Balenais eenEverson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste
zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral
leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. DeBelgische en Nederlandse Kust
en de Westerscheldestaan
eveneens regelmatig op het programma.
In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en
2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo
en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk
tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.
2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.
Zoeken in blog
Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
14-07-2012
Kwakkelend tot Le Havre
Zaterdag 14 juli
- Deauville Le Havre : 10,5 M
Wekker om 6.15 u. Sluis gaat om 7 uur open, en dan willen we
vertrekken, later kan wellicht niet meer omwille van te weinig water in de geul
van Deauville. Samen met de JestX in de sluis die al de deuren half gesloten
heeft, als er nog een groep Fransen aan komt gevaren, ze mogen mee, niet zonder
slag of stoot het is flink aan het waaien, en de wind zit op de kont in de
sluis, enkele bijna-botsingen en al flink wat adrenaline dus. Als we versast
zijn en de deuren worden geopend, zien
we al serieuze golven in de geul goed sturen is hier de boodschap.
Ik heb bewust geen zeeziektepilleke genomen, want we gaan
maar een kort stukje doen vandaag en aanvankelijk aan het stuur voel ik me OK.
Maar het is dus een ruime wind, er zijn grote golven, we glijden er mooi door,
maar het is wel kwakkelen. We varen enkel op de fok, en we zeilen gemakkelijk
6,5 knoop. Wanneer we de grote haven Le Havre aanlopen, komen er drie
zeetankers buiten, en voor de derde moeten we even koers wijzigen. Kurt is
ondertussen ook al wat misselijk doordat hij enkele keren binnen en buiten
gestapt is Al goed dat het maar een korte tocht is, om 9.15 u liggen we vast
in Le Havre, dankzij de bereidwillige helpende handen van de mensen van de Meri
Tuuli, een koppel Duitse mensen, die in Hulst wonen, en hun boot in Zeebrugge
hebben liggen. We lagen met hen aln St. Malo, in Jersey en Cherbourg, en
nodigen ons vieren uit voor een bakje hete thee ! dat doet goed het is zeer
fris, het is zwaarbewolkt, dus eerder november dan juli-weer
Rond de middag even een dutje, ik ben nog altijd wat misselijk, en precies
stikkapot de douche doet nadien wonderen, en zo kom ik er weer wat door.
Vanavond geen aperitief of diner buiten, wel binnen met
verwarmingetje op nog een korte wandeling langs de promenade waar de Fransen
al volop kleine vuurwerkjes aant afschieten zijn in afwachting van het grote
vuurwerk later om 23 u.
Op een vrijdag de dertiende wordt er dus NIET gezeild
hopelijk geen andere malheure
We slapen een beetje langer, na het ontbijt naar de
ondergrondse douches van de jachthaven. Hier geen madame pipi, maar een madame
douche. In de voormiddag leiden Inge en Erik ons rond in Deauville,
gemakkelijk hoor met deze gidsen.
Maar eerst cappuccino drinken op één van de terrasjes mas-tu vu? en dan
naar de dagelijkse markt : heel druk, gezellig, zeer mooie regionale producten
zoals kazen, saucissons, ciders, kruiden, fruit en groenten met volle tassen terug
naar de haven en lunch in de kuip met de verse quiche.
In de namiddag varen we met het pontje de rivier over naar
Trouville, zusterdorp van Deaville, iets minder mondain, maar even gezellig. Op
het strand is er heel wat volk, niet om te baden, wel om te wandelen en spelen.
In Trouville is er een mooie vismarkt, en alle kramen zijn om t er mooist :
krabben, kreeften, bulots, alles soorten kleinere schelpen, grote gambas
soit, het komt neer op een kleine degustatie aan de hoge zittafels van één van
de vishandelaars. En hier kopen we de moules de bouchot (mosselen die aan
palen groeien zoals de aquamosselen bij ons), die ik klaarmaak met verse venkel
en een scheut Ricard
Op de vooravond van de Nationale Feestdag is het om 23 u al
vuurwerk in Trouville, en dat kunnen we vanuit de kuip van de boot zien, leuk
Donderdag 12 juli
- Saint-Vaast Deauville : 55 Mijl
Wekker om 5.15 u. Dat is voor het eerst deze vakantie. We
willen graag tot Deauville geraken vandaag, en we moeten dus St. Vaast voor 7 uur buiten zijn vanwege een
vroeg hoogwater. JestX vertrekt wat vroeger dan wij, wij starten om 6.15 u, in
de regen, en het zal niet voor even zijn.
