Ieper - Compostela - Tarifa - Ieper
Met de fiets van Ieper naar Compostela, verder naar Tarifa en terug naar Ieper
Foto
08-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nog meer regen
Gisteravond, net toen ik klaar was om in mijn slaapzak te kruipen, is het terug beginnen regenen. De hele nacht viel er regelmatig een bui en deze voormiddag ging het gewoon verder. Na de middag kwamen er weer meer opklaringen, maar de dreiging was nooit weg en af en toe viel er nog wat gedruppel.
Bij het vertrek ben ik eerst eens gaan kijken of ik de weg van Oliveira naar Vale de Cambra mocht nemen met de fiets en, tegen mijn verwachting, was dit inderdaad het geval, dit vergemakkelijkte voor mij alvast de route voor vandaag ... voor 8 Km. Toen was het plots gedaan, de laatste 4 Km waren fietsers niet toegelaten. En dan sta je daar met de keuze tussen 2 plaatsjes die niet op de kaart staan of terugkeren. Terugkeren was geen optie, dus kiezen maar. Bij mijn eerste keuze, die me de meest logische richting leek voor het verloop van mijn route, reed ik me al gauw vast in een doodlopend eind. Bij het terugkeren zag ik dat er ook nog een optie 1B was maar ik besloot eerst optie 2 aan de overkant van de weg eens te bekijken. Ook daar was er keuze tussen A en B en dit keer gokte ik op de B optie. En dan ga je op de dool over wegen die niet bestaan, door dorpjes die al evenmin bestaan, in de hoop dat je ergens een richtingaanwijzer tegenkomt met een naam die je erkent. En de hele tijd op en af, regelmatig behoorlijk pittig op en af (ik haalde vanmorgen 15 %). Op een bepaald moment was ik zelfs (weer) aan het klimmen op de kassei, daar moet ik niet voor naar Portugal komen natuurlijk. Ik snap niet dat er niet meer portugezen op de erelijst van de Ronde van Vlaanderen, ze hebben hier snedige klimmetjes en ze hebben kasseien. Uiteindelijk kwam ik een aanwijzer voor Vale de Cambra tegen, waar ik dus origineel naar onderweg was. Ik geloof dat ik dit bereikte met een zestal extra kilometers op de teller. Hier vond ik wel vlot aansluiting op het vervolg van mijn route.
Vanaf hier begon ook weer het langere klimwerk i.p.v. het snedige. Al durft dat ook nog wel eens stevig zijn, tussendoor. Over 14 Km ging het van 200 m naar 750 m. Daarna volgden 15 Km dalen naar 150 m, bruggetje over en terug klimmen. Van daar ging het gedurende zo'n 30 Km op en af met nog een hoogste punt van 450 m. En dit alles de hele tijd tussen de druivenranken. Ik weet niet of het allemaal voor wijn dan wel voor gewone consumptie is maar overal en iedereen heeft hier druivenranken staan. Dikwijls bijvoorbeeld ook langs de kanten van een tuintje of een veldje dat men verder gewoon bewerkt. Overigens hebben ze hier in Portugal ook hun horreos, ze zijn dus misschien wel typisch voor Galicië maar zeker niet exclusief.
Toen bereikte ik San Pedro do Sul, waar ik wou overnachten, en daar moest ik nog eens merken dat ze bij Michelin vrij ruim denkend zijn bij het plaatsen van de campings op hun kaarten. Toen ik aan een groepje jongeren naar de camping vroeg, wisten zij me te vertellen dat ik 2 keuzes had. Ofwel een 10 Km terug, weer geen optie dus, ofwel een 8 Km verder naar Vouzela. Vouzela dus maar, en daar aangekomen vond ik direkt de wegwijzers naar de camping. Ik volgde echter zolang wegwijzers dat ik op een bepaald moment dacht dat ik een geest najoeg. De wijzers leidden me uiteindelijk een heel eind het dorp uit, de berg op. Ik mocht er zo op het eind nog eens 6 Km bij doen, en daarbij ruim 250 hoogtemeters. Dat is lachen met een arme fietser . Toen ik hier aankwam bleek dat echter nog een behoorlijke camping, zo boven op de berg. Morgen mag ik beginnen met een deel van die 6 extra Km terug af te dalen maar ze geven halfweg wel aansluiting op mijn voorziene route voor morgen.
