Hindoeïsme:
fundamentele overtuigingen
De fundamentele leerstelling van het hindoeïsme,
van Vedanta, is dat de fundamentele aard van een mens niet beperkt is
tot het lichaam van de geest. Naast beide is de geest van de
vonk van God in de ziel.
Hoe
is het hindoeïsme begonnen?
Het hindoeïsme of Sanatana Dharma ("eeuwig
spiritueel pad") begon ongeveer 4000 jaar geleden in India. Het
was de religie van een oud volk dat bekend stond als de Ariërs
("nobele mensen") wiens filosofie, religie en gewoonten
zijn vastgelegd in hun heilige teksten die bekend staan als de
Veda's. Deze teksten werden aanvankelijk mond-tot-mondreclame
overgebracht van docent op student. Pas veel later werden ze
daadwerkelijk opgeschreven. Archeologisch bewijs van de beschaving in
de Indusvallei in het noordwesten van India helpt het hindoeïsme te
vestigen als 's werelds oudste levende religie. Tegenwoordig zijn er
wereldwijd bijna een miljard mensen die een bepaald aspect van het
hindoeïsme belijden. De fundamentele leerstellingen van het
hindoeïsme, die de basis vormen van al zijn verschillende sekten,
zijn vervat in het slotgedeelte van de Veda's,en staan daarom
bekend als de Vedanta (het 'einde of slotgedeelte van de Veda's').
Dit deel van de Veda's wordt ook wel de Upanishads genoemd.
Wat
geloven en beoefenen hindoes?
De fundamentele
leerstelling van het hindoeïsme, of Vedanta, is dat de fundamentele
aard van een mens niet beperkt is tot het lichaam of de
geest. Voorbij beide is de geest of de vonk van God in de
ziel. Deze geest zit in ons en ook in alles wat we zien. Alle
wezens en alle dingen zijn werkelijk, in hun diepste wezen, deze
zuivere of goddelijke geest, vol vrede, vol vreugde en wijsheid,
altijd verenigd met God. Dit is niet alleen theorie, maar het
kan ook echt worden ervaren. Iedereen die de moeite neemt om de
nodige training te ondergaan om de geest en de zintuigen te zuiveren
en te verfijnen, kan de waarheid hiervan gaan voelen. Deze
training kan verschillende vormen aannemen en staat bekend als yoga
("vereniging" - vereniging van het individuele zelf met
deze innerlijke geest).
Er
zijn vier hoofdtypen yoga, bedoeld voor de vier hoofdtypen van het
menselijk temperament:
Karma Yoga of de discipline van het juiste
handelen is voor mensen met een actief temperament, die ernaar
streven egoïsme te elimineren en universele sympathie te cultiveren
door de goddelijke werkelijkheid in iedereen te zien.
Bhakti Yoga is het pad van toewijding aan God
wiens aanwezigheid in alle dingen voelbaar is. God kan aanbeden
worden als aanwezig in een afbeelding in een tempel. God kan ook
aanbeden worden als aanwezig in de lijdende mensheid door te dienen.
Jnana Yoga , waaraan de voorkeur wordt
gegeven door degenen met een analytische geest, is de discipline om
te proberen de goddelijke realiteit in alle dingen rechtstreeks te
zien, door mentaal alle belemmerende fysieke en mentale bedekkingen
die haar verbergen opzij te schuiven.
Raja Yoga is het proces van mentale controle,
zuiverheid en meditatie om de geest heel kalm en stil te maken. In
die diepe stilte openbaart het innerlijke goddelijke licht zich.
Wat
zijn de manifestatie (s) God in het hindoeïsme?
Wat zijn de verschillende sekten van het
hindoeïsme? De algemene naam voor God in het hindoeïsme is Brahman.
De naam van de goddelijke essentie in ons is Atman. Ze zijn een en
hetzelfde, oneindig en eeuwig. God is echter ook aanwezig in de hele
schepping. Gods manifestatie in de schepping kent vele namen. Het is
het ene oneindige, eeuwige Goddelijke Wezen dat zich op talloze
manieren manifesteert. Het is als een persoon die tegelijkertijd
"vader" wordt genoemd door zijn zoon, "vriend"
door zijn vriend, "zoon" door zijn eigen vader,
"echtgenoot" door zijn vrouw, enz. Bij elke naam hoort een
speciale relatie. Dus dezelfde Goddelijke Heer is aangesproken als
Shiva, Vishnu, etc en als Goddelijke Moeder, Kali, Durga, etc. God
kan zich ook manifesteren als een buitengewoon wezen in menselijke
vorm, die dan bekend staat als een incarnatie van God, zoals Krishna
, Rama, enz.Omdat alleen de ene oneindige God op verschillende
manieren wordt bekeken, kan voor al deze manifestaties om hulp en
bescherming worden gebeden. Dit is het onderliggende principe achter
alle verschillende sekten van het hindoeïsme. Degenen die de
voorkeur geven aan een bepaalde manifestatie van de goddelijkheid,
zullen een sekte vormen die zich toelegt op de contemplatie en
aanbidding van die manifestatie. Alle sekten zullen echter de oude
leringen van de Veda's en de Vedanta accepteren als de basis van hun
beoefening.Alle sekten zullen echter de oude leringen van de Veda's
en de Vedanta accepteren als de basis van hun beoefening.Alle sekten
zullen echter de oude leringen van de Veda's en de Vedanta accepteren
als de basis van hun beoefening.
Wat
is reïncarnatie?
In deze wereld moet elke oorzaak zijn gevolg
hebben. Wij zijn verantwoordelijk voor de resultaten van ons
handelen. Lang geleden vroegen mensen zich voor het eerst af:
waarom worden sommige mensen in gelukkige omstandigheden geboren,
terwijl anderen geboren worden om hun hele leven te lijden? De
gebeurtenissen in dit huidige leven zijn niet voldoende om zulk
lijden te verklaren. Om redelijkerwijs een teveel aan lijden of
plezier in dit leven te verklaren, werd aangenomen dat we allemaal
eerder bestaan hebben gehad en dat we nu de resultaten oogsten
van die eerdere acties. Het moet dan ook waar zijn dat we nu de
leiding over onze bestemming kunnen nemen. We kunnen een betere
toekomst creëren door vandaag betere acties te ondernemen. Echter,
zolang verlangens in de geest blijven, zal de neiging tot
wedergeboorte bestaan.
Wat
is Maya?
In dit leven zien we de dingen niet erg
duidelijk. We worden voortdurend geconfronteerd met
tegenstrijdigheden. Hoewel we weten wat juist is, hebben we er
moeite mee. Onze gedachten stijgen hoog op, maar onze acties
kunnen niet stijgen tot het niveau van onze gedachten. De wereld
is vol ellende en onrecht; zo snel als we wat verwijderen, lijkt
er meer naar binnen te rennen om de plaats in te nemen. De
heiligen vertellen ons, en we voelen ook, dat er een liefdevolle God
aan het werk is in deze schepping, maar we kunnen dit niet verzoenen
met wat we om ons heen zien. Deze complexe situatie waarin we
ons bevinden, wordt Maya genoemd.
De uitweg, volgens het hindoeïsme of de Vedanta,
is dat we de wereld niet echt goed zien. Als we het goed zouden
zien, zouden we zien dat het God alleen is vóór ons. In plaats
daarvan leggen we de hele complexe wereld op die goddelijke
realiteit.
De gegeven illustratie is die van een touw, in het
halfduister aangezien voor een slang. De slang van deze wereld
maakt ons bang. Wat is de oplossing? Breng een licht en je
zult de echte aard ervan zien. Het is maar een touw. Evenzo
is de werkelijke aard of essentie van deze wereld alleen
goddelijkheid. Breng het licht van spirituele wijsheid door
yoga, en je zult God overal alleen zien. Dit is wat spirituele
vrijheid of bevrijding vormt, Moksha. Wanneer deze kennis
dringt, is er volledige voldoening; er blijft geen verlangen in
de geest, en er blijft geen impuls voor wedergeboorte over.
Welke
gedragscode volgen hindoes?
De gedragscode is iemands dharma. Dit wordt
bepaald door de plek in de samenleving en de plichten die daarbij
horen. Er zijn vier belangrijke sociale posities of
varna; Brahmanen (priesters en leraren) Kshatriya's (heersers en
soldaten), Vaishya's (kooplieden) en Shudra's (arbeiders).
Er worden in de hindoegeschriften vier ideale
levensfasen beschreven: de student, de huisvader, de kluizenaar en de
zwervende heilige man. Voor de meeste hindoeïstische mensen
vertegenwoordigen deze een metaforisch pad, niet een echt pad.
Wat
zijn de hindoeïstische heilige teksten?
Hindoe-oude, heilige teksten werden geschreven in
het Sanskriet, de taal van het oude India. De Veda's zijn
de oudste - ongeveer 3000 jaar oud. Het is een verzameling
hymnes, gebeden en toverspreuken. De Upanishads zijn
verhalen en gelijkenissen die door goeroes (leraren) aan hun
studenten worden verteld. De Mahabharata is een verhaal
over een oorlog tussen twee koninklijke families. De Bhagavad
Gita is een erg populair onderdeel van deze
tekst. De Ramayana is een verhaal over de god Rama en
de redding van zijn vrouw Sita uit Ravana, de boze demonenkoning.
|