Hoewel oorspronkelijk heel wat wind voorspeld was,
bleek dat deze morgen op internet al veel afgezwakt te zijn en inderdaad,
éénmaal de haven buiten, zeer weinig wind, we hijsen de zeilen, onze bestemming
ligt pal voor de wind, dus een vervelende kwakkelkoers we proberen te zeilen
maar het gaat te traag uiteindelijk wordt het een bijna volledige motordag, en
nog saai ook, want alles is grijs ! Veel regen, geen andere zeilers gezien,
geen traffic lanes die je bezig houden, dus afwisselend houden we de wacht
buiten en turen wat in de grijze omgeving. De andere kan dan binnen naar keuze
: een dutje doen, de AIS uitlezen, snert opwarmen, lezen, rond 17 uur lopen
we Deauville binnen, opnieuw in de regen, en zo zijn we uiteindelijk allebei
nog goed nat als we aanmeren. Inge en Erik zijn een uurtje binnen, we kunnen in
een box naast hen, normaal gezien is dit een superdrukke haven : nu nog heel veel plaatsen, tja hier is het
weer ook niet zo bijster goed.
Kurt gaat met Erik naar
capitainerie, ik rommel de boot op, en probeer in de achterkajuit de
natte pakken en jassen te drogen, en dat lukt wonderwel met ons elektrisch
verwarmerke nog goed. We eten aan boord,
en omdat het blijft regen, zullen we de douche maar uitstellen tot morgen.
Woensdag 11 juli
- Cherbourg Saint-Vaast La Hougue: 28
Mijl
No stress deze morgen, er staat een korte tocht op de
planning, maar die zou wel eens pittig kunnen zijn, weerbericht Meteofrance
spreekt van 5/6 bft en raffales (windstoten tot 7 bft). Maar de richting zou
W/ZW zijn, dus normaal gezien ruime (later halve) wind.
Rond 9 uur arriveren de eerste solowedstrijdzeilers van de
Figaro-race op de steiger achter ons, er is heel wat volk, televisie en radio
incluis.
Kurt gaat nog vers brood halen, en rond 11u15 verlaten we
Cherbourg, we tuigen alles op in de haven en daar gaan we : supersnel, met een
ruime wind dus, De Cap de Barfleur wordt gerond en in tegenstelling tot de
vorige keer is de zee veel minder warrig; dat heeft o.m. te maken met het
feit dat nu golven en stroom westelijk/zuidwestelijk zijn. Maar pittig blijft
het wel. We hebben een reef gezet, en dat maakt dat we heel comfortabel zeilen,
onze max. is vandaag 8,8 knopen door het water, en over de grond gaan we soms
weer tot 11 knopen. Met starten en aftuigen, zijn we op 4 uur in St. Vaast !
Als we de instrumenten nadien even goed bekijken, zien we dat er windstoten tot
34,4 knopen werden opgetekend
In de haven van St. Vaast begint het wat te regenen, het was
totnogtoe droog, wel grijs, zelden zon gezien vandaag, We rommelen wat op, en
wandelen nadien naar het centrum, even langs de apotheek, opnieuw bij de
kruidenier Gosselin, en we gaan voor vanavond reserveren bij de Tomahawk (we
zijn hier al 2 keer geweest tijdens de heenreis) Inge en Erik zien dat hier
ook wel zitten, en na het aperitief op de Jest, beentjes onder de vistafel :
weer even lekker en vers, zonder tralala, maar zon eerlijke keuken. Geen aansluitend
slaapmutske want we moeten er morgen vroeg uit !!
Dinsdag 10 juli
- St. Peter Port / Guersney Cherbourg
: 45 Mijl
De wekker staat op 7 uur en we vertrekken stipt om 8 uur,
bestemming Cherbourg. Even voor het vertrek, nog een regenbui, maar als we
buitenvaren, aanvankelijk niet veel wind. Even de motor bijhouden. De stroom
staat nu nog even tegen, maar dat hoort zo, dan zijn we rond de kentering (slack) bij de Alderney Race, de smalle
geul tussen Alderney en het Franse vasteland waar normaal gezien enorm veel
stroom staat. Na een groot halfuur, de motor af, en voor de wind schiet de
snelheid steeds omhoog (en de wind ook) We bomen de genua uit, maar eigenlijk
vaart het even snel zonder het voorzeil. Na 20 mijl hebben we de stroom
vollebak mee, en vliegen we de Race door. Op momenten tot 11 knopen over de
grond. De zee is er soms weer erg warrig, de automatische piloot gaat even
rusten en Kurt stuurt verder. Het is
zalig zeilen en het gaat snel. Om 14 uur meren we af in Cherbourg, tussen de JestX
en een klein motorbootje, wat eigenlijk
geen echte box is, maar er zijn enkele steigers gereserveerd voor de
boten van de solowedstrijd van Le Figaro, een groots evenement, waarvan de
laatste etappe morgenvoormiddag hier verwacht wordt. Er staan vele kleine
kraampjes in de haven, en er is allerhande animatie voorzien.
We wandelen met Inge en Erik de stad in, op zoek naar een
viswinkel om aan boord mosseltjes te maken. We kunnen het aperitief in de kuip
nemen, voor de mosselen kruipen we binnen, net weer té fris. De Zeeuwse
mosselen zijn super, maar deze van Barfleur, wel kleiner, zijn ook ontzettend
lekker !! En we worden nog getrakteerd op een verse Zabaglione van Erik, hmhm
Maandag 9 juli Saint-Héllier / Jersey St.
