Met de fiets van Ieper naar Compostela, verder naar Tarifa en terug naar Ieper
22-05-2011
opnieuw terug aan zee (?)
Mijn verblijf bij de nederlanders is goed meegevallen. Naast een mooi rustig plaatsje, in het gras!, mocht ik ook nog gebruik maken van de keuken, voor het koken en het eten, en van de WIFI. De route stelde ook vandaag weer weinig problemen. Eerst naar de (iets) grote(re) weg, goed voor een 15 Km, en dan die voor de volgende 65 Km volgen naar Portimão. Na het gebruikelijke op en neer, mocht ik net voor het binnenrijden van de Algarve nog eens aan de slag voor het iets langere werk, op en over de Serra de Monchique. Eerst 5 Km klimmen van 150 naar 370 m en dan 15 Km rustig voortkabbelend met een maximum hoogte van 500 m. Na een lunchpauze in het stadje Monchique (hamburger!) mocht ik dan gedurende 25 Km dalen naar Portimão, op zowat 0 m want een havenstad(je). Het leek me een goed idee om Portimão te bezichtigen maar de route heen, via Praia de Rocha, en terug, dichter langs de rivier, waren eigenlijk 8 vrij waardeloze kilometers. Daarna besliste ik om door te gaan in de richting van mijn route voor morgen en te stoppen bij de eerste kampeer gelegenheid. In praktijk betekende dit bij Portimão de brug oversteken en daar kwam ik al direkt een wegwijzer naar een camping tegen. Van daar was het echter nog een eindje doorgaan, een kilometer of vijf, iets te ver om terug te keren om het veel gemoedelijkere en mooiere stadje aan de overkant nog even te bezichtigen. Zelfs op de behoorlijk grote camping leek het nog een eind doorfietsen te zijn. Ik heb hier dan ook meer het gevoel in het bos te kamperen i.p.v. aan zee. Maar dan wel een gebetonneerd bos, alweer betonharde ondergrond. Om te slapen is dit geen probleem, met een matrasje,maar om een tent op te stellen is het waardeloos . Km vandaag: 96 Km totaal: 3974
Het meest logisch zou geweest zijn om deze morgen voor de richting spaanse grens te kiezen, ik heb echter gekozen om eerst nog een rondje Algarve te doen. En dat rondje mag mogelijk letterlijk genomen worden want waarschijnlijk zal ik sowieso moeten terugkeren naar de grensovergang waarnaar ik van Beja uit zou rijden, er zijn niet veel fiets-geschikte grensovergangen in Zuid-Portugal. Er bleef gisteravond echter nog één probleem: de planning, geen enkele camping op fietsbare afstand richting Algarve. En hier kwam dan toch weer dat fietsboekje, waarvan ik 2 dagen geleden nog zei dat ik het niet zo goed vond, ter hulp. Zij hadden dan toch een adres, niet echt een camping maar een nederlandse (waarover ik ook nog geklaagd heb dat ze met zo veel waren ) B&B waar ik ook zou kunnen kamperen. Het is overigens al wel de 2° keer dat ze ter hulp komen want zij hadden ook de info over de caping in Alcacer do Sal, die Mr Michelin niet kende. Hierbij dus mijn excuses aan alle nederlanders. Het was trouwens ook wel nodig om alle info i.v.m. deze plaats te hebben want anders vind je het nooit en het staat ook nergens aangegeven als B&B of enig gastverblijf. Maar ik heb het dus wel gevonden en kampeer dus vanavond, bij nederlanders in het gras, in São Martinho das Amoreiras. De rit vandaag was weer vrij simpel. Het vertrek verliep al moeiteloos, nadat ik op een kaartje bij receptie kon zien dat ik vrij dicht bij mijn vertrek route was. En verder waren er weinig knooppunten die voor problemen konden zorgen, een behoorlijk zorgeloze dag onder een stralende zon. Onderweg passeerde ik een gigantisch zonnebloemenveld. Een mens staat er niet bij stil maar als men zonnebloemenolie verkoopt moet er waarschijnlijk wel iemand die dingen kweken, oogsten en bewerken. Verderop passeerde ik de Barragem de Monte da Rocha. Een van de vele stuwmeren in de buurt, om de watervoorziening van de ruime omgeving te verzekeren. En uiteindelijk dus naar São Martinho das Amoreiras. Morgen echt naar de Algarve, een grote naam maar ik weet niet of die echt nog iets te bieden heeft dat de rest van Portugal nog niet getoond heeft. Km vandaag: 87 Km totaal: 3878
Het regenalarm zal nu wel afgeblazen zijn, een stralende en dus warme dag vandaag. Na het verlaten van Évora mocht ik voor een kleine 30 Km over dezelfde weg, rechtdoor op en af golvend. De heuvels van de afgelopen 2 dagen zijn wat rolender, minder scherp, dan wat ik de dagen en weken ervoor tegen kwam. Maar het blijft wel op en af natuurlijk, toch nog altijd goed voor 600 hoogtemeters vandaag. Na die 30 Km over de N254 ging het in Viana de Alentejo over op de N257 richting Alvito en over een wat kleinere weg via Cuba naar de IP2, waar het een stukje drukker werd. Op die IP2 zag ik al vanop 10 Km mijn eindbestemming van vandaag, die echter maar langzaam groter werd. Uiteindelijk kwam ik toch op mijn bestemming Beja, waar ik nog eens op den beton kampeer. Ik ben het stadje even gaan bezoeken maar erg spectaculair is het niet. Km vandaag: 84 Km totaal: 3791
Gisteren met mijn keuken gevlucht onder het afdak van de afwasruimte. Het was op die moment wel behoorlijk droog maar de omgeving rond mijn tentje was tamelijk vochtig om te gaan zitten. De fransen en de hollanders (je had daar maar drie soorten: fransen, hollanders en ik ) keken wel even raar op wanneer ze kwamen afwassen maar ze gaven me allemaal gelijk dat het de beste plaats was voor een tentist om te koken. Vanmorgen opgestaan onder een stralende hemel maar dit duurde niet lang, al vlug kwamen er weer wolken opzetten. Bij het uitchecken wist de receptionist me te vertellen dat het hele land in alarmfase geel was vanwege de overvloedige regen. Nu weet ik niet hoe erg alarmfase geel is maar een alarmfase is zelden goed . De regen schijnt trouwens hier en daar al voor problemen gezorgd te hebben, ik hoorde zowel Lissabon (mijn stopplaats van de dag ervoor, maar dan moet het dus na mijn vertrek geweest zijn) als Évora (mijn stopplaats van vandaag maar hier is ook niet veel te merken). Voor vandaag zou nog regen voorspeld zijn maar vanaf morgen niet meer. Alleszins ben ik droog vertrokken en is het eigenlijk een best goede dag geweest, alleen bij het naderen van Évora leek het toch nog mis te lopen maar het bleef bij een beetje gedruppel. Niet de moeite om mijn regenjasje aan te trekken. Al bij al een goede dag dus. Ook wat fietsen betreft was het een goede dag, geen route problemen en een aangename omgeving om door te fietsen. Vandaag, voor het eerst in Portugal, massaal veel roofvogels gezien. Jammer genoeg laten die zich niet zomaar fotograferen als de ooievaars maar ik heb ze wel mooie dingen zien doen . Ook verscheidene ijsvogels, ook en prachtig vogeltje dat enorm cameraschuw is, en koereigers, een kleine witte reigersoort die al evenmin op camera's gesteld is, gezien. Nogmaals, een goede dag dus. Bij het oversteken van een riviertje bij Valverde was het, aan de platgespoelde en zelfs uitgerukte begroeiing, wel duidelijk dat dit onlangs iets meer dan een klein, rustig riviertje was. Het was vandaag een eerder korte rit. Van de vroege aankomst heb ik eerst en vooral geproffiteerd om mijn achterrem van nieuw schoeisel te voorzien, het werd stilaan wel nodig. Ik had dit eigenlijk moeten doen op mijn rustdag in Lissabon maar wanneer men aan het rusten is ... . Na de regendag van gisteren werd het echter echt wel dringend, nu gebeurd dus. Daarna had ik nog ruim de tijd om het stadje te gaan verkennen. Évora is alweer een historisch stadje dat op de Unesco lijst staat en wat mij betreft wel terecht, een mooi stadje. Naast het gele regen alarm is er nog een geel alarm, de nederlandse nummerplaten. Ze zijn altijd en overal wel tegenwoordig maar de afgelopen 2 dagen is het een overrompeling. Dan zijn er ook nog de fransen maar die rijden ook al met een gele nummerplaat. En het stijgend aantal fietsers is al evenzeer nederlands, in Nederland is er een routeboekje uitgegeven met fietsroutes in Zuid-Portugal. Ik heb dit ook bij maar vind het minder geslaagd dan hun routeboek naar Santiago, dat ik wel volgde. Hier volg ik dus mijn eigen route, die echter wel grotendeels over dezelfde wegen loopt omdat dit gewoon de logische verbinding is tussen een aantal plaatsen. Tot dusver loopt mijn route echter vooral in tegengestelde richting, uitgezonderd voor het koppel van gisteren die ook in tegengestelde richting onderweg waren. Vandaag op de camping is er echter ook een belgische vertegenwoordiging, 3 caravans heb ik gezien, en naar goede gewoonte heb ik geen contact gelegd. Toch blijven de hollanders dus een reizender en fietsender (ik geloof niet dat dit officiële woorden zijn maar ze maken duidelijk wat ik bedoel) volk dan de belgen. Km vandaag: 68 Km totaal: 3707
Maandag was het zoals al een aantal dagen behoorlijk warm (32°) maar nu was het ook tamelijk bewolkt en dat zorgt, net zoals bij ons, nogal eens voor onweer. Zo ook maandag avond dus. Nog even over mijn bacalhau van maandag, bacalhau is geen verse kabeljauw maar gedroogde (misschien dat ik mijn vis van gisteren 2 jaar geleden wel heb zien hangen op de Lofoten ). Ik heb hem vroeger al wel eens gegeten in een stoofpotje, waarbij het nodige vocht en smaken heeft opgeslorpt van dat stoofpotje en zijn andere ingrediënten. Maandag was hij gegrild en dan blijft hij toch wat taaier en proef je nog meer de geconcentreerde smaak van de gedroogde vis, toch apart. Gisteren heb ik me dus eigenlijk alleen bezig gehouden met de planning voor vandaag en morgen. Voorwaar geen eenvoudige taak, volgens één bron was er een camping in Alcácer do Sal en volgens een andere niet. Ik heb het dan maar opgezocht op internet en Mr Michelin had (alweer) ongelijk. Ik kan nu helemaal met zekerheid bevestigen dat er één is in Alcácer. Gisteren is de combinatie warmte en bewolking niet uitgedraaid op onweer maar het is vannacht wel beginnen regenen en dat doet het vanavond nog steeds. Het is vannamiddag wel een tijdje droog geweest, en ook daarvoor voor wat kortere periodes, maar toch weer terug beginnen regenen en ik had maar net mijn tentje opgesteld toen de hemelsluizen weer helemaal open gingen. Maar eerst nog terug naar vanmorgen en de rit van vandaag. Vanmorgen wat vroeger opgestaan en er voor gezorgd dat ik, reeds gepakt om te vertrekken, bij de eersten aan het ontbijt stond. Het beloofde een redelijk lange dag te worden en ik wou graag tamelijk op tijd vertrekken, wat ook gelukt is. De rit naar de Caias Sodre (de zuiderkaai veronderstel ik), waar mijn eerste veerboot vertrok, verliep vlotjes maar ik kende dan ook al de weg. Ik kwam er aan met 5 minuten voor het volgende vertrek naar mijn bestemming, Seixal. Ruim voldoende tijd om een ticket te kopen en kort genoeg om niet te lang te moeten wachten. Aan de overkant was het toch weer moeilijk om de goede richting te vinden, hoewel er op kaart slechts 1 grote weg was die dan een eind verder in 2 zou splitsen. Nu ja, uiteindelijk vond ik dus weer het goede spoor met bestemming Setúbal, waar ik mijn volgende veer zou nemen, dit keer over de Rio Sado. Een veer overigens Made in Norway, maar ze hebben daar dan ook de nodige ervaring van dit soort veren. Ze hebben er zelf ruim genoeg varen. Wie hier echter die vies groene kleur gekozen heeft weet ik niet. Aan de overkant kon het écht niet moeilijk worden. De volgende 15 Km gingen over de Peninsula de Tróia, een duinengordel van hooguit een kilometer breed die de Rio Sado scheidt van de zee. Aan het eind van die peninsula was het even schrikken, de enige weg richting Alcácer was afgesloten en rondrijden zou niet echt aangenaam geweest zijn. We spreken dan toch al vlug over een 25 Km extra. Dus maar langs de versperring gereden in de veronderstelling dat het met de fiets wel zal lukken. Enkele kilometers verder bleek het dus niet te lukken (terugkeren en rondrijden zou ondertussen dus al gauw 30 Km extra zijn). Een onderdoorgang van een riviertje was defekt geraakt en dit had de hele weg over een breedte van een 2 á 3 meter weggespoeld. Toen ik daar aankwam stond daar ook net een hollands koppel de zaak te bekijken. Met vereende gedachten en krachten hebben we dan toch samen een oplossing gevonden. Over een omheining, door het mulle zand en over een zelf gemaakt noodbruggetje hebben we een soort fabrieksterrein bereikt, vanwaar we dan de weg, net voorbij de verzakking, weer konden bereiken. Het hollands, al wat ouder, koppel reed overigens met voorwiel aandrijving. In de as van het voorwiel zit een elektromotortje met de accu onder het zadel, goet voor wat ondersteuning bij het klimmen (tot 300 watt schijnbaar). Een minder verborgen Cancelaraatje dus . En zo hebben we dus alledrie zonder rondrijden de camping van Alcácer bereikt. Km vandaag: 99 Km totaal: 3639
Weinig nieuws te vertellen vandaag. Gisteravond een leuk plaatsje gevonden om te eten, praktisch om de hoek van de herberg. Gisteren genoten van een stevig bord pompoensoep met groene bonen en varkensvlees a la portugaise met gebakken aardappeltjes en een extra portie groenten. Vanavond wordt het de bacalhau (kabeljauw). En vanmiddag eindelijk ook sardientjes gegeten, je kan toch niet langs Portugal passeren zonder sardientjes te eten. Ze zijn hier wel vers en een maatje groter dan wat je bij ons in blik vindt. Voor de rest vandaag vooral rond gelopen in Lissabon én een kleine inlichting gaan vragen i.v.m. met mijn vertrek hier woensdag. De route echt plannen doe ik morgen pas, dat kan vanuit de zetel, maar sowieso zal ik vertrekken met een veerboot over de rivier en ik ben me gaan verzekeren dat ik met mijn fiets op die boot mag. Aangezien ik morgen eigenlijk dus niets doe, zal er morgen dus helemaal geen nieuws zijn en zal ik dus ook geen blog maken morgen.