Een
basisgids voor overtuigingen en praktijken van het zenboeddhisme
De belangstelling voor zenboeddhisme is
recentelijk toegenomen vanwege de voordelen voor lichaam en
geest. Maar waar gaat het precies over? Het kan moeilijk
uit te leggen zijn, aangezien zen niet gebonden is aan de woorden en
letters van de soetra's. Maar in dit artikel proberen we dieper
te graven in de overtuigingen en praktijken van het zenboeddhisme.
Zen is een van de scholen in het
Mahayana-boeddhisme. Het woord Zen is eigenlijk de Japanse
uitspraak van het Midden-Chinese woord 禪
(Chan), dat zijn oorsprong vindt in
de Indiase beoefening van Dhyana of meditatie.
Als we de geschiedenis van het zenboeddhisme
willen onderzoeken, moeten we teruggaan naar de 6e eeuw na
Christus. Gedurende die tijd reisde een Indiase monnik genaamd
Bodhidharma naar China, en hij werd ontboden door de toenmalige
keizer die vragen voor hem had. Er wordt gezegd dat de keizer
hem de betekenis van Boeddha's heilige waarheden vroeg en Bodhidharma
antwoordde met "Leeg, niets heiligs" terwijl hij verder
ging met het verlaten van de rechtbank. Bodhidharma ging toen
naar een klooster, ging tegenover een muur zitten en mediteerde negen
jaar lang. Er was een monnik die hem zocht, voor hem zorgde en
uiteindelijk zijn erfgenaam werd, waardoor de verspreiding van het
zenboeddhisme begon. De zesde patriarch, Hui-neng (638-713), wordt
beschouwd als de gouden eeuw van zen. De opkomst ervan werd
echter stopgezet met de vervolging van het boeddhisme in China in het
midden van de 9e eeuw na Christus. Het boeddhisme verscheen voor
het eerst in de Japanse Nihon Shoki, een Japanse geschiedenis die The
Chronicles of Japan documenteert, in 552. Tijdens de Nara-periode
(710-794) werden een aantal opmerkelijke boeddhistische kloosters
zoals Todaiji gebouwd in de toenmalige hoofdstad Nara en kregen een
sterke politieke greep. Het was tijdens de Kamakura-periode
(1185-1333) dat de "Zen-sekte" werd geïntroduceerd vanuit
China. Hoewel zen-praktijken iets complexer waren, werd het
zenboeddhisme populair onder de leden van de militaire
klasse. Tegenwoordig wint het zenboeddhisme meer aan
populariteit buiten Japan dan in het land zelf. Het was tijdens
de Kamakura-periode (1185-1333) dat de "Zen-sekte" werd
geïntroduceerd vanuit China. Hoewel zen-praktijken iets
complexer waren, werd het zenboeddhisme populair onder de leden van
de militaire klasse. Tegenwoordig wint het zenboeddhisme meer
aan populariteit buiten Japan dan in het land zelf. Het was
tijdens de Kamakura-periode (1185-1333) dat de "Zen-sekte"
werd geïntroduceerd vanuit China. Hoewel zen-praktijken iets
complexer waren, werd het zenboeddhisme populair onder de leden van
de militaire klasse. Tegenwoordig wint het zenboeddhisme meer
aan populariteit buiten Japan dan in het land zelf.
Met de honderden definities uit talloze
beschikbare bronnen, wat is eigenlijk de essentie van
zenboeddhisme? Men moet begrijpen dat het zenboeddhisme geen
theorie of kennis is. Het is geen overtuiging, een canon of een
religie; maar het is eerder een praktische ervaring. Zen is
niet iets dat je kunt intellectualiseren, het is je persoonlijke
ervaring van het hier en nu. Zen maakt zich geen zorgen over het
hiernamaals, reïncarnatie of God, het is gericht op dit moment -
nu. Bovendien accepteert Zen
dat een mens slechts een sterveling is die niet in staat is de
onmogelijke vragen van het universum te beantwoorden. De meeste
religies gedijen bij het geven van antwoorden op en het verklaren van
de grootste mysteries van het leven, en ze werpen ook licht op de
vergetelheid. Het zenboeddhisme daarentegen gelooft dat 'grote
wijsheid' ligt in het niet hebben van alle antwoorden.
De kern van het zenboeddhisme is zenmeditatie of
Zazen, waarbij 座
禅 za betekent zitten. Het is
in feite een zittende meditatie, waarbij degene die het beoefent in
een goede houding verkeert, met de bovenkant van zijn hoofd "de
lucht naar beneden duwt", zorgvuldig aandacht schenkend aan de
ademhaling, totdat hij volledig alert en aanwezig is. Het
einddoel van het zenboeddhisme is om iemands rationele en
intellectuele geest uit de mentale lus te halen, zodat hij zijn eigen
boeddhanatuur kan realiseren. Het is meditatie zonder rekening
te houden met fysieke objecten en andere ankers; gewoon de
gedachten laten eb en vloeien zonder enige vorm van weerstand of
inmenging. Dit gevoel van gefocust zijn in het heden is de ware
essentie van Zazen. Het wordt ondersteund door wetenschappelijk
onderzoek dat is bewezen dat Zazen, wanneer het herhaaldelijk wordt
beoefend, het herstel van ziekte vergemakkelijkt, en iemands
spirituele bronnen versterkt.
Het is belangrijk op te merken dat het
zenboeddhisme niet beperkt is tot de tijd die aan meditatie wordt
besteed. Het is iets meer dan Zazen. Het wordt beschouwd
als een gemoedstoestand die naadloos in het dagelijks leven is
verweven. Zenboeddhisme houdt in dat je leeft in het moment,
waardoor de rust en productiviteit toenemen. Het is het
weggooien van geleerde reacties op de dagelijkse druk van deze
moderne samenleving waarin we ons momenteel bevinden en het erkennen
van dingen zoals ze zijn. Het is leven in vitale vrijheid,
ongebonden, openstaan voor wat er ook komt en mag gaan.
|