Balenais eenEverson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste
zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral
leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. DeBelgische en Nederlandse Kust
en de Westerscheldestaan
eveneens regelmatig op het programma.
In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en
2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo
en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk
tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.
2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.
Zoeken in blog
Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
06-09-2013
30 augustus tot 1 september
Vrijdagavond vertrekken we niet meer, bezoekje bij Goton, en een rustige avond aan boord.
Zaterdag vertrekken we om 7 u., richting west, een stukje met de fok op, een deel op motor. We meren aan in Oostwatering, waar de BASF-zeilinitiatiedag plaats heeft. 13 polyvalkjes liggen klaar voor monitors en werknemees. Er staat hier een stevig briesje, 4 en 5 bft. Er wordt afgesproken om sowieso 2 reven te knopne, er zijn verschillende kleine kindjes bij, en ook volwassenen die nog nooit gezeild hebben, zouden wel eens verrast kunnen worden.
Kurt is begeleider bij 2 koppels, en ik vertrek met Dirk J en nog een collega Jef. Zeer mooi zeilen, het is nog grijs, maar tegen de middag wordt het mooier. Patrick D heeft voor hot dogs gezorgd en die zijn zeer gegeerd na meer dan 2 uren op het water. In de namiddag, een tweede lading die verdeeld wordt : Kurt heeft nu een vader en zoon windsurfers aan boord, en Dirk J en ik vertrekken met een tof koppel en zoon van 17. Tegen het einde gaan de reven eruit, en dat laat zich duidelijk voelen. En weer een zeer leuke zeiltocht, we varen tot de dijk aan zee, en dan ruime wind terug.
's Avonds stappen we op bij de Idefix, varen naar Veere, waar ze gaan overnachten. We gaan samen eten in de Yachtclub van de haven, en 's nachts maken we een mooie wandeling retour naar Oostwatering.
Zondag - na een stop in de haven van Veere, is het lekker zeilen tot Wolphaartsdijk, wind is OK, zon is niet echt van de partij. Idefix wil een wedstrijdje, we hebben "slechts" de high-aspect opstaan, bij hen staat de genua. Maar we doen ons best, en zijn sneller op zeil dan de Idefix. Uiteindelijk haalt hij ons in vlak voor de haven van W'dijk, dus niet zo slecht voor ons jachie...
Een korte tocht vrijdagavond, tot de steiger van het Goese Sas, waar we samen met de Alcyone wachten op de Najade Ngataki die pas rond 22 u, in de donkerte dus, arriveert. Rustig weer en we zitten tot middernacht buiten.
Zaterdag zijn wij om 6u15 al uit de veren... de wind en de golven komen op de neus het normaal tamelijk beschutte kommetje van het Goese Sas binnen, het is dan ook hoogwater. We staan maar op want het is anders toch maar ziek worden van de deining, en we wandelen tot het nieuwe strandje, waar we gaan zwemmen ! Fris maar zoals steeds, nadien aangenaam.
We vertrekken op tijd naar Wemeldinge, het begint te regenen en dat is voor een tijdje. We maken ons klaar voor het jubileumfeestje van S en C, in partycenter Schoudee : lekkere BBQ en leuk feestje, en nadien nog met de harde kern een kleine afterparty... waar ik niet ongehavend van terug kom wegens een slippartij.
Zondag weer een ochtendlijke zwempartij, maar toch iets later dan gisteren. Het is mooi weer, maar tegen de middag neemt de bewolking toe. Na het bezoek van Bob, vertrekken we richting W'dijk, echter is de wind op, en gaat het op motor. Om 17 u zijn we op ons vertrouwd plekje en wordt de boot nog eens goed gepoetst.
Een "nachtelijke" tocht via het Veerse Meer tot Vlissingen zodat we de donderdag op tijd kunnen vertrekken naar Blankenberge. Doordat de laatste brug niet meer bediend werd naar behoren, hebben we een tijdlang liggen wachten eer we konden aanmeren aan de grote bakboordkade voor de fitness in Vlissingen. Inge & Erik stonden al een tijdje te wachten om nog even binnen te springen. De Alcyone meert achter ons af.
Donderdag ons eerste werk : de genua wordt vervangen door de high aspect, verwachte wind ZW 4/5, en met dit zeil kunnen we veel scherper zeilen... We gooien los rond 9u15, grijs, maar droog, pakken aan en de sluis in.
Als we de Westerschelde opvaren, staan de zeilen al bij, en gaat de motor meteen af. Zoals verwacht ZW, en zal het dus aan de wind zeilen zijn. We blijven noordelijk van de Wielingengeul, laten 2 grote schepen passeren in de Sardijngeul, en moeten dan een slag maken om vrij te komen van de ondiepe banken aan stuurboord. En dan een lang kruisrak, steeds verder van de kustlijn, tot voorbij de Samselbu-boei... Voor Zeebrugge zijn de golven zoals we ze kennen hier, warrig, hoog en bonkend. De Alcyone zeilt in ons zog, we zijn vertrokken met 100 m afstand, en dat blijft bijna de hele tocht zo. Even komen ze wat dichter, en dan horen we dat ook hun boot met een serieuze klap terugvalt op de golven.
Als Blankenberge over de andere boeg bezeild lijkt, gaan we overstag, en zo zeilen we veel rustiger, binnen een uur, Blankenberge binnen.
Marc en Annick hebben ondertussen voor beide boten een box geboekt, en zo liggen we in een zonnig Blankenberge voor het vieruurtje uit te rusten.
's Avonds rendez-vous bij de beenhouwerij Vanderkinderen voor paardensteak, ook Alex en Mia wandelen mee...
Vrijdag is een rustdag... Annick en Gilda gaan naar de markt, Kurt gaat Alex en de vissers helpen met iets van de laptop, Marc en Frans zwermen hier wat tussen, en rond de middag treffen we elkaar voor koffie en anders in het Koetshuis.
Na de middag, terug in de haven, ziet Kurt 2 Engelse boten binnenvaren, Phragmites en Bar Goose, onze vrienden David en Theresa uit Bradwell met hun dochter Claire, schoonzoon Barnaby en kleindochter Variety... We wisten niet dat ze nu al zouden arriveren in BB, dus een hele verrassing om hen hier te treffen. Als we hen even gaan groeten, staan er al gauw 2 politiemannen bij de Phragmites, ze vragen of ze even mogen opstappen voor controle : David is zelf een politie-detective geweest, dus hij weet maar al te goed dat controles nodig zijn... ware het niet dat hij in bijna elke Belgische haven bijna elke keer gecontroleerd wordt, het is alsof hij (of zijn boot) dat aantrekt... dus ja, beide agenten aan boord, en wij naar onze haven.
's avonds aperitief bij ons aan boord, en als het wat begint te regenen gaan we binnen zitten, en stellen we met Annick en Marc een improviste menu samen... meloen en hesp als primo piatto, tortilla met ratatouille en konijnroulade als secondo...
Zaterdag - op tijd wakker, Najade Ngataki vertrekt iets voor 8, Alcyone en Balena een uurtje later. Verwachting = ZW5/6, maar als we op zee zijn, is er aanvankelijk zeer weinig wind, een 3 volgens onze instrumenten... Ook de Engelsen volgen. We zien de Bar Goose mooi op zijn 3 "rode" zeilen nader komen, de Phragmites nog op motor (David is zn breakfast aan het maken under deck). We laten de motor bij tot Zeebrugge, en dan is er vooruitgang onder zeil. We zien een RIB van de douane onze richting uitkomen, we zwaaien goedendag, ze varen verder, tot de Bar Goose, en ja hoor ! weer gaan ze langszij de Phragmites, of ze even aan boord kunnen. 2 mannen stappen op en controleren blijkbaar de hele boot, zelf in het toilet om te zien of er geen "illegalen" aan boord zijn (bij een man van 75 jaar en in een boot van nog geen 9 meter !)... Het is een mooie en rustige zeildag, er komt inderdaad wat meer wind, en de stroom zuigt ons de westerschelde binnen. We kunnen net niet meer in het kleine sluisje mee, maar de sluiswachter gaat de grote sluis bedienen voor de 10 jachten die ongeveer samen met ons binnenvaren. Dan verder tot Middelburg via het vertrouwde kanaal, en in het rustigste dokje van de haven van Middelburg mogen we in een box.
Najade Ngataki is verder gevaren en neemt in W'dijk onze box voor de nacht. Voor vanavond nog meer bezoek, Stéphane en Christel komen met de wagen, pikken Marc en Annick op, en met David en Theresa, Frans en Gilda, kunnen we de stamtafel van het Clubhuis bemachtigen... David & Theresa komen hier al meer dan 30 jaar, en vinden Middelburg steeds een highlight...
Zondag - we nemen afscheid van de Engelse vrienden, en vertrekken met Alcyone, na de brugbediening van 13.15 u, in een frisse bries, richting sluis. Daar is het behoorlijk druk, en door de vlagerige wind een beetje onrustig. Op het meer zeilen we enkel op de fok met gemak 5.5 en 6 kn alles ruim en voordewinds tot Wolphaartsdijk. Een vlugge en zonnige trip. Goed dat we gewacht hebben, want deze morgen heeft het nog even flink geregend. Oprommelen, douchen, kennismaking met de nieuwe buren, en nadien nog even bij Frans en Gilda afspreken voor een volgend weekend...
Na de eerste werkweek arriveren we laat aan boord de vrijdag, maar varen toch nog uit tot het eerste steigerke aan de Sabbingeplaat voor overnachtig. Lekker rustig hoewel we vreesden voor een ligplaats aan de steiger.
Zaterdag retour naar de haven, en met de Bongo-Beach bon naar Vlissingen voor een stranddag : het waait behoorlijk op zee, blij dat we hier niet door moeten vanuit Blankenberge of zo.
Zondag oprommelen en naar Stabroek voor de familie-BBQ...
Vrijdagavond vertrekken we nog naar St Annaland, rustig zeilend op een bijna lege Oosterschelde. We hebben een box gereserveerd en arriveren net voor donker.
Zaterdag hebben we afgesproken om met de vzw tolerant, een dag mee te varen en te gaan droogvallen op de platen. We zijn opstappers bij de Jan-Korneel, een van de vier nog bestaande "hengsten". D'n Bruinen en de Pegasus behoren ook tot de stichting, en een vierde ligt ergens op het Haringvliet. Een heel heterogeen gezelschap, zeer leuk ! Eens "vast" gelopen op de plaat voor St Annaland, kunnen we met de ladder van boord en een wandeling maken op de plaat tot de Zuiddijk van Sint-Philipsland. Terug aan boord worden fluitjes en een mandoline bovengehaald, en Jan, een van de vroegere schippers, vertelt en speelt muziek? Als we terug los zijn na enkele uren, gaan we nog zeilen op het Zijpe, het is ondertussen pittig aan het waaien, .... Alle maneuvers en acties zijn hier natuurlijk op zo'n platbodem helemaal anders dan op een modern zeiljacht. Veel zwaarder, veel meer lawaai (alhoewel wij er ook wat van kunnen) en trager natuurlijk. Het is rond 18u30 dat we de haven terug binnen zijn.
Aan de passantensteiger ligt de MinX, net terug van hun Denemarken-vakantie, we spreken af voor later want we hebben gereserveerd in rest. Buutengaets... 's avonds nog een pousse-café bij Serge en Claire om de enthousiaste verhalen van hun reis te bevestigen!
Zondag, iets later door een "onverwacht voorval" :) vertrokken... er was een zeiljacht vastgevaren net buiten de geul van de Krabbekreek, en Kurt is "reddertje" gaan spelen... een motorjacht gezocht dat net vertrok en mee mogen opstappen, en dan naar buiten om de ongelukkigen te verlossen... het was ongeveer een uur voor laagwater.
Enkele druppels later, vertrekken ook wij, en als we een halfuur aan het opkruisen zijn, een kort maar krachtig onweer, even alle zeilen naar beneden, veel rukwinden, regen, hagel donder en bliksem, maar alles van korte duur, en nadien is het helemaal terug open geklaard. Wel pittig zeilen, opkruisen met 2 reven en de genua een stuk ingerold. Tot de Zeelandbrug ook stevige Oosterscheldegolfjes tot 1.5 m... maar snel dus wel. Omdat we de sluis opgeroepen hebben, wacht die nog even op ons, en zo worden we snel versast.
(Bij nazicht van ons blog, bleek dat we het traject van Chatham naar Londen wel geschreven hadden, maar niet geplaatst hadden op het blog... dus voor diegenen die er niet wijs uit geraakten : zaterdag 29 juni zijn we tot Londen gevaren ! :)
Zaterdag 29
juni : Chatham Londen : 50 M
Onze
bestemming vandaag : Londen Hoogwater in de city is 19u20, dus ten laatste
moeten we om 20u30 aan St. Katrins Dock zijn, dat is vlak bij London Bridge.
Later wordt er niet meer versast naar de dok.
Het
is mooi en zonnig weer, niet veel wind, maar de Thames is sowieso geen gemakkelijke
rivier om te zeilen met een westelijke wind, en dat is vandaag wel de heersende
richting.
We
hebben een rustige ochtend, gisteren zijn we nog aan de babbel geraakt met een
NL koppel dat schuin over ons lag. Ze zijn van Vlissingen, en hun boot Joy ligt
in Oranjeplaat, dus ook op het Veerse Meer. Ze komen hier al vele jaren, en
volgens hen, heeft het niet veel zin om te vroeg te vertrekken, 11 u is tijd
genoeg, zelfs al moeten we dan nog de Medway af varen.
We
maken alles terug goed vast, en iets voor 11, worden we met 4 andere
zeiljachten versluisd Motor en fok erbij, tij mee natuurlijk, en zon 1.5 uur
later varen we de Thames op. Aanvankelijk een zeer brede delta Er is niet veel
verkeer (vergeleken met Vlissingen en de verdere loop van de Schelde tot
Antwerpen, zeer weinig verkeer zelfs heeft het te maken met de economische
crisis hier in Engeland ?) Behalve de NL Joy, zien we slechts 1 zeiljacht dat
ook de Thames opvaart. Alles vlot zeer behoorlijk, we hebben mooi de tijd en
gelegenheid om alles goed te bekijken en fotos te nemen. De rivier is zeer
rustig, behalve de laatste 7/8 mijlen dan wordt het steeds onrustiger op de
Thames. Dit heeft wellicht te maken met de golven veroorzaakt door de snelle
boten die het openbaar vervoer verzekeren, en er varen ook enkele toeristische
speedrubberboten rond. We varen de Thames Barrier voorbij, de Millenniumdome,
Limehouse Marina en Greenwich Village met de prachtige gebouwen van het Royal
Naval College. En dan eindelijk : de Tower Bridge in zicht, waar ST Kats
gelegen is. Op ½ mijl roepen we de marina op, en als we er aankomen, moeten we
maar 1 rondje draaien en dan kunnen we de sluis in, helemaal alleen alle
gelezen verhalen over een aloverheersende drukte : niets daarvan ! Balena ligt alleen in de sluis, en we
krijgen een mooie liplaats toegewezen, in het centrale dok, vlak voor de sluis,
naast een Moody 47 en een Princess 48 (we zijn precies een bijbootje van één
van deze schepen) Om 19 u vast en tijd voor een glaasje bubbels in de kuip in
het zonneke.
Nadien
nog een kleine verkenning van de buurt, even de Tower Bridge over tot Butlers
Wharf, en bij de pizzeria in de haven, met zicht op ons bootje, laten we ons
een pizza smaken !
De grote opruimactie de afwas is zoals gewoonlijk, werk
voor Kurt ik zoek bijeen wat mee naar huis moet, maar eerst ontbijt bij Ines
en Luc aan boord. Na hun vertrek, bericht Patrick ons dat hij in de late
namiddag zal komzn. Tja, morgen begint Kurt terug te werken, en ik ook vanaf
woensdag.
Zoals steeds na zon lange tijd aan boord, is het weer even
wennen thuis, aan de ruimte, de muren, de trappen (ben al
gestruikeld over de trede in de keuken ),
En morgen : de grote laundry day
Zaterdag 27 juli :
Vlissingen - Wolphaartsdijk: 16 M
De verwachte onweders en bijhorende buien zijn vannacht
uitgebleven, maar de ochtend ziet er alles behalve rooskleurig uit
integendeel, donker grijze wolken troepen samen We vertrekken met negen
jachten, de Blauwe Golf van zuid naar noord door het Kanaal van Walcheren om
9u25 Het proefproject heeft blijkbaar succes, er zijn al vele watersporters
die rekening houden met de uurregeling. We willen nog een middagje kuieren in
Middelburg, maar als we amper vertrokken zijn, mag ik naar binnen kruipen, en
moet het regenjasje boven betoverd worden. In een mum van tijd is Kurt
kleddernat, onweer, kleine hagelbolletjes, en malse regen (zoals Frank De
Boosere dat noemt). Geen stop in Middelburg dus, en maar meteen richting Sluis
van Veere. Als we vastliggen, gaat Kurt zich omkleden, en dan motoren we verder
richting Wolphaartsdijk, er is amper wind. (Even tijdens het onweer wel
rukwinden natuurlijk).
Rond 13 u varen we binnen in onze thuishaven, op ons
plaatske ligt de motorboot van de Nicole en Marc, en ze gaan hem verleggen
zodat we kunnen aanmeren.
Na 44 dagen, safe en
sound back home ! In de namiddag bezoek van Cois, en nadien komen Willy en
Mia, Frans en Gilda mee aperitieven. Het is terug lekker warm en zonnig, en ook
de Kapp Linné komt op bezoek in de Zandkreekhaven. Spijtig, maar dan begint het
toch terug te regenen, en we moeten in een bloedhete en vochtige kajuit eten
Het is er echter niet minder gezellig J.
Vrijdag 26 juli :
Blankenberge Vlissingen : 25 M
Wat boodschappen in de voormiddag en om 13 u is het tijd om
te vertrekken, samen met Alcyone varen we BB buiten. Zonnig, misschien straks
wel een onweer, een 3 bft NO wind. We kunnen rustig zeilen, een grote slag de
zee in, en dan verder aandewinds voorbij Zeebrugge, de Westerschelde binnen.
Het is een dag na spring, en het stroomt goed, met momenten gaan we 9,5 kn over
de grond.
Voor 18 uur varen we het havenhoofd van Vlissingen binnen,
en moeten daar nog even wachten voor de volgende sluis. Hopelijk nog plaats in
De schelde, dat is geen probleem. Het is er wel druk, en na ons komen er nog
enkele boten binnen.
Samen met Frans en Gilda gaan we in het restaurantje van de
haven eten, en deze keer de eerste Zeeuwse mosseltjes, maar ook lekker. En nog
een ijsje als toetje.
Donderdag 25 juli
Nieuwpoort Blankenberge : 19 M
Lekker geslapen, kort ontbijt, douche, en we krijgen bezoek
van Chantal en Jean uit Veurne, Kurt wandelt hen tegemoet tot de Vismijn, Het
is warm en vochtig op de wal, het zal beter zijn op het water, en zo vertrekken
we rond 13 u, met twee opstappers naar Blankenberge Chantal zag dat meteen
zitten, Jean moest nog even een nieuwe werkplanning maken, maar die zat vlug in
mekaar. Op de genua konden we rustig zeilen en de dames zochten al gauw een
plaatske op het zonnedek ! Jean, als visserszoon, kreeg de visattributen,
maar helaas, ook hij kreeg geen makreel aan de haak ! J
Rond 17.30 u varen we Blankenberge binnen, Frans en Gilda
hadden al een box gereserveerd voor ons, en alswe aanmeren, maken we ons meteen
klaar voor het avondprogramma : met Chantal en Jean e Kusttram op tot
Nieuwpoort, alwaar hun auto staat, 1u20 op de tram, dan met de auto naar Oostduinkerke
voor bezoek en mosselsouper bij Katrien en Pieter in de nieuwe woonst. De
kindjes Lisa en Niels zijn superlevendig, willen alles laten zien. We zitten
nog een hele tijd buiten en dan mogen we aanschuiven voor lekkere Franse
Bouchots-mosseltjes ! We moeten ons zelfs haasten om de laatste kusttram niet
te missen Om 1 uur zijn we terug in Blankenberge, en mag Kurt de aap nog
uithangen om binnen in de dok te geraken, want we hebben geen toegangskaart
We staan op tijd op, staalblauwe hemel vandaag terug naar
het continent. Oorspronkelijk plan is Duinkerken (FR). Enkele wolkjes maar warm
en aangenaam, en bovendien wind ! We halen de high aspect-fok naar beneden en
vervangen die door de genua (eigenlijk hadden we dat al eerder moeten doen)
ons enthousiasme kan niet op. Een hele vloot zeilers verlaat samen met ons
Dover. Het is slechts een 7-tal mijl tot de traffic lane, we zeilen snel, en al
na een uur zijn we daar. Een vertrekkende ferry zien we is een sluier mist, en
ook de traffic lane ligt in de grijze zone.
Kurt geeft aan Dover Coast Guard onze positie door, ze
waarschuwen uiteraard voor een dichte mist, maar we vertrouwen op onze AIS en
zien op het scherm de aankomende schepen. We zetten tijdens het oversteken van
deze autostrade wel de motor bij, zodat we een constante snelheid kunnen
aanhouden en zodat ook de grote schepen onze koers en snelheid goed kunnen
inschatten. Kurt zit binnen en leest de AIS. Ik stuur en hoor af en toe de
schepen blazen, een vreemde ervaring, want je hoort dat allemaal wel, maar
eigenlijk hoor je niet vanwaar het geluid komt. Kurt informeert dat me dat we er
nu op 0,3 M een groot containerschip voor ons ligt, maar we kunnen niets zien.
Na een tweetal uur is deze zenuwslopende klas achter de rug,
en zowaar, de mist is hier weg !! We melden ons af bij Dover Coast Guard, en kunnen
onze weg vervolgen, in een blakende zon, met een mooie 4/5 bft, en dus
beslissen we om meteen tot Nieuwpoort te zeilen Het is een zalige zeildag
Rond 21 uur varen we Nieuwpoort, de Royal-haven binnen. Daar lopen we nog
enkele keren vast, het is laagwater, maar uiteIndelijk vinden we een box en
leggen ons vast, geen havenmeester meer te bespeuren.
We stellen het thuisfront gerust (Ekeren, Stabroek, Deurne),
Kurt belt zijn zus in Veurne en drinken nog een glas in de kuip en gaan slapen.
Donders en bliksems om 2u30 vannacht, en het duurde wel een
uur ! Tussen de White Cliffs of Dover was dat met echos te herbeluisteren ! Af
en toe mijn oren moeten afdekken En veel regen. Maar dat alles dus s nachts.
Als we opstaan, droog, zonnig en zeer klef ! Een
rommeldagje, mazouttank vullen en bevoorraden, beetje poetsen, boodschappen
doen, beetje socializen met de zeilers op de steiger, en dan gaan we ook nog
even naar het strand, ttz baai met keienstrand waar het toch lekker verfrissend
is. We gaan zwemmen en wat lezen. Een doordeweekse vakantiedag J !
Een langere tocht dan gisteren op het programma, ik ben al
rond 5 uur wakker, ga douchen, en als ik terug op de boot ben, is Kurt ook op.
We kunnen echter niet té vroeg vertrekken, want het is rond laagwater, en dan
is de toegang een probleem. Rond 6u45 wagen we het erop, en als we in de geul
komen, ligt daar een Belgische boot vast in het zand. We vragen wat er precies
gebeurd is, en dan blijkt dat deze er al sinds 5 uur vanmorgen ligt, en aan het
wachten is op het water Als we er voorbij varen, komt hij net los, en vertrekt
ook.
Zoals we al verwacht hadden, weer te weinig wind om
vooruitgang en koers te houden Onze motor doet overuren. Het is prachtig weer.
We lezen en dutten afwisselend even in Vandaag hebben we wel tij mee, en dit
gedurende de hele tocht, zodat we al rond 16u30 in Dover aanmeren. Eigenlijk
niet zo superdruk we krijgen zonder problemen een box in de getijdehaven, en
gaan eerst naar het havenkantoor, en het strandje vlak achter de haven. Het is
er lekker liggen
Na een verfrissende douche, willen we iets gaan eten in
stad, maar het is er zo leeggelopen een raar sfeertje. Als je er overdag bent,
is het altijd druk, en nu vreemd. En dan vinden we ook niet echt wat we willen
om te eten, dus springen we maar eens binnen in de Yacht Club, hier kunnen we
gelukkig nog iets bestellen. We installeren ons op het terras en vernemen
ondertussen dat Kate Middleton bevallen is van een zoon, een volgende koning
dus voor GB.
Vanuit Hamble vertrekken we vandaag nog voor 8 uur voor een
lange tocht, lang omdat die voornamelijk tegen tij is Tja, ofwel moesten we om
2 uur vannacht vertrekken, of rond 14 u in de namiddag. Het is lang geleden,
maar we vertrekken allebei in lange broek, het is een beetje frisjes en grijs
We wisselen het zeilen (opkruisend veelal) af met motoren. In de namiddag wordt
het wel opnieuw terug warmer.
We hebben met de Jest in Brighton afgesproken, ze beginnen
hun vakantie en zijn deze ochtend uit Dover vertrokken. Natuurlijk zijn ze voor
ons in de haven. Rond 19.30 meren we aan (we spreken nog altijd in English Time) , en we zijn uitgenodigd om samen met
hen mee te eten ; dat is gemakkelijk natuurlijk, en het was lekker : spaghetti
met verse zalm, pesto en rucola. Bijbabbelen over onze weken vakantie en hun
afgelopen weekenden zeilen En dat terwijl in België vandaag een troonwissel
plaatsvond, zonder ons wat te vragen !
Vandaag laatste echte vakantiedag, want vanaf morgen
beginnen we aan de retour, op onze Nationale Feestdag nog wel.
Na de routine van een ochtend aan boord, vertrekken we met
ons rugzakje naar het kleine ferrytje, ROZE geschilderd, opvallend natuurlijk.
Dit kleine pontje vaart op en af tussen Hamble en Warsash. Van hier loopt een
mooi public footpathlangs marshes en de rivier, tot aan Lower Swanwick. Hier is
een mega-jachtwinkel van Force 4 waar we even binnen wandelen, natuurlijk. Maar
ook met lege landen weer buiten J.
De brug over tot Bursledon waar we een stop inlassen na 5 km, in The Jolly
Sailor (http://jollysailoroldbursledon.co.uk/)
een oude maar fantastisch mooi ingerichte en bewaarde pub, aan de rand van de
rivier. Een aanrader voor wie hier passeert. Een drankje en een hapje en we
kunnen er weer tegen voor de retourwandeling, we volgen de Strawberry Trail.
Dit stuk is niet langs het water, wel in bos, veld en tussen vele paardenweien.
Smalle paadjes die voor de wandelaars onderhouden worden.
Als we terug n Hamble zijn, nog even langs de Co-op en dan
naar de haven terug. Kurt vult de mazouttank en laat het bijbootje af. We eten
aan boord, en brengen nog een en ander in orde voor onze tocht morgen
Vrijdag 19 juli
: Yarmouth Newton Hamble 22 M
Vandaag splitsen de wegen van Saltwater en Balena zich wij
moeten oostwaarts (richting thuis ), Stéphane en Christel kunnen nog een stuk verder gaan.
We vertrekken samen rond 10u30, Saltwater vandaag wellicht naar Lymington, wij willen naar Newton Creek, dat zou een mooie kleine rivier zijn,
op slechts een 5-tal mijl van Yarmouth. Maar we hebben tij tegen, geen erg
het is maar kort, maar ook de wind is tegen, geen erg het is leuk opkruisen
Als we na een uur slechts ongeveer 1 mijl opgeschoten zijn, is het toch nog
ontgoochelend, maar we moeten ermee lachen het is prachtig weer, en zo kan het
dus ook Uiteindelijk maken we de kruisrakken korter, en blijven we dichter bij
de zuidkant van de Solent, omdat er hier minder stroom staat, en hier geraken
we dus toch wat beter vooruit.
Bij de aanloop van Newton Creek, laten we de zeilen zakken,
en motoren we de rivier op. Het is hier heel mooi, maar er liggen heel wat
boten voor anker, en we varen stilletjes door om een vrije mooring-boei te
zoeken. Het is naar laagwater aan het gaan, en we hebben niet veel diepte op
overschot het gaat tot 2,2 m, en wij steken 1,85 als we aan de laatste
moorings zijn, hebben we er geen vrije gevonden, en moeten we een snelle en
korte draai maken (een hele toer hier omdat het zo smal is, en omdat we niet
veel diepte over hebben) jammer maar helaas dus, we varen terug buiten.
Bestemming Beaulieu River (maar daar zijn
we vroeger al eens geweest) of Hamble ? We beslissen om Hamble aan te
lopen, dus opnieuw zeilen op, en nog een 10-tal mijl verder Gelukkig is
ondertussen de stroom gedraaid, en gaat het dus wat vlotter. We zeilen Southampton Water op, en zo verder tot Hamble. Hier zijn vele marinas, en we
kiezen de haven die het dichtst bij het dorp is. We krijgen een box toegewezen
en meren er feilloos in af, het lukt steeds beter ook op stromend water.
Op de Solent was er vandaag een frisse bries, we hadden
eerst zelfs een reef gezet. Maar hier in de haven is het weer plakkend warm. We
brengen een bezoek aan de havenmeester, en wandelen meteen even naar het
dorpje. Klein maar met enkele mooie pubs, en heel oude huisjes. Op de rivier
zijn hier ook vele mooringboeien en pontons voor bezoekende jachten.
We eten aan boord in het avondzonneke, maar de wind blijft
doorzetten en moeten dan toch binnen kruipen.
Voor vandaag geven ze nog warmer weer dan gisteren. We
hebben unaniem beslist om hiervan te profiteren met een ankerdag in de baai
bij de Needles. Toen we gisteren daarboven stonden, zagen we er verschillende
zeilboten liggen, en dat kunnen wij ook. Eerst nog wat verse inkopen in het
supermarktje en de delicatessenzaak er vlak bij. We gooien los en varen op
motor Hurst Point voorbij, tot we bij de baai komen. Saltwater gooit het anker
op 5 m uit, en wij mogen langszij. Een prachtig zicht hier natuurlijk. Volgens
Christel is het net Corfu, de andere kant zou de Azurenkust kunnen zijn of de Bloemenriviera,
en Kurt ziet hier zelfs Oostenrijk (dat heeft dan weer te maken met het
zetelliftje dat zich vanaf de kliffen naar beneden stort, net zoals een
skilift) !
We zwemmen, het water is hier wel behoorlijk kouder dan in
Poole, maar het is hier vers en dus koud Noordzeewater dat hier binnen aan
het stromen is. Met het bijbootje roeien Kurt en ik naar de wal, even daar
verkennen, en dan zwem ik terug naar de boten. Nadien roeien Kurt en Stéphane
ook nog eens tot daar. Het is zalig vertoeven en we zijn zeer content dat we
deze luie dag ingelast hebben. Rond 17 u gooien we los, en het lukt Saltwater
snel om het anker op te halen. En zo zeilen we enkel nog op fokje tot de haven
in Yarmouth terug.
s Avonds eten we bij ons aan boord, onderweg even een
tortilla gebakken en courgettes gegrild, en kipfiletjes met tomaatjes in de
oven gebraden. Lekker zomers
Nog steeds hoogzomer aan de Zuidkust van Engeland. Op ons
programma vandaag : sightseeing van
Island of Wight, kopie van het tochtje dat we 8 jaar geleden met Stéphane en
Christel gedaan hebben. Vanaf het busstation in Yarmouth, vlakbij de haven,
kopen we een groepsticket (max. 5 personen), en hiermee mogen we alle
openbare bussen nemen gedurende 24 u.
Om 11 u vertrekken we met de Needles Breezer, een
opendubbeldekkerbus, hop-on-hop-off principe. Eerste stop, Freshwater Bay,
ten zuiden van Yarmouth, een mooie baai met prachtig groen/blauw water. Verder
naar de Needles, waar veel volk is natuurlijk. We nemen de tijd om enkele
fotos te maken maar dat is niet eenvoudig met die vele omstaanders. Terug bus
op, en lekker uitwaaien op de 1de etage tot we terug in Yarmouth
zijn. Hier pauzeren we even bij een korte lunchstop.
Dan, met 2 aaneensluitende bussen, tot de stad Cowes, het
mekka van de zeilsport, maar je moet er wat voor over hebben : de bussen zaten
stampvol (spitsuur blijkbaar) en het was geen open-top hier. Dus bakken en
braden. In Cowes was het niet zo druk, wel de traditionele races en bijhorende
kanonschoten. We zien ook de schepen die deelnemen aan de Swan Classic Week,
o.a. het schip van Duvel (Samantaga). Langs de boulevard is een verfrissende
wandeling. En dan keren we terug, de bussen zijn nu gelukkig minder bevolkt.
Een warme nacht op anker. Op tijd eruit, ontbijt, alles
oprommelen en vastzetten, want we gaan vertrekken maar er is hier in de Poole
Harbour nog geen zuchtje wind. Hopelijk op zee meer.
En inderdaad, eens we de Chain ferry opnieuw gepasseerd
zijn, en dus de zee terug opvaren, staat er een licht briesje, 12 kn ongeveer
en dus genoeg om te zeilen, het is aandewinds, en later halve wind, en met het
tij lekker mee, schiet dat goed op. Als de wind mindert, gaat de halfwinder er
op als vervanging van de fok, en later als we bijna aan de Needles bij Wight
zijn, installeert Kurt zelfs de halfwinder als spi, maar die optie is niet de
beste het is hier niet te breed, en de stroom en de rafelingen maken dat het
niet erg gemakkelijk sturen is, zeker niet met zon lap stof die zelfs niet vol
zit omdat er bijna niks wind meer is. Dus motor op en zo verder tot Yarmouth.
We worden door de havenmeester langszij de NL Hestia gelegd,
en berichten de Saltwater dat we gearriveerd zijn. Zij zijn hun vakantie
beginnend, en kruisen tegen tij de Solent op (moeilijk gaat ook uJ)!
Dus reünie van de crew van 2005, toen we samen voor het eerst
op Wight waren, ook in Yarmouth. Weliswaar met 2 andere boten (Saltwater 1 en
Bussola), dus enkele meters korter ! Christel tovert een koud buffet boven
(eigenlijk voor dubbel zoveel mensen), lekkerlekker, en wat cava en witte wijn,
komen de vakantieverhalen boven. Nog koffie en Sambuca, en na middernacht
klauteren terug naar de Balena
Als we op tijd opstaan, gooien we meteen los van de boei, op
zoek voor naar een ankerplaats dichter bij het landingstrand van Browsea
Island. Het water is flatter than flat en
op 4 meter diepte, gooit Kurt het anker en de ketting overboord. Hier zijn we dan.
Ontbijt en ochtendswim naar de wal even checken hoe dat eilandgevoel van Robinson
Crusoe moet geweest zijn.
Stilaan komen meerdere boten hier ankeren, en we constateren
dat onze Balena goed vastzit (het tij is al gekeerd, en dus ook de boot) We
zijn dus gerust, en vertrekken dan met het bijbootje naar de wal. Dit eiland
staat bekend als natuurreservaat, een deel kan je vrij bezoeken, een ander deel
is betalend en met en gids. Eerst even een klimmetje, en dan gelukkig een
beschaduwde wandeling, voornamelijk in het bosrijke gebied. Er is hier een
kolonie van red squirrels, een soort van eekhoorns die nog zelden zou
voorkomen. Maar we zien er geen, of misschien dat we er één gezien hebben, maar
daar zijn we niet zeker van J
- tzal ook voor die beestjes te warm zijn geweest
Aan de andere kant van het eiland is het eigenlijke Visitor
Center en de pier waar de kleine ferriekes aanleggen voor de dagjesmensen : het
eiland kan bezocht (officieel) worden van 10 tot 17 u. Er is ook een cafétje
waar we even een verfrissing nemen, en dan terug op weg langs de zuidkant. Enkele
mooie panoramas en langs de scoutingarea waar ooit Baden Powell kampeerde.
Als we terug aan het vetrekpunt zijn, roeien we naar de
Balena terug. Er blijven nog 3 andere zeilboten op de ankerplaats overnachten.
We blijven buiten zitten tot na 10 uur, en hangen het ankerlicht op de
achterstag.