Peter Port / Guersney - 28 Mijl
We vertrekken om 10 u. naar Guernsey. Het eerste stuk is
tegen stroom en wind op de kop, een stukje op motor want om op te kruisen
nodigt de smalle straat niet uit. Eenmaal op de kop van het eiland zetten we de
zeilen bij. We worden even gehinderd door een kleine coaster, maar nadien gaat
het goed. In St. Peter Port gaan we aan één van de steigers van de buitenhaven
liggen en zouden dan graag met de watertaxi naar de stad gaan. Blijkt dat die
niet aanwezig is vandaag.
De man van de Acqua Vita, een grote zeilboot die we onderweg
in St. Malo al tegenkwamen, komt met zijn bijbootje een babbeltje plegen en
stelt voor om ons en Erik en Inge naar de wal te varen, vriendelijk hé ! In de stad kunnen we nog genieten van de gezellige drukte die er
heerst.
Tegen 18 u. gaan we opzoek naar een pub om iets te eten. Plots lopen we
op het koppel van de Acqua Vita, en worden aangesproken. Corine en Marc gaan met ons mee eten in de pub, en het wordt een memorabele avond. Uiteindelijk varen we met zessen
terug naar onze boten.
ZON !! Kurt staat als eerste op en constateert dat de JestX
net komen aanmeren is. Inge en Erik komen van Guersney en hebben er een pittig
tochtje op zitten. Na een palaver van ca. een uur op de steiger, ontbijt
in de kuip, das wat anders dan gisteren!
Na een tip van Raoul, steken we de fietsen in elkaar en
vertrekken we samen met Inge en Erik naar st Aubin Bay, en The Boat House Dat
gaat langs een mooie baai en strand, op een apart fietspad Enkele fotostops,
en een biertje op het terras van het café, pittoresk gelegen aan een
droogvallende haven. Het is laagwater en enkele dapperen zijn aan het klussen.
De retour gaat veel sneller met de wind in de rug, en we passeren nog even de taks
free shop van Jersey (een gammel gar ageke,
dat geopend wordt wanneer er een ferry verwacht wordt, gelukkig nu dus).
We aperitieven op de JestX, en wandelen aansluitend naar de stad, op zoek naar
een typical fish n chips-locatie. Kurt informeert bij enkele security-mannen
van een guur café (Hey Mate, ) en ze sturen ons naar Hectors ! Even zoeken en
het blijkt een goede tip te zijn, vriendelijk onthaal, no nonsense food en
eerlijk geprijsd. Nog een koffietje en slaapmutsje bij ons aan boord en dan, te
bed.
Over vandaag kunnen we zeer kort zijn, het heeft HEEL de dag
geregend, en onze eerste dag op Jersey hebben we aanvankelijk doorgebracht met
een was te draaien en onze kajuit om te toveren in één lange waslijn (we
hadden het wasgoed wel in de droogtrommel gezet, maar helemaal droog was het
niet).
Rond 16 u gaan we dan toch even de stad in, laarzen en regenvesten aan
en paraplus nog mee. Saint-Héllier is een stad, minder aantrekkelijk dan St.
Peter Port in Guersney, maar kosmopolitisch, enkele grote
winkel-wandelstraten, we zoeken een supermarkt voor enkele versinkopen, en
aansluitend gaan we in een steakhouse eten.
Vrijdag 6 juli
Saint-Malo Saint-Héllier / Jersey
Wekker om 6u30, we vertrekken met de eerste of tweede sluis
naar buiten. Ontbijt en warme kledij aan, het ziet ernaar uit dat het vandaag
flink kan regenen, we zijn voorbereid
Als we even voor 8 uur losgooien, maken we nog een
fotorondje in het Bassin Vauban, langs de 3 super tall ships, waarop de Dar
Mloziensky alle crew-leden op het appél zijn om de vlag te groeten. Sluis door
met 2 andere Belgische boten, en dan de geul in om St. Malo te verlaten. Het
ziet er helemaal anders uit dan toen we hier aankwamen, nu platte zee, toen
flinke golfslag. En we zien hier een groepje van een vijftal dolfijnen. Bijna
geen wind, de eerste uren zijn op motor. Het is eigenlijk best warm, dit hadden
we niet verwacht, dus zeilpakken uit, short en t-shirt aan. Rond 11 uur haalt
Kurt de halfwinder uit de kast ! Het gaat niet vlug, er staat ook maar ca. 5/9
kn wind, maar we zeilen toch, en we hebben tij mee. Ook de vislijn wordt
bovengehaald, want zoals we nu zeilen, ca. 3 à 4 knopen, kan dat misschien wel
lukken. Hoewel, na lang proberen, 1 makreel bovengehaald, niet spectaculair
We zeilen rondom een groot rotsenveld, toch wel spannend
hier, en kunnen het verdere traject ook zeilen, als we ongeveer op 10 mijl
voor Jersey zijn, horen we het donderen in het westen, en zien we donkergrijze
wolken, maar we hebben de zon altijd mee vandaag. Rond 16u30 varen we haven van
Saint-Hellier binnen, dat was ook toch weer een beetje spannend. We meren
tijdelijk af aan het wachtponton, want net zoals in Guersney, kunnen we de
haven pas binnenvaren vanaf ca. 18u30, als er genoeg water over de drempel
staat. Tijd voor een drankje en een klein hapje, ik heb deze middag op het
water wel een pasta kunnen maken, het was zeer rustig.
Rond 20 uur liggen we op een goeie plek in de Marina van St.
Héllier nog even naar het havenkantoor voor wat infofolders, en dan is de pijp
uit !
Nog een dagje de toerist uitgehangen en vele bootjes kijken
: in de voormiddag komen de 2 grootste schepen, de Mir en San Sebastia de
Elcano in Bassin Vauban binnengevaren, met enkele niet mis te verstane
kanonschoten. De Spanjaard met een ontzettende grote nationaliteitsvlag
(EK-chauvinisme ?) en als hij aangemeerd is met wel 4 Spaanse vlaggen, op elke
mast één.
Rond de middag een grote regenbui, en in de namiddag
nog een veel grotere onweersbui als we in de stad wandelen iedereen moet
schuilen. Nog even langs het strand gewandeld. Terug in de haven, krijgen we
nog een buurman naast ons, en we verwittigen maar meteen dat we morgenvroeg
willen vertrekken. Er zijn ondertussen ook enkele Belgische boten de haven
binnengevaren.
Wekker op deze morgen, we vertrekken op tijd met de bus
vlug douchen, een walking breakfast, nog
even een nieuwe buurman veilig helpen aanmeren, en hop de bus op naar de
Mont-Saint-Michel. We zijn zowat de jongsten op de bus, tja, met de boot tot
daar kan gewoon niet, en met de vouwfietsjes is het te ver (ca. 60 km van
St.-Malo) Langs de kustbaan en de uitgestrekte baai zien we de piramidevormige
rots met abdijklooster en oude stad steeds dichterbij komen.
De bus zet ons op de nieuwe parkingzone af. Het is er zoals verwacht
ontzettend druk als je weet dat er jaarlijks ca. 3,5 miljoen mensen dit oord
bezoeken kan dat niet anders natuurlijk. Via het straatje klimmen we naar
boven, langs de ontelbare souvenirwinkeltjes en eethuisjes. Alle
nationaliteiten, Japanners en Chinezen incluis
Vanop de terrassen en de omwallingen hebben we een mooi
zicht op de baai en de wadachtige omgeving. Het is rond laagwater, en het
hoogwater is pas deze avond rond 18 uur, dus de vloed zullen we niet meemaken
hier. Aan het einde van de straat is de toegang tot de abdij, met abdijkerk,
kruisgang, kapel enz. Via trappen en een labyrint van gangen en zalen kom je op
een nog hogerniveau met panoramazichten
tot ver weg De moeite !
We gaan hier geen musea bezoeken want zoveel tijd hebben we
niet, wel nog even een snelle hap, en als we daar binnen zijn, begint het even
hard te regenen. Maar het is wel de ganse dag aangenaam warm, en als we terug
vertrekken, is het droog. We wandelen terug naar de busparking, en tegen 17 uur
zijn we terug in St. Malo. En het moest weer eens lukken: komt Kurt vlakbij
onze haven een collega tegen die ook zeilt, maar nu met één van de tallships
meegevaren is om de boot te deliveren.
Er is nu niet veel wind en zo kunnen we onze
boot omdraaien, met de neus naar buiten, het manoeuvre dat niet lukte toen we
hier binnenvoeren wegens te veel wind (blijkt dat de wind ook gedraaid is, en
hebben we dus terug de wind in de kuip). We eten aan boord en wandelen nadien
nog even naar de verschillende kaden want vandaag zijn er weer een aantal
nieuwe grote schepen aangemeerd, o.a. de Belgen Ebb Tide, Rupel en Miles to go.
Verkenning van Saint-Malo op het programma : de toeristische
dienst is vlakbij het havenkantoor, dat is gemakkelijk. We krijgen van de
havenmeester al een plan van de stad, en bij de dienst informeren we voor vervoer naar
de Mont-Saint-Michel, dat plannen we voor morgen.
Intra Muros, de oude stad binnen de walmuren, is de moeite :
via de remparts wandelen we de hele
stad rond en hebben we bovendien een prachtig zicht om de verschillende havens
en de toegangsgeul waar we gisteren vaarden. Het is laagwater en er zijn dus
vele rotsen, stranden, drooggevallen boten zichtbaar. Als we in de late
namiddag nog even gaan kijken, is het een totaal ander zicht.
In de oude stad zelf veel toeristische winkeltjes, wel alles
zeer verzorgd, ook vele restaurantjes, cafétjes, delicatessenzaken enz. We
lunchen in een Bretoense crêperie met galette (hartige pannekoek) en cidre.
In de namiddag wandelen we via de haven van Bassin Vauban,
langs enkele tall ships, over de sluis, naar Saint-Servan, langs de plage des sablons, waar een andere grote
jachthaven is. Een leuke wandeling die via een schiereilandje en mooi bos, tot
de Tour Solidor, en dan terug naar de boot, om even van schoenen te wisselen,
en hop terug naar de oude stad voor een défilé van enkele folkloristische
dansgroepen.
Dan nog een zoektochtje naar een leuk eethuisje voor fruits de mer, maar de keuze is ZO
groot, dat je echt niet weet wat kiezen we gaan even bij een poissonnerie
informeren, die zullen het wel weten ! En dan blijkt dat net dat aanbevolen
adres vandaag gesloten is dus moeten we toch zelf kiezen. Het wordt een klein
bistro'tje La Marée bleue.
Nog even langs de kade, en dan terug naar Balena daar staat
de afwas te wachten, maar dat zal voor morgen zijn !
Maandag 2 juli St. Cast-Le Guildo Saint-Malo : 11 M
Geen haast vandaag, Kurt constateerde deze morgen dat we totnogtoe altijd ontspannende ochtenden gehad hebben, ttz nog nooit
om 4 of 5uur moeten vertrekken omwille van het getij dat zal tegen het einde
van de vakantie misschien wel anders zijn, want het kan niet steeds pas rond de
middag of namiddag meezitten
Grijs weer, ZZW 5/6 bft, normaal afnemend in de namiddag
Naast ons ligt een nieuwe buurman, een oudere boot Bobby Dazzler, met een Engelse
solo-zeiler, die eerder de Atlantische Oceaan was overgestoken nu gaat hij wat
rondzeilen in deze contreien. Dan voelen we ons klein Ook een NL koppel komt
even dag zeggen, ze liggen hier met een witte Breehorn 37, en hun thuishaven is
De Schelde in Vlissingen. Ze zijn op retour en vragen zich af of wij vandaag
nog gaan vertrekken ? Tja, dat was wel de bedoeling, maar de wind is nog niet
afgenomen. De weerberichten zijn hier bijlange niet zo accuraat als in de UK of
in NL. Ze beginnen bovendien de meteoberichten als volgt : De
weersomstandigheden kunnen 40 % afwijken van de voorspellingen. Tja, dan heb
je wel altijd gelijk natuurlijk. Nu ja, tot in Saint-Malo is het maar een
tiental mijl, en het grootste stuk is halve of ruime wind.
Als we vertrekken om 15u15, is het droog, maar heel grijs
boven onze bestemming, dus regenkledij aan. We varen enkel op de fok, want met
de stroom erbij zullen we snel genoeg gaan. En op het fokje alleen zeilen we
met gemak 6,5 knopen. Bij de aanloop van St-Malo, rollen we de genua in, en
varen we verder op de motor amai, dat zouden we niet graag de eerste keer in
het donker doen, zoveel boeien, en kleine en grotere routes tot de haven, en
rotsen langs alle kanten. Gelukkig met de plotter gaat dat allemaal goed, maar
de zijwaartse stroom gebiedt ons om ook goed achteruit te kijken. Zoals
gewoonlijk is op dit moment de accu van ons foto-apparaat leeg ! spijtig
Op één mijl van de haven vragen we via de VHF wanneer de
sluis draait, dat zal rond 17u30 zijn, dus leggen we ons nog even vast aan een
meerboei. Samen met 3 andere pleziervaarders varen de sluis in, het is hier
weer anders dan in Zeeland, er staan 2 sluiswachters op de wal die zowel
vrachtschepen als plezierjachten helpen aanmeren, omdat er geen bolders in de
sluismuren zitten. Dat wisten we niet, ze gooiden een werplijn naar beneden
waaraan wij onze meertouwen moesten vastmaken. Gelukkig hebben we lange
lijnen want het verval is hier niet min,
ca. 7 meter toen we arriveerden. De versassing was rustig, niet zoals in
sommige sluizen in Engeland.
Zo arriveren in het Bassin Vauban (een architect die hier
zowat heel de regio verbouwd heeft), waar ineens een zeer felle wind opsteekt.
De havenmeester komt ons tegemoet gevaren, en vraagt om hem te volgen. We
moeten langszij een Franse zeiler, maar willen eerst draaien zodat we met de
neus in de wind zouden liggen. Maar wegens de felle rukwinden mislukt dat
tweemaal, en leggen we ons dan maar met de wind in de kuip naast deze
vriendelijke mensen. Dan begint het te regenen, en dus kunnen we sowieso niet
meer buiten zitten.
We eten aan boord, en zullen morgen de stad verkennen
Ondertussen hebben we reeds enkele grote schepen gezien, en weten we dat de
eerste traject van de Tall Ship Races vanuit St Malo zal vertrekken. Dus er zal
hier de volgende dagen nog één en ander te beleven zijn. Oa. De Alexander Van
Humboldt, de Mir, en de Belgische schepen Antwerp Flyer, Rupel en Tomidi (ex-Rucanor/Côte-dOr)
zullen hier aanmeren.
Zondag rustdag, en die begint onder een stralende zon en
staalblauwe hemel. We wuiven Laurent en Danièle uit die verder westelijk varen, wellicht naar
Paimpol of St. Quay Portrieux. Wij blijven hier een dag, Kurt neemt de boot
langs de buitenkomt onder handen, hij kan zelfs de zeilen spoelen met
zoetwater, beide buren zijn weg, dus dat geeft geen hinder, wel veel lawaai.
In de namiddag wandelen we tot het dorp, er is veel volk op gang
langs de promenade, enkele stoere zwemmers en zonnebaders, maar voor ons, nog
niet aan de orde. In de autovrije winkel/wandelstraat gaan we op een terraske
een koffie met Bretoens gebak nuttigen, en naast ons zit er een vrouw met een
bontjasje (met korte mouwen ! ! ).
Er zijn enkele leuke winkeltjes, en Kurt vindt eindelijk zo'n kazuiveltje waar hij al jaren naar op zoek is (une vareuse noemt het in het Frans). Maar je moet hier de tijd hebben om te winkelen : in
een andere kleerwinkel houdt de eigenaar ons bijna een uur aan de babbel over
zijn vertegenwoordigersbaan aan de Belgische Kust, en in het leuke
cadeau-creatieve winkeltje komen we alles te weten van de
eigenaresse/juwelenontwerpster, en doet ze er ook meer dan 3 kwartier over om af
te rekenen en in te pakken. Maar het is vakantie, dus we hebben ook alle tijd.
Ik leg me een kwartiertje op het strand, maar het is te
fris. Terug op de boot, hangen we de Italiaanse vlag en luisteren op RTL naar
de finale van het EK ! Wat een ontgoocheling voor la squadra, 4-0 voor Spanje,
vlug de vlag naar beneden !!
Zaterdag 30 juni
St. Peters Port (Guernsey) St. Cast-Le Guildo : 52 M
Bijna niet geslapen ! Vanaf 12 uur vannacht een deining in
de haven, en de boot die van hier naar daar gesnokt werd verschrikkelijk. Het
regent nog heel hard, en de verleiding is groot om te blijven liggen Ook omdat ik misselijk ben en mijn maag
is niet in orde. Maar we bijten door : om 5u30 staan we op, en verleggen ons
naar de voorhaven.Daar meren we aan één van de wachtsteigers op hogewal aan, en dan nog even het bed in en eindelijk in slaap!
Als we opstaan, is het open getrokken en is er een lekker zonneke. We vertrekken met ZW 5/6 bft (stoten
tot 25 kn). Het gaat goed scheef, er zijn golven van 1,5 tot 2 m, we hebben 2
reven gezet, en koersen 7,5 kn door het water zo gaat het vlug natuurlijk. Er is hier weinig scheepvaart, we zeilen voorbij Jersey, rotsformaties,
Chaussey-eilanden, de wind neemt af en de reven gaan eruit. Het is een
prachtige zeildag, onder de zon, maar allebei hebben we onze muts en fleece
aan !
De laatste 5 mijlen gaat de motor bij, we zijn vlakbij Cap
Fréhel, en boven land hangen zwarte wolken, onweer misschien ? We naderen St.
Cast-Le Guido, een nieuwe haven met alle moderne faciliteiten. We roepen de
havenmeester op, hij meldt dat hij ons met de zodiac zal voorgaan ; Etes-vous
les amis du Palourde ? vraagt hij. Ja inderdaad, Danièle en Laurent zijn hier
ook aangekomen en hebben voor ons een plaats gereserveerd naast hen, wat een
ontvangst. We hebben hen vorig jaar in Lowestoft ontmoet, en zij spoorden ons
aan om tot Edinburgh te gaan En nu ontmoeten we elkaar in deze Bretoense
haven. We drinken eerst een Choufke in de kuip en worden aansluitend
uitgenodigd om bij hen te eten, dat is een gemak na zon zeildag! Soepje, vers
gevangen makreel en/of steak met blé en raapjes en worteltjes, kaas en dessert
worden allemaal op tafel getoverd.
Nadien wandelen we met vier langs de prachtig aangelegde
wandelboulevard tot het dorp, daar is vanavond het Fest-Noz de St Jean aan de
gang, een Bretoens feest op 30 juni ter ere van de zomer en St. Jean, er is een
lokale band die Bretoense muziek maakt, en er wordt gedanst. Dan wordt op het
strand een grote brandstapel aangestoken die zorgt voor een verwarmende
afsluiting. We wandelen terug naar de haven en kraken nog een fles Cider de la
Rave, die wordt niet uit glazen maar uit kommen gedronken.
Echt zomer is het hier nog niet. In België en het zuiden van
Europa blijkbaar wel. In de regen gaat Kurt brood halen, we ontbijten laat,
In de namiddag blijft Kurt aan boord, ik ga eerst eten
inkopen voor vanavond, aansluitend even buurten bij de Ventriosa en de Friese
boten Die laatsten vertrekken straks naar de voorhaven, als er genoeg water
staat, en komen dan met de watertaxi terug naar de stad. Ze willen morgen
vertrekken naar Jersey. Ventriosa blijft zeker morgen nog liggen, en de Windveer
ook Zo zal er dus aan het konvooi van 6 een einde komen, en gaat ieder verder
zijn weg (Saltwater was als eerste vertrokken). Ik ga ook nog even naar de
jachtwinkel voor een nieuwe dikke harpsluiting voor de grootschoot, die is
gisteren in het water getuimeld, dus een nieuwe.
Omdat het in de namiddag mooi opentrekt, het is op momenten
zelfs warm, trek ik er even alleen op uit. Kurt blijft aan boord. Met de bus
tot het noordoostelijk deel en een stukje te voet tot Beaucette Marina, een
klein maar heel gezellig haventje ziet het eruit. Misschien een idee voor de
retour ? Het is gelegen in een oude steengroeve, men heeft met dynamiet een
toegang vanuit de zee tot die groeve gemaakt.
s Avonds bekijken we weerberichten nogmaals, en de route
die we waarschijnlijk morgen willen doen : tot Saint-Cast-Le Guildo ? Het zou
iets meer dan 50 mijl zijn. We zullen vroeg opstaan, om de boot al in de
voorhaven te leggen (ca. 6 u), en daar kunnen we nog even wat slapen, of meteen
ontbijten. Vooropgesteld vertrek :tussen 10 en 11 uur.
Opnieuw tamelijk grijs in de voormiddag Kurt gaat vers
brood kopen en de Saltwater nog even op de foto zetten, die liggen dus sinds
gisternacht aan de pontons buiten de haven, om rond 11 uur te vertrekken
Vandaag blijven we in de stad, tegen 12 uur wandelen we naar
Cornet Castle waar elke dag door twee rood geüniformde soldaten een kanonschot
gelost wordt traditie blijkbaar. Aansluitend een bezoek aan de Yacht Club, enkel
voor members en passanten in de Victoria Harbour. Hier tekenen we het bezoekersboek. Nog even
binnen bij de jachtwinkel, maar niets gekocht !
In de namiddag klaart het open eindelijk zon in St Peter
Port, dat is eens wat anders om fotos te maken en nu zien we de omringende
eilanden Herm en Sark op een heel andere manier !! In de stad wandelen we langs
de leuke, vaak creatieve winkeltjes, langs de overdekte markthal, tot enkele
hoger gelegen straten vanwaar we een panoramisch zicht op de haven hebben.
Ik ga nog langs de foodhall van Marks & Spencer, en we
hebben in de seafood hall ook verse monkfish
(lotte) voor vanavond gekocht. In de kuip kunnen we eindelijk eens in het zonnetje
wat lezen en rusten, en we dineren ook buiten (maar dat is dan weeral nipt,
want als de zon achter de huizen verdwijnt, is Kurt al aant rillen ) koffie
dus maar binnen
Frisjes en nevelig grijs s morgens we gaan fietsen, eer
onze vouwfietskes klaar zijn (achterkooi ombouwen, fietsen uit de cabine, in de
kuip zetten, op de steiger sleuren, uitvouwen, platte band die niet met onze
pomp op te blazen is, wandeling naar de fietsenmaker op het hoogste punt van de
stad, achterkooi terug inladen, rugzaken fietstas klaar, even op adem komen) is het 12 uur en hoog tijd om te
vertrekken !
Met de bus rijden we tot Little Chapel, een heel klein
kapelletje dat met gebroken porselein en schelpen afgewerkt is, zeer mooi
gelegen. Vandaar springen we de fietsen op, en rijden we in glooiende op kleine
weggetjes, soms via de Ruettes Tranquilles
dat zijn nog smallere baantjes die vooral voor ruiters, wandelaars en fietsers
geschikt zijn. Soms best even steil, en moet ik wandelend even verder. Als we
bijna aan de noordwestelijke kust zijn, hebben we een prachtig zicht vanop een
hoge rots/fort op de rotsige met baaien afwisselende kustlijn. Dan een lang
stuk langs de zee, en een stop voor een korte lunch in Vazon Bay. Verder tot
het zuidelijkste punt en via een mooie en zeer steil stukje komen we aan de
zuidkant en dan in de pijp. Terug op een grotere baan, stoppen we bij een
bushalte, plooien de fietsen dicht, en bussen we retour naar de haven. Geen
regen, wel grijs weer, maar soms plakkend warm. Na een verfrissende douche zijn
we klaar voor een gastronomisch avondje in rest. Le Nautique, met Stéphane en
Christel, die vertrekken morgen huiswaarts.
Rond middernacht gaat Saltwater zich verleggen zodat ze
morgen op tijd kunnen vertrekken. Goede reis, vaar wel thuis !
Vandaag staat een eerste verkenning van Guernsey op het
programma, maar eerst het verplichte bezoek aan de havenmeester. En na een manoeuvre
van een Franse boot die ons op een haar na aanvoer, zoeken we toch een box op
aan de andere kant van de havenkom.
Met Stéphane en Christel vertrekken we per bus voor een
hop-on-hop-off tour (denken we tenminste) Eerste stop is St. Sampsons harbour,
waar eigenlijk niet zo veel te zien, maar waar we heel wat aflachen met de
reden van de stop (inside joke J)
Als we terug willen vertrekken, blijkt dat we het helemaal verkeerd begrepen
hebben, en kan je wel met het ticketje heel het eiland rondrijden, maar dan
zonder tussenstops ! Dus opnieuw een kaartje gekocht, en heel de rit afgewerkt
tot we terug aan de busterminal gekomen zijn. Langs de rotskust mooie panoramas,
pittoreske, smalle lanes, mooie en
vrolijk gekleurde tuinen en beplantingen, maar alles zou nog veel fleuriger
zijn moest er wat zon zijn. Het is tamelijk mistig, in de latere middag klaart
het nog open.
We gaan laat lunchen in de pub van een hotelletje, en
aansluitend bezoeken we het Tourist Office op zoek naar fietsroutes. In de
leuke straatjes van St. Peters Port vinden we in de Chandlery eindelijk de
Imray Gids van de Kanaaleilanden. Daar gaan Stéphane en Christel ook een auto
huren.
We gaan aansluitend op de borrel bij Ron en Saskia van de
Windveer, en eindelijk komen we te weten wie die Ollander was die ons via VHF
vermaande om op 16 te babbelen (en eigenlijk heeft ie gelijk ook) !
s Avonds is het weer een spektakel om te zien hoe de havenmeesters
in hun kleine bootjes de verse lading schepen binnenloodsen.
Maandag 25 juni
Cherbourg St. Peters Port (Guernsey) : 45 M
Na een goede nacht met Reflex Spray van Christel en een
warmwaterkruik in de nek en op de schouders, voel ik me al een stuk beter en
bovendien is het zonnig als we opstaan ! Dat belooft voor onze tocht naar
Kanaaleiland Guersney. We moeten met
hoogwater Cherbourg vertrekken, dat is pas om 13u30. Dus hebben we nog alle
tijd om rustig alles klaar te maken. Kurt en Stéphane doen de boodschappen,
brood en mazout, en zijn daar naar gewoonte even zoet mee !
Nog even palaver met ons konvooi, en dan starten de
motoren voor de beduchte Alderney Race : een zeeëngte tussen de Cap de la
Hague en het eiland Alderney waar het kan spoken, dat lezen we toch in alle almanacs en pilots Het eerste stuk tot de Cap kunnen we scherp zeilen, en
hebben we al mooi stroom mee (tot ca. 3,5 kn, leuk dus) Dan is het kunst om
niet te noordelijk te varen, of je wordt naar Alderney getrokken (dat hebben
we van Erik en Inge goed genoteerd !) en daar willen we nu nog niet naartoe,
dus motor bij om in de wind zuidwestelijk te varen, de Race in Het valt
allemaal reuze mee. Even is er een warrig patroon van golven die hoger zijn dan
voordien, maar dat is slechts een kwartiertje, eens de Cap echt gerond, gaat
het smoothly verder Eigenlijk te
smoothly, want er is te weinig wind om terug te kunnen zeilen. Af en toe
proberen we, maar als we niet voldoende snelheid op de teller zien, zouden we
de stroom-mee verliezen en dat willen we dan ook weer niet. Het is ondertussen
flink frisser geworden, zeer vochtig en er vallen enkele druppels.
Rond 20u30 lopen we de voorhaven van St. Peters Port aan. Vanuit
Cherbourg kom je daar sowieso te vroeg aan omdat de havenkom van Port Victoria een drempel heeft (die komt droog te staan)
en er moet dus terug voldoende water zijn eer je binnen kan (2,5 uur voor tot
na HW). De mannen van de Port Control nemen alles in handen en zeggen waar je moet wachten. We
liggen tot ongeveer 22 uur te wachten, in de drizzle (motregen), uiteraard wachten we binnen maar dan komt alles
op gang en worden de ongeveer 40 wachtende jachten per groepjes van 3 naar
binnen begeleid en word je een plaats toegewezen. Wij moeten aan een lange
steiger, dat gaat vlot, ondertussen is het donker en aan het regenen en een
halfuurtje later liggen we dus vast en is alles goed nat, maar we zijn er dus:
Guersney, St. Peters Port, kanaaleiland 1 !
We hangen de natte kledij te drogen in de achterkooi, drinken nog een glas, en vallen als een blok
in t slaap.