Zoeken in blog

Categorieën
  • ABOUT ME (1)
  • AFFIRMATIES (3)
  • ASTROLOGIE (3)
  • BACH BLOESEMS (2)
  • BIJNA-DOOD ERVARINGEN (3)
  • CHAKRA'S (8)
  • CHANNELEN (2)
  • DEMONOLOGIE (8)
  • DIEPZINNIGE CITATEN (4)
  • ENGELEN (4)
  • GRATIS E-BOOKS (5)
  • HET ZESDE ZINTUIG (6)
  • MANTRA'S EN TANTRA'S (4)
  • MEDITATIE (5)
  • MINDFULNESS (1)
  • PENDELEN (1)
  • REIKI (3)
  • RELIGIE EN RELIGIEUZE STROMINGEN (18)
  • SJAMANISME (4)
  • TAROT (4)
  • VOETREFLEXOLOGIE (1)
  • WICCA (23)
  • YOGA (7)
  • Inhoud blog
  • 7 mantra's om het leven te creëren dat je wilt
  • MANTRA'S
  • Wat zijn remedies tegen Bachbloesems?
  • Het Zesde Zintuig
  • 7 Verrassende feiten over engelen
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mijn favorieten Links
  • universeel-geloof
  • spiritualiteit
  • mijn-spiritualiteit
  • spirituele-wereld
  • spiritualiteit
  • Het Zesde Zintuig
    Vindt hier alle info over spiritualtiteit en andere gerelateerde onderwerpen.
    Go2 - De startpagina van Vlaanderen
    20-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Veda's, uitgelegd

    Atharvaveda


    De oudste en meest fundamentele geschriften staan ​​bekend als ' Veda's '. Afgeleid van de wortel 'vid' (= weten), vertegenwoordigen ze een enorme hoeveelheid religieus-spirituele kennis die mondeling van generatie op generatie over de millennia is overgedragen. De wijze Kṛiṣṇa-Dvaipāyana Vyāsa systematiseerde en redigeerde de uitgebreide Vedische literatuur met de bedoeling deze voor het nageslacht te bewaren.

    Inhoud

    • 1 Divisie van Veda's

    • 2 Verschillende namen van Atharvaveda

    • 3 Inhoud van Atharvaveda

    • 4 Betekenis van Atharvaveda

    • 5 Takken van Atharvaveda

    • 6 Kern van Atharvaveda

      • 6.1 Bhaisajya Suktas

      • 6.2 Āyusya Suktas

      • 6.3 Paustika Suktas

      • 6.4 Ābhicārika Suktas

      • 6.5 Prāyaścitta Suktas

      • 6.6 Rājakarma Suktas

      • 6.7 Brahmanya Suktas

    • 7 Culturele verwijzingen in Atharvaveda

    • 8 Āraṇyaka

    • 9 Upaniṣads

    Divisie van Veda's

    De wijze Kṛiṣṇa-Dvaipāyana verdeelde de Veda's in vier delen. Deze vier Veda's staan ​​bekend als Rigveda , Yajurveda , Sāmaveda en Atharvaveda. [1] [2] Hij leerde het aan zijn vier belangrijkste discipelen die hieronder worden genoemd:

    1. Paila

    2. Vaiśampāyana

    3. Jaimini

    4. Sumantu

    Verschillende namen van Atharvaveda

    De Atharvaveda is met verschillende andere namen genoemd:

    1. Atharvanaveda - Het woord ' Atharvan ' is afgeleid van 'athar', wat een verouderd woord is voor vuur. Het betekent 'de priester van het vuur'. Atharvan is dus de naam van een oude wijze die 'vuur uit de hemel neerdaalde' en hier de offerriten begon. In de mythologie wordt hij beschreven als een zoon van Brahmā, de Schepper, die vuurrituelen introduceerde met soma en ander materiaal.

