Ieper - Compostela - Tarifa - Ieper
Met de fiets van Ieper naar Compostela, verder naar Tarifa en terug naar Ieper
Foto
15-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een beetje winderig

De camping van vannacht was ondanks de drukke bezetting, waarbij een grote jongeren aanwezigheid, onverwacht kalm. Van geen druktemakers last gehad. Vanmorgen wel opgestaan met een stevig windje, met soms een extra rukje erbij, en dat is de hele dag wel zo wat gebleven. Bovendien stond hij niet erg gunstig, Wisselend van opzij links naar de kop. Dat maakte het vandaag, ondanks de stralende hemel, toch geen echt aangename fietsdag. Door die wind voel je ook de warmte zo niet, waardoor ik mij iets te laat insmeerde met zonnecreme. Mijn armen zijn momenteel iets meer geteint dan eigenlijk de bedoeling was.
De eerste grote stop vandaag was in Sintra, weer een stadje dat op de Unesco lijst staat. Een mooi stadje maar ontzettend druk. Óbidos maakte op mij zeker zoveel indruk maar dat staat niet op de lijst. Op de toeristische dienst wisten ze me wel te helpen met een beter kaartje om, met de fiets, verder naar Lissabon te rijden. De streek tussen Sintra en Lissabon is vergeven van de autosnelwegen, met de fiets was er eigenlijk slechts één degelijke optie. Eerst richting Estoril en dan verder langs het water, eerst de zee en daarna de Rio Tejo, tot Lissabon. Het was vandaag wel vrij stil in Estoril.
Dit stuk was zonder twijfel het meest toeristische en mondaine deel van mijn trip tot dusver, met volgeladen strandden en strandjes, grote luxehotels, casino, enz ... Voor mij was het minder aangenaam om te fietsen vanwege de drukte op de weg. Het verkeer ging vanwege die drukte wel vrij langzaam, dat viel dan weer mee.
Lissabon binnenrijden ging wel redelijk vlot, ook al omdat ik een redelijk plannetje had met een aanduiding van de jeugdherberg, maar leek wel een eeuwigheid te duren. Al lang op voorhand zie je een indrukwekende brug, die echter slechts langzaam groter wordt. Uiteindelijk heb ik dus mijn herberg redelijk vlot gevonden en ik zal hier 2 dagen blijven, één om Lissabon te bezoeken en een tweede om mijn lichaam een keer een echte rustdag te gunnen. Ik zal wel ongeveer halfweg zijn, ik veronderstel dat een echte rustdag wel eens goed zal doen.
Km vandaag: 69
Km totaal: 3540














0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
15-05-2011, 19:41 geschreven door Danny
14-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.muggen

Elke camping schijnt zo zijn “probleempjes” te hebben, een “betonnen” ondergrond, een slakkeninvatie, ... gisteren waren het muggen. In eerste instantie was er nog geen probleem, ik kon rustig installeren en mijn noodlesoepje maken en eten. Toen ik echter later mijn avondmaal aan het koken was kwam er ineens een invatie. Ik heb nog geprobeerd met een lange broek maar ik ben uiteindelijk moeten vluchten. Toen mijn potje klaar was ben ik met mijn gammel mijn tentje ingevlucht om te eten. Van lekker buiten zitten was er gisteren dus geen sprake.
Na 12 Km ben ik even gestopt in Óbidos, een middeleeuws, ommuurd stadje, waar ik even rondgedwaald ben. Een leuk plaatsje waar het gezellig even rondwandelen was.
Tussen Óbidos en Bombarral werd het even moeilijk. Volgens de kaart waren er maar 2 mogelijkheden. Eentje die in de goede richting ging maar die ik niet mocht nemen wegens autosnelweg en eentje die ik wel mocht nemen maar die in de verkeerde richtinig ging. Ik heb dan maar even gegokt op een van de niet gemarkeerde wegen en heb vrij vlot Bombarral bereikt, waar ik verder op de N8, die parrallel loopt met de nieuwe autosnelweg, terecht kon richting Torres Vedras. Achteraf gezien lijkt het erop dat de N8 al van bij Óbidos langs de snelweg moet lopen maar ik heb Bombarral bereikt met minder kilometers dan aangeduid op de borden die ik kon zien bij het oversteken van de autosnelweg, ik kan het dus zo slecht nog niet gedaan hebben.
Vanaf Torres Vedras ging het terug richting zee maar zoals al eerder gezegd, de kust is hier geen rechte, vlakke lijn ... stevig klimmen af en toe.
Gestopt ben ik bij de camping van Ericeira. Het soort camping is de afgelopen 2 dagen enigszins veranderd tegenover de dagen ervoor en daarmee ook het publiek, de rust en de prijs. Vandaag nog een ietsje meer dan gisteren, nog best doenbaar maar toch het drievoud van wat ik eerder al wel eens betaalde in Portugal (ik kampeerde ook al wel eens voor 2,5 €). Vandaag ook de eerste surfer-boys tegengekomen, van de soort zonder zeil dan wel.
Morgen naar Lissabon, ik kijk er niet echt naar uit om daar aan te komen. Al zal het op een zondag misschien wel meevallen.
Km vandaag: 80
Km totaal: 3471














