Actualia en recensies van theatervoorstellingen, musicals, concerten, cd's, dvd's, strips & boeken
02-07-2018
NIEUW VLAAMS KUNSTENONDERZOEK BEVESTIGT DE POSITIE VAN ANTWERPEN ALS INTERNATIONALE SHOPPING HOOFDSTAD
In het nieuwe kunststedenonderzoek dat Vlaanderen liet uitvoeren, samen met de toeristische organisaties van Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven, Mechelen en Brussel, scoort Antwerpen uitermate sterk op vlak van shopping en beleving.
Verblijfstoeristen zijn niet alleen beduidend jonger dan in de andere kunststeden, ze komen meestal om te winkelen en ze koppelen dit bovendien vaker dan gemiddeld aan een gezellig restaurantbezoek, een concert of een evenement.
Deze bevindingen liggen volledig in lijn met de inspanningen die de stad Antwerpen de voorbije jaren geleverd heeft om Antwerpen op de kaart te zetten als internationale shoppingstad. Dankzij de lancering van de winkelzondagen sedert 2014 en de promotiecampagne Antwerpen is Open - waarbij zowel ingezet wordt op toeristen uit binnen- als buitenland - vinden meer en meer verblijfstoeristen hun weg naar onze winkelstad. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 67% van de toeristen tijdens hun verblijf in onze stad winkelen of een souvenir kopen, tegenover gemiddeld 45% in de andere kunststeden. En het blijft niet bij flaneren en windowshoppen: verblijfstoeristen in Antwerpen besteden gemiddeld 189 euro tijdens hun bezoek (per overnachting) en 68 euro daarvan geven ze uit aan winkelen.
De cijfers tonen ook aan dat shopping toerisme en culinair toerisme hand in hand gaan in onze stad. 60% van de Antwerpse verblijfstoeristen neemt immers deel aan een culinaire beleving of degustatie, of doet een gezellig café of terrasje aan. Verblijfstoeristen nemen ook vaak deel aan een evenement in Antwerpen of pikken makkelijk een concert mee. Naast winkelen en culinair genieten, staan ook kunst en cultuur hoog op de agenda bij onze bezoekers. Niet alleen het klassieke aanbod scoort goed, ook het hedendaagse culturele programma doet het uitstekend bij onze bezoekers. Deze bevindingen sluiten bovendien aan bij de typering van onze stad door verblijfstoeristen.
Als je bezoekers vraagt hoe ze de stad zouden omschrijven, dan krijg je voor Antwerpen heel opvallende antwoorden: fashionable, levendig, origineel, sfeervol, hip en divers. Deze uitgesproken typologie past perfect in het A-typische karakter van Antwerpen en sluit bovendien nauw aan bij onze toeristische doelgroep van meerwaardezoekers die we in Antwerpen graag verwelkomen. Dit zijn de eerder ervaren reizigers die van de platgetreden paden afwijken om op zoek te gaan naar een brede, maar tevens uitgediepte stedentrip ervaring. 87% van de verblijfstoeristen in Antwerpen reist dan ook niet in groep, maar verkiest om individueel of met twee te reizen.
De verblijfstoeristen geven hun verblijf in Antwerpen een gemiddelde tevredenheidsscore van 8,5 op 10, aldus schepen voor toerisme Koen Kennis. Dat is een mooie bekroning op onze vele inspanningen van de voorbije jaren om Antwerpen binnen te loodsen in de top van de Europese toeristische bestemmingen. En die inzet wordt nu beloond: zo werden we bijvoorbeeld onlangs opgenomen in Lonely Planets top tien van must-visit wereldsteden. Als dat niet straf is!
Meer info: https://www.toerismevlaanderen.be/kunststeden
02-07-2018 om 16:04
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
NIEUWE MAYA-FILM 'DE HONINGSPELEN' LOST EERSTE NAMEN!
Studio 100 lost vandaag de eerste namen van de nieuwe film Maya 2, de Honingspelen.
De stem van Maya wordt Free Souffriau en Thomas van Goethem kruipt opnieuw in de huid van Willy.
Nora Gharib, bekend van K3 zoekt K3 en Patser, neemt de stem van Violet voor haar rekening.
De allereerste Studio 100 animatiefilm rond Maya de Bij kreeg de award Beste Animatiefilm uit 2014 op het gala van de Beierse Filmprijzen.
Maya de Bij Eerste vlucht, gooide wereldwijd hoge ogen.
De film lokte hoge bezoekersaantallen en werd intussen al aan meer dan 120 landen verkocht.
Nora Gharib: Ik kijk er enorm naar uit om de stem van Violet in te spreken, een nieuw figuurtje! Violet is de leider van Tropolis, de rivaal van Maya in de Honingspelen. Ze lijkt heel meisjesachtig en lief, maar niets is minder waar !
Verhaal
Maya, het vrolijke en nieuwsgierige bijtje dat heel erg gesteld is op haar vrijheid, haar vriendje Willy en een hele hoop nieuwe insectenvriendjes zetten alles op alles om de eer van hun bijenkorf te verdedigen tijdens de jaarlijkse Honingspelen. Zij moeten het in verschillende proeven opnemen tegen het team van Violet. Als ze de spelen verliezen, moet de korf de volledige honingoogst van dat jaar afstaan aan de grote keizerin van Buzztropolis. Zal team Maya deze spelen kunnen winnen?
Op 19 december 2018 komt Maya 2, de Honingspelen in de Vlaamse bioscopen.
De film wordt in Vlaanderen verdeeld door Kinepolis Film Distribution.
Vandaag gaan de opnames van de nieuwe Ketnet-fictiereeks #LikeMe van start.
#LikeMe is een fictiereeks met een hoog musicalgehalte met bewerkingen van Vlaamse en Nederlandse klassiekers zoals Lichtjes van de Schelde van Bobbejaan Schoepen, 'Porselein' van Yasmine en 'Het is weer voorbij die mooie zomer' van Gerard Cox.
Deze verrassende muzikale reeks verbindt generaties: Ketnetters van nu kunnen kennismaken met de Nederlandstalige klassiekers uit de tijd van hun ouders.
Heel wat grote namen zoals Gunther Levi, Janine Bischops en Hugo Sigal stappen mee in dit vernieuwend muzikaal concept.
Net zoals Ketnet-series als Ghost Rockers, D5R en 4eVeR is deze reeks ook een eerste stap voor enkele beloftevolle acteertalenten.
#Likeme is een co-productie van Fabric Magic en Ketnet en zal te zien zijn in het voorjaar 2019.
Het verhaal
Caro en haar familie wonen in een dorpje in de Ardennen. Wanneer op een dag het noodlot toeslaat en de mama van Caro ziek wordt beslissen ze om te verhuizen naar de stad. Caro moet niet alleen verhuizen maar moet ook naar een nieuwe school. De overgang van een kleine community waar iedereen elkaar kent, naar een omgeving vol conflicten en een snoeiharde sociale hiërarchie.
De cast
Jeroen Van Dyck en Ann Van den Broeck de ouders van Caro
Janine Bischops - oma van Caro
Gunther Levi en Sven De Ridder de ouders van Vince
Hugo Sigal schooldirecteur Wolfs
Vincent Banic - meester Botty
Pommelien Thijs - Caro Timmers
Joey Kwan - Kiona Wen
Fransisco Schuster - Yemi Mwamba
Camille Dhont - Camille Van Beem
Maksim Stojanac - Vince Dubois
02-07-2018 om 15:58
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
THE TEENZ BRENGT SONG UIT VOOR BIOSCOOPFILM HOTEL TRANSSYLVANIÃ 3
De nieuwe hitsensatie The TeenZ brengt op 2 juli a.s. een nieuwe single uit, getiteld Hangen met Jou.
Dit is de tweede single van deze talentvolle groep tieners in samenwerking met Tjeerd Oosterhuis en Allan Eshuijs die in korte tijd Nederland veroveren.
Het nummer is speciaal geschreven voor de 3D-animatiefilm HOTEL TRANSSYLVANIË 3, die vanaf 18 juli a.s. in de bioscoop te zien is.
Het nummer Hangen met Jou zal tijdens de aftiteling van HOTEL TRANSSYLVANIË 3 te horen zijn en The Teenz zal tijdens de Nederlandse première op 15 juli a.s. in Pathè Arena Amsterdam optreden.
Vanaf maandag 2 juli a.s. is de single te downloaden en te streamen via o.a. Spotify, iTunes en Deezer. De videoclip van Hangen met Jou kan je bekijken op het Youtube-kanaal van The TeenZ en Universal Pictures.
Over The TeenZ De hitsensatie The TeenZ bestaat uit zeven talentvolle tieners, vijf meisjes en twee jongens, tussen de 14 en 18 jaar oud. Met hun eerste single 'Never Nooit Gaan' hebben ze zeven weken in de Kids Top 20 gestaan en de hitlijsten op iTunes gedomineerd. De single Hangen met Jou is hun tweede single en ze zijn druk bezig met meer nieuw materiaal. The TeenZ richten zich met hun muziek voornamelijk op tieners en via social media zijn al hun avonturen te volgen.
In de nieuwe 3D-animatiefilm HOTEL TRANSSYLVANIË 3 van Sony Pictures Animation reis je mee met onze favoriete monsterfamilie. Ze vieren vakantie aan boord van een luxe cruiseschip voor monsters. Drac kan eindelijk eens bijkomen van het drukke werk in zijn hotel. De familie doet mee aan alle leuke activiteiten aan boord en natuurlijk liggen ze ook volop in het maanlicht te luieren om een lekker bleek kleurtje te krijgen.
De droomvakantie mondt echter uit in een nachtmerrie als Mavis merkt dat Drac gevallen is voor de charmes van de mysterieuze cruisekapitein Ericka. Zij bewaart een geheim dat het einde kan betekenen voor alle monsters.
In de originele versie met de stemmen van o.a. Adam Sandler (Dracula), Andy Samberg (Johnny), Selena Gomez (Mavis), Kevin James (Frank), Fran Drescher (Eunice), Steve Buschemi (Wayne), Molly Shannon (Wanda), David Spade (Griffin), Keegan-Michael Key (Murray) en Mel Brooks (Vlad).
In de Nederlands gesproken versie met de stemmen van o.a. Charly Luske (Dracula), Liza Sips (Mavis), Ferry Doedens (Johnny), Tony Neef (Geert), Paul Groot (Van Helsing), Fernando Halman (Murray), Ilse Warringa (Kapitein Ericka), Tygo Gernandt (Gremlins), Arjan Ederveen (Vlad) en Jan Versteegh (Octopus).
Geregisseerd door Genndy Tartakovsky. Scenario door Genndy Tartakovsky en Michael McCullers.
HOTEL TRANSSYLVANIË 3 draait vanaf 18 juli in voorpremière, in de originele en Nederlands gesproken versie in 3D. www.facebook.com/hoteltnl www.hoteltranssylvanie.nl #HotelT3 #HotelTranssylvanie #HotelTranssylvanie3
Frustratie, gevloek en een topprestatie: zo laat zich het weekend van PK Carsport in de NASCAR Whelen Euro Series en het Belcar Endurance Championship samenvatten.
De balans na het ontzettend drukke weekend was niet uitsluitend positief, maar de finale boodschap is duidelijk: We geven niet op.
Ontzettend heet was het in Tours, en best mogelijk dat die hitte zijn invloed heeft gehad op de rijstijl van sommige rijders. Anthony Kumpen werd tijdens de zaterdagrace op het Franse Oval het slachtoffer van een onbesuisd manoeuvre van een concurrent, Kumpens weekend zat er meteen op.
Ik mag al blij zijn dat het niet erger is, aldus Kumpen, die een voetblessure opliep. Tijdens de zaterdagrace werd ik bij een herstart tot drie keer aangetikt door een concurrent, met als resultaat dat ik zowat frontaal de muur in knalde. Van 140 per uur naar nul, in een paar meter. Een zware schok, zoals dat heet. Het gevolg van een heel gevaarlijk manoeuvre dat voor rijders van ons niveau niet kan, laat dat duidelijk zijn.
Nochtans was het weekend goed begonnen voor Kumpen.
Tweede in de eerste halve finale, snelste tijd van het weekend goed voor de pole op zondag het liep uitstekend, licht de Hasselaar toe.
Tot die duw in de finalerace van zaterdag dus. De wagen was te zwaar vernield om op zondag te rijden, iets wat ik door mijn kwetsuur sowieso niet had gekund. Enige lichtpuntje: ik werd door het hoge aantal uitvallers toch nog geklasseerd en door de pole die ik dus nooit kon verzilveren pak ik nog wat punten. In de titelstrijd heb ik een klap gekregen, maar helemaal onmogelijk is het door de dubbele punten in Hockenheim en Zolder niet. We geven niet op.
Stienes Longin kwam aan de start met een vervangwagen, het gevolg van zijn zware crash in Brands Hatch enkele weken geleden. Maar iemand die dat niet wist, zou gedacht hebben dat de jonge Leuvenaar met zijn eigen bolide onderweg was, zo vlot liep het op zaterdag.
Mijn halve finale gewonnen, en dus een eerste startrij voor de finale, aldus Longin. Alleen zat ik dus aan de buitenkant, en is het van op die positie moeilijk plaatsen te houden of te winnen. Op een gegeven moment reed ik achtste, maar ik wist toch terug naar voor te vechten, om uiteindelijk als vierde te finishen. Net wel, net niet, dus. Maar een opsteker, dat wel.
Longin jr. was er op gebrand om die prestatie op zondag te verbeteren, maar wegens een probleem met de gaskabel op de vervangwagen moest hij de strijd voortijdig staken.
In Elite 2 kwam Guillaume Dumarey wegens de crash van Kumpen niet in actie ze delen dezelfde wagen Felipe Rabello legde beslag op een elfde en zevende plaats.
Podium in Belcar
De beste prestatie van PK Carsport dit weekend viel in de Belcar-race in Zolder.
Daar legden Bert Longin en Roger Grouwels met de Porsche van het team beslag op een derde plaats in hun GT-klasse. Longin duidelijk sneller kwam in de eindspurt minder dan een seconde te kort om de Porsche van Bouvy te kloppen.
Goed verdedigd van Fred, gaf Longin eerlijk toe. Ik ben er niet de man naar om hem dan van de baan te duwen. We verloren wat tijd met de gordels bij de laatste pitstop, anders had er allicht meer ingezeten. Roger Grouwels reed trouwens uitstekend. We hebben spektakel geleverd, én een goede set-up voor de 24 Uur van Zolder gevonden, én stonden op het podium. Een topweekend, heet dat in mijn boeken.
02-07-2018 om 15:49
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
DE SINKSENFOOR KRIJGT DEZE ZOMER EEN WARME THUIS IN HET FAKKELTHEATER
Op 1 juli ging DE SINKSENFOOR, de nieuwste productie van Het Achterland, in première in de Rode Zaal van het Fakkeltheater.
Acteurs Carry Goossens, Linda De Ridder, Luc Caals, Danni Heylen, Anne Van Opstal, Brent Pannier en Timo Descamps werden aangemoedigd door heel wat genodigden op deze première.
Iedereen heeft wel stiekem een beetje heimwee naar de kermis uit zijn kindertijd en deze sfeer en nostalgie had regisseur Jeroen Maes mooi weten te vatten in deze voorstelling.
"De Sinksenfoor" staat tot en met 19 augustus op de affiche van de Rode Zaal van het Fakkeltheater te Antwerpen.
HET WORDT OPNIEUW EEN WARME, "FEEL GOOD"- ZOMER IN HET ANTWERPSE FAKKELTHEATER
Het Achterland presenteert zich met "De Sinksenfoor", voor het derde jaar op rij, als hét productiehuis dat originele, Antwerpse, zomerse komedies maakt voor een breed publiek.
"Viva Minerva" en "Café Beveren" waren telkens een schot in de roos.
Het authentieke, Antwerpse, warmhartige karakter gekruid met een snufje nostalgie in combinatie met een topcast en een schitterend regisseur-scenarist werden meteen dé signatuur van dit jonge, ambitieuze productiehuis.
Ook dit jaar zal het publiek kunnen intekenen op een heerlijke dinner formule op zondag.
"De Sinksenfoor" is te zien tot en met 19 augustus in de Rode Zaal van het Fakkeltheater.
DE SINKSENFOOR - EEN WARE ROLLER-COASTER LOVE-STORY
In De Sinksenfoor maken we kennis met enkele gedreven forains. Zo is er onze top-entertainer Firmin, die zijn paardenkoers op geheel eigen wijze van commentaar voorziet. Zijn vrouw Vivianne waakt, als een volleerde moederkloek, over haar eendjes in de Duck Race. En bij Suzy vind je de beste oliebollen van t stad. Jakke jaagt u de stuipen op het lijf in zijn spookkot Scary factory, indien hij goed personeel vindt echter, want keer op keer geven zijn levende zombies er namelijk de brui aan. Tot we kennis maken met Bram, een ietwat verlegen jongeman maar, gebeten door de foormicrobe. Jakke koestert nieuwe hoop, maar die is van korte duur, ook Bram wil het na een korte sessie reeds opgeven. De verschijning van de beeldschone Anita - dochter van Firmin en Vivianne - doet hem op slag van gedachten veranderen. Dat Anita echter voorbestemd is voor Ronny de zoon van Jakke - , is dan weer een domper voor Bram, zeker als blijkt dat Ronny nogal een kort lontje heeft en op de koop toe eigenaar is van een schietkraam. Een explosieve situatie dus die elk moment kan ontploffen en voor vuurwerk zorgt - iets wat op de Sinksenfoor niet misstaat, natuurlijk. De Sinksenfoor belooft een ware rollercoaster love-story te worden. We nemen u mee in een roetsjbaan vol humor, heerlijk herkenbare personages en verrassende wendingen. Allez allez, roulez roulez! Regardez cest gagné!
PRAKTISCHE INFO - DE SINKSENFOOR
DE SINKSENFOOR is een productie van vzw Het Achterland
http://hetachterland.be/producties/de-sinksenfoor
Script & Regie: Jeroen Maes
Cast : Linda De Ridder, Carry Goossens, Luc Caals, Danni Heylen, Timo Descamps, Brent Pannier en Anne Van Opstal.
"De Sinksenfoor" speelt tot en met 19 augustus 2018 in het Fakkeltheater.
(vrijdag, zaterdag om 20u30 en zondag om 15u00)
(opties op donderdag om 20u30 en zaterdag om 15u00)
Fakkeltheater (Rode Zaal), Antwerpen
TICKETS
op www.fakkeltheater.be of via 070 246 036
02-07-2018 om 15:46
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
BERT LONGIN EN PHIL BASTIAENS VERDELEN EERSTE WINT FORD FIESTA SPRINT CUP BELGIUM
De première van de Ford Fiesta Sprint Cup België is een feit en dus zijn ook de eerste winnaars bekend.
Phil Bastiaans mag dan wel een Nederlander zijn, hij ging aan de haal met de eerste zege in de geschiedenis van deze gloednieuwe merkencup.
Maar Bert Longin hield de Belgische eer hoog en schreef de tweede race van het weekend op zijn naam.
FordStore Feyaerts won zodoende tweemaal het Ford Dealer Team Championship.
Race 1: Bastiaans opent de debatten
De eerste race toonde meteen waarom merkencups bij het publiek zo geliefd zijn.
Thibault Parmentier erfde, als tiende na de chronoritten, de polepositie, maar de rookie diende bij de start een aantal concurrenten meteen voor te laten.
Jens Verbesselt reed naar de eerste plek, op de hielen gezeten door Romain Degeer en de latere winnaar Phil Bastiaans. Na een korte interventie van de safety car kon de Nederlander de eerste plek opeisen, een plaats die hij niet meer zou afstaan.
Achter Bastiaans ontspon zich een prachtig gevecht om de ereplaatsen, tussen Jens Verbesselt, Bert Longin, de broers Ayrton hij zou het punt van de snelste ronde opeisen - en Yannick Redant en pechvogel Martin Leburton die in de slotfase van de baan zou gaan.
Uiteindelijk was het Bert Longin, als perfecte invaller voor zijn zoon Stienes, die tweede werd, voor Jens Verbesselt en Ayrton en Yannick Redant.
Romain Degeer tikte als zesde aan en Philippe Huart sloot het rijtje achtervolgers af.
Verder in de top 10 volgden Kenny Herremans, Thibault Parmentier en Ronald Bezuur.
De garage Feyaerts uit Haacht won, dankzij Bert Longin de Dealer Cup in de eerste race van het weekend.
Race 2: Bert Longin bewijst zijn kunnen
De tweede wedstrijd, met de startorde volgens de kwalificaties, zag een goede start van Bert Longin, die de eerste plaats tot op de meet zou vasthouden, al bleef Phil Bastiaans wel aandringen.
Het verschil op de meet bedroeg amper een halve seconde, na 25 minuten intense autosport.
Bastiaans zou in die strijd ook het puntje voor de snelste rondetijd meepikken en zo leider in het kampioenschap worden.
Longin bezorgde FordStore Feyaerts meteen de tweede opeenvolgende zege in het Ford Dealer Team Championship.
Ook de strijd voor de derde plek was stevig, met een jong trio bestaande uit Ayrton Redant, Martin Leburton en Yannick Redant.
De jonge Oost-Vlaming Ayrton Redant bewees zijn goede vorm en schreef het eerste podium van het seizoen op zijn naam. Philippe Huart volgde op zes, voor Kenny Herremans en Thibault Parmentier.
De snelle dames Kata Bozo en Hanne Terium maakten de top 10 van deze tweede afspraak van het weekend volledig.
Op 11 augustus, in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder, volgen de derde en vierde race van het seizoen.
02-07-2018 om 15:39
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
'WIJ' KOMT OP 26/9 uit IN DE BIOSCOOP
WIJ gaat over acht tieners die tijdens een hete zomer in een Belgisch-Nederlands grensdorpje op zoek gaan naar seks en spanning om de verveling te doorbreken.
Hun aanvankelijk lichtvoetige spelletjes veranderen al snel in professioneel verkochte pornofilmpjes, prostitutie en chantage, en komen abrupt tot een halt wanneer er iets gruwelijks misgaat.
'WIJ' is de eerste langspeelfilm van Rene Eller, die eerder o.a. videoclips maakte voor Boy George, Die Toten Hosen en Zinoba, met in de hoofdrollen o.a. Tijmen Govaerts, Aimé Claeys, Salome van Grunsven en Laura Drosopoulos maar ook Tom Van Bauwel, Axel Daeseleire, Pieter Embrechts, Joke Devynck, Barbara Sarafian, Michael Pas en Dominique Van Malder hebben een kleinere rol. In de Nederlandse cast vinden we o.a. Pauline Casteleyn, Friso van der Werf, Lieselot Siddiki, Gaia Cozijn en Maxime Jacobs.
De film is een Nederlands/Belgische coproductie van Pragma Pictures & A Team Productions, en kwam tot stand met de steun van het Nederlands Filmfonds (NFF), CoBo, het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) en Vice Benelux.
"WIJ" ging eerder dit jaar in wereldpremière op het filmfestival van Rotterdam en werd inmiddels al aan een 10-tal landen verkocht.
02-07-2018 om 15:29
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
CPEX BRENGT EIGEN WK-LIED UIT!
Vanavond spelen de Rode Duivels en daar kan een echt WK lied van The Clement Peerens Explosition niet aan ontbreken.
De legendarische The Clement Peerens Explosition komt op 27 september eindelijk nog eens naar Brussel.
"Iedereen leeft zogezegd mee met de Rooi Duvels. Maar medeleven is nog wel wat meer dan u belachelijk maken met een pruik en panties over de buitenspiegels. Het meesterwerk 'Een Droevig Lot' toont wat écht meevoelen is."
Het tumultueuze trio heeft een reusachtig repertoire aan huiveringwekkende hits, waarin elke menselijke emotie aan bod komt. Dat gaat van klassiekers als het psychologisch doordachteVinde gij mijn gatover het maatschappijkritische Boecht van Dunaldy via lovesongs als Zagen tot hedendaagse meesterwerken als Boormachien en Gitaren, yeti en salaad!
Talrijk zijn de getuigenissen van concertgangers die na anderhalf uur CPeX als betere mensen huiswaarts keerden: velen hervonden hun mentale evenwicht, de bloeddoorstroming werd drastisch beter en verbijsterend hoog aantal kwaaie ziekten verdween op haast miraculeuze wijze.
Het trio bestaat uit de meesterlijke zanger en poëet Clement Peerens, de wild wervelende bassist Aertbeliën Sylvain en betoverende drumdiva Lady Dave.
Fans uit omliggende dorpen zijn ook welkom.
02-07-2018 om 15:27
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
OOK LEERLINGEN SECUNDAIR KUNNEN ZICH INSCHRIJVEN OP UANTWERPEN
De examens zijn nog maar net achter de rug, Rock Werchter laat nog enkele dagen op zich wachten, maar UAntwerpen én heel wat nieuwe studenten denken reeds aan het komende academiejaar.
Op maandag 2 juli verwelkomt rector Herman Van Goethem de eerste inschrijvers.
Voor het eerst kunnen ook uitblinkende leerlingen uit het secundair onderwijs zich inschrijven: voor hen ontwikkelde de universiteit een honoursprogramma.
De inschrijvingen op de Universiteit Antwerpen starten traditioneel begin juli. Op de eerste inschrijvingsdag melden zich al even traditioneel vele nieuwe studenten, die zonet hun diploma secundair onderwijs behaald hebben. De eerste vertegenwoordigers van de lichting 2018-19 zullen maandagochtend 2 juli om 9 uur verwelkomd worden door rector Herman Van Goethem.
Het opleidingsaanbod ziet er volgend academiejaar lichtjes anders uit. De master in de chemie wordt bijvoorbeeld een Engelstalige Master of Chemistry. Daarnaast wordt er vooral ingezet op nieuwe schakelprogrammas. Studenten die eerst een bachelor behaalden op een hogeschool, kunnen zich na het succesvol volgen van een schakelprogramma inschrijven voor een master aan de universiteit. Dat zal op UAntwerpen in de toekomst ook kunnen voor maritieme wetenschappen, taal- en letterkunde: Duits en Spaans, architectuur en productontwikkeling. Bij communicatiewetenschappen, Political Science en sociologie komt er een tweede, omvangrijker schakelprogramma waarin je vanuit elke professionele bachelor kan instromen.
Aanpak op maat
Helemaal nieuw is het honoursprogramma voor uitblinkende leerlingen uit het laatste jaar secundair onderwijs. Vanuit de scholen krijgen we geregeld de vraag of hun sterkste leerlingen een vak op de universiteit kunnen volgen, vertelt Ann De Schepper, vicerector Onderwijs. De Vlaamse codex voor het hoger onderwijs biedt laatstejaars de mogelijkheid om zich voor maximaal tien studiepunten in te schrijven aan een universiteit.
UAntwerpen werkte een aanpak op maat uit, met 23 opleidingsonderdelen uit verscheidene studiegebieden. Een laatstejaarsleerling kan zich voor één vak inschrijven (goed voor drie of vier credits), maar uitsluitend met een aanbevelingsbrief van de klassenraad en met schriftelijke toestemming van de ouders als de leerling nog minderjarig is. Het honoursaanbod kost 54,40 euro.
02-07-2018 om 15:23
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
30-06-2018
EERSTE STAP NAAR EEN NIEUWE TOEKOMST VOOR OPERA GENT GEZET
De stad Gent en de Vlaamse overheid gaan op zoek naar een ontwerpteam om een masterplan te ontwikkelen voor Opera Gent. Nu de open oproep van de Vlaamse Bouwmeester hiervoor werd bekendgemaakt, is dit een eerste stap naar een nieuwe toekomst voor het Gentse operagebouw.
Opera Gent - het gebouw dateert uit 1840 en werd in 1993 deels gerestaureerd - is al langer toe aan een grondige restauratie. Zowel de theaterzaal, de backstage, de salons als de kantoren en werkruimtes voor het personeel zijn uitgeleefd en voldoen niet meer aan de huidige opvattingen om muziektheater anno nu te maken voor een veeleisend publiek.
Vandaag heeft de Vlaamse Regering de open oproep van de Vlaamse Bouwmeester omtrent Opera Gent bekrachtigd. Dit betekent dat er nu op zoek kan gegaan worden naar een ontwerpteam dat een sterk masterplan kan ontwikkelen. Dit is een eerste stap in een kwalitatieve selectieprocedure om uiteindelijk tot één team te komen dat het project kan aanvatten.
Voor een datum van de start van de renovatie, laat staan een oplevering is het dus nog te vroeg.
De Vlaamse Overheid en de stad Gent voorzien als geraamd investeringsbudget voor de uiteindelijke realisatie een bedrag tussen 60.000.000 en 75.000.000 euro excl. erelonen en btw.
Het masterplan moet een visie ontwikkelen voor de operasite en het voormalige bijgebouw van Justitie aan het Koophandelsplein - de kant van Café Théatre.
De historische waardevolle delen van het gebouw zullen gerestaureerd worden, zoals de unieke enfilade met de foyer, de Redoute-zaal en de neo-barokke Lully-zaal. Maar ook de functie van het Gentse operagebouw zal veranderen van een huis waar enkel opera en ballet getoond wordt tot een muziek- en podiumkunstencentrum dat gebruikt kan worden door verschillende producenten van onder andere muziektheater.
Opera Ballet Vlaanderen zal uiteraard met zijn producties aanwezig blijven in Gent, maar tegelijkertijd zal de toekomstige site tegemoet komen aan de vraag om het gebouw meer open te gooien en om andere gezelschappen meer kans te geven om er op te treden.
Zo wordt de toekomstige Gentse opera opnieuw het muzikale hart van de muziekstad Gent.
Geert Bourgeois, Minister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed: Deze oproep moet leiden tot een masterplan voor Opera Gent met een dubbel doel: Een grondige restauratie en een multifunctionele bestemming als muziek-en podium kunstencentrum. Een pittige uitdaging voor de volgende regeerperiode.
Sven Gatz, Vlaams Minister van Cultuur: We hebben deze regeerperiode al een flinke inhaalbeweging kunnen maken in de investeringen in culturele infrastructuur. Met de oproep naar kandidaat-ontwerpers voor een masterplan beginnen we het verhaal te schrijven voor een nieuwe Opera in Gent.
Annelies Storms, Gentse schepen van Cultuur, Toerisme & Evenementen: We willen de 180-jarige oude dame die opera in Gent is opnieuw laten stralen, niet alleen voor opera en ballet maar ook voor alle operabezoekers, passanten en toeristen. De renovatie en restauratie moet het mogelijk maken om de opera ook te laten gebruiken door andere Gentse spelers zoals CdelaB, LOD, Collegium Vocale Gent, Gent Festival van Vlaanderen, en vele anderen. We zijn dan ook zeer tevreden met de open oproep.
Christophe Peeters, Gentse schepen van Financiën, Feesten, Middenstand en Innovatie: De Vlaamse Regering en de Stad Gent kiezen met deze open oproep resoluut voor de renovatie van een van de meest markante gebouwen in Gent, en tegelijk ook voor een nieuwe inhoudelijke en artistieke invulling. Deze gedeelde ambitie zal de Gentse Opera de komende jaren weer in volle glorie laten schitteren als tempel voor cultuur en erfgoed
Leo Van Broeck, Vlaamse Bouwmeester: Elk gebouw zit in een proces van permanente verandering. De grote uitdaging is het begeleiden en het optillen van het erfgoed naar een hoger ambitieniveau.
André Gantman, voorzitter Raad van Bestuur Kunsthuis Opera Vlaanderen Ballet Vlaanderen: We geven Gent opnieuw een operahuis waar het terecht trots op kan zijn. We zullen in de toekomst in optimale omstandigheden producties kunnen tonen aan een publiek dat er in optimale omstandigheden van zal kunnen genieten.
Bart van der Roost, CEO Kunsthuis Opera Vlaanderen Ballet Vlaanderen: Wij zijn blij en dankbaar dat Vlaanderen en Gent hun schouders onder dit dossier zetten en dat we eindelijk van start kunnen gaan. We staan aan het begin van een heel nieuwe visie op de operasite. Te vaak zien voorbijgangers alleen maar gesloten deuren en donkere ramen hoewel er wel degelijk hard gewerkt wordt in dit huis. Met het nieuwe gebouw kunnen we de deuren opengooien. Andere muziektheatergezelschappen zullen meer en vaker welkom zijn en ook de salons zullen beter geëxploiteerd kunnen worden. Zal de Gentse opera en balletliefhebber in de toekomst iets te kort komen? Zeker niet. Gent blijft een stad waar ons hart voor klopt.
30-06-2018 om 16:15
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
JANINE BISCHOPS & LINDA DE RIDDER TREKKEN DOOR VLAANDEREN MET EIGENTIJDSE PERSONALITY SHOW 'BISCHOPS EN DE RIDDER'
Met de zomervakantie voor de deur lanceert producent Theatertainment nog een bijzonder straf humoristisch duo in het komende theaterseizoen.
Janine Bischops en Linda De Ridder schitteren vanaf dit najaar in hun eigen personality show "Bischops & De Ridder".
Janine & Linda brengen met "Bischops & De Ridder" een krachtige voorstelling: 99 % onvervalst grappig, herkenbaar gênant en 1 % rauwe waarheid die het publiek tussen de lachtranen door ook even doet slikken.
De regie is in handen van komediespecialist Dirk Lavrysen.
Vanaf september gaan deze dames samen het pad op door heel Vlaanderen.
Binnenkort worden ook data bekend gemaakt voor 2019.
Eindelijk zijn deze twee leading ladies samen op één podium te zien in hun eigen komische show.
MATCH MADE IN HEAVEN
Janine Bischops was vorig seizoen nog te zien in "Het Laatste Woord", samen met Linda De Ridder gaat ze nu nog een stapje verder in "Bischops & De Ridder".
Regisseur Dirk Lavrysen spreekt alvast graag van "een match made in heaven".
"Dit is niet louter een sketchesshow, een komische conference, grappige dialoog, monoloog of stand-up act, het is een mix van dat alles. Dat maakt deze voorstelling uniek en vooral vernieuwend. Janine en Linda laten zien dat melancholie en humor wel héél dicht bij elkaar kunnen liggen. Ik kijk er al naar uit om met deze twee komische natuurkrachten samen aan de slag te gaan. Het wordt heel bijzonder".
BISCHOPS & DE RIDDER
Bischops & De Ridder put voor haar voorstelling uit het rijke repertoire van de Brugse comédienne Jacqueline Compernolle. Jacqueline is ondertussen bijna 90 en treedt niet meer op. Ze laat ons wel een schat aan teksten en sketches na. Deze teksten vormden de basis voor deze voorstelling. Dirk Van Vooren heeft het materiaal vakkundig bewerkt en aangepast voor een breed, Vlaams publiek.
PRAKTISCHE INFO - BISCHOPS & DE RIDDER
Info & tickets www.theatertainment.be of 070/691.002* max 0,30 /min
Tickets vanaf 18
Op tour in Vlaanderen vanaf 09 september 2018.
Binnenkort nog meer data in 2019.
Met: Janine Bischops en Linda De Ridder
Regie: Dirk Lavrysen
Teksten: Jacqueline Compernolle
Bewerking: Dirk Van Vooren
Producent: Theatertainment
30-06-2018 om 16:05
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
Als voorsmaakje van zijn EP, die deze woensdag verschijnt bij Eigen Makelij, lost Pasi vandaag de track Roots.
Zijn naam kreeg Pasi van zijn oma in Congo, waar hij in 1985 geboren werd.
Pas enkele jaren later, toen hij naar België kwam, werd dat Kim Nzita Vangu.
In zijn nieuwe nummer "Roots" vertelt hij het verhaal van die overgang en reflecteert hij samen met Innocent Alberto over de pijnlijke afstand tussen familie, over verschillend generaties en continenten.
De muziek werd verzorgd door Beatgrinders en Cloos.
De video is een collage van beelden die Pasi hebben gevormd tot de persoon en artiest die hij nu is.
"Gimlach", het debuut van Pasi, is vanaf woensdag 4 juli beschikbaar op alle gangbare platformen.
Op vrijdag 5 oktober 2018 stelt hij het debuutalbum live voor in Trix.
Voor het eerst in elf jaar zal een van de beste Nederlandstalige bands het clubcircuit in duiken.
Na vele succesvolle tournees langs de grootste Nederlandse theaterzalen zijn nu eindelijk de poppodia aan de beurt.
In februari 2019 start hun allereerste clubtour!
In 2007 maakte Nederland voor het eerst kennis met de 3JS toen zij hun debuutalbum Watermensen uitbrachten.
In de jaren die volgden bracht de band nóg negen studioalbums uit waarvan er vier de gouden status behaalden.
Naast hun onafgebroken aanwezigheid op de radio, kennen we de Jees natuurlijk van tv-programmas als De Zomer Voorbij, De Beste Zangers van Nederland en hun muzikale bijdrages aan programmas als DWDD.
In 2008 zetten de 3JS hun eerste voorzichtige stappen op de planken van het theater. Met hun folky sound en hun poëtische teksten werden ze daar gelijk warm ontvangen. Ze vulden de band aan met 4 ervaren topmusici en werden zo een 7-koppige band die alle muziekstijlen beheersen.
