Het chassis, is van een Amerikaanse La France uit 1908, met kettingaandrijving, lange tijd gebruikt als aandrijving in de USA, uit 1907 vormt de basis van het experimentele voertuig genaamd BRUTUS. Op dit chassis is een 12 cilinder BMW vliegtuig motor gemonteerd met een Cilinderinhoud van bijna 47 Liter ! ( stamt nog uit WO I .) De Motor levert 550pk bij 1500 t/pm. als continu vermogen en 750pk bij 1700t/pm. voor korte prestaties. Het motorvermogen komt tot stand via de originele versnellingsbak en ketting overbrenging op de achteras. De remmen werken alleen op de achteras. De wagen heeft geen tussenschot, wat betekent dat de bestuurder direct achter de motor zit, waarvan de bewegende delen (bijvoorbeeld het vliegwiel) slechts door een rooster van de bestuurdersruimte zijn gescheiden. De Bestuurder wordt dus min of meer direct zonder bescherming blootgesteld een de rest warmte van de motoren eventuele lekkages. De sensatie van dit voertuig zit in zijn vermogen om een snelheid van meer dan 200km/u te bereiken met een laag toerental. BRUTUS produceert een snelheid van 100km/u bij een schamele 800 t/min. De BMW BRUTUS zal niet goed passen in de huidige "wereld" van Milieu vriendelijk , energiebesparend en lucht vervuiling met zijn 47 Liter V12. En het geluid dat is is een aanslag op je trommelvliezen. En toch wie zou niet een ritje willen maken, op zondagmorgen bijvoorbeeld rond de kerk....