Inleiding
tot het Tibetaans boeddhisme
Het Tibetaans boeddhisme,
de leer van de Boeddha zoals die in Tibet wordt beoefend en
onderwezen, wordt eindelijk bekend aan de wereld. Vanwege de
afgelegen locatie van Tibet ontwikkelde de boeddhistische traditie
zich daar veertien eeuwen lang in relatief isolement, onbekend of
verkeerd begrepen door de buitenwereld. Een keerpunt kwam in de late
jaren 1950, toen de communistische Chinese overname de migratie van
Tibetaanse leraren naar India versnelde. Sindsdien zijn Tibetaanse
boeddhistische leraren verder naar het buitenland gereisd en hebben
ze onderwijscentra opgericht die nu floreren in Japan, Zuidoost-Azië,
Australië, Europa en Noord- en Zuid-Amerika. Voor het eerst in de
geschiedenis kunnen mensen van over de hele wereld rechtstreeks uit
authentieke bronnen leren hoe het Tibetaans boeddhisme in Tibet werd
beoefend.De Tibetaanse migratie heeft een bijzonder ontvankelijk
publiek gevonden in de Verenigde Staten, die tenslotte een land van
immigranten zijn. Het boeddhisme is nu een van de snelst groeiende
religies in de Verenigde Staten - niet in de laatste plaats vanwege
de toenemende populariteit van de Tibetaanse traditie.
Het
onderscheidende karakter van het Tibetaans boeddhisme
Het Tibetaans boeddhisme
handhaaft de leringen, meditatietechnieken en wijdingsgeloften van de
Theravada, en de filosofie en kosmologie van Mahayana. Maar het
was in Tibet dat veel van de Vajrayana-leringen werden bewaard, en de
meeste onderscheidende kwaliteiten van het Tibetaans boeddhisme zijn
terug te vinden in het Vajrayana-erfgoed.
Het Vajrayana-pad volgt
grotendeels de filosofische leringen van Mahayana, maar er zijn
enkele variaties in de methodologie. Terwijl Mahayana probeert
het gif van begeerte, agressie en onwetendheid te vernietigen, legt
Vajrayana de nadruk op het rechtstreeks omzetten ervan in
wijsheid. Dit is gebaseerd op het Tibetaans boeddhistische
geloof dat de alledaagse wereld (samsara) onlosmakelijk verbonden is
met verlichting.
Het Tibetaans boeddhisme
onderscheidt zich door zijn vele methoden en technieken van
spirituele ontwikkeling en door zijn grote versnelling van de
spirituele reis. Theoretisch duurt het pad van de
Mahayana-beoefenaar drie onberekenbare eonen om volledig te
ontwaken; daarentegen kan het pad van de Vajrayana-beoefenaar zo
kort zijn als één leven.
Om het verlichtingsproces
te versnellen, gebruikt Vajrayana geavanceerde yogatechnieken in
combinatie met uitgebreide meditaties. De meditaties bevatten
visualisaties van gepersonifieerde archetypen van verlichting, vaak
aangeduid als 'meditatieve godheden'. Deze archetypen worden vaak
weergegeven in de Tibetaanse religieuze kunst in de vorm van bronzen
sculpturen of in beschilderde draagbare scroll-iconen, bekend als
thangka's. De geschriften met de esoterische leringen voor
yoga-oefeningen (zoals meditatieve visualisaties) worden tantra's
genoemd en maken deel uit van een groter geheel van boeddhistische
heilige teksten, gebaseerd op de openbare leringen van de Boeddha, de
zogenaamde sutra's. (Vajrayana's gebruik van tantrische literatuur
verklaart waarom het soms 'Tantrisch boeddhisme' wordt genoemd.)
Mantra's (gezongen heilige lettergrepen of zinsdelen), mudra's
(rituele handgebaren),en mandala's (symbolische voorstellingen van
verlichte werelden) worden allemaal gebruikt als onderdeel van
Tibetaans-boeddhistische meditatieve praktijken.
Het belang
van de lama
De Tibetaanse boeddhistische
traditie legt grote nadruk op het belang van de lama (het Tibetaanse
equivalent van de Sanskriet-term goeroe). Deze eerbiedwaardige
leraren krijgen vaak de eretitel Rinpoche ("Dierbare").
Alle lama's voltooien een lange studie die hen voorbereidt op hun
toekomstige rol als de verleners van initiaties en esoterische
leringen. Gekwalificeerde lama's introduceren studenten in bepaalde
leringen en geven door middel van empowerments spirituele
energie zodat specifieke oefeningen met succes door studenten kunnen
worden ondernomen. Formele en informele face-to-face mondelinge
overdrachten van spiritueel inzicht en wijsheid vinden typisch plaats
tussen lama en student. De lama is de focus van hartstochtelijke
toewijding voor de aspirant, en wordt erkend als de belichaming van
de drie juwelen (de Boeddha, zijn leringen,en de sangha) evenals de
kwaliteiten van de meditatieve godheden.
Het Tibetaans boeddhisme
heeft het idee van "geïncarneerde lama's" geïnnoveerd,
het geloof dat de geest van een overleden lama weer kan verschijnen
in het nieuwe lichaam van een kind. Het bekendste voorbeeld van
het herkennen van gereïncarneerde lama's is de eeuwenlange traditie
waarmee ZH de Dalai Lama wordt geïdentificeerd.
De
ontwikkeling van het boeddhisme in Tibet
Het boeddhisme heeft een
lange geschiedenis in Tibet. Tijdens het bewind van de eerste keizer
van Tibet, Songsen Gampo (ca. 600-650 n.Chr.), Toen Tibet zich voor
het eerst vestigde als een onafhankelijk koninkrijk en imperium, werd
de leer van de Boeddha in Tibet geïntroduceerd. Het duurde nog een
eeuw voordat het boeddhisme begon te bloeien tijdens het bewind van
drie keizers: Tri Song Detsen (fl. 775), Tri Saynalek (fl. 812) en
Tri Ralpachen (fl. 838). In die tijd werden er grote vertaalprojecten
ondernomen zodat Indiase teksten in het Tibetaans konden worden
opgenomen, kloosters werden gebouwd en het koningschap, de adel en de
bevolking het boeddhisme omarmden.
De laatste Tibetaanse
keizer (regeerde 838-842) was anti-boeddhistisch. Hij
onderdrukte de religie, werd als gevolg daarvan vermoord en tegen het
begin van de jaren 40 stortte de koninklijke dynastie in. Tibet
kende een donkere leeftijd van bijna twee eeuwen - van 850 tot begin
1000. Gedurende deze tijd was er geen centrale regering. Hoewel
het boeddhisme in Tibet in deze periode overleefde, waren er geen
kloosters of grote vertaalprojecten, deels omdat er geen grote
beschermheren waren om hen te ondersteunen.
De vier
scholen binnen het Tibetaans boeddhisme
Tibetaanse vertalers die
naar India gingen en Indiase wijzen die naar Tibet kwamen, brachten
tussen eind 900 en 1200 het boeddhistische onderwijs in Tibet nieuw
leven in. Aan het begin van de 14e eeuw waren er vier grote
scholen voor Tibetaans boeddhisme. De Nyingmaschool hield zich
aan de Vajrayana-leringen uit de vroegere koninklijke periode. De
Kagyu-, Sakya- en Geluk-scholen volgden allemaal de latere
Vajrayana-leringen die vanuit India naar Tibet kwamen. De
scholen werden gevormd als gevolg van individuele leerlijnen en de
relatieve nadruk die elke groep legde op bepaalde esoterische
leerstellingen. Deze scholen, die tot op de dag van vandaag
bestaan, zijn het eens over de essentiële leerstellingen van het
boeddhisme.
Politiek en
religie
Door de eeuwen heen
speelden lama's een steeds belangrijkere rol in Tibet, niet alleen
als religieuze figuren, maar ook als politieke leiders. In de
geschiedenis van Tibet leidde een lama vaak de regering. De eerste
lama die dit deed was de Sakya-patriarch Chögyal Pakpa (1235-1280),
die zijn tijdelijke autoriteit kreeg door de bescherming van de
Mongoolse heersers van China. Het was ook door Mongoolse bescherming
dat de Dalai Lama's of hun vertegenwoordigers Tibet sinds 1642 hebben
geregeerd (met één grote onderbreking). Ook zij zijn zowel
religieuze als wereldlijke leiders.
De laatste helft van de
20e eeuw heeft ongeëvenaarde veranderingen in Tibet gebracht. De
communistische regering van China controleert Tibet en onder haar
bewind hebben de religie en cultuur van Tibet enorm geleden. ZH de
Dalai Lama, spiritueel en politiek leider van Tibet, heeft een
regering in ballingschap opgericht in Dharamsala, India. Tibetaanse
ballingen hebben zich voornamelijk gevestigd in India, maar ook in
andere landen zoals Nepal, Zwitserland, Canada en de Verenigde
Staten. ZH de Dalai Lama heeft hard gewerkt om de benarde toestand
van Tibet onder de aandacht van de wereld te brengen, en in 1989
leverde zijn inspanningen hem de Nobelprijs voor de Vrede op.
Sindsdien zijn het populaire sentiment en het politieke activisme
toegenomen ter ondersteuning van het herstel van Tibet. De waarden
van mededogen en wijsheid omarmend, zien niet alle ballingen het
verlies van hun vaderland met woede en wrok.Zijne Heiligheid Jigdal
Dagchen Dorje Chang, stichtende lama van het Sakya-klooster van het
Tibetaans boeddhisme in Seattle, zei dat de veranderingen in Tibet
een voorbeeld zijn van de ware aard van het menselijk bestaan: alles
is vergankelijk en alles verandert.
|