Ieper - Compostela - Tarifa - Ieper
Met de fiets van Ieper naar Compostela, verder naar Tarifa en terug naar Ieper
Foto
19-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gelukkige verjaardag

Om te beginnen, wil ik langs hier een gelukkige verjaardag wensen aan mijn vader.
Vandaag begon als een frisse maar stralende dag, stralend bleef hij maar na de middag warmde het toch behoorlijk op.
Bij het vertrek dus even gestopt in Oloron – Ste Marie maar erg veel was er niet te zien. Hoewel ik wel een aantal pelgrims ben tegengekomen, vooral gisteren op de Col de Somport maar ook vandaag nog enkele, wordt de Camino hier schijnbaar toch minder gecultiveerd dan langs St-Jean-Pied-de-Port. Misschien wel goed voor de pelgrim die in zichzelf gekeerd wil zijn en de andere route te commerciëel vindt, bij Puenta la Reina komen ze toch samen en eigenlijk vind ik die sfeer vanaf de Pyreneeën via St-Jean wel passend.
Vanmorgen nog 15 Km gefietst met zicht op de Pyreneeën maar dan heb ik ze voorgoed de rug toegekeerd, dacht ik. Uiteindelijk kon ik na meer dan 100 Km nog steeds de contouren van de toppen zien. Ik ben vandaag dan ook voor een groot deel richting oosten gefietst, langs die Pyreneeën dus. Dat ik de Pyreneeën de rug toekeer wil natuurlijk niet zeggen dat er niet meer geklommen moet worden (ik val in herhaling zeker?). De hele tijd op en af met af en toe een stevige kuitenbijter er tussen. Ik heb vandaag trouwens meer hoogtemeters verzameld dan gisteren, 1400 vandaag tegen 1000 gisteren. Ik heb vandaag ook een tijd voor een, overigens zwak, publiek gefietst. Schijnbaar fietste ik de “Route du Sud” tegemoet. Op een bepaald moment kwam ik de “karavaan” tegen en dus ging ik aan de kant en dacht ik meteen maar op de renners te wachten. Dat duurde echter nogal en aangezien het andere verkeer nog door reed deed ik dat ook maar. Blijkbaar rijdt die karavaan ook bij kleinere wedstrijden ruim een uur voorop. Ik werd pas een 12 Km verder door de gendarm aan de kant gezet en toen moest ik nog een hele tijd wachten. Die kuitenbijters waar ik het over had tellen trouwens ook wel mee voor het bergklassement van die gasten, echt wel enkele stevige klimmetjes tussen dus.
Kamperen doe ik vanavond in het park van een kasteeltje, dat ook dienst doet als gite, bij Montesquiou, waar ik ontvangen werd in mooi nederlands, echt nederlands dus.
Km vandaag: 122
Km totaal: 6411














0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
19-06-2011, 19:18 geschreven door Danny
18-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.La France

Het was vanmorgen perfect weer om de Pyreneeën op te rijden, een stralend blauwe hemel maar niet te warm. De eerste 20 Km gingen erg rustig, zachtjes aan 250 m stijgen. Na 20 Km kwam ik een bord van de organisatie van die extra-sportieve fietstocht dat het officiële begin van de klim aankondigde, de volgende 11 Km steeg het dan ook 600 m. Van die fietstocht die passeerde heb ik niet veel last gehad, schijnbaar kwamen ze zelfs niet door Jaca maar pas een eind verder op mijn route. Wel veel pechvogels en andere opgevers, die terugkeerden, tegengekomen. Ik moet wel zeggen dat verscheidene onder hen eerder gemaakt waren om te dalen dan om te klimmen. Normaal is een spaanse wielertoerist in zeker 4 op 5 gevallen goed voor een groet. Vandaag niet, slechts 4 op ??? op erg veel alleszins. De wielertoeristen waren slecht gezind vandaag , en die mens die deelnam en die ik tijdens de klim passeerde zal dat waarschijnlijk ook niet erg geapprecieerd hebben. Nu, hij was hoe dan ook een eind buiten tijd op de eerste controle, boven op de Somport. Om 11u30 bereikte ik de Col. Vanmorgen was het dus perfect weer maar bij het naderen van de Col zag ik de wolken die vanuit Frankrijk overwaaiden, ik had overigens op verscheidene plaatsen een behoorlijk briesje op de kop. Boven op de Col zat alles dan ook dicht en in Frankrijk werd het niet echt meer beter, integendeel het werd soms behoorlijk dreigend met een ietsje nattigheid. De lange afdaling die volgde begon dan ook behoorlijk koud. Na een 30 Km dalen stopte ik eerst nog even om iets behoorlijks te eten. Ik heb al een tijdje niet echt genoeg meer aan een broodje 's middags, het mag iets meer zijn. Daarna ging het verder naar Oloron – Ste Marie, waar ik rechtstreeks naar de camping ging. Een camping met een plekje speciaal voor fietsers, met daarop een overdekte tafel met banken én elektriciteit. Zo kan ik nog eens op een beschaafde manier mijn ding doen.
Ik heb nog even gedacht om even naar de stad te gaan maar, hoewel er af en toe een poging tot opklaring is trekt het even snel terug dicht en met daarbij die onaangename wind heb ik er niet echt zin in. Morgen vertek ik langs de stad en ik hoop op iets beter weer dan om er toch nog even halt te houden.
Km vandaag: 86
Km totaal: 6289
PS: mijn noodherstelling houd perfect stand














0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
18-06-2011, 17:11 geschreven door Danny
17-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kleine herstelling

Het was vanmorgen wat raar kamperen: een uurtje langer blijven liggen in de tent, niets opbreken, niets inpakken, ...
Zoals verwacht was er niet echt veel te zien in Jaca, de citadel is zowat het enige spectaculaire. De omgeving is wel vrij mooi, tussen de bergen.
Ik sluit hier ook terug aan bij St Jacob. Hoewel het hier veel minder opvalt dan op de route die ik volgde over Tours, is Jaca ook een grote stopplaats op een Santiago route. Dit is de eerste grote stopplaats in Spanje voor de route die van Aken over Vézelay naar Santiago gaat. In Puenta la Reina sluit deze dan aan op de route zoals ik ze gevolgd heb, over Tours. Nu, op de terugweg, zal ik deze andere route volgen, in omgekeerde richting uiteraard, tot net over de belgische grens, tot Orval. Dat lijkt me wel een geschikte plaats om België binnen te komen. In Orval zal ik dan de route verlaten en richting westen kiezen. Vanaf nu heb ik dus terug een route-boekje met ook gegevens over campings, dat zal het leven alvast wat vergemakkelijken. Dat betekent echter niet dat er geen grote ritten meer zullen tussen zitten., alles naargelang het uitkomt. Morgen begint het alvast met de klim over de Col du Somport, 30 Km klimmen tot een hoogte van 1640 meter. Ik heb één voordeel, ik mag er aan beginnen op een hoogte van 820 meter en langs de andere kant 55 Km dalen tot een hoogte van nog 230 meter. Dit wordt dus de laatste hoge uitdaging, wat natuurlijk niet wil zeggen dat er daarna niet meer, soms stevig, zal moeten geklommen worden. Aangezien ik aankom via de Ardennen zal dit waarschijnlijk wel het geval blijven tot de laatste dag.
Er rijden hier behoorlijk veel wielertoeristen rond, sommige met een duidelijk buitenlands accent. Blijkt dat er morgen op 26 Km van hier een “extra-sportieve” wordt ingericht die eveneens vertrekt over de Col de Somport. Voor de niet wielertoeristen: een extra-sportieve is zoiets als een jogging, een gechronometreerde rit voor wielertoeristen met gezamelijke start. Hun vertrek is voorzien om 07.30 en dus 26 Km van hier. Ikzelf vertrek gewoonlijk omstreeks 9 uur, de massa zal hier dus al wel gepasseerd zijn. Ze moeten overigens uiterlijk om 11.00 op de top van de Somport gepasseerd zijn, want dan sluit de controlepost daar, en ik zie mezelf daar morgen niet op 2 uur oprijden. We zullen elkaar allicht dus niet voor de wielen rijden.
Vandaag ook een kleine noodherstelling uitgevoerd. Gisteren bij het opladen merkte ik dat mijn voorste baggagedrager links gebroken was. Ik heb dat dan gestabiliseerd door er een houtje in te steken dat voldoende ver in beide delen stak om ze samen te houden, en vandaag heb ik dus een iets uitgebreidere versteviging gemaakt. Het zal het zo nog wel enkele weken uithouden.














0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
17-06-2011, 16:50 geschreven door Danny
16-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een beetje minder

Vandaag weer een echt mooie dag. Na mijn vertrek uit Ayerbe ging het eerst nog een 20 Km over de “grote” weg, de eerste 10 Km wat dalend naar de Río Gállego en de volgende wat klimmend door de vallei. Na 20 Km verliet ik de grotere weg om langs een klein rustig baantje nog een 15 Km de vallei te volgen, ik volgde de rivier wel stroomopwaarts dus de tendens was toch eerder klimmend. Na die 15 Km draaide ik weg van de rivier en toen begon de klim pas echt. Een goed opwarmertje voor wat nog volgt, 450 m over 7,5 Km. De laatste 6 Km naar Jaca mocht ik terug 200 m dalen.
En zo kwam ik dus na 62 Km aan in Jaca, eerst stopte ik bij de eerste gelegenheid om iets degelijks te eten. Daarna ging ik op zoek naar de herberg omdat ik hier nog een laatste spaanse rustdag wou houden, niet dat ik denk dat hier veel te zien is maar het leek me beter om nog eens te rusten alvorens de Pyreneeën en Frankrijk aan te vallen. De toeristische dienst was geen hulp want gesloten van 13.30 tot 16.30. Na enig zoekwerk vond ik de herberg toch maar daar was de receptie gesloten tot 18.00 uur en om ruim 3 uur te staan ronddraaien had ik ook geen zin en bovendien bleek dit tegelijk ook een soort internaat te zijn, niet echt een aangename plaats (als herberg) volgens de eerste indruk en ook niet echt een plaats om te rusten. Op zoek dan maar naar een camping, er zijn er twee. Ze stonden beiden goed aangegeven bij het binnenrijden van het stadje dus maak je gewoon een keuze. Mijn keuze bleek achter een enorme put te liggen met, in de richting erheen, een daling van 10 % en aan de andere kant een klim van 14 %. Aangezien ik toch een paar keer richting stad dacht te gaan leek me dit niet geschikt voor een rustdag, ik ben dus nog tijdens de klim terug gedraaid om naar de andere te rijden. Die lag een stuk beter, langs een grote baan maar op vlak niveau en niet te ver. En dus neem ik mijn rustdag in Jaca op camping Victoria.
Km vandaag: 70 (dus nog 8 Km heen en weer om logement te zoeken in Jaca)
Km totaal: 6203














0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
16-06-2011, 18:09 geschreven door Danny
15-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tocht door de woestijn

Gisteren ben ik globaal nog eens 500 m gedaald, 1000 geklommen en 1500 gedaald, en dat heb ik vannacht gemerkt, ik heb nog eens op mijn slaapzak geslapen i.p.v. erin. Een beetje hoger koelt het schijnbaar toch iets meer af. Gisteren avond trouwens nog even iets gaan drinken en toen ik terug kwam, even na 10, waren er nog een paar nieuwkomers zich aan het installeren.
Gisteren ben ik dus vrij makkelijk op de camping geraakt, nu moest ik van de camping, ergens in ten zuiden van de stad, naar mijn route, ergens ten noorden van de stad. Dat bleek een ander paar mouwen. Een uur en een kwart en 21 Km heb ik er voor nodig gehad om Zaragoza te verlaten, waarschijnlijk niet de meest direkte route. Het zijn zo van die momentbeslissingen waar je, zonder dat je zeker weet waar je precies bent, beslist van links te gaan terwijl je beter rechts had gegaan. Nu, tenslotte ben ik er, weliswaar via de lange route, nog vrij vlot buiten geraakt. Eens buiten was de route vrij simpel maar weinig inspirerend. Vrij veel industrie en weinig inspirerende dorpjes. Het was pas halfweg dat het stilletjes aan weer interressant begon te worden. Vooral van kilometer 80 tot 90 leek het wel een toch door de woestijn.
Vandaag al stilletjes terug beginnen klimmen en morgen nog een beetje, op naar de Pyreneeën. Morgen zal het wel weer wat klimmen maar het mag tenminste nog eens wat minder in afstand.
Km vandaag: 116
Km totaal: 6133














0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
15-06-2011, 18:48 geschreven door Danny
14-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.weer veeeel te lang

Bij het vertrek uit Nuévalas stond een wegwijzer met Zaragoza nog 115 Km maar dat was uiteraard over de autoweg, daar moest ik dus niet over dromen. De rit begon vanmorgen weer mooi, met een klim maar niet zo zwaar als verwacht (150 m over 5 Km). Daarna ging het mooi verder tot Calatayud, waar ik inkopen kon doen maar waar het nog te vroeg was om te eten. Voorbij Calatayud werd het nog mooier, langs de rivier slingerend door de vallei. Wie zegt slingerend door de vallei zegt natuurlijk ook extra kilometers, maar daar maalde ik hier nog niet om omdat het zo mooi was. De route door de vallei eindigde in Morata de Jalón, waar ik een stevig middagmaal nam. Ik voelde dat ik er behoefte aan had om iets stevigs te eten en bovendien zou ik het verderop nog wel kunnen gebruiken. Met de maaltijd eindigde ook het mooie gedeelte van de dag. Even voorbij Morata ging ik onder de autosnelweg om langs een parallelweg verder te gaan maar een eindje verderop werd deze volledig afgesloten door werken. Verboden doorgang maar de autosnelweg was ook geen optie, hoewel misschien niet wettelijk verboden want er stonden geen verbodstekens maar er werden op de kaart ook nog enkele tunnels aangekondigt en dat zag ik op een autoweg echt niet zitten. Dit waren echter de enige twee opties en omdat er net een gast met de auto over de werfweg (als je dat zo noemt) verder ging besloot ik dat ook maar te doen. Over de piste op en af, ik ben enkele keren moeten afstappen om te voet te duwen in het zand bergop. Zo ging het een paar kilometer, waarbij een maal iemand van de werf even een opmerking maakte maar verder ook niets deed. Uiteindelijk ben ik dus de werf gepasseerd en een stukje verder kwam ik in Almunia de Doña Godina, waar ik weer twee opties had en ik besloot daar om de andere optie te kiezen dan degene die ik gisteren nog dacht omdat deze me bij nader inzien toch minder verkeersproblemen zou opleveren. Daar begon ik aan een ellendig stuk weg. Een van die slepende hellingen van 2 á 3 %, 20 Km lang rechtdoor. Aan de horizon gaan de voertuigen die je passeren omlaag maar jij zelf geraakt maar niet aan dat punt en wanneer je er eindelijk wel bent dan blijkt het niet omlaag te gaan maar enkel even af te vlakken om iets verder weer verder te klimmen. Halfweg die 20 Km zag ik op een bord met faciliteiten van een dorpje dat 2,5 Km opzij lag ook onverwacht het symbool van een tent staan. Goed zo, 90 Km vond ik eigenlijk wel welletjes. Ik moest wel nog even stevig klimmen om dat dorpje te bereiken maar 2,5 Km kan natuurlijk geen probleem zijn. Bij de ingang van het dorp bleek het geen camping te zijn maar een “kampeerzone”, een soort geörganiseerd vrij kamperen dus. Ook geen probleem, zolang er maar water en een WC is. De richting volgend vond ik echter niets en volgens de enige levende ziel die ik tegenkwam was die zone ondertussen gesloten. Terug naar de weg dus met 5 Km en een stevige klim extra. De slepende helling eindigde in Cariñena van waar ik verder vlotjes de volgende 45 Km de parrallelweg langs weer een andere autosnelweg zou volgen. Op deze weg kwam ik ook verscheidene wielertoeristen tegen, wat me sterkte in het idee dat ik langs hier inderdaad geen problemen zou kennen. Na 145 Km bereikte ik Zaragoza maar dan moest ik de camping nog vinden. Die stond echter onverwacht al netjes aangegeven van aan de rand van de stad, het helpt waarschijnlijk dat het een gemeentelijke camping is. Toch was het ook nu nog 4 Km verder.
En zo eindigde ik dus uiteindelijk toch op de camping in Zaragoza, na een veel te lange rit. Er waren wel campings na 25 en 35 Km maar verder enkel die spook kampeerzone. Volgens een wegwijzer in Cariñena had het wel iets korter gekunnen als ik reeds in Calatayud een andere route genomen had.
Km vandaag: 149
Km totaal: 6017














0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
14-06-2011, 20:51 geschreven door Danny
13-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.terug "gewoon" mooi

De titel is licht ironisch, vandaag echt wel weer een prachtige dag gehad.
Bij een overnachting op 1720 m is het niet onlogisch dat je de dag al dalend begint. Na 10 Km kwam ik, 300 m lager, aan in Orihuela del Tremedal, waar ik had moeten overnachten. Nu, de extra kilometers van vanochtend waren dus gratis want volledig dalend. Alhoewel af en toe een stevig klimmetje, 1000 m gestegen, lag de nadruk vandaag toch vooral op dalen, 2000 m gedaald. Momenteel zie ik langs alle kanten echter bergen, dus ik vrees dat er morgen weer meer zal moeten geklommen worden. Verder over de rit van vandaag, na 20 Km kwam ik terug in Castilla – La Mancha. Bij het naderen van Molina de Aragón (opvallend dat dit in Castilla – La Mancha ligt en niet in Aragón) kon ik op een bepaald moment, verspreid over een drietal plaatsen waarschijnlijk volgens lokale luchtstromingen, zeker 100 gieren (ook die van gisteren was overigens een gier) tegelijk in de lucht zien. Even vreesde ik hier een slecht voorteken in te zien maar ze hadden geen enkele interesse in mij . En na 70 Km bereikte ik dan Molina, aan de voet van een kasteel, waar ik eerst wat inkopen ging doen, voor de winkels zouden sluiten, en daarna eindelijk iets kon eten. Na Molina ging het op dezelfde manier verder en eindelijk vond ik windmolens in Castilla – La Mancha. Het waren wel niet die van den Don maar ik heb wel lange tijd op vlakte moeten strijden om ze te bereiken. Ze stonden dan ook in de verkeerde richting, dat hielp mijn zaak ook niet veel. Even voorbij de windmolens reed ik na 100 Km terug Aragón binnen. Waar ik nog een eindje door ging tot Nuévalos, waar ik vlot de camping vond.
Km vandaag: 120
Km totaal: 5868














0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
13-06-2011, 19:32 geschreven door Danny
Inhoud blog
  • thuis
  • laatste nachtje
  • Belgique
  • laatste nacht Frankrijk
  • een halve rustdag
    Archief per week
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Links
  • Mijn (reis)foto's
  • Noordkaap 2009
  • Een collega, te voet naar Compostela
  • Kinderkankerfonds UZ Leuven
  • Cliniclowns
  • SOS Kinderdorpen
  • Handicap International

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs