Balenais eenEverson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste
zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral
leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. DeBelgische en Nederlandse Kust
en de Westerscheldestaan
eveneens regelmatig op het programma.
In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en
2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo
en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk
tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.
2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.
Zoeken in blog
Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
27-07-2014
Minivakantie op Vlieland
Zaterdag 26 juli - Vlieland
Op tijd eruit want enkele van de bruinevlootschepen waar we naast liggen, vertrekt om 8 uur. We gooien los en meren tijdelijk even aan naast een groot zeiljacht. De havenmeester meldt dat alle jachten in deze kom een box zullen krijgen, een klein uurtje wachten, dan zullen vele jachten vertrokken zijn zodat er plaats is.
Rond 10 u is deze klus geklaard, we liggen aan de F steiger, in een tsjokvolle haven dus. Heel wat anders dan de rust in de Deense en Duitse havens, maar dit is natuurlijk een populaire vakantiebestemming voor veel Nederlandse families.
We vertrekken met de fiets voor een eilandrondrit, heel simpel, 10 km zuidelijk langs de Waddenzee heen tot het militair domein - de helft van Vlieland Is beperkt toegankelijk, enkel in weekend en te voet - en dan retour via de duinen bij het noordzeestrand, en dat Is pittiger want wind tegen en wat op en neer. We stoppen hier aan het strand voor een frisse duik, fotosessie met meeuwen en wat lezen. Nadien verder tot het dorp voor een hapje op een zonnig terras,gezellige drukte hier: de ferry is net gearriveerd, en het is duidelijk zaterdag, dus wisseldag voor vakantiehuisjes enz. Er wordt gezeuld met koffers en tassen, en de fietsverhuurzaken hebben het ontzettend druk.
Terug in de haven vernemen we dat Jest en Fast Forward op komst zijn; hoewel Brandaris omriep dat Vlieland weer vol was, laat men wel jachten toe dieeen lange tocht achter de rug hebben - het blijft uiteindelijk een "aanloophaven". FF kan zelfs nog een box bemachtigen, Jest ligt bij de bruine vloot.
Dit zijn de eerste Belgen die we tijdens de vakantie ontmoeten, in heel Duitsland, Denemarken en Zweden geen enke Belgisch schip gezien. Het wordt een leuk weerzien met allerlei verhalen natuurlijk. We improviseren tapa-avond in kuip, en plannen om morgen zeker nog te bljven.
Donderdag 24 & vrijdag 25 juli - Cuxhaven - Vlieland - 152 M
Het blijven warme dagen en ook de nachten zijn aangenaam. Daarom een nachttocht op ons program. We moeten niet te vroeg vertrekken uit Cuxhaven, en hebben alle tijd om vers brood te halen, en we vervangen ook de fok door de genua: voorspelde wind in de Duitse Bocht is NO4, in de nacht NO 3/4.
We gooien los rond 12.30, een kort stuk op motor en dan de zeilen op. Na een uurtje rollen we de genua in en kunnen we de halfwinder uithalen. Dan valt de wind een tijd weg, motor op en 3 uur later terug op zeil. Het is wat weinig wind om snel op te schieten, en als we dan op motor zijn, vinden we het spijtig om toch niet te zeilen. Maar deze zeer ruime koers is natuurlijk niet de snelste.
We varen rustig de Elbe af, traverseren aansluitend de verkeersscheidingsstels van Alte en Neue Weser en Jade, en dan zijn we een hele tijd gerust. We eten pasta aan boord, en kleden ons iets warmer aan voor de avond en nacht... maar echt koud of vochtig wordt het gelukkig niet. We zien een machtig mooie zonsondergang en zeilen de donkerte in (eigenlijk pas echt donkerdonker rond 00.30). Rond die tijd klapperen de zeilen weer zodanig dat we besluiten om terug te motoren. Om en om rust/slaapt één van ons even in de kajuit of op de bank buiten. Wel goed uitijken voor de vissers, vooral voor Norderney zijn er heel wat.
En rond 4 uur begin je in het oosten al licht te zien. Dan valt de vermoeidheid pas echt, en rond 6 uur is ook het koudste moment. Rond 8 uur nog eens proberen op zeil, we hebben ondertussen beslist om niet Lauwersoog binnen te lopen, maar verder te gaan tot Vlieland of Terschelling, dat is hetzelfde zeegat tussen de 2 eilanden binnenvaren. Voorkeur gaat uit naar vlieland maar daar kan het in vakanties vol zijn zodat je alsnog elders moet gaan. Verkeerspost Brandaris meldde reeds via de marifoon dat de haven van Texel uitzonderlijk vol is, en dat er beperkte plaatsen zijn in vlieland. We roepen voor de zekerheid nog even op, en het zou moeten lukken in vlieland. We meren aan naast drie platbodems en een grote Dehler, blij dat we hier zijn, en natuurlijk goed moe. 152 mijlen hebben in afgelegd in 29 uren, zeker niet snel, maar nu we hier zijn, kunnen we nog rustig enkele dagen op de wadden of aan de Nederlandse kust vertoeven zonder te stressen over het weer.
Vandaag vroeg weg, onder een strakblauwe hemel gooien we om 7.15 al los, met nog ongeveer 36 mijl motoren in het vooruitzicht, kunnen we ontbijten op het kielerlanaal. Kurt staat al om 8 u in zwembroek aan het stuur, minder druk dan gisteren, maar toch heel wat coasters en pilots onderweg. Ik kan tijdens dit traject binnen poetsen en een pastasaus maken voor morgen. Bij Brünsbuttel zijn de jachtensluizen weer in werking, als We eraan komen kunnen We meteem binnenvaren, en ook versassen gebeurt zeer snel, om 13.30 zijn we na ongeveer 4 weken opnieuw op getijdewter, in casu hier de Elbe.
Noordoostelijk windje, 4 bft voorspeld, maar hier Is dat wel minder. Met de stroom erbij zijn we toch op 3 uurtjes in Cuxhafen, we zeilden enkel op het fokje. Eerst verkeerdelijk in een rode box, dus niet vrij en verleggen we ons naar een vrije box. We wandelen naar een pompstation en supermarkt en na een deugddoende douche, zoeken we het terras van de jachtclub op, daar is het nu goed toeven met een briesje.
Geen haast deze morgen, we rekenen 9 uur nodig te hebben om het Nord-Ostseekanal uit te varen. Kurt gaat naar tankstelle en supermarkt en om 11 u zijn we bij de sluis van Holtenau. De "alte schleusen" die voor de pleziervaart dienst doen, zijn nog altijd niet actief wegens onderhoud, en van de 2 grote sluizen voor de beroepsvaart, is er ook maar één die operationeel is. We hadden al iets opgevangen over STAU maar hadden niet goed begrepen waarover het ging. Enkele grote schepen liggen te wachten, en moeten zich op afroep door de sluiswachter naar de sluis begeven. De sportboten, zeil- en pleziermotorboten, moeten wachten. We meren even af aan de kade bij de oude vuurtoren van Holtenau en als de drie grote schepen vastliggen, mogen de sportboten binnen, het zijn er ondertussen zo'n 30 ! We schuiven naar voren, tussen 2 grote door, daar is nog voldoende plaats. Naast ons komt nog een groot aluminium jacht liggen, en dan moet er betaald gaan worden. Deze keer moet het cash, de betaalautomaten werken nog altijd niet...
Op het kanaal Is het veel drukker dan alle vorige keren: zo te zien Is hier een economische "hausse" aan de gang. De vloot sportboten tuft verder onder een brandende zon, het is 29 gr in de kajuit... En we kruisen grote containerschepen, kustvaartcargo's, pontjes en passagiersschepen... Bij Rendsburg staan de signaallichten op 3 x rood, dwz dat we niet verder mogen, Kurt draait als eerste om, en we roepen via vhf de trafficdienst op: we moeten ongeveer een uur wachten omdat er groot schip gaat passeren. Tja, dan kunnen we vanavond niet meer in Brünsbuttel geraken, eventueel nog wel tot een ankergebied; we kiezen er dan toch maar voor om hier in een haventje te overnachten, nl. In Büdelsdorf, een klein gezellig haventje, we waren er vroeger ook al eens.
Te warm op de boot, en daarom kiezen we aan de wal, onder de verfrissende bomen, een tafel met banken uit om te aperitieven, en geraken aan de babbel met een Duits koppel, over politiek en zeilen natuurlijk. We eten een frisse Griekse salade aan boord, bekijken nog een alternatieve planning via de Eider maar dat zal niet voor dit jaar zijn, te weinig gegevens.
We slapen onder de blote hemel (raam en verduistering boven ons bed helemaal open ;-)) tt
Maandag 21 juli - Heiligenhafen - Moltenört - 36 M
We vallen in herhaling, veel zon, veel wind. We zetten voor de verandering geen wekker, na het ontbijt nog naar de supermarkt en apotheek, rond 11 u. Is alles opgeruimd en vertrekken we met een stevige bries. Het moeilijkste van de dag: hier buiten geraken... Op een schoonheidsfoutje na, gaat dit goed, we varen Heiligenhafen buiten op motor, omdat deze smalle geul in de wind ligt. Eens we op open water zijn, fok open en... Daar gaan we weer, we noteren constant 5 en 6 bft, maar met deze zeer ruime wind, is dat een makkie :)... 25 mijlen zijn zo voorbij, en dan moeten we gijpen om de Kieler Fjord in te varen. Om 17u rollen we de fok op en varen we de haven van Moltenört binnen, hier hebben we snel een groene, dus lege box gevonden.
We zetten meteen de zonnetent op want het is hier, wederom, bakken en braden. Diegenen die zeggen dat het in Scandinavië en Noord - Duitsland geen mooi weer is, moeten beslist eens polshoogte komen nemen.
Relaxtime op de Balena en diner onder de zonnetent en rustige avond.
De meteo voorspelt een aanwakkerende oostelijke wind voor vandaag, windstoten tot 6/7 bft, maar aangezien ons doel zuidwestelijk ligt, moet dat te doen zijn.
Preventief 2 reven in het grootzeil, maar we verkiezen om enkel op de fok te zeilen met deze achterlijke wind. En dat gaat snel genoeg, boven de 6 kn bijna constant en dus enkel met het high aspect-zeil. We moeten hier een grote verkeersader passeren, maar echt druk met is het niet. We zeilen opnieuw de Fehmarnsund in en de brug onder, en buigen dan af naar Heiligenhafen. De golven hebben zich ondertussen al opgebouwd, maar het is nog altijd fijn zeilen.
Dit is een heel grote marina, we vinden vlug een vrije box, meren af om 15 u, dus nog een mooie namiddag. We wandelen naar het strand via het schiereilandje: veel wandelaars, het is zondag en het zijn ook havenfeesten in de stad. We nemen een duik, het water is warm, maar de wind blijft aanwakkeren. Het duurt een tijd eer we de handdoeken zandvrij op het strand kunnen krijgen.
's Avonds wandelen we naar de gemeentelijke haven waar de festiviteiten, zijnde de bier- en eetkraampjes, te vinden zijn. En de feestweek wordt afgerond met een bescheiden vuurwerk.
In de vissershaven hebben we naast de grote camionbanden die als stootkussens dienst doen, een ongelooflijk rustige nacht gehad. Ik ben er zeker van dat dit op anker niet zo zou zijn geweest.
We vertrekken om 7.30 u., het belooft vandaag een hete dag te worden met een oostelijk/noordoostelijk windje van 2/3 bft. Kurt haalt meteen de halfwinder boven, het is van Klintholm tot het zuidelijke punt van het eiland Falster een mooi halvewinds rak, bijna 30 mijl. Een mooie rustige tocht, geen golven. Na een tijdje iets meer voordewinds, en als we de kaap van het eilandje moeten ronden, gaat de halfwinder eraf. Het begint ook harder te waaien. Als we de aanloopgeul invaren, zien we dat de ferry naar Rostock op vertrekken staat. Er zijn hier 2 havens, de ferryhaven die we eerst moeten voorbijvaren, en dan het hoekje om, de jachthaven. Veel lege boxen, en ondertussen een strakke wind. Aanmeren in 2 fases maar alles Ok, en ook een bereidwillige helper die ons aan de steiger vooraan helpt. Ondanks de wind Is het bloedheet in onze kuip.
's avonds gaan we in het havenrestaurant een hapje eten, lekkere lokale heilbot en mediterraanse varkensoester.
We zijn allebei op tijd wakker, en vertrekken, op motor, bijna geen wind. Ontbijt tijdens de tocht, die zeer rustig verloopt, alle zeilers op motor, enkele grotere boten gezien oa ook de driemaster Dar Mlodziezy, dat we enkele jaren geleden ook in St Malo zagen. De ferry Huckleberry Fin die Trelleborg gaat haalt enkele vreemde toeren uit, hij draait een toer op volle zee van 360 graden en de snelheid wordt herleid tot 4 knopen, heel raar...
Doel... Ankeren vannacht voor de kliffen van Mons Klint. Daar vinden we een mooi plekkie, en Kurt gooit het anker op ca. 7 m, even vastvaren en we hebben snel grip. Tijd voor een zwembeurt en rust. Hoewel er weinig wind Is, staat er toch een behoorlijke deining, het klotst nogal en dat voel ik natuurlijk weer snel. Ik maak nog pasta, maar na het eten, denken we dat het toch maar beter Is om naar de haven te varen. Anker op, en na een uur zijn we in Klintholm, waar de haven om 22.15 u natuurlijk goed vol ligt, dan maar een plaatske zoeken in de vissershaven. Nog snel even douchen, de code is gelukkig dezelfde dan tijdens onze heenreis.
Een dag in het teken van het motorprobleem... De havenmeester meldt dat er vandaag zeker een mechanieker gaat komen, normaal tussen 11 en 12 u.
Het is prachtig weer, het grote vikingschip heeft een nieuwe crew aan boord, en die varen uit om te oefenen, het is een heel spektakel om hen bezig te zien, en het duurt bijna een uur eer ze al roeiend de haven uit zijn. Ik ga naar het strand, even zwemmen en lekker relaxen.
Tegen 15 uur zijn de 2 mechaniekers présent. Ze kijken samen met Kurt wat het probleem Is en wat hij al gedaan heeft, en dan pompen ze de brandstoftank leeg, gelukkig geen bacteriën zodat de tank niet opengemaakt moet worden. In de filters zat dus wel water, wellicht was dat condens van drie seizoenen varen en 410 motoruren. De laatste twee tochten hebben we serieuze helling gemaakt en misschien is daardoor water aangezogen in de filters. Soit, tank wordt met nieuwe diesel gevuld, Kurt gaat enkele keren met de fiets de bidonnen vullen, en we maken verder alles vertrekkensklaar... Morgen proefrit, maar we zijn er gerust in.
Een prachtige ochtend, en alles klaar voor een lang traject, daarom gooien we los om 7.15 u. Een heel ander weertje dan gisteren, een 3 bft. We willen zuidwestelijk tot Klintholm of Haesnes, ca. 55 / 69 mijl, de zeilen gaan op maar het zal alleszins geen snelle tocht zijn. Met 4 à 4,5 kn zijn we al heel content, maar na een uur is het bekeken, een snelheid van 2 kn is een beetje té weinig. Motor bij en klaar voor een zonnige relaxdag, aangezien onze automaat Massimo er terug bij is, gaat dat zeker lukken. Het toerental van de motor valt na een tijdje wat terug, en dat is geen goed teken, we blijven 5 kn varen, dat wel. Omdat er weinig havens in de buurt zijn, de eerste van betekenis is Trelleborg en die is nog 23 mijl ver, beslissen we om terug naar Ystad te varen, 6,5 mijl maar. Dat lukt perfect, maar We zijn toch niet gerust in het feit dat we het toerental niet kunnen opvoeren. Als we de haven terug binnenvaren, is er veel plaats aan de passantensteiger, bijna iedereen in vertrokken, en vanmorgen lag het hier bomvol!
Een probleem met de mazout (vuil, water,...) heeft wellicht de filters bevuild, we gaan naar bij de lokale chandlery 2 fijn- en 2 groffilterskopen. De moeilijkste taak is blijkbaar om die fijnfildter los te krijgen, dat lukt langs geen kanten. In de manuels die we gelezen hadden stond overal links draaien om te demonteren, blijkt dit rechts te zijn ! Na veel gefoeter Is de klus geklaard, maar toch lukt het niet om de motor opnieuw op te vullen met mazout. We informeren bij de havenmeester naar een mechanieker, en hopen dat die morgen zoals beloofd zal bellen (en dan ook kan komen...)... Afwachten dus maar. Het is avond als we eindelijk een wandelingetje kunnen maken in Ystad, dat was er gisteren ook niet meer van gekomen.
Na meteoconsultatie, ontbijt en nog even naar de supermarkt, vertrekken we. Het is een droge en zonnige dag, af en toe bewolkt maar toch een hele verbetering tov gisteren.
De voorspellingen zijn echter wat onderschat: We hadden overal 4 later 3 bft gezien, we hadden nog wel een reef in het grootzeil, en twijfelden bij vertrek om het eruit te halen ! Maar veel sneller dat dat eruit te doen, hebben we reef 2 moeten zetten. We zeilden natuurlijk aandewind en hebben enkele kruisrakken gevaren, en noteerden constant tussen de 18 en 23 knopen. En weer die warrige en vaak verrassende golven, minder dan eergistern, maar toch weer pittig. De directe route van 31 mijl wordt er zo al gauw één van 38 mijl. Om 18 u liggen we in YSTAD, samen met de snelle ferry voeren We de haven binnen. En net na ons, een museumvikingschip, dat binnen geroeid werd, met wel zeker 40 / 50 man aan boord, een hele sensatie. Een deel van de crew begint meteen met de keukenactiviteiten en de rest stelt een tentenkamp op bij het nabijgeleden strandje.
Wij maken het ons gemakkelijk en zijn snel voorzien bij de visrokerij aan de self-service. Het zal niet laat worden vanavond, we willen morgen vroeg vertrekken.
Na het ontbijt gooit Kurt de bakboordlier nog eens open, daar was blijkbaar wat teveel vet opgehoopt, en dat maakte dat de lier bleef haperen. Dat is snel verholpen, en tegen dat we klaar zijn om het stadje te verkennen, begint het te regenen. Het is niet koud maar het ziet er niet naar uit dat We de zon snel terugzien. Eerst even naar het toeristenbureau, daar kopen we een zwaaivlaggeske op een stokje, en dat knutsel ik later wel om tot een beleefdheidsvlaggeske want dat hadden wij niet van Zweden...
Dan begint het hard te regenen, snel een leuke maritieme kledingshop binnen, en was het daar toevallig geen solden zeker ! Aansluitend op een terras met fleecedekentje over de beentje voor een uitgebreide lunch! En nadien, het blijft maar regenen, rust op de boot en voor de eerste keer enkele afleveringen gezien van de serie Rome, ook leuk voor een keertje.
Zondag 13 juli - Svaneke (Bornholm) - Simrishavn (Zweden)
We hadden voor deze morgen geen wekker gezet... Planning was: we zullen wel zien. Als ik om 7 u wakker ben, even de gribfiles en de weersites bekeken, de wind is op moment slechts 10 kn en de haveningang een stuk rustiger dan de afgelopen dagen. Vertrekken dus, het zal best nog wel aanwakkeren, de meteo geeft nog 5 en 6 bft, en een sea state van 1,5 tot 2 m, wind W en later ZW... We kiezen daarom ook een andere bestemming dan Rügen in Duitsland dat het dan pal in de wind ligt. Doel, zuidkust van Zweden, en verder gaan we onderweg beslissen.
De havenmeester komt nog even langs net voor we vertrekken, we hadden de laatste nacht nog niet betaald...
Om 8.45 gooien we los en verlaten we Svaneke na een mooi verblijf. De haven uit gaat rustig, we hijsen grootzeil dat reeds 1 reef kreeg, en we hebben enkele dagen eerder ook al de high aspect opgezet. We zeilen noordwestelijk, langs de Bornholmse oostkust, eerst zo'n17/18 kn wind. Maar gaandeweg voelen we dat een tweede reef nodig is, en daar twijfelen we niet lang over. Hoewel de baltische zee hier heel diep aanduidt, vaak 60/70/80 m, is er een raar golfpatroon, en dat brengt heel wat buiswater met zich mee. Kurt stuurt geconcentreerd, maar af en toe is het onmogelijk om een pak water te vermijden, soit, al het zand zal wel weggespoeld worden op deze manier.
Het waait nu constant tussen de 20 en 27 kn, en het gaat dus ook behoorlijk hellen. We steken de traffic lane over, dat gaat zonder problemen, het zicht is opnieuw beter en gelukkig regent het niet, hoewel we overland vaak stortbuien spotten. Met deze wind en warrige golven besluiten we Simrishavn aan te lopen, de dichtste Zweedse bestemming die bovendien ook bezeild is. Ystadt zit er vandaag als bestemming niet in.
De aanloop van Simrishavn is eenvoudig, en om 15.45 leggen we aan in een smalle box, onze fenders kunnen er net tussen. En dan Is de zon er ook ineens ! Alle natte kledij kan verlucht en gedroogd worden en wij kunnen relaxen in de kuip...
Wekker
slaat geen alarm, we zijn allebei om 5.30 wakker en gaan douchen maar het
waait nog steeds en erger, er staat volgens mij een grotere zee dan gisteren
de golven breken op de rotsen die de aanloop betekenen van de haven. Ik zie ons
niet graag vertrekken, vandaag echter NIET unaniem
We
blijven nog een dag liggen, spijtig maar het is zo. Terug het bed in dus
ondertussen begint het bovendien te regenen, de eerste dag sinds ons vertrek dat
het echt aanhoudend regent. We ontbijten
laat, en dit wordt een echte druilerige dag. We kunnen ons wel bezig houden,
met de fotos bekijken, blog nog bijwerken, lezen, verdere zeilplanning maken
En nog even naar de supermarkt, maar geen stop meer in de glasboetiek. En we hebben zelfs even het keramisch vuurtje aangezet !!
Wekker
slaat alarm, vroeg zoals gevraagd, maar het is éénmondig : NEEN, we vertrekken
niet. We horen de wind door het want gieren en omdat we niet ver van de aanloop
van de haven liggen, horen we de golven ook bulderend aanlopen. Dus we draaien
ons opnieuw om en mogen nog even verder slapen.
Deze
voormiddag is het opnieuw zonnig weer, heel veel wind, maar ideaal weertje om
de boot eens grondig te poetsen : het dek en de kuip liggen vol zand en vuil,
tja met deze wind kan dat moeilijk anders. Maar eerst nog even het kapsalon
openen om Kurt zijn coupe bij te werken Na de lunch een viske wat anders ?
kunnen we op een proper dek gaan zonnen J,
en dan nog even naar de supermarkt om eten voor vanavond te kopen. We hebben
onze laatste cash kronen al uitgegeven maar overal kan je natuurlijk betalen
met de kaart. Ik ben nogmaals naar de glasboetiek geweest om creatief in de
workshop te wezen leuk hoor, als we hier nog blijven kan ik een nieuw
glasservies maken
Er
is weinig beweging in de haven, wat wil je met deze wind. s Avonds komt er
echter wel een Pools bootje binnen, ca. 8 m, een vader met zoontje en ze hebben
er een tocht van 12 uur opzitten : it was horrible, zei hij aan Kurt toen hij
meehielp aanmeren. We hebben er geen spijt van dat we niet vertrokken zijn :
morgen beter !!
Bornholm is een fietseiland bij uitstek, dus moeten we de
fietsen even bovenhalen. Vanuit Svaneke gaat het eerst naar een klein haventje
Listed, het lijkt er gezellig maar er is niet zoveel in de buurt, wel enkele
lokale vissers. Dan verder tot Melsted waar we even stoppen bij een
rotsstrandje maar toch wat teveel golven en rotsen om je in het water te
begeven. Weer klimmen, en nadien mooie afdalingen tot Gudjhem, ook een
vissersplaatsje in rotsen uitgehouwen, dus veel smalle steile straatjes, maar
heel sympathiek en "zuiders" aandoend.
Het haventje is afgesloten met een deur omdat er zoveel wind is, en er mogen geen jachten meer binnen, en dus ook niet buiten. We zien hier
een NL jacht dat we eerder ontmoetten in Hammer Havn.
Een salade op een terraske en dan via een andere weg terug,
nu meer het binnenland in, met een stop bij een waterval (dat was even zoeken),
en bij de grootste van de vier ronde vestingkerken op Bornholm, mooi.
Als We terug zijn bij de boot, nemen we even de tijd voor
een zwemrondje aan de kop van de haven, daar zijn trapjes en het is vlak achter
de kademuur waar we liggen, dus opdrogen op ons dek.
We eten aan boord en maken een en ander in orde voor
morgen... Misschien vertrekken we wel, als het weer, ttz de wind, het toelaat.
Een onrustige nacht achter de rug, de wind wakkerde gestaag
aan, en de zeilboot die gisteren naast ons was komen liggen, de Akela, die we
ook al in Allinge en Christiansø gezien hadden, had geen lijnen naar de wal
gezet; gevolg was dan ook dat er heftig met de boten werd geschud.
Na ontbijt en douche, verlegt de Akela zich, en we proberen
iets rustiger vast te leggen, spring vaster of losser, het blijft nerveus
schokkerig. Ik ga ondertussen maar eens naar de wasserette in het havengebouw
om 2 machines te draaien, dan gebeurt er toch iets. Het blijft wel fantastisch
zonnig, maar de golven breken met kracht tegen de havendammen, we meten in de
haven al met gemak tot 20 kn wind. Ook de golfslag is al deftig. Volgens de
weersites en de gribfiles zit er een sterke windzone rond Bornholm en Rügen, en
naar de voorspellingen toe zal dit tot vrijdag zo zijn.
S' Avond kiezen we één van de vele restaurantjes uit, het is
er nog lekker vertoeven op het zonnige terras.
Een rustige en warme dag. Na het ontbijt, zoeken we een ander plaatsje, aan de kademuur en de hogewal, we vervangen het genuazeil en hijsen de high aspect voor de volgende dagen, nu Is er nog niet te veel wind.
'S middags wandelen we eerst naar de Rogeri (visrokerij) en nadien via het kustwandelpad (dat helemaal rond het eiland loopt) tot het haventje Årsdale, langs een camping die vlakbij het rotsstrand ligt, en langs de vuurtoren die ook als vakantiehuis verhuurd wordt, mooi hoor ! Årsdale is een klein vissershaventje, er staat ook molen waar graniet wordt verwerkt, maar verder niet zo veel te zien.
In Svaneke wandelen we nog langs enkele mooie boetieks, er zijn veel mooie design winkeltjes, vnl. Glaswerk, glazen juwelen, ook bedrukte stoffen en,... Chocoladebereidingen. Ik bezoek de glasworkshop waar je een eigen ontwerp kan maken, het glas wordt gezandstraald en je kan dus zelf een tekening maken op je glaswerk. Mooi resultaat al zeg ik het zelf.
We eten aan boord, ondertussen is het goed beginnen waaien... We meten in de haven al gemakkelijk 5 bft, benieuwd naar morgen.
Het blijft hier prachtig weer, staalblauwe hemel bij ontbijt, en meer dan bakpak en iets heel licht erover, hebben we niet nodig. Om 10.30 u. moeten enkele boten zich verplaatsen omdat de wekelijkse ophaaldienst in de vorm van een oude vissersboot komt aanmeren.
We wandelen rond de middag naar Frederiksø en gaan nog even baden bij een leuk baaike waar ook een wipplank voor de jeugd staat. Na een klein hapje, zijn we klaar en verlaten we dit idyllische eilandje. Een beetje wind, en die is bijna half, dus gaat de halfwinder snel naar boven, 5,5 en 6 knopen met dit beetje wind, leuk zo... Maar het duurt niet lang want dan plots, niets meer. Verder tuffen tot Svaneke, het meest oostelijke punt van eiland Bornholm, en gekozen als mooiste stadje van Europa (of was het Denemarken). In het kleine havenkommeke, het meest beschut, Is geen plaats meer, dus terug naar de buitenhaven. Daar is nog een plaats vrij, maar we zien niet hoe we achteraan moeten aanmeren, de andere boten hangen aan een lijn die uit het water komt. De vriendelijke buurman komt ons helpen en legt ons het systeem uit, je moet dus met je pikhaak een dikke touw vanaf vooraan volgen, en aan die lijn trek je je eigen boot naar achter op spanning. Weer wat nieuws maar snel gaat het niet.
We aperitieven in een brandende zon en eten aan boord. Nog even de weerberichten bekijken. Het zou vanaf morgen gaan waaien. Zullen nog even hier blijven wellicht.
Een rustige nacht in een vol havenkommetje, een beetje te
vergelijken met die van Veere. We liggen als eerste aan de kant, naar ons een
Deense en een Duitse boot. Ze maken los om ons vrij te laten, het Deens koppl
vertrekt zoals wij naar Christiansø. Weinig wind, we proberen af te kruisen wnt
onze bestmming is weer voordewinds, maar als de speed tot 2 knopen vermindert,
gaat de motor op.
Ons doel is niet ver verwijderd maar we zien het eiland pas
laat omdat het zo laag Is, het is bovendien niet groot. Samen met Frederiksø en
Græsholm, vormt Christiansø een eilandengroepje dat de erwteneilanden wordt
genoemd. Græsholm is een natuureiland voor broedende vogels en niet
toegankelijk. De andere twee zijn met een kleine houten draaibrug verbonden en
tusse de smalle doorgang kunnen jachten links of rechts aanmeren. We kiezen een
plaats aan de kade van Christiansø.
We betalen aan de automaat, dat Is dus bijna overal zo
tegenwoordig in Denemarken, en gaan het eilandje verkennen. Groot is het dus
niet, je bent altijd op max. 15 min. van de haven. Het is hier prachtig:
iedereen te voet, geen wegen, enkel paden en oude geplaveide wegeltjes, resten
van de verdedigingsmuren, alles zeer oud en zoveel mogelijk in originele staat.
Ook kleine verzorgde huisjes, maar dus geen moderne huizen. Er is 1 restaurant,
een kiosk, een supermarktje en enkele musea... we verkiezen deze namiddag te faulenzen,
we zoeken een rotsstrandje uit, spreiden de handdoeken, en proberen een niet te
gladde toegang via de rotsen tot de zee te vinden, t is een klein paradijsje
schoon water en zon. In de late namiddag verlaten de echte toeristen met een
klein ferryke het eiland, en blijven enkel de overnachters over: dat zijn de
bootjesmensen, enkele kampeerders en het eiland heeft ook 8 hotelkamers
We gaan in het enige restaurant uit eten, op een
zonovergoten terras, en nadien verkennen we het andere eilandje, Frederikso. We
belanden uiteindelijk op het Deense schip van Birte en Lars, die vanmorgen
samen met ons vertrokken, een ouder koppel uit Kopenhagen.