Met de fiets van Ieper naar Compostela, verder naar Tarifa en terug naar Ieper
03-07-2011
thuis
Gisteren waren er feesten in Mons en zo was mijn laatste er eentje met een volzette herberg en wat stads- en feestgeluiden, net zoals mijn eerste in Doornik waar toen karnaval gevierd werd. In eerste instantie had ik niet veel last van de feesten, tegen 10 uur in mijn slaapzak en niet veel later in slaap. Omstreeks 1 uur vannacht werd ik echter wakker van de disco-beats ergens in de buurt en hoewel het om 2 uur afgelopen was ben ik niet echt meer in slaap geraakt. Ik ben er vanmorgen dan maar een uurtje vroeger aan begonnen. Op aanwijzen van de campinguitbaatster vond ik de weg naar een kanaal rechtstreeks richting Doornik. Niet de beste kanaalweg die ik ooit deed echter, vooral tijdens de eerste helft waren er nogal wat hindernissen onderweg: los- en laadzones die niet zuiver gehouden worden, een gesloten poort waar ik langs moest manoeuvreren en slecht wegdek tot zelfs kiezel toe. Tijdens die kiezelzone werd ik er door 2 andere fietsers op gewezen dat aan de overkant beton lag. Die andere 2 wachten me aan de andere op en het werd een interessante ontmoeting. Het was een jonger frans koppel dat al 2 jaar op wereldreis was. In juni vorig jaar kochten ze in Cambodia 2 tweedehandse, westerse mountainbikes en daarmee keerden ze via China, Pakistan, Turkije, Griekenland, Albanië, Kroatië, ... Duitsland, Denemarken en de voorbije dagen dus België terug naar Frankrijk waar ze nog een paar maanden gaan verder doen. Uiterst minimaal bepakt (enkel hetgeen ze mee hadden in hun rugzak in Cambodia) en wild kamperend want een heel jaar elke dag campinggeld is niet te betalen vinden ze. Na een tijdje moesten zij aan de overkant langs een ander kanaal verder richting Frankrijk. Weer een eind verder had ik een ontmoeting met 2 brandweermannen (niet dat dit er ergens toe doet) op een sappig fietstochtje en zij gidsten me bij een splitsing van het kanaal vlotjes naar de juiste kant en in de juiste richting verder richting Doornik. Op een 7 Km van Doornik koos ik uiteindelijk voor de openbare weg. Van Doornik koos ik eerst voor de N50 richting Kortrijk tot even voorbij Pecq waar ik via Dottenijs richting Moeskroen koos ... alleen werd ik weer geblokkeerd door een stuk autoweg. Nu moet een zinnig mens mij eens uitleggen waarom een stuk weg van 6 Km tussen Dottenijs en Moeskroen zo nodig autoweg moet zijn en waarom men dan wel kan zeggen dat fietsers niet toegelaten zijn maar er niet bij kunnen zeggen waar deze wel naartoe moeten. Alleszins had ik een plan B maar ook daar moest ik de juiste richting voor vinden en in Dottenijs staan nergens anders wegwijzers. Enkele cafegangers zetten me in de juiste richting en via Bellegem, Rollegem, Aalbeke en Lauwe vond ik toch mijn weg richting Menen vanwaar ik terug de direkte weg richting Ieper nam. Dit hield ook in dat ik de laatste 10 Km al de klimmetjes van de N8 moest doen, gelukkig eindigde ik met een mooie afdaling vanaf Bellewaarde . En, ook al vanwege de vroegere start, om 14.30 was ik terug in Ieper en zat mijn tocht erop. De kring was opnieuw gesloten ... Europa noord-zuid heen en terug. Op zich heeft het niets te betekenen, er zijn er anderen die extremer dingen doen zoals vandaag tijdens mijn ontmoeting met de fransen nog bleek, maar voor mezelf vind ik het toch leuk. En opmerkelijk, ik heb deze keer wel enige pech gehad maar ik ben opnieuw niet lek gereden. Als er iemand nog een paar reservebandjes nodig heeft, ik heb er nog enkele liggen en gebruik ze toch niet . Enkel geschikt voor stadfiets, niet voor MTB. Tot slot nog enkel cijfers: Km vandaag: 116 Km totaal: 7885 93 dagen onderweg 83 dagen gefietst gemiddeld 95 Km per fietsdag 62 dagen camping 30 dagen herberg 9 Kg afgevallen De volgende keer moet ik het toch echt iets meer toeristisch en iets minder sportief doen. Nu eerst een paar fietsvrije dagen in de Kempen en dan omschakelen naar mijn nieuwe speeltje, hopelijk staan er wel al pedalen aan wanneer ik hem ga afhalen bij Yves .
Vanmorgen opgestaan met blauwe hemel maar koud weer, als je je adem ziet is het gewoon koud en niet meer frisjes. Bij het vertrek trokken echter al de eerste grijze wolken over maar daar is het bij gebleven, een wisselend bewolkte, redelijk frisse dag maar zonder regen. Ik lees al weken over hoe warm en droog het wel is in België maar volgens mij is het er gewoon koud en grijs . Van de camping terug mijn weg naar de N40 gezocht en deze gevolgd, helemaal tot in Mons. Voorbij Beauraing passeerde ik een militair kamp waarvan ik geen idee heb wie er zou gezeten hebben. Het staat nu overigens te koop, wie geïnteresseerd is in een groot stuk bos met een stevige omheining ... Even verder ging ik voor 7 Km terug door Frankrijk, door één van die bultjes die mensen in grenzen leggen. En zo ging het dus verder tot Mons, alweer de hele dag op en af. Hoewel de globale tendens dalend was, ik ben ongeveer 200 m gezakt, heb ik toch ook weer voor 1000 m geklommen, het blijft lastig tot de laatste dag. In Mons was het oorspronkelijk de bedoeling om voor mijn laatste nacht in herberg te gaan maar toen begon ik me te bedenken dat ik daarvoor waarschijnlijk het stad in en de berg op moest. Dus leek het misschien makkelijker om op camping te gaan. Bij het naderen van Mons leek ik echter al bijna in het centrum voor ik de eerste wegwjzer richting camping zag en dat met die berg leek nogal mee te vallen, dus toch maar naar de herberg. Dat van die stad en die berg leek inderdaad wel mee te vallen, de kasseitjes al iets minder en dat de herberg volzet was al helemaal niet. Vanwege het eenrichtingsverkeer moest ik mijn weg door de stad verder zetten en dan de richting naar de camping terugvinden. Zo heb ik vandaag dus afgesloten met een extra rondje door en rond Mons van 5 Km maar nu sta ik goed en wel op de camping. Km vandaag: 114 Km totaal: 7769 Morgen de laatste loodjes ...
De dag begon met een lauwe hemel maar redelijk fris en een windje. Ik had vandaag nog verder de route kunnen tot Orval maar ik zag de meerwaarde van die goed 10 Km omweg niet meer in en heb dus de direkte route genomen. Na 34 Km kwam ik aan in Belgique en enkele kilometers verder in Orval. Echt bezocht heb ik de Abdij niet, dat heb ik al wel eens gedaan (www.pbase.com/dannyc/orval). Ik herinner me dat ik destijds, in mijn BMW-dagen , op een zondag van Vorselaar via Orval terugkeerde naar Ieper, nu kost het me van Orval nog 2,5 dagen om in Ieper te geraken . Ik had gedacht van mijn aankomst in België te vieren met een kaasschotel en een biertje van Orval maar ik was een beetje te vroeg en ben dus maar gewoon doorgereden naar Florenville waar ik dan wel stopte voor een broodje. Daarna ging het verder richting Neufchâteau. Ondertussen waren donkere wolken aan het samentroepen en het duurde niet lang voor ik getrakteerd werd op een fris belgisch buitje. Vanaf Neufchâteau ging het over de N40, echt gewoon naar huis rijden nu. Nu is die N40 misschien wat saai en druk maar anderzijds gaat hij ook wel door het bos. Na nog een eten-stop zag ik de donkere wolken weer samentroepen dus deed ik alvast mijn regenkledij terug aan (met de opklaringen na de bui had ik die terug uitgedaan) maar het bleek vals alarm, ik ben onder de wolken door gereden zonder regen en mocht een eind verder de kledij terug uitdoen. Ook in België bleef het, na eerst enkele grotere klimmetjes, de hele tijd stevig op en af gaan. Vandaag nog eens meer dan 1000 hoogtemeters verzameld. Op het eind mocht ik wel genieten van een mooie lange afdaling richting Wellin vanwaar ik een 5 Km van de N40 afweek om terecht te komen op de camping van Ave-et-Auffe en ook in België kan je op zijn mooi hollands ontvangen worden op de camping. Morgen nog een dagje N40 richting Mons. Km vandaag: 115 Km totaal: 7655
De dag begon vandaag met perfect fietsweer, stralend blauwe hemel maar toch redelijk fris. Vanaf de middag is er steeds meer wisselende bewolking komen over drijven maar voorlopig is er nog niets gevallen. Mijn eerste stop vandaag was de bakker, een paar honderd meter buiten de camping. Die had gisteren wekelijkse rustdag maar was vanmorgen (ruim) vroeg genoeg open om er een ontbijtje te kopen (in zo'n geval dus koeken) alvorens echt te vertrekken. Daarna eerst door de stad gefietst en daarna mijn route verder gezet op hetzelfde stramien als gisteren, tussen golvende velden op en af nooit echt klimmen maar ook nooit echt vlak. Dit nog gedurende 55 Km, daarna ging het het bos in en daar volgde een iets grotere golf van 5 Km klimmen. Daarna volgden later nog enkele korte maar felle klimmetjes van meer dan 10 % maar telkens maar een paar honderd meter. En zo kwam ik terecht op camping Le lac vert, gelegen aan een groen meertje, in Duncon bij Dun-sur-Meuse voor mijn laatste nacht in Frankrijk. Vandaag was ook de laatste dag op route, nu volgen dus nog 3 dagen solo. Km vandaag: 99 Km totaal: 7540
Kamperen is niet altijd zo mooi. Gisteren heeft ook Arcis zijn deel gehad van de onweerzone die schijnbaar met de nodige wind en hagel over België en Frankrijk getrokken is. De hagel heb ik echter niet ervaren van in mijn tent. Het begon hier omstreeks 6 uur en toen had ik dus nog niet gegeten. Koken in mijn tent is met mijn benzinebrandertje niet denkbaar, ik had dus al mijn benodigdheden samen klaargezet om van enige vermindering van regen gebruik te maken om uit te wijken naar een schuilplaats om te koken (en te eten uiteraard). Die schuilplaats was het washok, niet veel verder, dat ongeveer 2 op 2 groot was en bestond uit 3 muren en een open zijde. Even voor 7 uur leek het even te kalmeren en daar maakte ik dus gebruik van om uit te wijken. Even na 7 is dan de hagelbui losgebarsten. Ik had overigens misschien beter in mijn tent gezeten want door die open zijde ketsen de hagelstenen vlotjes verder terwijl mijn tentje alles goed doorstaan heeft, toch een goed tentje voor zijn prijs. Ik ben trouwens wel blij dat ik voor een iglootje gekozen heb. Het is altijd moeilijk om 2 verschillende situaties met elkaar te vergelijken maar het leek me toch duidelijk dat dit iglootje stabieler bleef in de wind dan het driepuntertje dat ik vorige keer gebruikte. Enig nadeel is dat het een beetje groter in verpakking is. Hoe dan ook heb ik in mijn schuilhok toch rustig kunnen koken en eten, in deze omstandigheden kwam er toch niemand zijn kleren (hand-)wassen. Om 9 uur hadden we het ergste wel gehad maar het is toch nog een paar uur behoorlijk blijven doorgaan. Ik had gehoopt dat met het onweer alles zou doorgetrokken zijn maar dat bleek vanmorgen niet waar te zijn, de hemel was een grijze massa en er stond een erg onaangenaam windje. Onderweg werd die grijze massa af en toe behoorlijk donkergrijs, waardoor ik verwachtte om nog op een stevige bui getrakteerd te gaan worden maar het is bij wat gedruppel gebleven. Wat het onweer wel gedaan heeft is de boel stevig doen afkoelen. De rit ging vandaag met veel rechte wegen door golvende velden. Bleek dat de zonnebloemen na het onweer van gisteren toch niet allemaal even zonnig meer stonden. Nabij Mailly-le-Camp ben ik door een frans Leopoldsburg gepasseerd. Camp militaire de Mailly met oefentereinen, schietstanden, tentenkampen (heel netjes trouwens), tank-tracks, ... En behoorlijk groot, ik heb er alvast gedurende 10 Km door en langs gefietst. En tenslotte kwam ik aan op de camping van Châlons-en-Champagne, een beetje voor de stad. Bij goed weer zou ik, na installatie, nog even tot aan de stad gefietst zijn maar met deze omstandigheden vrees ik dat het er niet van zal komen. Dan rust ik liever nog even voor de finale vierdaagse. Km vandaag: 61 Km totaal: 7441
Het vlotte vanmorgen niet echt, waarschijnlijk nog vanwege de warmte van gisteren en vannacht. En vandaag zou niet beter worden, weer erg warm vandaag en bovendien stond er een redelijk pittig tegenwindje. Verder moest er vandaag matig geklommen worden. De route liep vandaag door Troyes, dat vooral opvalt door zijn oude, vaak scheve, huizen. Of tenminste toch de gevels ervan, ik ben nergens binnen gaan kijken hoe het er daar uitzag. Ik moest dus vandaag echt door Troyes en hoewel het, ondanks vrij veel werkzaamheden, redelijk vlot gegaan is blijft het toch onaangenaam om een route te volgen, of sowieso met bepakking te fietsen, in een stad. Ik ben er dan ook zo min mogelijk van mijn route afgeweken, eenmaal per ongeluk maar gelukkig vond ik ze redelijk vlot terug. Ik heb er wel de tijd genomen om iets te eten, cash te halen en inkopen te doen. Na Troyes ging het nog een eindje verder tot Arcis-sur-Aube waar ik op de camping goed ontvangen werd door een hollander die voor mij een plaatsje in de schaduw en met tafel had en die me toen hij mijn Km-totaal hoorde trakteerde met een pilsje. Verder was de rit vandaag wel aangenaam fietsen, behalve dan de warmte, maar verder weinig inspirerend. Ook een korter ritje vandaag en morgen volgt er nog zo'n kortje. Km vandaag: 76 Km totaal: 7380
Het had vanochtend weer niet veel tijd nodig om flink op te warmen. Nu viel het in de voormiddag nog mee, zelfs in de initiële klim die door het bos ging en dus regelmatig schaduw bood. Na die klim kwam er een flinke daling tot Châtel-Censoir en van daar ging het langs rivier en kanaal, 40 Km lang helemaal tot in Auxerre, en ook daar viel regelmatig van de schaduw genieten. Het was echt lekker fietsen langs het water, een kanaal met veel natuurlijke begroeiïng en dat af en toe bij de rivier ging om dan voor een in de rivier niet bevaarbaar stuk weer af te scheiden. Je kan begrijpen dat daar enig sluiswerk bij de pas kwam. En ik ging stroomafwaarts en had dat verval dus ook nog mee, het bolde echt lekker vanmorgen. Op dat kanaal was er nogal wat passage van de pleziervaart. Vooral huurbootjes van Locaboat (ik zag o.a. amerikanen en australiërs) maar ook enkel hollandse stellen op een omgebouwde binnenvaarder. En zo kwam ik in Auxerre. Ongetwijfeld een erg interessante stad maar ik ben er slechts even gestopt om iets te eten en heb er verder enkel van op afstand naar gekeken. Ik heb voor de gemakkelijkste weg erlangs gekozen, ik had geen zin meer in (groot-)stadsbezoek. Voorbij Auxerre was het gedaan met de vlakte en de schaduw. Direkt bij het verlaten van de stad mocht er al geklommen worden en dit gebeurde in de open velden (Auxerre is echt een grote stad tenmidden de velden) en dus zonder enige schaduw. Later ging het langs de wijngaarden van Chablis maar die bieden ook al niet veel schaduw. In Butteaux, 15 Km van mijn eindbestemming, ben ik uiteindelijk een kwartiertje gaan schuilen in de schaduw van de kerk om terug een beetje op temperatuur te komen. Even later zag ik op een affiche de titel van een lokale krant en die zei dat men vandaag record temperaturen verwachtten. Dit is wat ik verwacht had in Andalutië maar hier niet meer zo. Bij het naderen van de camping in Ervy-le-Châtel werd ik nog even bang, een erg mooi maar even verlaten terrein. Dit bleek echter de normale toestand te zijn. Ik was er nog een 20 minuten voor de opening van de receptie en die werd inderdaad gewoon op tijd geöpend. Voorlopig st ik dus nog alleen op de camping. Km vandaag: 102 Km totaal: 7304
Gisteravond een mooie avond gehad. Terwijl ik zat te eten in de schaduw van de ondergaande zon en met zicht op de Loire en aan de overkant Nevers, kon ik op, boven en rond de rivier een schitterend schouwspel volgen. Minstens 2 zwaluwsoorten die letterlijk tot tegen het water scheerden, eveneens 2 soorten sternen die boven het water fladderden om er af en toe in te duiken en met een piepklein visje in de bek te verdwijnen of gewoon te herbeginnen, in het water een middelgrote witte steltloper met een afhangende veer achteraan zijn kop en die met een mooi ballet iedereen probeerde verjagen, hogerop een kleine jachtvogel en links en rechts van mij de mussen en de merels die hun gewone gangetje gingen. Kamperen kan toch zo mooi zijn. Nog opmerkelijk op de camping ... niet nederlandse fietsers want zonder routeboek en met een frans T-shirt. Overigens denkt iedereen ook van mij steeds dat ik nederlander ben. Het is vannacht niet veel afgekoeld en het heeft vanmorgen dan ook niet lang geduurd om stevig op te warmen. De laatste 10 Km had mijn rijvak redelijk recent een nieuw wegdek gekregen en dit had ook last van de warmte, in de vorm van zacht tot op sommige plaatsen gesmolten asfalt. In combinatie met de kiezels die er nog vrij veel lagen was dit geen aangename combinatie. Bij het vertek eerst nog even door Nevers gefietst en dan mijn route voortgezet. Het was vandaag weer gewoon een mooie fietsdag, waarbij wel weer eens wat steviger mocht geklommen worden. In Corbigny was ik nog net op tijd om iets te kunnen eten (ik had onderweg ook al wel een paar koffiekoeken gegeten, maar het mag ook al eens iets meer zijn). Toen ik na mijn eten ging afrekenen was men al bezig met de gasten buiten te werken en op te kuisen, om 2 uur alles dicht. Even dacht ik onderweg een bever gezien te hebben maar toen hij weg liep bleek hij een ronde staart te hebben dus was het waarschijnlijk eerder een stevige muskusrat. 2 Km voor Vézelay, bij het gesmolten asfalt, kwam ik door St-Père, een klein dorpje met een oversizede maar indrukwekkende Notre Dame. En dan dus Vézelay, Vézelay was historisch een verzamelplaats voor pelgrims die van hier samen verder trokken en pelgrims kiezen daarvoor een plaats boven op een berg. Tenzij de plaats er al was en de pelgrims naar boven moesten om te verzamelen dus. Door de massale toestroom van pelgrims heeft dit eerder kleine stadje een enorme kathedraal en vroeger een bijhorende abdij. Nu staat het op de werelderfgoedlijst en krijgt het dus de nodige toeristische aandacht. Ik ben bij aankomst eerst recht naar de camping gereden en ben, na mijn installatie en douche, zonder bepakking naar het stadje gereden. Man, dat is moeilijk sturen zonder bepakking . Km vandaag: 97 Km totaal: 7202
De dag begon met een stralend blauwe hemel en daar is niets meer aan veranderd, en volgens het weerbericht dat uit hangt op de camping verandert het ook de volgende dagen niet! De direktere route die ik bij de start nam was niet zo veel korter dan die van het routeboek maar ik moest tenminste geen klimmetjes van 8 tot 10 % doen. Slechts 2 maal van de fiets vandaag, eerst om van de camping in het dorp te geraken en later even na een tunneltje onder de autosnelweg. Tegen 11 uur kwam ik aan in St.Amand-Montrond waar ik een fietswinkel zou moeten kunnen vinden. Bij het binnenrijden van het stadje eerst gestopt bij de bakker voor een paar koeken en tegen beter weten in maar meteen gevraagd of er een fietswinkel was in het plaatsje ... er bleken er ineens zelfs 2 te zijn, waarvan eentje maar een beetje verder. Daarheen dus. De mens heeft er waarschijnlijk een goed zaakje mee gedaan maar om 12 uur stipt, net aan de middagsluiting, had ik opnieuw versnelling en versnellingen blijken een onbetaalbare luxe te zijn, heb ik de voorbije dagen kunnen ondervinden, dus laat hem maar een zaakje gedaan hebben. Ik was tevreden met mijn hervonden versnellingen en heb er, hoewel het een relatief vlakke etappe was vandaag, gretig gebruik van gemaakt om mijn weg in een soepele kadans verder te zetten. Ook al omdat er morgen richting Vézelay, de plaats waarnaar deze route genoemd is, wel stevig klimwerk op het programma staat en het zou toch zonde geweest zijn om deze, voor deze route zo belangrijke, plaats dus te moeten overslaan vanwege technische problemen. Alles kan dus gewoon verder zoals gepland. Verder was het vandaag ook gewoonweg een erg mooie fietsdag, dikwijls langs kanalen en rivieren. De opvallendste verschijning was daarbij een terugkeersluis, een sluis waarvan in- en uitgang zowat naast elkaar liggen. Voor mij was dit alvast een primeur, dit had ik nog niet gezien. Wel al gezien maar toch ook altijd opvallend, een auquaduct. En uiteindelijk kwam ik dus aan op de camping in Nevers, waar het koppel pelgrimwandelaars uit Nederland in het mooi nederlands ontvangen werden en daar heb ik het dan ook maar bij gehouden. Overigens opvallend wat fietsers, waarschiijnlijk allemaal nederlanders met hetzelfde routeboek als ik, op deze camping aan de oever van de Loire. Km vandaag: 109 Km totaal: 7105 PS: ik ben de voorbije dagen, misschien door de omstandigheden, schijnbaar weer goed opgeschoten en kan nu zeggen dat mijn aankomst waarschijnlijk voor zondag 3 juli zal zijn.
Het zijn even moeilijke dagen voor de moment. Gisteren begon de dag koud en nevelig langs de rivier maar hogerop was een blauwe hemel te zien, het beloofde een stralende dag te worden. Kort na het vertrek trokken echter al de eerste wolken over de horizonten, eerst nog onschuldig wit maar later ook meer en meer donkerdere. Zo bleef het een hele tijd een komen en gaan van wolken maar het werd alsmaar meer duidelijk dat het weer niet droog zou blijven. Ik hield het wel langer droog dan de dag voordien, tot na mijn middagstop die ook al een beetje later was. Ondertussen zat ik al wel met een ander probleem, de kabel van mijn achterversnelling is gesprongen. Niet iets waarvoor ik zelf zo meteen een oplossing heb en dus achteraan enkel het kleinste tandwieltje beschikbaar, voor de niet fietsers: dit is de zwaarste versnelling. Zelfs in combinatie met de kleinste vooraan is dit toch een stevige versnelling om te klimmen en dat is soms nog steeds vrij stevig het geval. Heel rustig klimmen, staande op de trappers, en af en toe de trots inslikken en aftstappen en duwen. Kort na mijn middagstop kwamen daar dan ook nog enkele regenbuien bij. Niet echt om een mens op te beuren. Er zat echter niets anders op dan door te gaan en dat deed ik dan ook. Tot Bénévent-l'Abbaye, waar ik in mijn gids een camping dacht gezien te hebben. Dit bleek echter niet het geval maar 6 Km verder zou er een kleine camping a la ferme zijn in Le Grand-Bourg. Om de route daar naartoe te volgen moest ik in mijn routeboek een pagina verder en toen merkte ik dat er nog eens 17 Km verder in La Souterraine ook een camping was en bovendien een fietsenwinkel. Dat leek perfect dus nog maar even doorgaan tot La Souterraine. Daar heb ik met dan 's avonds getrakteerd op een etentje in het restaurant van de camping om me een beetje op te beuren. De gourmand: buffet van voorgerechten (niet overdreven, een keuze van een aantal slaatjes maar ik heb me er wel stevig te goed aan gedaan), poulet a la basquaise met saffraan rijst, kaas (2 stukjes), buffet van nagerechten (enkele verschillende taartjes, chocomousse en voor mij werd het een lekkere fruitsla met daarboven een laag youghurt en een rood sausje, echt wel geslaagd) voor de koffie heb ik 's avonds bedankt maar ik heb er wel een halve liter rode wijn bij genomen. Alles voor 16 vond ik echt wel waar voor mijn geld. Deze ochtend leek het dezelfde weg op te gaan als gisteren maar het is de hele dag droog gebleven. Eerste werk was dus op zoek gaan naar die fietsenwinkel ... zonder succes. Schijnbaar is die ondertussen gesloten. Terug naar de camping en alles inpakken en opladen maar. Ondertussen had ik ook al gemerkt dat de kabel van mijn voorste versnelling ook op springen staat. Ze zijn deze tocht, met het constante klimmen en dalen, dan ook al vrij veel gebruikt, maar toch ... Alleszins dus terug op weg en dus maar met een enkele versnelling meer, aangezien ik de voorste ook niet meer betrouw. 57 Km verder was er een andere fietsenwinkel, volgens mijn gids. Zelfde verhaal echter, sorry mijnheer maar die is ondertussen gesloten. Nog 16 Km verder in La Châtre dan maar ... zelfs bij de toeristische dienst ben ik langs geweest maar ook zij vertelden hetzelfde verhaal ... hier is er geen meer. In Frankrijk worden dus geen fietsen meer verkocht of hersteld. Ik ben dan nog maar een eind doorgegaan tot Châteaumeillant, waar de zon schijnt en ik kampeer op een leuke, kleine camping bij een meertje en waar de vogeltjes fluiten. Het leven is toch nog mooi. Het historische, toeristische is nu even op een lager pitje gezet. Morgen begin ik over een iets grotere weg dan volgens het routeboek, om een stukje af te snijden en vooral (hopelijk) enkele snedige klimmetjes te omzeilen. Onderweg is er weer een kans op een fietsenmaker en eindigen doe ik morgen in Nevers, een toch vrij grote plaats waar er zeker een fietsenwinkel zou moeten zijn. Ik zal er wel wat laat zijn om nog hersteld te worden maar als ik er een vind dan blijf ik er zondag om hopelijk maandag hersteld te worden. Vind ik er geen dan verlaat ik de route om rechtstreeks naar Auxerre te gaan om daar nog eens te proberen. Duimen maar. Km: 138 en 97 (deze laatste dus volledig zonder schakelen ) Km totaal: 6996
Op de 2 uur die ik gebruik tussen opstaan en vertrek is vanmorgen het weer omgeslagen, de lucht is toegetrokken en een windje is komen opzetten. Het werd al vlug duidelijk dat ik het vandaag niet droog zou houden. Toch is het al bij al nog meegevallen, het is nog droog gebleven tot op de middag en een uurtje en half later is het terug gestopt. En het was nu precies ook geen stortregen die ik over me heen kreeg. Het was de bedoeling om vanmorgen vanop een uitzichtpunt nog een blik te werpen op Rocamadour met de zon in een betere positie. Ik heb het dan ook gedaan maar van de zon was op die moment dus al geen sprake meer. De eerste stop vandaag was Martel, een oud, middeleeuws stadje. Net zoals de volgende stop, Turenne, waar ik op de middag met de eerste druppels toekwam. Het was in deze plaatsjes duidelijk dat ze tot de toeristische trekpleisters behoren, behoorlijk druk met een vrij groot aandeel van buitenlandse toeristen. Ik ben de voorbije dagen ook al redelijk wat belgen tegengekomen, zowel op de weg als in de toeristische plaatsjes. Ik weet nu eindelijk waar die allemaal zitten. In Turenne wou ik ook wat eten maar de enige eetgelegenheden waren 2 dure restaurants en een creperie. Ik ben dan maar gegaan voor een crepe au blé noir en een notentaartje, schijnbaar een lokale specialiteit, aan toeristenprijs. Daarna ging het verder naar Brive-la-Gaillarde maar dat was me te groot en druk, niet in de zin van wat toeristen maar echt druk, ik ben er ineens doorgereden. En van Brive ging het langs kleine weggetjes verder naar Uzerche, waar ik kampeer langs een riviertje (Vézère) en naast het kanocenter. Het stadje ligt echter een stuk hoger langs de rivier, dat wordt morgenvroeg een stevige start. Km vandaag: 104 Km totaal: 6761
Mijn nederlandse buurman onderweg niet meer gezien. Hij was voor mij weg, misschien nog ergens gaan ontbijten, en ik ben hem dus niet meer tegengekomen. Hij had ook al gezegd dat hij het wat rustiger aan deed dan ik. Ik zou dat eigenlijk ook wel kunnen doen maar er staat in België een nieuw raspaardje op me te wachten en naarmate het einde nadert hoor ik het steeds meer roepen. Ik begin er toch naar uit te kijken, dus maak ik de dagen maar wat langer. Het weer was vandaag hetzelfde als de voorbije dagen, stralend blauw en warm. Ook het profiel was weer hetzelfde, op en af. De eerste halte vandaag, na even door Moissac gefietst te zijn, was Castelnau-Montratier. Een klein stadje met een opvallende kerk, boven op de heuvel. De volgende stop was Cahors, een historische stad maar mij veel te druk. Ik heb een poging gedaan om er iets te eten maar toen ik een klein kwartier op het, inderdaad drukke, terras zat en er nog niemand gepasseerd was ben ik maar opgestaan en meteen maar de stad uitgereden. Cahors heeft op mij geen indruk gemaakt. Voorbij Cahors heb ik me afgevraagd waarom die pelgrims zo nodig over de bergen moeten terwijl er een perfect mooie weg beneden door de vallei loopt met een beter wegdek en een mooier zicht. Uiteindelijk daalden we toch terug naar de vallei en vanaf Vers ging het mooi door de vallei van de Vers verder maar wel stroomopwaarts en dus bergop. Het venijn zat vandaag in de staart, et eerst een gestage klim van 15 Km die overging in een steilere klim van nog 4 Km. Daarna volgde een afdaling en dan in de laatste 15 Km volgden nog 4 écht stevige kuitenbijters met telkens een gelijkaardige afdaling, elkaar direkt opvolgend. Zowat halfweg die laatste klim lag Rocamadour tegen de rotsen geplakt. Ik ben er even gestopt en de hoofdstraat ingewandeld maar tot boven ben ik niet geweest, dat zag ik echt niet zitten. Na Rocamadour moest ik dan nog een kilometertje verder, verder klimmend dus, naar l'Hospitalet, waar mijn camping ligt. De cola blijkt in dit deel van Frankrijk erg duur te zijn. Nadat ik al 2 dagen 2 betaalde, op het einde van de rit niets beter dan eerst een coca, betaalde ik in Rocamadour 2,20 en bij aankomst in de bistro van de camping betaalde ik zelfs 2,80. Mijn fles wijn kost maar de helft en die is dubbel zo groot. Km vandaag: 126 Km totaal: 6657
Vandaag eentje zonder titel, mijn inspiratie is even op. Ik heb een erg mooie avond en rustige nacht gehad in't park van het kasteeltje, waar ik schijnbaar de enige kampeerder was. Vanmorgen begon als gisteren, stralende hemel maar fris. Het warmde wel wat vlugger op dan gisteren en ook wat meer, best een warme dag geweest vandaag. Kort na m'n vertrek kreeg ik toch nog eens de contouren van de Pyreneeën te zien maar daarna was het echt wel gedaan. Verder verliep de rit volgens hetzelfde profiel als gisteren, stijgen en dalen dus. Iets meer dalen echter, ik ben vandaag nog eens 100 meter gezakt. Ik sta nu op de laagste hoogte sinds Tarifa. Bij Biran, overigens een mooi klein plaatsje, stond (staat) een stuk toren verloren in een veld, als enige restant van een Romeins verleden. Nog opvallende plaatsjes onderweg waren Lectoure, St Antoine en Auvillar. De laatste 10 Km vandaag liepen over een jaagpad langs een kanaal, vlak dus en met regelmatig een portie schaduw. Best een aangename afwisseling. Uiteindelijk ben ik geëindigd in Moissac, waar ik kampeer op een eilandje in de Tarn. Vandaag ook op verschillende plaatsen pelgrims tegengekomen. Ik dacht dat de meesten pas begonnen vanaf de Pyreneeën, en dat is ook zo wel, maar ik sta er van verbaasd hoeveel er al van veel verder onderweg zijn. Ook in Frankrijk worden zonnebloemen gekweekt maar ze staan nog lang niet allemaal in bloei, op sommige velden zelfs nog geen enkele. Dan hebben ze in Portugal toch een aanzienlijke voorsprong, daar stonden ze een week of zes geleden al in bloei. Anderzijds zijn ze hier al wel het koren aan het oogsten, heel hoog mag dat hier niet groeien. De route die ik nu volg is weer van nederlandse makelij. Je komt dan ook regelmatig een stel nederlandse fietsers tegen. Vandaag heb ik echter even haasje over gespeeld met eentje die ook in mijn richting gaat. Behoorlijk licht bepakt dus dacht ik niet dat hij zou kamperen maar vananvond dook hij toch naast mij op op de camping. Hij is wel uit gaan eten dus mogelijk heeft hij weinig kookgerei of eten mee. Hij is trouwens ook al een tijdje onderweg, van precies een maand na mij, vertrokken vanuit Faro in Portugal en vandaar door Portugal naar Santiago en nu op de terugweg volgens dezelfde route als ik. Ik kan hem misschien nog wel enige keren tegenkomen dus. Km vandaag: 120 Km totaal: 6531
Om te beginnen, wil ik langs hier een gelukkige verjaardag wensen aan mijn vader. Vandaag begon als een frisse maar stralende dag, stralend bleef hij maar na de middag warmde het toch behoorlijk op. Bij het vertrek dus even gestopt in Oloron Ste Marie maar erg veel was er niet te zien. Hoewel ik wel een aantal pelgrims ben tegengekomen, vooral gisteren op de Col de Somport maar ook vandaag nog enkele, wordt de Camino hier schijnbaar toch minder gecultiveerd dan langs St-Jean-Pied-de-Port. Misschien wel goed voor de pelgrim die in zichzelf gekeerd wil zijn en de andere route te commerciëel vindt, bij Puenta la Reina komen ze toch samen en eigenlijk vind ik die sfeer vanaf de Pyreneeën via St-Jean wel passend. Vanmorgen nog 15 Km gefietst met zicht op de Pyreneeën maar dan heb ik ze voorgoed de rug toegekeerd, dacht ik. Uiteindelijk kon ik na meer dan 100 Km nog steeds de contouren van de toppen zien. Ik ben vandaag dan ook voor een groot deel richting oosten gefietst, langs die Pyreneeën dus. Dat ik de Pyreneeën de rug toekeer wil natuurlijk niet zeggen dat er niet meer geklommen moet worden (ik val in herhaling zeker?). De hele tijd op en af met af en toe een stevige kuitenbijter er tussen. Ik heb vandaag trouwens meer hoogtemeters verzameld dan gisteren, 1400 vandaag tegen 1000 gisteren. Ik heb vandaag ook een tijd voor een, overigens zwak, publiek gefietst. Schijnbaar fietste ik de Route du Sud tegemoet. Op een bepaald moment kwam ik de karavaan tegen en dus ging ik aan de kant en dacht ik meteen maar op de renners te wachten. Dat duurde echter nogal en aangezien het andere verkeer nog door reed deed ik dat ook maar. Blijkbaar rijdt die karavaan ook bij kleinere wedstrijden ruim een uur voorop. Ik werd pas een 12 Km verder door de gendarm aan de kant gezet en toen moest ik nog een hele tijd wachten. Die kuitenbijters waar ik het over had tellen trouwens ook wel mee voor het bergklassement van die gasten, echt wel enkele stevige klimmetjes tussen dus. Kamperen doe ik vanavond in het park van een kasteeltje, dat ook dienst doet als gite, bij Montesquiou, waar ik ontvangen werd in mooi nederlands, echt nederlands dus. Km vandaag: 122 Km totaal: 6411
Het was vanmorgen perfect weer om de Pyreneeën op te rijden, een stralend blauwe hemel maar niet te warm. De eerste 20 Km gingen erg rustig, zachtjes aan 250 m stijgen. Na 20 Km kwam ik een bord van de organisatie van die extra-sportieve fietstocht dat het officiële begin van de klim aankondigde, de volgende 11 Km steeg het dan ook 600 m. Van die fietstocht die passeerde heb ik niet veel last gehad, schijnbaar kwamen ze zelfs niet door Jaca maar pas een eind verder op mijn route. Wel veel pechvogels en andere opgevers, die terugkeerden, tegengekomen. Ik moet wel zeggen dat verscheidene onder hen eerder gemaakt waren om te dalen dan om te klimmen. Normaal is een spaanse wielertoerist in zeker 4 op 5 gevallen goed voor een groet. Vandaag niet, slechts 4 op ??? op erg veel alleszins. De wielertoeristen waren slecht gezind vandaag , en die mens die deelnam en die ik tijdens de klim passeerde zal dat waarschijnlijk ook niet erg geapprecieerd hebben. Nu, hij was hoe dan ook een eind buiten tijd op de eerste controle, boven op de Somport. Om 11u30 bereikte ik de Col. Vanmorgen was het dus perfect weer maar bij het naderen van de Col zag ik de wolken die vanuit Frankrijk overwaaiden, ik had overigens op verscheidene plaatsen een behoorlijk briesje op de kop. Boven op de Col zat alles dan ook dicht en in Frankrijk werd het niet echt meer beter, integendeel het werd soms behoorlijk dreigend met een ietsje nattigheid. De lange afdaling die volgde begon dan ook behoorlijk koud. Na een 30 Km dalen stopte ik eerst nog even om iets behoorlijks te eten. Ik heb al een tijdje niet echt genoeg meer aan een broodje 's middags, het mag iets meer zijn. Daarna ging het verder naar Oloron Ste Marie, waar ik rechtstreeks naar de camping ging. Een camping met een plekje speciaal voor fietsers, met daarop een overdekte tafel met banken én elektriciteit. Zo kan ik nog eens op een beschaafde manier mijn ding doen. Ik heb nog even gedacht om even naar de stad te gaan maar, hoewel er af en toe een poging tot opklaring is trekt het even snel terug dicht en met daarbij die onaangename wind heb ik er niet echt zin in. Morgen vertek ik langs de stad en ik hoop op iets beter weer dan om er toch nog even halt te houden. Km vandaag: 86 Km totaal: 6289 PS: mijn noodherstelling houd perfect stand
Het was vanmorgen wat raar kamperen: een uurtje langer blijven liggen in de tent, niets opbreken, niets inpakken, ... Zoals verwacht was er niet echt veel te zien in Jaca, de citadel is zowat het enige spectaculaire. De omgeving is wel vrij mooi, tussen de bergen. Ik sluit hier ook terug aan bij St Jacob. Hoewel het hier veel minder opvalt dan op de route die ik volgde over Tours, is Jaca ook een grote stopplaats op een Santiago route. Dit is de eerste grote stopplaats in Spanje voor de route die van Aken over Vézelay naar Santiago gaat. In Puenta la Reina sluit deze dan aan op de route zoals ik ze gevolgd heb, over Tours. Nu, op de terugweg, zal ik deze andere route volgen, in omgekeerde richting uiteraard, tot net over de belgische grens, tot Orval. Dat lijkt me wel een geschikte plaats om België binnen te komen. In Orval zal ik dan de route verlaten en richting westen kiezen. Vanaf nu heb ik dus terug een route-boekje met ook gegevens over campings, dat zal het leven alvast wat vergemakkelijken. Dat betekent echter niet dat er geen grote ritten meer zullen tussen zitten., alles naargelang het uitkomt. Morgen begint het alvast met de klim over de Col du Somport, 30 Km klimmen tot een hoogte van 1640 meter. Ik heb één voordeel, ik mag er aan beginnen op een hoogte van 820 meter en langs de andere kant 55 Km dalen tot een hoogte van nog 230 meter. Dit wordt dus de laatste hoge uitdaging, wat natuurlijk niet wil zeggen dat er daarna niet meer, soms stevig, zal moeten geklommen worden. Aangezien ik aankom via de Ardennen zal dit waarschijnlijk wel het geval blijven tot de laatste dag. Er rijden hier behoorlijk veel wielertoeristen rond, sommige met een duidelijk buitenlands accent. Blijkt dat er morgen op 26 Km van hier een extra-sportieve wordt ingericht die eveneens vertrekt over de Col de Somport. Voor de niet wielertoeristen: een extra-sportieve is zoiets als een jogging, een gechronometreerde rit voor wielertoeristen met gezamelijke start. Hun vertrek is voorzien om 07.30 en dus 26 Km van hier. Ikzelf vertrek gewoonlijk omstreeks 9 uur, de massa zal hier dus al wel gepasseerd zijn. Ze moeten overigens uiterlijk om 11.00 op de top van de Somport gepasseerd zijn, want dan sluit de controlepost daar, en ik zie mezelf daar morgen niet op 2 uur oprijden. We zullen elkaar allicht dus niet voor de wielen rijden. Vandaag ook een kleine noodherstelling uitgevoerd. Gisteren bij het opladen merkte ik dat mijn voorste baggagedrager links gebroken was. Ik heb dat dan gestabiliseerd door er een houtje in te steken dat voldoende ver in beide delen stak om ze samen te houden, en vandaag heb ik dus een iets uitgebreidere versteviging gemaakt. Het zal het zo nog wel enkele weken uithouden.
Vandaag weer een echt mooie dag. Na mijn vertrek uit Ayerbe ging het eerst nog een 20 Km over de grote weg, de eerste 10 Km wat dalend naar de Río Gállego en de volgende wat klimmend door de vallei. Na 20 Km verliet ik de grotere weg om langs een klein rustig baantje nog een 15 Km de vallei te volgen, ik volgde de rivier wel stroomopwaarts dus de tendens was toch eerder klimmend. Na die 15 Km draaide ik weg van de rivier en toen begon de klim pas echt. Een goed opwarmertje voor wat nog volgt, 450 m over 7,5 Km. De laatste 6 Km naar Jaca mocht ik terug 200 m dalen. En zo kwam ik dus na 62 Km aan in Jaca, eerst stopte ik bij de eerste gelegenheid om iets degelijks te eten. Daarna ging ik op zoek naar de herberg omdat ik hier nog een laatste spaanse rustdag wou houden, niet dat ik denk dat hier veel te zien is maar het leek me beter om nog eens te rusten alvorens de Pyreneeën en Frankrijk aan te vallen. De toeristische dienst was geen hulp want gesloten van 13.30 tot 16.30. Na enig zoekwerk vond ik de herberg toch maar daar was de receptie gesloten tot 18.00 uur en om ruim 3 uur te staan ronddraaien had ik ook geen zin en bovendien bleek dit tegelijk ook een soort internaat te zijn, niet echt een aangename plaats (als herberg) volgens de eerste indruk en ook niet echt een plaats om te rusten. Op zoek dan maar naar een camping, er zijn er twee. Ze stonden beiden goed aangegeven bij het binnenrijden van het stadje dus maak je gewoon een keuze. Mijn keuze bleek achter een enorme put te liggen met, in de richting erheen, een daling van 10 % en aan de andere kant een klim van 14 %. Aangezien ik toch een paar keer richting stad dacht te gaan leek me dit niet geschikt voor een rustdag, ik ben dus nog tijdens de klim terug gedraaid om naar de andere te rijden. Die lag een stuk beter, langs een grote baan maar op vlak niveau en niet te ver. En dus neem ik mijn rustdag in Jaca op camping Victoria. Km vandaag: 70 (dus nog 8 Km heen en weer om logement te zoeken in Jaca) Km totaal: 6203
Gisteren ben ik globaal nog eens 500 m gedaald, 1000 geklommen en 1500 gedaald, en dat heb ik vannacht gemerkt, ik heb nog eens op mijn slaapzak geslapen i.p.v. erin. Een beetje hoger koelt het schijnbaar toch iets meer af. Gisteren avond trouwens nog even iets gaan drinken en toen ik terug kwam, even na 10, waren er nog een paar nieuwkomers zich aan het installeren. Gisteren ben ik dus vrij makkelijk op de camping geraakt, nu moest ik van de camping, ergens in ten zuiden van de stad, naar mijn route, ergens ten noorden van de stad. Dat bleek een ander paar mouwen. Een uur en een kwart en 21 Km heb ik er voor nodig gehad om Zaragoza te verlaten, waarschijnlijk niet de meest direkte route. Het zijn zo van die momentbeslissingen waar je, zonder dat je zeker weet waar je precies bent, beslist van links te gaan terwijl je beter rechts had gegaan. Nu, tenslotte ben ik er, weliswaar via de lange route, nog vrij vlot buiten geraakt. Eens buiten was de route vrij simpel maar weinig inspirerend. Vrij veel industrie en weinig inspirerende dorpjes. Het was pas halfweg dat het stilletjes aan weer interressant begon te worden. Vooral van kilometer 80 tot 90 leek het wel een toch door de woestijn. Vandaag al stilletjes terug beginnen klimmen en morgen nog een beetje, op naar de Pyreneeën. Morgen zal het wel weer wat klimmen maar het mag tenminste nog eens wat minder in afstand. Km vandaag: 116 Km totaal: 6133
Bij het vertrek uit Nuévalas stond een wegwijzer met Zaragoza nog 115 Km maar dat was uiteraard over de autoweg, daar moest ik dus niet over dromen. De rit begon vanmorgen weer mooi, met een klim maar niet zo zwaar als verwacht (150 m over 5 Km). Daarna ging het mooi verder tot Calatayud, waar ik inkopen kon doen maar waar het nog te vroeg was om te eten. Voorbij Calatayud werd het nog mooier, langs de rivier slingerend door de vallei. Wie zegt slingerend door de vallei zegt natuurlijk ook extra kilometers, maar daar maalde ik hier nog niet om omdat het zo mooi was. De route door de vallei eindigde in Morata de Jalón, waar ik een stevig middagmaal nam. Ik voelde dat ik er behoefte aan had om iets stevigs te eten en bovendien zou ik het verderop nog wel kunnen gebruiken. Met de maaltijd eindigde ook het mooie gedeelte van de dag. Even voorbij Morata ging ik onder de autosnelweg om langs een parallelweg verder te gaan maar een eindje verderop werd deze volledig afgesloten door werken. Verboden doorgang maar de autosnelweg was ook geen optie, hoewel misschien niet wettelijk verboden want er stonden geen verbodstekens maar er werden op de kaart ook nog enkele tunnels aangekondigt en dat zag ik op een autoweg echt niet zitten. Dit waren echter de enige twee opties en omdat er net een gast met de auto over de werfweg (als je dat zo noemt) verder ging besloot ik dat ook maar te doen. Over de piste op en af, ik ben enkele keren moeten afstappen om te voet te duwen in het zand bergop. Zo ging het een paar kilometer, waarbij een maal iemand van de werf even een opmerking maakte maar verder ook niets deed. Uiteindelijk ben ik dus de werf gepasseerd en een stukje verder kwam ik in Almunia de Doña Godina, waar ik weer twee opties had en ik besloot daar om de andere optie te kiezen dan degene die ik gisteren nog dacht omdat deze me bij nader inzien toch minder verkeersproblemen zou opleveren. Daar begon ik aan een ellendig stuk weg. Een van die slepende hellingen van 2 á 3 %, 20 Km lang rechtdoor. Aan de horizon gaan de voertuigen die je passeren omlaag maar jij zelf geraakt maar niet aan dat punt en wanneer je er eindelijk wel bent dan blijkt het niet omlaag te gaan maar enkel even af te vlakken om iets verder weer verder te klimmen. Halfweg die 20 Km zag ik op een bord met faciliteiten van een dorpje dat 2,5 Km opzij lag ook onverwacht het symbool van een tent staan. Goed zo, 90 Km vond ik eigenlijk wel welletjes. Ik moest wel nog even stevig klimmen om dat dorpje te bereiken maar 2,5 Km kan natuurlijk geen probleem zijn. Bij de ingang van het dorp bleek het geen camping te zijn maar een kampeerzone, een soort geörganiseerd vrij kamperen dus. Ook geen probleem, zolang er maar water en een WC is. De richting volgend vond ik echter niets en volgens de enige levende ziel die ik tegenkwam was die zone ondertussen gesloten. Terug naar de weg dus met 5 Km en een stevige klim extra. De slepende helling eindigde in Cariñena van waar ik verder vlotjes de volgende 45 Km de parrallelweg langs weer een andere autosnelweg zou volgen. Op deze weg kwam ik ook verscheidene wielertoeristen tegen, wat me sterkte in het idee dat ik langs hier inderdaad geen problemen zou kennen. Na 145 Km bereikte ik Zaragoza maar dan moest ik de camping nog vinden. Die stond echter onverwacht al netjes aangegeven van aan de rand van de stad, het helpt waarschijnlijk dat het een gemeentelijke camping is. Toch was het ook nu nog 4 Km verder. En zo eindigde ik dus uiteindelijk toch op de camping in Zaragoza, na een veel te lange rit. Er waren wel campings na 25 en 35 Km maar verder enkel die spook kampeerzone. Volgens een wegwijzer in Cariñena had het wel iets korter gekunnen als ik reeds in Calatayud een andere route genomen had. Km vandaag: 149 Km totaal: 6017
De titel is licht ironisch, vandaag echt wel weer een prachtige dag gehad. Bij een overnachting op 1720 m is het niet onlogisch dat je de dag al dalend begint. Na 10 Km kwam ik, 300 m lager, aan in Orihuela del Tremedal, waar ik had moeten overnachten. Nu, de extra kilometers van vanochtend waren dus gratis want volledig dalend. Alhoewel af en toe een stevig klimmetje, 1000 m gestegen, lag de nadruk vandaag toch vooral op dalen, 2000 m gedaald. Momenteel zie ik langs alle kanten echter bergen, dus ik vrees dat er morgen weer meer zal moeten geklommen worden. Verder over de rit van vandaag, na 20 Km kwam ik terug in Castilla La Mancha. Bij het naderen van Molina de Aragón (opvallend dat dit in Castilla La Mancha ligt en niet in Aragón) kon ik op een bepaald moment, verspreid over een drietal plaatsen waarschijnlijk volgens lokale luchtstromingen, zeker 100 gieren (ook die van gisteren was overigens een gier) tegelijk in de lucht zien. Even vreesde ik hier een slecht voorteken in te zien maar ze hadden geen enkele interesse in mij . En na 70 Km bereikte ik dan Molina, aan de voet van een kasteel, waar ik eerst wat inkopen ging doen, voor de winkels zouden sluiten, en daarna eindelijk iets kon eten. Na Molina ging het op dezelfde manier verder en eindelijk vond ik windmolens in Castilla La Mancha. Het waren wel niet die van den Don maar ik heb wel lange tijd op vlakte moeten strijden om ze te bereiken. Ze stonden dan ook in de verkeerde richting, dat hielp mijn zaak ook niet veel. Even voorbij de windmolens reed ik na 100 Km terug Aragón binnen. Waar ik nog een eindje door ging tot Nuévalos, waar ik vlot de camping vond. Km vandaag: 120 Km totaal: 5868