Abaddon
Abaddon, de "plaats van vernietiging" is
synoniem met Sheol in Spreuken en Job. In latere geschriften
wordt Abaddon gepersonifieerd als de koning van de afgrond, die een
leger sprinkhanen kan leiden om mensen te kwellen.
In de Joods-christelijke tradities staat Abaddon
bekend als zowel een "plaats van vernietiging" als een
gepersonifieerde entiteit van vernietiging, hoewel het in de meeste
geschriften voornamelijk de eerste is.
Abaddon
in het Oude Testament
De
naam Abaddon is afgeleid van de Hebreeuwse wortel, wat 'vernietigen'
betekent. Het wordt zes keer gebruikt in de wijsheidsliteratuur
in het Oude Testament. Spreuken 15:11, 27:20 en Job 26:
6 1 trekken parallellen tussen Abaddon en Sheol.
-
Spreuken
15:11: "Sheol en Abaddon liggen open voor de Heer, hoeveel
te meer zijn de harten van mensen!" 2
-
Spreuken
27:20: "Sheol en Abaddon zijn nooit tevreden, en de ogen
van de mens zijn nooit tevreden." 3
-
Job
26: 6: "Naakt is sheol voor Hem, en Abaddon heeft geen
bedekking." 4
In Ps 88:11 wordt Abaddon
geassocieerd met qeber ("graf").
In Job 31:12 wordt Abaddon
beschreven als een vuurplaats.
Hoewel men kan
beargumenteren dat Spr. 27:20, verwijzend naar Abaddon als "nooit
tevreden", een personificatie van Abaddon is, is Job 28:22 de
eerste duidelijke verwijzing naar Abaddon als een entiteit die kan
spreken en horen.
Abaddon
in Openbaring
In Openbaring is Abaddon
de koning van de afgrond of bodemloze put die het bevel voert over
een leger sprinkhanen. Volgens Openbaring 9: 1-11 valt er, nadat
de vijfde engel zijn bazuin heeft geblazen, een ster uit de hemel en
opent de bodemloze put. Een storm van rook stijgt op en uit de
rook komt een sprinkhanenplaag tevoorschijn om mensen te kwellen,
maar niet te doden, die het zegel van God op hun voorhoofd vijf
maanden lang niet hebben.
Ze
hebben als koning over hen, de engel van de afgrond; zijn naam
in het Hebreeuws is Abaddon, en in het Grieks heeft hij de naam
Apollyon. - Openbaring 9:11 8
Hoewel
de wortel Apollyon (de vernietiger) in het Grieks over het
algemeen niet als naam wordt gebruikt, merkt de Dictionary
of Deities and Demons in de Bijbel op dat er nog steeds een
verband kan bestaan met de Griekse god Apollo. Hoewel
Apollo bekend stond als een god van profetie, wet en zuivering, kon
hij in zijn vroegste verslagen zowel plagen over mensen brengen als
hen genezen. 9
Bijvoorbeeld,
aan het begin van de Ilias, nadat Agamemnon Chryseis gevangen heeft
genomen, probeert haar vader Chryses een deal te sluiten met de
Grieken voor haar veilige terugkeer. Ze weigeren, dus roept
Chryses Apollo op om in te grijpen. Apollo doet dat, waardoor
een negen dagen durende dodelijke plaag het Achaeïsche leger en vee
infecteert. 10 Misschien vinden de parallellen met Abaddon,
"de vernietiger", uit deze traditie hun oorsprong.
Latere christelijke
theologen verwijzen soms naar deze gepersonifieerde entiteit met
Satan. In Robert Jamieson et al.'s Commentary Critical and
Explanatory on the Whole Bible , gepubliceerd in 1871,
beschrijven de auteurs Abaddon bijvoorbeeld als volgt met verwijzing
naar Openbaring 9:11:
Abaddon
- dat wil zeggen, verderf of vernietiging (Job 26: 6; Spreuken
27:20). De sprinkhanen zijn bovennatuurlijke instrumenten in de
handen van Satan om de goddelozen te kwellen en toch niet te doden
onder deze vijfde trompet. Net als in het geval van de
goddelijke Job, mocht Satan kwellen met olifantsziekte, maar zijn
leven niet aanraken. 11
Het is niet duidelijk of
deze auteurs Abaddon met Satan wilden gelijkstellen, of simpelweg dat
dit het werk van Satan is en dat Abaddon in deze context verwijst
naar "verderf of vernietiging", iets waarvan bekend is dat
Satan dit veroorzaakt.
Abaddon
Verwijzingen in andere geschriften
Afgezien
van Openbaring, beschrijven de meeste latere geschriften Abaddon als
een plaats in plaats van een entiteit. In de Babylonische
Talmoed (Er 19a) staat Abaddon bijvoorbeeld op de tweede plaats
in de lijst van de zeven namen van de onderwereld (Sheol, Abadon,
Baar Shachath, Bor Sheon, Tit Hayavon, Tzalmoveth en Eretz
Hathachthith). 12
De tekst uit de eerste
eeuw na Christus, Biblical Antiquities of Philo , (ook wel
Pseudo-Philo genoemd omdat het waarschijnlijk niet door Philo is
geschreven) zegt:
Wanneer
de jaren van de wereld (of het tijdperk) zijn vervuld, zal God de
doden levend maken en degenen die slapen van de aarde opwekken: Sheol
zal zijn schuld terugbetalen en Abaddon zijn deposito, en ieder zal
worden beloond volgens zijn werken. . - III. 10. 13
Evenzo
wordt Abaddon genoemd als een plaats in verschillende van de
Dode-Zeerollen, waaronder 14
-
Thanksgiving
Hymns: '[Hell and Abaddon] zal opengaan' (Hymn 9)
-
Thanksgiving
Hymns: 'uit de hel van Abaddon' (hymne 10)
-
Thanksgiving
Hymns: 'de stromen van Belial zullen in Abaddon uitbreken'
(Hymn 10)
-
Apocriefe Psalmen
(11Q11): "door de vloek van Abaddon (de bodem van de hel)"
(IV)
-
De woorden van de
hemelse lichten (4Q504): "de grote [afgrond] en Abaddon"
Veel
later, in 1671, beschrijft Milton Abaddon in Paradise
Regained (IV, 624) als "in al haar poorten verpest Abaddon
uw moedige poging". 15
Terwijl
de meeste geschriften Abaddon eenvoudig gelijkstellen aan een plaats
in de onderwereld, beschrijft Louis Ginzberg in grote mate de zeven
afdelingen van de hel - inclusief Abaddon - in zijn boek, The Legends
of the Joden. In The Creation of the World beschrijft
Ginzberg de hel als bestaande uit zeven divisies - Sheol, Abaddon,
Beer Shahat, Tit ha-Yawen, Sha'are Mawet, Sha'are Zalmawet en Gehenna
- die elk bovenop elkaar zitten. Hij zegt ook: 16
-
Het duurt 300 jaar om de
hoogte, breedte of diepte van elke divisie af te leggen
-
Het duurt 6300 jaar om een
stuk land af te reizen dat overeenkomt met de 7 divisies
-
Elk van de 7 divisies heeft
7 onderverdelingen
-
Elke onderverdeling heeft 7
rivieren van vuur en 7 van hagel
-
Elke rivier staat onder
toezicht van 90.000 Angels of Destruction
-
Elke onderverdeling heeft
7000 grotten gevuld met giftige schorpioenen
-
De hel heeft 5 soorten
vuur: (1) verslindt en absorbeert, (2) verslindt en absorbeert niet,
(3) absorbeert en verslindt niet, (4) verslindt noch absorbeert, en
(5) een vuur dat vuur verslindt
-
De hel is gevuld met bergen
en heuvels van steenkool
-
De hel heeft rivieren van
pek en zwavel
Abaddon
in Magickal Practices
Francis Barrett noemt
negen graden van boze geesten in zijn boek, The
Magus (1801). Daarin wordt Abaddon vermeld in combinatie
met de 7e graad, waar de furiën leven.
Het
zevende huis dat de furiën bezitten, die machten van kwaad,
onenigheid, oorlog en verwoesting zijn; wiens naam in de
Openbaring in het Grieks Apollyon wordt genoemd; in het
Hebreeuws: Abaddon, dat wil zeggen, vernietigen en verspillen. -
The Magus, hoofdstuk VII. 17
In SL Mather's Key of
Solomon is Abaddon de naam van God die Mozes aanroept om
verwoestende regens te veroorzaken.
en
met de naam ABADDON die Mozes aanriep en het stof naar de hemel
sprenkelde, en onmiddellijk viel er zo veel regen op de mannen, het
vee en de kudden, dat ze allemaal stierven. 18
Referenties
|