Behemoth
Behemoth, een
geest van de woestijn, is mogelijk afgeleid van het Egyptisch voor
'waterbuffel'.
Behemoth en
Leviathan - William Blake
Behemoth, een
geest van de woestijn, is mogelijk afgeleid van het Egyptisch voor
"waterbuffel" of van de Egyptische godheid Taueret, over
wie de Griekse historicus Herodotus schreef. De term "Behemoth"
in het Hebreeuws is de meervoudsvorm van de veel voorkomende
"behemah" die verwijst naar een beest dat mensen kunnen
gebruiken of een stom dier. Het wordt hier echter als één
geheel gebruikt.
In het Oude
Testament staat de vroegste beschrijving in het boek Job, dat
Behemoth als volgt beschrijft:
'Zie Behemoth, die
ik heb gemaakt zoals ik jou heb gemaakt; hij eet gras als een
os. Zie, zijn kracht zit in zijn lendenen en zijn kracht in de
spieren van zijn buik. Hij maakt zijn staart stijf als een
ceder; de pezen van zijn dijen zijn samengebonden. Zijn botten
zijn buizen van brons, zijn ledematen als ijzeren staven. Hij
is de eerste van de werken van God; laat hem die hem dwong zijn
zwaard naderen! Voor de bergen levert voedsel voor hem waar al
het wilde beest speelt. Onder de lotusplant ligt hij, in de
bedekking van het riet en in het moeras. Voor zijn schaduw bedekt
de lotusboom hem, de wilgen van de beek omringen hem. Zie, als
de rivier turbulent is, is hij niet bang; hij heeft er vertrouwen
in, hoewel Jordan tegen zijn gras aan snelt. Kan iemand hem met
haken pakken of zijn neus doorboren met een strik? ' - Job 40:
15-24
Behemoth in
buitenbijbelse literatuur
1 (Ethiopische
Apocalyps van) Enoch (gedateerd tweede eeuw voor Christus - eerste
eeuw na Christus) geeft de volgende beschrijving van de oorsprong van
deze demon:
'En die dag zullen
twee monsters worden gescheiden, een monster, een vrouwtje
genaamd Leviathan , om te wonen in de afgrond van de oceaan
boven de fonteinen van water; en (de andere), een mannetje
genaamd Behemoth, die zijn borst vasthoudt in een onzichtbare
woestijn wiens naam Dundayin is, ten oosten van de hof van Eden. ' -
1 Henoch 60: 7-8
Ook 4Edras 6: 47-52 (gedateerd eind 1ste eeuw CE) stelt
dat op de vijfde dag, nadat God het water had geboden om levende
wezens te scheppen:
'Toen hield je twee
levende wezens in leven; de naam van een die je Behemoth noemde
en de naam van de andere Leviathan . En je scheidde de
een van de ander, want het zevende deel waar het water was verzameld,
kon ze niet allebei houden. En u gaf Behemoth een van de delen
die op de derde dag waren opgedroogd, om daarin te leven, waar
duizend bergen zijn; maar voor Leviathan heb je het zevende
deel, het waterige deel; en je hebt ze bewaard om op te eten
door wie je maar wilt en wanneer je maar wilt. - 4Edras 6: 49-52
Behemoth in
Paradise Lost
John Milton schrijft over de geboorte van Behemoth in
zijn epos, Paradise Lost levende wezens, zowel goed als
kwaad:
Elk in hun soort. De
aarde gehoorzaamde, en rechtdoor haar vruchtbare baarmoeder te
openen , krioelde het van de geboorte Ontelbare
levende wezens, perfecte vormen, ledematen en volgroeid: uit de
grond verrezen, als uit zijn hol, het wilde beest waar hij won In
het wild in het bos, in het struikgewas , rem of hol; Tussen de
bomen stonden ze in paren op, ze liepen: Het vee in de velden en
weiden groen: die zeldzaam en eenzaam, deze in kuddes
die tegelijk weiden , en in brede kuddes groeide op. De
met gras begroeide kluiten kalven nu; nu verscheen de helft De
geelbruine leeuw, klauwend om Zijn achterste delen te
bevrijden , dan springt als gebroken van banden, En
ongebreideld schudt zijn gestroomde manen; het ounce, De
libbard, en de tijger, terwijl de mol opstond, wierp de
afgebrokkelde aarde boven hen in heuvels: het snelle hert van
onder de grond droeg zijn vertakkende kop op: nauwelijks van zijn
vorm Behemoth grootste geboren uit aarde verhief zijn
uitgestrektheid: bevlekte de kudden en blatende roos, Als planten:
dubbelzinnig tussen zee en land Het rivierpaard en de geschubde
krokodil. - Paradise Lost - Boek VII 453-474
Infernal
Dictionary - Collin de Plancy (1863) (geparafraseerd)
Behemoth -Dictionnaire Infernal
Behemoth
heerst over het domein van gulzigheid, en er wordt gezegd dat hij
butler en hoge schenker van de hel is. Bodin dacht dat hij de
Egyptische farao was die de Israëlieten vervolgde. In
commentaren zijn er onenigheid over zijn uiterlijk. Sommigen
zeggen dat hij verschijnt als een walvis of olifant. Anderen
geloven dat hij een soort is die niet meer bestaat. Urbain
Brandier schreef dat hij beslist een demon was, terwijl Delancre hem
als een monsterlijk dier ziet, dat zichzelf kan vermommen als hond,
olifant, vos of wolf. Het boek Job beschrijft hem als een
monsterlijk wezen. Behemoth wordt niet vermeld in Wierus
'hiërarchie van demonen, hoewel Wierus wel toegeeft dat
Behemoth Satan zelf zou kunnen zijn .
Er
wordt ook gezegd dat met verwijzing naar hoofdstuk 40 van Job, dat
rabbijnen hem een groot gebraad maken op het feest van hun
Messias, omdat hij evenveel hooi als rundvlees kan eten. Ze
maken het gebraad groot genoeg zodat Behemoth het hooi van duizend
bergen per dag moet opeten, die hij sinds het begin van de wereld
heeft gegeten. Hij verlaat deze bergen nooit, want als hij dat
deed, zou de tijd verstoord zijn. De rabbijnen beweren ook dat
God het vrouwtje van de soort heeft gedood, zodat ze zich nooit
konden voortplanten.
Referentie
-
Boek: Paradise Lost
-
Boek: Dictionary of
Angels inclusief de gevallenen
-
Boek: The Goetia
the Lesser Key of Solomon the King
-
Boek: The Devil:
Perceptions of Evil from Antiquity to Primitive Christianity
-
Boek: Fallen Angels -
The Soldiers of Satan's Realm door Bernard Bamberger. ISBN:
156619850X (c) 1952
-
Boek: Satan, een portret
door Edward Langton. ISBN: 0848215621 (c) 1977
|