Prestigieuze behoefte of behoefte aan prestige? Op dinsdag 7 januari 2006, tijdens de voorstelling van het voorlopig ontwerp van de uitbreiding van het cultuurcentrum en de inrichting van het cultuurplein vroeg iemand uit het publiek of zulk een prestigieus project in Heist wel op zijn plaats was. Hij kreeg als antwoord: Prestigieus?... Daar houden wij niet van, dat is zon lelijk woord. Met dit project word tegemoetgekomen aan een duidelijke behoefte, op een zo bescheiden mogelijke manier, met zon klein mogelijk budget(sic.) Een antwoord dat in schril contrast staat met verklaringen van Vlaams Bouwmeester en artikels verschenen in vakliteratuur voor architecten. We citeren: Zo ver reikt de ambitie van Heist-op-den-Berg dat het naast zijn huidige twintig jaar oude cultuurcentrum en voor zijn vijftien jaar oude bibliotheek een nieuw cultuurcentrum bouwt. Niet een polyvalente zaal ten dienste van het verenigingsleven, maar een zaal die haar bestaansrecht moet ontlenen aan een uitstekende akoestiek en aan uitgebreide theatertechnieken. Wij willen de meest dankbare speelomstandigheden creëren zodat we artiesten, gezelschappen en orkesten met naam en reputatie kunnen ontvangen,‟ zegt burgemeester Luc Vleugels (cd&v). Alleen al de akoestiek en zaaltechniek kosten anderhalf miljoen (bron: Dossier gemeenschapcentra /Vlaams Bouwmeester p.38/39) Dit nieuwe centrum is er niet ten dienste van het verenigingsleven, maar moet het hebben van zijn uitstekende akoestiek en uitgebreide theatertechnieken (bron: vlaamsearchitectuur.be 29/6/2010 Dossier gemeenschapscentra: cultuurcentrum Heist-op-den-Berg) Noot : Deze passages worden door Jan Bourgeois, directeur van het cultuurcentrum als volgt selectief geciteerd: Volgens de bouwmeester ging de gemeente voor een echt regionaal cultuurcentrum voor zevenhonderd bezoekers, naast het twintig jaar oude cultuurcentrum en de vijftien jaar oude bibliotheek. 'Het centrum moet het hebben van zijn uitstekende akoestiek en uitgebreide theatertechnieken.' (bron:Het Nieuwsblad 06 juli 2010) Sommige gemeenten, zoals Heist-op-den-Berg, gaan ronduit voor een nieuwe beeltenis, een prestigieus project. Hiervoor zullen ze naar Heist-op-den-Berg komen, wordt dan een belangrijk argument tijdens de wedstrijd van de Open Oproep. De architectuur wordt een bron van trots, de architect komt lezingen geven en wordt ontvangen als een ster. (bron: Dossier gemeenschapcentra /Vlaams Bouwmeester p.4) Voor de meest ambitieuze gemeenten, genre Heist-op-den-Berg, Bornem of Turnhout, ten slotte, is een nieuw cultuurcentrum of een extra zaal een prestigeproject. (bron: Dossier gemeenschapcentra /Vlaams Bouwmeester p.24) Geen sussende eufemismen in Heist-op-den-Berg over cultuur‟. Als je 40.000 inwoners hebt, ben je geen kleine homogene gemeenschap meer die genoeg heeft aan een voetbalploeg en een fanfare. In Heist-op-den-Berg is men erg artistiek en cultuurminnend. Altijd geweest. We hebben alles wat je op artistiek vlak kan bedenken.‟Geen zorgen over elitarisme‟. Als je cultuur en kunst wil bedrijven op hoog niveau, ben je misschien wel wat elitair bezig. Kunstenaars zijn geen doorsnee mensen.‟(Luc Vleugels in: Dossier gemeenschapcentra /Vlaams Bouwmeester p.40/41) Het is duidelijk dat de Heistse cultuurtempel een prestigeproject is dat niet tot stand kwam ten dienste van het verenigingsleven. Bovendien worden een aantal andere projecten met flauwe excuses op de lange baan geschoven. Wanneer de taart verdeeld is en het grootste stuk is weggegeven, dan blijven voor de rest de kruimels over. In de gemeentelijke communicatie wordt de bevolking warm gemaakt om te komen kennisnemen met het vernieuwde cultuurcentrum, en worden alle technische details toegelicht. We vermoeden dat heel wat Heistenaren ook graag zouden weten wat dit fraais hen kost ETA zal over dit onderwerp een bijkomende vraag stellen tijdens de eerstkomende gemeenteraad.
Voorlopige kostprijs uitbreiding cultuurcentrum 11.564.885 exclusief BTW of bijna 14 miljoen euro inclusief btw.(stand van zaken 20/05/2010, de rekening blijft lopen...) April 2005 keurde de gemeenteraad de projectdefinitie goed voor de inrichting van het cultuurplein en de uitbreiding van het cultuurcentrum.
In het programma van eisen stond: Binnen de grenzen van het terrein en budget willen we een zo groot mogelijke zaalcapaciteit realiseren. Het beschikbare budget bedroeg 5 mio (excl. btw) Februari 2007 wees ETA er al op dat het budget aan het ontsporen was. De geraamde kostprijs lag volgens Jan Baestaens ruim 130 % boven het oorspronkelijk voorziene budget, wat o.a. in het Nieuwsblad door Luc Vleugels werd ontkend: volgens de burgervader bedraagt de meerprijs geen 130 maar 40 procent ( 15 februari 2007 Nieuwsblad)
Omwille van de budgettaire ontsporing stelde Baestaens de samenwerking met Planners in vraag, maar het bestuur behield het vertrouwen en Schepen Feyaerts wees er op dat het ereloon voor Planners matig was en 7,5% bedroeg(bron: verslag gemeenteraad 13 feb.2007 p. 104), een leugen zo zal blijken.
Maart 2008 vroeg Jan Baestaens (ETA) de uitbreiding van het cultuurcentrum voorlopig op te schorten en het dossier te herbekijken waarbij een grondige kosten-batenanalyse en de budgettaire mogelijkheden van de gemeente als leidraad zouden moeten dienen. Hij meende dat er andere prioriteiten in de gemeente zijn. Hij werd hierin gevolgd door leden van Gemeentebelang die het jammer vonden dat de sportinfrastructuur met sporthal en zwembad voor het cultuurcentrum heeft moeten wijken. Ook andere raadsleden hadden het gevoel dat een aantal andere projecten voor de uitbreiding van het cultuurcentrum moesten wijken.
