Beëlzebub
Ba'al-zebub, ook wel Beëlzebub of Beëlzebul
genoemd, staat bekend als de heer van de vliegen. De naam is
afgeleid van de Kanaänitische "'Baal", wat "heer"
betekent.
Inhoud
-
Beëlzebub in de
evangeliën
-
Beëlzebub en de
Filistijnen
-
Beëlzebub als
Lord of the Flies
-
Beëlzebub in het
Testament van Salomo
-
Beëlzebub in het
evangelie van Nicodemus
-
Beëlzebub in de
heilige magie van Abramelin the Mage
-
Beëlzebub in de
Dictionnaire Infernal
Beëlzebub
in de evangeliën
"Beëlzebub en
degenen die bij hem zijn, schieten pijlen." - Illustratie uit
Pilgrim's Progress - John Bunyan
Ba'al-zebub, ook wel
Beëlzebub of Beëlzebul genoemd, staat bekend als de 'prins der
demonen'. In de synoptische evangeliën (Mattheüs, Marcus en
Lucas) beschuldigden de Farizeeën Jezus ervan te zijn omdat hij
demonen kon uitdrijven. Bijvoorbeeld:
'De
schriftgeleerden die uit Jeruzalem waren gekomen, zeiden:' Hij is
bezeten door Beëlzebul 'en' Door de prins der demonen verdrijft hij
demonen. ' - Mk 3:22
"Deze man
verdrijft demonen alleen door de kracht van Beëlzebul, de prins der
demonen." - Mt 12:24
"Sommigen
van hen zeiden: 'Door de kracht van Beëlzebul, de prins der demonen,
verdrijft hij demonen." - Lc 11:15
Beëlzebub
en de Filistijnen
De naam Ba'al-zebub wordt
geassocieerd met de Filistijnse stad Ekron. In 2 Koningen, nadat
Moab in opstand was gekomen tegen Israël, was Ahazia gevallen en had
hij zichzelf verwond. Om erachter te komen of hij van de
verwonding zou herstellen, stuurde hij boodschappers met de
mededeling:
"Ga en
informeer bij Baalzebub, de god van Ekron, of ik van deze verwonding
zal herstellen." - 2 Koningen 1: 2
De Heer stuurde Elia
echter om de boodschappers op weg naar Ekron te onderscheppen, met de
vraag of ze Baälzebubs advies inwinnen omdat er geen God van Israël
is, en hij droeg hen op naar huis terug te keren en hun meester te
informeren dat hij niet zou herstellen.
Beëlzebub
als de Heer van de Vliegen
Ba'alzebubs naam is
afgeleid van de Kanaänitische "Baal", wat "heer"
betekent, en hij staat bekend als de "heer van de vliegen"
Beëlzebub
in het Testament van Salomo
In het Testament van
Salomo (1ste-3de eeuw n.Chr.) Leert Salomo dat Beëlzeboul een van de
gevallen engelen is die vernietigt door middel van tirannen, demonen
aanbidt, verlangens opwekt bij priesters, jaloezie en moorden
veroorzaakt, en oorlogen uitzet . De andere demon waarnaar hij
verwijst als gevangen in de Rode Zee, is de eenvleugelige demon,
Abezethibou, de tegenstander van Mozes in Egypte.
'Toen riep ik
Beëlzeboul op om weer voor me te verschijnen. Toen hij zat,
vond ik het gepast om hem te vragen: 'Waarom ben jij de enige Prins
van de Demonen?' Hij antwoordde: 'Omdat ik de enige ben die over
is van de hemelse engelen (die zijn gevallen). Ik was de engel
met de hoogste rang in de hemel, die genaamd Beëlzeboul. Er is
ook een andere goddeloze (engel) met mij vergezeld die door God is
afgesneden en nu, hier opgesloten, houdt hij in zijn macht het ras
van degenen die door mij in Tartarus gebonden zijn. Hij wordt
opgevoed in de Rode Zee; als hij er klaar voor is, zal hij in
triomf komen. "
'Ik zei tegen
hem:' Wat zijn uw activiteiten? ' Hij antwoordde: 'Ik breng
vernietiging door middel van tirannen; Ik zorg ervoor dat de
demonen samen met mannen worden aanbeden; en ik wek verlangen in
heilige mannen en geselecteerde priesters. Ik veroorzaak
jaloezie en moorden in een land, en ik start oorlogen. " -
TSol 6: 1-4
Beëlzeboul profeteert dan
dat de wind demon, Ephippas, de demon die gevangen zit in de Rode Zee
zal binden en hem uit de afgrond zal halen. Vervolgens vertelt
hij Salomo dat hij wordt gedwarsboomd door de Almachtige God en de
eed "de Elo-i".
'Toen zei ik:'
Vertel me welke engel je dwarsboomt. ' 'De almachtige God,'
antwoordde hij. 'Hij wordt door de Hebreeën Patike genoemd,
degene die van de hoogten afdaalt', wordt hij (genoemd) door de
Grieken Emmanouel. Ik ben altijd bang voor hem, en beven. Als
iemand mij bezweert met de eed (genaamd) 'de Elo-i', een geweldige
naam voor zijn macht, verdwijn ik. " - TSol 6: 8
Een ander manuscript (MS
P) van de gevonden passage bevat de numerieke som van de naam van
God. De letters vertalen zich als volgt. E = 5, m = 40, m =
40, a = 1, n = 50, o = 70, u = 400, e = 8, l = 30.
'Ik zei tegen
hem:' Zeg me door welke engel je wordt gedwarsboomd. ' En hij
antwoordde: 'Bij de heilige en dierbare naam van de almachtige God,
degene die door de Hebreeën wordt genoemd met een rij getallen, of
waarvan de som 644 is, en onder de Grieken is dat Emmanouel. En
als een van de Romeinen me bezweert met de grote naam van de macht,
Eleeth, verdwijn ik. - TSol 6: 8 MS P
Ten slotte informeert
Beëlzeboul Salomo over hemelse dingen.
'Luister, koning,
als u olie van mirre, wierook en bollen van de zee verbrandt, samen
met nardus en saffraan, en zeven lampen aansteekt tijdens een
aardbeving, zult u (uw) huis versterken. En als je, terwijl je
ritueel rein bent, (ze) aansteekt bij het krieken van de dag, net
voordat de zon opkomt, zul je de hemelse draken zien en de manier
waarop ze zich voortbewegen en de wagen van de zon trekken. " -
TSol 6: 10-11
Beëlzebub in het evangelie
van Nicodemus
Volgens het
apocriefe evangelie van Nicodemus (5e eeuw n.Chr.) Wordt,
na de kruisiging van Christus, Satan / Beëlzebub afgebeeld terwijl
hij met de hel praat over hoe hij Christus nu naar de Hades zou
brengen. Terwijl hij in gesprek was, bevrijdt Christus Adam en
degenen die in Hades wonen en vervolgens met hen opgevaren naar het
paradijs. De hel bestraft dan Satan:
Toen de hel Satan
de prins ontving, zei hij met grote smaad tot hem: O prins van
verderf en leider van vernietiging, Beëlzebub, de minachting van de
engelen en spugen van de rechtvaardigen, waarom zou je dit doen? U
zou de Koning der heerlijkheid kruisigen en bij zijn overlijden
beloofde u ons een grote buit van zijn dood: als een dwaas wist u
niet wat u deed. Want zie nu, deze Jezus heeft door de glans van
zijn majesteit alle duisternis van de dood op de vlucht geslagen, en
heeft de sterke diepten van de gevangenissen verbroken en de
gevangenen eruit gelaten en hen die vastgebonden waren losgelaten. En
allen die zuchtten in onze kwellingen, verblijden zich tegen ons, en
bij hun gebeden zijn onze heerschappijen overwonnen en onze rijken
veroverd, en nu vreest geen enkele natie van mensen ons meer. En
daarnaast, de doden die nooit gewoon waren om trots op ons te
triomferen,
O prins Satan, vader
van alle goddelozen en goddelozen en afvalligen, waarom zou je dit
doen? Zij die vanaf het begin tot nu aan het leven en de
verlossing wanhoopten - nu wordt geen van hun gewone gebrul gehoord,
noch klinkt er enig gekerm van hen in onze oren, noch is er enig
teken van tranen op het gezicht van een van hen. O prins Satan,
houder van de sleutels van de hel, die rijkdommen die je had vergaard
door de boom van overtreding en het verlies van het paradijs, je bent
verloren door de boom van het kruis, en al je blijdschap is
vergaan. Toen u Christus Jezus, de Koning der ere, ophing, vocht
u tegen uzelf en tegen mij. Voortaan zult u weten welke eeuwige
kwellingen en oneindige pijnen u voor altijd zult lijden onder mijn
hoede.
O prins Satan,
auteur van de dood en hoofd van alle trots, u had eerst de kwade zaak
in deze Jezus moeten opzoeken: daarom bent u zonder reden op avontuur
gegaan om hem onrechtvaardig te kruisigen tegen wie u geen schuld
vond, en om in ons rijk te brengen de onschuldige en rechtvaardige,
en om de schuldigen en de goddelozen en onrechtvaardigen van de hele
wereld te verliezen? En toen de hel aldus tot Satan de prins had
gesproken, zei de Koning der heerlijkheid tot de hel: Satan, de
prins, zal tot alle eeuwen in uw macht zijn in plaats van Adam en
zijn kinderen, zelfs degenen die mijn rechtvaardigen zijn. -
Evangelie van Nicodemus VII (XXIII)
Sacred
Magic of AbraMelin the Mage - SL MacGregor Mathers (1898)
(geciteerd)
Belzebud: Ook
vaak geschreven als "Beëlzebub", "Baalzebub",
"Beëlzebuth" en "Beëlzeboel". Van het
Hebreeuws, BOL, = Lord, en ZBVB, = Fly or Flies; Lord of
Flies. Sommigen ontlenen de naam aan het Syrische "Beel
d'Bobo", = Meester van Laster, of bijna dezelfde betekenis als
het Griekse woord Diabolos, waar het moderne Franse en Engelse
"Diable" en "Duivel" van afgeleid zijn.
Infernal
Dictionary - Collin de Plancy (1863) (geparafraseerd)
Belzebub - Dictionnaire
Infernal
Belzebuth (ook bekend als
Belzebub, Beëlzebuth), wiens naam "heer van de vliegen"
betekent, is volgens de Schrift de prins der demonen. Milton
noemt hem na Satan de belangrijkste macht en misdaad ,
en de meeste demonografen noemen hem de opperhoofd van de hel. Bodin
beweert dat hij niet meer in zijn tempel wordt gezien. Belzebub
was de god van de Kanaänieten, die hem vertegenwoordigde met de
figuur van een vlieg of met attributen van een soevereine macht. Het
was bekend dat hij orakels gaf, aangezien koning Ochozias door Elia
werd berispt omdat hij hem had geraadpleegd. Van Belzebuth is
ook bekend dat het oogsten van vliegen verlost.
Demonologen presenteren
hem op verschillende manieren. Milton zei dat hij indrukwekkend
was met een wijs gezicht. Sommigen zeggen dat hij zo hoog is als
een toren of van vergelijkbare grootte als wij. Sommigen zeggen
dat hij de figuur heeft van een slang met vrouwelijke trekken.
Palingene schreef in
Zodiaco vitae dat hij als de vorst van de hel een wonderbaarlijke
omvang had met een gezwollen borst en een opgeblazen gezicht met
flitsende ogen en opgetrokken wenkbrauwen. Hij geeft ook een
dreigende uitstraling en zit op een troon omringd door vuur. Hij
is zo zwart als een Moor, met grote neusgaten en 2 hoorns op zijn
hoofd. Hij heeft 2 vleermuisachtige vleugels die aan zijn
schouders zijn bevestigd, 2 eendenpoten, een leeuwenstaart en is van
top tot teen bedekt met ruige vacht.
Porphyrus verwarde
Belzebuth met Baccas, terwijl anderen zeggen dat Priapus groter
is. Anderen beweren dat hij in verband wordt gebracht met de
Slavische god Belbog of Belbach (witte god), omdat zijn beelden
altijd bedekt waren met vliegen, zoals Belzebuth onder de
Syriërs. Soms werd hij geassocieerd met Pluto, of mogelijk
geïdentificeerd met Bael, die Wierus tot keizer van de hel
maakte. De naam Belzebuth komt niet voor in Wierus 'helse
monarchie.
In Salomo's clavicula
verscheen Belzebuth als een enorm kalf of een geit met een lange
staart, maar met het gezicht van een vlieg. Belzebuth verscheen
aan Faust 'gekleed als een bij en met twee vreselijke oren
en zijn haar in alle kleuren geverfd met een drakenstaart'. De
Marechal van Retz beschreef hem als een luipaard. Hij blies vuur
en huilde als een wolf als hij boos was. Soms verschijnt
Astaroth met hem in de vorm van een ezel.
Referentie
-
Boek: Sacred
Magic of Abramelin the Mage
-
Boek: Dictionary
of Angels inclusief de gevallenen
-
Boek: The
Devil: Perceptions of Evil from Antiquity to Primitive Christianity
-
Boek:
Fallen Angels - The Soldiers of Satan's Realm door Bernard
Bamberger. ISBN: 156619850X (c) 1952
-
Boek:
Satan, een portret door Edward Langton. ISBN: 0848215621 (c)
1977
-
Web: Testament
of Solomon
-
Web: Sacred
Magic of Abramelin the Mage
|