Foto

Balena is een Everson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. De Belgische en Nederlandse Kust en de Westerschelde staan eveneens regelmatig op het programma.

In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en 2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.

2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.

Zoeken in blog

Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
02-08-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chillen in Scheveningen
Donderdag 31 juli - Scheveningen

Onze bevriende boten vertrekken, we blijven nog een dag lanterfanten in badstad Scheveningen. In de voormiddag wat prullen aan boord, en in de namiddag een wandeling naar het zuidstrand. Lekker warm, zonnig, een stranddag zoals die hoort te zijn. 

's Avonds gaan we eten in het bierrestaurant Rootz aan de haven, ze hebben een zeer uitgebreide selectie Belgische bieren, uitzondelijk echt: alle Belgische en Nederlandse trappistenbieren, behalve Westvleteren, en echt veel speciaalbieren, ook van Nederlandse microbrouwerijen. Kurt kiest een, voor ons onbekend, bier van de Scheldebrouwerij uit Hoogstraten, nl. Zeezuiper, en ik de wel bekende en geliefde Duchesse de Bourgogne, als begeleiders bij de voorgerechten. Bij het hoofdgerecht, allebei een trapppistentripel, nl. Chimay en Achel. De entourage en de bieren zijn goed verzorgd, de service is voortreffelijk, de gerechten mochten wat fijner, maar toch een mooie avond.

Categorie:Zeilseizoen 2014
» Reageer (0)
31-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ideale zeilomstandigheden
Woensdag 30 juli - Ijmuiden - Scheveningen - 25 M

Een korte trip vandaag, zonnig en NW-wind, 3/4 bft...  10.15 u vertrekken we gelijk na Jest en FF, een leuke koers, met een knik in de schoot, autopilot Massimo op 208 graden, en zeilen maar. Vandaag een heel pak meer zeilers gezien tijdens deze tocht. Kurt binnen in de kajuit nog wat rusten, ik buiten met sudoku en af en toe kopje buiten de buiskap . Zo mag het altijd zijn.

Tegen 14 u vlakbij het havenhoofd van Scheveningen haalt de Minx ons in, en een halfuur later zijn we allemaal afgemeerd; we kiezen een box uit, want we willen hier morgen nog blijven liggen, de anderen bij de passanten in pakketjes lanszij.

We verkennen Scheveningen opnieuw, voor ons is het vier jaar geleden, maar voor de rest veel langer, en ze zijn verbaasd over de vele positieve veranderingen. Er Is hier idd veel werk gemaakt om bepaalde wijken te renoveren en op te knappen. Even een stop bij, ja natuurlijk, de watersportzaken van Vrolijk en Maritiem, en een pintje met maatje/paling/kibbeling. Ook langs de strandboulevard, en dan kopen we bij de Jumbo Zeeuwse mosselen.

We aperitieven op de Jest en Inge maakt twee lekkere potten mosselen; op de Minx naast ons, zelfde tafereel, en zo zitten we toch bij elkaar voor deze laatste gezamenlijke avond. 

Categorie:Zeilseizoen 2014
» Reageer (0)
30-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laat vertrek
Dinsdag 29 juli - Vlieland - Ijmuiden - 64 M

Wekker staat op tijd, maar ik ben sinds 2.30 u half wakker, en hoor de wind gieren tussen de masten in de haven. Wellicht maak ik me meer ongerust dan nodig, maar ik zie het toch niet zo zitten om nu te vertrekken, dan liever met het volle tij vanaf 11/11.30... Kurt, nog met de oordopjes in, begrijpt me verkeerd, denkt dat het hard regent, en draait zich nog eens om. Ik verwittig Jest en FF die gaan vertrekken, we zien elkaar vanavond wel.
Terug bed in, en diepe korte slaap. Nu hebben we nog een gewone ochtend, ontbijt, we verkassen al uit de box voor nieuwe passanten, douchen en maken spek en ei voor onderweg. Om 11.15 u vertrek, 2 reven in grootzeil en de high aspect, eens de bocht boven Vlieland gerond, kunnen we de zeilen bijzetten, en dat voor het hele traject. Heel de dag droog, boven land zien we de aangevoerde wolken grijs worden, maar in de namiddag Is het aangenaam en zonnig, dus ons hoor je niet klagen. De voordewindse koers kan soms wel draaglijk zijn, zoals vandaag, omdat er voldoende wind Is, meestal tussen 15 en 20 knopen, en nadat we het grootzeil ontreefd hebben, zet Kurt de kleine telescopische boom op de fok zodat we vlinderend opschieten. 

Tijdens dit traject, zien we bijna geen andere zeilers, enkele vissers. Het is eigenlijk een saai stuk Nederlandse Kust. Tegen 21.15 zijn we bij de aanloop van Ijmuiden, even uitkijken voor 2 binnenvarende cargo's en één buitenvarende, en dan naar de marina, waar we verwelkomd worden door Jest, FF en ook de Minx. Serge en Claire, en opstapper, hebben het traject Cuxhaven-Ijmuiden in een ruk gedaan, ca. 230 M. 

Met een zakje crackers en kaas in de hand, gaan we aan boord bij FF. Vele nieuwe verhalen van Rügen en Polen van Serge en Claire, dat worden opnieuw doelen voor een volgende vakantie.


Categorie:Zeilseizoen 2014
» Reageer (0)
29-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vertrekken of toch niet ?
Maandag 28 juli - Vlieland 

Voor de verandering: geen zon vandaag bij het opstaan. Er wordt veel regen, mogelijk onweer, voorspeld, maar vooral in zuiden en midden van Nederland. En als het dan geen mooi weer is, kan er misschien wel gezeild worden. Er staat wel een stevige wind, maar we zouden dan maar tot Den Helder gaan, ca. 33 mijl, en moeten dan rond 11 u vertrekken. We bekijken de recente kaarten nog eens, en de geul die naar Den Helder leidt, het molengat, is sinds vorig jaar niet meer betond met rood en groene tonnen, enkel gele tonnekes liggen er nog en de geul Is onderhevig aan verzanding. Met de voorspelde wind van 5 en 6 bft N/NO weten we natuurlijk niet welke golven er zullen staan in deze ondiepe geul - volgens recente peilingen een kort stuk met minimum van 2,7 m bij laagwater. Na conclaaf met zes in onze kuip, wordt er beslist om niet te vertrekken en morgen ineens verder te varen tot Ijmuiden, dan vermijden we deze geul. Zo, dan hebben we opnieuw een vrije namiddag...
We hebben de dorpsstraat met de mooie winkeltjes nog niet verkend dus wandelen daar naartoe. Het lijkt wat op de genre winkeltjes in Veere en Zoutelande. Het klaart in de namiddag ook helemaal open, maar we horen wel dat het in grote delen van Nederland heel veel regen viel.
Na het avondeten nog koffie bij Jest en kleine proeverij van Vlielandse gebakjes, en niet laat het bed in voor vroeg vertrek morgen, afspraak om 5 u...

Categorie:Zeilseizoen 2014
» Reageer (0)
28-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minivakantie op Vlieland deel 2
Zondag 27 juli - Vlieland 

Een ontspannen ochtend in de haven van Vlieland, in de late voor middag heeft de Jest een box te pakken, Inge en Erik pakken ook hun fietsen en Jean en hilde zijn fietsen gaan huren. Eerst even bij de spar vlees en groenten voor de BBQ van vanavond inslaan, en dan hetzelfde toertje fietsend op het eiland. De wind is nu leuker, tegenwinds in de heen en wind mee in de retour. We maken een korte stop op het noordzeestrand voor plonske, en dan verder tot strand bij de haven, dit is de grens zowat tussen de noordzee en de Waddenzee, en het karakter is verschillend: wel één constante, een warm zonneke. Zwemmen en platte rust.
Voor de BBQ nemen we alle ingrediënten en benodigdheden, incl, onze stoeltjes, mee naar de uitgekozen plek, in een heide-achtig terrein, zeer lekker beschut tegen de wind. Nog even een emmer watertje water halen, en dan apero/dinner time rond het vuur. Zeer gezellig, en aansluitend drinken we koffie mét op de FastForward.
Rond middernacht is het compleet windstil, en omdat ze voor morgenvroeg regen geven, willen We nu nog de genua afhalen en de high-aspect opzetten. Met de hulp van de vrienden Is dat in een mum geklaard en kan iedereen gaan slapen.

Categorie:Zeilseizoen 2014
» Reageer (0)
27-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minivakantie op Vlieland
Zaterdag 26 juli - Vlieland 

Op tijd eruit want enkele van de bruinevlootschepen waar we naast liggen, vertrekt om 8 uur. We gooien los en meren tijdelijk even aan naast een groot zeiljacht. De havenmeester meldt dat alle jachten in deze kom een box zullen krijgen, een klein uurtje wachten, dan zullen vele jachten vertrokken zijn zodat er plaats is.
Rond 10 u is deze klus geklaard, we liggen aan de F steiger, in een tsjokvolle haven dus. Heel wat anders dan de rust in de Deense en Duitse havens, maar dit is natuurlijk een populaire vakantiebestemming voor veel Nederlandse families.
We vertrekken met de fiets voor een eilandrondrit, heel simpel, 10 km zuidelijk langs de Waddenzee heen tot het militair domein - de helft van Vlieland Is beperkt toegankelijk, enkel in weekend en te voet - en dan retour via de duinen bij het noordzeestrand, en dat Is pittiger want wind tegen en wat op en neer. We stoppen hier aan het strand voor een frisse duik, fotosessie met meeuwen en wat lezen. Nadien verder tot het dorp voor een hapje op een zonnig terras,gezellige drukte hier: de ferry is net gearriveerd, en het is duidelijk zaterdag, dus wisseldag voor vakantiehuisjes enz. Er wordt gezeuld met koffers en tassen, en de fietsverhuurzaken hebben het ontzettend druk.
Terug in de haven vernemen we dat Jest en Fast Forward op komst zijn; hoewel Brandaris omriep dat Vlieland weer vol was, laat men wel jachten toe dieeen lange tocht achter de rug hebben - het blijft uiteindelijk een "aanloophaven". FF kan zelfs nog een box bemachtigen, Jest ligt bij de bruine vloot.
Dit zijn de eerste Belgen die we tijdens de vakantie ontmoeten, in heel Duitsland, Denemarken en Zweden geen enke Belgisch schip gezien. Het wordt een leuk weerzien met allerlei verhalen natuurlijk. We improviseren tapa-avond in kuip, en plannen om morgen zeker nog te bljven.

Categorie:Zeilseizoen 2014
» Reageer (0)
25-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nachtje door
Donderdag 24 & vrijdag 25 juli - Cuxhaven - Vlieland - 152 M

Het blijven warme dagen en ook de nachten zijn aangenaam. Daarom een nachttocht op ons program. We moeten niet te vroeg vertrekken uit Cuxhaven, en hebben alle tijd om vers brood te halen, en we vervangen ook de fok door de genua: voorspelde wind in de Duitse Bocht is NO4, in de nacht NO 3/4.
We gooien los rond 12.30, een kort stuk op motor en dan de zeilen op. Na een uurtje rollen we de genua in en kunnen we de halfwinder uithalen. Dan valt de wind een tijd weg, motor op en 3 uur later terug op zeil. Het is wat weinig wind om snel op te schieten, en als we dan op motor zijn, vinden we het spijtig om toch niet te zeilen. Maar deze zeer ruime koers is natuurlijk niet de snelste.
We varen rustig de Elbe af, traverseren aansluitend de verkeersscheidingsstels van Alte en Neue Weser en Jade,  en dan zijn we een hele tijd gerust. We eten pasta aan boord, en kleden ons iets warmer aan voor de avond en nacht... maar echt koud of vochtig wordt het gelukkig niet. We zien een machtig mooie zonsondergang en zeilen de donkerte in (eigenlijk pas echt donkerdonker rond 00.30). Rond die tijd klapperen de zeilen weer zodanig dat we besluiten om terug te motoren. Om en om rust/slaapt één van ons even in de kajuit of op de bank buiten. Wel goed uitijken voor de vissers, vooral voor Norderney zijn er heel wat.
En rond 4 uur begin je in het oosten al licht te zien. Dan valt de vermoeidheid pas echt, en rond 6 uur is ook het koudste moment. Rond 8 uur nog eens proberen op zeil, we hebben ondertussen beslist om niet Lauwersoog binnen te lopen, maar verder te gaan tot Vlieland of Terschelling, dat is hetzelfde zeegat tussen de 2 eilanden binnenvaren. Voorkeur gaat uit naar vlieland maar daar kan het in vakanties vol zijn zodat je alsnog elders moet gaan. Verkeerspost Brandaris meldde reeds via de marifoon dat de haven van Texel uitzonderlijk vol is, en dat er beperkte  plaatsen zijn in vlieland. We roepen voor de zekerheid nog even op, en het zou moeten lukken in vlieland. We meren aan naast drie platbodems en een grote Dehler, blij dat we hier zijn, en natuurlijk goed moe. 152 mijlen hebben in afgelegd in 29 uren, zeker niet snel, maar nu we hier zijn, kunnen we nog rustig enkele dagen op de wadden of aan de Nederlandse kust vertoeven zonder te stressen over het weer. 

Categorie:Zeilseizoen 2014
» Reageer (0)
23-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug tijwater
Woensdag 23 juli - Büdelsdorf  - Cuxhaven - 53 M

Vandaag vroeg weg, onder een strakblauwe hemel gooien we om 7.15 al los, met nog ongeveer 36 mijl motoren in het vooruitzicht, kunnen we ontbijten op het kielerlanaal. Kurt staat al om 8 u in zwembroek aan het stuur, minder druk dan gisteren, maar toch heel wat coasters en pilots onderweg. Ik kan tijdens dit  traject binnen poetsen en een pastasaus maken voor morgen. Bij Brünsbuttel zijn de jachtensluizen weer in werking, als We eraan komen kunnen We meteem binnenvaren, en ook versassen gebeurt zeer snel, om 13.30 zijn we na ongeveer 4 weken opnieuw op getijdewter, in casu hier de Elbe.
Noordoostelijk windje, 4 bft voorspeld, maar hier Is dat wel minder. Met de stroom erbij zijn we toch op 3 uurtjes in Cuxhafen,  we zeilden enkel op het fokje. Eerst verkeerdelijk in een rode box, dus niet vrij en verleggen we ons naar een vrije box. We wandelen naar een pompstation en supermarkt en na een deugddoende douche, zoeken we het terras van de jachtclub op, daar is het nu goed toeven met een briesje.

Categorie:Zeilseizoen 2014
» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stau in Holtenau
 Dinsdag 22 juli - Moltenört - Büdelsdorf  - 32 M

Geen haast deze morgen, we rekenen 9 uur nodig te hebben om het Nord-Ostseekanal uit te varen. Kurt gaat naar tankstelle en supermarkt en om 11 u zijn we bij de sluis van Holtenau.  De "alte schleusen" die voor de pleziervaart dienst doen, zijn nog altijd niet actief wegens onderhoud, en van de 2 grote sluizen voor de beroepsvaart, is er ook maar één die operationeel is. We hadden al iets  opgevangen over STAU maar hadden niet goed begrepen waarover het ging. Enkele grote schepen liggen te wachten, en moeten zich op afroep door de sluiswachter naar de sluis begeven. De sportboten, zeil- en pleziermotorboten, moeten wachten. We meren even af aan de kade bij de oude vuurtoren van Holtenau en als de drie grote schepen vastliggen, mogen de sportboten binnen, het zijn er ondertussen zo'n 30 ! We schuiven naar voren, tussen 2 grote door, daar is nog voldoende plaats. Naast ons komt nog een groot aluminium jacht liggen, en dan moet er betaald gaan worden. Deze keer moet het cash, de betaalautomaten werken nog altijd niet...

Op het kanaal Is het veel drukker dan alle vorige keren: zo te zien Is hier een economische "hausse" aan de gang. De vloot sportboten tuft verder onder een brandende zon, het is 29 gr in de kajuit... En we kruisen grote containerschepen, kustvaartcargo's, pontjes en passagiersschepen... Bij Rendsburg staan de signaallichten op 3 x rood, dwz dat we niet verder mogen, Kurt draait als eerste om, en we roepen via vhf de trafficdienst op: we moeten ongeveer een uur wachten omdat er groot schip gaat passeren. Tja, dan kunnen we vanavond niet meer in Brünsbuttel geraken, eventueel nog wel tot een ankergebied; we kiezen er dan toch maar voor om hier in een haventje te overnachten, nl. In Büdelsdorf, een klein gezellig haventje, we waren er vroeger ook al eens.
Te warm op de boot, en daarom kiezen we aan de wal, onder de verfrissende bomen, een tafel met banken uit om te aperitieven, en geraken aan de babbel met een Duits koppel, over politiek en zeilen natuurlijk. We eten een frisse Griekse salade aan boord, bekijken nog een alternatieve planning via de Eider maar dat zal niet voor dit jaar zijn, te weinig gegevens.
We slapen onder de blote hemel (raam en verduistering boven ons bed helemaal open ;-)) tt

Categorie:Zeilseizoen 2014
» Reageer (0)
21-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zon en veel wind
Maandag 21 juli - Heiligenhafen - Moltenört - 36 M

We vallen in herhaling, veel zon, veel wind. We zetten voor de verandering geen wekker, na het ontbijt nog naar de supermarkt en apotheek, rond 11 u. Is alles opgeruimd en vertrekken we met een stevige bries. Het moeilijkste van de dag: hier buiten geraken... Op een schoonheidsfoutje na, gaat dit goed, we varen Heiligenhafen buiten op motor, omdat deze smalle geul in de wind ligt. Eens we op open water zijn, fok open en... Daar gaan we weer, we noteren constant 5 en 6 bft, maar met deze zeer ruime wind, is dat een makkie :)... 25 mijlen zijn zo voorbij, en dan moeten we gijpen om de Kieler Fjord in te varen. Om 17u rollen we de fok op en varen we de haven van Moltenört binnen, hier hebben we snel een groene, dus lege box gevonden.

We zetten meteen de zonnetent op want het is hier, wederom, bakken en braden. Diegenen die zeggen dat het in Scandinavië en Noord - Duitsland geen mooi weer is, moeten beslist eens polshoogte komen nemen.

Relaxtime op de Balena en diner onder de zonnetent en rustige avond.

Categorie:Zeilseizoen 2014
» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug in Duitsland
Zondag 20 juli - Gedser - Heiligenhafen - 40 M
De meteo voorspelt een aanwakkerende oostelijke wind voor vandaag, windstoten tot 6/7 bft, maar aangezien ons doel zuidwestelijk ligt, moet dat te doen zijn.

Preventief 2 reven in het grootzeil, maar we verkiezen om enkel op de fok te zeilen met deze achterlijke wind. En dat gaat snel genoeg, boven de 6 kn bijna constant en dus enkel met het high aspect-zeil. We moeten hier een grote verkeersader passeren, maar echt druk met is het niet. We zeilen opnieuw de Fehmarnsund in en de brug onder, en buigen dan af naar Heiligenhafen. De golven hebben zich ondertussen al opgebouwd, maar het is nog altijd fijn zeilen. 

Dit is een heel grote marina, we vinden vlug een vrije box, meren af om 15 u, dus nog een mooie namiddag. We wandelen naar het strand via het schiereilandje: veel wandelaars, het is zondag en het zijn ook havenfeesten in de stad. We nemen een duik, het water is warm, maar de wind blijft aanwakkeren. Het duurt een tijd eer we de handdoeken zandvrij op het strand kunnen krijgen.
's Avonds wandelen we naar de gemeentelijke haven waar de festiviteiten, zijnde de bier- en eetkraampjes,  te vinden zijn. En de feestweek wordt afgerond met een bescheiden vuurwerk.

Categorie:Zeilseizoen 2014
» Reageer (0)
19-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op halfwinder
Zaterdag 19 juli - Klintholm - Gedser - 35 M

In de vissershaven hebben we naast de grote camionbanden die als stootkussens dienst doen,  een ongelooflijk rustige nacht gehad. Ik ben er zeker van dat dit op anker niet zo zou zijn geweest.

We vertrekken om 7.30 u., het belooft vandaag een hete dag te worden met een oostelijk/noordoostelijk windje van 2/3 bft. Kurt haalt meteen de halfwinder boven, het is van Klintholm tot het zuidelijke punt van het eiland Falster een mooi halvewinds rak, bijna 30 mijl. Een mooie rustige tocht, geen golven. Na een tijdje iets meer voordewinds, en als we de kaap van het eilandje moeten ronden, gaat de halfwinder eraf. Het begint ook harder te waaien. Als we de aanloopgeul invaren, zien we dat de ferry naar Rostock op vertrekken staat. Er zijn hier 2 havens, de ferryhaven die we eerst moeten voorbijvaren, en dan het hoekje om, de jachthaven. Veel lege boxen, en ondertussen een strakke wind. Aanmeren in 2 fases maar alles Ok, en ook een bereidwillige helper die ons aan de steiger vooraan helpt. Ondanks de wind Is het bloedheet in onze kuip. 
's avonds gaan we in het havenrestaurant een hapje eten, lekkere lokale heilbot en mediterraanse varkensoester.

Categorie:Zeilseizoen 2014
» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ankeren... Of toch niet
Vrijdag 18 juli - Ystad - Klintholm -58 M

We zijn allebei op tijd wakker, en vertrekken, op motor, bijna geen wind. Ontbijt tijdens de tocht, die zeer rustig verloopt, alle zeilers op motor, enkele grotere boten gezien oa ook de driemaster Dar Mlodziezy, dat we enkele jaren geleden ook in St Malo zagen. De ferry Huckleberry Fin die Trelleborg gaat haalt enkele vreemde toeren uit, hij draait een toer op volle zee van 360 graden en de snelheid wordt herleid tot 4 knopen, heel raar...
Doel...  Ankeren vannacht voor de kliffen van Mons Klint. Daar vinden we een mooi plekkie, en Kurt gooit het anker op ca. 7 m, even vastvaren en we hebben snel grip. Tijd voor een zwembeurt en rust. Hoewel er weinig wind Is, staat er toch een behoorlijke deining, het klotst nogal en dat voel ik natuurlijk weer snel. Ik maak nog pasta, maar na het eten, denken we dat het toch maar beter Is om naar de haven te varen. Anker op, en na een uur zijn we in Klintholm, waar de haven om 22.15 u natuurlijk goed vol ligt, dan maar een plaatske zoeken in de vissershaven. Nog snel even douchen, de code is gelukkig dezelfde dan tijdens onze heenreis.

Categorie:Zeilseizoen 2014
» Reageer (0)
18-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem opgelost
Donderdag 17 juli - Ystad 

Een dag in het teken van het motorprobleem... De havenmeester meldt dat er vandaag zeker een mechanieker gaat komen, normaal tussen 11 en 12 u. 

Het is prachtig weer, het grote vikingschip heeft een nieuwe crew aan boord, en die varen uit om te oefenen, het is een heel spektakel om hen bezig te zien, en het duurt bijna een uur eer ze al roeiend de haven uit zijn. Ik ga naar het strand,  even zwemmen en lekker relaxen. 

Tegen 15 uur zijn de 2 mechaniekers présent. Ze kijken samen met Kurt wat het probleem Is en wat hij al gedaan heeft, en dan pompen ze de brandstoftank leeg, gelukkig geen bacteriën zodat de tank niet opengemaakt moet worden. In de filters zat dus wel water, wellicht was dat condens van drie seizoenen varen en 410 motoruren. De laatste twee tochten hebben we serieuze helling gemaakt en misschien is daardoor water aangezogen in de filters. Soit, tank wordt met nieuwe diesel gevuld, Kurt gaat enkele keren met de fiets de bidonnen vullen, en we maken verder alles vertrekkensklaar... Morgen proefrit, maar we zijn er gerust in.

Categorie:Zeilseizoen 2014
» Reageer (0)
16-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Retourtje Ystad
Woensdag 16 juli - Ystad - Ystad - 13 M

Een prachtige ochtend, en alles klaar voor een lang traject, daarom gooien we los om 7.15 u. Een heel ander weertje dan gisteren, een 3 bft. We willen zuidwestelijk tot Klintholm of Haesnes, ca. 55 / 69 mijl, de zeilen gaan op maar het zal alleszins geen snelle tocht zijn. Met 4 à 4,5 kn zijn we al heel content, maar na een uur is het bekeken, een snelheid van 2 kn is een beetje té weinig. Motor bij en klaar voor een zonnige relaxdag, aangezien onze automaat Massimo er terug bij is, gaat dat zeker lukken. Het toerental van de motor valt na een tijdje wat terug, en dat is geen goed teken, we blijven  5 kn varen, dat wel. Omdat er weinig havens in de buurt zijn, de eerste van betekenis is Trelleborg en die is nog 23 mijl ver, beslissen we om terug naar Ystad te varen, 6,5 mijl maar. Dat lukt perfect, maar We zijn toch niet gerust in het feit dat we het toerental niet kunnen opvoeren. Als we de haven terug binnenvaren, is er veel plaats aan de passantensteiger, bijna iedereen in vertrokken, en vanmorgen lag het hier bomvol!
Een probleem met de mazout (vuil, water,...)  heeft wellicht de filters bevuild, we gaan naar bij de lokale chandlery 2 fijn- en 2 groffilterskopen. De moeilijkste taak is blijkbaar om die fijnfildter los te krijgen, dat lukt langs geen kanten. In de manuels die we gelezen hadden stond overal links draaien om te demonteren, blijkt dit rechts te zijn ! Na veel gefoeter Is de klus geklaard,  maar toch lukt het niet om de motor opnieuw op te vullen met mazout. We informeren bij de havenmeester naar een mechanieker, en hopen dat die morgen zoals beloofd zal bellen (en dan ook kan komen...)... Afwachten dus maar. Het is avond als we eindelijk een wandelingetje kunnen maken in Ystad, dat was er gisteren ook niet meer van gekomen.

Categorie:Zeilseizoen 2014
» Reageer (1)
15-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog een avond in Zweden
Dinsdag 15 juli - Simrishavn - Ystad - 38 M

Na meteoconsultatie, ontbijt en nog even naar de supermarkt, vertrekken we. Het is een droge en zonnige dag, af en toe bewolkt maar toch een hele verbetering tov gisteren. 

De voorspellingen zijn echter wat onderschat: We hadden overal 4 later 3 bft gezien, we hadden nog wel een reef in het grootzeil, en twijfelden bij vertrek om het eruit te halen ! Maar veel sneller dat dat eruit te doen, hebben we reef 2 moeten zetten. We zeilden natuurlijk aandewind en hebben enkele kruisrakken gevaren, en noteerden constant tussen de 18 en 23 knopen. En weer die warrige en vaak verrassende golven, minder dan eergistern, maar toch weer pittig. De directe route van 31 mijl wordt er zo al gauw één van 38 mijl. Om 18 u liggen we in YSTAD, samen met de snelle ferry voeren We de haven binnen. En net na ons, een museumvikingschip, dat binnen geroeid werd, met wel zeker 40 / 50 man aan boord, een hele sensatie. Een deel van de crew begint meteen met de keukenactiviteiten en de rest stelt een tentenkamp op bij het nabijgeleden strandje.

Wij maken het ons gemakkelijk en zijn snel voorzien bij de visrokerij aan de self-service. Het zal niet laat worden vanavond, we willen morgen vroeg vertrekken.

Categorie:Zeilseizoen 2014
» Reageer (0)
14-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regendag
Maandag 14 juli - Simrishavn (Zweden)

Na het ontbijt gooit Kurt de bakboordlier nog eens open, daar was blijkbaar wat teveel vet opgehoopt, en dat maakte dat de lier bleef haperen. Dat is snel verholpen, en tegen dat we klaar zijn om het stadje te verkennen, begint het te regenen. Het is niet koud maar het ziet er niet naar uit dat We de zon snel terugzien. Eerst even naar het toeristenbureau, daar kopen we een zwaaivlaggeske op een stokje, en dat knutsel ik later wel om tot een beleefdheidsvlaggeske want dat hadden wij niet van Zweden... 
Dan begint het hard te regenen, snel een leuke maritieme kledingshop binnen, en was het daar toevallig geen solden zeker ! Aansluitend op een terras met fleecedekentje over de beentje voor een uitgebreide lunch! En nadien, het blijft maar regenen, rust op de boot en voor de eerste keer enkele afleveringen gezien van de serie Rome, ook leuk voor een keertje.
Morgen gaan we verder.

Categorie:Zeilseizoen 2014
» Reageer (0)
13-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportief zeiltochtje
Zondag 13 juli - Svaneke (Bornholm) - Simrishavn (Zweden)

We hadden voor deze morgen geen wekker gezet... Planning was: we zullen wel zien. Als ik om 7 u wakker ben, even de gribfiles en de weersites bekeken, de wind is op moment slechts 10 kn en de haveningang een stuk rustiger dan de afgelopen dagen. Vertrekken dus, het zal best nog wel aanwakkeren, de meteo geeft nog 5 en 6 bft, en een sea state van 1,5 tot 2 m, wind W en later ZW... We kiezen daarom ook een andere bestemming dan Rügen in Duitsland dat het dan pal in de wind ligt. Doel, zuidkust van Zweden, en verder gaan we onderweg beslissen.
De havenmeester komt nog even langs net voor we vertrekken, we hadden de laatste nacht nog niet betaald... 
Om 8.45 gooien we los en verlaten we Svaneke na een mooi verblijf. De haven uit gaat rustig, we hijsen grootzeil dat reeds 1 reef kreeg, en we hebben enkele dagen eerder ook al de high aspect opgezet. We zeilen noordwestelijk, langs de Bornholmse oostkust, eerst zo'n17/18 kn wind. Maar gaandeweg voelen we dat een tweede reef nodig is, en daar twijfelen we niet lang over. Hoewel de baltische zee hier heel diep aanduidt, vaak 60/70/80 m, is er een raar golfpatroon, en dat brengt heel wat buiswater met zich mee. Kurt stuurt geconcentreerd, maar af en toe is het onmogelijk om een pak water te vermijden, soit, al het zand zal wel weggespoeld worden op deze manier. 
Het waait nu constant tussen de 20 en 27 kn, en het gaat dus ook behoorlijk hellen. We steken de traffic lane over, dat gaat zonder problemen, het zicht is opnieuw beter en gelukkig regent het niet, hoewel we overland vaak stortbuien spotten. Met deze wind en warrige golven besluiten we Simrishavn aan te lopen, de dichtste Zweedse bestemming die bovendien ook bezeild is. Ystadt zit er vandaag als bestemming niet in.
De aanloop van Simrishavn is eenvoudig, en om 15.45 leggen we aan in een smalle box, onze fenders kunnen er net tussen. En dan Is de zon er ook ineens ! Alle natte kledij kan verlucht en gedroogd worden en wij kunnen relaxen in de kuip...

Categorie:Zeilseizoen 2014
» Reageer (0)
12-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verwaaid mét regen nu !

Zaterdag 12 juli – Svaneke

Wekker slaat geen alarm, we zijn allebei om 5.30 wakker en gaan douchen… maar het waait nog steeds en erger, er staat volgens mij een “grotere” zee dan gisteren… de golven breken op de rotsen die de aanloop betekenen van de haven. Ik zie ons niet graag vertrekken, vandaag echter NIET unaniem…

We blijven nog een dag liggen, spijtig maar het is zo. Terug het bed in dus… ondertussen begint het bovendien te regenen, de eerste dag sinds ons vertrek dat het echt aanhoudend regent.  We ontbijten laat, en dit wordt een echte “druilerige” dag. We kunnen ons wel bezig houden, met de foto’s bekijken, blog nog bijwerken, lezen, verdere zeilplanning maken… En nog even naar de supermarkt, maar geen stop meer in de glasboetiek. En we hebben zelfs even het keramisch vuurtje aangezet !!

 


Categorie:Zeilseizoen 2014
» Reageer (0)
11-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verwaaid

Vrijdag 11 juli – Svaneke

Wekker slaat alarm, vroeg zoals gevraagd, maar het is éénmondig : NEEN, we vertrekken niet. We horen de wind door het want gieren en omdat we niet ver van de aanloop van de haven liggen, horen we de golven ook bulderend aanlopen. Dus we draaien ons opnieuw om en mogen nog even verder slapen.

Deze voormiddag is het opnieuw zonnig weer, heel veel wind, maar ideaal weertje om de boot eens grondig te poetsen : het dek en de kuip liggen vol zand en vuil, tja met deze wind kan dat moeilijk anders. Maar eerst nog even het kapsalon openen om Kurt zijn coupe bij te werken… Na de lunch – een viske wat anders ? – kunnen we op een proper dek gaan zonnen J, en dan nog even naar de supermarkt om eten voor vanavond te kopen. We hebben onze laatste cash kronen al uitgegeven maar overal kan je natuurlijk betalen met de kaart. Ik ben nogmaals naar de “glasboetiek” geweest om creatief in de workshop te wezen… leuk hoor, als we hier nog blijven kan ik een nieuw glasservies maken…

Er is weinig beweging in de haven, wat wil je met deze wind. ’s Avonds komt er echter wel een Pools bootje binnen, ca. 8 m, een vader met zoontje en ze hebben er een tocht van 12 uur opzitten : “it was horrible”, zei hij aan Kurt toen hij meehielp aanmeren. We hebben er geen spijt van dat we niet vertrokken zijn : morgen beter !!


Categorie:Zeilseizoen 2014
» Reageer (0)


Gastenboek
  • Wanneer zijn jullie weer in Zeeland?
  • Goede vaart
  • Halfweg
  • mooie trip
  • Bijna 'thuis'

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in ons gastenboek


    Inhoud blog
  • Terminus
  • Bezoek op de Oosterschelde
  • Brommen, brommen, brommen
  • Rain !

    Agenda

    Wat plannen we binnenkort ?


    Categorieën
  • Geschiedenis (4)
  • Zeilseizoen 2010 (57)
  • Zeilseizoen 2011 (63)
  • Zeilseizoen 2012 (62)
  • Zeilseizoen 2013 (80)
  • Zeilseizoen 2014 (114)
  • Zeilseizoen 2016 (38)
  • Zeilseizoen 2017 (44)
  • Zeilseizoen 2018 (47)

  • Archief per maand
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 11--0001

    Blog als favoriet !

    Categorieën
  • Geschiedenis (4)
  • Zeilseizoen 2010 (57)
  • Zeilseizoen 2011 (63)
  • Zeilseizoen 2012 (62)
  • Zeilseizoen 2013 (80)
  • Zeilseizoen 2014 (114)
  • Zeilseizoen 2016 (38)
  • Zeilseizoen 2017 (44)
  • Zeilseizoen 2018 (47)


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs