Actualia en recensies van theatervoorstellingen, musicals, concerten, cd's, dvd's, strips & boeken
19-07-2018
SCOOR DE ZOMER DOOR: PLAYBOY JORDEN EN BUBBLY CHANNAH HELPEN JE SCOREN
Remember playboy Jorden en bubbly flirt Channah uit MTV's Ex on the Beach: Double Dutch?
Wat nou als Jorden zijn zelfvertrouwen en versier-strategieën deelt met anderen die daar wat minder bedeeld in zijn?
En wat als we zijn partner in crime, de doortastende en bubbly flirt Channahmeesturen voor de vrouwelijke touch?
Viacom-zender MTV stuurt dit bijzondere duo op pad!
Deze zomer gaan "King Jorden" en "Queen C"opde costas in binnen- en buitenland op zoek naar vriendengroepen die hun hulp op het gebied van een ouderwets potje versieren wel kunnen gebruiken.
Hebben jij en je vrienden nog geen succes geboekt deze zomer?
Kunnen jullie wel wat tips en tricks gebruiken om te scoren?
Jorden en Channah uit EOTBDD hebben één missie.
En die faalt nooit! Scoren dus!
Scoor De Zomer Door is binnenkort te zien op MTV.
Kom Jorden en Channah deze zomer nog tegen in Albufeira (eind juli) en aan de Spaanse costa's (tweede week van augustus).
19-07-2018 om 14:38
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
GUST VAN DEN BERGHE START MET OPNAMES VIERDE SPEELFILM WEES BLIJ DAT HET REGENT
Gisteren zijn de opnames gestart van Wees blij dat het regent, de vierde speelfilm van regisseur Gust Van den Berghe (Lucifer, Blue Bird, En waar de sterre bleef stille staan).
De film wordt deels op locatie en deels in de studio in Luxemburg gedraaid.
Wees blij dat het regent wordt in het najaar van 2019 in de Belgische bioscopen verwacht.
Wees blij dat het regent is een tragikomedie over Lucien, een jongen die aan het eind van de 19de eeuw magnetisch werd geboren. Wanneer op een dag zijn lieve moeder komt te gaan, ziet zijn vader Oktaaf duidelijk een verband en verbiedt hij Lucien om zijn unieke talent heel het bestek kan aan hem blijven kleven nooit aan iemand te tonen. Per abuis komt Lucien terecht het reizende theatergezelschap Malfait en daar wordt hij niet alleen artiest maar ook volwassen én verliefd. Wanneer zijn oude leven hem echter terugroept, verlaat hij het circus en zijn dromen en komt hij thuis, waar niets nog is zoals voorheen.
Wees blij dat het regent is een creatieve samenwerking van regisseur Gust Van den Berghe met Danny Ronaldo (in de hoofdrol als Lucien) en Circus Ronaldo, het meest bekende circus in Vlaanderen. Vader Johnny, moeder Maria en zonen Danny en David Ronaldo trekken sinds 1975 met hun circus door België, Europa en de wereld. Ze zijn geëvolueerd van een klein familiecircus tot een vernieuwend gezelschap op het snijvlak van clownerie, acrobatie, poppenspel, commedia dell Arte, tragedie en melancholie. In 1998 werd het circus benoemd tot Cultureel Ambassadeur van Vlaanderen en de solovoorstelling Fidelis Fortibus van Danny Ronaldo werd in 2017 in Barcelona bekroond met de Europese Cultuurprijs voor Beste Circusvoorstelling.
De wortels van Circus Ronaldo liggen bij Gentenaar Adolf-Peter Van den Berghe (1827-1880). Als tiener liep hij van huis weg om bij Circus Wulff te gaan werken. Hij schopte het van stalknecht tot hogeschoolrijder en acrobaat en trad zelfs op in het Keizerlijk Circus van Sint-Petersburg, maar door een ongelukkige val kwam er abrupt een einde aan zijn veelbelovende carrière als artiest. Het poëtische lot brengt Gust Van den Berghe en Circus Ronaldo nu opnieuw samen voor de opnames van deze speelfilm.
Naast Danny Ronaldo zijn er belangrijke rollen voor Bruno Van den Broecke (Saftey First, Het Eiland, Loft), Jan Bijvoet (Borgman, Embrace of the Serpent, Peaky Blinders), Willeke Van Amelrooy (Mira, De Lift, Koko Flanel), Isolda Dychauk (Faust, Borgia, Boris without Béatrice), Mieke Dobbels, Eric De Kuyper en Georges Christen, de sterkste man van Luxemburg en omstreken.
Er wordt gedraaid op locatie en in de studio in Luxemburg, met David Williamson als DOP (Bevergem, Im the same Im an other, De Dag). De montage is in handen van Thomas Pooters (Charlie en Hannah gaan uit, Café Derby).
Wees blij dat het regent is een productie van Tomas Leyers voor Minds Meet, in coproductie met Lemming Films en Les Films Fauves. Coproduction Office staat in voor de internationale sales. Bedazzle brengt de film in het najaar van 2019 in de Belgische bioscopen.
De film kwam tot stand met steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz, het Nederlands Filmfonds en het Luxemburgs Filmfonds.
19-07-2018 om 14:15
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
18-07-2018
HOE EEN 'SWIPE' OP TINDER JE LEVEN KAN REDDEN
Voor de meesten is Tinder een app om een date te versieren, maar voor de Amerikaanse Alana Duran heeft de app haar leven veranderd. Julie Colpaert brengt morgenavond in Telefacts Zomer haar bijzondere liefdesverhaal.
Alana leert Lori kennen op Tinder en ze vormen een match. De meisjes spreken af en worden verliefd. Alana vertelt al snel dat ze aan de auto-immuunziekte Lupus lijdt en daardoor een nieuwe nier nodig heeft. Ze staat al vijf jaar op een transplantatielijst.
Lori blijkt niet alleen een amoureuze match te zijn, maar ook een medische...
Al na vier dates besluit ze om haar eigen nier af te staan aan haar vriendin.
Alana Duran:Ik had nooit verwacht dat ik op Tinder een nier zou vinden. Ik had eigenlijk niet eens verwacht dat ik er een vriendin zou vinden.
Lori Interlecchio: Ik ben iemand die anderen ertoe aanzet om ook bloed te gaan doneren. Ik vind het maar normaal dat ik dingen afsta die ik zelf niet gebruik, die ik zelf niet nodig heb, zeker als je daar een leven mee kunt redden.
Een verhaal over échte liefde, donderdag in Telefacts Zomer om 22.10 bij VTM
18-07-2018 om 12:47
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
17-07-2018
MODEWERELD VIERT WORLD EMOJI DAY!
Op 17 juli 2018 viert de wereld World Emoji Day!
Deze mijlpaal bevestigt de invloed en revolutionaire kracht van Smileys en Emojis.
Ook in de modewereld heeft de Smiley inmiddels zijn plaatsje veroverd.
Het merk Smiley heeft een voortdurende stroom van internationale samenwerkingen opgezet met creatief directeuren en inkopers.
Dit varieert van upscale collecties met iconische couturehuizen tot limited edition producten met toonaangevende urban streetwear merken.
Inmiddels zijn er samenwerkingen opgezet met toonaangevende bedrijven zoals Castelbajac, Moschino, Moncler, Fendi, Lee, Supreme, Palladium, Zara, Primark en Ami.
Er is weinig bekend over de oorsprong van de Smiley's en Emojis.
Het begon allemaal in 1997 toen Nicolas Loufrani, zoon van de maker van de eerste Smiley, de mogelijkheid zag om zijn eigen Originele Smiley te digitaliseren.
"Mijn idee voor Smiley's was simpelweg om een nieuwe, universele taal te creëren die tegelijkertijd voor iedereen toegankelijk was. Ongeacht leeftijd, taal, geslacht, ras of religie Nicolas Loufrani.
Creatieve producten met een visuele impact zijn de basis van alles wat The Smiley Company doet. Door de beste ontwerpers in hun designstudio kan het bedrijf een excellente design support geven aan zijn partners om originele, innovatieve en inspirerende designs te leveren.
De unieke merkpositie die Smiley heeft reflecteert de drie belangrijkste hedendaagse trends: Happiness, Emoticons en Music.
Al 45 jaar illustreert de Smiley de wijze waarop wij een blij gevoel delen en geven zij wereldwijd vorm aan iconische en innovatieve producten.
Smiley is als merkbeeld een evergreen, die muziekgeneraties, culturen en stromingen geïnspireerd heeft in hun zoektocht naar geluk. Inmiddels is Smiley meer dan alleen maar een icoon, het is een merk en een lifestyle; een filosofie die mensen eraan herinnert hoe krachtig een lach of smile kan zijn.
Sinds 1972 is de slogan van Smiley "Making the world a happier place".
Happy World Emoji Day!
17-07-2018 om 14:44
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
DE WERELD VIERT WORLD EMOJI DAY
Vandaag, 17 juli, is World Emoji Day!
Die dag worden smiley's en emoji's wereldwijd in de kijker gezet.
De iconen zijn sinds korte tijd niet meer weg te denken uit onze dagdagelijkse communicatie.
Grondlegger is de Smiley. Bedacht en vastgelegd door The Smiley Company met de bedoeling een nieuwe vorm van beeldtaal te ontwikkelen die voor iedereen begrijpelijk is, vormt het icoon al 45 jaar een belangrijk onderdeel van de manier waarop wij een blij gevoel delen. Daarnaast is ook de impact van de Smiley op de mode- en lifestylewereld enorm. Illustratief daarvan zijn de samenwerkingen van The Smiley Company met merken als Moschino, Zara en Primark.
De huidige CEO Nicolas Loufrani ontwikkelde indertijd het goedlachse gele rondje. In het tijdperk van de digitale communicatie was Loufranis Smiley de eerste die in 1996 op mobiele telefoons verscheen. In 2001 werden tot maar liefst 3645 Smileys vastgelegd in het Smiley woordenboek. Dit woordenboek werd jaren later de basis voor de emojis die wij vandaag de dag allemaal in onze communicatie gebruiken. Momenteel worden er wereldwijd dagelijks meer dan 6 miljard emojis (het Japanse woord dat pictogram betekent) met de telefoon verzonden!
De Smiley van Nicolas Loufrani is als merkbeeld een ware evergreen, die meerdere muziekgeneraties, culturen en stromingen heeft beïnvloed in hun zoektocht naar geluk.
Inmiddels is de Smiley meer dan alleen maar een icoon, het is een merk en een lifestyle; een filosofie die mensen eraan herinnert hoe krachtig een lach of een smile kan zijn.
DE NIEUWSTE UITBREIDING VAN POKEMON TRADING CARD GAME, DRAGON MAJESTY KOMT UIT IN SEPTEMBER
The Pokémon Company International heeft vandaag Dragon Majestyaangekondigd, een gloednieuwe uitbreiding voor Pokémon Trading Card Game, die overal in Nederland wordt geïntroduceerd op 7 september 2018.
Dragon Majesty zit boordevol met draconische Pokémon: Reshiram-GX, Salamence-GX, Dragonite-GX en meer dan een dozijn andere, waaronder Charizard!
De speciale Dragon Majesty uitbreiding bevat:
Meer dan 65 kaarten, waaronder:
6 Pokémon-GX
4 full-art Pokémon-GX
4 zeldzame Rainbow Pokémon-GX
2 nieuwe Prism Star-kaarten
2 full-art Supporter-kaarten
Elk boosterpakket bevat 10 kaarten van de uitbreiding, waaronder 2 gegarandeerde foliekaarten én 1 Basic Energy-kaart. Kaarten verschillen per set.
Boosterpakketten uit de Dragon Majesty-uitbreiding zijn alleen beschikbaar via bepaalde Pokémon Trading Card Game-producten, zoals bijvoorbeeld Pokémon-GX-dozen.
Voor meer informatie over de serie Sun & Moon en de producten van de Pokémon TCG ga je naar www.pokemon.co.uk/TCG
17-07-2018 om 14:16
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
EERSTE BEELDEN VAN HET IN BELGIÃ OPGENOMEN BBC DRAMA LES MISERABLES
BBC en CZAR Film & TV verspreiden de eerste beelden van 'Les Misérables' met in de hoofrollen Dominic West en David Oyelowo.
De opnames van de reeks zijn net achter de rug op verschillende locaties in België en Noord-Frankrijk.
De regie is in handen van Tom Shankland ('The Missing' en 'House of Cards') en werd geschreven door Andrew Davies ('House of Cards' en 'Bridget Jones's Diary').
De hoofdrollen zijn weggelegd voor Dominic West ('The Square') als Jean Valjean en David Oyelowo ('Selma') als Javert.
De twee acteurs zijn eveneens ook executive producers van de reeks. Ze worden bijgestaan door Lily Collins ('Mirror') als Fantine.
Met een opvallende relevantie voor vandaag, getuigt 'Les Misérables' van de strijd van de Franse onderklasse en hoe ver ze moeten gaan om te overleven.
De zesdelige adaptatie van Hugo's levenswerk zal de levendige personages en spectaculaire beelden maar vooral het ongelooflijke en toegankelijke verhaal, authentiek tot leven brengen.
'Les Misérables' is een productie van Lookout Point / BBC Studios-productie voor BBC One, gecoproduceerd met Masterpiece met als Belgische co-producer CZAR Film & TV. BBC Studios zal de reeks wereldwijd verdelen buiten de V.S. 'Les Misérables' kwam mede tot stand met steun van het Screen Flanders, een initiatief onder de bevoegdheid van Vlaams minister van Economie Philippe Muyters en minister van Cultuur Sven Gatz, Screen Brussels en BNP Paribas Fortis Film Finance dat instond voor een deel van de financiering via de Belgische Tax Shelter.
De reeks zal volgend jaar op BBC One uitgezonden worden.
17-07-2018 om 10:47
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
TEN PRINSENHOVE ZAL OPNIEUW STUDENTEN VERWELKOMEN
In 2020 zullen er opnieuw studenten op kot gaan in studentenhome Ten Prinsenhove van de Universiteit Antwerpen.
De universiteit besliste om het complex voor vijftig jaar in erfpacht te geven aan projectontwikkelaar LIFE.
In mei 2016 moest Ten Prinsenhove, het studentenhome op de Stadscampus van de Universiteit Antwerpen, de deuren sluiten.
Het tien verdiepingen tellende gebouw in de Koningstraat was niet meer conform de brandveiligheidsnormen.
De universiteit bestudeerde alle opties, en concludeerde dat een grondige renovatie in eigen beheer financieel niet haalbaar was.
Daarop besliste de Raad van Bestuur om het complex, gebouwd in de jaren zeventig, in erfpacht te geven aan een privépartner.
De voorbije weken bestudeerde de universiteit de ingediende dossiers. Het bestuurscollege besliste nu om Ten Prinsenhove voor vijftig jaar in erfpacht te geven aan LIFE.
Die Antwerpse projectontwikkelaar, met heel wat ervaring op het vlak van studentenhuisvesting, zal de woontoren in een volledig nieuw kleedje steken.
Na de verbouwing, die allicht halverwege 2019 zal starten, zullen er 160 wooneenheden worden aangeboden. Het gaat om traditionele studentenkoten, maar ook om grotere studios voor korte verblijven.
Innovatieve woonvorm
Wij zijn al een tijdje aan het nadenken over nieuwe manieren van wonen en leven in de breedste zin van het woord, vertelt Toon Haverals, CEO van LIFE.
De uitdaging in huisvesting van de komende jaren bestaat erin verschillende bevolkingsgroepen terug met elkaar in contact te brengen, en elke m² die we creëren of die reeds bestaat, op een zo optimaal mogelijke manier te gebruiken, zonder hierbij in te boeten aan levenskwaliteit of identiteit.
Met onze achtergrond als ontwikkelaar van en investeerder in studentenhuisvesting in binnen- en buitenland en talrijke residentiële, toeristische en mixed-use projecten enerzijds, gecombineerd met de ambitieuze expansie van het nieuwe co-workingconcept Fosbury & Sons (onderdeel van zelfde groep) anderzijds, is het herdenken van onze stedelijke woonomgeving een logische volgende stap.
Flexibiliteit en een glimlach
LIFE wil resoluut inzetten op intelligente gebouwen die flexibele huurcontracten combineren met een optimale innovatieve beheermethode en een glimlach. Kortom: het wonen van de toekomst.
Haverals: Het is belangrijk dat je als ontwikkelaar de mogelijkheid hebt om ook als langetermijninvesteerder verbonden te blijven aan het project, zodat de meerkost in de initiële investering kan renderen: financieel, qua duurzaamheid en qua levensvreugde. Wij zijn alvast laaiend enthousiast dat we met een iconisch gebouw vol herinneringen en geschiedenis aan de slag kunnen.
Heel wat troeven
Bart Heijnen, algemeen beheerder van de Universiteit Antwerpen, is ervan overtuigd dat de universiteit en de projectontwikkelaar goed zullen kunnen samenwerken.
Het project telt heel wat troeven. Het duurzame karakter van het voorgestelde project sluit ook prima aan bij de filosofie van de universiteit.
Het studentenrestaurant komida, grenzend aan het studentenhome, maakt geen deel uit van het erfpachtcontract. De universiteit blijft ook beheerder van de parkeergarage onder het complex.
17-07-2018 om 10:45
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
ROBERT FALCON KRIJGT EXTRA SET OP TOMORROWLAND 2018!
Robert Falcon is helemaal klaar voor Tomorrowland 2018!
Op vrijdag 20 juli mag hij als enige Belg de beats doen knallen op de Musical Freedom-stage die gehost wordt door Tiësto - en naast de Nederlandse wereldster ook kleppers als Oliver Heldens en Mike Williams ontvangt - maar daar eindigt het Tomorrowland 2018-sprookje van de 23-jarige Lierenaar niet.
Robert kreeg van de organisatie namelijk te horen dat hij zich ook mag opmaken voor het tweede Tomorrowland-weekend en op donderdag 26 juli verwacht wordt voor een set op 'The Gathering'.
Deze gigantische kick-off party in de DreamVille van Tomorrowland zet telkens de toon voor een spetterend feestweekend en mocht vorig jaar zo'n 30.000 feestvierders uit meer dan 100 verschillende landen ontvangen.
Falcon deelt op 26 julihet The Gathering-podium met o.a. Henri PFR, Bonzai All Stars en Regi.
"Dat ik net als vorig jaar opnieuw op Tomorrowland mag staan en Tiësto me bovendien als enige Belg op zijn stage programmeerde, was natuurlijk al meer dan fantastisch, maar dat ik nu ook op 'The Gathering' mag spelen in de DreamVille, maakt het gewoon helemaal 'AF'! Ik zag de voorbije jaren de waanzinnige beelden van de party en het lijkt me ongelooflijk om mee het startschot voor een onvergetelijk Tomorrowland-weekend te kunnen geven. Ik kan niet wachten!", besluit een enthousiaste Robert Falcon.
SUBSIDIEBELEID HEEFT STURENDE WERKING OP POLITIEKE ACTIVITEITEN MIDDENVELD
Ondanks recente berichtgevingen over het dichtdraaien van de subsidiekraan door de verschillende overheden, behoren Belgische middenveldorganisaties nog steeds tot de meest gesubsidieerde organisaties in Europa.
Verzuchting blijven de vele regels, procedures en voorwaarden gekoppeld aan deze subsidies.
Er zijn vele toekennings-, aanwendings- en evaluatiecriteria, die mogelijks een sturend effect hebben op het functioneren en de politieke activiteiten van het Belgische middenveld.
Tot die conclusie komen onderzoekers Frederik Heylen en Evelien Willems van de Universiteit Antwerpen. In totaal werden 727 organisaties bevraagd: ngos, bedrijfsassociaties, beroepsorganisaties, vrouwenbewegingen en sportfederaties. Verder werden 37 subsidiewetten en -decreten op hun inhoud geanalyseerd. Daar waar de federale overheid vooral aanstuurt op een belangenbehartiging gericht op alle overheidsniveaus, zetten de Vlaamse en Franstalige/Waalse overheden sterker in op een exclusieve focus. De conclusies van dit onderzoek werden gepubliceerd in het gerenommeerde tijdschrift Journal of European Public Policy.
Subsidie-infuus?
Van alle bevraagde middenveldorganisaties krijgen er 64 procent overheidssubsidies, en gemiddeld genomen zijn deze subsidies goed voor 37 procent van hun totale budget.
Belgische organisaties behoren hiermee tot de absolute top in Europa voor het vergaren van subsidies, stelt Heylen.
Ter vergelijking: in Nederland, dat ook een sterk uitgebouwd middenveld kent, hebben organisaties gemiddeld 19 procent aan subsidies in hun budget, dat is bijna de helft minder.
Dit illustreert de grote rol van Belgische overheidssteun voor het dagdagelijkse functioneren van deze organisaties, aldus Heylen.
Vele organisaties vergaren dan ook subsidies van verschillende overheidsniveaus.
Onze bevindingen tonen aan dat vooral Nederlandstalige en Franstalige organisaties afhankelijker zijn van subsidies dan federale organisaties. En dat geldt zowel voor deelstatelijke als federale overheidssteun, zo vinden Heylen en Willems.
Eerder onderzoek wees al uit dat organisaties die in grotere mate subsidie-afhankelijk zijn, ook een grotere bestaansonzekerheid kennen. Nu vonden we ook een sturend effect dat subsidiebeleid op de politieke activiteiten van het Belgisch middenveld heeft.
Geen blanco cheques
De mate waarin overheden toekennings-, aanwendings- en evaluatiecriteria verbinden aan subsidies is in sterke mate bepaald door de bevoegdheidsverdeling.
Het is evident dat als overheden subsidies verstrekken in beleidsdomeinen waarin ze grote sommen kunnen verdelen, ze hieraan regels verbinden, stelt Willems.
Enkele voorbeelden van federale subsidiecriteria zijn een regelmatige politieke dialoog voeren of samenwerken met zowel Nederlands- als Franstalige organisaties, terwijl we in Vlaanderen en Wallonië criteria vinden zoals de relevantie van het eigen taalgebied benadrukken.
Regels beperken zich dus niet enkel tot technische managementcriteria, maar behelzen eveneens politieke activiteiten. Willems: Onze resultaten tonen aan dat subsidiebeleid daardoor ook impact kan hebben op de intensiteit waarmee middenveldorganisaties directe contacten onderhouden met beleidsmakers.
Regelgeven om te bestaan
Zowel de federale, Vlaamse en Franstalige/Waalse overheden gebruiken actief subsidieregelgeving om het middenveld vorm te geven.
Een levendig middenveld draagt dan ook bij tot het bestendigen van het eigen politieke niveau, aldus Heylen.
Dit heeft tot gevolg dat de deelstaten zoveel mogelijk organisaties willen oriënteren naar hun eigen beleidsprioriteiten, weg van het federale niveau.
Wanneer organisaties dan in sterke mate afhankelijk zijn van deelstatelijke subsidies kan dit potentieel leiden tot een afbreuk van de representatie van de ledenbelangen op het federale niveau. Het zijn dan ook organisaties actief op beleidsthemas zoals gender of welzijn, waarvoor meerdere overheden bevoegd zijn, die het meest kwetsbaar zijn, aldus Willems.
Hoewel we kunnen bevestigen dat geen enkele overheid de kritische rol van het middenveld betwist, blijft de vraag of de vele regels, procedures en voorwaarden de democratische rol van het middenveld niet onder druk zetten.
16-07-2018 om 13:08
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
EMOJI TONEN SMAAKVOORKEUR BIJ KINDEREN
In smaaktesten bij kinderen zijn emoji een handig middeltje om te bepalen welk product hun voorkeur krijgt, concluderen UGent-onderzoekers aan de vooravond van World Emoji Day (17 juli).
Lachende of verdrietige gezichtjes: ze bewijzen hun diensten nu ook in wetenschappelijk onderzoek.
Wetenschappers van de Universiteit Gent onderzoeken al jaren waarom we als consument bepaalde voedingsmiddelen lekkerder vinden dan andere.
Daarbij kijken ze ook naar welke emoties we ervaren wanneer we iets eten. En wat kan daar beter bij dienen dan emoji?
Speculaas: blij of verdrietig?
Onderzoeker Joachim Schouteten (faculteit Bio-ingenieurswetenschappen, UGent) legt uit: Als je een kind vraagt hoe het zich voelt wanneer het een koekje eet, krijg je een vragende blik terug. Daarom kwamen we op het idee om emoji te gebruiken in onze smaaktesten bij kinderen.Een lachend gezichtje is voor kinderen immers veel duidelijker dan een woord dat een bepaalde emotie uitdrukt.
De onderzoekers lieten een 150-tal kinderen van gemiddeld 12 jaar proeven van verschillende soorten speculaas. De kinderen moesten daarbij aanduiden welke emoji daarbij pasten.
Zonder woorden
Emoji zijn handig in onderzoek naar de mening van kinderen, omdat ze toestaan om zonder woorden toch een mening uit te drukken, legt Joachim Schouteten uit.
Dankzij de emoji konden we in ons onderzoek differentiëren tussen veel verschillende emoties die de kinderen gewaar werden tijdens het proeven.
Aan de hand van de resultaten konden Schouteten en zijn collega-onderzoekers uiteindelijk beter voorspellen welke soort speculaas de kinderen het liefste zouden eten.
De resultaten van het onderzoek werden gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Food Quality and Preference.
16-07-2018 om 12:15
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
14-07-2018
PHISINGBERICHT GRATIS TICKETS 75 JAAR PLOPSALAND DE PANNE MASSAAL GEDEELD OP SOCIAL MEDIA
Plopsa wil de gebruikers van verschillende social media graag waarschuwen voor het valse bericht waarin het gratis tickets zou weggeven voor Plopsaland De Panne.
Sinds vrijdagochtend verschijnt massaal op social media dat iedereen ter ere van de 75e verjaardag van Plopsaland 5 gratis tickets krijgt.
Mensen die op de onbetrouwbare link klikken kunnen slachtoffer worden van phising.
Deze actie gaat niet van ons uit, licht Sebastien Momerency, Marketing Directeur bij Plopsa, toe.
Vermoedelijk werd dit opgezet door internetcriminelen die op zoek zijn naar de gegevens van de personen die deelnemen aan deze frauduleuze actie. Wie het bericht vanuit PLOPSALAND-BE.WIN opmerkt kan het beter rapporteren dan erop te klikken.
Plopsa benadrukt dat dergelijke acties enkel georganiseerd worden op hun eigen social media of die van hun partners. Dit zijn telkens duidelijke, professionele paginas.
Wie toch twijfelt of een actie al dan niet echt is kan dit altijd verifiëren door contact op te nemen met Plopsa via Messenger of via info@plopsa.be.
75 JAAR
Plopsaland De Panne bestaat trouwens nog geen 75 jaar.
Het park opende in 2000 en viert in 2020 dus zn twintigste verjaardag.
Daarvoor was Plopsaland De Panne bekend als Meli Park dat zn deuren opende in 1935.
Begin september organiseert Plopsaland De Panne de Meli Park Revival Weekends, een nostalgisch evenement waarin het park terugkeert naar zn roots en de typische Meli-sfeer van toen terug wil opwekken.
14-07-2018 om 15:23
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
HAUSCHKA EN DUSTIN O´HALLORAN BRENGEN HUN CINEMATIC COLLABORATION OP VIDEODROOM
Dustin OHalloran en Hauschka vervolledigen met hun eerste en meteen Oscargenomineerde samenwerking voor film de line-up van VIDEODROOM.
De gezamenlijke score die ze maakten voor Lion vormt het startpunt van dit concert.
Improviserend op het thema van Lion dagen ze elkaar muzikaal uit, elk achter hun piano.
Cinematic Collaboration ging in première op het Krakow Film Music Festival 2018 en is op 15 oktober te zien tijdens VIDEODROOM.
Vorige maand presenteerden Film Fest Gent en Vooruit de eerste editie van VIDEODROOM, een tiendaags uniek cross-overuniversum van film en muziek tijdens Film Fest Gent (9-19 oktober).
Artiesten en publiek verkennen in Vooruit tien dagen lang een nieuw universum op het snijvlak tussen muziek, film en visuals.
Ex-Sonic Youth frontman Thurston Moore opent het festival met zijn nieuwe score bij vier kortfilms van experimentele filmmaker Maya Deren.
Cinematic Collaboration van Dustin OHalloran en Hauschka vervolledigt nu het festivalprogramma.
Hoewel pianist-componisten Dustin O'Halloran en Hauschka al jarenlang vrienden zijn, is Garth Davis Oscargenomineerde film Lion hun eerste samenwerking.
Lion (2016) vertelt het verhaal van de Indiase jongen Saroo die werd geadopteerd door een Australische familie en na twintig jaar besluit op zoek te gaan naar zijn biologische familie.
De ontroerende film, gebaseerd op een waargebeurd verhaal, heeft zes Oscarnominaties binnengerijfd, waaronder die voor de beste muziek.
"The way a piece of music is played is just as important as the notes themselves. The one thing with Hauschka and I, in our music, the way we play it is such a big part of the sound, and I cant play the way he plays, and he cant play the way that I play. Its so particular to our individual touch; it transmits a lot. - Dustin OHalloran
Dustin OHalloran, vaak bestempeld als 'neo-klassiek' of 'post-klassiek', kreeg voor het eerst uitgebreide erkenning toen Sofia Coppola hem vroeg om bij te dragen aan de score voor haar veelbekroonde Marie Antoinette. De pianosolos van OHalloran bezorgden de film een aantal sleutelmomenten van welsprekende stilte. Sindsdien heeft OHalloran niet alleen een aantal pianosolo-albums uitgebracht, maar voorzag hij ook een aantal films en tv-series van originele muziek, wat resulteerde in niet minder dan een Oscar-, Golden Globe- en BAFTA-nominatie. Met Adam Wiltzie vormt OHalloran de band A Winged Victory For The Sullen. Samen schreven ze muziek voor In the Shadow of Iris and Gods Own Country.
Hauschka (Volker Bertelmann) is een avant-garde componist, songwriter en experimentele muzikant bij wie de prepared piano tot zijn handelsmerk is uitgegroeid. Prepared piano verwijst naar de techniek waarbij Hauschka papier, knikkers, drumstokken en andere objecten op de pianosnaren laat rusten om vreemde, soms willekeurig gegenereerde geluiden voort te brengen en het instrument in onverwachte richtingen te laten bewegen. Met een achtergrond in hiphop en avant-garde technomuziek, combineert Hauschkas muziek hedendaagse percussie met zowel klassieke als popimpulsen. De voorbije jaren heeft Hauschka een vruchtbare carrière opgebouwd in de filmindustrie met The Current War, Hotel Mumbai en Adrift als meest recente titels.
'WIL JE DE MIJNE ZIJN', DE NIEUWSTE SINGLE VAN DE ALPENZUSJES!
Dat we niet noodzakelijk sneeuw en een aprés-skihut nodig hebben om te kunnen feesten, bewezen De Alpenzusjes al meermaals.
Met o.a de 'Jungle Dans' en 'Haka' mochten we ons afgelopen zomers al vaker in het zweet dansen.
Vanaf vandaag voegen ze aan dat lijstje ook 'Wil jij de mijne zijn' toe.
De agenda van dit Nederlandse zangduo is deze zomer dan ook goed gevuld.
Met hun nieuwe zomersingle 'Wil jij de mijne zijn' voegen ze een nieuwe feestplaat toe aan hun repertoire.
Chantal van Geelen en Kirsten Stroek vormen samen de Alpenzusjes.
De twee vrolijke meiden kennen elkaar van hun opleiding aan het Brabants Conservatorium en Dansacademie te Tilburg waar hun vriendschap al snel aanvoelde als vriendinnen voor het leven.
"Wij zijn zelf 2 feestbeesten die ervan houden om samen de tent op z'n kop te zetten en er een leuk feest van te maken. We hopen dan ook dat het publiek luidkeels mee zal zingen met onze nieuwe single 'Wil jij de mijne zijn" zeggen Chantal en Kirsten enthousiast.
De tekst van deze single is geschreven door de Gebroeders KO.
De productie nam, zoals altijd, producer Waylon van der Heijden op zich.
Bekijk hier de videoclip van 'Wil jij de mijne zijn':
'Wil jij de mijne zijn', de nieuwe single van De Alpenzusjes kan u HIER beluisteren op Spotify en HIER downloaden op iTunes!
13-07-2018 om 16:36
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
BLOF EN GEIKE ARNAERT BREKEN RECORD IN VLAAMSE ULTRATOP
Zoutelande van Bløf en Geike Arnaert herovert deze week de toppositie in de Vlaamse (Nederlandstalige) Ultratop 50 en staat zo voor de 21ste week bovenaan.
Sam Jaspers, directeur van Ultratop: Nooit eerder stond een nummer zo lang op 1 in de Vlaamse hitgeschiedenis. Sinds augustus 2016 stond het record op naam van Horizon van Tourist LeMC feat. Spiritual Wally die het toen op hun beurt van Fixkes overnamen.
Bløf is morgen live aan het werk te zien op TW Classic.
Later dit jaar staan ze nog in de Lotto Arena (30/11) en Ancienne Belgique (8/12).
13-07-2018 om 16:32
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
STEVE TIELS ZET ZOMEROFFENSIEF VERDER MET NIEUWE SINGLE 'DE NACHT VAN MIJN LEVEN'
Hoewel ambiancemaker Steve Tielens momenteel nog stevig scoort met zijn voetballied en morgen, ongetwijfeld samen met vele andere Belgen, nog eens uit volle borst 'Come On Belgium!' zal roepen om onze Rode Duivels te steunen, kijkt hij ook al uit naar het vervolg van de zomer.
Met zijn nieuwe single 'De nacht van mijn leven' heeft Steve alvast de munitie klaar om zijn succesvolle zomeroffensief verder te zetten.
'De nacht van mijn leven' is een warm, sfeervol nummer, een instant meezinger en oorwurm pur sang.
"Ik ben van nature nogal enthousiast, volgens sommigen zelfs een beetje té (lacht), maar wat mijn nieuwe single betreft, kan ik mijn enthousiasme echt niet onder stoelen of banken steken", zegt Steve Tielens.
"Ik was meteen verliefd op dit nummer. 'De nacht van mijn leven' is, naar mijn gevoel dan, het beste nummer dat ik tot op heden uitbracht. Ik heb er dan ook een mooie, professionele videoclip bij laten maken door het fijne team van CameraWorks. Ik ben erg fier op het nummer én de clip, en ik hoop dat de mensen er even enthousiast over zijn als ik", besluit Steve.
'De nacht van mijn leven', de nieuwe single van Steve Tielens , is HIER verkrijgbaar op iTunes en kan u HIER beluisteren op Spotify!
13-07-2018 om 16:25
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
EERSTE BEELDEN VAN âSINTERKLAAS EN DE WAKKERE NACHTENâ
Half april startten de opnames van de tweede Sinterklaas-film van Sylvester en Ketnet; Sinterklaas en de Wakkere Nachten.
De film werd geregisseerd door Stijn Coninx naar een scenario van Hugo Matthysen.
De film is momenteel in post-productie, maar er werd alvast een eerste teaser gemaakt.
het verhaal
Wanneer Sinterklaas en Zwarte Piet 's nachts over de daken wandelen, worden ze opgeschrikt door vreemd nachtelijk lawaai: van belgerinkel tot knallende ballonnen en zelfs een drumstel.
De hele stad ligt nacht na nacht wakker en de inwoners zijn boos op de Sint, omdat ze denken dat hij het kabaal veroorzaakt.
Héél toevallig baat de gewiekste zakenvrouw Frutselia een winkeltje uit met speciale slaapmiddeltjes, dat sinds het nachtlawaai wel erg goed draait.
Sinterklaas is heel triest dat de mensen boos zijn op hem. Er zit maar één ding op: de Sint moet zijn onschuld bewijzen.
Hoe dat verder afloopt, zie je dit najaar in Sinterklaas en de Wakkere Nachten.
De film kwam tot stand met de medewerking van Jan Decleir, Pieter Embrechts, Frans Van der Aa, Lucas Van den Eynde, Els Dottermans, Warre Borgmans, Adriaan Van den Hoof, Jonas Van Geel, Evelien Bosmans, Karlijn Sileghem en vele anderen.
Sinterklaas en de Wakkere Nachten is een samenwerking van Ketnet, Eén, Sylvester, Telenet, Screen Flanders, VAF en Kinepolis Film Distribution (KFD) die de film vanaf 24 oktober in de bioscopen verdeelt.
De wereld van Sinterklaas
In 1993 moderniseerde de VRT het klassieke Sinterklaas-verhaal voor de reeks Dag Sinterklaas. De makers wilden de kinderen, én hun mamas en papas, Sinterklaas leren kennen zoals hij echt is: een goedheilig man met een klassieke waardigheid en een onuitputtelijke kinderliefde, maar ook een mens van vlees en bloed met vertederende kleinmenselijke trekjes.
Een man ook met vele vrienden en een hele entourage van kleurrijke, grappige en gelaagde personages die jong en oud aanspreken en tradities verzoenen met de hedendaagse realiteit.
Dat is de Sint die we kennen van Dag Sinterklaas, de jaarlijkse intrede Hij komt, hij komt! en de andere Sint-programmas van Ketnet in samenwerking met Hugo Matthysen en Sylvester.
13-07-2018 om 16:19
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
NIEUWE DETAILS BEKEND GEMAAKT OVER POKÃMON: LET'S GO PIKACHU! & POKÃMON: LET'S GO EEVEE!
The Pokémon Company International en Nintendo hebben nieuwe details bekendgemaakt over de langverwachte spellen Pokémon: Lets Go, Pikachu! en Pokémon: Lets Go, Eevee!, die later dit jaar voor de Nintendo Switch uitgebracht worden.
In Pokémon: Lets Go, Pikachu! en Pokémon: Lets Go, Eevee! zullen verscheidene Pokémon hun opwachting maken die alleen daar te zien zijn.
Zo kunnen in Pokémon: Lets Go, Pikachu! onder meer de Pokémon Oddish, Sandshrew en Growlithe gevangen worden, terwijl er in Pokémon: Lets Go, Eevee! jacht gemaakt kan worden op Pokémon zoals Bellsprout, Vulpix en Meowth.
Aan het begin van hun avontuur krijgen spelers hun eerste partner: Pikachu of Eevee. In tegenstelling tot gewone Pokémon wil hun eerste partner helemaal niet evolueren maar blijft hij liever uit zijn Poké Ball. Tijdens de tocht hangt hij aan de schouder van een speler of zit hij op diens hoofd. Een speler kan vriendschap sluiten met zijn Pikachu of Eevee en hem vertroetelen, eten geven en zelfs kietelen. En dat is nog niet alles, want spelers kunnen hun Trainer en zijn Pokémon een grote verscheidenheid aan gave en schattige kleren, accessoires en kapsels geven. Hiermee worden de Trainer en zijn nieuwe vriend een duo met een unieke eigen stijl.
Op hun tocht door de regio Kanto komen ze zowel bekende als nieuwe gezichten tegen. Professor Oak is weer van de partij deze keer met een nieuwe rivaal om zich over de Pokédex te ontfermen.
Deze geavanceerde encyclopedie bevat alle gegevens over nieuwe Pokémon-soorten die spelers in de spellen vangen. Spelers kunnen vechten met Gym Leaders uit heel Kanto.
Via gevechten met onder anderen de uiterste populaire Brock, de Gym Leader van Pewter City, en Misty, de Gym Leader van Cerulean City, kunnen ze proberen kampioen van de Pokémon League te worden. De gevechten beperken zich echter niet tot Trainers uit het spel.
Spelers kunnen namelijk online* of via lokale draadloze communicatie tussen Nintendo Switch-consoles verbinding met elkaar maken en zo hevige Pokémon-gevechten leveren.
Daarnaast kunnen ze via deze communicatiefuncties ook Pokémon ruilen om hun Pokédex compleet te maken.
Voor de allereerste keer in een Pokémon-hoofdspel kunnen twee spelers samen op één systeem spelen.
Door met een tweede Joy-Con te schudden kan een andere speler het strijdtoneel betreden.
Samen op avontuur gaan levert spelers een aantal belangrijke voordelen op.
Zo kunnen ze gemakkelijker Pokémon vangen, en is het net als bij het showworstelen zelfs mogelijk om in Pokémon-gevechten als tagteam de strijd aan te gaan met sterke trainers.
Ga dus samen met een vriend in Kanto op verkenning en beleef een weergaloos avontuur.
De Poké Ball Plus is een accessoire waarmee je Pokémon: Lets Go, Pikachu! en Pokémon: Lets Go, Eevee!kunt spelen in plaats van met een Joy-Con.
Daarnaast kun je het in combinatie met Pokémon GO gebruiken in plaats van de Pokémon GO Plus**.
Tevens kunnen spelers met de Poké Ball Plus een van hun Pokémon uit Pokémon: Lets Go, Pikachu! of Pokémon: Lets Go, Eevee! mee op pad nemen in de echte wereld. Via de Poké Ball Plus komt bovendien Mew beschikbaar.
Spelers kunnen deze Mythische Pokémon overbrengen naar hun versie van de nieuwe spellen.***
De Poké Ball Plus zal net als Pokémon: Lets Go, Pikachu! en Pokémon: Lets Go, Eevee! vanaf 16 november apart verkrijgbaar zijn.
Pokémon: Lets Go, Pikachu! en Pokémon: Lets Go, Eevee! worden op 16 november 2018 exclusief voor de Nintendo Switch uitgebracht. Ga voor alle informatie naar https://pokemonletsgo.pokemon.com/nl-be/
* Om de online communicatiefuncties voor vechten en ruilen te kunnen gebruiken, moeten spelers zich aanmelden voor Nintendo Switch Online. Deze betaalde dienst wordt in september officieel gelanceerd.
** Voor het gebruik als een Pokémon GO Plus moet de Pokémon GO-app op een compatibele smartphone geïnstalleerd worden. Ga voor meer informatie naar www.pokemongo.com.
*** Op de releasedatum is de Poké Ball Plus alleen compatibel als controller voor Pokémon: Lets Go, Pikachu! en Pokémon: Lets Go, Eevee! Hij kan niet gebruikt worden voor andere Nintendo Switch-spellen.
13-07-2018 om 16:13
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
12-07-2018
MAUREEN VANHERBERGHEN SPEELT DE HOOFDROL IN NIEUWE KETNET MUSICAL TROEP!
Ketnet en Studio 100 slaan voor de vijfde keer de handen in elkaar voor een nieuwe Ketnet Musical: TROEP!.
Maureen Vanherberghen, gekend van De KetnetBand en de Helden van Ketnet, zal in deze musical één van de volwassen hoofdrollen spelen.
"Ik kan nog eens iets van mijn Bucketlist schrappen. Hoe goed is dat! Dat ik graag zing is al lang geen geheim meer maar een theater is toch net iets anders dan een festivalpodium. Kostuumwissels, rushen achter de schermen, en letterlijk met een hele troep op het podium. Veel goesting in deze nieuwe challenge!" aldus Maureen Vanherberghen
Het verhaal
Op een pleintje tussen appartementsgebouwen, ligt er troep. En niet zon klein beetje ook.
Wat ooit een plein was waar jongeren konden skaten of voetballen of gewoon chillen, is nu een stort geworden.
Dimitri, de stadsarbeider die verantwoordelijk is voor dit pleintje, heeft zijn opruimacties gestaakt. Het heeft toch geen zin. Iedereen blijft maar vuilnis op het pleintje dumpen.
Tot een paar kids het grondig beu zijn en samen in actie komen!
Geholpen door Dimitri en secretaresse Claire proberen ze van dit stort weer een plein te maken waar iedereen een plek heeft...
Net zoals zoals bij de vorige edities ging Ketnet opnieuw op zoek naar talent in Vlaanderen en lanceerde daarvoor eind mei een oproep op ketnet.be.
De zoektocht zal dit najaar te zien zijn op Ketnet.
De musical komt naar de zalen in het voorjaar van 2019.
12-07-2018 om 15:07
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
WERKING DATING-APP TINDER NIET ALTIJD EVEN DUIDELIJK
Online marketingplatform SEMrush heeft onderzoek gedaan naar welke vragen er over Tinder worden gesteld in Nederland.
Dit online datingplatform wordt door ongeveer 1.2 miljoen Nederlanders gebruikt.
Uit de analyse van het type vragen is gebleken dat veel Nederlanders echter kampen met nogal uiteenlopende vragen over Tinder.
Vooral het gebruik van Tinder is niet iedereen even duidelijk.
Ongeveer 1.900 keer per maand wordt op Google gevraagd: Hoe werkt Tinder?.
Dit zijn waarschijnlijk mensen die zich oriënteren op een dating-app en willen daarom weten hoe het eigenlijk werkt.
Opmerkelijker is misschien wel het aantal mensen dat zich afvraagt wat Tinder nu eigenlijk is; De vraag Wat is Tinder? wordt 880 keer per maand gevraagd aan Google in Nederland.
Hier kunnen we te maken hebben met ouders die zich afvragen waar hun jong volwassen kinderen het toch over hebben als ze praten over daten via Tinder.
Ook in de Engelse taal worden er in Nederland op Google veel vragen gesteld over Tinder.
Zo wordt ruim 390 keer per maand gevraagd: Who liked me on Tinder?.
Een andere vraag die gemiddeld 170 keer per maand wordt gevraagd is: How to start a conversation on Tinder?
Veel vragen gaan dus over het gebruik van Tinder. Wellicht kan het zo zijn dat de meeste vragen over deze populaire dating app worden gesteld door mensen die het nog niet gebruikt hebben.
Andere vragen die vaak gesteld werden:
How to see who like you on Tinder? gemiddeld 170 keer per maand
Is Tinder gratis? gemiddeld 110 keer per maand
Het onderzoek werd uitgevoerd tussen juni 2017- juni 2018 door online Marketingplatform SEMrush.
Het bedrijf is gespecialiseerd in online marketing en wordt gebruikt door vooraanstaande merken als Booking.com. Disney, HP en eBay.