0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
14-05-2011, 18:07 geschreven door Danny
13-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.even neergelegd

Ik had gelijk van mijn schoenen binnen te zetten gisteravond, vanmorgen behoorlijk wat slakken mogen (ver)jagen. Ik heb er onderweg nog een moeten van een van mijn tassen moeten jagen en ook vannamiddag bij het uitrollen van miijn tent kwamen toch nog enkele exemplaren tevoorschijn. Of die ooit terug thuis geraken?
Vanmorgen begonnen met goed 15 Km vlak en rechtdoor, door heide en (dennen)bos en langs de zee. Het sap van de dennen wordt hier overigens massaal afgetapt maar ik weet niet waarvoor, mogelijk voor een of andere siroop. Na die 15 Km kwam er wat meer kronkeling en golving in de weg maar het bleef wel langs de zee, ook al kreeg ik die niet steeds te zien. Naast de slakken, die op de camping gisteren wel erg massaal aanwezig waren, zie hier ook overal en de hele tijd hagedisjes. Deze voormiddag zag ik onderweg echter even een iets groter exemplaartje, die schijnbaar nog een nieuwe staart moest groeien.
En zo ging het naar Nazaré. Tijdens een lunchpauze in een pasteleria hoorde ik wat belgische zaken. Een van hen kende duidelijk al zijn portugees en zijn weg, ook in de pasteleria, en werkte schijnbaar in de inmobilieën hier. De anderen waren schijnbaar op zoek naar een stekje. Volgend jaar een nieuwe belgische B&B in Navaré? Tijdens die lunchpauze leerde ik ook waarom al die bedevaarders naar Fatima onderweg waren. 13 mei is dé dag in Fatima. Op de TV werd een plechtigheid vanuit Fatima, voor een internationaal samengesteld en massaal publiek, rechtstreeks uitgezonden. Ik dacht eerst dat het de paus vanuit Rome was maar het bleek dus wel degelijk Fatima te zijn, 'k denk dus niet dat het de paus was.
Even voorbij Navaré heb ik mijn fiets even neergelegd. De weg ging (letterlijk) de hoek om en direkt 13% omhoog, en daar was ik dus niet klaar voor. Ik kon niet snel genoeg klein schakelen, mogelijk ook al door een klein schakelfoutje in de “paniek”. Mijn voet kon ik nog wel uit mijn klikpedaal krijgen maar te laat om mijn fiets, die ondertussen tamelijk dwars stond, nog in evenwicht te houden en dus moest ik hem stilletjes neerlegeen. Zonder schade voor mens en materiaal natuurliijk, alleen wat schaamrood ten opzichte van enkele vooorbijgangers . En aangezien je tegen 13% zomaar niet opnieuw start mocht ik natuurlijk ook nog een eindje duwen, met nog steeds wat schaamrood ten opzichte van andere voorbijgangers. En nadat ik op een vlakker stukje dan toch terug op gang kwam mocht ik nog een heel eindje doorklimmen, op 3 kilometer 160 meter hoger.
En de hele dag kwam er zo af en toe die rare mist vanuit zee. Boven zag ik hem zelfs over de klif landinwaarts gaan.
En zo kwam ik uiteindelijk toe in Foz de Arelho, op een, naar portugese maatstaven, vrij dure camping (6,8 € voor een nachtje in een tent).
Km vandaag: 82
Km totaal: 3391














0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
13-05-2011, 20:13 geschreven door Danny
12-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.terug aan zee

Coimbra verlaten ging vanmorgen nog wat vlotter dan ik verwacht. Het ging vlot dankzij het stadsplan dat ik gisteren op de toeristeninformatie gekregen had en nog wat vlotter omdat ik op een klein stukje, waar ik niet op gerekend had, toch mocht fietsen. Dat betekende dat ik rechtstreeks op de IC 2 terecht kon en geen omwegen moest gaan zoeken. De IC 2 was wel vrij druk, wat de volgende 12 Km wat minder aangenaam maakten. Daarna volgden terug kleinere, rustigere wegen richting kust. Hoog moest er niet meer geklommen worden maar vlak was het ook nooit erg lang.
En na 67 Km was hij daar dan, terug aan zee met een lekker briesje en soms een rare bewolking / nevel. Hier passeerde ik onmiddellijk langs de camping van Pedrógãu. 5 Km verder, in Praia da Vieira, moest er echter nog een zijn en ik vond dat dat er nog best bij kon. Natuurlijk weer een vergissing, 5 Km verder geen camping. Terug naar Pedrógãu en weer 10 Km extra op rekening van Mr Michelin, al moet ik ter zijner verdediging wel toegeven dat Praia da Vieira een grote bouwwerf is. Men is er schijnbaar aan begonnen om er de kust meer toeristisch uit te baten en mogelijk is daarbij de camping moeten wijken voor meer atractieve projecten. Alleszins was er ook nergens sprake van wegwijzers naar een camping. Morgen doe ik die 5 Km alvast nog eens want dan ga ik langs daar verder.
Ondertussen kampeer ik dus op de camping van Pedrógãu, die al behoorlijk druk bewoont is. Ik laat vannacht alleszins mijn schoenen niet buiten in mijn portaaltje staan.
Km vandaag: 77
Km totaal: 3309
PS: hoera, mijn internet everywhere doet het weer. Overigens een heel gedoe om met die communicatie bedrijven te communiceren over internet, een helpdesk nummer OK maar dat is van hier wel een internationaal gesprek














0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
12-05-2011, 18:40 geschreven door Danny
11-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eindelijk weer eens nieuws

Als je dit inderdaad op 11 mei kan lezen heb ik eindelijk weer een WIFI gevonden. Voor degenen die het niet gemerkt hebben, ik heb ook de voorbije dagen op datum geplaatst. Je moet dus eigenlijk op 7 mei beginnen. Als Mobistar mijn zaken niet in orde krijgt zal dat in het vervolg nog meer zo gebeuren, opsparen en posten wanneer ik WIFI vind. Dat zorgt dan wel minder vaak voor lektuur maar wel voor meer ineens.
De route verliep nog 34 Km over kleine wegen. Op dat stuk heb ik nog even naar 400 m mogen klimmen, daarna was het toch vooral dalen met af en toe een klimmetje ertussen. Ik ben vandaag geëindigd op een 150 m. Na die 34 Km bereikte ik de N2, de grote weg. Daar was het echter al even rustig als voorheen. Na goed 60 Km bereikte ik de randen van Coimbra, mijn einddoel voor vanavond. Ik fietste echter nog ruim 10 Km bijeen om eerst het historisch centrum te vinden, dan de toeristen informatie (waar ik, toen ik die eindelijk vond, al eens voorbij gefietst bleek te zijn) en dan tenslotte om de herberg te bereiken. Ik nam hier mijn intrek in een herberg omdat ik de stad wou bezoeken (vanaf de camping niet te doen) en omdat die in principe WIFI hebben, blijkt die hier echter net buiten werking te zijn. De jongeman aan de receptie verzekerde me echter dat een cafe om de hoek free WIFI heeft, daarmee ben ik dus vrijwel verplicht om op cafe te gaan om dit te kunnen posten en om Mobistar en Telenet (mijn SMS werkt ook nog steeds niet) in gang te zetten.
Km vandaag: 72
Km totaal: 3232














0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
11-05-2011, 21:00 geschreven door Danny
10-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een echte bergrit

