Theater Elckerlyc. Een productie van Theatertainment voor Theater Elckerlyc.
Regie & concept: Stany Crets Choreografie: Laurent Flament Live orkest: Eric Melaerts Styling: Griet Van Landeghem
Met: Anne De Baetzelier, Katja Retsin, Dirk Van Vooren, Patrick Onzia, Britt Van der Borght, Ann Van den Broeck, Shana Pieters en Laurenz Hoorelbeke.
Locatie: Theater Elckerlyc Frankrijklei 85-87 te Antwerpen.
Tickets: www.elckerlyc.be 070/691.002 (max 0.30 euro/minuut) - of aan de ticketbalie van MEDIAMARKT, Century Center, De Keyserlei
Data: van vrijdag 14 december 2018 tot en met zondag 13 januari 2019.
Tarieven: voordelige tarieven in 4 categorieën, reeds vanaf 29 euro, inclusief reservatie- en exclusief order- en verzendingskosten.
Geniet voor de voorstelling van een feestelijk menu aan de prijs van 69 euro pp in het WINTERREVUE POP-UP RESTAURANT. Er kan ook op oudjaar gereserveerd worden voor de WINTERREVUE. Gegarandeerd een spetterend feest met heerlijk diner en afterparty tot 4 uur.
24-12-2018 om 15:52
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
YOUSTON LANCEERT FLITSENDE VIDEOCLIP EN HEEFT GROOTSE PLANNEN VOOR 2019
Drie weken geleden liet Youston met zijn nieuwe single Alles En Meer een muzikaal bommetje ontploffen.
De single doet het erg goed en daar ben ik uiteraard heel tevreden mee, vertelt de zanger.
De videoclip die bij Alles En Meer hoort, komt deze week online!
Alles En Meer is géén kerstnummer maar een swingend nederpopnummer met ballen.
Toen mijn producer me het nummer liet horen, was ik meteen verkocht. Het is een ietwat vergeten pareltje uit 2012. David Vervoort poetste de song helemaal op en ik kroop in mn pen voor de tekst, vertelt Youston enthousiast.
De inspiratie voor Alles En Meer haalde Youston uit zn eigen leven.
Iedereen is ooit wel eens verliefd geweest of is het nog steeds. En in the name of love doen we voor onze geliefde de gekste dingen. Daarover gaat het nummer eigenlijk: alle dingen (en meer) die we zouden doen om onze partner te behagen.
Bij een flitsend nummer hoort uiteraard een dito videoclip.
Kort na de release van de single, trok Youston met zijn productieploeg op pad om ervoor te zorgen dat zijn vierde single van een flashy clip voorzien zou worden.
Tegenwoordig volstaat het niet meer om enkel op de radio aanwezig te zijn, steekt Youston van wal.
Dankzij muziekzender Ment TV en onlineplatformen zoals YouTube, krijgen artiesten heel wat aandacht. Maar dan volstaat een audio-versie van het nummer niet langer. Kijkers wilen en terecht een mooi afgewerkte clip zien. Beelden bij het nummer en de muziek zeggen immers veel meer, besluit Youston.
Plannen voor 2019
Ook 2019 ziet er veelbelovend uit voor Youston.
Ik ga uiteraard gewoon door met muziek maken en optreden. Dit is wat ik het liefste doe. Daarnaast krijg ik het ook heel druk met mijn dansgroep Stardancers én leuk nieuws voor de fans: er komt een eerste Youston Fandag! Veel tijd om uit te rusten zal er niet inzitten, maar ik hou ervan om het op een creatieve manier druk te hebben, lacht Youston.
De videoclip van Alles En Meer zal deze week worden gelanceerd.
De single is uiteraard nog steeds verkrijgbaar als download via iTunes en streaming via AppleMusic.
24-12-2018 om 15:47
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
AL MEER DAN 175.000 BEZOEKERS VOOR LICHTTUNNEL IN OOSTENDE
Tijdens de eerste 3 weken werden in totaal 177.042 bezoekers geteld die de spectaculaire lichtshows in Oostende bewonderden.
Dit is een stijging van maar liefst 36% ten opzichte van de eerste drie weken in 2017.
De lichttunnel over de Adolf Buylstraat is 188 meter lang en bevat 232.500 lichtjes.
Tot en met 6 janauri zijn er dagelijks 4 shows.
De lichttunnel maakt deel uit van Winter in Oostende.
Ook de inpakbar in het Feest- & Cultuurpaleis is een groot succes. Er werden voor de kerstvakantie al meer dan 2.000 cadeaus ingepakt in het exclusieve Oostendse cadeaupapier. De inpakspecialisten van de inpakbar staan ook tijdens de kerstvakantie nog dagelijks klaar om al jouw cadeautjes in te pakken. In Oostende zijn de winkels altijd open op zondag, dus ook tijdens de eindejaarsperiode.
Ook Winter in het Park met zijn kerstmarkt en ijspiste is goed gestart. Het sfeervolle winterconcept in het Leopoldpark was vorig jaar een absolute voltreffer en kan ook nu rekenen op lovende reacties.
Wie tijdens Winter in Oostende een overnachting boekt via winterinoostende.bekrijgt een cadeau ter waarde van 95 euro op de kamer met Oostendse goodies, schaatstickets, gratis drankjes en voordelen voor tal van activiteiten.
WINTER IN OOSTENDE
Winter in het Park
Te midden van een gezellig verlicht Leopoldpark kunnen bezoekers schaatsen op de vijver omgeven door meer dan 50 houten chalets met typische kerstartikelen. Dagelijkse animaties en activiteiten voor kinderen in de kerstvakantie maken de beleving compleet.
Leopoldpark 30 november 2018 tot 6 januari 2019
Spectaculaire Lichtshow in de Lichttunnel
Een feeërieke lichttunnel overkapt de Adolf Buylstraat en zorgt er vier keer per dag voor een spectaculaire Lichtshow op muziek. Met maar liefst 232.500 lichtjes zal je je ogen én oren niet geloven wanneer je deze Lichtshow beleeft in Oostende. De volledige Adolf Buylstraat wordt overkapt en over een afstand van 188 meter droom je weg onder deze verlichte koepel. Er zijn dagelijks vier spectaculaire shows te zien: om 16.45 uur, 17.45 uur, 18.45 uur en 19.45 uur.
Adolf Buylstraat 30 november 2018 tot 6 januari 2019
Huis van de Kerstman
Altijd al eens willen weten hoe het huis van de Kerstman eruit ziet? Dit najaar verhuist zijn stulpje opnieuw naar het Oostendse Wapenplein. Het Huis van de Kerstman is de ideale spot voor jouw kerstfoto. Zelfs de echte Kerstman uit Rovaniemi (Lapland) reisde van 14 tot en met 16 december af naar Oostende om die kerstfoto compleet te maken.
Wapenplein 30 november 2018 tot 6 januari 2019
Kerstverlichting en winteranimatie
Wie de donkere dagen tijdens de wintermaanden beu wordt, kan in Oostende terecht om te genieten van hartverwarmende lichtjes. De ganse stad baadt in kerstverlichting en wordt opgefleurd door typische winterse animaties die de vele shoppers in de centrumstraten zullen weten te verrassen. Enkele iconische plekken als de Mercator, Kursaal Oostende en de Sint-Petrus- en -Pauluskerk worden bovendien extra uitgelicht.
Kerstverlichting in de ganse stad
30 november 2018 tot 6 januari 2019
Winteranimatie in de shoppingstraten in het centrum
tijdens de weekends en kerstvakantie in de periode van 30 november 2018 tot 6 januari 2019
Inpakbar Feest- & Cultuurpaleis
Shoppers kunnen tijdens de kerstperiode hun pakjes laten inpakken in de Inpakbar in het Feest- & Cultuurpaleis. Onze inpakspecialisten pakken je kerstcadeautjes in uniek Oostends cadeaupapier in.
Feest- & Cultuurpaleis Openingsuren:
30 november 2018 tot 6 januari 2019: dagelijks van 13.00 - 18.00 uur
24/12 en 31/12: 13.00 - 16.00 uur
25/12 en 01/01: gesloten
Christmas Village
Het gezelligste plein van Oostende baadt in kerstsfeer. Geniet met een glühwein of jenever in de hand van de kerstanimatie en het aangepaste muziekprogramma. De kerstmarkt wordt omringd door meer dan 150 verlichte kerstbomen.
Vissersplein & Kadzandbonenstraat 20 december 2018 tot 1 januari 2019
Eindejaarsvuurwerk / NYE
Het eindejaarsvuurwerk is een traditie in Oostende. Duizenden mensen vieren om middernacht de overgang van oud naar nieuw onder het fonkelende licht en de luide knallen van een betoverend vuurwerk. In Kursaal Oostende staat er ook weer een spetterende NYE-party op het programma.
Groot Strand maandag 31 december 2018 om middernacht
Nieuwjaarsduik
De Nieuwjaarsduik in Oostende is de jaarlijkse afspraak voor duizenden ijsberen. Gewapend met een flinke dosis lef en hier en daar een carnavalspruik, trotseren ze vrolijk het ijskoude zeewater.
Strand t.h.v. de 3 Gapers zaterdag 5 januari 2019
24-12-2018 om 15:44
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
22-12-2018
SOCIAAL WERKERS ZIJN BELANGRIJK BIJ TOEKENNING OF INTREKKEN LEEFLOON
De RMI-wet die het recht op leefloon regelt, is in een aantal opzichten vaag.
OCMWs en bij uitbreiding sociaal werkers krijgen het mandaat om voorwaarden zoals werkbereidheid lokaal te interpreteren.
Maken cliënten dan wel overal evenveel kans op een leefloon?
Marjolijn De Wilde (Universiteit Antwerpen) onderzocht het.
Marjolijn De Wilde onderzocht in haar doctoraal proefschrift wat de RMI-wet (Recht op Maatschappelijke Integratie) precies betekent voor het recht op leefloon in 89 Vlaamse OCMWs.
Ze legde aan 600 maatschappelijk werkers 9 experimentele cases voor en vroeg of deze cliënten in het OCMW een leefloon zouden krijgen en of ze hun leefloon zouden behouden als ze werk weigerden.
Een eerste vaststelling die we konden maken, is dat werkbereide cliënten een zeer hoge kans hebben om een leefloon te krijgen. Werkbereidheid is in de RMI-wet namelijk een expliciete voorwaarde tot het leefloon, legt De Wilde uit. Maar we merken dat die werkbereidheid vooral in het latere activeringstraject belangrijk wordt. Cliënten die bij het eerste contact aangeven niet gemotiveerd te zijn om te werken, krijgen in 75% van de gevallen toch een leefloon. Maar als ze nadien één keer een werkaanbod weigeren, hebben ze bijna 50% kans om hun leefloon te verliezen.
Sociaal werker vs. OCMW
Sociaal werkers verschillen sterk in hun voorstellen tot begeleiding, stelt De Wilde vast.
De toekenning van een leefloon varieert van 70% tot 100% kans, afhankelijk van de sociaal werker. Als de cliënt een eerste werkaanbod weigert, varieert de kans op het behoud van het leefloon liefst van 29% tot 76%.
Een deel van deze variatie is te verklaren door de algemene attitudes van de sociaal werker.
Zij die negatiever tegenover de welvaarsstaat staan en oordelen dat de overheid een meer controlerende rol moet opnemen, trekken in concrete gevallen sneller een leefloon in.
Bij de lokale OCMWs zien we minder verschillen in de keuze om leeflonen uit te keren of in te trekken.
OCMWs die wel van elkaar verschillen, hebben andere organisatiekenmerken (bv. maatschappelijk werkers in gespecialiseerde teams voorspellen vaker sancties), hebben voorzitters vanuit verschillende politieke partijen en verschillen sociodemografisch van elkaar (bv. maatschappelijk werkers in gemeenten met hoge werkloosheidscijfers sanctioneerden meer).
Beleidsaanbevelingen
Er zijn goede redenen om over te gaan tot een toekenning van het leefloon op basis van objectieve criteria en administratieve gegevens. Zo zou het al dan niet bekomen van een leefloon niet afhankelijk mogen zijn van de voorkeur van een sociaal werker, meent De Wilde.
Voor een meer administratieve toekenning kunnen de gegevens uit de kruispuntbank of de Athena-databank van Sigedis als basis dienen.
Anderzijds gaat een standaardisering van de trajectbegeleiding (activering, psychosociale hulp, sanctionering) voorbij aan de specifieke noden van cliënten.
De Wilde besluit dat de aanvraag en toekenning van een leefloon dan wel zo eenvoudig en objectief mogelijk dienen te gebeuren, maar dat sociaal werkers in nauw overleg met collegas de ruimte moeten krijgen om in de verdere opvolging te zoeken naar de beste begeleiding voor elke individuele cliënt.
22-12-2018 om 14:43
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
FEESTGERECHTEN OM DE BORDEN BIJ UIT TE LIKKEN
Sieg De Doncker kampeert van 24 tot 28 december een week in de keuken van Sofie Dumont om er opnieuw de favoriete feestgerechten van de Vlamingen klaar te maken.
Op het menu: eend, wildstoofpotje en natuurlijk de klassieker onder de desserts: chocomousse.
De perfecte wildschotel klaarmaken, hoe doe je dat? Sofie toont het op 24 december met een malse hindefilet met grand veneur, dé wildsaus bij uitstek! Sieg vertelt ondertussen over de speciale manier waarop hij kerstavond doorbrengt.
Ook op Kerstmis is Sofie op post. Samen met Sieg maakt ze twee populaire aperitiefhapjes: mini-worstenbroodjes en voor de vegetariërs hemelse mozzarellakroketjes. De dorst wordt gelest met een mojito, één van de favoriete drankjes van Sieg.
Een vispannetje met kreeft en grijze garnalen, feestelijker dan dat wordt het niet! Op woensdag 26 december toont Sofie vakkundig hoe je het bereidt. Sieg wordt er zowaar een beetje emotioneel van
Met chocomousse als dessert scoor je altijd tijdens de feestdagen. Op donderdag 27 december doet Sofie er, letterlijk en figuurlijk, nog een schepje bovenop door de zoete lekkernij te upgraden naar een feeërieke taart. En Sieg? Die blikt terug naar zijn wonderjaren via oude fotos.
Tijdens de laatste aflevering gaat Sofie op 28 december aan de slag met hét feestingrediënt bij uitstek: eend. Ze verwerkt dit uitmuntend stukje vlees in een geniale burger. Met oudjaar in zicht denkt Sieg aan zijn goede voornemens en deelt deze maar al te graag met de kijkers...
OP HET MENU
Maandag 24/12: Hindefilet met grand veneur-saus
Dinsdag 25/12: Mini-worstenbroodjes, mozzarellakroketjes en mojito
Woensdag 26/12: Vispannetje met kreeft en grijze garnalen
Donderdag 27/12: Chocomousse
Vrijdag 28/12: Burgers met eend
22-12-2018 om 14:39
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
21-12-2018
JESSICA VAN HUMBEECK SERVEERT 'THEE MET EEN VERHAAL' OP ECLIPS TV
Gecertifieerd theesommelier Jessica Van Humbeeck, auteur van het succesvolle boek But First, Tea serveert vanaf deze maand een wekelijkse portie Thee met een Verhaal op Eclips TV.
De Aarschotse Jessica Van Humbeeck evolueerde van Vertaler-Tolk naar herborist en een gewaardeerde theesommelier met een eigen Belgische thee merk 'Thee met een Verhaal' en twee succesvolle concept stores in Aarschot en Oostende.
Thee is haar passie, omdat het haar persoonlijk heeft geholpen om haar gezondheid weer in balans te krijgen, maar ook omdat het mensen rust brengt en verbindt.
Haar onvoorwaardelijke liefde voor thee is ontloken na een opleiding bij de bekende Britse theespecialist Jane Pettingrew, die verder werd gezet met een intensieve opleiding bij theemeesteres Mei Lan Hsiao.
Dankzij haar ben ik officieel ingewijd in de Chinese Tea Arts en mag ik mij trots een gecertifieerde Tea Sommelier noemen.
Het loopt storm voor de workshops van theesommelier Jessica Van Humbeeck.
Met succes van haar boek But First, Tea zorgde voor doortochten in de Radio 2-programmas Plage Préférée en De Madammen, maar ook MNM-dj Ann Reymen en de talkshow Van Gils & Gasten nodigden haar uit.
Door de mediabelangstelling en het groeiende succes van thee, op water na de tweede meest gedronken drank ter wereld, is Jessica uitgegroeid tot dé theereferentie van Vlaanderen met een reputatie in binnen- en buitenland.
In haar Thee met een Verhaal-televisieprogramma maakt Jessica de kijkers warm voor thee.
De geschiedenis en etiquette komen aan bod, maar ook de achtergrond van de verschillende theesoorten.
In de eerste aflevering zet ze Afternoon tea in de kijker en legt ze uit hoe je hem met scones, finger sandwiches en zoet gebak op een étagère smakelijk kan presenteren aan je gasten.
Na de uitleg hoop ik dat de kijkers vooral zin krijgen om zelf aan de slag te gaan en te genieten van een uniek kopje Thee met een Verhaal, zegt ze enthousiast.
De eerste aflevering van Thee met een Verhaal zie je op Eclips Tv op 24 december om 12.00 uur.
Op 25, 27, 28 en 30 december wordt het programma herhaald.
Meer info over Jessica Van Humbeeck en Thee met een Verhaal vind je op www.theemeteenverhaal.eu
21-12-2018 om 13:09
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
BETOVEREND FAMILIESPEKTAKEL 'NEVERLAND, THE ADVENTURES OF PETER PAN' IN STADSSCHOUWBURG ANTWERPEN
Van 20 tot en met 24 februari 2019 brengt Music Hall in Stadsschouwburg Antwerpen het tijdloze verhaal van Peter Pan - de jongen die niet wilde opgroeien - op de planken in een gloednieuwe, betoverende theaterversie.
'Neverland, the adventures of Peter Pan' is een familiespektakel waarin de allernieuwste technologieën, de moderne choreografie, acrobaten, beatboxers en streetdancers, hand in hand samengaan met oeroude theatermagie.
Een internationale cast, ontelbare verrassingen en magische beelden zorgen voor een onvergetelijke theaterervaring.
Net als Peter Pan zelf, zal je dit Neverland nooit meer willen verlaten!
'Neverland, the adventures of Peter Pan' bevat alle bekende elementen waardoor iedereen nog steeds zo veel van dit verhaal houdt.
Maar deze voorstelling voegt er nog verschillende lagen aan toe.
Dat is het werk van het voortreffelijke creatieve team, met regisseur/dramaturg Lulu Aertgeerts, regisseur/choreograaf Martino Müller en muzikaal leider Matt Dunkley.
Speciaal voor dit magische avontuur componeert Matt Dunkley gloednieuwe muziek voor symfonisch orkest en popensemble, die perfect past bij deze fantasierijke voorstelling vol dromerige taferelen en avonturen.
Dankzij de heldere muzikale vertelling, de schitterende kostuums en het imponerende decor van ontwerper Dan Potra, met onwaarschijnlijke videomapping-projecties, kom je ogen en oren tekort.
Het verhaal
Een doodgewoon huis in Londen, waarin de familie Darling woont, krijgt op een nacht het bezoek van Peter Pan, een jongen die kan vliegen en nooit wil opgroeien. Als hij opgeschrikt wordt door de hond Nana, vliegt Peter verschrikt weer weg en vergeet zo zijn schaduw. Hij keert terug om hem op te halen, maar wordt ontdekt door de kinderen Wendy, Michael en John. Hij nodigt ze uit om mee te gaan naar het magische Neverland, waar hij woont. Maar hoe geraken ze daar? Met de hulp van het feetje Tinkelbel leren ze vliegen en na een wilde vlucht boven Londen, landen ze in Neverland.
Daar maken ze kennis met de meest diverse bewoners: de Verloren Jongens, indianen, zeemeerminnen maar ook met Peters aartsvijanden: Kapitein Haak en zijn piratenbende. Samen met de Verloren Jongens willen Peter, Wendy, Michael en John eens en voorgoed komaf maken met Haak. Maar de kapitein laat zich niet zomaar kisten. De dingen worden er trouwens niet eenvoudiger op als Wendy romantische gevoelens voor Peter begint te krijgen, en een stikjaloerse Tinkelbel daar niet mee opgezet is
Praktisch 'Neverland, the adventures of Peter Pan'
Stadsschouwburg Antwerpen Woensdag 20 februari 2019 - 20u00 (avant-première) Donderdag 21 februari 2019 - 20u00 (avant-première) Vrijdag 22 februari 2019 - 20u00 (première) Zaterdag 23 februari 2019 - 20u00 Zondag 24 februari 2019 - 14u30
In een 90 minuten durende lezing legt Pascale Naessens de gevoeligheden van de voeding van vandaag bloot.
Pascale schetst de hedendaagse problematiek met voeding en plaatst die in een ruimere context.
Hoe heeft de mens doorheen de evolutie gegeten? Wat eten we nu?
Onderbouwd door een Amerikaans universitair onderzoek gaat ze onder andere dieper in op de voedingsdriehoek.
Het geproduceerde voedsel dat we vandaag kennen, bevat veel snelle, geraffineerde koolhydraten.
Om gezond te eten, moeten we teruggrijpen naar natuurlijke, onbewerkte producten en onze manier van eten aanpassen.
Hoe je dat doet, en welke gevolgen dat heeft voor ons lichaam, legt Pascale uit in deze lezing.
Op het einde van de voorstelling is er bovendien een interactief vragenmoment met een live-poll.
Mensen kunnen vanuit de zaal een vraag stellen die direct op het scherm wordt geprojecteerd en dat via hun smartphone.
Dit zorgt voor een erg vlotte, dynamische en losse benadering van het thema!
Bovendien is er achteraf een meet en greet voorzien voor elke bezoeker.
21-12-2018 om 12:36
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
BOL.COM POPULAIRSTE WEBWINKEL ROND KERST
In de aanloop naar kerst is Bol.com verreweg de populairste e-commerce website van Nederland.
In november liep het aantal sessies naar de website op tot bijna 60 miljoen.
Op de tweede plaats komt AH.nl, die ook duidelijk profiteert van de groeiende vraag naar luxe levensmiddelen richting de feestmaanden.
Wehkamp.nl neemt een derde plaats in beslag.
Dit blijkt uit onderzoek van internationaal marketingplatform SEMrush.
Het bedrijf deed onderzoek naar het aantal sessies naar e-commerce websites in Nederland in de maanden september tot en met november 2018.
Bol.com scoort rond kerst
Bij het bepalen van het totaal aantal sessies per e-commerce domein heeft het bedrijf zowel gekeken naar bezoeken vanaf desktop computers als mobiele apparaten.
Als men kijkt naar de groei van het aantal sessies naar Bol.com tussen september 2018 en november 2018, dan is er sprake van een verdubbeling.
Het aantal groeit dan van ongeveer 30 miljoen in september tot bijna 60 miljoen in november.
Black Friday speelt hierin ook een rol.
In de maand november werd er ruim 1.2 miljoen keer gezocht naar de term Black Friday acties in Nederland. Een record.
Black Friday zorgt doorgaans voor een flinke groei in het aantal bezoeken aan webshops.
Adverteren met kerstpakketten
De maand november is doorgaans ook de maand dat bedrijven veel adverteren om publiek naar een e-commerce website te lokken.
Dat doen ze ook op Google, de plek waar veel inkopers namens bedrijven beginnen met hun zoektocht naar bijvoorbeeld een geschikt kerstpakket voor personeel.
De Cost Per Click (CPC) voor de term kerstpakket was in november 2018 bijvoorbeeld 7,89 per click, het duurste keyword richting de kerst.
De top drie duurste keywords in de maand november waren:
rstpakket ( 7,89)
Kerstgeschenk ( 4,73)
Oorsprong Kerst ( 2,77)
Over SEMrush
SEMrush is een online visibility management en content marketing SaaS platform dat ervoor zorgt dat bedrijven meetbare resultaten halen uit online marketing.
Het wordt wereldwijd gebruikt door ruim 3 miljoen marketing professionals en biedt inzichten en oplossingen aan bedrijven zodat ze online campagnes kunnen bouwen, managen en meten binnen elk denkbaar marketingkanaal.
SEMrush heeft 30 tools voor search, content, social media en marktonderzoek, alsmede data uit meer dan 140 landen en naadloze integratie met Google en task management platformen.
SEMrush is er voor elk bedrijf dat de online marketing serieus neemt.
SEMrush is levert haar diensten oa aan eBay, Disney, HP en Booking.com.
In 2018 won SEMrush een Dutch Search Award.
Verder heeft het bedrijf de afgelopen 2 jaar de volgende awards gewonnen:
SEMrush is The Best SEO Suite in the US in 2018
SEMrush is the Best SEO Suite in Germany in 2018
SEMrush is the best SEO Suite and best Search Software in MENA Search Awards in 2018
SEMrush is The Best SEO Suite in UK Search Awards 2017
SEMrush is The Best SEO Suite in the US in 2017
SEMrush is the best SEO software suite in Europe in 2017
21-12-2018 om 12:35
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
VLAAMSE KLASSEN TONEN HUN WARM HART MET DE KETNET KOEKENBAK
Ook dit jaar bracht Ketnet opnieuw warmte en solidariteit naar de lagere scholen in Vlaanderen met de Ketnet Koekenbak, de actie van Ketnet voor De Warmste Week.
De afgelopen weken riep Ketnet klassen opnieuw op om koekjes te bakken voor een zelfgekozen goed doel.
De reacties zijn overweldigend: momenteel hebben alle Koekenbakken samen al 325.080 euro opgebracht voor de vzws die de klassen gekozen hebben.
"Ik vond het leuk om tijdens deze Warmste Week de Ketnetters te laten zien hoe veel goede doelen er zijn. Ik ben bijvoorbeeld bij Jap Adventure VZW geweest, dat is een plek waar mensen met een rolstoel een hoogteparcours kunnen afleggen, en dat was zalig. Die mensen waren zo blij met een gift van een klas, en ik vond dat ook heel leuk om aan de kinderen te kunnen laten zien wat daar dan specifiek mee gedaan wordt, met die giften. Het was heel fijn om ook minder bekende doelen ook een beetje aandacht te geven."
Ketnet-wrapper Sander Gillis
"Ik ben de VZW Maud & Co gaan bezoeken, en die zorgen ervoor dat mensen met een beperking ook apart kunnen wonen met begeleiding, dus als ze volwassen zijn ook echt wel weg van het ouderlijk huis kunnen. Ik vind het echt machtig om te zien, dat ook kleine goede doelen of onbekende goede doelen dankzij de Ketnet Koekenbak effectief dingen kunnen verwezenlijken."
Ketnet-wrapper Sien Wynants
"Ik ben deze week ontzettend veel klassen gaan bezoeken samen met allemaal andere Ketnet-helden en Ketnet-wrappers, en dat was echt geweldig om te doen. Ik vond het fantastisch om te zien hoe die kinderen echt heel bewust bezig zijn met de Ketnet-Koekenbak en met het bakken van koekjes voor een goed doel. Ik vond het nog straffer om te zien dat ze echt heel bewust waren van waarvoor ze die koekjes bakten, ze wisten echt veel over het goede doel waarvoor ze centjes aan het inzamelen waren. Ik vind dat dat toch wel bewijst dat kinderen van die leeftijd echt wel heel goed beseffen dat het belangrijk is om geld in te zamelen voor mensen die het moeilijker hebben dan wij hier."
Ketnet-wrapper Thomas Van Achteren
De afgelopen week trokken heel wat Ketnet-gezichten zoals Campus 12, Nachtwacht, de Ketnet-wrappers en vele anderen er op uit om de klassen te bedanken.
In verschillende steden in Vlaanderen streek Radio Koekenbak neer om de warme acties van de klassen in de kijker te zetten en hen te bedanken.
Maandag 17 december maakten de Ketnet-gezichten in Limburg heel wat Koekenbakkers blij. Vanop het Kolonel Dusartplein in Hasselt werd Radio Koekenbak gemaakt waarin heel wat warme verhalen aan bod kwamen. Kaatje & Viktor gingen op bezoek in kleuterklasjes in Hasselt, Binderveld en Brustem. Viktor had een mooie nieuwjaarsbrief geschreven om de kinderen te bedanken. Nachtwacht bracht een spannend bezoekje vol raadsels en mysterie aan scholen in Zelem, Zonhoven en Heusden-Zolder. De Burgemeester en Van Leemhuyzen trokken naar scholen in Borgloon, Sint-Truiden en Kermt .Op elke school bouwden ze een bedankingsfeestje.
Dinsdag 18 december streek Radio Koekenbak neer in Leuven op het Ladeuzeplein. Ook de scholen in Vlaams-Brabant werden uitvoerig bedankt door enkele Ketnet-gezichten. De liefste oma en opa van Ketnet: Oma & Opa Fonkel gingen voor het derde jaar op rij mee op pad om klassen met gigantisch veel warmte te danken voor hun inzet voor Ketnet Koekenbak. Deze keer trokken ze naar scholen in Dilbeek, Ternat en Halle. Elindo, bekend van Ghost Rockers en @Elindo bracht vermomd als emoji een bezoekje aan scholen in Kessel-Lo, Heverlee en Leuven. De Helden trokken naar scholen in Asse, Meise en Erps-Kwerps. Ook zij waren vermomd in lieve, grijze oudjes. Maar geen gewone oudjes, wel oudjes die saltos en flic flacs uit hun mouw schudden en wedstrijdjes touwtrekken tegen al die jonge Ketnetters op hun duimpje konden winnen.
Woensdag 19 december werd er warme radio gemaakt vanuit Ijzerenleen in Mechelen. Ook de klassen in Antwerpen werden bedankt met een bezoekje van enkele Ketnet-gezichten. Buck, Elias en Ketnet-wrapper Sander trokken naar scholen in Turnhout. En vermits Buck oorspronkelijk uit een computergame komt, doet hij ook in de mensenwereld niets liever dan spelen, bijvoorbeeld Dikke Bertha. Mariam van Karrewiet bezocht drie verschillende scholen in Mechelen en stelde daar journalist-gewijs heel veel vragen aan de Ketnetters.
Donderdag 20 december was Oost-Vlaanderen aan de beurt in de bedankingsronde van de Ketnet-gezichten. Op het Emile Braunplein in Gent maakten de Ketnet-wrappers Radio Koekenbak. Sander en Thomastrokken met een megafoon naar scholen in Gent, Sint-Amandsberg en Ledeberg om de koekenbakkers luidkeels te bedanken.Dorien en Samuel van De regel van 3Sbezochten scholen in Haaltert, Burst en Herzele. De jongens en meisjes van 4eVeR trokken naar Geraardsbergen, Herzele en Zottegem. Verkleed als elfjes deelden ze elfensnoepjes uit als bedanking.
Vrijdag 21 december maakt Radio Koekenbak een laatste stop op het Schouwburgplein in Kortrijk. Ook in West-Vlaanderen bedankt Ketnet de klassen voor hun warme acties. Campus 12 brengt een bedankingsbezoek aan scholen in Brugge en Sint-Andries. De koekenbakkers daar gaan zweten want zij krijgen van Campus 12 een echte boksopwarming. De cast van Ketnet Musical trekt naar Koekenbak-scholen in Oekene, Rumbeke en Roeselare en brengen daar een bedankingslied. En ook de Nachtwachtgaat weer op pad en bezoekt scholen in Kortrijk en Waregem.
De KetnetBand for life
Op dinsdag, donderdag en vrijdag waren er in The Flame in Wachtebeke onvergetelijke bedankingsconcerten van De KetnetBand.
The Flame zat telkens gevuld met ongeveer 1.200 dolenthousiaste Koekenbakkers die het dak er vanaf schreeuwden.
Vandaag zendt Radio Koekenbak uit vanaf 17 uur tot 19.20 uur in het Ketnet-live-center op ketnet.be en in de app.
Omstreeks 18.05 uur is de uitzending te zien op Ketnet gevolgd door de captatie van het concert van De KetnetBand in The Flame: De KetnetBand for life.
21-12-2018 om 12:29
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
SBS DOORBREEKT HISTORISCHE KAAP VAN 20% MARKTAANDEEL
Ondanks de koude van de voorbije weken, maakten het afgelopen jaar opnieuw heel wat programmas het mooie weer bij SBS.
Enkele succesvolle nieuwkomers in combinatie met de gekende sterkhouders zorgden voor vuurwerk, waardoor de zendergroep dit jaar de historische kaap van 20% marktaandeel op VVA 18-54 gehaald heeft, 20,2% om precies te zijn.
Dat is meteen het beste jaar ooit voor de groep.
Ter vergelijking: in 2017 haalde SBS 19,3% en in 2016 17,9%
Dat boerenjaar heeft SBS onder andere te danken aan enkele toppers op VIER.
Zo was gisteren de spanning nog te snijden tijdens de finale van De Slimste Mens ter Wereld.
Uiteindelijk was het MNM-dj Peter Van de Veire die de concurrentie het nakijken gaf.
De populaire quiz sloot zijn zestiende seizoen met groot succes af: maar liefst 1.255.657 kijkersvolgden de ontknoping op tv, wat een zeer sterk marktaandeel van 55,3% opleverde.
Daarbovenop waren Erik Van Looy en co met gemiddeld 1.021.990 kijkers en 38,8% marktaandeel afgetekend marktleider in de laatavond van maandag tot donderdag.
Ook online scoort het programma uitstekend met 5.310.555 views voor zowel short-als long-form.
Gert Late Night legde dit najaar een geweldig parcours af met gemiddeld 404.593 kijkers en 25% marktaandeel op de zenderdoelgroep.
Het vierde seizoen is zo ook het beste seizoen tot nu toe.
En ook online verankerde de talkshow van Gert en James zich stevig door nog eens 4.868.303 vissen aan de haak te slaan.
Daarmee staat het programma mee in het lijstje van best scorende programmas online.
Deze week blikte het duo ook terug op 2018 in Gert Last Year, waarin ze de boot inruilden voor een kasteel in Targnon.
Of het nu op een boot is of in een kasteel, de talkshow werkt en haalde deze week gemiddeld een mooie 515.602 kijkers en 23,7% marktaandeel.
De nieuwkomer Dancing With The Stars settelde zich stevig op de vrijdagavond.
James danste zichzelf vlot naar de overwinning en de kijkcijfers swingden de pan uit.
Het eerste seizoen deed het erg goed met gemiddeld 589.203 Vlamingen voor de buis en 25,3% marktaandeel.
Ook online deed de danswedstrijd meer dan zijn ding, want het backstage-programma en de verschillende videos haalden in totaal zon 3.507.066 views.
Daarmee komt het programma op de derde plek van best bekeken programmas online.
Top 3 VIER-programmas online:
1. De Slimste Mens Ter Wereld: 5.310.555 views
2. Gert Late Night : 4.883.108 views.
3.Dancing with the Stars: 3.507.066 views
Nog een geslaagde nieuwkomer in het programmaschema was Expeditie Robinson.
Gemiddeld 473.702 kijkers zagen hoe Robbe zich een weg baande naar de overwinning.
Het eerste en tevens volledig Vlaamse seizoen heeft de beproeving doorstaan en wist 24,8% marktaandeel te veroveren.
Achter elke nieuwkomer staat een doorwinterde sterkhouder.
Dit jaar waren dat voor VIER o.a. het zesde seizoen van De Mol, het tweede seizoen van Control Pedro, het vijfde seizoen van Topdokters, het eerste seizoen van Gent West, het tweede seizoen van zowel Hotel Römantiek, Bake Off Vlaanderen als Niveau 4.
Een overzicht van de gemiddelde scores per programma:
De Mol: 1.200.513 kijkers en 54,9% marktaandeel.
Control Pedro: 348.924 kijkers en 16,9% marktaandeel
Topdokters: 708.468 kijkers en 25,3% marktaandeel
Gent West: 512.077 kijkers en 24,2% marktaandeel
Hotel Römantiek: 464.263 kijkers en18,9% marktaandeel
Bake Off Vlaanderen: 407.518 kijkers en 23,2% marktaandeel
Niveau 4: 605.367 kijkers en 24,4% marktaandeel
In de vooravond bouwt VIER dan weer een mooie traditie op met Huizenjagers.
Al 3 seizoenen lang geven makelaars uit heel Vlaanderen het beste van zichzelf om een huis op maat te vinden van de kandidaat-kopers.
Dat leverde dit seizoen niet enkel 6 biedingen op, maar ook prima kijkcijfers en marktaandeel: 251.626 kijkers & 17,2%.
Ook in het weekend is de zender meer lokaal aanwezig met voetbal in Sports Late Night, dat gemiddeld kan rekenen op zon 279.685 kijkers en 17,6% marktaandeel (najaar 18).
En voetbal van eigen bodem in het weekend wordt afgewisseld met topscores voor internationaal voetbal van de bovenste plank op dinsdag in de Champions League met als uitschieter de wedstrijd tussen tussen Club Brugge en Dortmund: 623.294 kijkers en 25,3% marktaandeel.
VIER sluit zijn jaar zo af met 12% marktaandeel op VVA 18-54.
Verder startte VIER ook samen met Telenet de eerste online fictiereeks voor jongeren op: wtFOCK.
Met 2,5 miljoen views en 109.000 unieke kijkers, zit de reeks op kruissnelheid.
Vanaf het begin van de kerstvakantie telkens op zaterdag en zondag om 19.40 krijgt de reeks nu ook televisietijd op VIER.
Ook VIJF liet dit jaar van zich horen en evenaart zijn hoogste jaar ooit: 7,4%.
Dat heeft het vooral te danken aan Temptation Island, waar drama, liefdesverdriet en passie hoogtij vierden.
Gemiddeld 695.972 kijkers zagen koppels de ultieme relatietest aangaan, wat een zeer sterke 49,4% marktaandeel op de vrouwelijke doelgroep 20-49 opleverde.
Online is Temptation Island zelfs het best scorende programma van SBS met 10.739.410 views.
En ook ZES blijft niet achter en stijgt in marktaandeel t.o.v. vorig jaar: 2,7%.
De zender kon dit jaar bijna elke maand een stijging van zijn marktaandeel voorleggen.
Daar zorgde onder meer Mac Gyver voor, dat tot wel 144.604 kijkers haalde & 9,3% share.
In 2019 gaat SBS verder op dit elan met kleppers om naar uit te kijken.
Vanaf kerstavond staan er twee nieuwe weken van Komen Eten op het menu van VIER, op kerstdag lanceert Jani zijn nieuw seizoen Zo Man Zo Vrouw en in januari overwintert de zender met de topserie De Dag en een nieuw seizoen van De Sollicitatie.
Ook een nieuw seizoen Gent West, Topdokters, Hotel Römantiek, Control Pedro, Stukken van Mensen en De Mol zitten nog in de pijplijn.
21-12-2018 om 12:24
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
DE FABELTJESKRANT BREEKT BIOSCOOPRECORD
Groot nieuws uit Fabeltjesland!
Vanaf aanstaande zondag draait DE FABELTJESKRANT: DE GROTE DIERENBOS-SPELEN in een recordaantal bioscopen.
De familiefilm wordt in de kerstvakantie in maar liefst 151 theaters door het hele land vertoond, wat het oude record van 147 theaters verbreekt.
Het is daarmee de grootste bioscooprelease van een Nederlandse familiefilm ooit. Hatsikidee!
De film DE FABELTJESKRANT: DE GROTE DIERENBOS-SPELEN is een feest (van herkenning) voor jong en oud!
Richard Groenendijk en Loes Luca hebben een stem ingesproken voor de film net als Armin van Buuren, Georgina Verbaan, Vinchenzo en Mylene & Rosanne.
De stem van Meneer de Uil wordt levensecht nagedaan door de geweldige stemacteur Huub Dikstaal en Elsje Scherjon is als vanouds te horen als Juffrouw Ooievaar.
DE FABELTJESKRANT: DE GROTE DIERENBOS-SPELEN beleefde 16 december zijn première in Theater Tuschinski en draait vanaf 19 december in de bioscoop.
Over de film
In het Grote Dierenbos is weer van alles te beleven. De picknick van Juffrouw Ooievaar dreigt in het water te vallen als Bor de Wolf geen uitnodiging heeft ontvangen en de andere dieren verdwalen. Daarnaast viert Stoffel de Schildpad zijn verjaardag en hij heeft wel een heel bijzondere wens: hij wil leren vliegen. Daar weten Ed & Willem Bever wel wat op. En dan is het ook alweer tijd voor de jaarlijkse Grote Dierenbos-spelen. In de spannende competitie nemen Team Zwart en Team Wit het tegen elkaar op. Meneer de Raaf van Team Zwart zet letterlijk alles op alles om nu eens te winnen, maar zal dat hem lukken?
DE FABELTJESKRANT: DE GROTE DIERENBOS-SPELEN is geproduceerd door Rubinstein Media, Grid Animation en De Levita Productions.
Dutch FilmWorks verzorgt de distributie. De muziek voor de film is verzorgd door Armin van Buuren, Ruud Bos, Mario Goossens en David Poltrock.
Dit najaar viert De Fabeltjeskrant uitgebreid haar 50-jarig jubileum met onder meer de bioscoopfilm, een boek, de Kinderpostzegelactie en een tentoonstelling.
21-12-2018 om 12:21
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
20-12-2018
STRIPRECENSIE: VERTONGEN & CO â 25. OPERATIE FRANKENSTEIN
Onlangs verscheen met 'Operatie Frankenstein' reeds het 25ste album van de F.C. De Kampioenen spin-off Vertongen & Co.
Professor Flessentrekker (lees ook 'Het experiment van professor Flessentrekker', 'Mark van de jungle' en 'De schaduw van Fantomark') werkt voor zijn nieuwste uitvinding met A.I., beter bekend als artificiële intelligentie. Dit is het geheel van theorieën en technieken die erop gericht zijn intelligente machines te ontwikkelen. Ze worden gerangschikt bij de cognitieve wetenschappen en doen beroep op neurobiologische computermiddelen en wiskundige logica.
Flessentrekker heeft Mark Vertongen uitgekozen als proefkonijn en gaat van zijn hersens een superbrein maken! Mark wordt volgens de prof zelfs de nieuwe Prometheus - de Griekse God die het vuur stal uit de wereld om de mens leven in te blazen - en de intelligentste man ter wereld.
Het toestel werkt volgens hetzelfde principe als een hoorapparaat. Achter elk oor wordt er een apparaat geplaatst en via elektronische impulsen stimuleert Flessentrekker de neuronen in de hersenen van Mark.
Maar het experiment loopt grondig fout! De machine slaat op hol en veroorzaakt een kortsluiting, waardoor alle lichten uitvallen. Eenmaal het euvel is verholpen blijkt Mark spoorloos verdwenen!
Sinds de professor aan Global A.I. geweigerd heeft om zijn laatste uitvinding te verkopen, stellen ze alles in het werk om zijn onderzoeksresultaten te stelen, daar ze deze willlen gebruiken voor verwerpelijke militaire doeleinden.
Wanneer Paulien en professor Flessentrekker op zoek gaan naar Mark, zetten ook de directeur van Global A.I. en generaal Patapoef van het landleger de aanval in. Wat volgt is een knotsgekke achtervolging! Gelukkig krijgen de vrienden hulp van inspecteur Porei en Oma Boma....
Blijven Mark en de uitvinding van professor Flessentrekker uit de handen van Global A.I.? Zal Vertongen voorgoed een superbrein blijven? En zal de CEO van Global A.I.A finaal geëlimineerd worden?
Hec Leemans, Wim Swerts & Luc Vanas leveren - naar het scenario van François Corteggiani - met 'Operatie Frankenstein' een inventief verhaal over uitvindingen en experimenten af gelardeerd met actie, spanning en een vleugje humor.
Het is ook een leerrijk album waarin de lezer veel informatie komt te weten over artificiële intelligentie, Frankenstein en zelfs over Prometheus.
Met nummer 25 viert Vertongen & Co bovendien zijn zilveren jubileum!
Het 26ste album van Vertongen & Co, met als titel 'Formule H2O Bis', is verkrijgbaar vanaf 5 februari 2019.
Ilyas Baert
Vertongen & Co 25 Operatie Frankenstein, telt 32 paginas, kost 6,50 en verscheen bij Standaard Uitgeverij.
20-12-2018 om 14:48
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Standaard Uitgeverij
DE SPROOKJES VAN DE HAAR ONTVANGT 75.000 BEZOEKER TIJDENS KERST
Op Eerste Kerstdag start in Kasteel de Haar Utrecht het jaarlijkse sprookjesfestijn de De Sprookjes van De Haar.
Extra bijzonder is deze kerst de 75.000ste bezoeker wordt ontvangen.
Anetta de Jong, directeur van Stichting Kasteel de Haar:
We kijken ook dit jaar weer enorm uit naar het sprookjesfeest voor de hele familie, waarmee we ons prachtige kasteel in ultieme kerstsferen presenteren. Dit jaar ontvangen we de 75.000ste sprookjesbezoeker en dat maakt deze kerst voor ons extra bijzonder. Al jarenlang staan de bezoekers rijendik voor de poorten, en we hebben zelfs vaste sprookjesfans onder de bezoekers die al acht jaar achtereen langskomen. We hebben hoofdrolspelers Hans en Grietje gevraagd of zij de 75.000ste bezoeker extra in het zonnetje willen zetten, en dat gaan ze doen.
Sinds 2010 zijn de De Sprookjes van De Haar uitgegroeid tot een ware publiekstrekker met jaarlijks zon tienduizend bezoekers.
De Sprookjes van De Haar is een familie-evenement waarbij de bezoeker een speurtocht volgt in het bos en raadselachtige plekken in het kasteel.
De speurtocht wordt afgesloten met een komische voorstelling dat het bekende sprookje Hans & Grietje uitbeeldt met een mix van zang, humor, actualiteiten en bekende meezingliedjes.
De voorstellingen worden gespeeld door Ayal Oost, Sara van der Wal, Roos van Breukelen en Sander Volders. Het script is geschreven door Martijn Ek.
De Sprookjes van De Haar vindt alleen in de kerstvakantie plaats van 25 december tot en met zondag 6 januari (m.u.v. 31 december en 1 januari).
Kaarten voor Eerste en Tweede Kerstdag zijn inmiddels uitverkocht en voor de extra avondopenstellingen op 27, 28, 29 en 30 december zijn nog slechts een beperkt aantal kaarten beschikbaar.