    2. Atharvāñgi- rasa - Atharvan wordt geïdentificeerd met Aṅgiras en ook wel Atharvāṅgirasa genoemd.

    3. Āñgirasa - Wijze Āñgirasa was een van de 'draṣṭāra's' van deze Veda , dwz de wijzen aan wie de verschillende hymnen van deze Veda werden geopenbaard. Daarom werd deze Veda dienovereenkomstig naar hem vernoemd.

    4. Bhrgvañgirasa - De wijze Bhṛgu onthulde ook verschillende hymnen van deze Veda. Dus deze Veda werd ook wel Bhrgvañgirasa genoemd.

    5. Bhrgu -vistara - Omdat de wijze Bhṛgu verschillende hymnen onthulde, werd het ook wel Bhrguvistara genoemd.

    6. Brahmaveda - De titel 'Brahmaveda' is gerelateerd aan de priester brahmā, de vierde van de vier priesters in de groep. De andere drie zijn hotā, adhvaryu en udgātā, verbonden met de eerste drie Veda's in die volgorde. In algemene zin betekent het ook de Veda die helpt bij het bereiken van Brahman .

    7. Bhaisajyaveda - Deze naam is afgeleid van het onderwerp van de Veda die materiaal bevat over bhaiṣ ajya (medicijnen en behandeling).

    8. Ksattraveda - Deze naam komt van de kwestie die wordt onthuld in de Veda die informatie bevat over de 'kṣattra' (de krijgersklasse die bekend staat als de kṣattriya's).

    Inhoud van Atharvaveda

    De Atharvaveda heeft een aantal speciale kenmerken waardoor hij een beetje apart staat van de andere drie Veda's, vooral de Rigveda . Het grootste deel van deze Veda betreft het volgende:

    1. Ziekten en hun genezing

    2. Rites om het leven te verlengen

    3. Rites om iemands verlangens te vervullen

    4. Bouwconstructie

    5. Handel en commercie

    6. Staatsmanschap

    7. Boetes

    8. Verzoeningsrituelen

    9. Zwarte magie

    Betekenis van Atharvaveda

    Atharvaveda heeft hoge filosofische ideeën die lijken op het denkpatroon van de Upaniṣads. De literaire stijl is verfijnder. Daarom geloven sommige geleerden dat dit werk lange tijd niet in de gemeenschap van de Vedische literatuur werd opgenomen. Het werd misschien beschouwd als een 'geschrift van de massa', niet geschikt voor toelating tot de 'elitegroep'. Door zijn enorme populariteit zouden de leiders van de samenleving er misschien toe hebben gedwongen toe te geven dat het de vierde Veda was en haar priesters ook een eervolle plaats te geven in de offers. Om dezelfde redenen wordt aangenomen dat deze Veda chronologisch posterieur is aan de andere drie Veda's. Sommige moderne geleerden zoals CV Vaidya [3] kennen het de periode 3000 tot 2500 voor Christus toe. Maar de Vedische chronologie is een enorm onderwerp waarin het moeilijk is om de perioden precies vast te stellen.

    Takken van Atharvaveda

    Uit de oudheid is bekend dat er negen śākhā's of takken van de Atharvaveda (Samhitā) hebben bestaan. Er zijn er echter maar twee van:

    1. Pippalāda

    2. Śaunaka

    Hiervan is alleen Śaunaka in volledige vorm beschikbaar. Deze Veda is verdeeld in vier 'prapāthaka's', bestaande uit 20 'kāṇḍa's'. Elke kāṇḍa is weer onderverdeeld in 'sukta's' en deze sukta's in 'mantra's'. De details zijn als volgt :

    -

    Prapathakas

    Kāndas

    Suktas

    Mantra's

    ik

    1 tot 7

    433

    2030

    II

    8 tot 12

    45

    1573

    III

    13 tot 18

    43

    1063

    IV

    19 en 20

    215

    1411

    Totaal


    763

    6077


    Dit geeft ons 6.077 mantra's in 736 sukta's, verdeeld over 20 kāṇḍa's in 4 prapāṭhaka's. Door de verschillende methoden die bij het groeperen of classificeren worden gebruikt, varieert het aantal sukta's dat door verschillende geleerden wordt gegeven van 598 tot 759. Maar er is geen verschil in het aantal mantra's. De laatste kāṇḍa, dwz de 20e, heeft zijn gedachten zwaar (voor 90%) geleend van de Rigveda Samhitā. Er wordt aangenomen dat de kāṇdas 19 en 20, soms aangeduid als 'Khilakāṇḍa', latere toevoegingen zijn aan deze Veda .

    Kern van Atharvaveda

    Het onderwerp van de Samhitā van deze Veda kent geen systematische indeling in de eerste twaalf kāṇḍa's. De laatste twee behandelen weer diverse onderwerpen. Er zijn echter acht onderwerpen die aan bod komen:

    1. Bhaisajya: ziekten, hun oorzaken en genezingen

    2. Āyusya: smeekbeden om een ​​lang leven

    3. Paustika: wereldse vooruitgang en welzijn

    4. Ābhicārika: vernietig of breng schade toe aan vijanden die vooruitgang belemmeren

    5. Prāyaś citta : verzoeningsrituelen

    6. Rājakarma: politiek systeem

    7. Brahmanya: aard van Brahman , het Absolute.

    Bhaisajya Suktas

    Deze sukta's behandelen ziekten, hun oorzaken en geneeswijzen, en tonen een opmerkelijk inzicht in het onderwerp gezondheidswetenschappen. Daarom wordt deze Veda beschouwd als de voorloper van Ayurveda of de wetenschap van gezondheid en een lang leven. Soms wordt Ayurveda vermeld als een Upavedaof dochteronderneming van de Atharvaveda. Deze sukta's bevatten veel gebeden voor gezondheid en een lang leven. De verschillende namen van de delen van het lichaam die hier worden gegeven, getuigen van een grondige kennis van de menselijke anatomie. Verschillende ziekten zoals koorts, leukodermie, lepra, geelzucht, diabetes, waterzucht, huidaandoeningen, oor-, neus- en keelproblemen, botbreuken, hartaandoeningen en tuberculose, worden genoemd met hun respectievelijke genezingen. Deze ziekten worden veroorzaakt door ziektekiemen, schending van de natuurwetten, woede van goden , boosaardige geesten en eerder begaan zonden. Afgezien van medicijnen en fysieke remedies, was het gebruik van gezangen en charmes ook in overvloed. Een grondige kennis van de kruiden en hun verschillende geneeskrachtige eigenschappen kan worden afgeleid uit veel van de mantra's.

    Āyusya Suktas

    Deze sukta's bevatten smeekbeden voor een lang leven. Ze moeten worden uitgesproken bij gunstige gelegenheden zoals caula (tonsuur), upanayana (inhuldiging met de heilige draad), godāna (schenken van koeien) enzovoort. De wens om de volledige levensduur te leven, namelijk 100 jaar, wordt vaak uitgedrukt. Een van de sukta's [4] geeft aan de 'rakṣāsutra' ('beschermingsdraad') op het lichaam te dragen om een ​​lang leven te bereiken.

    Paustika Suktas

    Puṣṭi betekent wereldse vooruitgang en welzijn. Deze sukta's bevatten over het algemeen gebeden voor de zegeningen van goden zoals de Maruts, Parjanya en anderen, zodat er goede regens kunnen zijn. Door deze regens gedijen gewassen en werken zoals woningbouw , landbouw en handel goed. De gunstige riten die in de Pauṣṭika Sukta's worden beschreven, worden 'śuklendrajāla' genoemd.

    Ābhicārika Suktas

    De Ābhicāraka Suktas zijn bedoeld om vijanden die onze voortgang belemmeren of proberen ons te vernietigen, te vernietigen of te schaden. Men zegt dat dit wordt bereikt door bepaalde godheden of geesten te behagen of te sussen en door hun wensen te laten vervullen. Deze techniek wordt 'yātu' of 'kṛtyā' genoemd. Het aantal van dergelijke sukta's is vrij groot. Vernietiging van je vijanden, inclusief de minnaars van je partner, vernietiging van boze geesten, hypnotiserende anderen door wie je je verlangens vervuld kunt krijgen, zijn enkele van de onderwerpen die in deze sukta's aan de orde komen. Het woord 'kṛṣṇendrajāla' wordt soms gebruikt om het type zwarte-magische riten aan te duiden dat hier wordt afgebeeld.

    Prāyaś citta Suktas

    Deze hebben voornamelijk betrekking op verzoeningsriten om de kwade gevolgen te compenseren als gevolg van het niet of verkeerd uitvoeren van religieuze riten. Voortekenen die het kwaad voorspellen en de riten die nodig zijn om ze te bestrijden, worden ook beschreven.

    1. Strikarma Suktas: Deze sukta's gaan voornamelijk over huwelijk, liefde en aanverwante onderwerpen. Er worden ook riten beschreven die helpen de verloren liefde van de partner terug te winnen.

    Rājakarma Suktas

    Dit gedeelte geeft een overzicht van het politieke systeem in die dagen. De koning werd gekozen door het volk. Nationale en sociale problemen werden besproken door of besloten in een 'samiti', een volksvertegenwoordiging. De Rājapuro- hita (Chief Priester van de staat) had een benijdenswaardige plaats in de zaken van de staat. Gebeden voor overwinning in oorlog en hymnen die de toewijding aan het moederland uitdrukken die hier worden gegeven, zijn zeer poëtisch en ontroerend.

    Brahmanya Suktas

    Deze sukta's ontvouwen de aard van Brahman , het Absolute. De filosofische ideeën die hier worden gegeven, vormen een verband tussen de ideeën van de Rigveda en de Upaniṣads. De eigenaardigheid van deze Veda zijn de namen die aan God zijn toegewezen - Kāla , Skambha , Ucchiṣṭa en Vrātya. Het hele universum komt tevoorschijn en is door hem gevestigd. Hij is de heer van de hele schepping. Hij heeft het universum ontwikkeld. [5] De zon is een symbool van zijn kracht en wordt 'Rohita', de 'Rode' genoemd. Hij wordt geïdentificeerd met God zelf. Dit Absolute wordt ook geïdentificeerd met de Atman. Het woord 'Vrātya' dat in deze sectie wordt gevonden, heeft niets te maken met de mensen die zonder Vedische sacramenten waren geweest, de betekenis waarin het woord in dedharma śāstra's. Hier vertegenwoordigt het Brahman , het Absolute.

    Culturele verwijzingen in Atharvaveda

    De Atharvaveda Samhitā geeft ons een interessant beeld van de samenleving van zijn tijd. Het land waarin de mensen woonden strekte zich uit van Gāndhāra (Afghanistan) tot Magadha en Aṅga (Bihar en Bengalen). Het varṇa-systeem was goed ingeburgerd. Mensen leefden in harmonie. Koningen waren krachtig. Handel en commercie waren welvarend door de landbouw . Landbouw was in die tijd de belangrijkste bron van bestaan. Er zijn verwijzingen die aangeven dat brāhma ṇa's soms op zichzelf machtig waren, waardoor ze de woede van de kṣattriya-koningen onder ogen moesten zien. De koe werd zeer vereerd en godāna(geschenk van koeien) werd als zeer verdienstelijk beschouwd. Er zijn verwijzingen naar het Rājasuya- offer en oorlogen tussen koningen. Het instituut van het huwelijk leek erg op dat van de Rigvedische tijden met onderdanige riten.

    Āraṇyaka

    Tot dusver is geen Āraṇyaka van de Atharvaveda aan het licht gekomen. Er is slechts één Brāhmaṇa ontdekt, de Gopatha Brāhmana.

    Upaniṣads

    De drie bekende Upaniṣads behoren tot deze Veda:

    1. De Praśna

    2. De Mundaka

    3. De Māndukya



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/12-05/01 2020

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.



    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dirkinspace
    www.bloggen.be/dirkins


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs