Het nieuwe seizoen is daar, corona is er nog maar we kunnen weer genieten van onze "oldie" en het weder zorgt er voor dat we volop "Top Less" kunnen genieten van het ronkende geluid van onze oldtimer! Dit is wat de "Coupe De Belgique" voor staat. Dit evenement gaat door van 1/05/2022 tot 31/07/20220. Alleen of in groep met gelijk gestemden. Schilderachtige Landweggetjes, unieke routes met als achter grond enkele van Belgie's meest betoverende landschappen. Geen tijdsdruk of stress. Enkel een zorgvuldig uitgewerkt roadbook met onderweg enkele opdrachten. Snelheid is niet van belang , nauwkeurigheid des te meer. Met als mogelijke beloning één van de prijzen uit de rijkelijk gevulde prijzenpot ter waarde van 5.000 €. Gaande van Dolce Fahr Niente -merchandise , kortings bonnen allerlei en de kans op een stel Koni schokdempers. Meer info en inschrijven : www.thegrandtouringcompany.com. (Het gaat hier niet om een één dags evenement maar je kan het spreiden over een weekend een maand , of je kan het meermalen "afrijden" voor zeker te zijn van een prijs.
Zondag aanstaande is ( 08/04) er weer de Classic Ford Meeting te Nazareth. Zoals gewoonte getrouw is deze totaal gratis !
Bovendien is er een parking voorzien voor allen die met een Ford langskomen, wat zeer geliefd is bij anderen.
Dus veel kavelen en keuren.... Bovendien zijn er tal van standen ; onderdelen nieuw en tweede hands, miniaturen , drink's & food.
Wat vaak ook de moeite is: de kofferbak verkoop !
De "Zon" is al besteld. Deze gaat door van 8h30 tot 19 h. op het veld gelegen in de Roobaardstraat 28 te Nazareth , op loop afstand van het station van Nazareth (O.Vl)
Met vragen kan je terecht bij Sven Vertriest , tel 0479298807 / mail : sven.vertriest@telenet.be
Een Zwitserse bankdirecteur heeft Morgan een geheel eigen auto laten bouwen (anno 2009) ! In samenwerking met de ontwerpers en engineers van Morgan is een ontwerp neergezet ,compleet exclusief. Daarvan is een kleimodel gemaakt wat daarna compleet is fijn geslepen. Een Morgan is al handwerk maar bij deze Aeromax ging dat nog veel verder dan normaal, de complete carrosserie is met de hand 'geklopt' en 'gewreven'. Toch heeft het gehele proces, van de eerste schets tot een rijdend model ,maar vier maanden geduurd. Het chassis van de wagen is compleet van aluminium en is gebaseerd op dat van de Morgan Aero 8. De motor in de Aeromax is van BMW. De V8 levert een vermogen van 333 Pk. En doordat de Aeromax ontzettend "Light" is sprint de auto in slechts 4.5 seconden naar 100 Km/h. De topsnelheid ligt iets boven ede 260Km/h.
Verder is de Aeromax voorzien van Airbags , ABS, airconditioning , banden spanning & banden warmte controle systeem en cruise control. Wie er eentje wil heeft pech, de Aeromax is exclusief gebouwd voor deze klant en zal dus niet in productie gaan .
Het chassis, is van een Amerikaanse La France uit 1908, met kettingaandrijving, lange tijd gebruikt als aandrijving in de USA, uit 1907 vormt de basis van het experimentele voertuig genaamd BRUTUS. Op dit chassis is een 12 cilinder BMW vliegtuig motor gemonteerd met een Cilinderinhoud van bijna 47 Liter ! ( stamt nog uit WO I .) De Motor levert 550pk bij 1500 t/pm. als continu vermogen en 750pk bij 1700t/pm. voor korte prestaties. Het motorvermogen komt tot stand via de originele versnellingsbak en ketting overbrenging op de achteras. De remmen werken alleen op de achteras. De wagen heeft geen tussenschot, wat betekent dat de bestuurder direct achter de motor zit, waarvan de bewegende delen (bijvoorbeeld het vliegwiel) slechts door een rooster van de bestuurdersruimte zijn gescheiden. De Bestuurder wordt dus min of meer direct zonder bescherming blootgesteld een de rest warmte van de motoren eventuele lekkages. De sensatie van dit voertuig zit in zijn vermogen om een snelheid van meer dan 200km/u te bereiken met een laag toerental. BRUTUS produceert een snelheid van 100km/u bij een schamele 800 t/min. De BMW BRUTUS zal niet goed passen in de huidige "wereld" van Milieu vriendelijk , energiebesparend en lucht vervuiling met zijn 47 Liter V12. En het geluid dat is is een aanslag op je trommelvliezen. En toch wie zou niet een ritje willen maken, op zondagmorgen bijvoorbeeld rond de kerk....
Anno 1995 onthulde FORD tijdens de Detroit Auto Show deze 'bizar' gelijnde supercar met achterin een dikke V12 met 4 turbo's die op papier goed zou zijn voor 720Pk. Die V12 bestond overigens uit twee Lincoln's V8's waarvan bij elke motor een cilinderrij werd verwijderd. Het resultaat was een V12 met een blokhoek van 90°. Met een voldoende turbodruk zou een vermogen bereikbaar zijn van 900pk. Een deel van de wielophanging en de versnellingsbak waren afkomstig van de Jaguar XJ220, want Ford was immers eigenaar van zowel Aston Martin als van Jaguar. De monocogue is gemaakt van aluminium en de body is gemaakt in carbonfiber. De Ford GT90 is ook de eerste wagen die het zogenaamde 'New Edge' design aan de wereld liet zien. Later zagen we dit terug in de eerste generatie van de Ford KA, Focus en de daarop volgende modellen. Helaas ging deze 'Blitse' supercar met een theoretische topsnelheid van 378 km/h nooit in productie. Het Ford minnend publiek moest wachten tot 2004 toen de Ford GT op de markt kwam als opvolger van de GT40. Persoonlijk vind ik deze meer geslaagd al is het aantal Pk's veel minder.
In the spotlights at AUTOWORLD van 01/04 tot 26/06 ; Cars and Rock'n Roll.
Er worden niet enkel iconische auto's op diverse podia voorgesteld, maar ook doorheen het museum loopt een parcours langsheen modellen die een voetnoot zijn in de muziek geschiedenis. Bij een 20 tal wagens uit de vaste collectie staan er speciale info bordjes met daarop de anekdote en een QR code, waarmee je als bezoeker de bijpassende muziek kan beluisteren. Verder is de tijdelijke expositie aangevuld met een 12-tal typische wagens die een link hebben met Rock'n Roll geschiedenis.
Zoals een roze Cadillac, een Oldsmobile Rocket, een BMW 507, een Lamborghini Miura , een De Tomaso Pantera,...
Ook te koop in de shop; het boek "Garage Rock" van Peter Rijckaert, een boek vol anekdotes van de auto in de muziek geschiedenis. Een aanrader !
Schoonheid is in het oog van de kijker, maar als er een consistente vermelding is in een lijst van 's werelds mooiste auto's , dan is het wel de Talbot -Lago T150C SS Teardrop Coupé, gebouwd door de Parijse Carrosserie Figoni en Falaschi aan het einde van de jaren dertig (1930). De 140 Pk sterke, 3.996 cc zescilinder lijnmotor (met halfronde verbrandingskamers) en drievoudige Stromberg - carburateurs was zo sterk dat de auto in de vroege naoorlogse jaren competitief bleef en in 1948 de 24- uursrace van Spa , Franchorchamps won. Het chassis en de aerodynamische efficiëntie van de 'Teardrop' afgeleid van het racen zorgde ervoor dat hij zeer competitief was op het circuit, met een "showroomvoorraad" Talbot-Lago T150C SS Teardrop behaalde een derde plaats 'overall' tijdens de 24 uur van Le Mans in 1938, met een gemiddelde van 123,515 Km/h. Een Talbot Lago T150C Special Teardrop coupé uit 1938 was tevens een klasse winnaar tijdens de 24Hours off Spa anno 1948. Het was tevens de enige Teardrop coupé met lange wielbasis ooit gemaakt. Deze werd in 2010 verkocht voor 4.185.000 Euro. Ja iets unieks ,kost iets !
Techno Classica Essen is de wereldshow voor klassieke en prestige auto's, motorfietsen, motorsport, reserveonderdelen en restauratie. Er zijn meer dan 1250 exposanten uit zeker 30 verschillende landen, De beurs geeft een totale oppervlakte van 120.000m², verdeeld over 12 hallen en 4 'buiten' parkings vol met moois te koop . Zeker 200 clubs en meer dan 2700 auto's te koop. Dit is dan ook de reden voor het niet missen van deze Show voor iedere echte oldtimer liefhebber ! Dankzij deze tentoonstelling segmenten is deze wereldtentoonstelling het belangrijkste ontmoetingspunt en handelscentrum ter wereld ! Dit zal dit jaar dus opnieuw plaatsvinden van 23 tot en met 27 maart. De toegangsprijzen ; 22 € per dag , voor tieners en studenten 18 €, kinderen van 8 tot 14 jaar betalen 11 € . Parking is apart te betalen . Het adres van Techno Classic is Messeplatz 1te 45131 Essen , Duitsland. Hou toch er toch rekening mee dat Corona nog altijd rondwaard . Meer info zie de webstek van Techno Classica Essen
De Karma Fisker is een luxe, plug-in hybride sportsedan ontwikkeld in Amerika anno 2007.Echter over genomen door een Finse fabrikant. Gekend productie aantal is slechts 2500 in een tijdspanne van 2007 tot 2012. Het was de auto van de toekomst ! Blijkbaar beslisten "de goden" er anders over. Dat de Karma als sportauto mocht gelden bleek duidelijk uit de vermogenswaarden. De Fisker had een vermogen van wel 300 Kw of 408 Pk ( beide motoren in werking) . De Karma had een instelling 'Sport Modus' en op deze manier haalde de wagen een top snelheid van 200Km/h en trok in iets onder de zes seconden van 0 tot 100 km/h. In zuiver elektrische modus bleef er een topsnelheid van 150km/h en de 100km/h werd behaald in 8 sec. Met zijn opvallende lage golvende lijnen was het toch een prachtige verschijning. Maar het mocht niet zijn. Sporadisch duiken er op de tweedehands automarkt Karma's op voor een prijsje van rond de 102.745 Euro.Tja het was een goede concurrent voor de Tesla.
Je hebt restomods en restomods, Deze Dodge Challenger behoort tot de overtreffende trap, deze 9.4 liter V8 is dan ook extreem. Er werd niet gekeken op een pk meer of minder noch wat het verbruik is. De Dodge Challenger staat bekend als een van de meest begeerde muscle cars ter wereld. De eerste generatie van deze Amerikaanse krachtpatser dateert van 1969.Het exemplaar dat je hier onder ogen krijgt is iets 'abnormaal' voor deze tijd, benzine prijzen die ongekend hoog zijn. Normaal opteert een 'tuner' voor motoren zoals een 6.2 liter met compressor of een 5.7 liter Hemi 345. Geen van die V8's volstond echter voor de Australische tuner "Rides by Kam". Hij bouwde een motor in van 9.4 liter V8 met super charger, goed voor 2.500Pk ! Al dit geweld wordt losgelaten op de achteras via een manuele zes bak met sperdifferentieel. Vanzelfsprekend werd de ophanging aangepast en ook de remmen. Is die wagen wel straat legaal ? In een land als België kunnen we daar alleen maar van dromen, want hier moet zelfs de kleinste aanpassing de technische keuring voor oldtimers doorstaan. De wagen is het wel in Amerika en Australië. Zullen we dan maar emigreren ??
De lente is op komst en de CORONA cijfers gaan de goede kant op . Stilaan kunnen we terug de wereld in met onze geliefde wagen .
De Esplande Meeting te Ieper kan zo'n doel wezen. Deze is GRATIS en vind plaats elke eerste zondag van de maand tussen Maart en Oktober.
Telkens van 9h30 tot 16h. Deze gaat telkens door op dezelfde plaats; op de randparking van het winkelcentrum "Rijselsepoort" Er zijn twee parkings volledig voorbehouden . Eentje van 125 plaatsen bestemd voor de deelnemer/bezoekers die komen met een Old Timer Pré 1986. En de tweede parking met zijn 100 plaatsen is voor de bezoeker/deelnemer met een Young timer of een exclusieve bolide. In Augustus is er dan de "XL" uitvoering , die doorgaat op de volledig parking van 9h30 tot 16h.met diverse standjes met onderdelen ,demo's, allerlei auto mobilia . Tevens zijn er dan diverse eet & drink standen zodanig dat de inwendige mens kan verzorgt worden.
Wil je met je club eens af zakken naar de Esplanade Meeting ,neem dan vooraf contact op met de inrichters dan zorgen deze ervoor dat de je club lekker gezellig samen staat. Het contact adres ; info@esplanade-ieper.be
De Plymouth Superbird (Road Runner) was speciaal ontwikkeld voor de Amerikaanse NASCAR - races. Het was de eerst Amerikaanse auto die aerodynamisch werd ontworpen met behulp van een windtunnel en computer analyse. De achtervleugel was gemonteerd op hoge verticale steunen die hem in minder verstoorde lucht brachten, waardoor de efficiëntie van de neerwaartse luchtstroom, die de vleugel op de achteras van de auto toenam. Bijna 30 jaar lang werd gedacht dat de wiskundige formule die werd gebruikt om de exacte hoogte van de 'enorme' vleugel te bepalen een extreem sterk bewaakt Chrysler geheim was In de jaren 1990 beweerde een gepensioneerde Chrysler-ingenieur dat dit een "broodje aap" verhaal was. De hoogte van de vleugel werd bepaald door het gemak om de kofferklep vrij te laten openen. De Superbird is uitgerust met een 7.0 Liter Hemi-motor, die 425 pk produceerde en kon versnellen van 0 tot 100 km/h in 5.6 seconden . De wagen stond ook voor de toen geldende normen vrij hoog op zijn 19 Inch velgen.
Skoda Motorsport bestaat 120 jaar en dat mocht gevierd worden ! Zo werd beslist, in Tsjechië, een 1100 Ohc Coupé opnieuw op te bouwen. Van deze 'racewagen' werden destijds (1959 - 1960) maar twee exemplaren gebouwd . Omdat de competitieklasse waarin deze auto reed werd stopgezet anno 1961.Beide exemplaren hebben dan ook aan niet zoveel officiële races deelgenomen. Beiden werden verkocht in 1966 aan privé eigenaars. Zowel het model van 1959 als dat van 1960 kwamen echter brutaal aan hun einde door een crash, het model van 1960 brandde zelfs volledig uit. Deze 1100 OHC Coupé wordt aangedreven door een aluminium viercilindermotor van 1100 cc, die gebaseerd was op een productie krachtbron met enkele aanpassingen zoals een dubbele bovenliggende nokken as en een hogere compressieverhouding wat resulteerde in een verhoging van het aantal pk. Van standaard 40 pk naar 90 pk. Dankzij zijn lage gewicht , slechts 550 kilo !) kon de auto een top halen van 200km/h.
De wagen zal anno 2022 ingezet worden als blikvanger in diverse landen ,bij diverse Skoda dealers om het sportieve verleden van Skoda in de verf te zetten.
Als er een Duits automerk is met een rijke historie is is dat wel Mercedes -Benz. De meest bijzondere is misschien wel de Mercedes waar er slechts twee exemplaren van zijn gemaakt. De 300SLR Uhlenhaut-Coupé. Een van deze is te bewonderen in het Mercedes-Benz museum in Stuttgart (D.) Anno 1955 en 1956 racete Mercedes met zijn 300 SLR's over Le Mans. Hoewel de naam suggereert dat er sterke overeenkomsten waren met de 300SL. Gullwing hadden deze wagens een ander chassis en was de motor geen zes cilinder, maar een acht cilinder in lijn. Deze was afgeleid van de eerder Formule 1 wagen van Mercedes en opgeboord tot een 3.0 liter. Er werden zeven auto's gebouwd. Hiervan werden er twee gemaakt die een soort van kruising waren tussen de 300SLR en de 300 SL Gullwing en kreeg de naam ; de 300 SLR Uhlenhaut. Wat betreft het uiterlijk van de wagen lijkt deze sprekend op de Gullwing vanwege de vleugeldeuren en de door de hoge dorpels. Maar verder waren de verschillen groot. De acht cilinder in lijn kon 302 pk leveren waar door de wagen in staat was een topsnelheid te hebben van 290 km/h. Wat zowaar bewezen werd door in die tijd om in 1 uur van Stuttgart naar München te rijden , meer dan 200km van elkaar gelegen. De rijder was ene Rudolph Uhlenhaut. Met een geschatte prijs van 100 miljoen Euro is het momenteel de duurste wagen ter wereld.
De Apollo is een Amerikaanse sportwagen vervaardigd van 1962 tot 1964 . De naam komt waarschijnlijk van het Amerikaanse ruimte programma dat met de Apollo 11die de eerste mens, Neil Armstrong anno 1969, op de maan plaatste. ( Het Apollo programma liep van 1961 tot 1972) De wagen werd ontworpen door Milt Brown & Ron Plescia meer bekend als de drijvende kracht achter International Motor Cars , Oakland California. De Apollo kenmerkte zich door handgemaakte , Italiaanse, aluminium carrosserieën van Intermeccanica. Er was een keuze tussen een tweezits cabriolet of een "fastback"model. Het vermogen kwam van een 3.5Liter of een 4.9 liter Buick V8 motor gekoppeld aan een handgeschakelde 4 - versnellingsbak. Het oorspronkelijke bedrijf bouwde 42 auto's tot in 1966. Na een fusie door geld problemen werden de wagens verder geproduceerd onder de naam Vetta Ventura. Doch dit was ook een kort leven beschoren , in 1966 was het afgelopen met de productie van de Apollo . In totaal zijn er slechts 88 bolides geproduceerd.
Wanneer Ferdinand Porsche zijn eerste Roadster ontwierp was het direct een succes ! De veranderingen ten opzichte van de Porsche nr 1; hadden onmiddellijk hun impact op het gebruik van de wagen . De motor werd verplaatst achter de achteras om zoals bij de Volkswagen Kever meer plaats te geven aan de eventuele passagiers achter. Bovendien was de 356 coupé volledig in aluminium (carrosserie en chassis). Tussen 1949 en 1951 werden er slechts 50 exemplaren van gebouwd. In de Oostenrijkse stad , Gmünd. Later verplaatste men de productie lijn van de 356 naar Stuttgart (D). De in 1951 gebouwde 356 ,aluminium coupé, werd de basis voor de deelname van Porsche in de wereld van "automotive racing" Na enkele ingrepen , speciaal voor racing, zoals het vergroten van de inhoud van de benzine tank tot 78 liter en werd hij meer vooraan geplaatst en was zo van vorm dat het reserve wiel er in kon geplaatst worden. Om het tanken te vergemakkelijken tijdens de "pitstop" werd de vul opening verplaatst naar het midden van de voorste "kap". Bij de eerste deelname aan de 24h.van Le Mans behaalde Porsche Gmünd een overwinning in hun Klasse met een gemiddelde snelheid van 140km/h. Niet slecht voor een 4 cyl. boxer motor met slechts 46 Pk.
Sinds de oprichting in 1981 heeft GEMBALLA zich gevestigd in Leonberg (D.) en sindsdien is het beroemd geworden om de meest ongebruikelijke, extreem dure voertuigconversies. Het bedrijf schreef autogeschiedenis met "limited editions". Volledig verfijnde iconische sportwagens zolas daar zijn de GEMBALLA Avalanche, De Mirage GT, de Mig U1, de Tornado en de Mistrale. Naast Porsche's heeft Gemballa ook voertuigen aangepast van Mercedes, BMW, Ferrari en McLaren.Sinds 1985 is het bedrijf geregistreerd bij het Duitse Federal Motor Transport Authority met zijn eigen nationale 'Fabrikanten sleutel nummer' (HSN) en als world Manufacturer Inentifier (WMI). De Porsche Gemballa Mirage GT V12/650 pk, hield het ronderecord voor straatauto's op de Nürburgring aan het einde van de jaren negentig en opnieuw in 2001.
Het record was 7.32.52 min. Het werd ondertussen al verslagen door Bugatti en opnieuw door Audi. De aankoopprijs (tweede hands !) voor een Porsche Gemballa Mirage GT is iets van tussen de 775.000 en 875.000 Euro !
Een vergeten concept, de BMW NAZCA ,de vermeende opvolger van de BMW, M1. In 1991 was het precies tien jaar geleden dat de legendarische M1 uit productie ging. BMW overwoog een opvolger. Voor het ontwerp van een opvolger ging BMW aankloppen bij de tekenaar van de M1 ; Giorgetto Giugiaro. Diens designstudio "Italdesign" ging aan de slag en kwam met de Nazca op de proppen. Het resultaat werd de Nazca M12 genoemd. De motor was 'geleend' van de BMW 850 i, een 5 liter V12 goed voor een 300Pk. Deze werd centraal achterin geplaatst en was gekoppeld aan een manuele 5 bak. Het aerodynamische koetswerk was uit koolstofvezel en aluminium. Dit zorgde ervoor dat het gewicht beperkt bleef ; 1.100 kg ! De topsnelheid was rond de 290 km/h. Uiteindelijk besliste BMW om de Nazca niet in productie te nemen. Geen productie dus, toch glipte er één proyotype tussen de mazen van het net. De Sultan van Burnei strikte een exemplaar en enkele jaren geleden wisselde de Nazca M 12 van eigenaar voor een prijs van 700.000€.
De eerste elektrische auto reed 133 jaar geleden al rond....
De Duitse Flocken Elektrowagen uit 1888 wordt gezien als de eerst elektrische auto ter wereld. Elf jaar na het debuut van de Flocken Elektrowagen, in 1899, werd een eerste elektrisch snelheidsrecord geboekt. Dat jaar reed de Belg ,Mr. Camille Jenatzy 105.88 Km/h in zijn ' La Jamais Contente'.. Aan het einde van de 19° eeuw werd de auto op elektriciteit gezien als het vervoermiddel van de toekomst. Tijdens de tweede wereldoorlog beleefden elektrische taxi's door het brandstof tekort een opleving. Er was een taxi die anno 1941 die in Den Haag (Nl.) reed die een actieradius had van 70 km, en dat met een gemiddelde snelheid van 22 km/h. Hadden we in het begin van de twintigste eeuw al een groter elektriciteit netwerk gehad dan was de elektrische wagen sinds 1900 wel de standaard geworden. Maar de stroomnetten kwamen er pas in de jaren 1930. Toen had de auto industrie al lang voor aandrijving door fossiele brandstoffen gekozen. De wereld had er vandaag dus helemaal anders kunnen uitzien !