Foto

Balena is een Everson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. De Belgische en Nederlandse Kust en de Westerschelde staan eveneens regelmatig op het programma.

In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en 2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.

2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.

Zoeken in blog

Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
29-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tax free shoppen

Vrijdag 29 juni: Helgoland 

Denk je dat je kan uitslapen omdat je blijft liggen, dan zijn er buren die om 6, en even later de andere buurman die om 7 uur gaat vertrekken... Tja, morgen zijn wij het wellicht. Zo zijn we ook vroeg op. Op Helgoland is het betalen bij de ambtenaren van de staat. Douches zijn hier officieel 4 euro, maar het wordt niet echt gecontroleerd. Niets privé,  een grote douche (voor de dames weliswaar) maar als je alleen bent, is het een reuze badkamer natuurlijk. 

We wandelen in het lage en het hoge stadsdeel, en doen even mee met de dagjestoeristen,  beetje shopping. Het is aanvankelijk tamelijk grijs, op zee zelfs wat mistig en heiig, maar tegen 16 u is de zon terug van de partij. We genieten op ons privé terras en maken onze tochtplanning voor morgen. We liggen nu als eerste boot aan de kant, naast ons nog 3 andere boten, en we hebben hen verwittigd dat we rond 21 u willen losmaken omdat we aan een boei gaan liggen voor de nacht, zodat we morgen vroeg kunnen vertrekken zonder iemand te storen... Dat blijkt een goede beslissing te zijn, want ondertussen, 22 u, ligt ons 'pakketje' al 8 boten dik. Wij hangen rustig te dobberen achter een mooring.


Categorie:Zeilseizoen 2018
» Reageer (0)
27-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mooi zeilen

Dinsdag 26 juni: Vlieland - Norderney (93 M)

Een lange trip, dus een vroeg vertrek, opstan om 4 u en om 5 u verlaten we vlieland, en we zijn niet de enige... Zo gaat dat in een zeehaven. Het Is droog, bewolkt en fris; de vooruitzichten zijn zonnig, we hebben er zin in.

Het eerste stuk het zeegat van Vlieland terug naar buiten, gaat op motor, eens de ondiepe zandbanken voorbij, Is het scherp zeilen, en steken we de tweede reef. Dat maakt het leven aan boord iets meer comfy. Er is weinig te zien, geen vissers, enkele zeilers, dus een beetje saai, ... We houden om beurten kijkuit, zodat we ook wat kunnen rusten onderweg. De zon is niet echt van de partij, thermisch ondergoed, dikke sjaal en muts en warmwaterzak doen dienst. 

Na 75 mijl boven Borkum valt de wind weg, en gaat het verder op motor, toch nog af en toe een poging tot zeilen, met perioden van 30', maar het baat niet echt.

Zoals gepland komen we ca. 21 u. bij de aanloop van de Schluchter, de ondiepe toegangsgeul tot Norderney.  Altijd spannend hier, maar gelukkig Is er niet teveel golfslag. Zo varen we om 22 u de haven van Norderney binnene, en parkeren ons in een box, die blijkbaar niet vrij Is... omdat het al zo laat is, blijven we maar liggen... Nog even al het zout afspoelen, en we sluiten de lange dag af met een slaapmutske...

 

 

 


Categorie:Zeilseizoen 2018
» Reageer (0)
26-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Walvis gespot ?

Maandag 25 juni: Ijmuiden - Vlieland (66M)

Een iets later vertrek, om 8u30 begint onze tweede lange tocht. Grijs bewolkt en fris. Aanvankelijk niet te veel wind en noord,  dus dat Is brommen geblazen. De zon wacht op haar beurt, en komt de lange dag pas rond 15 u verblijden. Ondertussen zijn we Den Helder gepasseerd, en kunnen we zeilen. 

We horen via de marifoon dat de Nederlandse Kustwacht een Engelse boot oproept, want men heeft in de buurt van zijn boot een walvis gespot. Waarop de Engelsman locaniek antwoordt: " I beg you pardon, did you just say a WHALE 🐋 ?" we hebben de potsvis niet gezien, We waren er wellicht ook dichtbij. Moet wat over te vinden zijn via het nos.nl. .. Misschien is hij ergens gestrand, want hij zou ziek zijn.

En dat Is zowat het enige wat we gehoord hebben en beleefd 😁. Oh ja, we maakten weer flinke helling, een reef in het grootzeil erbij, maar het mocht niet baten want ik was weer eens goed groggy vanaf de namiddag. Ondanks dus 2 zeeziektepillekes. 