Vanmorgen niet het dal uitgeklommen in dezelfde richting als ik er ingekomen was. Alles stond vandaag in het teken van een passage langs Piódão, een “authentiek” dorpje waarover ik gelezen had. Een aangezien dit dorpje enigszins afgelegen ligt besloot ik van de kleine wegentjes op te zoeken en er alzo te passeren zonder op mijn stappen te moeten terugkeren.
Eerst ging ik nog enkele kilometers verder het dal in tot Sandomil. Daar vond ik de weg richting Sazes da Beira én daar begon het klimwerk, het échte klimwerk. Op 5 Km stond ik 350 m hoger. Dan daalde het voor enkele kilometers alvorens opnieuw te beginnen klimmen, 6 Km klimmen voor 500 m hoogteverschil. De kilometers schoven tergend traag voorbij, na 2 uur had ik zo'n 15 Km op de teller. Dan mocht ik, na nog eventjes op het plateau te blijven, bijna alles terug zakken richting Vide, 660 m dalen over 10 Km. Van Vide naar Piódão was volgens mijn kaart maar een weg langs de rivier, vrij vlak dus? Zo werkt dat hier dus niet, de rivier ligt daar helemaal beneden terwijl jij steeds hoger gaat. En dan één weg, dat kan zelfs over de kleine wegen niet moeilijk zijn zou je denken. En toch weten ze je nog voor verrassingen te zetten, een keuze tussen links dalen en rechts klimmen. Ik koos in eerste instantie voor het dalen omdat die me het dichts bij de rivier leek te blijven. Toen ik echter merkte dat de twee wegen toch wel in erg verschillende richtingen gingen, veranderde ik van gedachte. Het leek me dat de andere richting, waar ook het “doorgaand” verkeer over geleid werd, me toch meer zekerheid over berijdbare wegen bezorgde. Het ging echter wel steeds hoger en ik kreeg ook stilaan door dat ik in een kuip zat en dat ik daar sowieso op een of andere manier moest uit klimmen. Na 40 Km bereikte ik Piódão, mijn authentiek dorp. En was het nu echt zo bijzonder? Het zal wel authentiek geweest zijn maar ik vond het toch vooral een toeristenval. En wanneer je als fietser in zo'n toeristenval trapt is wel extra pijnlijk, omdat het inderdaad gewoon pijnlijk is om er te geraken én om er weg te geraken. Het voordeel van een toeristenval is wel dat je er steeds kan eten en drinken, en daar was ik echt wel aan toe. Wel niet echt een sportief menu en ook niet echt mijn normale fietsmiddagmaal, frietjes met enkele sneden van een lokale worst met verschillende stukken vlees met vet en rijst samengeperst, maar op de moment was alle eten goed eten voor me. Overigens niet slecht van smaak en wat extra zout kon ik misschien ook wel gebruiken.
Tijdens mijn maaltijd leerde ik ook over een echte tragedie. Zoals altijd en overal stond de TV op en tijdens het nieuws leerde ik, uit de headlines die onderaan het beeld rolden, over de val van Wouter Weylandt in de Giro.
Van Pióndão moest ik dus nog steeds verder die kuip uit, verder klimmen dus. Tijdens dat klimmen merkte ik aan de wegen richting Pióndão dat ik waarschijnlijk toch wel voor de beste optie koos. Uiteindelijk bracht dat klimwerk met na 17 Km klimmen weer terug tot tegen de 1000 m hoogte. Aan de andere kant van de heuvelrug bleef het dan nog een hele tijd golven tussen de 1000 en de 950 m, alvorens ik over een afstand van 16 Km terug mocht dalen tot een hoogte van 200 m, in Coja. Ik had onderweg al op wegwijzers gezien dat er zowel in Coja als in Arganil, mijn initiëel doel voor vandaag, een camping was maar ik was vastbesloten om die 12 Km extra nog door te gaan tot Arganil. Toen ik in Coja echter de camping passeerde vond ik het echter wel goed geweest voor vandaag. Over mijn 70 Km vandaag ben ik in totaal 1800 m hoger geklomen én terug gedaald, aangezien vertrek en aankomst ongeveer op dezelfde hoogte liggen, dikwijls met lange periodes van 10, 12 tot 14 % en met een piekje van 17 á 18 %.
Morgen naar Coimbra en dan richting zee en Lissabon, van de bergen heb ik het wel even gehad.
Km vandaag: 70
Km totaal: 3160














0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
10-05-2011, 00:00 geschreven door Danny
09-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een mooie fietsdag

Terwijl ik gisteren, in de sanitaire blok, mijn blog aan't schrijven zijn de wolken weggetrokken en ze zijn niet meer teruggekeerd. Zo was het gisteravond na een heel tijdje aangenaam buiten zitten voor mijn tentje. Niet dat er zo veel te zien was maar de camping lag wel behoorlijk in de bossen en was enorm rustig, gewoon aangenaam vertoeven dus.
En ook vandaag zijn die wolken dus niet teruggekeerd. Van de koude en de nattigheid van gisteren naar de zon en de warmte van vandaag, heel warm maar daar ga ik (nog) niet over klagen.
Vandaag heb ik kunnen vaststellen dat verkeerd rijden niet altijd een slechte zaak is. Kort na mijn vertrek was er een afslag naar links en die heb ik schijnbaar gemist. Volgens mijn zicht op de kaart was het gewoon de hoofdweg volgen maar dat bleek dus niet zo. Tegen dat ik het merkte was ik al een eindje verder en in plaats van terug te keren besloot ik gewoon mijn route aan te passen. Dat kon hier best, alleen had de nieuwe versie iets meer richtingsveranderingen in petto en moest ik dus iets meer opletten. Eén keer had ik een moeilijk knooppunt waar ik wat heen en weer reed maar met wat hulp van wat omstaanders vond ik ook hier vrij vlot het goede spoor. Verder ging alles zeer goed, mijn nieuwe route was zeker niet langer dan mijn origineel geplande en langs hier heb ik de drukte van Viseu kunnen ontwijken. Al bij al goed verkeerd gereden dus.
Vandaag ook weer een hele mooie en rustige route gevonden. Sinds ik Porto verliet zit ik echt wel op het goede spoor. Wel leer je hier dat een afdaling niet echt een goed teken is. Altijd volgt er aan het eind een brug en mag je aan de overkant weer omhoog. Vandaag zo in totaal ruim 1600 m omhoog geklommen. Op het eind kwam ik toe in Oliveira do Hospital, waar natuurlijk weer niet de camping lag die Michelin voorzien had. Wel vond ik aan een supermarkt weer iemand die me, alweer, enkele opties kon meegeven. Beide opties vertrokken in dezelfde richting en ik besloot ofwel die te nemen die eerst aangeduid stond of, indien geen aanduiding voor de beslissing moest genomen worden, degene die me het duidelijkst leek. Er volgde geen aanduiding voor ik moest beslissen maar even verder, op de door mij gekozen richting, zag ik al vlug een aanwijzer. Toen ik deze even gevolgd had stond ik zelfs voor keuze. De ene keuze gaf nog 7 Km de andere gaf geen afstand mee. Ik besloot de tweede te nemen. En zo kwam ik terecht op een camping(etje) een 8 Km voorbij Oliveira do Hospital, waar je met de beste wil geen tentpiket behoorlijk de grond in krijgt (ik ben op mijn 3 campings in Portugal voorlopig nog geen gras tegengekomen). Gelukkig staat een iglootje ook zonder veel steun van pikketten behoorlijk stabiel en even later stond ik helemaal op mijn eentje langs een riviertje in het bos. Overigens heb ik vandaag het tegengestelde van gisteren, de laatste 6 Km ben bijna 300 m gedaald, dat wordt een stevige start morgen. Ik had ook verwacht hier alleen te blijven maar goed een uur later reed er een hollandse caravan het terrein op. Zij hadden zich uiteindelijk vanuit Oliveira laten gidsen door een taxi, nadat ze eerder zonder succes in een andere richting gezocht hadden.
Km vandaag: 89
Km totaal: 3090














0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
09-05-2011, 00:00 geschreven door Danny
Inhoud blog
  • thuis
  • laatste nachtje
  • Belgique
  • laatste nacht Frankrijk
  • een halve rustdag
    Archief per week
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Links
  • Mijn (reis)foto's
  • Noordkaap 2009
  • Een collega, te voet naar Compostela
  • Kinderkankerfonds UZ Leuven
  • Cliniclowns
  • SOS Kinderdorpen
  • Handicap International

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs