Genua, 2 november
2016
Wat doen mensen op
straat? Kijken. Zoveel mogelijk impulsen opdoen en zich middenin positioneren.
Hier ben ik of hier voel ik me goed. Ik wil flexibel in die omgeving kunnen
zijn. Maar ook vrij. Een gebod of verbod moet niet inboeten zijn, maar
aanpassen. Luc Delrue noteert: Een compromis sluit je niet op je inhoud, enkel
op je werking. (Delrue, 2013) Hij gaat
verder in het artistieke: wat ambachtelijk was, werd conceptueel en is nu een
brede creativiteitsbenadering. Of: Weg van de objectomgeving naar de
subjectomgeving. (Delrue, 2013)
Als subject
vakantieganger op zoek naar het object futurisme in Genua. Uiteraard blijft de
architectuur me aantrekken. De VORM zoals ik die hoog in de heuvels achter
Genua zie, maar er in die dagen NIET geraak: de Biscione[i]
(de slang) van architect Daneri[ii].
Prachtig dominant. Ik neem een warboel recente impressies mee om met mezelf dat
andere op doek in een museumzaal te (willen) vinden. Onderweg kan je niet
voorbijgaan aan een beetje Andy Warhol[iii]
en een Aldo Moldino. We nemen jullie mee.
Andy WARHOL
... Just look at the
surface of my paintings and films and me, and there I am... Dat is het
antwoord van Andy Warhol op de meest gestelde vraag: kijk! Meer antwoord mag je
op de expo Warhol Pop Society[iv]
niet verwachten. Hij is een icoon, dat wil zeggen een vastgesteld feit dat als
dàt feit en vaak alleen dat éne feit uitvergroot en gekopieerd wordt. Noem
het klonen, om het in de denksfeer van William Sweetlove te brengen.
De tentoonstelling
stipt de context van Amerika vijftiger jaren na de gigantische winstpunten van
WOII voor de V.S. met de opkomst van mass-communication. Warhol maakt een
aantal advertenties tot de zijne en zet ze om in art forms. Dit wordt de
historische paradox genoemd. De tegenstelling of tegenstrijdigheid van
reageren op consumptie door consumptie te creëren.
Hij gebruikt daar
o.a. zeefdruk voor: Silkscreen and paint...to more fully exploit the preconceived image
through commercial techniques of multiple reproductions.[v]
Voor de zestiger jaren noteert de tentoonstelling: The vivid patches of colour
that were the result of using the screen-print process became characteristic of
the artists work.
Hij neemt ook wat
bochten: urine (1978) en chocolade (1983) als grondstof. Daardoorheen een gedrevenheid
die gelijke tred houdt met een openbaar/geheimzinnig leven waarbij alles kunst
wordt: Business Art, Business Artist, Art Businessman. Het universum van
Warhol, gebundeld in de naam The Factory dat even iconisch geworden is.
Voor de jongere generatie
is het mooi meegenomen dat polaroidfotos toen heel vaak als kunstmaterie en
techniek gebruikt werden (de tijdelijkheid en vergankelijkheid). Nu is dat
opnieuw een registratievorm met een tijd etiket. Een unrepeatable unicum. Uitgevonden door ene Edwin Land in 1933[vi]
Aldo MOLDINO
Soms moet je meenemen
wat je tegenkomt. Op zoek naar Moderne en Hedendaagse kunst, belanden we in de
Museo di Villa Croce[vii] waar
werk van Aldo Mondino[viii]
wordt getoond (tegelijkertijd in een sobere/duistere omgeving van de Palazzo
della Meridiana[ix] - een
van de paleizen in de Strada Nuova)
Zestiger en
zeventiger jaren, zeer grafisch - de
lijnen - en met nadruk op materie en
meetbaarheid door het gebruik van die materie. Wat wil dat zeggen: bijvoorbeeld
een fragment op ware grote van een leeg zwembad waarvan de tegeltjes opgebouwd
zijn uit snoep, een nougat torenfundament, de Byzantijnse wereld in kleurige
snoepwikkeltjes, ... En als er al verf gebruikt wordt, dan is het zeer dik
aangebracht. Duidelijk aanwezig. Uiteraard heel veel humor.
In de krantformaat
bezoekersgids staat o.a he counters the serious character of political
engagement with the lightness of play and humor, of plays at being a painter,
i.e. debunks art by objectively exploring the terrain of other artists, or
other cultures, at times quoting from or disrupting their works. Zelfs contaminate. Vandaar de echo of
Marcel Duchamp. Dat lijkt me allemaal wat gratuit, die uitleg over echos en
co. Uiteindelijk gaat het over een expressie die iets doet met een kijker. Wat
die bezoeker te zien krijgt maakt dat hij tussen herinneringen en
vaststellingen een link vindt naar het kunstwerk. Een bepaalde stijl kan een
valkuil zijn of een uitgestoken hand.
Er zit wel wat Pop
Art in, al was het maar in het tegendeel. Waar Warhol uitgaat van het bestaande,
zal Mondino het bestaande transformeren met een eigen materiekeuze: Unlike American Pop
Art, Mondino does not create new fetishes of mass society, but operates to make
the art object gradually lose its aura.
Nog even markeren: er
staat een foto van Mondino op kameel, net als Broodthaers dat deed in Bozar
1974. Wie was eerst? Met dank aan Mieke Mels, wetenschappelijk medewerker
Mu.ZEE: Mondino is 1985[x].
Dat zoeken naar oorsprong, dat ook heel nauw bij de kunst-ethiek van Yves
Velter[xi]
staat, kan leiden tot puzzels. Opnieuw Mieke Mels: Mario Diacono en Marcel
Broodthaers in the running voor Mallarmés Un coups de dés met één jaartje
verschil in het voordeel van Diacono.[xii]
En dan een filmpje over
de werken met een uitheems karakter (reizen in cultuur): https://www.youtube.com/watch?v=CNUvEkx6ZGA
Geciteerde werken
Delrue, L. (2013). Rekto Verso ,
55, p. p.22.
|