De aanloop bij Vlieland Is zeer mooi, onder een blauwe hemel en met de zon nu, en de haven ligt beduidend voller dan andere jaren in deze periode. Toch nog een mooie box, neusje in de wind, 11 uur onderweg. Ik leg met even neer, geen zin meer in avondeten, en zo bakgt Kurt voor zichzelf een omeletje met spek. Ook wordt de mazout aangevuld, incl nieuwe reserve gekocht bij de pomp achter de haven.

Een late douche,  even de benen strekken en oordopjes in voor een korte nacht.


Categorie:Zeilseizoen 2018
» Reageer (0)
24-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Byebye Zeeland

Zondag 24 juni : Roompot - IJmuiden (72 M)

Vroeg eruit, de eerste van enkele lange trips op het programma… op om 5u30, alles nog even checken op “zeevast”, en na een eenvoudig ontbijt en lunchpakketje te maken, vertrekken we naar de sluis die ons om 7 uur geschut heeft : we zijn op de Noordzee. De twee andere zeilers nemen het tij mee naar de Belgische Kust, wij als enigen kiezen noordwaarts, eerste deel tij tegen, en bovendien nog weinig wind, dus een aantal uren motoren. Zo gaat het dus ook. Voor de Maasmond, dus bij Hoek Van Holland en de toegang tot de haven van Rotterdam, hebben we de stroom mee. Gisteren was er in één van de havens een tanker die 200.000 l petroleum verloren had.

Deze drukke waterweg oversteken is altijd wat stressy, ook nu weer, wanneer er natuurlijk één binnen en één buiten vaart, wanneer wij daar zijn.
Ondertussen hebben we een beetje meer wind gekregen, en hijsen we de zeilen. Het is scherp zeilen, maar het lukt, en bovendien trekt de wind deze namiddag nog fel aan. We twijfelen om een reef te steken, maar het lukt net.

Bij Scheveningen, een drukte van jewelste : zo meteen worden de schepen van de Volvo Ocean Race hier verwacht… 4 schepen hebben een koers in zee gekozen, waaronder favoriet Team Brunel, met Bouwe Bekking, waar heel de Nederlanse zeilwereld op tipt/hoopt… 3 andere schepen kozen een route langs de kust, waaronder andere favoriet Dongfeng, en deze boot passeren we… er hangt een helicopter boven en er razen constant grote motorboten en ribs langs. Uiteindelijk zal deze Chinese boot, met de NL zeilster Carolijn Brouwers winnen.

Zo, eens Scheveningen voorbij, nog een 21 mijl tot IJmuiden. De wind zet nog flink door, we maken serieuze helling. Rond 18u30 lopen we IJmuiden aan, en 12 uur na vertrek liggen we in een van de vele vrije boxen… nog een drankje in de kuip maar we kruipen binnen om te eten, want het is behoorlijk afgekoeld.  


Categorie:Zeilseizoen 2018
» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bekend terrein

Zaterdag 23 juni : Kats - Roompot (14 M)

Zeer rustig hier in Kats,  en wat een ander zicht dan gisteren. Blauwe lucht vanaf de vroege ochtend. Na het ontbijt en douche brengen we orde in kastjes en banken, en zetten we het reddingsvlot vast aan dek.

Lunch lekker buiten in het zonnetje en dan kunnen we via vrt.nu de match van de Belgen tegen Tunesië volgen. 5-2, en dat schept verwachtingen voor het vervolg.

We varen Kats buiten om 16u15, de zeilen op richting de Zeelandbrug, het gaat naar laagwater, even laveren aan de digitale matrix tot we 15,4 m doorvaarthoogte zien, en dan hop eronderdoor. We kruisen een stuk op langs Zierikzee, en dan een mooi rak tot vlak voor de Roompot Marina. In de late namiddag is de wind beginnen aantrekken, net toen we vertrokken. Laagwater, en het toegangsgeultje meet in het ondiepste stuk 2.1 m…

Ook vanavond kunnen we in de kuip eten, en nadien strekken we de benen nog even, wandeling tot het strandje.


Categorie:Zeilseizoen 2018
» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Intro

Vrijdag 22 juni : Wolphaartsdijk - Kats (6 M)

De laatste werkweek was er een met lijstjes: to do om te kopen, om mee te nemen, om te wassen, om te communiceren aan Jan en alleman, om te bezoeken… zo is het snel vrijdag en pik ik Kurt op bij het werk. Met nog heel wat inboedel en verse voeding, komt de waterlijn van de boot nog wat dieper te liggen.

Na een uitzonderlijk warm voorjaar, is het vandaag grijs en fris, zeg maar koud… maar vertrekken gaan we sowieso. Met een stevige noordenwind varen we tot de sluis, waar we alleen geschut worden. Op de Oosterschelde spotten we meteen de eerste zeehond, het is laagwater. Koud, wind tegen tij, en tijdens de korte trip op het Veerse meer waren we het al snel eens: morgen een dagje “vakantie”, nog wat inrichten en…  de match WK van de Belgen volgen.

We lopen Kats binnen op een treffelijk uur , restaurant Katse Kaai lokt, en we zijn snel verleid. Koffie aan boord, en vroeg bed in.


Categorie:Zeilseizoen 2018
» Reageer (0)
16-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbereiding vakantie 2018
17 juni

De 2 voorbije weekenden werd er weer heel wat bevoorraad : de Balena ligt zeker enkele centimeters dieper in het water... Onze jaarlijkse vakantie staat bijna voor de deur. Volgende week vertrekken we, opnieuw richting de Oostzee, onze zesde keer ondertussen.

We hebben beloofd aan de Amazone, om samen de retour naar Zeeland te doen, vanaf ca. 19/20 juli. Voor onze heenvaart, hebben we 2 plannen :

1. als wind en weer het toelaten - vanuit Helgoland bijvoorbeeld, noord tot Thyboron, en dan via de Limfjord oostwaarts door Denemarken, en dan in de Oostzee zuidelijk tot Fehmarn. Het noordelijke stuk kennen we nog niet, dus dit zou zeker vele nieuwe ontdekkingen kunnen betekenen... 

2. Tweede optie, als richting noord ons op dat moment niet zo aanstaat - misschien enkele Duitse Noordfriese waddeneilanden bezoeken (Sylt), of via de Elbe, enkele havens/steden bezoeken die je nooit aanloopt omdat je zo snel als mogelijk naar de Oostzee wil... ik denk aan Hamburg, maar ook Stade, dat de moeite zou zijn... nadien via het Kielerkanaal, en dan : de getijdenvrije Oostzee op, richting DK of Duitsland... het kan alle kanten uit dan.  

Categorie:Zeilseizoen 2018
» Reageer (0)
06-08-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The end

Zondag 6 augustus: Goese Sas - Wolphaartsdijk : 6 M


Stralende zon voor onze laatste vakantiedag… We vertrekken rond de middag samen met Saltwater, en moeten al een tijdje wachten aan het kleine sluisje. Ook bij de zandkreeksluis veel volk natuurlijk. We zijn meer dan 2 uur onderweg voor dit korte stukje. Onderweg kan ik al een en ander samen zoeken, en als we in Wolphaartsdijk aankomen, zijn we  snel ingeladen. Jammer maar helaas,  zoals altijd in vakanties vliegt de tijd voorbij.

Zes weken vakantie staat ook gelijk aan: niks meer terug vinden in je eigen keuken thuis 😀 !!!

Categorie:Zeilseizoen 2017
» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een laatste stop

Zaterdag 5 augustus: Colijnsplaat - Goese Sas: 11 M


Nog één stop voor we naar de heimathaven keren: bezoekje aan Kapp Linné in het Goese Sas.  We zeilen op het fokje, via de opening van de zeelandbrug,  maar het begint toch nog te regenen. Voor een keer mag ik de honeurs buiten waarnemen zodat Kurt droog binnen blijft. Maar het is niet ver, en als we aanmeren in de sluis, is de boot al opgedroogd.

Saltwater komt ook nog binnenvaren, en komen de vakantieverhalen boven natuurlijk…

Categorie:Zeilseizoen 2017
» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veilig op de oosterschelde

Donderdag en vrijdag 3 en 4 augustus:  Colijnsplaat


2 dagen met heel veel wind, maar we zijn op ons gemak: een goede box, een mooie haven en prachtig zicht op de Oosterschelde en de Zeelandbrug.

En tijd om even op te laden 😃. Beetje poetsen, verse vis kiezen bij de viskraam, die op donderdag en vrijdag bij de visveiling staat: voor de eerste keer maak ik zelf paling klaar, en die is zeer geslaagd.

Categorie:Zeilseizoen 2017
» Reageer (0)
03-08-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug de zee op

Dinsdag 1 augustus : Durgerdam - Scheveningen : 47 M


Een mooie zonnige ochtend, en een treffelijk uur om te vertrekken. We verlaten Durgerdam om 9u10, en op minder dan 2 mijl zijn we bij de Schellingwoudebrug en de Oranjesluizen, de toegang tot het IJ-kanaal. Aan deze gekanaliseerde rivier ligt hoofdstad Amsterdam.  Ons idee was om hier zeker een dag halt te houden, doch de weergoden doen ons anders beslissen. We varen verder, want het einde van week zal veel wind meebrengen. Dus tussen de vele pontjes en rivierboten, lage vrachtschepen en andere pleziervaart, motoren we verder tot zeehaven ijmuiden.  Hier moeten we opnieuw versluizen naar zee. 18 mijl staat op de teller als we het havenhoofd van Ijmuiden buitenvaren.


Het is zonnig weer, iets frisser op zee natuurlijk en met een fris zuidwesten windje gaat het rustig in enkele rakken tot Scheveningen waar we tegen 19u arriveren.  Hier liggen vele passantenboten in dikke pakketjes naast elkaar, we zien de havenmeester niet en parkeren ons op een mooi plaatsje voor de restaurants aan de kade. Nog lekker en lang in de zon. Ik ga snel naar de grote Jumbo vlakbij de haven, maar eigenlijk moet je niet snel zijn want die is open tot 22 u! Gemakkelijk voor de jachtmensen.

We eten aan boord en gaan op tijd slapen, morgen willen we vroeg vertrekken, een laatste effort 😊…


Categorie:Zeilseizoen 2017
» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het venijn zit in het staartje

Woensdag 2 augustus: Scheveningen - Colijnsplaat : 66 M


Wekker op 4u30, kattewasje en om 5 u varen we weg. In de haven geen wind, Kurt zegt nog bezorgd, t zal misschien een hele dag op motor zijn… jawadde !


In de voorhaven merken we al dat er een flinke golfslag staat en dat het behoorlijk waait, zuidwest, sowieso in de neus. Dat wisten we wel, maar de meteo voorspelde 3 en 4 bft, dus het is even wennen aan de zeegang. In het donker hijsen we het grootzeil en eens op zee,  na een 20 minuten stampend op motor, zetten we reef 1 om comfortabeler te kunnen opkruisen. Ik neem toch maar een zeeziektepilleke, het waait minstens 5 bft...


Na 15 mijl zijn we bijna bij de oversteek van de Maasmond/ Rotterdam, daar melden we ons aan, zoals gebruikelijk, ik zit een tijdje binnen om marifoon uit te luisteren en AIS te volgen. De ferry vanuit Newcastle komt snel aanvaren, en passeert op 200 m voor ons. Eens dit punt voorbij, verlaagt het stress-gehalte en verhoogt de misselijkheid. Tja, dat overvalt je, zelfs na zoveel dagen op zee.


We blijven opkruisen, het gaat traag vooruit, temeer omdat we lang tij tegen hebben… in theorie hadden we stroom mee bij Rotterdam,  maar daar hebben we niet veel van gemerkt. Soit we blijven zeilen onder het motto, al genoeg gemotord de laatste dagen. Ons gemoed wordt opgekrikt wanneer een Bavaria 44 inhalen. Die houdt het dan maar voor bekeken en rolt zijn zeilen in, gaat verder  op motor. Ondertussen wakkert de wind nog aan, 6 bft, bij de geul van de Banjaard, kunnen we eindelijk afvallen en sjezen we met pieken tot 8,2 kn door het water (over de grond minder, want het was nog stroom tegen). Samen met 2 andere zeiljachten en een sportvisser varen we de sluis van de Roompot binnen. We liggen naast de vissers, en ze zijn verbaasd dat we met ‘dat yachie’ van Kopenhagen komen.


Op de Oosterschelde is het meteen een rustiger gevoel… op de fok zeilen we nog iets meer dan een uurtje tot we de haven van Colijnsplaat binnenvaren, hier nog amper 3 bft. We kregen een box met de neus in de wind, dat is maar beter zo voor de volgende winderige dagen. Het is 18u30,  we zijn meer dan 13 uur onderweg geweest. Normaal een tochtje van ca. 46 mijl… We deden er 66 over op gps  (of eigenlijk 74 mijl volgens het log)... Het was meteen ook de zwaarste trip van deze vakantie.

Na een weldadige douche trakteren we  ons op een verdiende schotel  in de yachtclub van Colijn, altijd lekker bij Kees Saaman.

Categorie:Zeilseizoen 2017
» Reageer (0)
01-08-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Gouden eeuw-stadjes voorbij

Maandag 31 juli: Koudum (5 mijl voor Stavoren) - Ijsselmeer - Markermeer-Durgerdam: 55 M


We vertrekken vroeg, en ontbijten onderweg. De brug bij Warns die we gisteren niet meer haalden, draait al om 6 uur, maar zo vroeg waren we er nu ook weer niet… even verder zijn we bij de sluis van Stavoren, als enige te schutten. In de marina er vlak achter, meren we even aan om verse broodjes te halen in de croissanterie. Het is net open,  t is pas 8u15.


We hebben reef 1 in het grootzeil gezet, en zullen vandaag eindelijk terug kunnen zeilen. Vanaf Stavoren is onze bestemming Enkhuizen, dat betekent tegen de wind, want het is ZW, 4 en 5 bft, maar we tekenen toch 17 tot 20 knopen op. Het IJsselmeer is ook heel anders wat golfslag betreft, in vergelijkung met de zee… en bovendien, ondiep natuurlijk. Maar beter dan gedacht schieten we mooi op, en vooral WE ZEILEN TERUG !


Het dreigt naar buien maar we houden het droog. Zon en wolken trachten elkaar te verdringen, de meeste foto’s zijn echter tamelijk grijs, dus je weet dan wie gewonnen heeft. Op het ijsselmeer is er tamelijk wat pleziervaart, vooral vanuit het zuiden, die varen voor de wind natuurlijk en hebben wellicht ook enkele dagen in één van de mooie Hollandse Gouden Eeuw-stadjes liggen wachten op minder wind (Enkhuizen, Medemblik, Hoorn,  Edam, Volendam,...).


Via de naviduct (de sluis boven de autoweg) worden we versast naar het Markermeer…

Opnieuw onder zeil, komt een klein rubberbootje in vaart afgesjeesd, we zagen hem al eerder rondjes varen bij een ander zeiljacht. Als hij dichterbij komt, begint de man foto's te nemen van ons en onze boot. Zijn bootje stampt op de golven, en hij heefteen grote telelens vast in de hand. Ik zou al ferm zeeziek zijn !  Uiteindelijk komt hij dichterbij, slaat vriendelijk een praatje en smijt een drijvende sleutelhanger met zijn website erop gedrukt in onze kuip: kijk maar eens naar www.kiekeboot.com, in de gallerij van 31/7 staan alle boten alfabetisch die hij genomen heeft! Slimme marketing!


We zeilen verder, hier is het nog ondieper, we halen de reef eruit en zeilen onder een schuchter zonnetje in enkele kruisrakken richting zuidwest.

De laatse mijlen is de wind op, en we sluiten het Markermeer af, zoals bijna overal in NL op de binnenwateren,  zijn er na 18 u. niet veel boten meer te bespeuren. We varen tegen 19 u Durgerdam binnen, krijgen een comfortabele box met mooi zicht op de pittoreske huisjes en kunnen in de kuip nog aangenaam zitten. Het is nog een zonnige avond.

Categorie:Zeilseizoen 2017
» Reageer (0)
31-07-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noordelijke provinciën

Zondag 30 juli: Dokkum - Koudum (5 mijl voor Stavoren) : 45 M


Om 7 u, gietende regen. 

Deel 2 van de kanalenroute staat vandaag op het lijstje. Op zondag gaat de eerste brug om 9 u open, we worden uitgezwaaid door Lisette en Raoul,  en passeren dus de 4 bruggen van Dokkum; de eerste brugwachter int  het bruggeld hier nog steeds met een klompje aan een vislijn. Je moet dus voorzien zijn van cash geld, liefst passend. 


En dan volgt een heel mooi stukje, de Dokkumer Ee ! Prachtige boerderijen, huizen, tuinen, terrassen, bootgarages,...  Ook Birdaard is zeer pittoresk, en dan arriveren we in de hoofdstd van Friesland,  nl. Leeuwarden. Ook hier bruggeld voor de vele brugpassages. En omdat het zondag is,  stoppen de brugwachters tussen 12 en 13 u, en leggen we ons vast om een boterham eten, en nog eens de meteo voor de volgende dagen te bekijken. We beslissen dan ook om niet naar Harlingen te varen vandaag, nog teveel zw-wind op wadden en noordzee op komst.

Dus gaat het verder richting Stavoren… na Leeuwarden sturen we bakboord, en bevaren we een onbekend stuk. Hier komen we in het gebied van de Friese meren, allemaal zeer mooi, zelfs onder een grijs, soms wit wolkendek, maar voor ons zeer beperkt toegankelijk, ttz, we moeten strikt binnen de boeienlijn blijven, erbuiten betekent onverbiddelijk: vastlopen. Ideaal voor kleinzeilerij of ondiepe kajuitjachten. 


Er volgen nog vele bruggen/spoorbruggen, maar die gaan zeer vlot open als je aan komt varen. We hebben nergens moeten aanleggen om te wachten. Bovendien zijn hier ook enkele nieuwe aquaducten aangelegd, die een aantal bruggen vervangen. Zo varen we over de weg.


We geraken net niet in Stavoren omdat we de brug bij Warns niet meer kunnen halen voor 20 u. En daarom zoeken we bij Koudum de jachthaven Kuilart op. Mooi plaatsje aan de hoge wal, en hulp van de vriendelijke opa van Lelystad.  


Het was een lange motordag, 10 uur varen en 1 uur rust.

De reservevoeding (bokaal stoofvlees) wordt opgewarmd, en met een vers gekookt minibloemkooltje en minibroccoli smaakt dat super.



Categorie:Zeilseizoen 2017
» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dolen in Dokkum

Zaterdag 29 juli: Dokkum


Echt uitslapen kan je het niet noemen: de buurman van de Eau-de-Vie vertrekt om 8 u, eindbestemming een stad verder, want zijn dochter moet naar de tandarts (zijn er dan geen bussen naar Leeuwarden ?). Soit, tussen 2 buien gelukkig, meert Eau-de-Vie terug aan, en wij even later naast hen. 


Een chilly voormiddag, diesel aanvullen, meer dan nodig tijdens “staande mast varen”, bloggen, douchen… er staat nog steeds veel wind, maar na de enkele vroege buien, klaart het op, er daar is de zon. Heet is anders, maar zo zijn we al content. We kunnen s middags buiten eten, en nadien verkennen we het kleine vestingstadje Dokkum. Mooi verzorgd, vele bloembakken, knusse tuintjes en huisjes. Uiteraard gezellige winkelstraatjes.


We bezoeken een werkende windmolen op een van de bolwerken, klimmen de smalle laddertjes op, en omdat een Belgische molenaar zo geïnteresseerd was, werden de wieken stop gezet, zodat we ook het gevaarlijke topdeel (waar zich de bewegende delen bevinden) konden bewonderen.

We proeven op een terrasje het Dokkumer bier Bonifacius, genoemd naar de Engelse monnik die de Friesen kwam kerstenen. Het werd hem duur betaald gezet, want hij werd bij Dokkum vermoord, samen met 51 gezanten, in de 8ste eeuw.

Ik wandel nog even naar de Bonifacius Kapel, een impressionant halfopen kapel, halve ellips, waar 2.000 mensen overdekt een mis kunnen bijwonen, maar die ook regelmatig dienst doet als theater/concert zaal.

Samen met Lisette en Raoul gaan we na een ‘real American gin tonic’ en apero, uit eten in hotel/restaurant/café op de hoek, en behalve Kurt, laten we ons met 3 verleiden tot een “mosselpannetje”... Wat een ontgoocheling als je de Zeeuwse mosselen en de Belgische porties gewend bent. Koffie nemen we bij Eau-de-Vie,  en daarmee sluiten we ons gezamenlijk stukje reis af. Wij moeten verder, het werk kondigt zich snel aan en we hebben nog een flink stuk voor de boeg, letterlijk nu.


Categorie:Zeilseizoen 2017
» Reageer (0)
29-07-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noordelijke provinciën

Vrijdag 28 juli: Groningen - Dokkum: 33 M


Als stadshaven is de Oosterhaven een rustige haven. Mooie ligging, sanitair complex in een smal steegje aan de overkant naast de mooie watersportwinkel, en een zeer vriendelijke havenmeesteres, die met haar megafoon de aankomende schepen toeroept. Ik wandel even naar de Jumbo vlakbij om de voorraad op peil te houden.


We hadden gelezen dat je de stad Groningen kon doorvaren in konvooi op drie tijdstippen, zoals de blauwe golf in het kanaal van Walcheren, maar dat blijkt enkel op zondag zo te zijn. Dus starten we ons eigen konvooi om 10.10, de eerste 4 bruggen in de stad liggen op minder dan 1 mijl van begin tot eind… al snel is ons konvooi 6 schepen groot. Eer we Groningen verlaten hebben, is het 11.40, en zijn we ca. 10 bruggen en 3,2 mijl verder. We nemen hier vele foto's,  grote majestueuze panden, gezellige woonboten, musea,... Mooie wolkenvelden maar gelukkig droog na enkele eerdere druppels.


Het waait ondertussen flink door. We varen de Dokwerdersluis in, nogal vervelende wal met inhammen, zodat je altijd de fenders moet in het oog houden, en we liggen aan de lagerwal. Maar alles komt goed… en dan gaat het verder. Bruggen openen wanneer ons konvooitje arriveert, dat gaat vlot, maar het neemt alleszins tijd.


Een mooie plek is Zoutkamp, waar vissersboten liggen en een palingrokerij is.  We zijn dan ook vlakbij het Lauwersmeer, en vanaf hier kennen we deze route wel. Hier is het water erg bumpy, we meten wind tot 31,1 knopen (7bft). Maar dan gaat het nu terug zuidelijk, via het sluisje van de Dokkumer Zijlen (16.45 u/27 M).


Het is een mooie route, soms zeer smal en ondiep, maar zowel we weten lukt het, en moet je natuurlijk zo goed mogelijk het midden van de vaarweg houden.


Dokkum ons doel bereiken we om 18.20; 33 Mijl afgelegd in 8 u en 2 sluizen en 28 bruggen gepasseerd. Moe en voldaan. De havenmeester informeerde ons dat de ligplaatsen aan de kade al vol lagen en dat we dubbel zouden moeten liggen. En zowel Eau-de-Vie als wij vinden een mooie ligplaats.


We eten aan boord en nadien gaan we nog even debriefen bij onze vrienden. We kunnen nog in de kuip zitten tot 23 u, dan begint het te regenen, maar dat is toch bedtijd.


Categorie:Zeilseizoen 2017
» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe route uitproberen

Donderdag 27 juli: Borkum - Groningen: 37 M


Nog tamelijk goed geslapen aan deze steiger. Rond 7 u wakker, we ontbijten, en staan bijna klaar om te vertrekken als een ambtenaar van het Schifffahramt ons komt zeggen dat we hier niet mogen blijven liggen. Geen probleem, we gooien los, vertrek dus 8u50.


Deel 1 van de tocht is de rivier Eems op, tot de havenstad Delfzijl, om zo via de zeesluis, de Staande Mastroute aan te vangen. Het is grijs weer; met de industrie op de achtergrond, lijkt het nog grauwer. De meteo kondigde 5 en later 6 bft aan, maar hier hebben we  niets van gemerkt, integendeel, er kon niet gezeild worden.Via Ranzelgat en Dukegat naderen we de sluis, en daar krijgen we een fikse bui over ons, zeer lokaal. We hebben 22 mjl afgelegd, met minder stroom mee dan verwacht.


Via de AIS zien we dat zeiljacht Eau-de-vie een 7-tal mijl voor ons vaart. Vanaf Delfzijl varen we dus via kanalen en rivieren, vaak ondiep, want officieel mag je niet dieper steken dan 2 m… Balena steekt 1,85 m diep, en dat gaat dus wel.  


Omdat er voor de volgende dagen veel wind voorspeld wordt, hebben we deze optie gekozen.  Zeker niet het snelst, want er zijn natuurlijk bruggen en sluisjes te passeren, maar zo ben je wel onderweg en bovendien hebben we dit stukje staande Mastroute nog nooit gedaan. Op het Eemskanaal een viertal bruggen, die worden aansluitend geopend, en dat gaat eigenlijk vlot.

De eerste brug van Groningen willen we passeren voor 16 u want dan wordt deze 2 uren niet bediend wegens de spits. Dat lukt, en dan nog 2 kleine bruggetjes en zo arriveren we in de Oosterhaven, waar Raoul en Lisette een plekje naast hen vrij hebben kunnen houden. (We vaarden echter eerst een verkeerde haven binnen 😀)


Zo, voor het eerst in Groningen, op eerste zicht een zeer bruisende, trendy en jonge stad. We wandelen in gezellige straten op enkele minuten van de haven, het is zonnig, af en toe wat bewolking, maar niet koud.

Aperitiefje aan boord van Eau-de-Vie en aansluitend gaan we eten in Grand Café Weeza. Gezellig nog een koffietje bij ons aan boord en na middernacht te kooi.

Categorie:Zeilseizoen 2017
» Reageer (0)
27-07-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De langste trip van de reis

Woensdag 26 juli : Cuxhaven - Borkum: 95 M


Een vroeg vertrek dus, om 4.10 gooien we los… het is droog, zelfs geen condens op de boot. We verlaten een slapende haven en pikken het begin van de eb op, de Elbe stroomafwaarts dus. Een uur op motor tot we de deining in ons benen hebben  en dan, rust, als de zeilen het overnemen. Enkele grote schepen varen de Elbe op, maar verder op de dag zien we niet veel scheepvaart.


Het is gelukkig een prachtig zonnige dag, we zeilen een rustige aandewindse koers, even valt de wind weg, dan wakkert die weer aan zodat een reef nodig is en hop, een halfuur later mag die eruit… zo varen we de toegangsgeulen van de Weser en de Jade over, en alle Duitse waddeneilanden passeren ons zuidelijk…

We zouden perfect Norderney kunnen aanlopen want we komen uit bij de aanloopton van de Dovetief…  maar ons doel is Borkum,  dus overstag hier, en enkele mijlen terug de zee in, om hoogte te halen. 


De wind krimpt, en neemt ook af, de laatste uren gaan dus op motor. We worden verwelkomd door enkele grote zeehonden bij het Fischerbalje in Borkum.  Uiteindelijk liggen we vast in de Burkana Hafen om 22u15, we hebben er 18 u op zitten. Onderweg hebben we wel afwisselend even binnen geslapen.


We meren af aan de steiger met autobanden, en dus halen we de plank weer boven. Het is nog een zachte avond, we drinken nog een oorlam in de kuip, en dan bed in !


Categorie:Zeilseizoen 2017
» Reageer (0)
25-07-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vertrekken naar Helgoland of niet ?

Dinsdag 25 juli : Cuxhaven


De vraag van vandaag is of we het volgend stuk, nl. tot Borkum in 2 gaan kappen of niet…  in twee delen betekent een etappe van 35 en een van 70, ofwel dus een etappe van 90. Voor vandaag geven ze veel regen, en ook wind tot 5 bft, wel noord, dus Helgoland is toch niet zo interessant.


Maar ook de volgende dagen zijn de weersvoorspellingen overgoten met veel water. Morgen blijft het misschien zelfs droog. Planning is dus morgen tot Borkum en aansluitend misschien wel via Delfzijl te varen, een stuk Staande Mastroute dat we nog nooit gedaan hebben.


In de voormiddag trekken we richting oude haven, regenjasjes aan, naar de jachtwinkel; in de buurt daar ook enkele outlet-kledijwinkels, vrnl. zeilkleding… tja, shoppingtime dus.


Een stop in een vishuisje en dan even overhuis om alles af te kappen en een siësta. We zijn kletsnat ondertussen.

Onze voorraad moet nog aangevuld worden, groenten/fruit/vers gerief, dus opnieuw de laarsjes aan en naar de supermarkt.


We maken de boot terug Noordzee-klaar, en na een klein hapje, gaan we op tijd slapen. De wekker staat op 3u15… Getijwater dus. 

Categorie:Zeilseizoen 2017
» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beetje vanalles

Maandag 24 juli: Cuxhaven


Uitslapen - laat ontbijt - douche en havenduties vereffenen - oprommelen - poetsen - wandeling naar tankstelle - late lunch - lezen - plannen - faulenzen - de tijd gaat snel - droog en grijzig en regen vanaf 17 u… - diner in het leuke clubhuisvan Cux.

Categorie:Zeilseizoen 2017
» Reageer (0)


Gastenboek
  • Wanneer zijn jullie weer in Zeeland?
  • Goede vaart
  • Halfweg
  • mooie trip
  • Bijna 'thuis'

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in ons gastenboek


    Inhoud blog
  • Terminus
  • Bezoek op de Oosterschelde
  • Brommen, brommen, brommen
  • Rain !

    Agenda

    Wat plannen we binnenkort ?


    Categorieën
  • Geschiedenis (4)
  • Zeilseizoen 2010 (57)
  • Zeilseizoen 2011 (63)
  • Zeilseizoen 2012 (62)
  • Zeilseizoen 2013 (80)
  • Zeilseizoen 2014 (114)
  • Zeilseizoen 2016 (38)
  • Zeilseizoen 2017 (44)
  • Zeilseizoen 2018 (47)

  • Archief per maand
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 11--0001

    Blog als favoriet !

    Categorieën
  • Geschiedenis (4)
  • Zeilseizoen 2010 (57)
  • Zeilseizoen 2011 (63)
  • Zeilseizoen 2012 (62)
  • Zeilseizoen 2013 (80)
  • Zeilseizoen 2014 (114)
  • Zeilseizoen 2016 (38)
  • Zeilseizoen 2017 (44)
  • Zeilseizoen 2018 (47)


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs