Zoeken in blog

Categorieën
  • ABOUT ME (1)
  • AFFIRMATIES (3)
  • ASTROLOGIE (3)
  • BACH BLOESEMS (2)
  • BIJNA-DOOD ERVARINGEN (3)
  • CHAKRA'S (8)
  • CHANNELEN (2)
  • DEMONOLOGIE (8)
  • DIEPZINNIGE CITATEN (4)
  • ENGELEN (4)
  • GRATIS E-BOOKS (5)
  • HET ZESDE ZINTUIG (6)
  • MANTRA'S EN TANTRA'S (4)
  • MEDITATIE (5)
  • MINDFULNESS (1)
  • PENDELEN (1)
  • REIKI (3)
  • RELIGIE EN RELIGIEUZE STROMINGEN (18)
  • SJAMANISME (4)
  • TAROT (4)
  • VOETREFLEXOLOGIE (1)
  • WICCA (23)
  • YOGA (7)
  • Inhoud blog
  • 7 mantra's om het leven te creëren dat je wilt
  • MANTRA'S
  • Wat zijn remedies tegen Bachbloesems?
  • Het Zesde Zintuig
  • 7 Verrassende feiten over engelen
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mijn favorieten Links
  • universeel-geloof
  • spiritualiteit
  • mijn-spiritualiteit
  • spirituele-wereld
  • spiritualiteit
  • Het Zesde Zintuig
    Vindt hier alle info over spiritualtiteit en andere gerelateerde onderwerpen.
    Go2 - De startpagina van Vlaanderen
    26-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Abraxas

    Abraxas

    De naam Abraxas is ontleend aan abra-cadabra. Hij wordt gepresenteerd op amuletten met de kop van een haan, drakenpoten en een zweep in zijn hand.

    Volgens Gustav Davidson (1994) wordt Abraxas in de gnostische theogonie beschouwd als het allerhoogste onbekende en de bron van 365 emanaties in de Perzische mythologie. Zijn naam komt voor op edelstenen en amuletten, en wordt geassocieerd met het woord "abracadabra". 1

    Tertullian's beschrijving van Abraxas

    Volgens het aanhangsel van Tertullianus 'De praescriptione haereticorum (op voorschrift van ketters) beweerde de ketter Basilides uit de tweede eeuw dat Abraxas de opperste godheid is die de geest (Grieks: Nous), het woord, de voorzienigheid, deugd en de wijsheid heeft geschapen. Hieruit zou Abraxas de vorstendommen, machten en engelen hebben geschapen, en de 365 hemelen. Een van deze engelen, die deze wereld heeft geschapen, werd bekend als de God van de Joden; Basilides beschouwt hem echter als een engel, niet als een God. Het was Abraxas, niet deze joodse God, die Christus zond in de vorm van een geest, niet als een mens van vlees en bloed. Basilides beweert ook dat het Simon was, niet Christus, die werd gekruisigd.

    Daarna brak de ketter Basilides uit. Hij bevestigt dat er een allerhoogste godheid is, Abraxas genaamd, door wie de geest werd geschapen, die hij in het Grieks Nous noemt; dat daaruit het Woord voortkwam; dat van Hem bracht voorzienigheid, deugd en wijsheid voort; dat hieruit vervolgens vorsten, machten en engelen werden gemaakt; dat er oneindig veel problemen en processies van engelen volgden; dat door deze engelen 365 hemelen werden gevormd, en de wereld, ter ere van Abraxas, wiens naam, indien berekend, dit aantal in zich heeft.
    Nu, onder de laatste van de engelen, degenen die deze wereld hebben gemaakt, plaatst hij de God van de Joden als laatste, dat wil zeggen, de God van de Wet en van de Profeten, van wie hij ontkent dat hij een God is, maar bevestigt dat hij een God is. engel. Aan hem, zegt hij, werd het nageslacht van Abraham toegewezen, en dienovereenkomstig was hij het die de zonen van Israël uit het land Egypte naar het land Kanaän overbracht; bevestigend dat hij turbulent was boven de andere engelen, en dienovereenkomstig toegegeven was aan het veelvuldig opwekken van opruiingen en oorlogen, ja, en het vergieten van menselijk bloed.
    Christus bevestigt bovendien gezonden te zijn, niet door deze maker van de wereld, maar door de bovengenoemde Abraxas; en om in een fantasma te zijn gekomen en verstoken te zijn van het wezen van het vlees: dat Hij het niet was die onder de Joden leed, maar dat Simon in Zijn plaats werd gekruisigd; vanwaar, nogmaals, er mag geen geloof zijn in hem die was gekruisigd, opdat men niet zou bekennen in Simon te hebben geloofd. Martelaarschap, zegt hij, is niet te verdragen. De opstanding van het vlees bestrijdt hij krachtig en bevestigt dat redding niet aan lichamen is beloofd. 2



    Abraxas en Jung

    Carl Jung beschreef een ontwikkeling in drie fasen in de menselijke perceptie van God. De eerste fase was dat God ongedifferentieerd lijkt. De tweede fase is de waarneming van een welwillende Heer en een slechte duivel, waarin elk van elkaar gescheiden is tot het punt waarop de duivel uiteindelijk wordt verbannen. De laatste fase is de integratie van de Heer en de Duivel. In zijn The Seven Sermons to the Dead zegt hij:

    Abraxas spreekt dat heilige en vervloekte woord dat tegelijkertijd leven en dood is. Abraxas verwekt waarheid en leugen, goed en kwaad, licht en duisternis in hetzelfde woord en in dezelfde handeling. Daarom is Abraxas verschrikkelijk. 3

    Abraxas in de Dictionnaire Infernal

    Volgens Collin de Plancy (1863) is Abracax of Abraxas een van de goden van een Aziatische theogonie, en wiens naam wordt gelezen in de Abracadabra-phylactery. Abraxas wordt geïllustreerd op amuletten met een hanenkop, drakenpoten en een zweep in zijn hand. Latere demonologen beschreven hem met het hoofd van een koning en slangen als voeten.



    Hij werd door de Basilidians (een groep ketters uit de tweede eeuw) gezien als de oppergod, omdat de Griekse letters die zijn naam vormden opliepen tot 365, het aantal dagen in een jaar. Ze plaatsten verschillende engelen onder hem die de 365 hemelen presideerden en aan wie ze 365 deugden toeschreven, één voor elke dag van het jaar. Ze beweerden ook dat Abraxas Jezus Christus naar de aarde had gestuurd in de vorm van een welwillende geest. 4

    Collin de Plancy beschreef het woord "abracadabra" ook als een Perzisch en Syrisch betoverend woord dat koorts en andere ziekten zou kunnen genezen. Het woord was in een driehoekige opstelling geschreven en werd om de nek gedragen.

    Referenties

    ↑ 1

    Davidson, Gustav. "Abraxas." A Dictionary of Angels: inclusief de gevallen engelen. Np: Simon & Schuster, 1994. 8. Afdrukken.

    ↑ 2

    Tertullianus. "Hoofdstuk I - Vroegste ketters: Simon Magus, Menander, Saturninus, Basilides, Nicolaus." Tegen alle ketterijen . Nieuwe advent . Web. 24 juli 2017.

    ↑ 3

    Jung, Carl Gustav. "Sermo II." De zeven preken tot de doden (Septem Sermones ad Mortuos) . Vertaald door HG Bayne. 1916. The Gnostic Society Library . Web. 24 juli 2017.

    ↑ 4

    Collin De Plancy, Jacques Auguste Simon. "Abraxas." Dictionaire Infernal. Parijs: Henri Plon, Imprimeur-Editeur, 1863. 4-5. Internetarchief. Web 22 juli 2017




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/12-05/01 2020

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.



    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dinimuziek
    www.bloggen.be/dinimuz


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs