Mijn portfolio: Klik hier


Inhoud blog
  • Wali
  • Axel Witsel
  • Het niveau van onze leerkrachten
  • De trein, mijn vertolkte gedachten
  • Groeipotentieel
  • De lerarenopleiding
  • Nelson Mandela
  • Kinderarmoede
  • Heel veel respect
    Archief per maand
  • 01-2015
  • 11-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 10-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 07-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 01-2009
  • 11-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 09-2005
    Startpagina !
    Zoeken in blog

    Don't you see? Blog van Gert Bourgeois
    Een echte mens is iemand die constant schakelt als hij denkt en praat; van de flagrantste onzin tot de grootste diepzinnigheid, liefst binnen één zin.
    13-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Niveau?!
    "Het niveau van de leerlingen in de scholen gaat achteruit",  hoor ik meermaals zeggen.
    Ik vraag me dan af hoe ze dat constateren.
    Het antwoord dat ik krijg: Wat ik 15 jaar geleden aanbood, kunnen de leerlingen nu niet meer.

    Inderdaad! De wereld is veranderd en complexer geworden. Inderdaad, deze generatie vraagt andere competenties dan vroeger.
    Deze generatie leert niet meer noodzakelijk het stelwerk correct te schrijven, maar sleutelt wel aan de inhoud. Een diplomaat hoeft niet alle hoofdsteden te kennen om te kunnen onderhandelen.
    Toch, algemene kennis blijft belangrijk, een werkwoord moet je kunnen vervoegen,..., maar welke inhouden en competenties vinden wij prioritair?

    En of daarom het niveau verlaagd is, blijft de vraag.


    13-11-2012 om 22:46 geschreven door Gert Bourgeois  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fier op Timothy
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gisteren in de pendelquiz (op Eén, Iedereen beroemd) mocht Timothy de drie vragen beantwoorden. Als laatste vraag wist hij de juiste lengte van Ben Crabbé te raden. Een heel blije jongen dus.  Op de vraag wat hij met het gewonnen bedrag van 300 euro zou doen, antwoordde hij: uitdelen aan de medereizigers. En hij voegde de daad bij het woord want hij deelde het geld zonder enige twijfel uit.  De passagiers vonden echt dat hij het geld verdiend had en niet zij, en ze gaven het terug.

    Zo'n jonge gast als Timothy die zichtbaar blij is om het geld te kunnen uitdelen, het bestaat. Hij vertelde bij de intro dat hij samen met zijn ouders langdurig in andere landen verbleven had en dat hij nu reeds langere tijd in België is. Iemand die van heel vroeg de wereld en de mensen ontdekt heeft! Van onschatbare waarde!

    Wat hij deed vind ik fenomenaal. Die mag van mij best wel eens uitgenodigd worden als centrale gast in een praatprogramma.

    13-11-2012 om 21:51 geschreven door Gert Bourgeois  


    29-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Als mensen mogen groeien
    Ik kijk terug naar een geslaagde studiedag vorige week (Scholengemeenschap, Wattenfabriek Herzele). Het thema luidde "Meervoudige intelligentie". Want zij die denken dat je enkel intelligent bent als je een hoog IQ hebt of een richting Latijn volgt, hebben het fout.Wat ben je immers met veel kennis als je sociale competenties zwak zijn? Je hebt vandaag veel meer nodig om te 'scoren'. Je kan meervoudig intelligent zijn (muziekknap, rekenknap, beweegknap,...). Elk mag zijn talent hebben, en zeker weten, ieder van ons is meervoudig intelligent.

    Stel dat je een oude klasfoto uit de doos haalt en kijkt wie waar belandde, dan zal je merken dat het niet altijd die "slimme leerlingen" zijn die een "rijke" carrière uitgebouwd hebben. Het kunnen evengoed mensen zijn die kansen gekregen hebben om hun talenten in te zetten.

    Maar wat maakte voor mij die studiedag nu zo geslaagd?
    Voor de realisatie konden we die dag beroep doen op enkele stagiairs uit het zesde en zevende jaar Kantoor (BSO). Zo mocht ondermeer Kevin foto's nemen tijdens het woordje van de gastspreker.  Ik merkte dat Kevin zeer aandachtig luisterde naar de spreker. Want die had het namelijk over talenten, over kansen die jongeren moeten krijgen, over het beste wat in mensen zit, en hoe je dat naar boven kunt halen.  Onmiddellijk kwam Kevin me zeggen dat hij het een boeiende spreker vond. Ik zag aan zijn uitstraling dat hij zeer blij was dat eindelijk eens iemand zegt dat in iedereen talenten zitten, dat je kansen niet beperkt zijn omdat je ASO, TSO of BSO volgt.

    En die boodschap moet bij Kevin blijven hangen zijn.  De dag nadien liep hij stage in onze school en zijn eerste woorden waren: "Vond je de foto's goed?" ....en .... "Ik vond het boeiend gisteren!"
    De soms wat stillere Kevin zocht dus meteen contact, want dat wou hij toch wel kwijt. Prachtig! Ik hoop dat hij gelooft in zijn mogelijkheden en dat hij later ook de context krijgt om deze in te zetten.  Dat gaat hem ongetwijfeld doen groeien. Ik zie zijn welbevinden stijgen, en ben er zeker van dat hij gemotiveerd is om zijn stage nog beter te doen. En dat is nu net wat we zoeken: bekwame en gedreven mensen!

    Voor de studiedag hebben we ook beroep gedaan op Bram Neckebrock en Rosalien Van Herzele, twee oud-leerlingen van onze scholengemeenschap. Zij speelden in een filmpje rond visieontwikkeling in de scholengemeenschap.  Twee twintigers die meewerkten met een dosis enthousiasme.

    Tegelijk is er iets waar ik me zorgen in maak.  Het zijn die reacties als: "Wat de spreker vertelde is al heel oud, dat komt uit de jaren 70". Op zich is er niets fout met deze reactie, maar wel met de toon.  Het is een toon van: "Ik was aanwezig op de studiedag, maar verder doe ik er niets mee". Zo'n reactie komt vanuit een bepaalde overtuiging, vanuit een bepaalde visie. Hoe zo'n overtuiging ontstaat, leidt me nu te ver af van de essentie. Maar de gevolgen van zulke reacties vind ik groot.  Want het zijn vaak wél gemotiveerde (jonge) leerkrachten die in het onderwijs komen. Jonge leerkrachten met een visie in ontwikkeling, een geloof in mensen, een motivatie. Zij willen best wel proberen om talenten in de klas in te zetten bij zichzelf en bij hun leerlingen. Maar wat gebeurt er als zij afgeremd worden door collega's die het al lang opgegeven hebben?  Collega's die leerlingen etiketteren en niet geloven in de mogelijkheden? Collega's die zich 'slimmer' voelen (wat een beperkt talent zeg) en anderen afbreken? Mogen mensen groeien en uit fouten leren?  We zijn allemaal een beetje vergeten hoe we onze loopbaan gestart zijn. En trouwens, wat is de 'perfecte leerkracht'?  Voor mij zijn dat leerkrachten die dagelijks zoekende zijn om de leeromgeving van kinderen nog beter te maken; door kinderen vanuit hun eigen beginsituatie verder te laten ontwikkelen op zoveel mogelijk terreinen. Om hen te stimuleren kan je hun talenten aanspreken. Uiteindelijk wil je als school mensen ontwikkelen die er later zelfstandig 'staan': met vermogen, met motivatie, met continue groei.

    In tegenstelling tot wat men soms beweert, ben ik er van overtuigd dat jonge mensen wel een visie en een mening in ontwikkelling hebben. Maar willen we die horen als die niet strookt met die van ons? Waarschijnlijk zullen deze mensen ze opbergen, gewoon uit veiligheid.  Gemiste kans!? Volgens mij wel!

    Ik hoop dat mensen als Kevin, Bram en Rosalien de omgeving krijgen om iets in beweging te zetten. Ik geloof sterk dat zij veel kunnen!

    Dit nog: ik ben blij met heel wat gemotiveerde, beginnende en ervaren leerkrachten die er in de school zijn!!

    29-10-2012 om 00:00 geschreven door Gert Bourgeois  


    26-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nooit
    Nooit zal ik je vergeten... Jou niet, jouw tekst niet!

    26-08-2012 om 01:27 geschreven door Gert Bourgeois  


    08-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PAGE Focus on photography
    Voor wie Facebook heeft...  Op PAGE Focus on photography kan je hele reeksen foto's zien waar ik best wel fier op ben!

    Wie niet ingelogd is, ziet maar een beperkt aantal fotoalbums.  Wie wel ingelogd is, gelieve de Like-knop in te drukken :D

    http://www.facebook.com/pages/PAGE-Focus-on-photography/365462420193

    08-08-2012 om 20:10 geschreven door Gert Bourgeois  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Will you be there?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    08-08-2012 om 19:50 geschreven door Gert Bourgeois  


    Tags:Gert Bourgeois
    15-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Andréas Forsman
    Euphoria in een prachtige uitvoering van Andréas Forsman!


    15-07-2012 om 10:40 geschreven door Gert Bourgeois  


    11-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Google jezelf
    Leuk mezelf terug te vinden op de blog van anderen:
    http://muzocoach1112katlijn.blogspot.be/2012_02_01_archive.html


    11-07-2012 om 19:25 geschreven door Gert Bourgeois  


    09-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.There is always a good side


    Be an optimist and try to see the opportunity in every misfortune, not a pessimist that sees misfortune in every opportunity.
    The optimist sees the doughnut, the pessimist sees the hole.
    You can develop success from every failure. Discouragement and failure are two stepping stones to success.
    No other elements can do so much for you if you're willing to study them and make them work for you. View every problem as an opportunity.
    When it is dark enough, you can see the stars.

    - Linda Nuyts, psychotherapist and coach -


    09-07-2012 om 13:52 geschreven door Gert Bourgeois  


    04-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terwijl ik aan luxe dacht


    Terwijl ik zalig sliep
    konden duizenden mensen de slaap niet vatten.
    Terwijl ik blij was niet alleen te zijn
    zochten kinderen hopeloos naar hun ouders.
    Terwijl ik aan leerlingen les gaf
    werden weerloze kinderen ingezet als schild van het leger.
    Terwijl ik lachte
    hebben mensen gehuild.
    Terwijl ik me ergerde aan de regen
    werden mensen gefolterd.
    Terwijl ik uitkeek naar een zorgeloze vakantie
    streden mensen om te (over)leven.
    Hoewel ik me blij voel
    heb ik - tegelijkertijd - het gevoel
    woedend, verdrietig en angstig te zijn
    als ik denk aan de duizenden onschuldige kinderen, volwassen en ouderen
    die het slachtoffer zijn van de gruwelijke oorlog in Syrië.
    Zonder hulp, machteloos en lijdend.

    -Gert-



    04-07-2012 om 03:52 geschreven door Gert Bourgeois  


    21-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Driemaal Woordwaarde
    Leo Bormans was 22 jaar lang hoofdredacteur van Klasse en is auteur van boeken over geluk. Daarover geeft hij wereldwijd lezingen. Vandaag spreekt hij voor 1000 studenten in de lerarenopleiding over authentiek meesterschap, gelukkige leraren in gelukkige scholen, optimisme en positief onderwijs. 

     

    Meesterschap

    In zijn lezing heeft Leo Bormans het over de kwaliteit van toekomstige leerkrachten.  Volgens sommigen zou de kwaliteit van de nieuwe leerkracht gedaald zijn.  Bijgevolg zou een leerkracht, die niet uit het ASO komt, minder slimme leerlingen afleveren.  Leo Bormans bewijst, terecht, het tegendeel!

    21-06-2012 om 18:11 geschreven door Gert Bourgeois  


    11-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkorte opleiding Leraar lager onderwijs voor leraren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Vanaf september 2012 start de Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB) met een verkorte opleiding Bachelor Lager onderwijs voor zij-instromers.  In een traject van 60 studiepunten kunnen houders met een diploma leraar kleuteronderwijs of leraar secundair onderwijs een bijkomend diploma leraar lager onderwijs behalen.  Op woensdag krijg je les en begeleiding vanuit de hogeschool, zodat je er nooit alleen voor staat. Het programma  wordt in twee academiejaren afgewerkt. 
    Een geschikte opleiding voor wie werken en studeren wilt combineren en voor wie zich wilt heroriënteren maar ook voor wie meer kansen op tewerkstelling in het onderwijs wilt.

    De folder kan je hier downloaden.



    Studeren in Brussel, is studeren in het hart van Europa...  Een smeltkroes van talen, culturen, mensen…
    Studeren aan HUB is kiezen voor een gloednieuwe campus met een jarenlange ervaring.


    11-05-2012 om 00:00 geschreven door Gert Bourgeois  


    22-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mee in het verhaal
    Een organisatie heeft een verhaal.  Mensen moeten overtuigd worden om mee in dat verhaal te stappen.  Ze kunnen het één keer anders doen, maar als ze niet mee in het verhaal stappen, dan kan dat niet!  Vital Heynen, sportcoach

    22-04-2012 om 12:14 geschreven door Gert Bourgeois  


    02-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Als reflecteren er niet is
     
    Mijn grootste allergie is een groep mensen dat niet in staat is te reflecteren.  Ze geven zichzelf niet de kans na te denken over het eigen handelen. Uitwendig voelen ze zich overzelfzeker, intelligenter, beter.  Inwendig beschikt men over geen sprankje empathie of sociale beleving; het psychopatische patroon nabij.  Het vermogen zichzelf te coachen staat op nul, de groei wordt gestopt.  Ze willen geen millimeter afwijken van hun eigen beste ideeën.
     
    Het is navrant.  Deze personen zijn recidivisten en bijgevolg slachtoffer van zichzelf. Jammer genoeg krijgen ze soms forum op het verkeerde moment, op de verkeerde plaats en bij de verkeerde persoon.

    Samenvattend: Als je voor je wijst, en je staat voor de spiegel, dan wijs je naar jezelf.  Mensen die niet beschikken over een spiegel, wijzen dus bijna automatisch makkelijker naar anderen.

    02-10-2011 om 15:53 geschreven door Gert Bourgeois  


    12-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het is zo
    Iets wat ik moeilijk vind om te aanvaarden
    is, dat je niet voor iedereen goed kunt doen.

    Op je werk, maar ook naast je werk,
    zijn er altijd mensen
    die tegenover je staan
    of die afstand nemen
    of die de rug toekeren.

    Velen zeggen dat je niet voor iedereen goed kunt doen...

    maar toch blijft dit moeilijk aanvaardbaar.

     


    12-09-2011 om 23:21 geschreven door Gert Bourgeois  


    10-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Too much love will kill you
    I'm ust the pieces of the man I used to be
    Too many bitter tears are raining down on me

    I feel like no-one ever told the truth to me
    About growing up and what a struggle it would be

    10-09-2011 om 00:00 geschreven door Gert Bourgeois  


    29-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zijn
    He leven is even hard,
    en even mooi ,
    als het zijn kan.

    Het kan 'zijn' als je het leeft en beleeft

    -Gert Bourgeois-

    29-08-2011 om 21:12 geschreven door Gert Bourgeois  


    12-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beeld

    In deze zomervakantie zijn verscheidene beelden uit de actualiteiten me bijgebleven.  Daarvan heeft één beeld me gegrepen.  Het is dat van een gewonde jongen, die door anderen schijnbaar geholpen wordt.  Maar terwijl wordt hij beroofd van zijn bezittingen in zijn rugzak. Wat voor zijn ogen gebeurt, verschilt letterlijk van wat achter zijn rug zich afspeelt.  Op het moment dat hij iets merkt, is hij weerloos tegen de sterkte van de groep.
    (Zie deze link: http://www.deredactie.be/permalink/1.1084615). Ik werd woedend toen ik dit fragment zag.

    Herkenbaar of niet?   Hoe blij zouden we zijn als iemand ons kwam helpen als we met autopech op de pechstrook van de autosnelweg staan?  En hoe snel slaat die blijheid over naar angst en schrik als blijkt dat we op dat moment overvallen worden en alle geld moeten afgeven?
    De ontgoocheling  in onze medemensen wordt zo vergroot en we krijgen het gevoel van wantrouwen.

    Ik vraag me af wat dergelijke situaties bij mensen teweeg brengt.  Het doet me denken aan een tijdje geleden, wanneer een videojournaliste me een vraag stelde.  Zo in het midden van de straat.  "En meneer, wat betekent voor jou gelukkig zijn, en vooral: ben jij gelukkig?".
    Voor mij was het heel raar om te zeggen: "Ja, ik ben gelukkig."  Want wanneer je hierop positief antwoordt, besef je dat vele mensen pijn lijden.  Of anders gezegd: kunnen we zomaar gelukkig zijn op het moment dat anderen dat totaal niet zijn?

    Ik denk dat ik blij ben met mensen rondom mij, die beschikken over een portie echtheid. Vrienden die niet weglopen voor de waarheid, maar die voor zichzelf en anderen iets willen betekenen.  Niet de perfectie, maar wel de sterkte. En met die sterke mensen lukt het ons alvast om vooruit te gaan!
     
    Misschien zegt deze video meer...


    12-08-2011 om 18:43 geschreven door Gert Bourgeois  




    Website
  • Website Gert Bourgeois
  • Facebook
  • Foto's on Flickr
  • Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB)

  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    msn: g_bourgeoisvl[at-]hotmail.com

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs