Bijkomend punt maart 2010: Verwerven grond Schriek-centrum
E.T.A.-
afdeling Heist o/d Berg
Aan het
college van burgemeester en schepenen van de gemeente Heist-op-den-Berg
Graag
willen we volgend punt bijkomend toevoegen aan de agenda van de eerstkomende
gemeenteraad.
Kennisname: betreft verwerven grond voor openbaar
nut te Schriek.
Blijkbaar
leest en aanhoort schepen Carl Verelst de bijkomende programmapunten van E.T.A.
met gepaste interesse, en wordt in zodanige mate aangegrepen en voelt zich
zodanig betrokken door het voorstel van E.T.A. - de dato gemeenteraad
08/09/2009- dat hij zijn potlood scherpt om aan het college te suggereren
- college 12/01/2010, punt 22- in te gaan op vraag van E.T.A. (sic) tot het
verwerven van grond naast PCC Schriek.
De vraag
van E.T.A. destijds werd onder andere gemotiveerd door de grondaankoop door de
gemeente te Wiekevorst en Pijpelheide, dit ten behoeve van openbaar nut.
Het
college suggereert nu aan de kerkfabriek van Schriek andere percelen die zij in
eigendom bezit, ten gelden te maken en de opbrengst te herbeleggen in het
perceel naast de parochiezaal.
Deze constructie, om via de
kerkfabriek grond te verwerven voor openbaar nut, is totaal ongepast. Blijkbaar
is de scheiding tussen kerk en staat niet van toepassing in Heist-op-den-Berg.
Bijkomend punt OCMW raad februari 2010: dringende gevallen rusthuisopname
Aan de voorzitter van de OCMW-raad
Aan de secretaris
Betreft: Bijkomend agendapunt voor de
OCMW-raad van februari 2010.
Gezien de organieke wet art. 1 stelt dat elke
persoon recht heeft op maatschappelijke dienstverlening en als dusdanig het de
taak van het OCMW is eenieder in de mogelijkheid te stellen een leven te leiden
dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid.
Gezien in onze gemeente het rust-en
verzorgingstehuis Berkenhof de taak toeeigent om valide en zorgbehoevende
bejaarden op te nemen.
Gezien er hiervoor een wachtlijst bestaat
zowel voor de inwoners van Heist-op-den-Berg alsook voor personen buiten onze
gemeente.
Gezien dat er op zich goede regels bestaan bij
het beheer van de wachtlijst, welke cronologisch gevolgd wordt, op uitzondering
vanwege een verwantschap in de eerste graad alsook voor een bewoner van een
bejaardenwoning van het RVT.
Gezien op de wachtlijst de dringende
gevallen (reeds) worden aangeduid.
Gezien deze dringende gevallen op dit
moment geen enkel recht van voorrang hebben en vaak meer dan een jaar moeten
wachten wat meermaals resulteert in schrijnende toestanden.
Gezien het klein aandeel op de wachtlijst
van de dringende gevallen, men kan en mag veronderstellen dat men niet
lichtzinnig omgaat met de aanduiding dringend.
vraag ik
EEN AANPASSING VAN HET BEHEER VAN DE
WACHTLIJST VOOR HET RUST-EN VERZORGINGSTEHUIS BERKENHOF WAARIN DRINGENDE
GEVALLEN ALSNOG VOORRANG KRIJGEN
Graag willen wij volgend punt op de agenda van
volgende gemeenteraad plaatsen.
Betreft: Nieuwjaarsdrink
Gezien:
§Vlg. coll. Besl. 7 april 2009, het
slotevenement van 1000 jaar Heist samen met een gratis nieuwjaarsdrink voor de bevolking 27.149,99 kostte.
§Bij coll. Besl. 28 december 2009,
de kosten voor de gratis
nieuwsjaarsdrink geraamd werden op +/- 25.515
§Deze gratis
nieuwjaarsdrink dit jaar op 3 januari, met de nodige vriestemperaturen,
moeilijk berijdbare wegen en een gebrekkige logistiek, plaatsvond.
Vragen wij:
-Geen gratis nieuwjaarsdrink meer
-Ofwel een gratis nieuwjaarsdrink te geven in de verschillende kerkdorpen.
-Ofwel dit in de zomer te
organiseren
Kortom: iedereen moet
kunnen aanwezig zijn in goede omstandigheden
Graag willen wij volgend punt op de agenda van
volgende gemeenteraad plaatsen.
Betreft:
Bestrijden leegstand woongelegenheden en vernieuwde regelgeving rond inventarisatie
en heffing op leegstaand, verwaarlozing en verkrotting.
Gezien:
Sinds 1/01/2010 de Vlaamse leegstandsheffing werd afgeschaft.
Tegelijkertijd, op
basis van art; 2.2.6-2.2.9 van het Decreet grond- en pandenbeleid (DGP), de
gemeenten verplicht werden een inventaris van leegstand op te maken.
Het vervolgens
invoeren van een heffing op leegstaand echter slechts facultatief is.
De praktijk leert dat langdurig leegstaande panden leiden tot
verwaarlozing en verkrotting.
In tijden van hoge woning-en grondprijzen het onverantwoord is dat woningen in de gemeenten
leegstaan, waardoor krapte op de woningmarkt blijft en zo de huur- en
verkoopprijzen hoog blijven.
Er
een groep eigenaars is die woningen en gebouwen laat leegstaan om te
speculeren.
Vragen wij:
I.Hoe werd, voor 1/01/2010, de inventarisatie van leegstand in onze
gemeente geregeld. Werden op basis van deze inventaris belastingen of
opcentiemen geïnd.
II.Is het bestuur zinnens ambtenaren aan te stellen die onderzoekscontrole
en
vaststellingsbevoegdheid hebben.
Is
het bestuur zinnens, primo, een gemeentelijk reglement aan te nemen dat de
indicaties van leegstand vastlegt, secundo, een administratieve akte uit te
werken, dat bestaat uit een beschrijvend verslag en fotos, tertio, werk te
maken van een databeheersysteem.
Is
het bestuur zinnens lid te worden van een intergemeentelijk
samenwerkingsverband ifv databeheerssystemen.
III.Gaat het bestuur belastingen heffen op leegstaande woningen of
prefereert het bestuur een belonend beleid boven een sanctionerend.
Aan
het college van burgemeester en het college van schepenen van de gemeente,
Hierbij
sturen wij u toegevoegd programmapunt voor de eerstvolgende gemeenteraad:
Betreft: Het totaal buitenspel zetten van de gemeenteraad
ivm HOB 2020
Ik citeer de gemeenteraad van 18/11/08;
toegevoegd punt 6 van ETA fractie:
De
burgemeester antwoordt dat deze studie de bedoeling had een beweging
met
een zeker draagvlak op gang te brengen. De studie werd daarom overlegd
met
een aantal groepen om als basis te kunnen dienen voor een strategische
aanpak
van de kleinhandel, citymarketingplan enz
Er
zijn tot op heden al verschillende stappen gezet.
In
juni werd de studie voor het eerst publiek gemaakt nadat
-
er overleg was geweest met het personeel
-
met de gemeenteraadsleden, OCMW-raadsleden en verschillende
adviesraden,
o.a. met de raad voor lokale economie.
Er
volgen nog 3 overlegmomenten met de adviesraden, nl. de cultuurraad, de
GECORO
en de sportraad.
Vervolgens
zal de studie ter beraadslaging voor de gemeenteraad komen.
Bedoeling
daarbij is dat dit het sluitstuk vormt van de bespreking in een
commissie
of werkgroep met de fractieleiders.
De
gemeenteraadsbeslissing vormt enerzijds het sluitstuk van de inforonde en
anderzijds
het begin van een beweging.
Ik citeer de gemeenteraad van 23/06/09;
toegevoegd punt 2 van ETA fractie:
Zopas
besliste het college in 4 werkgroepen te gaan samenwerken bestaande
uit
politici, ambtenaren en vrijwilligers. Iedere werkgroep behandelt één
thema
onder voorzitterschap van een lid van het college en met een ambtenaar
als
secretaris. Ook de raadsleden (één van elke fractie) kunnen deel uitmaken
van
de werkgroepen. Deze zullen begeleid worden door een extern consultantbureau
dat
tot taak heeft de speerpunten te bewaken en actiepunten voor te
bereiden.
Het is de bedoeling de werkgroepen te vormen in de periode juliaugustus.
In
de gemeenteraad van september kan dan over de thema's gedebatteerd
worden.
De raadsleden worden vooraf uitgenodigd het rapport in te
kijken.
Dit kan desgevallend op cd-rom aangeleverd worden.
Om
te antwoorden op de vraag van raadslid Baestaens stelt de schepen: hic: ja;
nunc:
nog een paar maanden wachten. Het begeleidend bureau zal aangeduid
worden
in de komende weken.
Ik citeer de collegebeslissing punt 19 van
23/06/09:
ART.8.-
De gemeenteraad van oktober 2009 zal het plan en de verdere actie
voorgesteld
en besproken worden.
Blijkbaar
vertellen betrokken personen en college leugens en onwaarheden, daar HOB
2020, tot nu toe, nog altijd niet besproken is in de gemeenteraad; in tegenstelling
hiervan vond de 1ste vergadering van de speerpuntgroepen plaats
op 28 oktober ll.
Wij
vragen:- Waarom is HOB 2020 hier
nog niet besproken?
Bijkomend punt november 2009: Bal van de burgemeester
ETA-fractie Heist-op-den-Berg
Aan het college
van burgemeester en schepenen van de gemeente:
Graag willen wij
volgend punt toevoegen aan de agenda van eerstkomende gemeenteraad:
Betreft: Bedanking bal van de burgemeester
15 oktober ll. verscheen
in het Reklameklokje een Bedanking bal van de burgemeester.
Hierin werden al de sponsors met naam genoemd.
Tevens werd vermeld dat men zich voor winnende nummers van de hoofdtombola
diende te wenden - per telefoon of e-mail - tot een personeelslid van het secretariaat
van de gemeente.
Dit alles
verscheen bovendien op paginas die door het gemeentebestuur betaald worden.
Gezien het bal van
de burgemeester een louter privé-initiatief is van het Comité Bal
Burgemeester vinden we de financiering van het bovenstaande met
gemeenschapsgeld niet kunnen.
Aan het college van burgemeester en schepenen van de
gemeente:
Graag
willen wij volgend punt toevoegen aan de agenda van eerstkomende gemeenteraad:
Wij
vragen dat de gemeenteraad een motie ondertekent gericht aan de voorzitter en
de raad van bestuur van Dexia Bank
om alle leningen voor de uitbouw van nederzettingen in de bezette gebieden van
Palestina langs Dexia Finance Israel te stoppen conform de UNO resoluties van
de Veiligheidsraad (446,452,465) en verwijzingen naar de schendingen van de
Conventie van Genève.
Op
26 juni waren er 31 gemeenten en 1 provincie die een motie tekenden.
Ons
voorstel van motie is:
De gemeente
Heist-op-den-bergeist van Dexia NV dat
het de financiering stopzet van de illegale Israëlische kolonisatie van de
Bezette Palestijnse Gebieden (cf. UNO
resoluties van de Veiligheidsraad 446,452,465). Daarnaast eisen we dat de aandeelhouders van
Dexia NV, waaronder de Belgische autoriteiten, de nodige maatregelen treffen om
een einde te maken aan deze illegale situatie.
Wij vragen een stemming om deze motie te
richten aan de voorzitter en de raad van bestuur van Dexia Bank
Aan het college
van burgemeester en schepenen van de gemeente:
Graag willen wij
volgend punt toevoegen aan de agenda van eerstkomende gemeenteraad:
Betreft: Dienst sociale voordelen.
Gezien: De integratie van de twee gemeentelijke
personeelsleden van de gemeentelijke sociale dienst en de realisatie van
hetnieuwe infopunt /onthaalbij het O.C.M.W. en dit met ingang van
02/06/2009.
De vele klachten
over de werking van het onthaal die ons bereiken.
Vragen wij:
Heeft er al een evaluatie plaatsgevonden van deze integratie?
Is men zinnens de
werking van het onthaal te verbeteren?
Hierbij stuur ik nog een bijkomend programmapunt voor de eerstvolgende
gemeenteraad.
Betreft: IBA's
Gezien:
- Wij in de pers lezen dat Lier, Putte en Duffel tot 700 IBA's realiseren op
privéterrein, waarbij deze gemeentes samenwerken met IGEMO en na plaatsing
de installaties onderhouden en beheerd worden door gemeentes
- De vele IBA's die in Heist gepland dienen te worden, en dit uiterlijk tegen
eind 2015
Vragen wij:
- Hoe is de stand van zaken in onze gemeente?
- Hoe worden de zaken verder afgewikkeld?
Betreft:
verkeersdrempels
Gezien:
de vele opmerkingen en/of klachten van omwonenden en chauffeurs hierover, zeker
over die in de Kapelstraat en Zonderschotsesteenweg
Vragen wij:
- Bestaat er een lijst van aantal, soorten en plaats van drempels
- Is men van plan alle drempels te laten zoals ze zijn?
- Welke aangepast worden of verdwijnen?
E.T.A. fractie
Jan Baestaens
08-08-09, Zonderschot
Bijkomend punt 8/8/2009: Verwerving grond Schriek-centrum
E.T.A. afdeling Heist op den Berg
Aan het college van burgemeester en schepenen,
Hierbij stuur ik u bijkomend programmapunt voor eerstkomende
gemeenteraad.
Betreft: verwerven grond voor openbaar nut te Schriek
Gezien:
- gemeenteraadbesluit 06/09/05 punt 28, waarbij onteigeningsplan voor een
perceel te Wiekevorst, kadastraal 5de afdeling sectie A nr 533 g met een
oppervlakte van 9 are25ca goedgekeurd werd voor het realiseren van een openbaar
plein met parking. De waarde van de grond werd geschat op 90.000
euro.
- In de huidige legislatuur verschillende grondaankopen, rond sporthal
Wiekevorst, werden goedgekeurd.
- In het verleden grond te Pijpelheide voor openbaar nut werd aangekocht
Overwegende:
- Naast het Parochieel Cultureel Centrum en oud KLJ lokaal te Schriek een
strook grond gelegen is in privé-eigendom, kadaster 7de afdeling, sectie B nr
259 n met een oppervlakte van 3are26ca;
-Deze grond veelvuldig gebruikt wordt door Schriekse vereningingen: Landelijke
Gilde, KLJ, KWB, Volleybal Schriek, e.a., en dit bij allerhande activiteiten
Vragen wij:
- dat de gemeente Heist op den Berg voornoemde grond verwerft
- hierover een hoofdelijke stemming
E.T.A. fractie
Jan Baestaens
08-08-09, Zonderschot
Persmededeling
speelbossen: Heistse grond voor speelbossen gezocht
Stellen dat de jeugd nood heeft aan speelgelegenheid in open lucht is een open
deur intrappen.
Heist op den Berg scoort op dit punt goed:
"De gemeente telt 15 buurtspeelpleintjes. Voor het onderhoud van
deze buurtspeelpleintjes is er een technische medewerker aangesteld die zich
voornamelijk bezig houdt met het herstellen van de toestellen en de controles
van deze speeltoestellen. Daarnaast werken we samen met het IOK (Intercommunale
Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen) die de jaarlijkse controle van de
speeltoestellen voor hun rekening nemen. De buurtspeelpleintjes hebben
elk een meter of peter die toezicht houdt. Zij rapporteren aan de
jeugddienst als er toestellen stuk zijn of wanneer er sprake is van
sluikstorten. Jaarlijks wordt bekeken welke speeltoestellen aan
vernieuwing toe zijn en welke buurtspeelpleintjes een uitbreiding kunnen
gebruiken. In samenspraak met de kinderen en jongeren uit de buurt worden
nieuwe speeltoestellen geplaatst. De gemeente heeft naast de
buurtspeelpleintjes ook twee skateterreinen, namelijk in Wiekevorst en
Hallaar. Deze skateterreinen zijn onlangs volledig vernieuwd."
Uit de inspraakronde t.g.v. jeugdbeleidsplan 2008-2010 kwam nog naar boven
"dat er bijna geen speelbossen zijn in Heist op den Berg."
Daarop stelde men in actiepunt 4 in deze planperiode uit te kijken naar
mogelijke uitbreiding van het ene bestaande speelbos, nl. de Averegten.
Reeds in zijn programma voor de gemeenteraadsverkiezingen 2006 vroeg E.T.A.
'het aanplanten van een speelbos, met ook fruit- en notenbomen, in elke
deelgemeente zodat toekomstige generaties nog kunnen ervaren hoe leuk het kan
zijn kampen te bouwen en in bossen te spelen.
Ook de jeugd zelf treedt dit standpunt van E.T.A. bij want in het verslag van
jeugdraad van 13/12/2008 staat onder punt 8 varia, "In Wiekevorst is er
een bos aangekocht door de gemeente, de jeugdraad adviseert om hier een (deel)
speelbos van te maken".
"Voor de Averegten is er een nieuw beleidsplan voor de komende 20 jaar,
hier adviseert de jeugdraad ook om een stuk bos toegankelijk te houden om te
spelen."
Ingaande op dit alles diende E.T.A. een bijkomend programmapunt in bij de
gemeenteraad van mei laatsleden en vroeg:
- dat het bestuur ingaat op bovenstaande vraag van jeugdraad en ook de pistes
voor andere deelgemeentes onderzoekt.
Schepen van jeugd, Carl Verelst, beaamde de vraag vanuit de jeugdraad en
bekommernis gesteld in jeugdbeleidsplan. Hij stelde ook dat alle deelgemeentes
een speelbos verdienen, zoals E.T.A. vroeg. Onverhoopt voor ons deed de
schepen van jeugd zelfs een oproep aan de voltallige gemeenteraad hem te melden
waar eventueel een speelbos kan worden ingericht, dit in de verschillende
deelgemeentes.
Allemaal positief blijkbaar, maar E.T.A. zal de schepen wel aan zijn woord
dienen te houden, want in de verantwoordingsnota 2008 over het
jeugdwerkbeleidsplan, toch 34 pagina's dik, valt geen woord over een
speelbos.
Gezien de intentieverklaring van de gemeente om op zoek te gaan naar
speelbossen in alle deelgemeenten doet E.T.A. een oproep aan gans de
bevolking van Heist: 'Heb je grond of weet je grond waar speelbos kan worden
gerealiseerd of bezit je bos en je bent bereid dit te verkopen aan de gemeente,
meld dit dan aan gemeentebestuur of E.T.A.: janbaestaens@hotmail.com
E.T.A. fractie
Jan Baestaens
08-08-09, Zonderschot
Aan
het college van de burgemeester en schepenen van de gemeente Heist-op-den-Berg.
Hierbij zenden wij u onze bijgevoegde punten voor eerstvolgende gemeenteraad.
HOB 2020
Gelet op onze vraag op gemeenteraad 18 november 2008 over HOB 2020 en antwoord
hierop, stellen wij dat het "nu tijd is om te oogsten" en hic et
nunc de studie HOB 2020 te bespreken.
Trage wegen
Gelet op onze vraag van 14 oktober 2008 vragen wij naar de stand van zaken
inventaris en/of bestuur er in slaagt de geplande openstellingen van trage
wegen te verwezenlijken.
HEIST-OP-DEN-BERG - De Walenbossenloop, op de grens
van Begijnendijk en Booischot, is sinds de heraanleg van de Kleine Steenweg
ernstig vervuild. Dat zegt gemeenteraadslid Jan Baestaens (ETA). Volgens
Baestaens is de kwaliteit van het water, ondanks de aanleg van een collector in
de Schavotstraat en Pijpelstraat, achteruit gegaan omdat het vervuilde
regenwater van de opgeknapte Kleine Steenweg afgevoerd wordt naar de beek.
'Sinds de heraanleg van de Steenweg is de kwaliteit van het water in de
Walenbossenloop zienderogen achteruit gegaan. De beek is soms een open riool
omdat het vervuilde regenwater van de Steenweg erin geloosd wordt', zegt hij.
Brief aan schepencollege - IOK - Den Draai - Walenbossenloop
Aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente,
3 juni 2009
1. I.O.K-afvalbeheer
Gezien: - algemene vergadering I.O.K. afvalbeheer op 19 mei 2009 - verlies boekjaar 2008 ten bedrage van 1.633.567,13 euro - volgens verschillende bronnen dit verlies te wijten is aan de slechte werking van de afvalfabriek - I.O.K. aan het schepencollege vroeg elke inwoner van Heist 2 euro te laten bijdragen
Vragen wij: - Hoe heeft de vertegenwoordiger van de gemeente gestemd over die 2 euro? - Was hij op de hoogte van de slechte werking van de afvalfabriek? - Zo neen, hoe komt dit? - Zo ja, waarom is de gemeenteraad daar niet van op de hoogte gesteld?
- Is het zo dat I.O.K. afvalbeheer een rechtzaak lopen heeft tegen MTM-REAL BV? - Is het zo dat I.O.K. afvalbeheer een rechtszaak lopen heeft tegen BIO-OIL NV en MINDEST S.A. de contractueel overeengekomen afnemers van S.R.F.? - Was meerderheid - op de hoogte van de redenen, aanleiding, oorzaak van de slechte werking van de afvalfabriek en malversaties allerhande? - op de hoogte van de connectie tussen SLECO en afvalfabriek - op de hoogte van levering van S.R.F. aan SLECO? - op de hoogte van configuratie SLECO? - Is meerderheid er mee akkoord dat elke Heistse inwoner 2 euro moet betalen aan SUEZ en andere multinationals? - Klopt het dat de inwoners van Heist, via Diftar, en door het wanbeleid van I.O.K. afvalbeheer de Vlaamse Gemeenschap steunen en multinationals onderhouden?
2. Den draai
Gezien: - volgens verantwoordingsnota jeugdraad v.z.w. Den draai 1636,00 euro ontvangt van de overschottenregeling van de jeugdwerking - volgens persbericht: - het schepencollege het lokaal waar de kinderopvang van Schriek gehuisvest was voor den draai vrijmaakt - den draai 7500,00 euro krijgt van de provincie voor de herinrichting van dit lokaal - wij zeker voorstander zijn van initiatieven die armoede in Heist bestrijden - de reeds jarenlange werking te Schriek van een ander initiatief ter bestrijding van armoede; het gemeentebestuur en het O.C.M.W. zeker niet verdacht kunnen worden dit vierde wereld initiatief te favoriseren
Vragen wij: - of een gelijke behandeling van deze 2 v.z.w.'s eventueel mogelijk zou zijn; of welk verschil ziet de meerderheid in de werking van beide v.z.w.'s die verschillende behandeling rechtvaardigen?
3. Vervuiling Walenbossenloop ten gevolge van (vervuilde) regenwaterafvoer Kleine Steenweg? Na de aanleg van een collector in de Schavotstraat, Kleine Pijpelstraat en Pijpelstraat en de aanleg van riolen in de Kleine Pijpelstraat en de Pijpelstraat kon men een aanzienlijke verbetering van de waterkwaliteit van de Walenbossenloop vaststellen in die mate zelfs dat het terug een levende beek werd.
Na de werken aan de Kleine Steenweg waarbij een doorsteek werd gemaakt naar de Walenbossenloop voor de afvoer van het regenwater is deze loop echter vanaf die doorsteek herleid tot een - soms stinkende- open riool. - Heeft het bestuur een idee van de oorzaak hiervan? Gezien de aanzienlijke investeringen die de gemeenschap reeds gedaan heeft m.b.t. de gescheiden afvoer van regen- en afvalwater, en die tot doel hebben om te komen tot schone waterlopen;vragen wy wat het gemeentebestuur plant om deze situatie recht te zetten zodat gedane investeringen geen maat voor niets worden?