Ieper - Compostela - Tarifa - Ieper
Met de fiets van Ieper naar Compostela, verder naar Tarifa en terug naar Ieper
Foto
03-07-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thuis

Gisteren waren er feesten in Mons en zo was mijn laatste er eentje met een volzette herberg en wat stads- en feestgeluiden, net zoals mijn eerste in Doornik waar toen karnaval gevierd werd. In eerste instantie had ik niet veel last van de feesten, tegen 10 uur in mijn slaapzak en niet veel later in slaap. Omstreeks 1 uur vannacht werd ik echter wakker van de disco-beats ergens in de buurt en hoewel het om 2 uur afgelopen was ben ik niet echt meer in slaap geraakt. Ik ben er vanmorgen dan maar een uurtje vroeger aan begonnen.
Op aanwijzen van de campinguitbaatster vond ik de weg naar een kanaal rechtstreeks richting Doornik. Niet de beste kanaalweg die ik ooit deed echter, vooral tijdens de eerste helft waren er nogal wat hindernissen onderweg: los- en laadzones die niet zuiver gehouden worden, een gesloten poort waar ik langs moest manoeuvreren en slecht wegdek tot zelfs kiezel toe. Tijdens die kiezelzone werd ik er door 2 andere fietsers op gewezen dat aan de overkant beton lag. Die andere 2 wachten me aan de andere op en het werd een interessante ontmoeting. Het was een jonger frans koppel dat al 2 jaar op wereldreis was. In juni vorig jaar kochten ze in Cambodia 2 tweedehandse, westerse mountainbikes en daarmee keerden ze via China, Pakistan, Turkije, Griekenland, Albanië, Kroatië, ... Duitsland, Denemarken en de voorbije dagen dus België terug naar Frankrijk waar ze nog een paar maanden gaan verder doen. Uiterst minimaal bepakt (enkel hetgeen ze mee hadden in hun rugzak in Cambodia) en wild kamperend want een heel jaar elke dag campinggeld is niet te betalen vinden ze. Na een tijdje moesten zij aan de overkant langs een ander kanaal verder richting Frankrijk. Weer een eind verder had ik een ontmoeting met 2 brandweermannen (niet dat dit er ergens toe doet) op een sappig fietstochtje en zij gidsten me bij een splitsing van het kanaal vlotjes naar de juiste kant en in de juiste richting verder richting Doornik. Op een 7 Km van Doornik koos ik uiteindelijk voor de openbare weg. Van Doornik koos ik eerst voor de N50 richting Kortrijk tot even voorbij Pecq waar ik via Dottenijs richting Moeskroen koos ... alleen werd ik weer geblokkeerd door een stuk autoweg. Nu moet een zinnig mens mij eens uitleggen waarom een stuk weg van 6 Km tussen Dottenijs en Moeskroen zo nodig autoweg moet zijn en waarom men dan wel kan zeggen dat fietsers niet toegelaten zijn maar er niet bij kunnen zeggen waar deze wel naartoe moeten. Alleszins had ik een plan B maar ook daar moest ik de juiste richting voor vinden en in Dottenijs staan nergens anders wegwijzers. Enkele cafegangers zetten me in de juiste richting en via Bellegem, Rollegem, Aalbeke en Lauwe vond ik toch mijn weg richting Menen vanwaar ik terug de direkte weg richting Ieper nam. Dit hield ook in dat ik de laatste 10 Km al de klimmetjes van de N8 moest doen, gelukkig eindigde ik met een mooie afdaling vanaf Bellewaarde . En, ook al vanwege de vroegere start, om 14.30 was ik terug in Ieper en zat mijn tocht erop. De kring was opnieuw gesloten ... Europa noord-zuid heen en terug. Op zich heeft het niets te betekenen, er zijn er anderen die extremer dingen doen zoals vandaag tijdens mijn ontmoeting met de fransen nog bleek, maar voor mezelf vind ik het toch leuk. En opmerkelijk, ik heb deze keer wel enige pech gehad maar ik ben opnieuw niet lek gereden. Als er iemand nog een paar reservebandjes nodig heeft, ik heb er nog enkele liggen en gebruik ze toch niet . Enkel geschikt voor stadfiets, niet voor MTB.
Tot slot nog enkel cijfers:
Km vandaag: 116
Km totaal: 7885
93 dagen onderweg
83 dagen gefietst
gemiddeld 95 Km per fietsdag
62 dagen camping
30 dagen herberg
9 Kg afgevallen
De volgende keer moet ik het toch echt iets meer toeristisch en iets minder sportief doen.
Nu eerst een paar fietsvrije dagen in de Kempen en dan omschakelen naar mijn nieuwe speeltje, hopelijk staan er wel al pedalen aan wanneer ik hem ga afhalen bij Yves .








0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
03-07-2011, 16:28 geschreven door Danny
02-07-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.laatste nachtje

Vanmorgen opgestaan met blauwe hemel maar koud weer, als je je adem ziet is het gewoon koud en niet meer frisjes. Bij het vertrek trokken echter al de eerste grijze wolken over maar daar is het bij gebleven, een wisselend bewolkte, redelijk frisse dag maar zonder regen. Ik lees al weken over hoe warm en droog het wel is in België maar volgens mij is het er gewoon koud en grijs .
Van de camping terug mijn weg naar de N40 gezocht en deze gevolgd, helemaal tot in Mons. Voorbij Beauraing passeerde ik een militair kamp waarvan ik geen idee heb wie er zou gezeten hebben. Het staat nu overigens te koop, wie geïnteresseerd is in een groot stuk bos met een stevige omheining ... Even verder ging ik voor 7 Km terug door Frankrijk, door één van die bultjes die mensen in grenzen leggen. En zo ging het dus verder tot Mons, alweer de hele dag op en af. Hoewel de globale tendens dalend was, ik ben ongeveer 200 m gezakt, heb ik toch ook weer voor 1000 m geklommen, het blijft lastig tot de laatste dag.
In Mons was het oorspronkelijk de bedoeling om voor mijn laatste nacht in herberg te gaan maar toen begon ik me te bedenken dat ik daarvoor waarschijnlijk het stad in en de berg op moest. Dus leek het misschien makkelijker om op camping te gaan. Bij het naderen van Mons leek ik echter al bijna in het centrum voor ik de eerste wegwjzer richting camping zag en dat met die berg leek nogal mee te vallen, dus toch maar naar de herberg. Dat van die stad en die berg leek inderdaad wel mee te vallen, de kasseitjes al iets minder en dat de herberg volzet was al helemaal niet. Vanwege het eenrichtingsverkeer moest ik mijn weg door de stad verder zetten en dan de richting naar de camping terugvinden. Zo heb ik vandaag dus afgesloten met een extra rondje door en rond Mons van 5 Km maar nu sta ik goed en wel op de camping.
Km vandaag: 114
Km totaal: 7769
Morgen de laatste loodjes ...


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
02-07-2011, 18:11 geschreven door Danny
01-07-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgique

De dag begon met een lauwe hemel maar redelijk fris en een windje.
Ik had vandaag nog verder de route kunnen tot Orval maar ik zag de meerwaarde van die goed 10 Km omweg niet meer in en heb dus de direkte route genomen. Na 34 Km kwam ik aan in Belgique en enkele kilometers verder in Orval. Echt bezocht heb ik de Abdij niet, dat heb ik al wel eens gedaan (www.pbase.com/dannyc/orval). Ik herinner me dat ik destijds, in mijn BMW-dagen , op een zondag van Vorselaar via Orval terugkeerde naar Ieper, nu kost het me van Orval nog 2,5 dagen om in Ieper te geraken .
Ik had gedacht van mijn aankomst in België te vieren met een kaasschotel en een biertje van Orval maar ik was een beetje te vroeg en ben dus maar gewoon doorgereden naar Florenville waar ik dan wel stopte voor een broodje. Daarna ging het verder richting Neufchâteau. Ondertussen waren donkere wolken aan het samentroepen en het duurde niet lang voor ik getrakteerd werd op een fris belgisch buitje. Vanaf Neufchâteau ging het over de N40, echt gewoon naar huis rijden nu. Nu is die N40 misschien wat saai en druk maar anderzijds gaat hij ook wel door het bos. Na nog een eten-stop zag ik de donkere wolken weer samentroepen dus deed ik alvast mijn regenkledij terug aan (met de opklaringen na de bui had ik die terug uitgedaan) maar het bleek vals alarm, ik ben onder de wolken door gereden zonder regen en mocht een eind verder de kledij terug uitdoen.
Ook in België bleef het, na eerst enkele grotere klimmetjes, de hele tijd stevig op en af gaan. Vandaag nog eens meer dan 1000 hoogtemeters verzameld. Op het eind mocht ik wel genieten van een mooie lange afdaling richting Wellin vanwaar ik een 5 Km van de N40 afweek om terecht te komen op de camping van Ave-et-Auffe en ook in België kan je op zijn mooi hollands ontvangen worden op de camping.
Morgen nog een dagje N40 richting Mons.
Km vandaag: 115
Km totaal: 7655










0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
01-07-2011, 18:48 geschreven door Danny
30-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.laatste nacht Frankrijk

De dag begon vandaag met perfect fietsweer, stralend blauwe hemel maar toch redelijk fris. Vanaf de middag is er steeds meer wisselende bewolking komen over drijven maar voorlopig is er nog niets gevallen.
Mijn eerste stop vandaag was de bakker, een paar honderd meter buiten de camping. Die had gisteren wekelijkse rustdag maar was vanmorgen (ruim) vroeg genoeg open om er een ontbijtje te kopen (in zo'n geval dus koeken) alvorens echt te vertrekken. Daarna eerst door de stad gefietst en daarna mijn route verder gezet op hetzelfde stramien als gisteren, tussen golvende velden op en af nooit echt klimmen maar ook nooit echt vlak. Dit nog gedurende 55 Km, daarna ging het het bos in en daar volgde een iets grotere golf van 5 Km klimmen. Daarna volgden later nog enkele korte maar felle klimmetjes van meer dan 10 % maar telkens maar een paar honderd meter.
En zo kwam ik terecht op camping “Le lac vert”, gelegen aan een groen meertje, in Duncon bij Dun-sur-Meuse voor mijn laatste nacht in Frankrijk. Vandaag was ook de laatste dag op route, nu volgen dus nog 3 dagen solo.
Km vandaag: 99
Km totaal: 7540














0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
30-06-2011, 17:18 geschreven door Danny
29-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een halve rustdag

Kamperen is niet altijd zo mooi. Gisteren heeft ook Arcis zijn deel gehad van de onweerzone die schijnbaar met de nodige wind en hagel over België en Frankrijk getrokken is. De hagel heb ik echter niet ervaren van in mijn tent. Het begon hier omstreeks 6 uur en toen had ik dus nog niet gegeten. Koken in mijn tent is met mijn benzinebrandertje niet denkbaar, ik had dus al mijn benodigdheden samen klaargezet om van enige vermindering van regen gebruik te maken om uit te wijken naar een schuilplaats om te koken (en te eten uiteraard). Die schuilplaats was het washok, niet veel verder, dat ongeveer 2 op 2 groot was en bestond uit 3 muren en een open zijde. Even voor 7 uur leek het even te kalmeren en daar maakte ik dus gebruik van om uit te wijken. Even na 7 is dan de hagelbui losgebarsten. Ik had overigens misschien beter in mijn tent gezeten want door die open zijde ketsen de hagelstenen vlotjes verder terwijl mijn tentje alles goed doorstaan heeft, toch een goed tentje voor zijn prijs. Ik ben trouwens wel blij dat ik voor een iglootje gekozen heb. Het is altijd moeilijk om 2 verschillende situaties met elkaar te vergelijken maar het leek me toch duidelijk dat dit iglootje stabieler bleef in de wind dan het driepuntertje dat ik vorige keer gebruikte. Enig nadeel is dat het een beetje groter in verpakking is. Hoe dan ook heb ik in mijn schuilhok toch rustig kunnen koken en eten, in deze omstandigheden kwam er toch niemand zijn kleren (hand-)wassen. Om 9 uur hadden we het ergste wel gehad maar het is toch nog een paar uur behoorlijk blijven doorgaan.
Ik had gehoopt dat met het onweer alles zou doorgetrokken zijn maar dat bleek vanmorgen niet waar te zijn, de hemel was een grijze massa en er stond een erg onaangenaam windje. Onderweg werd die grijze massa af en toe behoorlijk donkergrijs, waardoor ik verwachtte om nog op een stevige bui getrakteerd te gaan worden maar het is bij wat gedruppel gebleven. Wat het onweer wel gedaan heeft is de boel stevig doen afkoelen.
De rit ging vandaag met veel rechte wegen door golvende velden. Bleek dat de zonnebloemen na het onweer van gisteren toch niet allemaal even zonnig meer stonden. Nabij Mailly-le-Camp ben ik door een frans Leopoldsburg gepasseerd. “Camp militaire de Mailly” met oefentereinen, schietstanden, tentenkampen (heel netjes trouwens), tank-tracks, ... En behoorlijk groot, ik heb er alvast gedurende 10 Km door en langs gefietst. En tenslotte kwam ik aan op de camping van Châlons-en-Champagne, een beetje voor de stad. Bij goed weer zou ik, na installatie, nog even tot aan de stad gefietst zijn maar met deze omstandigheden vrees ik dat het er niet van zal komen. Dan rust ik liever nog even voor de finale vierdaagse.
Km vandaag: 61
Km totaal: 7441














0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
29-06-2011, 15:14 geschreven door Danny
28-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.weer warm maar wat korter

Het vlotte vanmorgen niet echt, waarschijnlijk nog vanwege de warmte van gisteren en vannacht. En vandaag zou niet beter worden, weer erg warm vandaag en bovendien stond er een redelijk pittig tegenwindje. Verder moest er vandaag matig geklommen worden.
De route liep vandaag door Troyes, dat vooral opvalt door zijn oude, vaak scheve, huizen. Of tenminste toch de gevels ervan, ik ben nergens binnen gaan kijken hoe het er daar uitzag. Ik moest dus vandaag echt door Troyes en hoewel het, ondanks vrij veel werkzaamheden, redelijk vlot gegaan is blijft het toch onaangenaam om een route te volgen, of sowieso met bepakking te fietsen, in een stad. Ik ben er dan ook zo min mogelijk van mijn route afgeweken, eenmaal per ongeluk maar gelukkig vond ik ze redelijk vlot terug. Ik heb er wel de tijd genomen om iets te eten, cash te halen en inkopen te doen. Na Troyes ging het nog een eindje verder tot Arcis-sur-Aube waar ik op de camping goed ontvangen werd door een hollander die voor mij een plaatsje in de schaduw en met tafel had en die me toen hij mijn Km-totaal hoorde trakteerde met een pilsje.
Verder was de rit vandaag wel aangenaam fietsen, behalve dan de warmte, maar verder weinig inspirerend. Ook een korter ritje vandaag en morgen volgt er nog zo'n kortje.
Km vandaag: 76
Km totaal: 7380












0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
28-06-2011, 16:22 geschreven door Danny
27-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.weer warm weer

Het had vanochtend weer niet veel tijd nodig om flink op te warmen. Nu viel het in de voormiddag nog mee, zelfs in de initiële klim die door het bos ging en dus regelmatig schaduw bood. Na die klim kwam er een flinke daling tot Châtel-Censoir en van daar ging het langs rivier en kanaal, 40 Km lang helemaal tot in Auxerre, en ook daar viel regelmatig van de schaduw genieten. Het was echt lekker fietsen langs het water, een kanaal met veel natuurlijke begroeiïng en dat af en toe bij de rivier ging om dan voor een in de rivier niet bevaarbaar stuk weer af te scheiden. Je kan begrijpen dat daar enig sluiswerk bij de pas kwam. En ik ging stroomafwaarts en had dat verval dus ook nog mee, het bolde echt lekker vanmorgen. Op dat kanaal was er nogal wat passage van de pleziervaart. Vooral huurbootjes van “Locaboat” (ik zag o.a. amerikanen en australiërs) maar ook enkel hollandse stellen op een omgebouwde binnenvaarder.
En zo kwam ik in Auxerre. Ongetwijfeld een erg interessante stad maar ik ben er slechts even gestopt om iets te eten en heb er verder enkel van op afstand naar gekeken. Ik heb voor de gemakkelijkste weg erlangs gekozen, ik had geen zin meer in (groot-)stadsbezoek.
Voorbij Auxerre was het gedaan met de vlakte en de schaduw. Direkt bij het verlaten van de stad mocht er al geklommen worden en dit gebeurde in de open velden (Auxerre is echt een grote stad tenmidden de velden) en dus zonder enige schaduw. Later ging het langs de wijngaarden van Chablis maar die bieden ook al niet veel schaduw. In Butteaux, 15 Km van mijn eindbestemming, ben ik uiteindelijk een kwartiertje gaan schuilen in de schaduw van de kerk om terug een beetje op temperatuur te komen. Even later zag ik op een affiche de titel van een lokale krant en die zei dat men vandaag record temperaturen verwachtten. Dit is wat ik verwacht had in Andalutië maar hier niet meer zo. Bij het naderen van de camping in Ervy-le-Châtel werd ik nog even bang, een erg mooi maar even verlaten terrein. Dit bleek echter de normale toestand te zijn. Ik was er nog een 20 minuten voor de opening van de receptie en die werd inderdaad gewoon op tijd geöpend. Voorlopig st ik dus nog alleen op de camping.
Km vandaag: 102
Km totaal: 7304














0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
27-06-2011, 18:56 geschreven door Danny
26-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.weer stralend weer

Gisteravond een mooie avond gehad. Terwijl ik zat te eten in de schaduw van de ondergaande zon en met zicht op de Loire en aan de overkant Nevers, kon ik op, boven en rond de rivier een schitterend schouwspel volgen. Minstens 2 zwaluwsoorten die letterlijk tot tegen het water scheerden, eveneens 2 soorten sternen die boven het water fladderden om er af en toe in te duiken en met een piepklein visje in de bek te verdwijnen of gewoon te herbeginnen, in het water een middelgrote witte steltloper met een afhangende veer achteraan zijn kop en die met een mooi ballet iedereen probeerde verjagen, hogerop een kleine jachtvogel en links en rechts van mij de mussen en de merels die hun gewone gangetje gingen. Kamperen kan toch zo mooi zijn.
Nog opmerkelijk op de camping ... niet nederlandse fietsers want zonder routeboek en met een frans T-shirt. Overigens denkt iedereen ook van mij steeds dat ik nederlander ben.
Het is vannacht niet veel afgekoeld en het heeft vanmorgen dan ook niet lang geduurd om stevig op te warmen. De laatste 10 Km had mijn rijvak redelijk recent een nieuw wegdek gekregen en dit had ook last van de warmte, in de vorm van zacht tot op sommige plaatsen gesmolten asfalt. In combinatie met de kiezels die er nog vrij veel lagen was dit geen aangename combinatie.
Bij het vertek eerst nog even door Nevers gefietst en dan mijn route voortgezet. Het was vandaag weer gewoon een mooie fietsdag, waarbij wel weer eens wat steviger mocht geklommen worden. In Corbigny was ik nog net op tijd om iets te kunnen eten (ik had onderweg ook al wel een paar koffiekoeken gegeten, maar het mag ook al eens iets meer zijn). Toen ik na mijn eten ging afrekenen was men al bezig met de gasten buiten te werken en op te kuisen, om 2 uur alles dicht. Even dacht ik onderweg een bever gezien te hebben maar toen hij weg liep bleek hij een ronde staart te hebben dus was het waarschijnlijk eerder een stevige muskusrat.
2 Km voor Vézelay, bij het gesmolten asfalt, kwam ik door St-Père, een klein dorpje met een oversizede maar indrukwekkende Notre Dame. En dan dus Vézelay, Vézelay was historisch een verzamelplaats voor pelgrims die van hier samen verder trokken en pelgrims kiezen daarvoor een plaats boven op een berg. Tenzij de plaats er al was en de pelgrims naar boven moesten om te verzamelen dus. Door de massale toestroom van pelgrims heeft dit eerder kleine stadje een enorme kathedraal en vroeger een bijhorende abdij. Nu staat het op de werelderfgoedlijst en krijgt het dus de nodige toeristische aandacht. Ik ben bij aankomst eerst recht naar de camping gereden en ben, na mijn installatie en douche, zonder bepakking naar het stadje gereden. Man, dat is moeilijk sturen zonder bepakking .
Km vandaag: 97
Km totaal: 7202














0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
26-06-2011, 19:48 geschreven door Danny
25-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een stralende dag

De dag begon met een stralend blauwe hemel en daar is niets meer aan veranderd, en volgens het weerbericht dat uit hangt op de camping verandert het ook de volgende dagen niet!
De direktere route die ik bij de start nam was niet zo veel korter dan die van het routeboek maar ik moest tenminste geen klimmetjes van 8 tot 10 % doen. Slechts 2 maal van de fiets vandaag, eerst om van de camping in het dorp te geraken en later even na een tunneltje onder de autosnelweg. Tegen 11 uur kwam ik aan in St.Amand-Montrond waar ik een fietswinkel zou moeten kunnen vinden. Bij het binnenrijden van het stadje eerst gestopt bij de bakker voor een paar koeken en tegen beter weten in maar meteen gevraagd of er een fietswinkel was in het plaatsje ... er bleken er ineens zelfs 2 te zijn, waarvan eentje maar een beetje verder. Daarheen dus. De mens heeft er waarschijnlijk een goed zaakje mee gedaan maar om 12 uur stipt, net aan de middagsluiting, had ik opnieuw versnelling en versnellingen blijken een onbetaalbare luxe te zijn, heb ik de voorbije dagen kunnen ondervinden, dus laat hem maar een zaakje gedaan hebben. Ik was tevreden met mijn hervonden versnellingen en heb er, hoewel het een relatief vlakke etappe was vandaag, gretig gebruik van gemaakt om mijn weg in een soepele kadans verder te zetten. Ook al omdat er morgen richting Vézelay, de plaats waarnaar deze route genoemd is, wel stevig klimwerk op het programma staat en het zou toch zonde geweest zijn om deze, voor deze route zo belangrijke, plaats dus te moeten overslaan vanwege technische problemen. Alles kan dus gewoon verder zoals gepland.
Verder was het vandaag ook gewoonweg een erg mooie fietsdag, dikwijls langs kanalen en rivieren. De opvallendste verschijning was daarbij een terugkeersluis, een sluis waarvan in- en uitgang zowat naast elkaar liggen. Voor mij was dit alvast een primeur, dit had ik nog niet gezien. Wel al gezien maar toch ook altijd opvallend, een auquaduct.
En uiteindelijk kwam ik dus aan op de camping in Nevers, waar het koppel pelgrimwandelaars uit Nederland in het mooi nederlands ontvangen werden en daar heb ik het dan ook maar bij gehouden. Overigens opvallend wat fietsers, waarschiijnlijk allemaal nederlanders met hetzelfde routeboek als ik, op deze camping aan de oever van de Loire.
Km vandaag: 109
Km totaal: 7105
PS: ik ben de voorbije dagen, misschien door de omstandigheden, schijnbaar weer goed opgeschoten en kan nu zeggen dat mijn aankomst waarschijnlijk voor zondag 3 juli zal zijn.














0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
25-06-2011, 19:32 geschreven door Danny
24-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.moelijke dagen

