Atharvaveda
De
oudste en meest fundamentele geschriften staan bekend als
' Veda's '. Afgeleid van de wortel 'vid' (= weten),
vertegenwoordigen ze een enorme hoeveelheid
religieus-spirituele kennis die mondeling van generatie op generatie
over de millennia is overgedragen. De wijze Kṛiṣṇa-Dvaipāyana
Vyāsa systematiseerde en redigeerde de uitgebreide Vedische
literatuur met de bedoeling deze voor het nageslacht te bewaren.
Inhoud
-
1 Divisie van Veda's
-
2 Verschillende namen van
Atharvaveda
-
3 Inhoud van Atharvaveda
-
4 Betekenis van Atharvaveda
-
5 Takken van Atharvaveda
-
6 Kern van Atharvaveda
-
6.1 Bhaisajya Suktas
-
6.2 Āyusya Suktas
-
6.3 Paustika Suktas
-
6.4 Ābhicārika Suktas
-
6.5 Prāyaścitta Suktas
-
6.6 Rājakarma Suktas
-
6.7 Brahmanya Suktas
-
7 Culturele verwijzingen in
Atharvaveda
-
8 Āraṇyaka
-
9 Upaniṣads
Divisie
van Veda's
De
wijze Kṛiṣṇa-Dvaipāyana verdeelde de Veda's in vier
delen. Deze vier Veda's staan bekend
als Rigveda , Yajurveda , Sāmaveda en
Atharvaveda. [1] [2] Hij leerde het aan zijn vier
belangrijkste discipelen die hieronder worden genoemd:
-
Paila
-
Vaiśampāyana
-
Jaimini
-
Sumantu
Verschillende namen van
Atharvaveda
De
Atharvaveda is met verschillende andere namen genoemd:
-
Atharvanaveda
- Het woord ' Atharvan ' is afgeleid van 'athar', wat een
verouderd woord is voor vuur. Het betekent 'de priester van het
vuur'. Atharvan is dus de naam van een oude wijze die 'vuur uit
de hemel neerdaalde' en hier de offerriten begon. In de
mythologie wordt hij beschreven als een zoon van Brahmā,
de Schepper, die vuurrituelen introduceerde met soma en ander
materiaal.
-
Atharvāñgi-
rasa - Atharvan wordt geïdentificeerd met Aṅgiras en
ook wel Atharvāṅgirasa genoemd.
-
Āñgirasa
- Wijze Āñgirasa was een van de 'draṣṭāra's' van deze Veda ,
dwz de wijzen aan wie de verschillende hymnen van deze Veda werden
geopenbaard. Daarom werd deze Veda dienovereenkomstig naar hem
vernoemd.
-
Bhrgvañgirasa -
De wijze Bhṛgu onthulde ook verschillende hymnen van deze
Veda. Dus deze Veda werd ook wel Bhrgvañgirasa genoemd.
-
Bhrgu -vistara
- Omdat de wijze Bhṛgu verschillende hymnen onthulde, werd het ook
wel Bhrguvistara genoemd.
-
Brahmaveda
- De titel 'Brahmaveda' is gerelateerd aan de priester brahmā, de
vierde van de vier priesters in de groep. De andere drie zijn
hotā, adhvaryu en udgātā, verbonden met de eerste
drie Veda's in die volgorde. In algemene zin betekent
het ook de Veda die helpt bij het bereiken van Brahman .
-
Bhaisajyaveda
- Deze naam is afgeleid van het onderwerp van de Veda die materiaal
bevat over bhaiṣ ajya (medicijnen en behandeling).
-
Ksattraveda -
Deze naam komt van de kwestie die wordt onthuld in de Veda die
informatie bevat over de 'kṣattra' (de krijgersklasse die bekend
staat als de kṣattriya's).
Inhoud
van Atharvaveda
De
Atharvaveda heeft een aantal speciale kenmerken waardoor hij een
beetje apart staat van de andere drie Veda's, vooral de Rigveda . Het
grootste deel van deze Veda betreft het volgende:
-
Ziekten en hun
genezing
-
Rites om het
leven te verlengen
-
Rites om iemands
verlangens te vervullen
-
Bouwconstructie
-
Handel en
commercie
-
Staatsmanschap
-
Boetes
-
Verzoeningsrituelen
-
Zwarte magie
Betekenis van Atharvaveda
Atharvaveda heeft hoge
filosofische ideeën die lijken op het denkpatroon van de
Upaniṣads. De literaire stijl is verfijnder. Daarom
geloven sommige geleerden dat dit werk lange tijd niet in de
gemeenschap van de Vedische literatuur werd opgenomen. Het werd
misschien beschouwd als een 'geschrift van de massa', niet geschikt
voor toelating tot de 'elitegroep'. Door zijn enorme
populariteit zouden de leiders van de samenleving er misschien toe
hebben gedwongen toe te geven dat het de vierde Veda was en haar
priesters ook een eervolle plaats te geven in de offers. Om
dezelfde redenen wordt aangenomen dat deze Veda chronologisch
posterieur is aan de andere drie Veda's. Sommige moderne
geleerden zoals CV Vaidya [3] kennen het de periode 3000
tot 2500 voor Christus toe. Maar de Vedische chronologie is een enorm
onderwerp waarin het moeilijk is om de perioden precies vast te
stellen.
Takken
van Atharvaveda
Uit de oudheid is bekend dat er negen śākhā's
of takken van de Atharvaveda (Samhitā) hebben bestaan. Er zijn
er echter maar twee van:
-
Pippalāda
-
Śaunaka
Hiervan is alleen Śaunaka in volledige vorm
beschikbaar. Deze Veda is verdeeld in vier 'prapāthaka's',
bestaande uit 20 'kāṇḍa's'. Elke kāṇḍa is weer
onderverdeeld in 'sukta's' en deze sukta's in 'mantra's'. De
details zijn als volgt :
-
Prapathakas
|
Kāndas
|
Suktas
|
Mantra's
|
ik
|
1 tot 7
|
433
|
2030
|
II
|
8 tot 12
|
45
|
1573
|
III
|
13 tot 18
|
43
|
1063
|
IV
|
19 en 20
|
215
|
1411
|
Totaal
|
|
763
|
6077
|
Dit geeft ons 6.077
mantra's in 736 sukta's, verdeeld over 20 kāṇḍa's in 4
prapāṭhaka's. Door de verschillende methoden die bij het
groeperen of classificeren worden gebruikt, varieert het aantal
sukta's dat door verschillende geleerden wordt gegeven van 598 tot
759. Maar er is geen verschil in het aantal mantra's. De laatste
kāṇḍa, dwz de 20e, heeft zijn gedachten zwaar (voor 90%) geleend
van de Rigveda Samhitā. Er wordt aangenomen dat de
kāṇdas 19 en 20, soms aangeduid als 'Khilakāṇḍa', latere
toevoegingen zijn aan deze Veda .
Kern
van Atharvaveda
Het onderwerp van de
Samhitā van deze Veda kent geen systematische indeling in
de eerste twaalf kāṇḍa's. De laatste twee behandelen weer
diverse onderwerpen. Er zijn echter acht onderwerpen die aan bod
komen:
-
Bhaisajya:
ziekten, hun oorzaken en genezingen
-
Āyusya:
smeekbeden om een lang leven
-
Paustika:
wereldse vooruitgang en welzijn
-
Ābhicārika:
vernietig of breng schade toe aan vijanden die vooruitgang
belemmeren
-
Prāyaś citta :
verzoeningsrituelen
-
Rājakarma:
politiek systeem
-
Brahmanya:
aard van Brahman , het Absolute.
Bhaisajya
Suktas
Deze sukta's behandelen ziekten, hun oorzaken
en geneeswijzen, en tonen een opmerkelijk inzicht in het onderwerp
gezondheidswetenschappen. Daarom wordt deze Veda beschouwd
als de voorloper van Ayurveda of de wetenschap van
gezondheid en een lang leven. Soms wordt Ayurveda vermeld
als een Upavedaof dochteronderneming van de Atharvaveda. Deze
sukta's bevatten veel gebeden voor gezondheid en een lang leven. De
verschillende namen van de delen van het lichaam die hier worden
gegeven, getuigen van een grondige kennis van de menselijke
anatomie. Verschillende ziekten zoals koorts, leukodermie,
lepra, geelzucht, diabetes, waterzucht, huidaandoeningen, oor-, neus-
en keelproblemen, botbreuken, hartaandoeningen en tuberculose, worden
genoemd met hun respectievelijke genezingen. Deze ziekten worden
veroorzaakt door ziektekiemen, schending van de natuurwetten, woede
van goden , boosaardige geesten en eerder begaan
zonden. Afgezien van medicijnen en fysieke remedies, was het
gebruik van gezangen en charmes ook in overvloed. Een grondige
kennis van de kruiden en hun verschillende geneeskrachtige
eigenschappen kan worden afgeleid uit veel van de mantra's.
Āyusya
Suktas
Deze sukta's bevatten
smeekbeden voor een lang leven. Ze moeten worden uitgesproken
bij gunstige gelegenheden zoals caula (tonsuur), upanayana
(inhuldiging met de heilige draad), godāna (schenken van
koeien) enzovoort. De wens om de volledige levensduur te leven,
namelijk 100 jaar, wordt vaak uitgedrukt. Een van de
sukta's [4] geeft aan de 'rakṣāsutra'
('beschermingsdraad') op het lichaam te dragen om een lang
leven te bereiken.
Paustika Suktas
Puṣṭi betekent wereldse vooruitgang en
welzijn. Deze sukta's bevatten over het algemeen gebeden voor de
zegeningen van goden zoals de Maruts, Parjanya en anderen,
zodat er goede regens kunnen zijn. Door deze
regens gedijen gewassen en werken
zoals woningbouw , landbouw en handel goed. De
gunstige riten die in de Pauṣṭika Sukta's worden beschreven,
worden 'śuklendrajāla' genoemd.
Ābhicārika Suktas
De Ābhicāraka Suktas zijn bedoeld om vijanden
die onze voortgang belemmeren of proberen ons te vernietigen, te
vernietigen of te schaden. Men zegt dat dit wordt bereikt door
bepaalde godheden of geesten te behagen of te
sussen en door hun wensen te laten vervullen. Deze techniek
wordt 'yātu' of 'kṛtyā' genoemd. Het aantal van dergelijke
sukta's is vrij groot. Vernietiging van je vijanden, inclusief
de minnaars van je partner, vernietiging van boze geesten,
hypnotiserende anderen door wie je je verlangens vervuld kunt
krijgen, zijn enkele van de onderwerpen die in deze sukta's aan de
orde komen. Het woord 'kṛṣṇendrajāla' wordt soms gebruikt
om het type zwarte-magische riten aan te duiden dat hier wordt
afgebeeld.
Prāyaś citta Suktas
Deze hebben voornamelijk betrekking op
verzoeningsriten om de kwade gevolgen te compenseren als gevolg van
het niet of verkeerd uitvoeren van religieuze riten. Voortekenen
die het kwaad voorspellen en de riten die nodig zijn om ze te
bestrijden, worden ook beschreven.
-
Strikarma Suktas: Deze sukta's gaan voornamelijk
over huwelijk, liefde en aanverwante onderwerpen. Er worden ook
riten beschreven die helpen de verloren liefde van de partner terug
te winnen.
Rājakarma
Suktas
Dit gedeelte
geeft een overzicht van het politieke systeem in die dagen. De
koning werd gekozen door het volk. Nationale en sociale
problemen werden besproken door of besloten in een 'samiti', een
volksvertegenwoordiging. De Rājapuro- hita (Chief
Priester van de staat) had een benijdenswaardige plaats in de zaken
van de staat. Gebeden voor overwinning in oorlog en hymnen die
de toewijding aan het moederland uitdrukken die hier worden gegeven,
zijn zeer poëtisch en ontroerend.
Brahmanya
Suktas
Deze
sukta's ontvouwen de aard van Brahman , het Absolute. De
filosofische ideeën die hier worden gegeven, vormen een verband
tussen de ideeën van de Rigveda en de Upaniṣads. De
eigenaardigheid van deze Veda zijn de namen die aan God
zijn toegewezen - Kāla , Skambha , Ucchiṣṭa
en Vrātya. Het hele universum komt tevoorschijn en is door hem
gevestigd. Hij is de heer van de hele schepping. Hij heeft
het universum ontwikkeld. [5] De zon is een symbool van
zijn kracht en wordt 'Rohita', de 'Rode' genoemd. Hij wordt
geïdentificeerd met God zelf. Dit Absolute wordt ook
geïdentificeerd met de Atman. Het woord 'Vrātya' dat in deze
sectie wordt gevonden, heeft niets te maken met de mensen die zonder
Vedische sacramenten waren geweest, de betekenis waarin het woord in
dedharma śāstra's. Hier vertegenwoordigt het Brahman ,
het Absolute.
Culturele verwijzingen in
Atharvaveda
De Atharvaveda Samhitā geeft ons een
interessant beeld van de samenleving van zijn tijd. Het land waarin
de mensen woonden strekte zich uit van Gāndhāra (Afghanistan)
tot Magadha en Aṅga (Bihar en Bengalen). Het
varṇa-systeem was goed ingeburgerd. Mensen leefden in harmonie.
Koningen waren krachtig. Handel en commercie waren welvarend door
de landbouw . Landbouw was in die tijd de
belangrijkste bron van bestaan. Er zijn verwijzingen die aangeven
dat brāhma ṇa's soms op zichzelf machtig
waren, waardoor ze de woede van de kṣattriya-koningen onder ogen
moesten zien. De koe werd zeer vereerd en godāna(geschenk van
koeien) werd als zeer verdienstelijk beschouwd. Er zijn
verwijzingen naar het Rājasuya- offer en oorlogen tussen
koningen. Het instituut van het huwelijk leek erg op dat van de
Rigvedische tijden met onderdanige riten.
Āraṇyaka
Tot dusver is geen Āraṇyaka van de Atharvaveda aan
het licht gekomen. Er is slechts één Brāhmaṇa ontdekt, de
Gopatha Brāhmana.
Upaniṣads
De
drie bekende Upaniṣads behoren tot deze Veda:
-
De Praśna
-
De Mundaka
-
De Māndukya
|