Zondag 30 juli: Dokkum - Koudum (5 mijl voor Stavoren) : 45 M
Om 7 u, gietende regen.
Deel 2 van de kanalenroute staat vandaag op het lijstje. Op zondag gaat de eerste brug om 9 u open, we worden uitgezwaaid door Lisette en Raoul, en passeren dus de 4 bruggen van Dokkum; de eerste brugwachter int het bruggeld hier nog steeds met een klompje aan een vislijn. Je moet dus voorzien zijn van cash geld, liefst passend.
En dan volgt een heel mooi stukje, de Dokkumer Ee ! Prachtige boerderijen, huizen, tuinen, terrassen, bootgarages,... Ook Birdaard is zeer pittoresk, en dan arriveren we in de hoofdstd van Friesland, nl. Leeuwarden. Ook hier bruggeld voor de vele brugpassages. En omdat het zondag is, stoppen de brugwachters tussen 12 en 13 u, en leggen we ons vast om een boterham eten, en nog eens de meteo voor de volgende dagen te bekijken. We beslissen dan ook om niet naar Harlingen te varen vandaag, nog teveel zw-wind op wadden en noordzee op komst.
Dus gaat het verder richting Stavoren
na Leeuwarden sturen we bakboord, en bevaren we een onbekend stuk. Hier komen we in het gebied van de Friese meren, allemaal zeer mooi, zelfs onder een grijs, soms wit wolkendek, maar voor ons zeer beperkt toegankelijk, ttz, we moeten strikt binnen de boeienlijn blijven, erbuiten betekent onverbiddelijk: vastlopen. Ideaal voor kleinzeilerij of ondiepe kajuitjachten.
Er volgen nog vele bruggen/spoorbruggen, maar die gaan zeer vlot open als je aan komt varen. We hebben nergens moeten aanleggen om te wachten. Bovendien zijn hier ook enkele nieuwe aquaducten aangelegd, die een aantal bruggen vervangen. Zo varen we over de weg.
We geraken net niet in Stavoren omdat we de brug bij Warns niet meer kunnen halen voor 20 u. En daarom zoeken we bij Koudum de jachthaven Kuilart op. Mooi plaatsje aan de hoge wal, en hulp van de vriendelijke opa van Lelystad.
Het was een lange motordag, 10 uur varen en 1 uur rust.
De reservevoeding (bokaal stoofvlees) wordt opgewarmd, en met een vers gekookt minibloemkooltje en minibroccoli smaakt dat super.
|