In 1999 bleven 665.675 kiezers simpelweg thuis, 434.618 stemden ongeldig. Op een totaal van 7.305.231 kiezers betekent dat bijna 15%.!! Dat is meer dan wat de grootste partij toen behaalde (888.000 stemmen) Ook in 2003 waren de cijfers bijna identiek: 699.000 thuisblijvers, 364.612 ongeldige stemmen: een groep van meer dan 1 miljoen kiezers die weigert te stemmen, stemplicht of niet.
Stemmen of niet: het zou een vrije keuze moeten zijn. Stemrecht zou ertoe leiden dat partijen veel meer gemotiveerd worden om hun programma duidelijk voor te stellen. En de kiezers uit te leggen waarom hun stem belangrijk is. Stemrecht in plaats van stemplicht zou de politieke bewustwording vergroten.
De V.S. nationaliseert General Motors, de op één na grootste producent ter wereld. Opel Europa krijgt overigens een gelijkaardige oplossing via een Russische staatsbank. Uitgerekend de V.S.: grootste pleitbezorger van de vrije handel en eerlijke concurrentie... 't kan verkeren!
Het faillissement van een autofabrikant kan dan wel een drama zijn, maar betekent geen instorting van het "wereldsysteem". We hebben het allemaal al eens meegemaakt met het verdwijnen van de steenkoolindustrie, de staalindustrie.. Vaak komen er kansen voor de overblijvers. Dat is immers het principe van de vrije markteconomie: de beste wint. Dat is de motor van economische vooruitgang. Iedereen heeft daar baat bij: werknemers, klanten, consumenten. Dit "heilige" principe wordt nu ingeruild voor economisch nationalisme en eigenbelang.
Waarom moet dan een autofabrikant gered worden met overheidsgeld? General Motors is geen slachtoffer van de financiële crisis: al jaren zijn zij kampioen in mismanagement, verkeerde keuzes van modellen, inefficiënt verdelersnetwerk... Amerikaanse belastingbetalers willen geen auto's van GM kopen, maar... het geld van diezelfde belastingbetaler moet nu dienen om dit failliet bedrijf toch boven water te houden.
Ondertussen groeien de overheidstekorten op de kap van de komende generaties...