Hiërarchie
van engelen - van de krachtigste tot de laagst geplaatste engelen
Hiërarchie van engelen.

In elke religie die
geworteld is in het geloof in een onzichtbare God, is er een concept
van engelen. Engelen staan bekend als boodschappers en
agenten van God.
Het geloof in engelen
wordt vooral gezien in het christendom, het jodendom en de islam. Het
christendom en het jodendom zijn echter dieper geworteld in het
geloof van engelen, zoals engelen werden genoemd in de Thora en in de
Bijbel. De islam sprak ook over het bestaan van engelen,
zoals de engel die de boodschap aan de profeet Mohammed bracht.

Het geloof in het bestaan
van engelen is breed, zo breed, dat het doorging naar
klassenengelen. De indeling van engelen in sferen en in
verschillende orden of 'engelenkoren' is gebaseerd op de overtuiging
dat sommige engelen machtiger zijn dan andere en dat ze daarom
gegroepeerd zouden moeten worden in ordes van de engelenhiërarchie.
De meest invloedrijke
christelijke engelenhiërarchie was die naar voren gebracht door
pseudo-Dionysius de Areopagiet in de 4e of 5e eeuw in zijn boek 'De
ceolesti hierarchical ( On the Celestial Hierarchy ).
Pseudo-Dionysius ( over
de hemelse hiërarchie ) en Thomas van Aquino putten uit
passages uit de Nieuwe Testamenten, specifiek in Galaten 3: 26-28,
Mattheüs 22: 24-33, Efeziërs 1: 21-23 en Kolossenzen 1:16, om zich
te ontwikkelen een schema van drie hiërarchieën, sferen of triaden
van engelen, waarbij elke hiërarchie drie orden of koren bevat.
Hoewel beide auteurs
putten uit het Nieuwe Testament, is de bijbelse canon onduidelijk
over het onderwerp, en deze hiërarchieën worden als minder
definitief beschouwd dan bijbels materiaal.
Zoals vermeld in de
theologische leer van de gemeenschap der heiligen, is er in het
paradijs een gemeenschappelijke en unieke visie op de waarheid en
contemplatie van het aangezicht van God zonder enig verschil tussen
engelen of menselijke zielen.
De Summa
Theologiae stelt dat er verschillende graden bestaan met
betrekking tot de schepping, over de kracht van voorbede aan God en
van directe toewijzing aan mensenlevens.

De eerste sfeer van
engelen zijn de engelen met de hoogste rang, zij dienen bij de troon
van God. Ze worden beschouwd als de machtigste en het dichtst
bij de troon van God. De eerste sfeer is echter in drieën
verdeeld.
In volgorde van rang;
De serafijnen,
De cherubijnen,
De tronen.
Seraphim;
De serafijnen worden
letterlijk beschouwd als de brandende. Het zijn zesvleugelige
wezens met twee vleugels die hun gezicht bedekken en twee die hun
benen bedekken en de andere twee gebruiken ze om te vliegen. De
serafs zijn de hoogste engelenklasse en dienen als verzorgers van
Gods troon. Het is bekend dat ze voortdurend lof zingen voor God
en zingend "heilig, heilig, heilig, is de heer van de gastheer"
Cherubijnen;
Van de cherubs is bekend
dat ze vier gezichten hebben: een van een leeuw, een os, een adelaar
en een man. Er wordt beschreven dat ze samengevoegde vleugels
hebben die bedekt zijn met ogen. Cherubijnen bewaken de weg naar
de boom des levens in de hof van Eden en de troon van God.
De tronen;
De tronen worden gezien
als een symbool van Gods gerechtigheid en gezag. Hoewel de
tronen soms worden geassocieerd met de ophanims of Erelims in de
joodse engelenhiërarchie. De ophanims worden door Daniel
beschreven als wielen. Ze zijn anders dan andere hemelse wezens,
omdat ze bewogen worden door de geest van andere wezens.
Christelijke theologen die
de tronen als een van de koren gebruiken, beschrijven ze niet als
wielen, maar beschrijven ze als aanbiddende oudere mannen die naar de
wil van God luisteren en de gebeden van mensen opdragen. De
vierentwintig oudsten in het boek Openbaring worden gewoonlijk geacht
deel uit te maken van deze groep engelen.

