Techno Classica Essen is de wereldshow voor klassieke en prestige auto's, motorfietsen, motorsport, reserveonderdelen en restauratie. Er zijn meer dan 1250 exposanten uit zeker 30 verschillende landen, De beurs geeft een totale oppervlakte van 120.000m², verdeeld over 12 hallen en 4 'buiten' parkings vol met moois te koop . Zeker 200 clubs en meer dan 2700 auto's te koop. Dit is dan ook de reden voor het niet missen van deze Show voor iedere echte oldtimer liefhebber ! Dankzij deze tentoonstelling segmenten is deze wereldtentoonstelling het belangrijkste ontmoetingspunt en handelscentrum ter wereld ! Dit zal dit jaar dus opnieuw plaatsvinden van 23 tot en met 27 maart. De toegangsprijzen ; 22 € per dag , voor tieners en studenten 18 €, kinderen van 8 tot 14 jaar betalen 11 € . Parking is apart te betalen . Het adres van Techno Classic is Messeplatz 1te 45131 Essen , Duitsland. Hou toch er toch rekening mee dat Corona nog altijd rondwaard . Meer info zie de webstek van Techno Classica Essen
De Karma Fisker is een luxe, plug-in hybride sportsedan ontwikkeld in Amerika anno 2007.Echter over genomen door een Finse fabrikant. Gekend productie aantal is slechts 2500 in een tijdspanne van 2007 tot 2012. Het was de auto van de toekomst ! Blijkbaar beslisten "de goden" er anders over. Dat de Karma als sportauto mocht gelden bleek duidelijk uit de vermogenswaarden. De Fisker had een vermogen van wel 300 Kw of 408 Pk ( beide motoren in werking) . De Karma had een instelling 'Sport Modus' en op deze manier haalde de wagen een top snelheid van 200Km/h en trok in iets onder de zes seconden van 0 tot 100 km/h. In zuiver elektrische modus bleef er een topsnelheid van 150km/h en de 100km/h werd behaald in 8 sec. Met zijn opvallende lage golvende lijnen was het toch een prachtige verschijning. Maar het mocht niet zijn. Sporadisch duiken er op de tweedehands automarkt Karma's op voor een prijsje van rond de 102.745 Euro.Tja het was een goede concurrent voor de Tesla.
Je hebt restomods en restomods, Deze Dodge Challenger behoort tot de overtreffende trap, deze 9.4 liter V8 is dan ook extreem. Er werd niet gekeken op een pk meer of minder noch wat het verbruik is. De Dodge Challenger staat bekend als een van de meest begeerde muscle cars ter wereld. De eerste generatie van deze Amerikaanse krachtpatser dateert van 1969.Het exemplaar dat je hier onder ogen krijgt is iets 'abnormaal' voor deze tijd, benzine prijzen die ongekend hoog zijn. Normaal opteert een 'tuner' voor motoren zoals een 6.2 liter met compressor of een 5.7 liter Hemi 345. Geen van die V8's volstond echter voor de Australische tuner "Rides by Kam". Hij bouwde een motor in van 9.4 liter V8 met super charger, goed voor 2.500Pk ! Al dit geweld wordt losgelaten op de achteras via een manuele zes bak met sperdifferentieel. Vanzelfsprekend werd de ophanging aangepast en ook de remmen. Is die wagen wel straat legaal ? In een land als België kunnen we daar alleen maar van dromen, want hier moet zelfs de kleinste aanpassing de technische keuring voor oldtimers doorstaan. De wagen is het wel in Amerika en Australië. Zullen we dan maar emigreren ??
De lente is op komst en de CORONA cijfers gaan de goede kant op . Stilaan kunnen we terug de wereld in met onze geliefde wagen .
De Esplande Meeting te Ieper kan zo'n doel wezen. Deze is GRATIS en vind plaats elke eerste zondag van de maand tussen Maart en Oktober.
Telkens van 9h30 tot 16h. Deze gaat telkens door op dezelfde plaats; op de randparking van het winkelcentrum "Rijselsepoort" Er zijn twee parkings volledig voorbehouden . Eentje van 125 plaatsen bestemd voor de deelnemer/bezoekers die komen met een Old Timer Pré 1986. En de tweede parking met zijn 100 plaatsen is voor de bezoeker/deelnemer met een Young timer of een exclusieve bolide. In Augustus is er dan de "XL" uitvoering , die doorgaat op de volledig parking van 9h30 tot 16h.met diverse standjes met onderdelen ,demo's, allerlei auto mobilia . Tevens zijn er dan diverse eet & drink standen zodanig dat de inwendige mens kan verzorgt worden.
Wil je met je club eens af zakken naar de Esplanade Meeting ,neem dan vooraf contact op met de inrichters dan zorgen deze ervoor dat de je club lekker gezellig samen staat. Het contact adres ; info@esplanade-ieper.be
De Plymouth Superbird (Road Runner) was speciaal ontwikkeld voor de Amerikaanse NASCAR - races. Het was de eerst Amerikaanse auto die aerodynamisch werd ontworpen met behulp van een windtunnel en computer analyse. De achtervleugel was gemonteerd op hoge verticale steunen die hem in minder verstoorde lucht brachten, waardoor de efficiëntie van de neerwaartse luchtstroom, die de vleugel op de achteras van de auto toenam. Bijna 30 jaar lang werd gedacht dat de wiskundige formule die werd gebruikt om de exacte hoogte van de 'enorme' vleugel te bepalen een extreem sterk bewaakt Chrysler geheim was In de jaren 1990 beweerde een gepensioneerde Chrysler-ingenieur dat dit een "broodje aap" verhaal was. De hoogte van de vleugel werd bepaald door het gemak om de kofferklep vrij te laten openen. De Superbird is uitgerust met een 7.0 Liter Hemi-motor, die 425 pk produceerde en kon versnellen van 0 tot 100 km/h in 5.6 seconden . De wagen stond ook voor de toen geldende normen vrij hoog op zijn 19 Inch velgen.
Skoda Motorsport bestaat 120 jaar en dat mocht gevierd worden ! Zo werd beslist, in Tsjechië, een 1100 Ohc Coupé opnieuw op te bouwen. Van deze 'racewagen' werden destijds (1959 - 1960) maar twee exemplaren gebouwd . Omdat de competitieklasse waarin deze auto reed werd stopgezet anno 1961.Beide exemplaren hebben dan ook aan niet zoveel officiële races deelgenomen. Beiden werden verkocht in 1966 aan privé eigenaars. Zowel het model van 1959 als dat van 1960 kwamen echter brutaal aan hun einde door een crash, het model van 1960 brandde zelfs volledig uit. Deze 1100 OHC Coupé wordt aangedreven door een aluminium viercilindermotor van 1100 cc, die gebaseerd was op een productie krachtbron met enkele aanpassingen zoals een dubbele bovenliggende nokken as en een hogere compressieverhouding wat resulteerde in een verhoging van het aantal pk. Van standaard 40 pk naar 90 pk. Dankzij zijn lage gewicht , slechts 550 kilo !) kon de auto een top halen van 200km/h.
De wagen zal anno 2022 ingezet worden als blikvanger in diverse landen ,bij diverse Skoda dealers om het sportieve verleden van Skoda in de verf te zetten.
Als er een Duits automerk is met een rijke historie is is dat wel Mercedes -Benz. De meest bijzondere is misschien wel de Mercedes waar er slechts twee exemplaren van zijn gemaakt. De 300SLR Uhlenhaut-Coupé. Een van deze is te bewonderen in het Mercedes-Benz museum in Stuttgart (D.) Anno 1955 en 1956 racete Mercedes met zijn 300 SLR's over Le Mans. Hoewel de naam suggereert dat er sterke overeenkomsten waren met de 300SL. Gullwing hadden deze wagens een ander chassis en was de motor geen zes cilinder, maar een acht cilinder in lijn. Deze was afgeleid van de eerder Formule 1 wagen van Mercedes en opgeboord tot een 3.0 liter. Er werden zeven auto's gebouwd. Hiervan werden er twee gemaakt die een soort van kruising waren tussen de 300SLR en de 300 SL Gullwing en kreeg de naam ; de 300 SLR Uhlenhaut. Wat betreft het uiterlijk van de wagen lijkt deze sprekend op de Gullwing vanwege de vleugeldeuren en de door de hoge dorpels. Maar verder waren de verschillen groot. De acht cilinder in lijn kon 302 pk leveren waar door de wagen in staat was een topsnelheid te hebben van 290 km/h. Wat zowaar bewezen werd door in die tijd om in 1 uur van Stuttgart naar München te rijden , meer dan 200km van elkaar gelegen. De rijder was ene Rudolph Uhlenhaut. Met een geschatte prijs van 100 miljoen Euro is het momenteel de duurste wagen ter wereld.
De Apollo is een Amerikaanse sportwagen vervaardigd van 1962 tot 1964 . De naam komt waarschijnlijk van het Amerikaanse ruimte programma dat met de Apollo 11die de eerste mens, Neil Armstrong anno 1969, op de maan plaatste. ( Het Apollo programma liep van 1961 tot 1972) De wagen werd ontworpen door Milt Brown & Ron Plescia meer bekend als de drijvende kracht achter International Motor Cars , Oakland California. De Apollo kenmerkte zich door handgemaakte , Italiaanse, aluminium carrosserieën van Intermeccanica. Er was een keuze tussen een tweezits cabriolet of een "fastback"model. Het vermogen kwam van een 3.5Liter of een 4.9 liter Buick V8 motor gekoppeld aan een handgeschakelde 4 - versnellingsbak. Het oorspronkelijke bedrijf bouwde 42 auto's tot in 1966. Na een fusie door geld problemen werden de wagens verder geproduceerd onder de naam Vetta Ventura. Doch dit was ook een kort leven beschoren , in 1966 was het afgelopen met de productie van de Apollo . In totaal zijn er slechts 88 bolides geproduceerd.
Wanneer Ferdinand Porsche zijn eerste Roadster ontwierp was het direct een succes ! De veranderingen ten opzichte van de Porsche nr 1; hadden onmiddellijk hun impact op het gebruik van de wagen . De motor werd verplaatst achter de achteras om zoals bij de Volkswagen Kever meer plaats te geven aan de eventuele passagiers achter. Bovendien was de 356 coupé volledig in aluminium (carrosserie en chassis). Tussen 1949 en 1951 werden er slechts 50 exemplaren van gebouwd. In de Oostenrijkse stad , Gmünd. Later verplaatste men de productie lijn van de 356 naar Stuttgart (D). De in 1951 gebouwde 356 ,aluminium coupé, werd de basis voor de deelname van Porsche in de wereld van "automotive racing" Na enkele ingrepen , speciaal voor racing, zoals het vergroten van de inhoud van de benzine tank tot 78 liter en werd hij meer vooraan geplaatst en was zo van vorm dat het reserve wiel er in kon geplaatst worden. Om het tanken te vergemakkelijken tijdens de "pitstop" werd de vul opening verplaatst naar het midden van de voorste "kap". Bij de eerste deelname aan de 24h.van Le Mans behaalde Porsche Gmünd een overwinning in hun Klasse met een gemiddelde snelheid van 140km/h. Niet slecht voor een 4 cyl. boxer motor met slechts 46 Pk.
Sinds de oprichting in 1981 heeft GEMBALLA zich gevestigd in Leonberg (D.) en sindsdien is het beroemd geworden om de meest ongebruikelijke, extreem dure voertuigconversies. Het bedrijf schreef autogeschiedenis met "limited editions". Volledig verfijnde iconische sportwagens zolas daar zijn de GEMBALLA Avalanche, De Mirage GT, de Mig U1, de Tornado en de Mistrale. Naast Porsche's heeft Gemballa ook voertuigen aangepast van Mercedes, BMW, Ferrari en McLaren.Sinds 1985 is het bedrijf geregistreerd bij het Duitse Federal Motor Transport Authority met zijn eigen nationale 'Fabrikanten sleutel nummer' (HSN) en als world Manufacturer Inentifier (WMI). De Porsche Gemballa Mirage GT V12/650 pk, hield het ronderecord voor straatauto's op de Nürburgring aan het einde van de jaren negentig en opnieuw in 2001.
Het record was 7.32.52 min. Het werd ondertussen al verslagen door Bugatti en opnieuw door Audi. De aankoopprijs (tweede hands !) voor een Porsche Gemballa Mirage GT is iets van tussen de 775.000 en 875.000 Euro !
Een vergeten concept, de BMW NAZCA ,de vermeende opvolger van de BMW, M1. In 1991 was het precies tien jaar geleden dat de legendarische M1 uit productie ging. BMW overwoog een opvolger. Voor het ontwerp van een opvolger ging BMW aankloppen bij de tekenaar van de M1 ; Giorgetto Giugiaro. Diens designstudio "Italdesign" ging aan de slag en kwam met de Nazca op de proppen. Het resultaat werd de Nazca M12 genoemd. De motor was 'geleend' van de BMW 850 i, een 5 liter V12 goed voor een 300Pk. Deze werd centraal achterin geplaatst en was gekoppeld aan een manuele 5 bak. Het aerodynamische koetswerk was uit koolstofvezel en aluminium. Dit zorgde ervoor dat het gewicht beperkt bleef ; 1.100 kg ! De topsnelheid was rond de 290 km/h. Uiteindelijk besliste BMW om de Nazca niet in productie te nemen. Geen productie dus, toch glipte er één proyotype tussen de mazen van het net. De Sultan van Burnei strikte een exemplaar en enkele jaren geleden wisselde de Nazca M 12 van eigenaar voor een prijs van 700.000€.
De eerste elektrische auto reed 133 jaar geleden al rond....
De Duitse Flocken Elektrowagen uit 1888 wordt gezien als de eerst elektrische auto ter wereld. Elf jaar na het debuut van de Flocken Elektrowagen, in 1899, werd een eerste elektrisch snelheidsrecord geboekt. Dat jaar reed de Belg ,Mr. Camille Jenatzy 105.88 Km/h in zijn ' La Jamais Contente'.. Aan het einde van de 19° eeuw werd de auto op elektriciteit gezien als het vervoermiddel van de toekomst. Tijdens de tweede wereldoorlog beleefden elektrische taxi's door het brandstof tekort een opleving. Er was een taxi die anno 1941 die in Den Haag (Nl.) reed die een actieradius had van 70 km, en dat met een gemiddelde snelheid van 22 km/h. Hadden we in het begin van de twintigste eeuw al een groter elektriciteit netwerk gehad dan was de elektrische wagen sinds 1900 wel de standaard geworden. Maar de stroomnetten kwamen er pas in de jaren 1930. Toen had de auto industrie al lang voor aandrijving door fossiele brandstoffen gekozen. De wereld had er vandaag dus helemaal anders kunnen uitzien !
We zijn nu in de "warmste week" en het kerst gebeuren staat voor de deur. Een tijd van pakjes kopen en pakjes krijgen. Wat het wordt is altijd een surprise en wat moet ik nu geven aan iemand die alles heeft en een auto adept is ? Wel een tip : een boek ! Alexandra Lier introduceert het 'mutant vehicles' artbook, dat de surrealistische wereld van gemuteerde voertuigen presenteert op het "burning man festival" 'USA) door middel van hoogwaardige fotografie en andere interactieve elementen. De Duitse kunstenaar documenteert sinds 2014 het festival in de zwarte rotswoestijn in Nevada en legt de onverwachte rijdende kunstwerken vast. Er is ook een beschrijving van de inventieve makers. Alles op de plaat gelegd in een filmische setting. Best een boek die menig artiest , liefhebber van de extravagante automobiel best in zijn bibliotheek wil hebben ! Het boek is te verkrijgen bij de betere boekhandel , Isbn nr: 978-3-00-068557-6 .De kostprijs is rond de 40 Euro.
Deze bolide is een project van de speciale Q-afdeling van het merk. Er is slechts één exemplaar gebouwd en gebruiken daarvoor de kennis en opgedane ervaringen van vorige modellen . Zoals de One-77, de Vulcan en de Valkerie. De inspiratie voor de carrosserie komt van de Aston Martins uit de jaren '70 en '80.Maar dan met meer "Downforce" dan een GT4 racer. De basis van de auto is een verbeterde koolstof "monocoque", de motor is een 7.3Liter V12 goed voor 848 Pk !dankzij "Cosworth".
Verder een handgeschakelde zes-bak met achterwiel aandrijving. Het is daarmee de krachtigste auto met een handbak van Aston ooit. De ophanging komt van de Vulcan met enorme koolstof keramische remschijven rondom van het merk Brembo. De wielen zijn gemonteerd met één centrale wielmoer (F1). De achterlichten zijn dan op hun beurt geïnspireerd door de units van het Valkyrie model. Elke vierkante mm van de Victor is een kunstwerkje, zelfs de ophanging die je achter duidelijk ziet. De naam is een knipoog naar Victor Gauntlett , de baas van Aston Martin toen de V8 Vantage gelanceerd werd. Kostprijs van al dat moois ?? 2.3 miljoen Euro !!
Een dergelijk bedrag zou je doen denken dat deze auto bestemd is voor een steenrijke klant in een oliestaat maar niets is minder waar : op de Facebook pagina van Aston Martin Antwerp zijn er foto's gepubliceerd van de van de Victor in hun showroom, klaar om te leveren aan een Belgische klant (?)
Nu het autosalon afgelast is en je toch nog mooie ,glimmende auto mobielen wil zien is dit ,mogelijks, een goede vervanger. Van 17 december2021 tot 21 januari 2022 de expo in Autoworld (Bx) met de naam; Super Cars. Een tentoonstelling waar menig autoliefhebber de bittere pil van het Autosalon kan verwerken. Meer dan veertig (40) uitzonderlijke auto's zullen een bijzonder hoofdstuk uit de autogeschiedenis illustreren namelijk in het hoofdstuk Super Cars ! Zij vormen het thema van een unieke tentoonstelling in één van de belangrijkste Europese automusea ; Autoworld. Alle tentoongestelde Supercars zij iconen uit de naoorlogse periode tot 2015. Een aantal werden overigens nog nooit tentoongesteld. Zoals een Mercedes 300Sl Gullwing, een Aston Martin One77 , een BMW M1 een Ford GT40, een jaguar XJ220, een Lexus LFA, een Honda NSX, een Lamboghini Miura, een LaFerrari, een Porsche 959, een McLaren P1 , een Bugatti Veyron , etc. Deze expo vind plaats in ons nationaal automuseum Autoworld Brussel . Verdere info, prijzen, openingsuren , corona e.d. zie de webstek van het museum.
Het Autosalon van Brussel, dat van 15 tot 23 Januari gehouden zou worden in de Brusselse Heizel paleizen gaat niet door. De organisatie zwicht voor de groeiende onzekerheid die veroorzaakt wordt door de negatieve evolutie van de coronapandemie. "Febiac " en haar leden hebben unaniem beslist om het Autosalon te verplaatsen van Brussel naar alle concessie houders van het land. Febiac mikt nu op een spectaculaire terugkeer van het salon in 2023 na een onderbreking van twee jaar. In 2023wil de organisatie groots maken te meer dat het dan gaat om de 100° editie van de geliefde beurs . De laatste gehouden beurs telde een 500.000 tal bezoekers en in 2023 willen ze het nog grootser aanpakken met de steun van alle merken en concessiehouders . Ook het autosalon van Genève zal in 2022 niet plaatsvinden.
Sir Frank Williams is een icoon, een naam in de Formule 1. In 1977 richtte de voormalige Britse autorijder het Formule 1-team Williams op. Williams veroverde 9 wereldtitels bij de constructeurs en leverde 7 keer de individuele wereldkampioen. Sir Frank raakte in 1986 verlamd bij een auto-ongeluk, een tragisch ongeval op het circuit van Imola, en zat sindsdien in een rolstoel, maar hij bleef zijn team nog geruime tijd leiden. Toen zij dochter Claire vorig jaar als laatste van de Williams-dynastie de renstal verliet werd het team overgenomen door een Amerikaanse Investeringsgroep , Dorliton Capital. Vrijdag 28 november 2021 , werd de 79-jarige Frank opgenomen in het ziekenhuis. Hij overleed er in het bijzijn van zijn familie.
Met 16 wereldtitels heeft hij van Williams één van de meest succesvolle Formule 1-teams gemaakt.
Deze gaat door van 26 november tot en met 5 december 2021.Het jaarlijkse reisje naar de Essen Motor Show in Duitsland, net over de grens, kan dus opnieuw gepland worden ! De show wordt dit keer weer uitgebreider dan die van 2019. Op vier buiten terreinen kun je er terecht voor 'koopjes'. Binnen , over veertien ruimtes verspreid, oneindig veel auto's in alle mogelijke maten en prijzen. Het meest boeiende is toch wanneer een stand bestaat uit een combinatie van oud historisch materiaal en het allernieuwste op de markt. Doordat de laatste Essen Motor Show 2019 moest worden afgelast vanwege de Corona- pandemie, is de anticipatie in de auto industrie en 'scene' nu des te groter geworden. Als Europa's grootste en meest toonaangevend evenement voor sportieve voertuigen omvat het productassortiment van de Essen Motor Show 2021 sportwagens, tuning en lifestyle, verder een pak motorsport en klassieke auto's. En van zelfs sprekend is er het entertainment , niet te onderschatten, verzorgd door de Motorsport Arena met ietwat speciale shows. Meer info over wat ,waar en hoe zie de website : www.essen-motorshow.de. Hierop vind je ook de laatste corona maatregels in verband met je mogelijks bezoek.
Van vrijdag 19 tot en met zondag 21 november brengt Interclassics Brussel een eerbetoon aan de succesvolste Belgische Coureur allertijden; Jacky Ickx.
Tijdens de zesde editie van deze oldtimerbeurs in Brussels Expo zijn de meest iconische wagens uit de imposante racegeschiedenis van Ickx te zien waaronder de Porsche 911 - "935 Paris Dakar" bolides en de Lotus Cortina waar het allemaal mee begon. Beide wagens markeren dus een belangrijk moment in zijn carrière. Mister Ickx staat dus bekend als een multitalent waardoor de collectie vele raceklassen beslaat ; Formule 1 , 24h van Le Mans, touringcars , Paris Dakar ontbreken dus niet in Brussels Interclassics . Naast de Ickx expositie belicht Interclassics ook de geschiedenis van het Britse automerk Elva. Onbekend bij het grote publiek , echter was dit de voorloper van het succesvoll merk McLaren. In samenwerking met Minister van Staat , Guy Verhofstadt ( Elva kenner en rijder/verzamelaar) en McLaren Brussles wordt de korte maar boeiende historie gepresenteerd tijdens deze beurs die plaatsvind in Brussels Expo.
Voor u zou gaan zie eerst naar de Corona maatregels nodig op de web stek van Interclassics Brussel