Het zijn even moeilijke dagen voor de moment.
Gisteren begon de dag koud en nevelig langs de rivier maar hogerop was een blauwe hemel te zien, het beloofde een stralende dag te worden. Kort na het vertrek trokken echter al de eerste wolken over de horizonten, eerst nog onschuldig wit maar later ook meer en meer donkerdere. Zo bleef het een hele tijd een komen en gaan van wolken maar het werd alsmaar meer duidelijk dat het weer niet droog zou blijven. Ik hield het wel langer droog dan de dag voordien, tot na mijn middagstop die ook al een beetje later was. Ondertussen zat ik al wel met een ander probleem, de kabel van mijn achterversnelling is gesprongen. Niet iets waarvoor ik zelf zo meteen een oplossing heb en dus achteraan enkel het kleinste tandwieltje beschikbaar, voor de niet fietsers: dit is de zwaarste versnelling. Zelfs in combinatie met de kleinste vooraan is dit toch een stevige versnelling om te klimmen en dat is soms nog steeds vrij stevig het geval. Heel rustig klimmen, staande op de trappers, en af en toe de trots inslikken en aftstappen en duwen. Kort na mijn middagstop kwamen daar dan ook nog enkele regenbuien bij. Niet echt om een mens op te beuren. Er zat echter niets anders op dan door te gaan en dat deed ik dan ook. Tot Bénévent-l'Abbaye, waar ik in mijn gids een camping dacht gezien te hebben. Dit bleek echter niet het geval maar 6 Km verder zou er een kleine camping “a la ferme” zijn in Le Grand-Bourg. Om de route daar naartoe te volgen moest ik in mijn routeboek een pagina verder en toen merkte ik dat er nog eens 17 Km verder in La Souterraine ook een camping was en bovendien een fietsenwinkel. Dat leek perfect dus nog maar even doorgaan tot La Souterraine. Daar heb ik met dan 's avonds getrakteerd op een etentje in het restaurant van de camping om me een beetje op te beuren. De “gourmand”: buffet van voorgerechten (niet overdreven, een keuze van een aantal slaatjes maar ik heb me er wel stevig te goed aan gedaan), poulet a la basquaise met saffraan rijst, kaas (2 stukjes), buffet van nagerechten (enkele verschillende taartjes, chocomousse en voor mij werd het een lekkere fruitsla met daarboven een laag youghurt en een rood sausje, echt wel geslaagd) voor de koffie heb ik 's avonds bedankt maar ik heb er wel een halve liter rode wijn bij genomen. Alles voor 16 € vond ik echt wel waar voor mijn geld.
Deze ochtend leek het dezelfde weg op te gaan als gisteren maar het is de hele dag droog gebleven. Eerste werk was dus op zoek gaan naar die fietsenwinkel ... zonder succes. Schijnbaar is die ondertussen gesloten. Terug naar de camping en alles inpakken en opladen maar. Ondertussen had ik ook al gemerkt dat de kabel van mijn voorste versnelling ook op springen staat. Ze zijn deze tocht, met het constante klimmen en dalen, dan ook al vrij veel gebruikt, maar toch ... Alleszins dus terug op weg en dus maar met een enkele versnelling meer, aangezien ik de voorste ook niet meer betrouw. 57 Km verder was er een andere fietsenwinkel, volgens mijn gids. Zelfde verhaal echter, sorry mijnheer maar die is ondertussen gesloten. Nog 16 Km verder in La Châtre dan maar ... zelfs bij de toeristische dienst ben ik langs geweest maar ook zij vertelden hetzelfde verhaal ... hier is er geen meer. In Frankrijk worden dus geen fietsen meer verkocht of hersteld. Ik ben dan nog maar een eind doorgegaan tot Châteaumeillant, waar de zon schijnt en ik kampeer op een leuke, kleine camping bij een meertje en waar de vogeltjes fluiten. Het leven is toch nog mooi.
Het historische, toeristische is nu even op een lager pitje gezet. Morgen begin ik over een iets grotere weg dan volgens het routeboek, om een stukje af te snijden en vooral (hopelijk) enkele snedige klimmetjes te omzeilen. Onderweg is er weer een kans op een fietsenmaker en eindigen doe ik morgen in Nevers, een toch vrij grote plaats waar er zeker een fietsenwinkel zou moeten zijn. Ik zal er wel wat laat zijn om nog hersteld te worden maar als ik er een vind dan blijf ik er zondag om hopelijk maandag hersteld te worden. Vind ik er geen dan verlaat ik de route om rechtstreeks naar Auxerre te gaan om daar nog eens te proberen. Duimen maar.
Km: 138 en 97 (deze laatste dus volledig zonder schakelen )
Km totaal: 6996














0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
24-06-2011, 20:47 geschreven door Danny
Inhoud blog
  • thuis
  • laatste nachtje
  • Belgique
  • laatste nacht Frankrijk
  • een halve rustdag
    Archief per week
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Links
  • Mijn (reis)foto's
  • Noordkaap 2009
  • Een collega, te voet naar Compostela
  • Kinderkankerfonds UZ Leuven
  • Cliniclowns
  • SOS Kinderdorpen
  • Handicap International

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs