Ontwikkeling
In sommige christelijke tradities worden de goden van andere
religies geïnterpreteerd of gecreëerd als demonen.
De evolutie van de christelijke duivelen pentagram zijn
voorbeelden van vroege rituelen en beelden die slechte eigenschappen
laten zien, zoals gezien door de christelijke kerken.
Sinds het vroege christendom heeft de demonologie zich ontwikkeld
van een eenvoudige acceptatie van het bestaan van demonen tot een
complexe studie die is uitgegroeid van de oorspronkelijke ideeën uit
de joodse demonologie en christelijke geschriften. Christelijke
demonologie wordt diepgaand bestudeerd binnen de rooms-katholieke
kerk, hoewel veel andere christelijke kerken het bestaan van demonen
bevestigen en bespreken.
Albertus Magnus, zich bewust van de vele
valse overtuigingen en onjuiste leringen over dit onderwerp, zei over
demonologie: "A daemonibus docetur, de daemonibus docet, et ad
daemones ducit" ("Het wordt onderwezen door de demonen, het
leert over de demonen, en het leidt naar de demonen ")
Oorsprong
Volgens het Boek van Enoch (dat momenteel alleen canoniek is in de
Eritrese en Ethiopische orthodoxe kerken maar waarnaar werd verwezen
door de vroege kerkvaders), zijn de lichaamloze geesten van de
Nephilim demonen. Enoch legt uit:
En nu zullen de reuzen, die voortkomen uit de geesten
(engelen) en vlees, boze geesten op aarde worden genoemd, en op aarde
zal hun woonplaats zijn. Boze geesten zijn voortgekomen uit hun
lichaam; omdat ze zijn geboren uit mensen en uit de heilige Wachters
is hun begin en oorspronkelijke oorsprong; zij zullen boze geesten op
aarde zijn, en boze geesten zullen zij worden genoemd. [Wat betreft
de geesten van de hemel, in de hemel zal hun woonplaats zijn, maar
wat betreft de geesten van de aarde die op aarde geboren zijn, op
aarde zullen hun woning zijn.] En de geesten van de reuzen zullen hun
woonplaats hebben, onderdrukken, vernietigen. , vallen aan, strijden
en bewerken vernietiging op de aarde, en veroorzaken moeilijkheden:
ze nemen geen voedsel, maar toch honger en dorst, en veroorzaken
overtredingen.
En deze geesten zullen opstaan tegen de mensenkinderen en
tegen de vrouwen, omdat ze daaruit zijn uitgegaan. Vanaf de dagen van
de slachting en vernietiging en dood van de reuzen, van de zielen van
wiens vlees de geesten zijn uitgegaan, zullen ze vernietigen zonder
oordeel te vellen.
- I Enoch 15: 812, 16: 1
Nummer
In 1467 beweerde Alfonso de Spina dat het aantal demonen
133.316.666 bedroeg. Dit idee dat een derde van de engelen in demonen
veranderde, lijkt het gevolg te zijn van een exegese van het boek
Openbaring12: 3-9.
Johann Weyer schatte in zijn Pseudomonarchia Daemonum (1583), na
een ingewikkeld systeem van hiërarchieën en berekeningen, het
aantal demonen op 4.439.622, verdeeld in 666 legioenen , elk legioen
samengesteld uit 6.666 demonen, en ze werden allemaal geregeerd door
66 helse hertogen, prinsen, koningen, enz.
De Kleine Sleutel van Salomo (17de eeuw) kopieerde de verdeling in
legioenen van Pseudomonarchia Daemonum maar voegde meer demonen toe,
en dus meer legioenen.
Het is suggestief dat zowel Spina als Weyer 666 en andere getallen
hebben gebruikt die uit meer dan één 6 bestaan om het aantal
demonen te berekenen (133.316.666 demonen, 666 legioenen, 6.666
demonen in elk legioen, 66 heersers). Daarom was het demonische
aantal 666.
Gregorius van Nyssa geloofde in de 4e eeuw in het bestaan van
mannelijke en vrouwelijke demonen en steunde het idee dat demonen
zich voortplantten met andere demonen en met menselijke vrouwen.
Andere geleerden steunden het idee dat ze zich niet konden
voortplanten en dat het aantal demonen constant was.
Kenmerken
In de christelijke traditie zijn demonen gevallen engelen
(Openbaring 12: 7-9), en hebben ze dezelfde kenmerken als hun goede
engel-tegenhangers: spiritueel, onveranderlijk en onsterfelijk.
Demonen zijn niet alwetend, maar elk heeft een specifieke kennis
(soms over meer dan één onderwerp).
Hun macht is beperkt tot wat God toestaat, dus zijn ze niet
almachtig.
Er is geen melding gemaakt van alomtegenwoordigheid, dus het is
nog onduidelijk of ze tegelijkertijd op verschillende plaatsen kunnen
zijn, maar volgens de traditie van de middeleeuwse heksen sabbat
kunnen twee conclusies worden getrokken: ofwel de duivelkan op
verschillende plaatsen tegelijk zijn, of hij stuurt een afgezant in
zijn naam.
De christelijke demonologie stelt dat het de missie van de demonen
is om mensen tot zonde te bewegen, vaak door hun geloof in God te
testen.
De christelijke traditie stelt dat verleidingen uit drie bronnen
komen: de wereld, het vlees en de duivel.
Er wordt ook aangenomen dat demonen mensen kwellen tijdens hun
leven of door bezetenheid (Mattheüs 17: 15-16), of gewoon door
zichzelf te laten zien voor mensen om hen bang te maken, of door
visioenen op te roepen die mensen ertoe kunnen brengen te zondigen of
bang te zijn.
Van demonen wordt ook aangenomen dat ze proberen mensen te
verleiden het geloof te verlaten, ketterij of afvalligheid te plegen
, heidens te blijven of zichzelf te maken of afgoden te vereren
(de christelijke term voor cultusbeelden), en het hoogste aantal
satans of tegenstanders van God.(Efeziërs 6:12)
In het evangelie van Lucas wordt gezegd dat demonen "dorre
plaatsen" bewandelen en geen rust vinden om terug te keren naar
hun vorige huis.
24 "Wanneer een onreine geest uit een persoon komt,
gaat hij door dorre plaatsen om rust te zoeken en vindt hij die niet.
Dan zegt hij: 'Ik zal terugkeren naar het huis dat ik heb verlaten.'
25 Wanneer het arriveert, vindt het het huis schoongeveegd en in orde
gebracht.26 Dan gaat het heen en neemt zeven andere geesten die nog
slechter zijn dan hijzelf, en zij gaan naar binnen en wonen daar. En
de uiteindelijke toestand van die persoon is erger dan de eerste. . "
( Lucas 11: 2426) ( NIV )
Uiterlijk
Demonen kunnen elke gewenste verschijning aannemen, zelfs die van
een "engel des lichts" ( 2 Korintiërs 11:14).
13. Want zulke mannen zijn valse apostelen, bedrieglijke
arbeiders, vermomd als apostelen van Christus. 14. En geen wonder,
want Satan zelf doet zich voor als een engel des lichts. 15. Het is
dan ook niet verwonderlijk als zijn dienaren zich voordoen als
dienaren van gerechtigheid. Hun einde zal zijn wat hun daden
verdienen.
- - 2 Korintiërs 11: 1315
Niettemin werden ze door christelijke demonologen over het algemeen
beschreven als lelijke en monsterlijke wezens.Veel van deze
beschrijvingen hebben beroemde schilders geïnspireerd, zoals Luca
Signorelli , Hieronymus Bosch , Goya , de kunstenaar die de
tekeningen maakte voor de Dictionnaire Infernal en anderen.
Vooral de duivel wordt in de volksmond gesymboliseerd als
verschillende dieren, waaronder de slang, de geit en de draak.
Incubi en succubi worden beschreven als aantrekkelijk om hun
missie van verleiding te volbrengen.
Het idee dat demonen horens hebben, lijkt te zijn ontleend aan het
boek Openbaring, hoofdstuk 13. Het boek Openbaring lijkt veel
afbeeldingen van demonen te hebben geïnspireerd.
Dit idee is ook in verband gebracht met de afbeelding van bepaalde
oude goden zoals Moloch en de shedu , enz., Die werden afgebeeld als
stieren, als mannen met de kop van een stier, of met stierhoorns als
kroon.
In Malleus Maleficarum schreef Heinrich Kramerdat demonen de vorm
van kinderen kunnen aannemen en dat ze in deze vorm erg zwaar zijn,
constant ziek zijn en niet groeien.
Dichters als Geoffrey Chaucer
associeerden de kleur groen met de duivel, hoewel de kleur in moderne
tijden rood is.
Henry Boguet en enkele Engelse demonologen uit hetzelfde tijdperk
beweerden dat heksen en heksenmeesters (onder marteling) bekenden dat
de lichamen van demonen ijskoud waren. In de 17e eeuw heerste dit
geloof.
Incarnatie
De incarnatie van de demonen is van oudsher een probleem geweest
voor de christelijke demonologie en theologie. Een zeer vroege vorm
van incarnatie van demonen was het idee van demonische bezetenheid,
in een poging uit te leggen dat een demon het lichaam van een persoon
binnenkwam met een bepaald doel, of simpelweg om diegene te straffen
voor een zogenaamd gepleegde zonde.
Maar dit kreeg al snel grotere proporties, in een poging uit te
leggen hoe demonen mensen konden verleiden tot seksuele relaties met
hen of hen ertoe konden brengen andere zonden te begaan. Voor
christelijke geleerden hoefden demonen zich niet altijd in een
zichtbare en mogelijk tastbare vorm te manifesteren. Soms was het
door bezit.
Geschiedenis
Nieuwe Testament via bezit (analoog aan aanroeping)
Er zijn enkele bijbelse vermeldingen van de incarnatie van
demonen, vergelijkbaar in resultaat met bezetenheid als in
aanroeping, in het Nieuwe Testament, volgens de evangeliën van
Matteüs, Marcus en Lucas, zoals ze konden worden gezien en gehoord,
maar ook werden verbannen.
Mattheüs 8:16 - Toen de avond gekomen was, brachten zij velen tot
hem die door duivelen bezeten waren; en hij wierp de geesten uit met
[zijn] woord, en genas allen die ziek waren:
Marcus 1: 2327 - En er was in hun synagoge een man met een
onreine geest ; en hij riep: zeggende: laat [ons] met rust; wat
hebben wij met u te maken, u Jezus van Nazareth ? bent u gekomen om
ons te vernietigen? Ik ken u wie u bent, de Heilige van God. En
Jezus bestrafte hem, zeggende: Zwijg stil, en ga uit van hem. En toen
de onreine geest hem verscheurd had en met luide stem riep, ging hij
uit hem weg. En ze waren allemaal verbaasd, zodat ze onder elkaar
vroegen: Wat is dit? welke nieuwe leer [is] dit? want met gezag
gebiedt hij zelfs de onreine geesten, en zij gehoorzamen hem.
Matteüs 8: 2833 - En toen hij Jezus naar de andere kant van
het land van de Gergesenen kwam, ontmoetten hem twee bezeten door
demonen, komend uit de graven, buitengewoon woest, zodat niemand
langs die weg zou passeren. En zie, zij riepen, zeggende: Wat hebben
wij met u te doen, Jezus, Zoon van God? bent u hierheen gekomen om
ons voor de tijd te kwellen? En er was een flink eind van hen vandaan
een kudde met veel varkens die aan het eten waren. Daarom smeekten de
demonen hem, zeggende: Indien gij ons uitdrijft, laat ons dan weggaan
in de kudde varkens. En hij zei tegen hen: Ga. En toen ze eruit
kwamen, gingen ze de kudde varkens binnen; en zie, de hele kudde
varkens liep met geweld een steile plaats de zee in en kwam om in de
wateren. En zij die hen hielden, vluchtten en gingen de stad binnen,
en vertelden alles en wat er was overkomen met de bezetenen van de
duivels.
Andere bronnen via incarnatie
Basilius van Caesarea die ook over dit onderwerp schreef. Hij
geloofde dat demonen, om te materialiseren, dampen moesten
condenseren en daarmee het lichaam van een persoon of dier moesten
vormen, en dat lichaam vervolgens binnendrongen alsof het een
marionet was waaraan ze leven gaven. Henry More steunde dit idee en
zei dat hun lichamen koud waren vanwege de stolling van waterdamp om
ze te vormen (zie hieronder). Veel auteurs geloofden dat demonen de
vorm van een dier konden aannemen.
Raoul Glaber, een monnik uit Saint-Léger, België, schijnt de
eerste te zijn geweest die schreef over het bezoek van een demon met
een vreselijk aspect in zijn Historiarum sui temporis, Libri quinque
(Geschiedenis van zijn tijd in vijf boeken).
Augustinus dacht dat demonen vaak denkbeeldig waren, maar soms
menselijke lichamen konden binnendringen, maar accepteerde later het
idee van de materialisatie van demonen. Thomas van Aquino volgde
Augustinus 'idee, maar voegde eraan toe dat demonische materialisatie
seksuele connotaties had omdat demonen mensen probeerden te verleiden
tot seksuele zonden.
Ambrogio de Vignati, die het niet eens was met andere auteurs,
beweerde dat demonen, afgezien van het feit dat ze geen materieel
lichaam hadden, het niet konden creëren, en dat alles wat ze leken
te doen, louter een hallucinatie was die door hen werd uitgelokt in
de geest van degenen die een duivels lichaam hadden gemaakt. Pact of
waren "slachtoffers" van een succubus of incubus, inclusief
de seksuele handeling.
Seksualiteit
Demonen worden over het algemeen als seksloos beschouwd omdat ze
geen fysiek lichaam hebben, maar verschillende soorten worden over
het algemeen geassocieerd met het ene of het andere geslacht. Veel
theologen waren het erover eens dat demonen eerst fungeerden als
succubi om sperma van mannen te verzamelen en vervolgens als incubi
om het in de vagina van een vrouw te stoppen.
Albertus Magnus en Thomas van Aquino schreven dat demonen en de
hiërarchie van engelen door God zijn geschapen met dezelfde
niet-materiële substantie. Hoewel ze geen lichaam hebben (mens of
dier), hebben ze geen seksuele identiteit en kunnen ze geen
menselijke wezens of andere engelen voortbrengen. De onstoffelijkheid
is gerelateerd aan hun aard, eeuwig en onveranderlijk door de eeuwen
heen. In het boek Tobit toont de aartsengel Raphael zichzelf aan de
buitenkant van een menselijk lichaam, dat niet van hem is.
Ulrich Molitor en Nicholas Remy waren het er niet mee eens dat
vrouwen geïmpregneerd konden worden; Bovendien dacht Remy dat een
vrouw nooit bevrucht kon worden door een ander wezen dan een man.
Heinrich Kramer (auteur van de Malleus Maleficarum) nam opnieuw een
tussenpositie in; hij schreef dat demonen eerst als succubi en daarna
als incubi fungeerden, maar voegde de mogelijkheid toe dat incubi
sperma van succubi kon ontvangen, maar hij was van mening dat dit
sperma vrouwen niet kon bevruchten.
Onder anderen Peter van Paluda en Martin van Arles steunden het
idee dat demonen sperma van dode mannen konden afnemen en vrouwen
zwanger konden maken. Sommige demonologen dachten dat demonen sperma
konden afnemen van stervende of recent overleden mannen, en daarom
moesten dode mannen zo snel mogelijk worden begraven om dit te
vermijden.
Diabolische
symbolen
Geïnspireerd door het boek Openbaring 13:18 werd het getal 666
(het nummer van het tweede beest) toegeschreven aan de antichrist en
aan de duivel.
Volgens middeleeuwse grimoires hebben demonen elk een duivelse
handtekening of zegel waarmee ze duivelse
pacten ondertekenen . Deze zegels kunnen ook door
een goochelaar worden gebruikt om de demonen op te
roepen en te beheersen. De zegels van verschillende demonen
worden gegeven in grimoires zoals The Great Book of Saint
Cyprian , Le Dragon Rouge en The Lesser Key of
Solomon .
Het pentagram , dat in veel culturen met verschillende
betekenissen is gebruikt (waaronder het christendom ,
waarin het de vijf wonden van Christus aanduidde), wordt gewoonlijk
als een duivels teken beschouwd wanneer het wordt omgekeerd (één
punt naar beneden, twee punten omhoog). Zo'n symbool kan
verschijnen met of zonder een omringende cirkel, en bevat soms de kop
van een mannetjesgeit, waarbij de hoorns in de bovenste punten van de
ster passen, de oren in de zijpunten, de baard in de onderste en de
gezicht in de centrale vijfhoek.
Een omgekeerd (ondersteboven) kruis (met name
het kruisbeeld ) wordt ook beschouwd als een symbool van
zowel de duivel als de antichrist, hoewel in de katholieke traditie
een eenvoudig omgekeerd kruis (zonder het corpus of de
figuur van Christus) een symbool is van de heilige
Petrus. . Zie : Kruis van St. Peter
|