De kennis en ervaring die werd opgedaan door het jarenlang spelen kwam uiteindelijk samen in het repertoire van 3JS. Wat begon met een op akoestische instrumenten gebaseerde folksound is uitgegroeid tot een geheel eigen pop/rock sound met als belangrijke kenmerken de Nederlandse taal en de onmiskenbare stem van zanger Jan Dulles.
Tien jaar en honderden shows later zijn de 3JS in de theaterwereld niet meer weg te denken maar nog nooit eerder deed deze band, die in één adem genoemd mag worden met Bløf, De Dijk, Guus Meeuwis en Marco Borsato, een clubtour langs de Nederlandse Poppodia.
Komt dat zien!!!!
30-06-2018 om 16:00
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
EXPO BELICHT LEVEN VAN BURUNDESE MIGRANTEN
Conflict in Burundi, in woord en beeld, over grenzen en generaties heen. Dat exposeert het Instituut voor Ontwikkelingsbeleid en -beheer van de Universiteit Antwerpen in Traces of Conflict, op donderdag 5 en vrijdag 6 juli 2018.
Burundi kent een lange geschiedenis van gewapend conflict. Dat laat sporen na, ook op hen die het thuisland ontsnappen en over landsgrenzen heen. Zelfs jongeren die nooit in Burundi gewoond hebben, die in België of Nederland geboren en getogen zijn, dragen de sporen van het thuisland. Fotografe Marieke Maagdenberg en antropologe Lidewyde Berckmoes verzamelden beelden en verhalen over hoe het thuisland een rol speelt in het leven van Burundese migranten in België en Nederland.
De tentoonstelling kadert in de conferentie Governance, Peace and Development in Burundi, waar onderzoekers uit verschillende disciplines van de sociale wetenschappen hun academisch onderzoek rond Burundi aan elkaar voorstellen. Een interessante spreker is onder anderen Jean-Louis Nahimana, voorzitter van de Waarheids- en Verzoeningscommissie van Burundi.
De conferentie wordt georganiseerd door het Great Lakes of Africa Centre, een onderzoeksplatform van het Instituut voor Ontwikkelingsbeleid en -beheer (IOB) aan de Universiteit Antwerpen.
De expo is vrij toegankelijk tijdens de duur van het congres, donderdag 5 en vrijdag 6 juli.
Het stond in de sterren geschreven: Familie gaat de zomer in met een plotwending van formaat.
Stak Véronique haar halfzus Amélie in koelen bloede neer? Dat is alvast wat de slotscène van de spannende seizoensfinale doet vermoeden. Daarin ontwaakt een bebloede Véronique naast het lichaam van de neergestoken Amélie. Het beeld waarmee de honderdduizenden fans de zomer ingaan. En wat met Stan, Emma en Milou? Overleven zij het seizoensslot?
Het moest een mooi moment onder halfzussen worden: de jarige Amélie (Erika Van Tielen) die Véronique (Sandrine André) uitnodigde om samen het glas te heffen. Na de ene cocktail volgde de andere, waardoor de dames meer dan beschonken terug thuiskwamen. Daar sloeg de sfeer om en gooide een discussie een domper op de feestvreugde. Een discussie die de stoppen bij Véronique deed doorslaan? Zij heeft er alleszins het raden naar wanneer ze compleet van de wereld ontwaakt naast het levenloze lichaam van Amélie
Ook de wraakactie van Stan (Kristof Verhassel) zorgde voor actie. Net wanneer hij zich bij de politie wilde aangeven voor de aanrijding van Hanne (Margot Hallemans), komt het tot een gevecht met Maarten (Michael Vroemans). Evy (Marianne Devriese) overmeesterde Stans wapen en schoot hem noodgedwongen neer. Hoe erg is Stan eraan toe?
Emma (Bab Buelens) toonde in de seizoensfinale dat ze tot het uiterste wil gaan om haar dochters Mila en Milou bij zich te houden. Daar had ze zelfs een ontvoering voor over. Haar picknick met de meisjes eindigde echter in een drama. Emma ontwaakte achter het stuur van haar wagen, met op de achterbank een slapende Mila en een verdwenen Milou. Haar knuffelbeer dreef langs de oever van het water, maar van het meisje was geen spoor. Nadat Emma in paniek het water in dook, kwam ook zij niet meer bovendrijven. Wat is er met Milou gebeurd? En valt er met Emma nog een vierde slachtoffer in de seizoensfinale? Vragen waar de Familie-kijkers in het najaar de antwoorden op krijgen.
ZJEF EN RUDI GEVEN DE AFTRAP VAN TOUR DE ZJEF
Meteen na de seizoensfinale geeft Zjef (Jan Van den Bosch) de aftrap van de nieuwe webreeks Tour De Zjef. Daarin neemt hij iedereen mee op een roadtrip waarin liefde, romantiek en warme familiebanden centraal staan. Zjef trekt er niet alleen op uit. Hij laat zich vergezellen door Rudi (Werner De Smedt), met wie hij vorig jaar in het huwelijksbootje stapte. Ook Lotte Stevens, Frank Hoelen en Bob De Moor, die in Familie te zien is als Zjefs vader Pierre, vertolken een gastrol. En dan is er nog de verrassende verschijning van Reinhilde Decleir, die voor het eerst met een gastrol in de reeks te zien is. Tour De Zjef telt 35 korte afleveringen, die de hele zomer lang om 20.00 uur online te bekijken zijn. De eerste dubbelaflevering is vanaf nu beschikbaar via vtm.be en de VTM-app.
30-06-2018 om 15:45
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
DE PERSGROEP PUBLISHING EN MEDIALAAN NEMEN UITGEVERIJ CASCADE OVER
De Persgroep Publishing en MEDIALAAN, die vanaf 2019 een nieuw mediabedrijf zullen vormen, hebben een overeenkomst bereikt met het Nederlandse mediabedrijf Audax om zijn Belgische uitgeverij Cascade over te nemen.
Cascade geeft een aantal tijdschriften uit, zoals het weekblad Primo, het maandblad EOS, het wielermagazine Bahamontes, het magazine Motoren en Toerisme en het meidenblad For Girls Only.
De uitgeverij telt 26 medewerkers die mee overgaan naar dPP en MEDIALAAN.
Erwin Deckers, CEO de Persgroep Publishing/MEDIALAAN a.i.:De titels van Cascade zijn een hele mooie aanvulling op ons magazineportfolio. Samen met Koen De Buck en Kristine Ooms die Cascade leiden, zullen we bekijken hoe we de integratie in onze onderneming kunnen inrichten om de titels optimale toekomstkansen te bieden. Op korte termijn blijven ze de onderneming verder aansturen vanuit de huidige kantoren in Antwerpen.
Hubert De Leeuw, CEO van Audax (het moederbedrijf van Uitgeverij Cascade): Audax heeft een excellente relatie met De Persgroep, die al vele jaren teruggaat. Het is mijn overtuiging dat het de juiste thuis is voor de tijdschriften van Cascade. Ik ben de medewerkers dankbaar voor de jarenlange prettige samenwerking en wens hen het allerbeste toe voor de toekomst.
30-06-2018 om 15:42
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
VLAAMSE FESTIVALS INVESTEREN SAMEN IN MEER DUURZAAMHEID
Bij steeds meer festivals staat duurzaamheid hoog op de agenda. 10 Vlaamse festivals nemen nu het voortouw. Ze investeren samen in de aankoop van watertaps voor het schenken van gekoeld kraanwater. Door het gebruik van deze watertaps in plaats van verpakt flessenwater willen de festivals hun afvalberg gevoelig verkleinen. Ook op het aantal transportkilometers en de benodigde energie voor koeling wordt op die manier bespaard. Het is de eerste keer in de geschiedenis dat festivals met een dergelijke substantiële investering (van 40.000 euro) samenwerken. Binnen de 10 deelnemende festivals zien we zowel grote als kleinere festivals, stadsfestivals en een theaterfestival. De initiatiefnemers hopen met dit pilootproject ook andere festivals te inspireren.
Een klein jaar geleden staken, onder impuls van Sfinks Mixed, enkele andere Vlaamse Festivals en OVAM de koppen bij elkaar om na te denken over concrete samenwerkingen rond de verduurzaming van hun werking. Er werden verschillende projectvoorstellen onderzocht en afgetoetst, rond afvalverwerking-en preventie, energieverbruik en mobiliteit. Allerlei ideeën, zoals een samenaankoop van composttoiletten of herbruikbare bekers, een onderzoek rond zonnepanelen en groene stroom passeerden de revue. Uiteindelijk werd het project water weerhouden, een project dat zowel op gebied van afvalpreventie, energieverbruik en transportkilometers een invloed zal hebben op de ecologische voetafdruk van de festivals.
Afvalberg Uitgangspunt van het project is zeer eenvoudig: het publiek en de medewerkers van festivals drinken enorme hoeveelheden water, en dat water wordt verpakt in (meestal) plastic flesjes. Wat rest nadien is een enorme berg afval. Bovendien moeten al deze flesjes ook nog eens vervoerd en gekoeld worden. Al dit afval en een groot deel van de verbruikte energie kan worden vermeden door leidingwater als drinkwater te gebruiken. Om dit op een kwalitatieve manier te serveren zijn degelijke watertaps nodig. Daarin wordt het water gekoeld en indien gewenst worden bubbels toegevoegd: de waterleiding als bron van spuitwater. Voeg daar nog herbruikbare bekers of drinkflessen aan toe en je hebt een afvalvrije en energie-arme watervoorziening voor je medewerkers en publiek.
30 Watertaps Onder het motto samen sterk werd berekend dat een gezamenlijke investering in de aankoop van watertaps haalbaar was, mits er 10 festivals mee intekenden. Deze werden vrij snel gevonden, en wat opvalt is de grote variatie binnen deze festivals: Zowel kleinere en middelgrote (stads-)festivals (SuperVliegSuperMouche, Boomtown, Boterhammen in Het Park en Feeërieën, Paradise City, Manifiesta), vaste waarden als Dranouter en Sfinks, een theaterfestival (Theater aan Zee) als dance-festivals (Cirque Magique, Tomorrowland) investeerden mee in dit project. In totaal zullen 30 watertaps worden ingezet om de 10 festivals van drinkwater te voorzien. Bij sommige festivals zullen de watertaps voorlopig enkel gebruikt worden voor medewerkers en backstage, bij een aantal festivals ook aan de publieksbars. Voor de medewerkers wordt gewerkt met herbruikbare flessen. Op een aantal festivals wordt daarvoor samengewerkt met Dopper. Dit Nederlandse bedrijf stelt zich als doel om het gebruik van wegwerpflessen zoveel mogelijk de wereld uit te helpen, en voelt zich dan ook sterk aangesproken door dit projec
Coöperatieve investering In totaal gaat het over een investering van 40.000 euro. Het is de eerste keer in de geschiedenis dat Vlaamse festivals een dergelijke collectieve financiële inspanning leveren. De investering gebeurde via de aankoop van een aandelenpakket van CVBA De Leiding, de pas opgerichte sociale coöperatieve onderneming die de verderzetting is van het BoomBar-project van Boomtown Festival. De Leiding heeft als doel om oplossingen aan te bieden voor duurzame drankvoorziening op evenementen en in Horeca, en is blij om vanaf nu ook 10 duurzame festivals als aandeelhouder aan boord te hebben.
Impact: meten is weten Volgens een eerste ruwe schatting zal door de watertaps meer dan 20.000 liter water worden getapt, en zullen dus meer dan 80.000 wegwerpflesjes worden vermeden. Daarnaast wordt ook heel wat transport en koeling van water vermeden. Om de juiste impact te weten, worden alle watertaps uitgerust met een slimme teller, die het aantal getapte liters nauwkeurig en realtime zal rapporteren. Na de zomer zal de effectieve impact van deze actie dan ook volledig te becijferen zijn.
Inspiratie voor samenwerking en duurzaamheid De deelnemende festivals willen met dit project een nieuwe stap zetten naar de verkleining van hun voetafdruk, maar hopen hiermee zeker ook medewerkers, bezoekers en ook organisatoren van andere festivals en evenementen aan te zetten tot duurzame actie. Een festival is voor hen geen eiland (en al zeker geen afval-eiland), maar een plaats waar mensen geïnspireerd kunnen raken om innovatieve en duurzame oplossingen te leren kennen. Dit project is dan ook een langetermijn engagement om ook de komende jaren te blijven samenwerken rond duurzaamheid.
30-06-2018 om 15:38
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
29-06-2018
ANTWERPEN PRESENTEERT MONUMENTALE ALTAARSTUKKEN VAN JAN FABRE IN AMUZ
Antwerps kunstenaar Jan Fabre maakt ter gelegenheid van het culturele stadsfestival Antwerpen Barok 2018.
Rubens inspireert drie nieuwe altaarstukken voor de Antwerpse Sint-Augustinuskerk. Hiermee treedt hij in de voetsporen van Peter Paul Rubens, Jacob Jordaens en Anthony Van Dyck.
Het werk wordt blijvend geïntegreerd in de kerk, die vandaag gebruikt wordt als concertzaal van het muziekcentrum AMUZ.
Speciaal voor de nieuwe kunstwerken is de kerk van 2 juli tot 9 augustus geopend op maandag van 14 tot 20 uur en van dinsdag tot vrijdag van 14 tot 17 uur.
Nadien is het werk nog te bezichtigen tijdens de concerten, tijdens bijzondere stadswandelingen of op maandagen van 14 tot 20 uur.
Caroline Bastiaens, schepen voor cultuur, vertelt: 390 jaar geleden vroegen de Augustijnen aan Peter Paul Rubens, Jacob Jordaens en Anthony Van Dyck, de belangrijkste schilders van Antwerpen, om drie altaarstukken te maken voor hun barokke kerk die op dat moment tien jaar oud was. Voor de 400ste verjaardag van de barokke Sint-Augustinuskerk en in het kader van ons barokfestival vroegen we Jan Fabre om op de plaats waar de altaarstukken destijds hingen, zijn hedendaagse interpretatie te creëren. Op deze manier voegen we een bijzonder hedendaags kunstwerk van een wereldberoemd Antwerps kunstenaar toe op een relevante historische plek in de stad.
Altaarstukken
Jan Fabre verkent in zijn interpretatie van de altaarstukken niet alleen de barokke Augustijnericonografie, die de gelovige de weg naar het spirituele moet wijzen, maar vertrekt ook vanuit de drie huidige functies die AMUZ nu vervult: die van concertzaal, van ontmoetings- en zakencentrum en van opnamestudio. Met respectievelijk Het monastieke optreden, Het mystieke contract en De extatische opname spitst hij vanuit zijn persoonlijke beeldtaal toe op elk van deze aspecten. Hij vertaalt - of liever hertaalt - de altaarstukken van Jordaens, Van Dyck en Rubens naar de hedendaagse taal en kadert ze in hun huidige context, echter zonder een een-op-eenvergelijking te willen maken met de originelen.
Ontstaan uit verschillende collagetekeningen zijn ze een associatieve verbinding van kernelementen uit Fabres totale oeuvre, zoals het lam, het vuur, de vrouw, spiritualiteit en zijn liefde voor Antwerpen, verbeeld door het motief van de diamant. Ze brengen de toeschouwer even aan het wankelen en reiken hem ankerpunten aan voor zijn reflectie over de ruimte waarin hij zich bevindt. Zoals de Augustijnen een verbond aangingen met de gelovigen om hen toegang te verlenen tot het mystieke huwelijk (Rubens huwelijk van de heilige Catharina) via de weg van de contemplatie (Van Dycks Augustinus) en het martelaarschap (Jordaens Apollonia), gaat Fabre met de bezoeker van AMUZ een spiritueel verbond aan om samen met hem te ontvlammen in het vuur van de kunst.
Juweelkever
Ook de materiële vorm die hij voor zijn alternatieve interpretaties bedacht verdient aandacht. Jan Fabre koos voor de dekschilden van de juweelkever als picturale techniek om zijn allegorieën vorm te geven. Hij paste deze techniek voor het eerst toe in de Spiegelzaal van het Koninklijk Paleis, waarvan hij het plafond transformeerde tot een Heaven of Delight. Het picturale effect van de bouwstof in de dekschilden van de juweelkever houdt het evenwicht tussen mozaïek en de klassieke olieverf. Deze dekschilden hebben door de lichtreflectie elk een totaal andere intensiteit. Dit stelt de kunstenaar niet alleen in staat dichter bij het intense picturale effect te komen van een geschilderd oppervlak, maar ook om met een veranderende lichtinval zijn beeld letterlijk te laten metamorfoseren.
Mercatorfonds
In de publicatie, uitgegeven door Mercatorfonds naar aanleiding van deze permanente installatie, leggen Barbara De Coninck, Joanna De Vos, Jenke Van den Akkerveken en Els Wuyts de focus op de iconografie en betekenis van elk afzonderlijk altaarstuk. Ook wordt getoond hoe de mozaïeken tot stand gekomen en gemetamorfoseerd zijn uit een reeks collagetekeningen. Een overkoepelende tekst van Paul Huvenne maakt de totaalvergelijking tussen Fabres hedendaagse interpretatie van het altaarstuk en de barokke originelen, vanuit de architectuur en bestemming van de Sint-Augustinuskerk. Joost Vander Auwera gaat tot slot dieper in op de link tussen Fabre, Jordaens en Van Dyck.
Praktische informatie
AMUZ, Kammenstraat 81, 2000 Antwerpen
Gratis
Open van 3 juli tot 9 augustus 2018 op maandag van 14 tot 20 uur en van dinsdag tot vrijdag van 14 tot 17 uur. Vanaf 3 september 2018 enkel open op maandag van 14 tot 20 uur. Meer informatie over de bijkomende openingsmomenten op www.amuz.be/janfabre
Jan Fabres Collagetekeningen van altaarstukken - tentoonstelling van 6 juli tot 4 november 2018 bij Rossaert, Nosestraat 7, 2000 Antwerpen (zie uitnodiging in de bijlage)
Stadswandeling Baroque Shock op geselecteerde data met een bezoek aan de werken van Fabre in AMUZ. Stadswandelingen te reserveren via Baroque Shock
Een goeie spits vindt moeiteloos de weg naar het doel als hij goed wordt aangespeeld door zijn ploegmakkers. Zon muzikale topspits is John Terra.
De Maasmechelaar scoorde met hits als Iemand heeft je pijn gedaan, Is er een ander en het legendarische De dag dat het zonlicht niet meer scheen, een nummer dat Marcel Vanthilt met Arbeid Adelt! in 1990 in een nieuw jasje stak.
Net als Ronaldo en Messi, vindt Terra de weg naar het (voor hem muzikale) doel, maar heeft hij ook de gave om de juiste passes te geven aan collega-artiesten.
Naast de zanger is er nog de succesvolle songwriter-componist en producer John Terra, die samenwerkt met het kruim van de showbizz: Helmut Lotti, Christoff, Dana Winner, Vanessa Chinitor, Kim Kay, en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Allemaal doen en deden ze een beroep op John Terra, die in 1996 besloot om zich volop te concentreren op het schrijven en producen van muziek, en daardoor de pauzeknop indrukte wat zijn eigen carrière betrof.
Die break duurde tot 2013. John verbrak de stilte met een nieuwe soloplaat.
Twee jaar later, in 2015, scoorde de muzikale spits met het album John Terra zingt Neil Diamond.
Het was een grote droom, maar tevens ook een enorme uitdaging om liedjes van mijn grote idool Neil Diamond in een Nederlandstalig jasje te gieten. Ik ben blij dat ik volgend jaar een scheut Neil Diamond mag meebrengen naar Het Schlagerfestival, samen met mijn grootste hits en klassiekers. Tien jaar geleden hebben ze mij moeten overtuigen, omdat ik op dat moment vooral bezig was achter de schermen. Ik hoefde niet per se in de spotlights te staan, ook al heb ik altijd graag gezongen en mij geweldig geamuseerd op het podium. Het was een fijne ervaring, dus toen ik de vraag kreeg om volgend jaar terug te komen, heb ik geen seconde getwijfeld. Ik kijk er enorm naar uit om op één van de grootste podia van Vlaanderen mijn ding te kunnen doen, samen met de live band. Schitterend!
Vaste waarden
Naast John Terra zijn ook Luc Steeno en Willy Sommers terug van de partij op Het Schlagerfestival 2019.
Na afloop van de vorige editie hebben we een rondvraag gehouden bij onze bezoekers en gepeild naar de optredens. Een artiest die nooit ontgoochelt en uitgroeide tot een vaste waarde op ons festival is Willy Sommers. De mensen geven aan dat ze het belangrijk vinden om mee te kunnen feesten met Laat de zon in je hart of meezwaaien als Willy Als een leeuw in een kooi' zingt. Naast zijn hoge knuffelbeergehalte, is Sommers cultureel erfgoed en wordt hij door iedereen gewaardeerd. Kijk maar naar Mauro die hem meeneemt deze zomer naar Pukkelpop. We zijn blij dat we hem terug kunnen aankondigen, omdat de mensen ook echt naar hem vragen. Dus ja, Willy Sommers komt terug schlageren, klinkt het bij de festivalorganisatoren.
Ook Luc Steeno brengt zijn klassiekers Mooi zijn alle vrouwen, Hij speelde accordeon en Ik mis je elke dag terug mee naar de Ethias Arena.
Optreden met een liveband is voor een artiest altijd iets speciaals en zeker in Hasselt, waar de mensen je aanmoedigen, meezingen en achteraf een mailtje sturen of een Facebookberichtje om je te bedanken en te zeggen dat ze het echt leuk vonden. Als ik hen massaal op de parking zie toekomen, met boas en slingers om hun nek, dan ervaar ik een gezonde spanning en nervositeit en heb ik echt goesting om te knallen op het podium.
Het Schlagerfestival 2019 - op vrijdag 29 en zaterdag 30 maart om 20.30 uur en zondag 31 maart om 15.00 uur in de Ethias Arena te Hasselt. Met o.a. John Terra, Laura Lynn, Luc Steeno, Lindsay en Willy Sommers. Meer namen volgen in het najaar. Tickets via www.hetschlagerfestival.be, www.ethias-arena.be, www.teleticketservice.com of telefonisch 070/345.345 (max. 0,30/min.).
Het Schlagerfestival 2019 is een organisatie van Medialaan en PSE Belgium