Ondertussen heb ik echter nog steeds geen behoorlijke verbinding en misschien is morgen voor jullie ondertusssen al gisteren of zelfs eergisteren.
Km vandaag: 90
Km totaal: 3001










0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
08-05-2011, 00:00 geschreven door Danny
07-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.periodes met regen

Gisteravond aan mezelf bewezen dat ik niet altijd een budget-reiziger ben in deze omstandigheden. Bij mijn avondmaal kostte mijn, halve fles, wijn zoveel als mijn hele middagmaal samen. Het was echter vlakbij de herberg en ik had geen zin meer om nog ver te gaan. Overigens was het uiteindelijk de minste van mijn drie maaltijden in Porto, nog steeds goed gegeten maar de andere waren beter. Ook bleek gisteravond dat er zowaar nog minstens één plaats vrij was in de herberg, op onze kamer bleef een bed leeg. Het was dus duidelijk een principe zaak waarvoor ik geen 2 nachten gelijk kon krijgen.
De “sportuitslagen” van gisteren hadden gelijk, de periodes met regen wonnen. Deze voormiddag was eigenlijk een grote periode van regen, af en toe onderbroken. Ik fietste met volledige regenuitrusting. Tijdens een van die onderbrekingen leek de zon er door te komen en trok ik mijn regenbroek uit. Een kilometer verder trokken ze de hemelsluizen pas echt open. Ik besloot dan ook maar koppig te zijn en mijn broek te laten nat worden. Toen ze tijdens een volgende onderbreking terug enigszins droog was en het daarna weer begon te regenen, heb ik toch maar weer m'n regenbroek aangetrokken. Na de middag stopte het dan toch met regenen en volgden enkele opklaringen maar de dreiging was nooit helemaal weg. Ook was er vandaag een behoorlijk stevig windje. In de voormiddag had ik hem eerder in het voordeel maar aangezien ik vandaag zo'n beetje in een opengetrokken u reed, had ik hem na de middag al wel eens behoorlijk tegen. Ik snap het eigenlijk niet, nu kies ik voor het zuiden en nog zitten jullie schijnbaar met de hittegolf en zit ik met de wisselvalligheid .
Porto verlaten was vanmorgen niet echt moeilijk, zo dicht mogelijk bij de Douro blijven en dat zelfs voor de volgende 44 Km. Tot bij Entre-os-Rios waar ik de brug over kon, de tweede gelegenheid sinds Porto. Aan de overkant deden ze me even schrikken, autosnelweg ... fietsers niet toegelaten. Ik bleef met twee mogelijkheden, langs de Douro verder stroomopwaarts of terug stroomafwaarts. Stroomopwaarts had ik niets te zoeken dus koos ik voor stroomafwaarts, in het slechtste geval reed ik terug richting Porto. De weg bleef echter niet langs de Douro, bleek dat die autosnelweg nieuw was en dat ik op de oude weg terechtgekomen was zoals ik voorzien had.
Na de middag ondervond ik dat je in Portugal niet alleen voor het steilere klimwerk terecht kan maar ook voor het, minder steile, langere werk. Tot twee maal toe, 25 en 12 Km met een maximum hoogte van bijna 600 m. Ook opvallend aanwezig in Portugal: kasseiën. Niet van het Parijs-Roubais type maar voor mij toch erg genoeg, op verscheidene plaatsen kreeg ik er reeds mee af te rekenen.
Ik koos vandaag niet voor de kortste route maar heb er geen spijt van, ondanks het mindere weer was het vandaag toch een mooie en, vooral na de middag, behoorlijk rustige route.
Geëindigd ben ik op de camping van Oliveira de Azeméis. Hoewel, camping is een beetje optimistisch. Ik sta gecampeerd op de kiezels van Oliveira, maar ze hebben er een goede, warme douche en proper sanitair. Wat kan een mens na een behoorlijk verregende dag als vandaag meer wensen?
Er staat hier ook een “support camp” voor een groep pelgrims naar Fatima, met een aantal tentjes en een bestelwagen en mat TV en alles mee.
Mijn problemen met Mobistar blijven duren en vandaag geen WIFI beschikbaar, jullie zullen dit dus met enige vertraging moeten lezen. Bij een volgende gelegenheid moet ik toch maar eens een boos mailtje naar Mobistar sturen.
Km vandaag: 105
Km totaal: 2911














0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
07-05-2011, 00:00 geschreven door Danny
06-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porto

Mijn tweede overnachting bleek niet echt een probleem, na het ontbijt bleek er dan toch plaats te zijn voor mij. Ik had gisteravond ook nog geïnformeerd en toen bleek er nog geen plaats te zijn. Aangezien ik moeilijk kan geloven dat er vannacht iemand zou geännuleerd hebben, kan ik alleen maar veronderstellen dat ze een aantal plaatsen niet op voorhand reserveren en na het ontbijt is al op de dag zelf en is dus niet meer reserveren. Ik zou anders niet kunnen denken hoe er overnacht een plaats zou zijn vrijgekomen.
Ik heb ondertussen ook geleerd over de problemen die Mobistar gehad heeft en die waarschijnlijk ook mijn buitenlandse verbinding hinderden. Zelfs mijn Telenet GSM-verbinding. Ik kreeg onlangs van Telenet een nieuwe SIM-kaart omdat ze een eigen verbindingsnetwerk uitgebouwd hadden maar schijnbaar zijn ze toch nog in behoorlijke mate afhankelijk van het Mobistar netwerk, waarvan ze voorheen gebruik maakten.
Vanmorgen bleek weer dat het weer hier nog vrij wisselvallig is, het was frisjes en zwaarbewolkt. Ik ben zelfs met lange mouwen naar de stad gegaan en heb zelfs mijn regenjasje meegenomen. Nog voor de middag heb ik echter de lange mouwen moeten uittrekken en het is verder zonnig en warm gebleven.
Ik heb hier opgevangen dat Braca zich voor het eerst geplaatst heeft voor een europese finale, ik vind het al opvallend dat ze daar een plaats hebben om te voetballen zonder dat de bal van de berg rolt. Net als in Porto trouwens, zowat twee van de steilste steden die ik ooit bezocht geloof ik.
Voor mijn middagmaal heb ik voor mezelf nog eens bevestigd dat ik in deze omstandigheden toch wel een beetje een budget reiziger ben (ik zit tenslotte 3 maanden zonder wedde). Ik vond hier een maaltijd van: soep met een broodje, hoofdschotel, wijn (een halve liter, maar die heb ik 's middags niet helemaal opgemaakt) en koffie, voor 5 €. Geen show maar wel degelijke, voedzame kost. Verderop kwam ik een menu tegen waar het broodje alleen al 1,65 € kostte en 0,55 € extra als je er boter bij wilde.
In het restaurantje waar ik zat stond de TV op en op de headlines onderaan leken ze sportuitslagen te tonen. Alleen, alle ploegen speelden tegen dezelfde tegenstander, Periodicos do Cunho of zoiets, en bovendien verloren ze allemaal. Het duurde even voor ik door had dat het het weerbericht was met de minima en maxima en dat “periodicos do cunho” waarschijnlijk periodes met regen zijn (later verscheen er wat anders dat meer op bewolking leek). Regen heb ik vandaag alvast niet gezien.
Ik heb vandaag dat “de” porto eigenlijk brits is. De porto de porto's, Sandeman, werd in 1790 opgericht door George Sandeman, een jonge schot. En er zijn nog wel een aantal namen, zoals W & J Graham's uit 1820, die eerder brits klinken.
Morgen wordt waarschijnlijk een lange dag. Het zou een stuk korter kunnen maar ik ga nog een keer proberen om mooie, rustige wegen op te zoeken. Met de hulp van Michelin maar het leek me de voorbije dagen dat die nogal vrij kwistig zijn met het groen voor het aanduiden van mooie routes. We zullen zien.
Ik heb ondertussen vastgesteld dat de problemen nog niet echt van de baan zijn , ik ben weer op WIFI moeten gaan. Ik heb wel verbinding met het netwerk maar krijg geen "trafiek". Ik weet dus niet of ik morgen wel zal kunnen bloggen, ook dat zullen we zien.


















0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
06-05-2011, 17:33 geschreven door Danny
05-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een stralende dag
Vandaag een stralende maar weinig boeiende dag.
Eerst, waar ik in de blog van gisteren wel een foto toonde maar geen uitlegje van gaf zijn de wit/blauwe tegels. Je ziet ze hier geregeld, op huizen, kerken, ... meestal met een afbeelding van enigszins religieuze betekenis. Een beetje zoals onze Maria-beeldjes.
Vandaag vrij veel pelgrims tegen gekomen, niet voor Compostela maar wel voor Fatima. Dat was niet moeilijk uit te maken want het stond op de rug van de fluojasjes die de meesten van hen droegen.
Verder zoals gezegd een weinig boeiende dag. Eerst ging het over een vrij grote en drukke weg (hoewel slechts een gele route in Michelin) richting Santo Tirso. Vanaf daar had ik besloten om een kleinere weg op te zoeken. In eerste instantie leek dit weer op niets uit te draaien maar met een beetje help vond ik toch het goede spoor. Het was inderdaad een kleinere rustigere weg en met momenten best aangenaam om te fietsen maar anderzijds toch ook weer niet echt boeiend. Even was er nog paniek toen ik na een hele tijd een plaatsnaam tegen kwam die ik helemaal niet moest tegenkomen maar het bleek vals alarm. Iemand moet daar ooit een volledig waardeloos bord geplaatst hebben.
Richting centrum Porto ging het tamelijk in rechte lijn maar toen ik in de buurt kwam begon het toch weer moeilijker te worden. Een toerist informatie bureau vinden viel al helemaal niet mee, en daar moest ik de nodige info weten te krijgen over de ligging van de herberg. Uiteindelijk dus toch gevonden en mijn info verkregen. De herberg ligt vrij mooi langs de Douro maar wel een eind buiten het centrum. Bovendien is het de bedoeling om een dagje in Porto te blijven, uiteraard, maar de herberg heeft voor mij voorlopig maar plaats voor 1 nacht. Daar moet ik morgen dus iets op zien te vinden. Mogelijk zet ik mijn zaken hier in "store" terwijl ik Porto bezoek en als ze tegen een uur of vier nog geen plaats hebben laad ik alles op en zoek een camping op, aan de overkant van de rivier. Voorlopig heb ik me hier bezig gehouden met de karweitjes, wassen, plannen, ... en ietsje eten.
De rit was vandaag naast weinig boeiend (ik nam vandaag geen foto's, de foto's zijn nog van Guimarães) ook iets korter. In geval van verbinding morgen meer nieuws.
Km vandaag: 62
Km totaal: 2806








0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
05-05-2011, 17:33 geschreven door Danny
04-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.geen echt goede dag
Ben er eindelijk door. Werk momenteel op WIFI, mijn mobiele verbindingen werken niet momenteel, noch internet noch GSM. Nochtans zijn beiden zowel hier als thuis verzorgd door 2 verschillende operatoren.
Hieronder de blog:

Weer enkele vrij belangrijke lessen geleerd vandaag.
Eerste les: er is een uur tijdsverschil tussen Spanje en Portugal. Het ontbijt werd vanmorgen geserveerd vanaf 8:30. Ik stond schijnbaar al om 7:30 aan de deur, maar ik was niet alleen. Een aziatisch gezin dat ook net uit Spanje gekomen was stond er ook.
