De TATRA 87 is een wagen met een verhaal . De wagen werd ontwikkeld door de heren Ledwinka en Jarray anno 1934 in Tsjecho -Slowakije ,met een uiterst onconventioneel design. Terwijl luxe wagens in die tijd vooral aangedreven werden door zware motoren voorin, had de TATRA een luchtgekoelde V8 achterin. Verder werd er volop gebruikt gemaakt van magnesium en aluminium in diverse componenten van de wagen ; de motor, de transmissie ,de ophing van het koetswerk ( voor de eerste maal werd een wagen voorzien van een volledig onafhankelijke ophanging ) En voor al was er het gestroomlijnde profiel met een opmerkelijke 'vleugel' en de vinnige 3.4L. V8. Goed voor 75 Pk. en een topsnelheid van 150km/h. Voor die tijd dus buitengewone prestaties ! Met zijn motor achterin was de TATRA geen gemakkelijke auto om te besturen. Wat resulteerde in een groot aantal overlijdens, vooral onder het officieren korps van het Duitse leger. Met als gevolg dat Mr. Hitler het zijn officieren verbood om met zo'n wagen te rijden. Van de TATRA 87 zijn er maar 3.000 exemplaren van gebouwd. Er is er veel vraag naar bij liefhebbers, recent werd een exemplaar verkocht door RM Shotebey's voor 113.000 Euro.