Wanneer Ferdinand Porsche zijn eerste Roadster ontwierp was het direct een succes ! De veranderingen ten opzichte van de Porsche nr 1; hadden onmiddellijk hun impact op het gebruik van de wagen . De motor werd verplaatst achter de achteras om zoals bij de Volkswagen Kever meer plaats te geven aan de eventuele passagiers achter. Bovendien was de 356 coupé volledig in aluminium (carrosserie en chassis). Tussen 1949 en 1951 werden er slechts 50 exemplaren van gebouwd. In de Oostenrijkse stad , Gmünd. Later verplaatste men de productie lijn van de 356 naar Stuttgart (D). De in 1951 gebouwde 356 ,aluminium coupé, werd de basis voor de deelname van Porsche in de wereld van "automotive racing" Na enkele ingrepen , speciaal voor racing, zoals het vergroten van de inhoud van de benzine tank tot 78 liter en werd hij meer vooraan geplaatst en was zo van vorm dat het reserve wiel er in kon geplaatst worden. Om het tanken te vergemakkelijken tijdens de "pitstop" werd de vul opening verplaatst naar het midden van de voorste "kap". Bij de eerste deelname aan de 24h.van Le Mans behaalde Porsche Gmünd een overwinning in hun Klasse met een gemiddelde snelheid van 140km/h. Niet slecht voor een 4 cyl. boxer motor met slechts 46 Pk.