Schepen Patrick Feyaerts (Open Vld) reageerde hier fel op. Het is niet waar dat de sportinfrastructuur is moeten wijken voor het cultuurcentrum. Het is zelfs goed mogelijk dat de bouw van het sportcentrum nog dit jaar start en vroeger klaar zal zijn dan het cultuurcentrum.(citaat P.Feyaerts Gazet van Antwerpen 13/03/08)
Huidige stand van zaken: Uit de budgetopvolging van het AGB blijkt (situatie 20/05/2010) dat de totale kostprijs is opgelopen tot 11.564.885 Euro exclusief btw (131% boven de grens van het budget (zie hoger)) of 13.993.511 inclusief btw . Bovendien blijkt ook uit de budgetopvolging dat het ereloon van Planners (inbegrepen in de totale kostprijs) 11,75% bedraagt, en niet de matige 7,5 % zoals in februari 2007 door Schepen Feyaerts werd beweerd.
Het cultuurcentrum opent zijn deuren op 15 oktober, de bouw van het sportcentrum lijkt verder af dan ooit .. Blijkbaar wegen sommige leden van het schepencollege lichter of zijn ze minder goed geïnformeerd
E.T.A.- Heist o/d Berg Aan het college van Burgemeester en Schepenen van de gemeente, graag willen wij volgend punt toevoegen aan het programma van de eerstkomende gemeenteraad. Nieuwe Culturele Tempel Gezien dat als men de pers en speciale gemeentekrant mag geloven, de burger dol enthousiast is over de nakende opening van de nieuwe Culturele Tempel; over de kostprijs nergens iets terug te vinden is; Uit de cijfers van de budgetopvolging van het AGB op 20 mei 2010 blijkt dat de totale kost tot dan geraamd wordt op 11 564 885 Euro; daarbovenop nog de vernieuwing van de voetpaden in de omliggende straten moet gerekend worden: men nog steeds in het ongewisse is over een al dan niet ondergrondse parking; de bevolking in de loop van het totale project compleet in het ongewisse is gelaten over de totale kostprijs en de evolutie van de kostprijs; Vragen wij in de toekomst enkel voorrang te geven aan écht noodzakelijke projecten; in de toekomst enkel projecten te realiseren, welke een voldoende draagvlak hebben van de Heistse bevolking en daarom voor dure projecten boven een bepaald bedrag een referendum te houden; hier te stemmen dat gemeenteraad en bevolking in verband met nieuwe centrale sporthal, nieuw zwembad en nieuwe academie minutieus op de hoogte gehouden worden van kostprijs en evolutie van de kostprijs zodat de kostprijs van deze projecten niet -of slechts binnen de perkenzou kunnen ontsporen; hier te stemmen dat het te verwachten verlies van de nieuwe Culturele Tempel binnen een bepaald budget moet blijven; hier te stemmen dat er een sporthal -genre Wiekevorst- zal gebouwd worden ten zuiden van N10. Pijpelheide, 7 oktober 2010 Jan Baestaens E.T.A.- fractie
ETA-fractie Heist-op-den-Berg Aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente: Graag willen wij volgende punten toevoegen aan de agenda van eerstkomende gemeenteraad: 1. Fietspad Pijpelheide-dorp. Gezien: - Het bestuur -schijnbaar- bezorgd is om de veiligheid van fietsers. Vragen wij: - Is het bestuur zinnens een fietspad aan te leggen in Pijpelheide-dorp vanaf de Goorweg tot aan de gemeenteschool en haar omgeving? 2. Hof ter Laken Gezien: - Vele besprekingen in het College i.v.m. Hof ter Laken Booischot. Vragen wij: - Wat is de bedoeling van het College en Kempens Landschap, betreffende het openbaarstellen van het park HtL? - Naar de huidige stand van zaken in de besprekingen met de eigenaar? 3. Info gemeentekrant: obstakels op rooilijn. Gezien: - Het verschijnen in de gemeentekrant van een artikel over spiegels en verplichtingen van de burger i.v.m. haagsnoeien. - Her en der obstakels geplaatst worden op -en voorbij- de rooilijn. Vragen wij: - De reglementering inzake obstakels nabij de rooilijn te laten verschijnen in de gemeentekrant. - Toe te zien op de naleving van deze reglementering. Jan Baestaens, Kanegem, 9 september 2010
E.T.A. klaagt werking I.O.K.- afvalbeheer aan: verwerking DIFTAR-afval loopt mank en I.O.K. negeert verplichting tot openbaarheid bestuur.
Zoals
geweten houdt Heists E.T.A.- gemeenteraadslid Baestaens Jan de precaire
situatie van I.O.K.- afvalbeheer met argusogen in de gaten.
In
september e.k. is de DIFTAR- ophaling 3 jaar in voege voor de Heistse
burger.Dit zou volgens I.O.K.-
afvalbeheer en Heists schepencollege het principe van de vervuiler betaalt
hanteren, hetgeen door E.T.A.- gemeenteraadslid Baestaens reeds eerder
ontkracht werd daar hij aantoonde dat de
forfaitaire kost een te groot aandeel in de totale kostprijs vertegenwoordigt.Ook beweert schepen van milieu Verelst
steeds dat sluikstorten zoals door oppositie voorspeld- niet zou gestegen zijn.In het activiteitenverslag van politiezone
Heist 2009 lezen wij echter :
De
sluikstortproblematiek vormt een grote uitdaging.Er is dit jaar een stijging met 44 meldingen
inzake sluikstorten.Sommige mensen
trachten zich van een deel van hun afval te ontdoen door het weg te gooien op
de openbare weg.Het verbranden van
afval vuurtje stook is dit jaar ook gestegen t.o.v. vorig jaar. .
Afval
meegegeven door de Heistse burger met DIFTAR, gaat naar de mechanisch-
biologische scheidingsinstallatie (MBS) , de zogenaamde afvalfabriek te Geel,
eigendom van I.O.K.- afvalbeheer en IVAREM (De afvalintercommunale van de regio
Mechelen).Daar blijft na verschillende
bewerkingen nog een restfractie over: SRF- solid recovered fuel- een secundaire
brandstof.Deze zou normaliter geleverd
worden aan de cementindustrie en electriciteitssector.Niet dus bij I.O.K.- afvalbeheer want zijn
SRF is door zijn slechte kwaliteit niet welkom bij de normale afnemers. I.O.K.-
afvalbeheer heeft eind 2006 contracten gesloten met 2 partijen, MINDEST in
Oostende en BIO-OIL in Tessenderlo die vanaf 1 mei 2007 en vanaf najaar 2007 in
zouden staat voor de verwerking van het merendeel van de restfractie uit de
installatie.Ze zouden dit doen aan
abnormaal scherpe tarieven.De beide
afnemers beschikten op dat moment nog niet over de nodige vergunningen en
installaties om dit afval te kunnen verwerken.Toch contracteerde I.O.K. met deze partijen. I.O.K.- directeur Van Tornout zei daarover in
het Nieuwsblad van 3/5/08 : Tot op heden moeten we met
ons restproduct dus naar een verwerkingsinstallatie in Beveren (red. SLECO) waar
we een té dure monopolie- prijs betalen. Deze te dure monopoliepositie betekent volgens onze bron
dat de prijs van de afvalverbrander in Doel (SLECO) circa 80 euro per ton boven
de prijs van beide afnemers lag. Het gaat om 50.000 ton restfractie per jaar,
die in 2007 en 2008 veel duurder dan contractueel overeengekomen, zijn
verwerkt. Het is duidelijk dat deze prijsverschillen vermenigvuldigt met het
tonnage, in zeer grote bedragen resulteren en dat die voor een aanzienlijk deel
ook de verliezen verklaren.
Halverwege 2008 is één van de afvalnemers
begonnen met afname.Deze afname
geschiedde en geschiedt niet tegen de contractueel overeengekomen condities.I.O.K. bleef veel meer betalen dan waartoe
zij contractueel verplicht was.De
andere afvalafnemer is tot eind 2008 niet eens door I.O.K. in gebreke gesteld.Tot en met 2008 bedroeg het totaal aan
opgelopen verliezen van de Maatschappij MBS ca. 15 miljoen Euro.Hiervan komt 60% voor rekening van I.O.K.-
afvalbeheer, en dus ook voor een deel voor rekening van de gemeentes.
Wat
concludeert E.T.A.- raadslid Baestaens Jan uit dit alles?
-Wat
de Heistse belastingbetaler ten goede zou moeten komen, kost hem integendeel door slecht management veel geld;
begrijpe wie kan.
Reeds in mei vorig jaar vroeg hij
Heistse meerderheid niet in te gaan op vraag van I.O.K. tot bijdrage van 2 Euro
per inwoner.Volgens Baestaens was deze
vraag het gevolg van de slechte werking van de MBS, van I.O.K. te Geel, gepaard
gaande met de problemen in verband met afzet van de restfractie bij 2 firmas.
Het college besliste toch 2 Euro per inwoner te geven aan I.O.K. uit algemene
middelen van de gemeente; alsof die niet van de belastingsbetaler komen?
I.O.K. repliceerde: Juridische stappen voor te bereiden
tegen afvalverwerker BIO- OIL, wegens contractbreuk.De andere afvalverwerker, MINDEST, laten we
ongemoeid omdat ze sinds de zomer van 2008 onze restfractie afnemen.
Dat I.O.K. open gecommuniceerd heeft over de financiële resultaten volgens
perswoordvoerster Katleen Mertens van I.O.K., vond Baestaens volledig naast de
kwestie.
In een persmededeling mei vorig jaar legde
raadslid Baestaens (over)duidelijk de constructie bloot hoe de slechte werking
van de MBS en zijn afnemers ten goede kwam van SLECO (de wervelbedinstallatie
te Doel), eigendom voor 50% van SITA (SUEZ) en 50% van INDAVER.Dit alles kostte de inwoners van het I.O.K.-
afvalgebied wel 1 633 567,15 Euro in boekjaar 2008 of 3,35 Euro voor elke Heiste inwoner. Terloops wees Baestaens naar algemeen vergadering I.O.K. en I.O.K.-
afvalbeheer op 28 april 2009 te Kasterlee, waarop de pers niet was uitgenodigd,
hetgeen een bewuste en strategische keuze van I.O.K. was.
N.a.v. een toegevoegd programmapunt op
gemeenteraad van 9 juni 2009 over het management van I.O.K.-afvalbeheer
antwoordde schepen Cannaerts dat hierover een volledige
uiteenzetting gegeven werd in Kasterlee alsook een persconferentie op 19 mei
2009. Er is geen enkele geheimdoenerij mee gemoeid zoals raadslid Baestaens wil
doen uitschijnen.Het college heeft het
volste vertrouwen in IOK en IOK Afvalbeheer waar de raad van bestuur wordt
ingelicht van elk hangend dossier.De
schepen drukt zijn verontwaardiging uit en kan helemaal niet akkoord gaan met
de insinuaties van raadslid Baestaens zoals geformuleerd in zijn schriftelijke
vraagstelling, waar hij het heeft over ...malversaties allerhande. Alles is
volgens de schepen reglementair verlopen en het uiteindelijk resultaat is
goed. Begrijpe wie kan.
Daarop
wilde E.T.A.- raadslid Baestaens wel eens
weten of de woorden van Cannaerts waarheid bevatten en of I.O.K.- afvalbeheer
zijn plicht tot openbaarheid van bestuur ter gelegenheid van de jaarlijkse
infovergadering voor gemeenteraadsleden, terdege vervult.
Het raadslid was samen met Burgemeester Luc Vleugels als enige Heistse
gemeenteraadslid aanwezig op de infovergadering op 21 april l.l. .
-Deze kende een schandalig
verloop; er duidelijk op gericht zo weinig mogelijk vragen gesteld te
krijgen.Buiten Baestaens zelf waren
slechts 2 persnen in de mogelijkheid vragen te stellen, ook zij werden
afgesnauwd.Op een vraag van het E.T.A.-
raadslid i.v.m. de 2 Euro werd nog iets of wat serieus geantwoord: ook in 2010
-mag- elke Heistse inwoner, zoals elke inwoner van I.O.K.- grondgebied 2 Euro
extra betalen.Op zijn vraag i.v.m. de
hangende geschillen antwoordde I.O.K.- afvalbeheer onderdirecteur Paul Macken
zeer geagiteerd en duidelijk tegen zijn zin: Dat is een vraag uit de boeken,
daar antwoord ik niet op, vraag dat na de vergadering!.
-Daarop stuurde Baestaens op
1 mei l.l. een mail (zie bijlage),
waarop hij aan Van Tornhout vroeg om alsnog binnen een redelijke termijn te
antwoorden.Welnu, momenteel 1 augustus 2010-of een goeie 90 dagen later-, heeft hij nog steeds geen antwoord
gekregen.
Wat concludeert E.T.A.- raadslid Baestaens
uit dit alles?
ØI.O.K.-
afvalbeheer zit opgescheept met een slecht werkende afvalfabriek én slechte
afnemers van zijn secundaire brandstof; dit alles kostte de Heistse
belastingbetaler in 2008 3,35 Euro per persoon.
ØIntussen
moet elke Heistse inwoner in 2009 en 2010 telkens 2 euro betalen om de
begroting van I.O.K.-afvalbeheer op te smukken.
ØBovendien
vervult I.O.K.- afvalbeheer zijn opdracht tot openbaarheid van bestuur
uitermate ondermaats: zijn infovergaderingen zijn gewoon een aanfluiting van
wat ze zouden moeten te zijn; men vertikt of
weigert gewoon op vragen te antwoorden. Welke potjes moeten hier bedekt
blijven? vraagt raadslid Baestaens zich af.
ØTerzake
is ook de evolutie van INDAVER hoogst opmerkelijk.
- Terwijl iedereen verwachtte en het meest logische, door allerlei
constructies, een verkoop aan SUEZ was; ging dit niet door.
- INDAVER is momenteel voor 9% van een groep industriële aandeelhouders, voor
16% van de Vlaamse milieuholding.75% van de aandelen zijn in het bezit van
de Zeeuws- Vlaamse nuts-milieuholding Delta nv. .Dit gewoon als compensatie voor het akkoord
voor de uitdieping van de Schelde.
ØEen
mens zou zich voor minder afvragen wat in dit dossier nog allemaal gaat
bovenkomen.Of wat te denken van schepen
Cannaerts reactie op 1 van de vele vragen van Baestaens in de Heistse
gemeenteraad Als ge denkt iets ontdekt te hebben, laat het dan weten aan de pers.
Wat ik bij deze dan ook doe.
Misschien vindt I.O.K.- afvalbeheer het
vanwege deze persmededeling uiteindelijk toch nog opportuun te antwoorden op de
vragen haar gesteld per e-mail op 1 mei l.l..
Alhoewel: als men informatie via I.O.K.-
afvalbeheer tracht te achterhalen, blijkt overduidelijk dat men geduld moet
uitoefenen. Op de vraag van Baestaens aan het secretariaat van de gemeente om
hem de verslagen van de raad van bestuur en het directiecomité van de laatste 6
jaar te bezorgen, kreeg hij als antwoord volgende mail:
Beste,
We
hebben IOK Afvalbeheer verzocht om ons alle verslagen van de bestuursorganen te
bezorgen van de afgelopen zes jaar die we momenteel niet in ons bezit hebben.
Ondanks aandringen van onze kant verwachten zij deze pas tegen september te
kunnen bezorgen omwille van de verlofperiode. We verwittigen u zodra we de
verslagen toekrijgen.
Mvg,
Annick
Van Woensel
Beleidsmedewerker
secretariaat
Gemeente
Heist-op-den-Berg (27/07/2010)
Baestaens Jan
E.T.A.- fractie Heist- op- den- Berg
01 augustus 2010
Brief aan Guy Van Tornhout, directeur IOK afvalbeheer
Beste, bij deze kom ik terug op de jaarlijkse infovergadering van woensdag 21 april ll. :gezin het verloop v deze vergadering kregen wij geen afdoend of -zelfs helemaal geen-antwoord op onze vragen. Hopende op duidelijke en volledige antwoorden - binnen een redelijke termijn -stuur ik u hierbij onze vragen: -Vanwaar komt omzetting van verlies in winst? Dit gezien metaal en papierprijzen in 2009 niet gestegen zijn,loonkosten niet gedaald zijn en energieprijzen nog vrij hoog zijn.Op welke gegevens zijn die cijfers gebaseerd? -Op blz.26/34 staat "Melding wordt gemaakt v enkele hangende geschillen. De nodige provisies werden aangelegd";over welke geschillen en om welke bedragen gaat het? -i.v.m. S.R.F.: .Is de kwaliteit van S.R.F. in 2009 verbeterd? .Hoe zit het met de afvoer v S.R.F. naar respectievelijk Bio-Oil,Mindest SA Electrawinds en SLECO??? .Welk is de evolutie in de prijszetting v de S.R.F.? .Heeft de M.B.S -installatie nu een hogere capaciteit dan 65 %? -i.v.m. 2 euro: .Volgens Van Tomout, verleden jaar, zouden de problemen met de M.B.S.niet tot een prijsverhoging v Diftar leiden; maar hij liet wel elke inwoner v IOK grondgebied via de gemeente 2 euro extra betalen!! .Wat is de invloed v die 2 euro per inw.op resultaat LO.K.-afvalbeheer 2009? .Voar 2010 zou men die2 euro per inw. nog evalueren. Hoe zit het daarmee?
Mvg,Baestaens Jan E.T.A.-fractie Heist Op Den Berg 1 mei 2010
Bijeenroeping gemeenteraad nav zedenfeiten politie Heist
Naar aanleiding van de recent verschenen persartikels in zowel lokale als nationale media omtrent de zedenfeiten in het Heists politiekorps en overeenkomstig artikel 20, 2de alinea van het gemeentedecreet wensen ondergetekende gemeenteraadsleden van de fractie Gemeentebelang en de fractie SP.a-GROEN en de fractie E.T.A. gebruik te maken van hun bevoegdheid om de gemeenteraad bijeen te roepen op maandag 26 juli 2010 te 20.00 uur in de gemeenteraadszaal, gemeentehuis, Kerkplein 15 te 2220 Heist-op-den-Berg.
AGENDA ZITTING MET GESLOTEN DEUREN 1. Informering van de gemeenteraad door de burgemeester over de wijze waarop deze de bevoegdheden uitoefent die hem zijn verleend krachtens artikel 133, 2de en 3de lid van de nieuwe gemeentewet en artikel 45 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
E.T.A. vindt volksvergadering proefopstelling te
Wiekevorst volksverlakkerij
Afgelopen
week vond een informatie- en consultatie avond plaats te Wiekevorst. Deze kwam
er naar aanleiding van de proefopstelling die een kleine maand geleden plots in
het straatbeeld verscheen , dit zonder inspraak van adviesraad van verkeer of
gemeenteraadsbeslissing.
Deze
proefopstelling zorgde voor heel wat commotie en beroering in Wiekevorstse
dorpsgemeenschap en dus organiseerde hetCollege een info avond zodat , ik citeer de bewoners vanuit hun
ervaring kunnen spreken.
E.T.A.
gemeenteraadslid Baestaens was dan ook geschokt toenhij zag en hoorde hoe de info avond werd
gemanipuleerd , hoe er onwaarheden werden verteld en studiebureau Grontmij over
de herinrichting van de dorpskern begon.
Ook
Burgemeester Luc Vleugels sprakplots
over de herinrichting van Wiekevorst , die ten vroegste in 2013 zou aanvatten.
Deze herinrichting noemde hij levensnoodzakelijk voor schoolgaande jeugd , het
tegengaan van achteruitgang handelszaken in contradictie met HOB 2020 dat
nadruk legt op Heist-centrum , en voor de integratie van rusthuis in dorpskern
hetgeen toch een wel prominente actor bleek te zijn.
Terloops
vermeldde Vleugels nog dat Heist-Goor en Grootlo vermoord zijn door t drukke
verkeer maar in Wiekevorst is er een alternatief voor vrachtverkeer. Welnu :
er is al 40 jaar een plan om de Goorse dorpskern te ontsluiten.
Daarop
lichtte schepen van mobiliteit Verelstde timing van de herinrichting toe : College heeft getracht subsidie
te verkrijgen maar heeft het godzijdank zover kunnen krijgen dat aquafin alles
van de riolering betaalt. Men moet er dan wel bijnemen dat aquafin de timing
bepaalt. Maar dat levert het voordeel op
dat men proefopstelling kan testen.
Goed werk
vant College, denkt U ?
Schokkend
en leugenachtig vindt raadslid Baestaens.
1)Leugens
: Aquafin betaalt niet alles , de burger
betaalt via zijn bijdrage op de waterfactuur sinds de gemeente het contract
met HidroRio afsloot.
2)Schokkend
: Volgensde burgemeester is
herinrichting levensnoodzakelijk , maar wat blijkt : college zoekt subsidies
(een argument dat vaak misbruikt wordt om projecten uit te stellen hoewel er op
jaarbasis haast geen subsidies ontvangenworden), zegt leugenachtig dat aquafin alles betaalt. De reden : het
geld van de Wiekevorste belastingbetaler dient eerst gebruikt te worden voor
prestigeprojecten in Heist- centrum . Levensnoodzakelijke zaken voor
Wiekevorst kunnen wachten. Van prioriteiten gesproken.
Verelst
legde ook nog de nadruk op overleg met buurgemeentes i.v.m. vrachtroutes : daar
is men al jaren mee bezig , alles is vastgelegd en toch besliste het college
onlangs nog eens in contact te treden met buurgemeentes . Waarom ?
Werd de vergadering
gemanipuleerd?
Het was
overduidelijk dat studiebureau Grontmij er bij gesleurd was om kritiek op
proefopstelling af te leiden naar een herinrichtingdie gepland is ten vroegste in 2013. Onze
ervaring leert dat het eerder 2014 of 2015 zal worden.
E.T.A.-raadslid
Baestaens vond het pijnlijk te zien hoe Luc Vleugels signalen gaf aan mobiliteitsambtenaar
wie van de vraagstellers aant woord mocht komen.
E.T.A.-raadslid
Baestaens vindthet pijnlijk voor Carl
Verelst hoe een CD&V-raadslid uit Wiekevorst lachend gefotografeerd wordt
bij de ontevredenen over de herinrichting , welk spelletje wordt hier gespeeld
??
Bijkomend punt juni 2010: Einde werken Schriek centrum
E.T.A.-afd.
Heist-op-den-Berg
Aan het college v. burgemeester en schepenen v. de
gemeente ,
graag voegen wij vlgd. pt. toe aan programma v.
e.k. gemeenteraad
Betreft: einde
v. werken te Schriek
Gezien: -De werken te Schriek,vlgs. de planning der
werken, zouden
begonnen zijn op 14 april 2009.
-De Leo Kempenaersstr.,Hoogstr. en omgeving kerk zouden
opengesteld worden rond 8 juli e.k.
-De eindafwerking v. de verschillende zijstraten gepland is
rond half september e.k.
Vragen wij-Is het gemeentebestuur,bij 1 v. deze 2
slotfases der
werken, zinnens enerlei feestelijke activiteit te organiseren?
-Dit al of niet in samenwerking met de Schriekse bevolking, verenigingen en middenstand?
Bijkomend punt juni 2010: HOB2020, IOK, OpenMonumentenDag
ETA-fractie
Heist-op-den-Berg
Aan het college van burgemeester en schepenen van de
gemeente:
Graag willen wij volgende punten toevoegen aan de
agenda van eerstkomende gemeenteraad:
1.Kostenplaatje HOB 2020.
Wat heeft HOB 2020, tot nu toe, in alle stadia gekost?
Met name :
-De studie en het eindrapport
van juni 2008, uitgevoerd en opgemaakt door Nelson Inspires, Idea Consult en
Uninzo.
-De implementatie van de
conclusies van het onderzoek.
-De verdere begeleiding en
uitwerking d.m.v. speerpuntgroepen.
-De presentatie van de
resultaten op 27 mei 2010.
-Alle andere werkzaamheden van
het studiebureau die door onze gemeente werden betaald.
2.I.O.K.-afvalbeheer. In de gemeenteraad van 20 april werd hier een
gemeenteraadslid aangesteld als volmachtdrager
van de gemeente in de algemene vergadering van I.O.K.-afvalbeheer op 18 mei
2010. Was verkozen persoon aanwezig op
desbetreffende vergadering?
3.Open monumentendag. Op zondag 12 september heeft in Vlaanderen de 22ste
Open Monumentendag plaats, dit jaar in het teken van de 4 elementen,
water, vuur, aarde, lucht.
Gezien de vele toeristische troeven, de culturele en sportieve uitstraling en
het rijke verenigingsleven van Heist-op-den-Berg vragen wij:
-Welke activiteiten zullen door het gemeentebestuur georganiseerd
worden?
Heistse
belastingsbetaler draait op voor v.i.p.-behandeling college op Heistse Pijl
Het Heistse schepencollege krijgt v.i.p.-behandeling, kostprijs 1.750 euro,
maar bevolking sponsort wel voor 5.OOO euro
Zaterdag ll.vond de 3de Heistse Pijl-GP Kerkstoel plaats. Voorwaar een hoogdag
voor de wielerfanaten. Mede door het mooie weer en deelnemersveld stond
het publiek talrijk langs de omloop.
Het schepencollege daarentegen
was nog beter af,ontdekte E.T.A.-gemeenteraadslid Jan Baestaens.
Zij konden genieten v een v.i.p.-arrangement,dit v 13h tot 2Oh.Wat bevat zo n
v.i.p.-arrangement: v.i.p.-parking met shuttle dienst;om 12h ontvangst met
champagne in v.i.p.-dorp;om 14h 15 culinair
diner;aansluitend op huldiging v de winnaar een receptie. Kostprijs:175 euro
per persoon.
Hoe is dit mogelijk? De Heistse Pijl is een organisatie v b.v.b.a. S.A.P.-Sport
and People-,geleid door
Jef Van den Bosch. S.A.P. werkt natuurlijk samen met sponsors en
het-gemeentebestuur-.
Volgens raadslid Baestaens besliste het college in februari 2010 een contract
met S.A.P. te tekenen, aangepast in:
-artikel 3,zesde
gedachtestreepje: Een financiële ondersteuning ten belopen v 5.000 euro.
De naam v de wedstrijd blijft Heistse Pijl,als eerste benaming. De wedstrijd
zal dan ook onder de naam Heistse Pijl gepromoot worden.
-artikel
9:Er zal voor het schepencollege 1 v.i.p.-tafel voorzien worden voor 10
personen
Nog volgens raadslid Baestaens werd het contract met S.A.P. in maart 2010
heraangepast:De zinsnede over de financiële ondersteuning vervalt; die over de
v.i.p.-tafel voor 10 personen blijft. Verklaring van t college
hiervoor:Overwegende dat het gemeentebestuur reeds op verschillende manieren
ondersteuning biedt aan de organisatie v de Heistse Pijl. Wat houdt die
ondersteuning, op financieel vlak, nu in? Het Autonoom Gemeentebedrijf is
-Silver Sponsor- v de organisatie. Kostprijs voor de gemeente:5.000 euro.
Wat doet het college dus: ze
schrapt in een beslissing steun v 5.000 euro,behoudt wel 1 v.i.p.-tafel voor
10 personen aan totale kostprijs v 1.750 euro en dit wetende dat het Autonoom
Gemeentebedrijf de organisatie sponsort tbv 5.000 euro.
E.T.A. vindt het logisch dat
het gemeentebestuur evenementen, die de bevolking aanbelangen, sponsort.
Maar E.T.A.-raadslid Baestaens vindt het niet kunnen dat het college zich te
goed doet aan champagne, culinair diner en receptie,dit aan 175 euro per
persoon,gewoon op kosten v de belastingsbetaler. Of, is dit hun manier v
netwerken? Of,is dit het uitdragen v citymarketing tgv HOB 2020? Of,
hoort dit bij de -Imagosetting-v HOB 2020: de bevolking moet fier zijn op zijn
gemeente en een positieve attitude uit- stralen{t.t.z. ze betaald} en het
college viert!!!!
Raadslid Baestaens stelt voor
dat het college een positieve attitude uitstraald in deze zaak: Om een blijk v
goede wil te tonen schenkt het college 175 euro per lid,maar wel uit eigen
zak!!,aan v.z.w.-Den Draai-of een andere
vereniging die strijdt tegen kansarmoede.
De
lijn laat Booischotse inwoners in de kou staan.
Ten
gevolge van werkzaamheden aan de Netestraat in Westmeerbeek schaft De
lijn een reeks haltes op lijn 510 af. Booischotse busreizigers zijn hier niet
over te spreken.
Normaal
is er een vlotte verbinding tussen het centrum Booischot en
Heist-op-den-Berg. Aan de halte Booischot kerk stopt er ieder uur een
bus die reizigers via Hulshout een Hallaar tot in het Centrum van Heist brengt
in een klein half uurtje. Vanaf 15 maart tot medio mei wordt deze halte
echter niet meer bediend door De lijn. Een aantal nietsvermoedende
reizigers die toch opdaagden kwamen van een kale reis thuis. Toen
er uiteindelijk toch bus kwam opdagen meldde de chauffeur dat hij
hen niet rechtstreeks naar Heist kon brengen, maar dat ze zouden moeten
meereizen naar Herentals om vandaar terug te keren naar
Heist-op-den-Berg. Om van Heist terug te keren naar Booischot zelfde
scenario!
Navraag
bij De lijn bevestigde dit. Er is enkel nog een verbinding
tussen Booischot centrum en Heist via lijn 161, bij de aanvang en het einde van
de schooltijd en s middags.
ETA
vindt het onaanvaardbaar dat minder mobiele mensen niet op een vlotte manier
het centrum van Heist kunnen bereiken vanuit een deelgemeente. We dringen er
dan ook bij het College van Burgemeester en Schepenen op aan om A.S.A.P. in
overleg met de lijn een oplossing te zoeken voor deze situatie. Het is toch te
gek dat klanten binnen onze gemeente het centrum niet meer kunnen bereiken
omwille van werkzaamheden in een andere gemeente!
Bijkomend punt maart 2010: Aanleg parking spoorwegstraat
E.T.A.-
afdeling Heist o/d Berg
Aan het
college van burgemeester en schepenen van de gemeente,
Graag
willen wij volgend punt toevoegen aan het programma van eerstvolgende
gemeenteraad.
Betreft: Oplossing voor
zowel parkeerproblematiek als de te verwachten overlast voor buurtbewoners ten
gevolge van de uitbreiding van het Cultuurcentrum.
Overwegende
dat het cultuurcentrum uitgebreid wordt met een podiumzaal met 700 plaatsen;
Gelet op
de te verwachten overlast als gevolg van deze uitbreiding voor de naburige
Lodewijk Liekenswijk en de straten in de onmiddellijke omgeving van het
cultuurcentrum;
Gelet op het gemeentelijk mobiliteitsplan dat stelt: de woonstraten in het centrum die momenteel
belast worden door de parkeerhinder, ingevolge de centrumactiviteiten, zullen
op termijn daarvan worden ontlast door het invoeren van
belanghebbendenparkeren, terwijl de centrumbezoekers / langparkeerders worden
verwezen naar de randparkings.
Gelet op de studie HOB2020 van Nelson Inspires, die
pleit voor belanghebbendenparkeren
(o.a. in de woonstraten rond het Centrum)
Gelet op de toelichting vanSchepen Carl Verlest bij de
Parkeerbeleidsstudiewaarin
hij stelt dat de parkeerstudie kadert
binnen het duurzaam mobiliteitsbeleid van de gemeente en het zogenaamde
STOP-principe.
Gelet op
het feit dat de parkeerproblematiek van het centrum niet mag afgewend worden op
een buurt die voornamelijk voor wonen bestemd is (analogie RUP Centrum III);
Gelet op de uitgevoerde
parkeerstudie van Mint, waaruit
blijkt dat het aangewezen
is om de beschikbare parkeerruimte voor de bezoekers van het
cultuurcentrum te
verhogen;
Overwegende dat er jaarlijks een aantal manifestaties plaatsvinden
in de gemeente
(bv. braderie, lenteshopping, rommelmarkt, ) waarbij de parkeerdruk
verhoogd
wordt;
Overwegende dat het aangewezen is dat voorzien wordt in extra
parkeergelegenheid
bij de bijkomende podiumzaal en deze parkeergelegenheid ook
bruikbaar kan
zijn bij extra manifestaties in het centrum
van de gemeente;
Overwegende dat de uitbreiding van de parking
aan de Kattestraat met 50 plaatsen niet voldoende is om de bijkomende
parkeerbehoefte t.g.v. de uitbreiding van het Cultuurcentrum met 700 plaatsen
op te vangen;
Gezien de bijkomende parking in de Neerweg te
ver van het cultuurcentrum gelegen is en studies uitwijzen dat parkings die te
ver van een voorziening liggen niet worden benut (deze argumentatie werd o.a. gebruikt door ontwerper van de uitbreiding
academie);
Gelet
dat in diverse adviesraden werd gesteld dat extra kwalitatieve ondergrondse
parkeercapaciteit gratis aanbieden financieel niet haalbaar is voor de
gemeente;
Overwegende dat op wandelafstand van het
cultuurcentrum, langs de Spoorwegstraat drie onbebouwde, aaneensluitende
percelen liggen met een gezamenlijke oppervlakte van 1 hectare (resp.: sectie
1- 432A (50 a), sectie- 1 433B (46 a 10 ca), sectie 1- 433 c (4 a 10 ca);
Overwegende dat deze gronden op ongeveer
dezelfde afstand van de ingang van het cultuurcentrum liggen als de uitbreiding
van de parking aan de Kattestraat;
Gezien de opening van de Cultuurtempel
gepland is tegen oktober 2010 zodat een snelle oplossing zich opdringt;
Vragen wij
Te onderhandelen met eigenaar van percelen 433B
en 432A(samen ongeveer 96 are), gelegen
tussen spoorwegstraat en zaal "De Zwaan", om deze 'tijdelijk' in
te richten als parking en eventueel de eigenaar van perceel 433C
(4a10ca) bij deze onderhandeling te betrekken;
Indien
dit stedenbouwkundig problemen zou geven stellen we voor een plaatselijk
RUP op te maken naar analogie van de parking in het RUP Academie waar een
parking (ondergronds of bovengronds) wordt toegelaten en bouwen mogelijk
blijft.
Werk te maken van het
belanghebbendenparkeren in de wijken en de straten in de onmiddellijke
omgeving van het cultuurcentrum.
Bijkomend punt maart 2010: Verwerven grond Schriek-centrum
E.T.A.-
afdeling Heist o/d Berg
Aan het
college van burgemeester en schepenen van de gemeente Heist-op-den-Berg
Graag
willen we volgend punt bijkomend toevoegen aan de agenda van de eerstkomende
gemeenteraad.
Kennisname: betreft verwerven grond voor openbaar
nut te Schriek.
Blijkbaar
leest en aanhoort schepen Carl Verelst de bijkomende programmapunten van E.T.A.
met gepaste interesse, en wordt in zodanige mate aangegrepen en voelt zich
zodanig betrokken door het voorstel van E.T.A. - de dato gemeenteraad
08/09/2009- dat hij zijn potlood scherpt om aan het college te suggereren
- college 12/01/2010, punt 22- in te gaan op vraag van E.T.A. (sic) tot het
verwerven van grond naast PCC Schriek.
De vraag
van E.T.A. destijds werd onder andere gemotiveerd door de grondaankoop door de
gemeente te Wiekevorst en Pijpelheide, dit ten behoeve van openbaar nut.
Het
college suggereert nu aan de kerkfabriek van Schriek andere percelen die zij in
eigendom bezit, ten gelden te maken en de opbrengst te herbeleggen in het
perceel naast de parochiezaal.
Deze constructie, om via de
kerkfabriek grond te verwerven voor openbaar nut, is totaal ongepast. Blijkbaar
is de scheiding tussen kerk en staat niet van toepassing in Heist-op-den-Berg.
Bijkomend punt OCMW raad februari 2010: dringende gevallen rusthuisopname
Aan de voorzitter van de OCMW-raad
Aan de secretaris
Betreft: Bijkomend agendapunt voor de
OCMW-raad van februari 2010.
Gezien de organieke wet art. 1 stelt dat elke
persoon recht heeft op maatschappelijke dienstverlening en als dusdanig het de
taak van het OCMW is eenieder in de mogelijkheid te stellen een leven te leiden
dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid.
Gezien in onze gemeente het rust-en
verzorgingstehuis Berkenhof de taak toeeigent om valide en zorgbehoevende
bejaarden op te nemen.
Gezien er hiervoor een wachtlijst bestaat
zowel voor de inwoners van Heist-op-den-Berg alsook voor personen buiten onze
gemeente.
Gezien dat er op zich goede regels bestaan bij
het beheer van de wachtlijst, welke cronologisch gevolgd wordt, op uitzondering
vanwege een verwantschap in de eerste graad alsook voor een bewoner van een
bejaardenwoning van het RVT.
Gezien op de wachtlijst de dringende
gevallen (reeds) worden aangeduid.
Gezien deze dringende gevallen op dit
moment geen enkel recht van voorrang hebben en vaak meer dan een jaar moeten
wachten wat meermaals resulteert in schrijnende toestanden.
Gezien het klein aandeel op de wachtlijst
van de dringende gevallen, men kan en mag veronderstellen dat men niet
lichtzinnig omgaat met de aanduiding dringend.
vraag ik
EEN AANPASSING VAN HET BEHEER VAN DE
WACHTLIJST VOOR HET RUST-EN VERZORGINGSTEHUIS BERKENHOF WAARIN DRINGENDE
GEVALLEN ALSNOG VOORRANG KRIJGEN
Graag willen wij volgend punt op de agenda van
volgende gemeenteraad plaatsen.
Betreft: Nieuwjaarsdrink
Gezien:
§Vlg. coll. Besl. 7 april 2009, het
slotevenement van 1000 jaar Heist samen met een gratis nieuwjaarsdrink voor de bevolking 27.149,99 kostte.
§Bij coll. Besl. 28 december 2009,
de kosten voor de gratis
nieuwsjaarsdrink geraamd werden op +/- 25.515
§Deze gratis
nieuwjaarsdrink dit jaar op 3 januari, met de nodige vriestemperaturen,
moeilijk berijdbare wegen en een gebrekkige logistiek, plaatsvond.
Vragen wij:
-Geen gratis nieuwjaarsdrink meer
-Ofwel een gratis nieuwjaarsdrink te geven in de verschillende kerkdorpen.
-Ofwel dit in de zomer te
organiseren
Kortom: iedereen moet
kunnen aanwezig zijn in goede omstandigheden
Graag willen wij volgend punt op de agenda van
volgende gemeenteraad plaatsen.
Betreft:
Bestrijden leegstand woongelegenheden en vernieuwde regelgeving rond inventarisatie
en heffing op leegstaand, verwaarlozing en verkrotting.
Gezien:
Sinds 1/01/2010 de Vlaamse leegstandsheffing werd afgeschaft.
Tegelijkertijd, op
basis van art; 2.2.6-2.2.9 van het Decreet grond- en pandenbeleid (DGP), de
gemeenten verplicht werden een inventaris van leegstand op te maken.
Het vervolgens
invoeren van een heffing op leegstaand echter slechts facultatief is.
De praktijk leert dat langdurig leegstaande panden leiden tot
verwaarlozing en verkrotting.
In tijden van hoge woning-en grondprijzen het onverantwoord is dat woningen in de gemeenten
leegstaan, waardoor krapte op de woningmarkt blijft en zo de huur- en
verkoopprijzen hoog blijven.
Er
een groep eigenaars is die woningen en gebouwen laat leegstaan om te
speculeren.
Vragen wij:
I.Hoe werd, voor 1/01/2010, de inventarisatie van leegstand in onze
gemeente geregeld. Werden op basis van deze inventaris belastingen of
opcentiemen geïnd.
II.Is het bestuur zinnens ambtenaren aan te stellen die onderzoekscontrole
en
vaststellingsbevoegdheid hebben.
Is
het bestuur zinnens, primo, een gemeentelijk reglement aan te nemen dat de
indicaties van leegstand vastlegt, secundo, een administratieve akte uit te
werken, dat bestaat uit een beschrijvend verslag en fotos, tertio, werk te
maken van een databeheersysteem.
Is
het bestuur zinnens lid te worden van een intergemeentelijk
samenwerkingsverband ifv databeheerssystemen.
III.Gaat het bestuur belastingen heffen op leegstaande woningen of
prefereert het bestuur een belonend beleid boven een sanctionerend.
Aan
het college van burgemeester en het college van schepenen van de gemeente,
Hierbij
sturen wij u toegevoegd programmapunt voor de eerstvolgende gemeenteraad:
Betreft: Het totaal buitenspel zetten van de gemeenteraad
ivm HOB 2020
Ik citeer de gemeenteraad van 18/11/08;
toegevoegd punt 6 van ETA fractie:
De
burgemeester antwoordt dat deze studie de bedoeling had een beweging
met
een zeker draagvlak op gang te brengen. De studie werd daarom overlegd
met
een aantal groepen om als basis te kunnen dienen voor een strategische
aanpak
van de kleinhandel, citymarketingplan enz
Er
zijn tot op heden al verschillende stappen gezet.
In
juni werd de studie voor het eerst publiek gemaakt nadat
-
er overleg was geweest met het personeel
-
met de gemeenteraadsleden, OCMW-raadsleden en verschillende
adviesraden,
o.a. met de raad voor lokale economie.
Er
volgen nog 3 overlegmomenten met de adviesraden, nl. de cultuurraad, de
GECORO
en de sportraad.
Vervolgens
zal de studie ter beraadslaging voor de gemeenteraad komen.
Bedoeling
daarbij is dat dit het sluitstuk vormt van de bespreking in een
commissie
of werkgroep met de fractieleiders.
De
gemeenteraadsbeslissing vormt enerzijds het sluitstuk van de inforonde en
anderzijds
het begin van een beweging.
Ik citeer de gemeenteraad van 23/06/09;
toegevoegd punt 2 van ETA fractie:
Zopas
besliste het college in 4 werkgroepen te gaan samenwerken bestaande
uit
politici, ambtenaren en vrijwilligers. Iedere werkgroep behandelt één
thema
onder voorzitterschap van een lid van het college en met een ambtenaar
als
secretaris. Ook de raadsleden (één van elke fractie) kunnen deel uitmaken
van
de werkgroepen. Deze zullen begeleid worden door een extern consultantbureau
dat
tot taak heeft de speerpunten te bewaken en actiepunten voor te
bereiden.
Het is de bedoeling de werkgroepen te vormen in de periode juliaugustus.
In
de gemeenteraad van september kan dan over de thema's gedebatteerd
worden.
De raadsleden worden vooraf uitgenodigd het rapport in te
kijken.
Dit kan desgevallend op cd-rom aangeleverd worden.
Om
te antwoorden op de vraag van raadslid Baestaens stelt de schepen: hic: ja;
nunc:
nog een paar maanden wachten. Het begeleidend bureau zal aangeduid
worden
in de komende weken.
Ik citeer de collegebeslissing punt 19 van
23/06/09:
ART.8.-
De gemeenteraad van oktober 2009 zal het plan en de verdere actie
voorgesteld
en besproken worden.
Blijkbaar
vertellen betrokken personen en college leugens en onwaarheden, daar HOB
2020, tot nu toe, nog altijd niet besproken is in de gemeenteraad; in tegenstelling
hiervan vond de 1ste vergadering van de speerpuntgroepen plaats
op 28 oktober ll.
Wij
vragen:- Waarom is HOB 2020 hier
nog niet besproken?