De tweede sfeer bevat
engelen die als krachtig worden beschouwd, maar niet zo krachtig als
de engelen in de eerste sfeer. Ze werken als hemelse bestuurders
van de schepping door materie te onderwerpen en geesten te leiden en
te regeren;
Heerschappijen of
heerschappij,
Deugden of bolwerken,
Kracht of deugden.
Heerschappijen of
heerschappij;
Het is bekend dat de
heerschappijen de plichten van lagere engelen beheersen en
regelen. Slechts in zeer zeldzame gevallen maken ze zichzelf
bekend bij de mens. Ze worden beschreven als engelen die
eruitzien als mooie mensen met een paar vleugels. Ze dragen
scepters met bollen aan de bovenkant of aan de punt van hun zwaarden,
dit onderscheidt hen van andere engelen.
Deugden of bolwerken;
Het is bekend dat deze
engelen tekenen en wonderen verrichten in de wereld. Het is door
deze engelen dat er wonderen in de wereld worden gedaan.
De naam van de heilige
deugden duidt op een zekere krachtige en onwankelbare mannelijkheid
die opwelt in al hun goddelijke energieën; niet zwak en zwak
zijn voor enige ontvangst van de goddelijke Illuminaties die haar
zijn verleend; opgaand in volheid van kracht tot een assimilatie
met God; nooit afvallend van het goddelijke leven door zijn
eigen zwakheid, maar onwankelbaar opstijgend naar de superessentiële
deugd die de bron van deugd is: zichzelf vormend, voor zover het kan,
in deugd; volmaakt gekeerd naar de Bron van de deugd, en
voorzienigheid stromend naar degenen eronder, hen overvloedig
vervullend met deugd. " (van de coelesti Hierarchia).
Bevoegdheden;
De machten of autoriteiten
houden toezicht op de beweging van hemellichamen om de orde te
handhaven. Als krijgersengelen wordt vaak beschreven dat ze
zowel aanvals- als verdedigingswapens hebben. Ze staan er
ook om bekend dat ze boze geesten bestrijden en in hechtenis werpen.
De derde sfeer zijn
engelen die eenvoudig functioneren als hemelse gidsen en beschermers,
beschermers en boodschappers voor mensen.
De derde bol bevat de;
Vorstendommen of heersers,
Aartsengelen
Engelen.
Vorstendommen of heersers;
De overheden zijn engelen
die naties of groepen mensen zoals de kerk bewaken en beschermen. Ze
zitten de bende engelen voor en dragen hen op de bevelen van de
hogere sferen uit te voeren. Er wordt gezegd dat ze kronen
dragen en scepters dragen. Zij zijn de opvoeders en hoeders van
het rijk van de aarde. Net als wezens die verwant zijn aan de
wereld van de kiemideeën , zouden ze levende wezens
inspireren tot veel dingen, zoals kunst of wetenschap.
Aartsengelen;
Het woord aartsengel is
afgeleid van het Griekse woord aartsengelos dat werd vertaald
met hoofdengel.
Het woord aartsengel werd
tweemaal genoemd in het nieuwe testament, en het werd gebruikt om te
verwijzen naar Michaël en Gabriël. Hoewel de naam Raphael in
het boek Tobit (Tobias) verscheen. Raphael onthulde aan Tobias
dat hij een van de zeven is die voor de heer staan . Dit
betekent dus dat er zeven aartsengelen zijn waar Michaël en Gabriël
deel van uitmaken.

De naam Uriel werd ook genoemd in de apocriefen, die wordt
gelezen door anglicaanse en Russisch-orthodoxe christenen. De
naam Uriël, wat letterlijk "Licht van God" betekent,
onthulde zeven profetieën aan Ezra. Hij werd ook genoemd in het
boek Henoch. Het is jammer dat deze boeken uit de Bijbel zijn
verwijderd.
De zeven aartsengelen zijn naar verluidt beschermers van naties
en landen en houden zich bezig met zaken als politiek, handel en
militaire zaken. Hoewel Michael ook wordt afgebeeld als een
krijgersengel.
Engelen;
"Malakhim", de gewone engelen zijn de laagste orde
van hemelse wezens en worden het meest erkend. Zij zijn degenen
die zich het meest bezighouden met de aangelegenheden van
mannen. Binnen de categorie van de engelen zijn er veel
verschillende soorten, met verschillende functies. De engelen
worden als boodschappers naar de mensheid gestuurd. Uit deze
klas komen persoonlijke beschermengelen.
De persoonlijke beschermengelen zijn geen afzonderlijke
entiteiten, maar worden gecategoriseerd onder de "Engelen". Het
is bekend dat ze aan mensen zijn toegewezen, of ze nu christen zijn
of niet.
|