Tweede les: de bewegwijzering en -nummering laat in Portugal de wensen over, vond ik alvast na de start. Om te beginnen moest ik natuurlijk voor de derde keer over de brug, 800 meter lang. Daarna leek het mij, volgens de kaart, vrij duidelijk. Ik kwam echter niet de gepaste wegwijzers tegen en zonder wegwijzer is het toch altijd een beetje gokken, tenslotte staat niet elke straat op een gewone wegenkaart. Toch hield ik vol overtuiging eerst rechts om bij de volgende linksaf te gaan. De eerste voorbijganger vroeg ik toch maar om bevestiging en hij bevestigde inderdaad dat ik op de goeie weg was, gelukkig want ik had net een muurtje overwonnen dat tot 18 % steil ging. Voor de zekerheid vroeg ik een eindje verder aan een andere voorbijganger bevestiging van de bevestiging en ook hij zei vol overtuiging dat ik op de goeie weg was (ik duidde telkens voor de zekerheid het eerstvolgende plaatsje waar ik naartoe wou ook aan op mijn kaart), maar meer en meer overtuigde mijn kaart me dat ik helemaal niet op de goeie weg was maar nergens was er een bruikbare wegwijzer of -nummering te bekennen. Uiteindelijk kreeg ik aan een benzinestation aangeduid waar ik was en hoe ik wel op de door mij voorziene route moest komen. Best, want ondertussen was het ook nog beginnen miezeren. Ook verder kende ik nog enkele probleempjes met verkeerde of ontbrekende wegwijzers, volgens mij althans, maar uiteindelijk kwam ik toch op mijn route terecht (met een kilometer of 5 extra). Die bleek, ondanks dat ze slechts in het wit op mijn kaart staat, helemaal niet zo klein en rustig te zijn als verwacht en was wel degelijk met nummering aangeduid langs de kant. Achteraf gezien had ik waarschijnlijk bij die eerste splitsing nog even links loeten houden en pas verder rechts houden en linksaf gaan, duidelijke wegwijzers zouden echter al een heel stuk geholpen hebben. Een eind verder stopte ook de nattigheid, al bleven de wolken nog een hele tijd dreigen.
Een derde les is dat ik de portugese chauffeurs niet erg mag. Na de spaanse chauffeurs die de fietser best goedgezind zijn is het hier toch de hele tijd uitkijken.
Mijn route leidde me dan eerst naar Braga. Mijn intiëel plan was om de stad in te rijden, door het centrum te gaan en er langs de andere kant weer uit te rijden in de richting van mijn bestemming. Nu is dat nooit zo simpel als het er op kaart uitziet maar enkele wegwijzers zouden mij wel helpen. Ja, k****n. Geen enkele wegwijzer richting centrum te bekennen en bovendien ging het hier de hele tijd bergop, tot meer dan 10 %. Ik geloof dat dit mijn zwaarste klimmetjes waren tot dusver, maar de laatste liggen natuurlijk altijd het verst in het geheugen. Op een bepaald moment moet ik een verkeerde beslissing genomen hebben en als je in een stad een verkeerde beslissing neemt is het natuurlijk helemaal hopeloos. Je komt dan in een wirwar van straten, met daartussen geregeld enkele eenrichtingsstraatjes, en voor je het weet, weet je het niet meer. Uiteindelijk ben ik er schijnbaar in geslaagd om de stad langs een verkeerde richting uit te rijden nog voor ik er in geraakt ben. Ik vond echter wel een aanwijzing waar ik ongeveer was en waar ik ongeveer naartoe moest. En een stuk verder vond ik, met nog enkele onderbrekingen, inderdaad ook de juiste richting. En net als je denkt dat je de zaken onder controle hebt, dan vinden ze iets nieuws. Een kilometer voor je de heleboel in de juiste richting zou kunnen verlaten, maken ze van de weg die je aan het volgen bent een autosnelweg, fietsers niet toegelaten. Gelukkig kon ik dit via wat kleinere parrallel wegen redelijk goed opvangen en raakte ik in de goede richting weg uit Braga. En dat was dan misschien les 4: steden zijn altijd een ramp. Ik kijk er niet naar uit om morgen Porto in te rijden, maar je kan het toch moeilijk overslaan.
Gelukkig is Guimarães, mijn bestemming, de moeite allemaal waard geweest. Een mooi stadje, staat niet voor niets op de UNESCO werelderfgoed lijst, dat waarschijnlijk iets meer tijd verdient dan ik er kunnen spenderen heb. Ik heb hier mijn intrek genomen in de centraal gelegen jeugdherberg, de portugese campings zullen moeten wachten tot na Porto.
Het einde van de dag was ook al niet schitterend. Naast mijn verbindingsproblemen smeten ze hier rond een uur of acht ook nog een bende jeugd (± 16 jaar) binnen in de herberg, altijd een risico in een jeugdherberg natuurlijk. Het was dus ook nog gedaan met mijn rust.
Km vandaag: 83 (het had met iets minder dus ook gekunt)
Km totaal: 2744








0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
04-05-2011, 00:00 geschreven door Danny
03-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Portugal
Nog 12 Km ging het vanmorgen langs de kust. Hier merkte ik dat er nog gekker zijn dan ik. Ik kwam, vanuit de tegengestelde richting, nog een fietsreiziger tegen en die had schijnbaar een, netjes ingepakte, surfplank rechts aan zijn tassen gebonden. Het lijkt me moeilijk sturen maar hij zal het wel uitgewerkt hebben. Daarna moest het land inwaarts om de grensovergang met Portugal te bereiken. En landinwaarts betekende ook nu weer klimmen, 400 meter omhoog en later ook weer omlaag om de rivier Minho over te steken, Portugal in. Na 24 Km kon ik nog eens terugkijken naar de zee, waarschijnlijk naar waar ik vanmorgen vertrokken was.
Na een 36 Km bereikte ik de grens. Eerst heb ik echter, nu ik het nog kon uitleggen, nog even een litertje benzine getankt. Niet voor mezelf natuurlijk maar wel voor mijn veldkeuken, ofte kampeerbrandertje. De volgende paar weken kan ik alvast koken. En zo reed ik dus over de brug Portugal binnen. Een nieuw land betekent ook weer even aanpassen aan nieuwe gewoontes en een nieuwe taal, eentje dat ik niet machtig ben. Met mijn frans en mijn spaans gaat het nog behoorlijk maar hier zullen de anderen ook een vreemde taal moeten spreken.
Aan de overkant volgde ik de rivier richting zee maar het zou wel nog een 20 Km duren eer ik ze weer zou zien (met aan de overkant dus nog een zicht op Spanje), daarvoor stond er nog vanalles in de weg gebouwd. Mijn route hier was een vrij grote weg met behoorlijk veel, zwaar, verkeer en, in tegenstelling tot wat Michelin zegt, niet echt aangenaam of mooi maar het was de enige optie om mijn doel van vanavond te bereiken. Waar ik de rivier terug zag begon echter ook de autosnelweg richting Porto en die trok een groot deel van het drukke verkeer, vooral het zwaar verkeer, weg van mijn route. En eerst langs de rivier en later langs de zee werd de route inderdaad mooi en aangenaam.
Bij zowat elk dorpje zag ik een wegwijzer naar een “parque do campissimo”, dat zag er dus alvast goed uit. Ik wou vandaag echter beslist doorgaan tot Viana do Castelo, waar ik possitieve commentaren over gelezen had en waar volgens mijn kaart ook een camping was. Viana do Castelo was echter de eerste plaats waar ik geen aanduiding naar het “parque ...” vond, hoewel er bij het binnenrijden toch een aangekondigd stond. Een toerisme bureau was er, voor een nochtans behoorlijk stadje met enig toerisme, ook niet te vinden. De eerste krachttermen begonnen me alweer te ontsnappen. Dan maar een paar voorbijgangers aangesproken en beiden waren het er over eens, de camping ligt aan de andere kant van de rivier (hier ondertussen de Rio Lima). De, behoorlijk lange, brug over en dan naar rechts. En aangezien mijn route voor morgen dezelfde richting uit gaat, zag het er niet naar uit dat er een uitgebreider bezoek aan het stadje zou van komen. Voor de brug zag ik nog wel een aanwijzing naar de jeugdherberg, aan de juiste kant van de brug dus, maar ik wou toch liever kamperen en ging dus toch de brug over. Aan de overkant zag ik inderdaad direkt een wijzer richting parque ... en even verder een bord met camping 300 m, en dan camping 200 m en, inderdaad, camping 100 m en dan ... een gesloten poort. Ik ben dan maar terug over de brug gegaan en logeer dus tegen wil en dank in de jeugdherberg. Wat wel meevalt is de prijs, die betaalde ik ook bijna om te kamperen in Spanje maar hier is er ontbijt inbegrepen. En dit schijnt zowat de norm te zijn in Portugal. Ik was van plan om in Portugal overal, behalve Porto en Lissabon, te kamperen maar zal in geval van nood of slechte lokatie van de camping misschien toch met plezier uitwijken.
En zo dadelijk ga ik dus toch nog een kijkje nemen in Viana, al bij al valt het dus allemaal nog redelijk mee voor mijn eerste nacht in Portugal.
Van hieruit zou ik morgen Porto kunnen bereiken maar ik ga eerst nog even land inwaarts richting Guimarães, Porto zal voor overmorgen zijn.
Km vandaag: 95
Km totaal: 2661












0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
03-05-2011, 18:47 geschreven door Danny
02-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nog één nacht Spanje
Gisteravond pakten de wolken terug samen en vannacht heeft het enkele behoorlijke buien gedaan. Ze hebben wel gewacht tot na dat ik volledig gedaan had met eten gisteren en het was terug droog tegen dat ik moest eten vanmorgen. En tegen dat ik gepakt en gezakt was vanmorgen straalde de zon aan de hemel, het begin van een mooie, zonnige dag.
Eerst ging het richting Pontevedra en dat ging vlotjes tot net voor de stad, en dan de klassieker. Net voor de stad wordt het een autoweg, fietsers niet welkom. Al bij al viel het nog mee, het enige alternatief, een klein zijstraatje, leidde me vlotjes richting stad. Dit was overigens ook een deel van een Camino. Pelgrims reisden vanuit heel Europa naar Santiago en dus ook uit Portugal, en die passeerden lans Pontevedra. Ik ben overigens later, tussen Pontevedra en Redondela, nog een trio pelgrims tegengekomen. Het was mijn bedoeling om in Pontevedra eerst naar het centrum te rijden, even rondkijken en dan verder te gaan. Ik kwam echter direkt terecht op de geschikte route om door te rijden en Pontevedra leek net zoals elke grotere stad dus ben ik maar ineens doorgegaan, tenminste na een hapje en wat inkopen.
Van Pontevedra ging het richting Vigo en daar had ik zowat hetzelfde gevoel. Al kilometers voor Vigo zat ik in de aglomeratie en tegen dat ik Vigo zelf bereikte had ik er eigenlijk al genoeg van, gewoon een grote havenstad. Ik ben er wel, uit noodzaak, doorgereden maar ben nergens naar op zoek gegaan om te bekijken. Zo'n stad rijd je natuurlijk wel makkelijker in dan uit. Ik geloof dat ik een kleine 10 Km in Vigo gereden heb. Na Vigo ben ik dan nog even doorgegaan om uiteindelijk te eindigen op een kleine camping in Canido, even voorbij Vigo dus. Langs deze kant van Vigo hebben ze wel een aantal zandstrandjes en dat is ook aan de omgeving te merken, toch iets meer kusttoerisme.
Morgen naar Portugal
Km vandaag: 76
Km totaal: 2566












0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
02-05-2011, 17:54 geschreven door Danny
Inhoud blog
  • thuis
  • laatste nachtje
  • Belgique
  • laatste nacht Frankrijk
  • een halve rustdag
    Archief per week
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Links
  • Mijn (reis)foto's
  • Noordkaap 2009
  • Een collega, te voet naar Compostela
  • Kinderkankerfonds UZ Leuven
  • Cliniclowns
  • SOS Kinderdorpen
  • Handicap International

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs